مراجع شیعه در کدام جهان زندگی می کنند؟

مراجع شیعه در کدام جهان زندگی می کنند؟

ملاقات آیت الله خامنه ای با مراجع شیعه در قم

مجید محمدی (جامعه‌شناس)

ظرفیت‌ها، باورها و چشم اندازهای افراد و اقشار را به سادگی می توان از حساسیت‌های آنها دریافت.  این امر بالاخص در مورد کسانی که به علت جایگاه و موقعیت اجتماعی خود کمتر در مورد مسائل مورد مناقشه در حوزه‌ی عمومی سخن می گویند بیشتر صدق می کند.

به همین دلیل یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت ظرفیت و چشم انداز نهاد مرجعیت شیعه در دنیای امروز کشف حساسیت‌های مراجع از لابه لای اظهار نظرهای آنان در مورد مسائل مورد مناقشه است.  

حساسیت‌های مراجع شیعه

حساسیت‌های مراجع شیعه (بجز چند استثنای نادر) که تازگی هم ندارند به پنج موضوع محدود می شود: ۱. حضور زنان در محیط‌های عمومی- در این قلمرو بر موضوعاتی مثل تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها ("اختلاط دانشجویان دختر و پسر ضرر دارد و مایه عقب گرد دانشجو و دانشگاه می‌شود،" جعفر سبحانی، الف، ۱۳ آذر ۱۳۸۹)، عدم اعزام زنان به مسابقات بین المللی ("اعزام ورزشکاران زن به خارج از کشور مایه‌ی شرمساری است،" صافی گلپایگانی، حوزه نیوز، ۹ آذر ۱۳۸۹) و عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها و عدم پخش رقابت‌های زنان از تلویزیون تاکید شده است. 

۲. مقدسات شیعه و حفظ ظرفیت این مقدسات برای ایجاد شور و اشتیاق و تبعیت از اوامر و نواهی روحانیت- از این قبیل است واکنش غیر منتظره‌ی حسین وحید خراسانی (که هر سال یکی دو بار سخنی از وی شنیده می شود) به نمایش چهره‌ حضرت عباس در نمایش تلویزیونی مختار نامه: "آنچه که من شنیده ام، خدا نکند که چنین باشد، غلطی می خواهند انجام بدهند، که اگر این غلط را انجام دادند، من وظیفه ام این است که به آنها گوشزد کنم، اگر سعادتمند باشند در دنیا بیچاره خواهند شد، اگر اهل شقاوت باشند در دنیا آسیبی بهشان نخواهد رسید، ولی آن وقتی که دست بریده او وارد محشر بشود، کمر همه آنها را خواهد شکست که برای ابد از رحمت خدا محروم باشند، و آن کلمه این است، شنیده ام می خواهند، لا اله الا الله، می خواهند قمر بنی هاشم را به نقش هنرپیشه ها درآورند... (حسین وحید خراسانی، تابناک، ۱۳ آذر ۱۳۸۹) 

علت این خروش بی سابقه نه اخلاق عمومی و مشکلات خلائق بلکه کاهش رونق مجالس عزاداری است: "این نقشه‌ها برای این است، وقتی قمر بنی هاشم را به آن صورت نشان دادند، دیگر این سوز و گداز در روضه‌ها نخواهد بود، آن کسانی که آن صحنه را ببینید آن هنرپیشه را تماشا کنند، اینها دیگر آنچنان که باید در عزای او نمی سوزند، ولی باید بدانند اگر با چکمه، با کراوات خواستند این چراغ را خاموش کنند نشد، با این ریشها، با این یقه های باز هم این نور خدا خاموش شدنی نیست." (حسین وحید خراسانی، تابناک، ۱۳ آذر ۱۳۸۹) صافی گلپایگانی نیز این نظر را تایید کرد. (تابناک، ۱۹ آذر ۱۳۸۹) 

۳. نقض دستورات شریعت- از این قبیل است ترساندن مردم با فجایای طبیعی مثل زلزله و خشکسالی ("انجام معاصی و گناهان و بدحجابی‌ها در بروز مساله خشکسالی تاثیر زیادی دارد،" صافی گلپایگانی، حوزه نیوز، ۹ آذر ۱۳۸۹) و تاکید بر اجرای احکام شریعت (سنگسار قانون اسلام، عطوفت اسلامی، مکارم شیرازی، سایت شخصی) 

