مرور روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۹ دی ۸۹


مرور روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه 9 دی 89





تیترهای اول

"توسعه مترو کلید حل آلودگی هوا" تیتر نخست تهران امروز است، "شعار دو بچه کافیست فرمول انقراض یک ملت" نقل قولی از محمود احمدی نژاد است که در صفحه اول آرمان خودنمایی می کند و مردم سالاری در گزارشی از مصوبات دیروز مجلس از "تشکیل وزارت ورزش و جوانان" خبر داده است.

"رشد نقدینگی را سال آینده مهار می کنیم" نقل قولی از وزیر اقتصاد تیتر اول جهان صنعت است، "تعدیل مصرف حامل های انرژی" در صدر گزارش های دنیای اقتصاد جای گرفته، تفاهم از "جزییات بسته حمایتی تعاونی ها با هدفمندی یارانه ها" خبر داده و اقتصاد پویا انتقاد آیت الله نوری همدانی از مقامات دولتی را با این عنوان پررنگ کرده که "اداره ها خانه ملت هستند جلسه دارم یعنی چه".

سایر روزنامه های امروز تیتر نخست شماره امروز خود را به گفته های رهبر جمهوری اسلامی اختصاص داده اند.

"دشمنان پیام 9 دی را بفهمند" تیتر ابتکار است، رسالت و جام جم از قول آیت الله خامنه ای نوشته اند "ملت در 8 ماه جنگ نرم مهارت نشان داد"، "گناه بزرگ فتنه گران امیدوار کردن دشمن است" تیتر برجسته کیهان و سیاست روز از گفته های رهبر جمهوری اسلامی است و قدس به نقل از همین منبع نوشته "نگاهبان اصلی نظام اسلامی، مردم هستند".

گزیده مقالات

یارانه ها، تورم و پس انداز ملی

دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود نوشته اجرای قانون هدفمندی ‌یارانه‌ها شروع بسیار خوبی داشت که نشان‌دهنده پذیرش عمومی نسبت به نفس اجرای این قانون بوده است. مطابق اظهارات مسوولان، در اثر اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، شش‌دهک پایین جامعه از اجرای آن، منتفع خواهند شد. تحقیقات به عمل آمده نیز تقریبا اظهارات فوق را تایید می‌کند. به نظر می‌رسد اجرای هر طرحی که رشد مصرف ملی را کم کند یا موجب حذف مصارف غیرضروری شود، باعث رشد و شکوفایی کشور نیز خواهد شد.

مهران دبیری سپهر در این مقاله اضافه کرده بر خلاف نظر کینز و مکاتب متاثر از آن که افزایش مصرف را از طریق تحریک تقاضا مفید می‌دانند، تجربه آمریکا نشان داد که افزایش مصرف مردم آمریکا موجب افزایش بدهی آمریکایی‌ها شد... تجربه چین نیز نشان می‌دهد که منابع لازم برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید به هیچ‌وجه نباید از منابع بانک مرکزی تامین شود، بلکه هر سیاستی که موجب افزایش پس‌انداز ملی شود گامی در جهت تامین سرمایه لازم برای افزایش تولید نیز خواهد بود.

نویسنده این مقاله با این توضیحات طرح افزایش پس انداز ملی را توصیه کرده و نوشته افزایش پس‌انداز ملی، مستلزم نهادینه شدن «فرهنگ صرفه‌جویی» در میان مردم است. برای نیل به این هدف، سه راهکار وجود دارد. اول گسترش و تثبیت قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده است و همان‌طور که می‌دانیم این مالیات، فقط از مصرف گرفته می‌شود. راهکار دوم نیز که مشابه مورد قبلی می‌باشد همین هدفمندی یارانه‌ها است که البته این راهکار، مطابق قانون، درآمدی برای دولت ندارد و به همین دلیل، اثر مفیدتری نسبت به مورد اول برای اقتصاد خواهد داشت. و راهکار سوم نیز مهار تورم است، زیرا تورم موجب افزایش مصرف و کاهش پس‌انداز می‌شود.

