بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران " بیستم دی

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران – بیستم دی

تیترهای اول

کیهان، خراسان، خبر، ابتکار و آرمان عنوان اصلی خود را به سخن رهبر جمهوری اسلامی داده اند که "فتنه 88 در خارج برنامه ریزی شد سران فتنه بازیجه بودند"، حمایت همین گزارش را با عنوان "زوایای فتنه 88" منعکس کرده، قدس نوشته "اقتدار روزافزون کشور، پاداش الهی به ملت ایران است"، آفرینش از همین سخنرانی تیتر "حفظ هوشیاری و تشخیص صحیح مسائل اصلی ازفرعی" را برگزیده و روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "بیداری و دست کم نگرفتن دشمن شرط پیشرفت و اقتدار"

"سقوط بوئینگ در ارومیه" عنوان اول جام جم و تهران امروز است.

"ناگفته‌های اصلاح قیمت‌ها" تیتر اصلی دنیای اقتصاد است، سیاست روز از "مشخصات قبض‌های جدید برق" نوشته و جهان صنعت خبر داده "پای پرونده مطالبات مترو به قوه قضاییه باز می شود".

"وحدت بخشنامه ای اصولگرایان در نهاد ریاست جمهوری" تیتر اول مردم سالاری است.

گزیده مقالات

این بار خلبان مقصر سقوط توپولف نبود

سیاست روز در گزارش اصلی خود نوشته خبر کوتاه بود اما رسانه ها وعده دادند خبر تکمیلی به زودی اعلام می شود. از تکه پاره خبرهای رسانه ای چنان برمی آید که این‌بار بوئینگ 727 نامهربانی کرد و جان هموطن ما را گرفت. مردان، زنان و کودکانی که از پایتخت پریده بودند و تصور می کردند دقایقی دیگر در فرودگاه ارومیه بر زمین خواهند نشست.

به نوشته این روزنامه حوالی ساعت 20 دیشب رسانه ها از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در حوالی ارومیه دادند و یک مقام آگاه در گفتگو با سیاست روز از مرگ قطعی خلبان و تنی چند از مسافران هواپیما خبر داد و گفت: خوشبختانه تنی چند از مسافران و همچنین کمک خلبان و خدمه زنده مانده اند اما حال تعدادی از مسافران وخیم است.

عبور نفت از مرز 100 دلار

احمد میرمطهری در سرمقاله دنیای اقتصاد با اشاره به این که در چند ماه گذشته، قیمت جهانی نفت به طور مداوم افزایش یافته نوشته بهبود تقاضای واقعی در عرصه اقتصاد جهانی را علت بزرگ این افزایش برشمرده و نوشته این تحول در تغییر و جابه‌جایی تقاضا در بازارهای مصرف از سمت اروپا و آمریکا به سوی دیگر کشورهای جهان رخدادی با اهمیت است و دیگر قیمت‌ها به طور توافقی صرفا از سوی قدرت‌های بزرگ اقتصادی تعیین نمی‌شود.

به نوشته این کارشناس اقتصادی چنانچه در کنار افزایش تقاضای واقعی و ثبات نسبی عرضه نفت و حجم تقاضا‌های سوداگرانه در بازارهای آتی نفت، ایران سیاست عدم افزایش ظرفیت بین اعضای اوپک را در پیش گیرد، چشم‌انداز نفت 100 دلاری و بیشتر در آینده نزدیک کاملا محتمل است و قیمت نفت مانند آنچه که در سال 2008 اتفاق افتاد، با یک جهش بزرگ از مرز 100 دلار خواهد گذشت.

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد نتیجه گرفته از این تحول و فرصت تاریخی مجدد باید به بهترین نحو بهره‌برداری کرد و با اتکا به انرژی و بهره‌برداری از موقعیت استراتژیک و نیروی انسانی به رشدی پیوسته و متوازن دست یافت و با سیاست‌گذاری‌های بهینه باید این ثروت طبیعی را به ثروت اقتصادی واقعی تبدیل کرد و ثروت نفت را بسترساز توسعه پایدار ساخت.