۴. برگزاری مراسم و شعائر دینی- این امر آن قدر برای مراجع اهمیت دارد که وحید خراسانی در مورد آن می گوید: "بیدار باشید مردم ایران، بدانید. کوچک ترین کلمه که شعائر حسینیه را سست کند کمر خاتم النبیین را می شکند. ... سینه زدن، زنجیر زدن برای سید الشهدا حتی اگر خون جاری بشود جایز است." (سخنرانی وحید خراسانی در سایت یوتیوب، گذاشته شده در ۱۷ مارس ۲۰۰۸) جعفر سبحانی نیز که در عموم مسائل اجتماعی سکوت اختیار کرده در نامه ای به اردوغان از شرکت ی در مراسم عزاداری حسینی تشکر می کند. (سایت حوزه نیوز، ۲۸ آذر ۱۳۸۹)    ۵. بسط و گسترش شیعه با سرکوب دیگر ادیان- "محافل تبلیغ مسیحیت، بهائیت، وهابیت و صوفی‌گری باید به همت نیروی انتظامی برچیده شود. آفت مهم فکری از این مجالس و محافل پیدا می‌شود، آنها مفسد و بزرگ ‌ترین مخل امنیت کشور هستند." (وحید خراسانی در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی قم، شیعه نیوز، ۲۵ خرداد ۱۳۸۹) بر اساس همین نوع حساسیت است که بهاییان، درویشان، سنیان و نوکیشان مسیحی محاکمه، زندانی (بهروز خانجانی) محکوم به اعدام (یوسف ندرخانی) یا به دار آویخته (حسین سودمند) می شوند. برخی از فقها و مراجع شیعه همین دیدگاه را در مورد کلیت سنیان دارند و با معرفی کردن سنیان به عنوان وهابی و عوامل داخلی کشورهای عربی، سنی گری را به موضوعی امنیتی تبدیل کرده‌اند. اگر منکر ولایت فقیه را منکر خداوند بخوانیم (همانند جنتی) اهل همه‌ی ادیان از جمله شیعیان غیر باورمند به ولایت فقیه کافر خواهند بود.   

اکنون می توان پرسید که مشکلات و دغدغه‌ی چند درصد از مردم ایران منع ورزش زنان، منع نمایش رقابت‌های زنان از تلویزیون، منع نمایش چهره‌های مقدس شیعه، جلوگیری از گناه افراد در حریم خصوصی (در حریم عمومی که مردم چنین امکانی ندارند) و منع انجام مراسم دینی توسط اهل دیگر ادیان غیر از شیعه‌ی دوازده‌ امامی باورمند به ولایت فقیه است؟ آیا روحانیت و مراجع شیعه و اکثریت مردم ایران در یک دنیای واحد زندگی می کنند؟  

گزینش بر اساس انحطاط

مقایسه‌ای اجمالی میان حساسیت‌های مراجع شیعه و متون فقهی، اخلاقی و تاریخی شیعه بیانگر نوعی گزینش از میان مجموعه‌ی تعالیم این مذهب است. مراجع و روحانیون امروز شیعه به دلیل مردسالاری، نگرش تنبیهی به نظام حقوقی، و نیاز به حفظ نهاد روحانیت با تمسک به تقدس صرفا بر بخش‌های خاصی از این تعالیم تمرکز یافته و اصول دیگر مذهب مثل به چالش گرفتن قدرت حاکم، پرهیز از دروغ و تقلب و رسیدگی به فقرا و مستمندان را به کلی وا گذاشته‌اند. آنها در مورد اجرای مجازات‌های شقاوت آمیز شریعت تقیه نمی کنند اما (اگر نقدی به حکومت داشته باشند) در مورد فساد و سرکوب آن به تقیه می پردازند. معیارها و بنیادهای گزینش تعالیم فوق از میان مجموعه تعالیم مستقیما تحت تاثیر احساس خطر ناشی از انحطاط هزارساله‌ی حوزه‌های فرهنگی و مدرسی شیعه بوده‌اند.  