هدفمندی و الگوهای سیاست اقتصادی

جهان صنعت در سرمقاله امروزش نوشته اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها ناخودآگاه مردم را در وضعیتی قرار می‌دهد که برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود و قبوض مصرفی‌شان چاره‌ای جز استفاده از یارانه‌ها نداشته باشند. اما اگر مصرف‌کنندگان تمایل زیادی به نگهداری مبالغ زیاد پول در نزد خود داشته باشند و انگیزه و تمایل خود را برای خرج کردن آن مبالغ از دست بدهند آنگاه سیاست‌های پولی تقریبا بی‌اثر می‌شوند، در این مواقع اثربخشی سیاست‌های پولی و مالی هم تا حدودی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

پویا نعمت اللهی در ادامه این مقاله افزوده زمزمه‌هایی در مورد محوریت قرار دادن سیاست‌های انقباضی به گوش می‌رسد. سیاست‌های پولی و مالی انقباضی که تجویز عمده در بسیاری از مواقع است منجر به تحت فشار قرار دادن اقتصاد می‌شود و به نظر می‌رسد راه‌حل اساسی را باید در ورای این سیاست‌ها جست. اصلاحات ساختاری در قالب تغییر ساختارها می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ مثلا شیوع تورم فراگیر در جامعه به شکل مستمر همه افراد را دچار انتظارات تورمی می‌کند و افراد شاغل خواهان افزایش دستمزد هستند و مدیران ، تجار و صنعتگران که خود در زمره این منتظرین محسوب می‌شوند، چاره‌ای جز پذیرش این خواسته ندارند.

نویسنده مقاله سپس به مقایسه سیاست های انقباضی و انبساطی در اقتصاد پرداخته و نوشته اگر سیاست‌های پولی انبساطی را در پیش بگیریم آنگاه در صورتی که نرخ بهره هم توسط دولت در حال نزول باشد، قاعدتا علاوه بر افزایش مخارج مصرف‌کنندگان یک افزایش در مخارج سرمایه‌ای هم صورت می‌گیرد. این وضعیت تعادل عمومی درآمد ملی را به سوی افزایش آن جابه‌جا می‌کند، از آنجا که مخارج سرمایه‌گذاری هم بیشتر شده بنابراین درآمدهای آتی هم به احتمال زیاد دچار افزایش می‌شود... در این میان دولت باید ترکیبی از الگوهای پیچیده ‌از سیاست‌های اقتصادی و پولی و مالی را به کار برد تا مطلوب‌ترین شکل نتایج به بار بیاید.

هدفمندی یارانه ها؛ مدیریت واردات

ابتکار در مقاله ای موضوع لزوم پرداختن به مدیریت واردات و بحث قاچاق کالا درهدفمندی یارانه ها را برجسته کرده و نوشته آنچه که در بحث مدیریت واردات، هدفمندسازی یارانه هاو اصلاح ساختار،شیوه و ترکیب واردات کشور مدنظر است ،آن است که کالای با کیفیت،به اندازه موردنیاز، از مسیر قانونی و مبادی رسمی کشور ،توسط واردکنندگان دارای شناسنامه و هویت ،وارد کشور شده و واردکنندگان در قبال کیفیت، خدمات پس از فروش ،پشتیبانی و آموزش آن مسئولیت پذیر باشند، حال آنکه واردات کالای قاچاق با حجم قابل توجهی که دارد، خود معضلی بزرگ پیش روی تحقق این امر است.

محمد حسین برخوردار در ادامه نوشته یکی از بزرگترین آسیبهای احتمالی در زمان واقعی شدن قیمتها برای واردکنندگان دارای شناسنامه، ورود کالاهای قاچاق به بازار است که روند رقابت سالم و عادلانه را به زیاناشان بر هم می‌زند و بر این اساس بدیهی است که مقابله با قاچاق به مثابه حمایت از تولید کنندگان و واردکنندگان مجاز، حیاتی و تعیین کننده می باشد.