توطئه سودان

کیهان در سرمقاله خود برای دومین روز به همه پرسی سودان پرداخته و نوشته تجزیه سودان یک آرزوی 10 ساله برای غرب - بخصوص فرانسوی ها و آمریکایی ها - به حساب می آید از نظر آنان تجزیه سودان و اضافه شدن یک کشور مسیحی به مجموعه کشورهای مسیحی مرکز آفریقا خط تماس غرب با منطقه اقتصادی و ژئواکونومیک آفریقا را تکمیل می کند. آمریکایی ها دیری است که حد فاصل شمال و جنوب تنگه باب المندب را منطقه ای ویژه و مملو از انواع مواد عمدتا منحصر به فرد کانی اعلام کرده اند.

به نوشته این روزنامه از آنجا که حدود 70 درصد از منابع اقتصادی سودان اعم از نفت، سایر مواد کانی و زراعت و منابع آبی در جنوب است جدا شدن جنوب می تواند شرایط اقتصادی شمال را تضعیف کرده و بی ثباتی سیاسی در سودان را به دنبال داشته باشد. این بی ثباتی می تواند منطقه حساس دارفور- تقابل قبایل آفریقایی با قبایل عرب- که بعد از جنگهای زیاد آرام شده است را وارد دور جدید درگیری قبیله ای نماید و در همان حال می تواند کشورهای مسلمان نشین شمال آفریقا از جمله مصر و الجزایر را تحت تاثیر قرار دهد.

کیهان افزوده همین الان تحریکاتی در اسکندریه مصر به بهانه آزار مسیحیان توسط مسلمانان و تحریکاتی در الجزایر برای فعال کردن «آمازیق ها» به چشم می خورد و در پشت هر دوی این ماجرا دست غرب و رژیم صهیونیستی دیده می شود.

محاکمه مهدی هاشمی و رحیمی

خراسان خبر از نامه احمد توکلی به رییس قوه قضاییه داده و نوشته رییس مرکز پژوهش های مجلس در این نامه پرسیده با توجه به این که به گفته مقامات قضایی، آقای مهدی هاشمی به اتهام مشارکت در فتنه پس از انتخابات و احتمالا مسائل دیگر تحت تعقیب است. او به خارج گریخته و از حضور در دادگاه خودداری می‌کند. تکلیف قاضی برای صدور رای غیابی مشخص است.

پرونده دیگری که به نوشته خراسان احمد توکلی درباره آن در نامه به آیت الله لاریجانی اشاره کرده پرونده معاون اول رئیس جمهور است که به نوشته وی از اهمیت بیشتری برخوردار است چون که امروز دیگر خواص و برخی از عامه مردم می‌دانند که پرونده را سه قاضی عالیرتبه و با سابقه مطالعه کرده‌اند و به اتفاق توجه اتهام را به معاون رئیس جمهور قطعی می‌دانند ولی متاسفانه مقاومت در برابر اجرای قانون همچنان ادامه دارد.

خراسان نوشته در پایان نامه آمده آیا این گسترش عدالت است که افراد دون پایه مربوط به پرونده بیمه ایران که یکی از موارد مربوط به این شخص است، در زندان به سر ببرند، ولی فردی که علاوه بر قاضی پرونده، سه قاضی کارکشته و خوشنام دیگر او را به طور قطع متهم می‌دانند، حتی احضار هم نشود؟ حالا که دیگر دادستان کل در رسانه‌ها اعلام کرده معاون اول رئیس جمهور متهم است، تاخیر در اجرای بی طرفانه قانون بسیار زیانبار‌تر می‌شود.