افول اقتدار اجتماعی

آنچه در این پنج نوع حساسیت‌ کاملا غائب است نقض هر روزه و نهادینه‌ی حقوق مردم (حق تحصیل، حق رسیدگی عادلانه به اتهامات، حق کرامت و احترام، حق برخورداری از حداقل امکانات زندگی شرافتمندانه، حق آزادی بیان، تجمع، تشکل و راه اندازی رسانه)، آلودگی محیط زیست، فساد گسترده در مراکز دولتی، مهاجرت نیروهای تحصیلکرده و نخبه به خارج از کشور، استبداد و جباریت حاکمان، رواج تقلب، ریاکاری و دروغ، گسترش اعتیاد، فقر و فحشا در جامعه (تا حد فروش اعضای بدن یا فرزندان) و بی اعتباری ایران در میان دیگر ملت‌هاست.  

رد شدن خودروی نیروی انتظامی از روی مردم تهران در روز روشن، بستن دهها نفر به گلوله توسط عوامل ولی فقیه دوم، کشتن دهها هزار نفر در زندان در چند هفته توسط ولی فقیه اول، فرو بردن سر زندانیان در کاسه‌ی توالت، مردن افراد بی خانمان در سرمای زمستان در کف خیابان‌ها، فروش دختران ایرانی به اعراب ثروتمند، فروش کلیه برای درست کردن جهیزیه، و صدها روند و حادثه‌ی دلخراش نتوانسته گوشه‌ای از ذهن و قلب مراجع شیعه را به خود معطوف سازد. در همه‌ی این موارد هیچ گاه حکومت مورد خطاب‌های سنگین (مثل موارد فوق) قرار نگرفته است. همه‌ی این سکوت اگر به خاطر منافع (رانتهای حکومتی) و تهدیدات (بستن حساب‌های بانکی یا حمله به خانه و دفتر) نباشد برای اجرای احکام الهی یعنی قطع دست، سنگسار، شلاق، پرتاب کردن انسان‌ها از کوه و اعدام است.    

شکاف عمیقی که میان حساسیت‌های اکثریت افراد جامعه و حساسیت مراجع وجود دارد موجب از کف رفتن مشروعیت و اقتدار اجتماعی مراجه شیعه شده است. مراجع شیعه هیچ نقشی در کاهش رنج مردم ایران (مثلا با اداره‌ی نهادهای خیریه) ندارند بلکه با تاکید بر اجرای مجازات‌های غیر انسانی مثل قطه دست یا سنگسار بر این رنج مرتبا می افزایند. مراجع موجود که همه از مواهب حکومت دینی برخوردارند و حتی اگر خود مستقیما از منافع و رانت‌های حکومت برخوردار نباشند شاگردان و اعضای خانواده‌ی آنها از مقامات حکومتی و برخوردار از مواهب آن هستند در انتقاد از وضعیت موجود دست بسته‌اند و تنها می توانند حساسیت‌های شرعی خود را ابراز کنند. انتقاد از نمایش حضرت عباس در تلویزیون به جایی بر نمی خورد و هزینه‌ای ندارد. همین جاست که حکومت دینی نقشی جدی در افول جایگاه و شان اجتماعی مرجعیت بازی می کند. 

امامزاده‌هایی که معجزه‌ای ندارند

با توجه به حساسیت‌های مراجع موجود و داد و ستد آنها با حکومت، نوشتن نامه به آنان برای تظلم تنها می تواند حاکی از سه واقعیت باشد: ۱) طرح نقض حقوق انسانها و جمهوریت نظام که دیگر مخالف و موافق بر آن توافق دارند (موافقان حکومت منصوب از جانب خدا و شهروندان را تکلیف مدار می دانند)، ۲) تلاش مخالفان برای اثبات بی اثر بودن مراجع در جامعه و دولت (با سکوتی که آنان را در موضوعات حاد اجتماعی و سیاسی فرا گرفته)، و ۳) عدم درک نامه نویسان از زوال اقتدار اجتماعی این قشر.  

در هر صورت مشخص است که مراجع شیعه اعم از اقلیت بسیار کوچک منتقد و اکثریت ساکت یا همراه با حکومت دیگر نقشی در تحولات اجتماعی بازی نمی کنند و گروه‌های مرجع دیگر جای آنها را گرفته‌اند. حداکثر ظرفیت روحانیت در تاثیر گذاری بر سرکوب‌های پس از جنبش سبز آن بود که به خواسته موسی شبیری زنجانی، فرزند یکی از آشنایان وی (علی شکوری راد عضو حزب مشارکت) پس از چند هفته زندان آزاد (و دوباره دستگیر) شد. درخواست موسوی اردبیلی از خامنه ای برای آزادی برخی از زندانیان نادیده گرفته شد. مقامات نظامی و امنیتی نیز به این ضعف کاملا وقوف دارند.   