نویسنده در پایان این مقاله با اشاره به نقش "مجمع عالی واردات" برای کمک به دولت در این باره اضافه کرده دراین میان ادارات دولتی که در فرایند واردات ایفای نقش مینمایند نظیر گمرک نیز باید با تسهیل گردش کار ، مقابله با کاغذبازی‌های بی مورد و کوتاه نمودن پیچ و خم‌های اداری از افزایش هزینه بنگاه‌ها ، قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و سودآور شدن قاچاق جلوگیری نمایند.چرا دست اندازهای اداری غیر منطقی و بروکراسی‌های ناکارآمد ، با ایجاد هزینه بی مورد برای بنگاه‌های اقتصادی شناسنامه دار، راه قاچاق را مطمئن تر و سهل الوصول تر از راه‌های قانونی به نمایش می گذارند.

درباره قطع رابطه با انگلیس

آرمان در سرمقاله امروزش به قلم داریوش قنبری موضوع قطع رابطه با انگلیس را دستمایه کرده و نوشته اخیراً در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوبه‌ای برای قطع رابطه با دولت انگلستان به تصویب رسیده که در هر حال و به اعتقاد من قطع رابطه هر کشوری در دنیای امروز تأمین‌کننده کامل منافع ملی نخواهد بود.

این نماینده مجلس هشتم در ادامه این مقاله افزوده نکته‌ای که نباید در این میان از نظر دور داشت سوابق نامطلوب مداخلات انگلیس در ایران است که یادداشت اخیر سفیر انگلیس در وبلاگش در واقع یادآور همان سوابق نامطلوب شد و کمیسیون امنیت ملی نیز به صورت طبیعی به این اقدام نسنجیده و برخلاف حسن‌نیت این دیپلمات بریتانیایی حساسیت نشان داد. با این حال به نظر من برای برخورد با چنین اقدامی از راه‌های دیگری از جمله تغییر سفیر براساس کنوانسیون وین می‌توان استفاده کرد چرا که قطع رابطه منجر به تبعات و هزینه‌هایی در زمینه‌های اقتصادی، علمی و سیاسی می‌شود.

داریوش قنبری در پایان یادآور شده که به عنوان مثال در زمینه علمی و آموزشی ما در حال‌حاضر دارای حدود 5هزار دانشجو در انگلستان هستیم که در صورت قطع رابطه، وضعیت تحصیلی این دانشجویان به مخاطره می‌افتد و روابط تجاری و اقتصادی نیز آسیب می‌بیند هرچند حجم این روابط به اندازه حجم روابط اقتصادی با کشورهای آلمان و ایتالیا نیست و در سال‌های اخیر نیز تحت‌تأثیر مباحث هسته‌ای با انگلیس و سایر کشورهای اروپایی دچار کاهش روابط شده‌ایم. مع‌الوصف باید توجه داشت که اقدام سفیر انگلیس نیز بی‌پاسخ نماند.

مهمترین پیام 9 دی

حسین مظفردر سرمقاله تهران امروز راهپیمایی هواداران حکومت جمهوری اسلامی در 9 دی سال گذشته را مورد توجه قرار داده و نوشته به نظر می‌رسد، مهم‌ترین پیام 9 دی، اثبات ناگسستنی بودن پیوند میان مردم و رهبری و تاکید ملی بر حراست از آرمان‌ها و ارزش‌های مورد نظر امام و رهبری بود. در واقع مردم ایران ثابت کردند که در شرایط مختلف، به‌ویژه در غبار فتنه و آشوب به هیچ‌وجه حاضر نیستند دست از آرمان‌ها و ارزش‌های خود بردارند و با تمام وجود هزینه‌های دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های نظام را خواهند پرداخت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه نوشته در طول یک‌سال گذشته، بارها رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ریشه‌های این فتنه را باید در سال‌های پیش جست‌وجو کرد. راز این رازگشایی چیست؟ در یک روایت کلی می‌توان گفت، مسائلی که در کشور در طول یک‌سال گذشته اتفاق افتاد، قابل دسته بندی است. آشوب‌هایی که در فتنه بر پا شد غبار و گرد و خاک‌های سیاسی ایجاد کرد، دلایل فراوانی داشت یکی از این دلایل، تلاش همیشگی عوامل بیگانه و استکبار که از اول انقلاب تاکنون به دنبال ضربه زدن به انقلاب بوده و هستند، بود.