هدفمند کردن آشکار می شود

تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته بیش از 20 روز از آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد. به غیر از اینکه قیمت‌ نفت و بنزین و گازوئیل در مسیر اصلاح قرار گرفته و افزایش را تجربه کرده است، قبض‌های آب، برق و گاز نیز در اوایل اسفندماه به دست مردم می‌رسد تا افزایش هزینه‌ها در این بخش‌ها نیز نمایان شود. دولت اجرای هدفمندی یارانه‌ها را موفق و بدون تبعات تورمی می‌داند. در این بین کارشناسان و نمایندگان مجلس اظهار نظر در این مورد را زود می‌دانند و منتظر هستند تا در ادامه با نمایان شدن ابعاد مختلف طرح آثار آن را تخمین بزنند.

به نوشته این گزارش نمایندگان مجلس با وجود اینکه قانون اجرا شده اما بر نحوه اجرای آن ایراداتی را وارد می‌دانند. از جمله اینکه دولت در گام اول شیب تندی به آزادسازی قیمت‌ها داده است و مطابق با آنچه در قانون آمده عمل نکرده است. مجلس در قانون هدفمندی یارانه‌ها شیب ملایمی را پیش‌بینی کرده و دولت را مکلف کرده در طول پنج سال و هر سال حداکثر 20 هزار میلیارد تومان از محل آزادسازی قیمت‌ها درآمد کسب کند تا در پایان پنج سال، 100 هزار میلیارد تومانی که بابت یارانه پرداخت می‌کند، حذف شود. اما دولت از ابتدا شیوه دیگری را می‌پسندید.

تهران امروز اظهار عقیده کرده که ترجیح دولت این بود که در دو یا سه گام کار را انجام دهند و به‌طور یکباره آزادسازی قیمت‌ها را محقق کنند. در نهایت آنچه در اجرا نمایان شد نیز با آنچه در قانون آمده بود مغایرت داشت. نمایندگان مجلس اما به عنوان ناظر اجرای قانون در مواجهه با این اتفاق عنوان کردند قصد ندارند در آغاز این طرح بزرگ با دولت چالش کنند و فعلا تا پایان سال صبر می‌کنند تا شیوه اجرا را بیشتر بررسی کنند.

هدفمندی و چالش بودجه‌ریزی دولت‌

پویا نعمت‌اللهی‌ در سرمقاله جهان صنعت با اشاره به این که مدت زیادی به ارایه قانون بودجه سال آینده نمانده نوشته اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها تاثیرات بزرگ و تعیین‌کننده‌ای در تمامی ابعاد اقتصاد کشور دارد که از آن جمله می‌توان به مقوله بودجه‌ریزی در دستگاه‌های دولتی اشاره کرد.

به نوشته این مقاله رویه مرسوم در بودجه‌نویسی شرکت‌های دولتی توجه به ارقام هزینه‌ای و درآمدی سنوات قبل است به این صورت که برای بودجه سال آینده ابتدا مقادیر و مبالغ هزینه‌ای محقق شده دوره‌های گذشته را در نظر گرفته و با توجه به برآورد تورم در سال آینده، معادل آن میزان تورم به هزینه‌های سال گذشته اضافه کرده تا ارقام بودجه برای سال بعد به دست آید. به عبارت دیگر بودجه باید براساس حجم فعالیت و خدمات و قیمت تمام شده تهیه شود. به این اعتبار اساسی‌ترین بعد مالی و مدیریتی در بودجه عملیاتی همانا هزینه‌یابی فعالیت‌‌هاست.

سرمقاله جهان صنعت تاکید کرده این راهکار در شرایطی که قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به نقطه اجرایی خود رسیده است، می‌تواند به مثابه پایانی بر نظام بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی (که از روش داده‌های تاریخی استفاده می‌کردند) تلقی شود. کاستی‌های نظام سنتی در تقابل با واقعیت‌های اقتصادی روز چاره‌ای جز انتخاب این روش مدرن بودجه‌ریزی را باقی نمی‌گذارد.