گروه‌های مرجع مثل دانشگاهیان، روزنامه نگاران، هنرمندان و ورزشکاران حرفه‌ای، فعالان حقوق بشر و اعضای اتحادیه‌های حرفه‌ای، صنفی و کارگری به دلیل درک نیازها و دغدغه های مردم به زبان اکثریت تبدیل شده‌اند و شکافی میان جهان آنها با جهان مطالبات مردم به چشم نمی خورد. اما چهره‌هایی که نه دغدغه‌ی معیشت دارند و نه دغدغه‌ی نقض حقوق ابتدایی مردم را، تنها در میدانی خالی از رقابت نمایش جلال و شکوه می دهند.   

look4justice - ایران - قم
آقایونی که فکر میکنند آقای خامنه ای برای به کرسی نشاندن پسرش به رهبری مرتب به قم میره سخت در اشتباه هستند. طبق برآوردهای انجام شده بایستی برای جلوگیری از نفوذ کامل فراماسونرها و بست شیطان پرستی و سایر مسایل و اینکه شیعه نشان دهد که میتواند جلو این مجموع فعالیتها را که در راس آن افتتاح برج های مکه در 21 دسامبر 2012 هست بگیرد بایستی یک شخصی به نام امان زمان تا قبل از این مرحله بالاجبار ظهور کند و وظیفه آقای خامنه ای در رفتن به قم توافق علما در انتخاب این یک نفر است که ظهور کامل شود . ( مراجعه کنید به سخنان سخیف مشایی و همچنین امام جمعه این هفته تهران که گفته بود حضرت آقا تا ظهور امام زمان امام جمعه خواهد بود ) یعنی ظهور دست خود اینها هست که مطمئن باشید باید این کار را انجام دهند در غیر اینصورت دیگر حنای شیعه رنگی نخواهد داشتم
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
یک ادم مرتاض که طی سالها تمرین و ریاضت به مرحله مرتاضی والایش میرسد. حال, این قشر افراد که از خانوادههای فقیر از بچه گی روانه مکتبخانه شدند و شب و روز به یک ایده لوژی و شناخت جهان فکر کردند و مانند مرتاض سالها تمرین کردند, ما نمیتوانیم با این اشخاص وارد تبادل و نظر بشویم که حتا یک نصفه روزی مانند طبقه زحمتکش عرق بریزنند و پول خود را بدست بیاورنند که " واقعیت " زندگی با " ارمان " زندگی زمین تا اسمان فرق دارد, مانند درس تئوری شیمی و فیزیک که در صفحه کاغذ درست میباشد ولی جهت ازمایش این تئوری در ازمایشگاه باعث انفجار ازمایش خواهد شد. این قشر همانند قورباغه در چاه هستند که کهکشان بیکران را فقط به اندازه شعاع سوراخ چاه موشکافی میکنند و جواب تمام سوالها را دارند. در ضمن, همه محققین توصیه میکنند که اکسیژن و ماساژ سر برای فکر کردن بسیار واجب است, ولی این قشر که همیشه در محیط بسته و با ان عمامه که مانع گردش خون میشه و بدون هیچ حرکتی, نرمشی و ورزشی, چه انتظاری باید از این قشر فقیر داشت ?
شنبه 25 دی 1389