نویسنده همچنین اضافه کرده اما ریشه بخش دیگری از حوادث سال قبل، مربوط به عوامل داخلی بود که در دو گروه قابل دسته‌بندی هستند. گروهی که تحت تاثیر برخی بزرگ‌نمایی‌ها و ادعاها، فریب خوردند و البته به سرعت و با روشنگری‌هایی که صورت گرفت، به دامن اسلام و انقلاب بازگشتند. گروه دوم اما جریان‌ها و چهره‌هایی بودند که ناشیانه و ساده لوحانه به دنبال عوامل بیگانه به راه افتادند و به عنوان پادو‌های سیاسی آنها نقش آفرینی کردند. عمده این افراد به دلیل مخالفت‌هایی که با انقلاب داشتند با این مجموعه همراه شدند... از این منظر، می‌توان گفت که غالب توطئه‌آفرینی‌ها و غائله‌افکنی‌هایی که پس از انتخابات رخ داد، ریشه در مخالفت‌های داخلی و دشمنی‌های بیرونی سه دهه گذشته داشت.

سخنی با شرط گذاران

سیاست روز در سرمقاله امروزش به اظهارات سید محمد خاتمی درباره کف مطالبات اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس نهم پرداخته و نوشته پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 اکنون افرادی هستند که می‌خواهند بازگردند. می‌خواهند دوباره خودی نشان دهند. اما بازگشت شرایطی دارد . در این مدت یکساله برخی از آنها سیاستی را اتخاذ کرده‌اند که بوی «تبری» از سران فتنه می‌دهد. سران فتنه‌ای که حضرت آیت الله خامنه‌ای در این باره فرمودند ؛« گناه بزرگ برخی دست اندرکاران فتنه امیدوار کردن دشمن است» حال که می‌خواهید بازگردید به آغوش نظام؛ شرایط تعیین نکنید. اگر از کرده خود پشیمانید این گوی و این میدان بسم‌الله.

محمد صفری در ادامه این مقاله نوشته اما باید پاسخ‌های بسیاری را به جامعه و افکار عمومی بدهند، پاسخ‌های که در آن پرسش‌های بسیار مهمی نهفته است.نخست باید پاسخ دهند، چرا نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض کردند؟ ادعای دروغین تقلب در انتخابات را هم حتی نتوانستند ثابت کنند، اما باز هم پافشاری ‌کردند. دوم اینکه باید پاسخگو باشند چرا نسبت به حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی از آشوب طلبان و فتنه گران موضعی اتخاذ نکردند. اما آن ها به جای این که علیه آن حمایت‌های آشکار موضع گیری‌کنند، به رهبری آشوب‌ها و اعتراضات غیر قانونی پرداختند. سوم آن که چرا در مقابل شعارهای ساختار شکنانه‌آشوب طلبان پاسخی به آن ها ندادند و خود را مبرا نکردند. در حالی که با انتشار بیانیه های رنگارنگ به حمایت از آنها پرداختند.

نویسنده سرمقاله سیاست روز البته در پایان اضافه کرده بازگشت شما شرط و شروطی است که نظام برای شما تعیین خواهد کرد. فرصت‌های بسیاری را از دست دادید. فرصت‌هایی که رهبر فرزانه انقلاب بارها در سخنانشان مطرح کردند اما شما به خاطر تکبر و غرور و بی بصیرتی آنها را دریافت نکردید و به لجبازی‌های خود ادامه دادید. اکنون نظام به شما نیازی ندارد که شرط می‌گذارید.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.