ما غافلگیر شدیم

علیرضا بندری در مقاله ای در سیاست روز نوشته هنوز جوهر یادداشت یکی دو روز پیش این ستون خشک نشده که در همین صفحه و همین ستون تیتر زده بودیم: لطفا غافلگیر نشوید. اما معمولا هشدارهای اینچنینی فقط لبخندی به لب مسئولان ذیربط می‌آورد و دیگر هیچ!

در دنباله این مقاله آمده: نوشته بودم قرار نیست از آسمان «شوفاژ» ببارد. نوشته بودم برف می آید و باید خودمان را برای مقابله با عوارض منفی آن آماده کنیم. نوشته بودم «عذرخواهی» به درد هیچ شهروندی نمی‌خورد ولی باز برخلاف انتظار«بعضی‌ها» برف آمد همانطور که انتظار داشتیم هیچ یک از مسئولان آمادگی نداشتند و شد آنچه که نباید می‌شد.

به گزارش این نویسنده از همان دقایق ابتدایی صبح ، ترافیک به نقطه جوش رسید . مخزن‌های خالی از نمک و شن به اتومبیل‌ها دهن کجی کردند. جوی‌های کنار خیابان پا از گلیم خود بیرون گذاشتند و سطح معابر را پوشاندند .قرار ما این نبود. ما منتظر برف نبودیم که با چند تکه زغال و هیچ آدم برفی درست کنیم و بخندیم و شاد باشیم. حالا حتما قرار است مصاحبه‌های همیشگی شروع شود. بعضی‌ها تصور نمی‌کردند برف ببارد و بعضی دیگر از میزان دقیق ذخایر گاز با خبر نبودند و یک عده هم نمک و شن را جایی گذاشته‌اند که هر چقدر فکر می‌کنند یادشان نمی‌آید.

سیاست روز افزوده: شوخی قشنگی نیست. برف را با همه زیبایی‌ها و لطافتش در قاب تیره می‌بینیم. وقتی برف می‌آید باید خودمان را برای افزایش چند درصدی نرخ تصادف آماده کنیم. باید در جوی‌های کنار خیابان آب تنی کنیم. باید ساعت‌ها در ترافیک‌ کلافه کننده بغض کنیم .

وحدت چیست؟

همزمان با اخبار روزنامه ها درباره تلاش اصولگرایان برای وحدت با احمدی نژاد مردم سالاری در طنزی پرسیده وحدت چیست و جواب داده وحدت گیاهی است که همیشه قبل از انتخابات در همه شهرها، روستاها، کوچه ها، خانه ها و پستوها می روید و رشد می کند تا همه را به شدت راهنمایی کند اما بلا فاصله پس از انتخابات خشک می شود. البته تا به حال هیچ کس این گیاه را ندیده ولی همه از آن تعریف می کنند!

محمد حسین روان بخش در این مقاله نوشته وحدت مال همه است ولی «همه» هم برای خودش تعریف دارد. یعنی بعضی افراد هرگز جزو «همه» نیستند و اصلا به درد وحدت نمی خورند و حتی باید سهمیه یارانه نقدی شان هم قطع شود. در وحدت یک طرف داریم که در سمت راست قرار دارند و مرکز وحدت حساب می شوند و یک طرف دیگر داریم که باید دور آنها بگردند و بچرخند و قربان- صدقه بروند تا دایره وحدت شکل بگیرد و بقیه که بیرون دایره مانده اند، بروند زیرگل!

در ادامه طنز مردم سالاری با این عنوان که چه طوری وحدت کنیم؟ آمده انتقاد نکنیم. اعتراض نکنیم. حرف گوش کنیم. با اعتماد به نفس خیلی بالا بگوئیم همه چیز در حد عالی است و از یک میلیون سال قبل تا به حال چنین وضعی وجود نداشته است. هر کس غیر از این بگوید را طرد کنیم. اصلا کاری به پرونده های اقتصادی هم نداشته باشیم و...

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.