feminism - انگلستان - لندن
گرد همائی روضه خوانان ِپشمه چال در آغ مسجد و موضوع برنامه, ذکر مصیبت حضور ِ نازک تنان و لاله رویانِ خارج از مطبخ . و همچنین ممنوع الزیارة کردن امامزاده هایی که بی معجز هستند و باعثِ تنزل تجارتِ روضه خوانانِ پشمه چال گردیده . قابل ذکر است که در این مجلس لیل و نهار نیز به دلیل خورشید گرفتگی که بتازگی اتفاق افتاده ,مورد مواخذه قرار میگیرند !! و این است عاقبت دینداری .
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): در تمام دنیا تلاش بر این است که افراد جوان با ایده جوانیش و ان شور و اشتیاق جوانیش کاتالیزاتوری برای پیشرفت جامعه باشد, ولی باز هم در این مورد کشور ما برعکس دیگران عمل میکند, شاد و تازه باشید °!
شنبه 25 دی 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
موجودات بدوی با ان باورهای دیوانه وار و واپسگرایانه! همان بهتر برگردند به دشتهای خشک حجاز دست از سر مردم ایران بردارند که دلیل پسگرایی ایرانیان هستند و بازدارنده پیشرفت و مدرنیته. هنوز پس از هزار و چهارسد سال از مرده پرستی یک مشت امامزاده قلابی با گورهای خالی دست بر نمیدارند. این موجودات بزرگترین دشمنان ایران و فرهنگ ایران و مردم ایرانزمین هستند.
شنبه 25 دی 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
khosh bavar - دوست گرامی در تاپیک دیگری یک کاربر معلوم حال به کامنت ایراد گرفته بود. از آنجایی که به ایران و ایرانی سخن ناروایی نمیگویی در گفتار و نوشتار آزاد هستی و بهتر است به خاطر یک مشت فضول از کامنت گذاشتن پشیمان نشوی چون اینها رویشان زیاد میشود.
شنبه 25 دی 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
دنیای عجیبی که مراجع تقلید در آن زندگی می کنند متاسفانه دنیایی است که حدود شصت درصد ایرانی ها در همان دنیا زندگی می کنند.
شنبه 25 دی 1389

saman911 - ایران - تهران
کشیشان مسیحی‌ در کدام جهان زندگی‌ میکنند ،که به کودکان تجاوز میکنند و با هم همجنس بازی میکنند،و همجنس بازها رو به عقد هم در میاورند!!؟؟؟؟؟؟یکی‌ از کشیشان مسیحی‌ میگفت:ما برای روزهای یک شنبه برای مردم کارت دعوت میفرستیم که بیایند کلیسا برای دعا و از هر ۱۰ نفر ۲ نفر میاد آن هم پیرزن و پیر مرد ۷۰،۸۰ ساله جوانها که که اصلا نمیاند تازه اگه بیاند حرفی‌ واسه گفتن نداریم (کودکان هم که میایند مورد تجاوز قرار میگیرند)داخل پرانتز حرف کشیش نبود.ولی‌ شما شیعیان در سال ۲ ماه کسی‌ را هم دعوت نمیکنید داخل یک پارچه سیاه می‌نویسید اسلام علیک یا ابا عبدالله .همه مردم پیر و جوون میایند گریشون هم در میارید فرداش هم بیشتر از روز قبل میایند،اگه ما این مکتب داشتیم دنیا رو مسیحی‌ میکردیم،. ((همجنس‌بازی کشیشان مجاز اعلام شد))https://www.iranianuk.com/article.php?id=24110
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
arashbehdin - امریکا - اتلانتا : مرسی دوست گرامی, چه خوب اینها و منو شناختی که شاید شما هم تجربه کرده باشید. قابل توجه است, هر وقت یک نفر سوال واقعا خوب و بامعنی میکند, یکی میاد و با اینطور پارازیت انداختنها مسیر بحث را عوض میکنه و چه هوشیار و اگاه شما هستید که هشدارتان را در اینجا بمن گفتید ! بهر حال, نمیشه ارام نشست با توجه به اینکه خیلی انرژی و اعصاب بهدر میره که امیدوارم درست بهدر بره. دوست گرامی شاد و پیروز باشید °
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
saman911 - ایران - تهران : چون مردم نیازی به خدای کلیسا و کشیش ندارند و " فقط " متکی به فکر سالم خودشان هستند و شکست و پیروزی شخصی را مدیون خودشان میدانند و دست کشیشها را اینها 500 سال پیش رو کردند و کشیشها همانطوری که گقتی, مقامی ندارند. چرا فکر میکنی تجاوز به بچه ها از طرف روحانیون نیست, زیرا ازادی مطبوعات نداریم و اگر بشما بگویم که خودم از دهان اهالی شهری کوچک در ایران, پسربچه بور و المانی ماب که از خانواده روحانی هم بود, بهنگام تدریس قران با او کاری کردند که او هیچوقت به مدرسه قران نرفت و برایم که بچه و همسن و سال او بودم, نمیتونستم درک کنم که این پچ پچ ها برای چیه ! امیدوارم, فکر نکنی که دارم دوروغ به این زشتی و غیرانسانی برایت درست کردم که مثلا محکومت کنم, اینقدر بی معرفت نیستم. راستی, کدام اجتماع و مردم راضی هستند, ایرانی یا مردم ضدکلیسایی ?!
شنبه 25 دی 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
در خریت مطلق
یکشنبه 26 دی 1389

گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز
بعضی از مطالب این مقاله آنقدر چرت و بی منطق هستند که بعضی از واقعیات اون رو تبدیل به این مسئله میکنه که نویسنده مقاله بسیار مغرض بوده.از بین کلام علمای اسلام چند جمله رو پیدا کردین که مثلا چند سال پیش این رو گفتند یا اون رو گفتند و بعد ربطش دادین به شکنجه و ماشین نیروی انتظامی و.... چقدر مسخره !!. اول اینکه توی آشوبگری حلوا تقسیم نمی کنند ،یا میخوری یا میزنی.دوم آمریکا و دولت های غربی در موضوع حقوق بشر و شکنجه و .....سیاست فرار رو به جلو در پیش گرفته اند؛ آنها دیگران را متهم می کنند تا سرپوشی بر رفتارهای غیرقانونی و ناقض حقوق بشرشان در داخل کشورهایشان باشد
یکشنبه 26 دی 1389

Ahoora Mazda - نیوزیلند - آوکلند
khosh bavar - ایران - یزد افرین به بینش و منطقت, حرف حساب جواب نداره
یکشنبه 26 دی 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
khosh bavar - درست است دوست گرامی اینجا چند تا پارازیت هست که کارشان منحرف کردن بحث است و نباید به گرداب سفسطه گری های آنها افتاد :) شاد باشی.
یکشنبه 26 دی 1389

saman911 - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد :مردم اروپا نیاز به کشیش ندارند چون خود کشیش‌ها همجنس باز هستند و به کودکان تجاوز میکنند و این قانون الهی میدونند!!!مردم نیاز ندارند چون جامعه اروپا به سؤ حیوانیت پیش رفته و پیش میره کرامت انسانی‌ از بین رفته و همچون خوک زندگی‌ کثیفی دارند،مطمئن باش مردمی‌ که به خداوند و روز قیامت اعتقاد دارند هیچوقت حاضر نمیشند چون اروپایی‌ها مثل خوک زندگی‌ کنند.حالا یک درصد کمی‌ هم مخالف باشه و دوست دارند همجنس بازی آزاد بشه،از شبکهای دولتی فیلمهای سکسی پخش بشه و هزار کثافت کاری دیگه،در ضمن اگر آخوندی هم این کارو کرده مطمئن باش خیلی‌ به ندرت پیش میاد.با این همه تحریمها مطمئن باش ایران پیشرفت می‌کنه ۸ سال فقط جنگ داشتیم باعث هم آمریکا بودغربیها به بهانه آزادی جامعه ایران را میخوا هند به سؤئ حیوانیت پیش ببرند آن موقع خوب چپاول کنند???حالا تو دوست داری چطوری جامعه ایران پیش بره حیوانی یا انسانی‌??.
یکشنبه 26 دی 1389

Ahoora Mazda - نیوزیلند - آوکلند
saman911 - ایران - تهران در رابطه با کشیشها درست میگی, اخوندها هم از همون قشرند, اونها کلیسا و کشیش رو دور انداختن تا تنوستن از جهنم قرون وصطی در بیان و خوشبخت بشن, ما هم باید اخوند و شیعه گری رو توی زباله دونی بندازیم تا از این جهنم اخوندی نجات یابیم و سعادتمند بشیم, اخوندا خودشون خوب میدونن رفتنی هستن چون خوب میدونن چقر مردم ایران ناراضی هستن و چقدر از مذهب و اخوند متنفر هستن
یکشنبه 26 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
Ahoora Mazda - نیوزیلند - آوکلند , arashbehdin - امریکا - اتلانتا : دوستان گرامی, مرسی از حمایت و دلگرمیتان و به امید پیروزی ایران و ارمانهای مقدسش, شاد و پیروز باشید !
یکشنبه 26 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
saman911 - ایران - تهران: کشیش ها از " اعتمادی " که والدین بچه ها و خود بچه ها به انها دارند, سواستفاده کرده و به بچه ها که " نه " نمیتوانند بگویند, به انها چهره پلیدشان را نشان دادند ولی انرا جز قانون خدا نمیدانند که شما چنین ادعایی کردی. دوست گرامی, شما بطور غیرمستقیم حرف منو میزنی و از من حمایت میکنی, زیرا در کامنت اولم گفتم که " دست " این قشر 500 سال پیش رو شده و مردم اعتمادی به انها " ندارند " و کسانیکه در دنیای امروزی فرزندانشان را به کشیشها سپردند و " اعتماد " کورکورانه کردند, مرتکب اشتباه خود شدند که کشیش کاری جز " سواستفاده " از اعتماد مردم نداره! مردم بیسواد و ساده لوح و " بی تجربه " بعد از پیروزی انقلاب کورکورانه به قشر روحانی " اعتماد " کردند و و و بقیه داستان را باید از تاریخنویسان سوال کنید. تا اینجا که من برایت توضیح دادم, مربوط به سوال نیم خط شما بود! بقیه ادعاهای چند خطی شما در مورد " خوک " بودن مردم و ارزشهای انان که باید در جوابت کتابها بنویسم که حوصله نوشتن ندارم, زیرا دستم درد گرفت از بس که مینویسم
یکشنبه 26 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): و باعث کسالت دیگران و مسئولان سایت خواهد شد, پس برای راحتی, جوابت را از همان کانال " خوکی " که گفتید وارد میشم و جوابت را از دید اروپاییها و یا همان کشیش بچه باز خواهم گفت : اعدامهای دسته جمعی, سنگسارهای خیابانی بهمراه تشویق مردم ناظر که هورا میکشند و بهم نقل و نبات تعارف میکنند, تجاوز و شکنجه در زندانها, فقر سیاسی / اجتماعی, و و و . ایا چشم ابی ها با این مظهرهای اجتماعی اسلامی ایرانی, حق ندارند بما و فرهنگ 2500 ساله این برچسب بزنند: که " ایرانیها " گاو هستند و مثل " گاو " زندگی میکنند ?! شاد و پیش خود حساب باشید °°
یکشنبه 26 دی 1389

ciooc20 - ایران - تهران
گل دختر عاشق کجای اسلام گفته که باید مردم را زیرگرفت و کشت آیا حضرت علی (ع) اینکار هارا میکرد تا کسی دست به شمشیر نمی برد درامان بود حتی درمورد قاتلش ابن ملجم چه گفت ؟ گفت یکبار بیشتر به او نزنید و حتی درمورد مخالفانش اینگونه که ولی فقیه شما عمل می کند عمل نمی کرد این ولی فقیه دیکتاتور آبروی اسلام را برده است مگر اینها پلیس بهشتند که می خواهند مردم را بزور به بهشت ببرند خداوند در قرآن به حضرت محمد مصطفی (ص) می فرماید جان عزیرت را به زحمت نینداز این من هستم که باید هدایت کنم و درجایی دیگر می فرماید : لااکراه فی الدین ما باید بتوانیم گفتگوکنیم آنهم بصورت نیکو نه با خشونت اگر اخلاق نیکوی حضرت محمد(ص) نبود کسی به اسلام مشرف نمی شد حتی خودت می دانی یهودی برسر پیامبراسلام خاکروبه می ریخت روزی این یهودی مریض می شود و پیامبر عزیزما به عیادت این یهودی می رود که همانجا یهودی به دین اسلام مشرف می شود بله این آقایون نمی دانند دارند چکارمی کنند . مرجع تقلید باید آگاه بزمان و عالم و عادل و حکیم باشد که ملجا مردم قراربگیرد .
یکشنبه 26 دی 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
ciooc20 - ایران - تهران . اقا این سایت مسجد نیست برای تحمیق..امامتان در یک روز با همکاری پیروانش 700 نفر را سر برید بس کنید فریب ملت را.مضحک اینکه بچه باز بودن چند کشیش در بین میلیونها عیان و همین بیماری در رهبر یک دین و جانشینانش پنهان.سواری دهید که همین رژیم هم از سر تان زیاد/.
یکشنبه 26 دی 1389

shaki59 - ایران - ایران
گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز ....بابا تو چی میگی دیگه سیرابی؟..رمذهبهایی مثل تو هستند که باعث شدن دید مردم به اسلام این بشه.امثال شماها با خوارج هیچ فرقی ندارید وفقط تابع بی چون وچرا هستید که اسلام را به لجن کشیده اید.درظاهر همه رو دعوت میکنید به تقوا دینداری قناعت ساده زیستی ووو ولی در باطن خودتون برای بدست اوردن یک پنج هزارتومانی حاضرید پا رو همه چیز بگزارید.ازخدا بترسید.مسبب اینکه همه رو از دین زده شدند شماها هستید که حرف وعملتان یک دنیا تفاوت توشه.سنگسار.ترور.خیانت.ادمکشی.تجاوز.محدودیت ووو همه موضوعاتی است که خرمذهبهایی مثل تو وارد دین اسلام کرده اند و به خورد مردم داده اند.والا الان اسلام بهترین دین یکتاپرستی درجهان بود.شماها هستید که به همه ادیان دنیا توهین میکنین.چرا حرمت اسلام رو نگه نمیدارید؟خوب همین توهین کردن به دینهای دیگه هست که باعث میشه اونها هم عکس العمل نشان بدن و در جواب اهانت شما بیان قران رو اتش بزنند یا کاریکاتور پیامبرص رو بکشن و تمسخر کنند.
یکشنبه 26 دی 1389

mohabbat2009 - بحرین - منامه
زدن، زنجیر زدن برای سید الشهدا حتی اگر خون جاری بشود جایز است." (سخنرانی وحید خراسانی ... جه مسخره من مسلمانم ولی این کار را یه مسخره کردن میدونم یعنی امامان) نیاز به کریه و زاری دارند کسی نیس به حال خودمون کریه کنه اونوقت ما میریم برا امامان کریه میکنیم بعدش تو هیج ایه و حدیثی ندیدیم که به جسم و جان خو ضرر برسانی که این کار ثواب داره در حالی که این کار نهی شده
یکشنبه 26 دی 1389

MNS - امریکا - مورگن هیل
saman911 - ایران - تهران کسی نگفته ما میخواهیم مسیحی بشویم یا کشیشان بهتر هستند ما میواهیم دست مفتخورهای مذهبی از ایران کوتاه بشه یه عده که با فریب و ریا دارن مردم می چاپن به اسم مذهب ودین/ یه کم چشما تو وا کن اطراف خودت را ببین و اراجیف اینا را تحلیل کن / باید مجالس عزاداری افزایش داده بشه! چرا? چون اخوندا بیشتر حکومت میکنند / شماردن سادیس هایی که میگری نمیزاره اطراف خودت را ببینی /
یکشنبه 26 دی 1389

ساعت 12 - ایران - تهران
در جهان جهل و تاریکی
دوشنبه 27 دی 1389

Pezhman - اتریش - وین
مفتخورهای مرتجع بیسواد. مخالفان برابری حقوق انسانی زن ومرد. مجسمه های بلاهت.خاک کهریزک مهر نمازتان باد.مال اندوزان گردن کلفت.
دوشنبه 27 دی 1389

mellita - کردستان عراق - اربیل
لطفا گندکارى هاى اخوندارو به حساب دین اسلام نزارید، اون احترامى که واسه زن هست توو دین اسلام توو هیچ دین دیگه اى نیست ولى این(اخوند) مرداى احمق هستند دین را اینقدر نادرست و زشت به مردم نشوون دادن، فکر نکنید زن توو اروپا خیلى قابل احترامه اوونا از زن فقط براى تبلیغات خودشوون و هوسهاى خودشوون استفاده میکنن، هرکى میخواد از دینش بدوونه خودش بره کتاب اسمانیشو بخونه به گفته هاى اخوندا چکار دارید مگه خودموون سواد خوندن نداریم. نه حجاب کامل زناى خلیج رو قبول دارم که یه نقطه از بدنشون هوا نمیخوره اونا بیشتر از خدا که نمیدونن ،اگه قرار بود لب و بینى چشم زن پشت نقاب باشه که خدا خودش زن رو موجودى بدونه صورت و دست و پا میافرید.و نه وسیله قرار گرفتن زن توو اروپارو قبول دارم. چرا باید بزاریم مرداى هوسباز از دیدن یک زن بیشتر از اوون چیزى رو که حقش نیست ببینه و لذت ببره.
دوشنبه 27 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.