تجزیه طلبی گناه نیست، ولی در این شرایط درست نیست

تجزیه طلبی گناه نیست، ولی در این شرایط درست نیست

عنایت فانی - بی بی سی

"افتخار می کنم که در سیاست شرکت کردم"بی بی سی : عزالدین حسینی، مهمان برنامه به عبارت دیگر، با حکومت شاه مخالف بود اما با حکومت جانشینان شاه هم کنار نیامد و به جای آن، رهبری مبارزاتی را برعهده گرفت که کردهای ایران، از فردای پیروزی انقلاب برای کسب خودمختاری شروع کردند. او که حالا در آستانه 90 سالگی است و راه درازی را از کردستان تا تبعیدگاهش در اوپسالای سوئد پیموده، در باره عملکردش چه می گوید و آیا این راه دراز در موضع و عقیده او هم پیموده شده است؟

جناب شیخ، شما در آستانه 90 سالگی هستید و مجبور بوده اید که سال ها در تبعید زندگی کنید و همه اینها به دلیل فعالیت های سیاسی تان بوده است. اینجا که تنها هستید، دور از کشور و زادگاه خود، پیش آمده که بعضی وقت ها فکر کنید ای کاش کاری با سیاست نداشتید و الان در مهاباد امام جمعه شهر بودید؟

نه، من افتخار می کنم که در سیاست شرکت کردم. ملت کرد تحت ستم است. همه ما باید مبارزه کنیم تا از این ستم رها بشویم و به حق طبیعی خود برسیم. من اگر سهم کوچکی در این مرحله داشته باشم، خیلی به آن افتخار می کنم.

کردستان بعد از انقلاب دوران خیلی دشواری را گذراند پر از جنگ و خونریزی. حالا که نگاه می کنید، در آن روزهای اول انقلاب آن طرح خودمختاری ضروری بود؟ نمی شد از همه این خونریزی ها اجتناب کرد؟

ما که خونریزی نکردیم. ما خواسته هایی داشتیم و به رژیم تقدیم کردیم. من خودم به تهران رفتم. حزب دمکرات هم نماینده به تهران فرستاد و تلاش کردیم به شیوه ای، حقی به ما بدهند تا ما در کنار آنها باشیم و با آنها همکاری بکنیم. ما هم که مسلمان بودیم. ولی آنها حاضر نبودند هیچ چیز را قبول کنند. به جای اینکه به حق ما توجه داشته باشند، کارشان این بود که امثال خلخالی، این خونخوار را به کردستان بفرستند و قتل عام کنند. ما مجبور بودیم که از خودمان دفاع کنیم. ما مدافع بودیم. ما هیچ وقت مایل نبودیم، چون ما کشته می دادیم. ما حق خودمان را می خواستیم. آنها بودند که می آمدند.

اگر اقلُیتی حقی را بخواهد، هیچ وقت طالب جنگ نیست چون آن طرف، قوی تر است. آنها با ما می جنگیدند.

ولی جناب شیخ، سوال من این است که در آن فردای انقلاب، زود نبود که شما مساله خودمختاری را مطرح بکنید؟ چقدر ضروری بود که حتما در آن مقطع خودمختاری پیدا کنید؟

خودمختاری، حداقل چیزی بود که ما می خواستیم.

و نمی توانستید صبر کنید که اوضاع کمی بهتر شود و با حکومت جمهوری اسلامی مذاکره بیشتری بکنید؟

صبر زیاد کردیم. آنها آمدند. ما رفتیم تهران با حزب دمکرات و تلاش بسیار کردیم که به شیوه ای با آنها کنار بیاییم، ولی آنها نمی خواستند. آنها می خواستند کردستان را تسخیر کنند.

ولی در مقاطعی که مذاکره صورت می گرفت بین نمایندگان کردستان، که شما هم در بسیاری از مواقع رئیس هیئت نمایندگی بودید، با نمایندگان دولت مرکزی، به نظر می رسید که آنها به بخشی از خواسته های شما تن داده بودند.

نخیر، به هیچ وجه. آنها شکست خوردند. به ما حمله کردند و شکست خوردند. این زمینه ای بود برای اینکه خود را بازسازی کنند و دوباره شروع کنند. من وقتی به ملاقات خمینی رفتم و او را دیدم، دانستم که هیچ حقی را به ما نخواهد داد.

ملاقات شما با آیت الله خمینی چطور بود؟

خمینی به وسیله وزیر کشور از من دعوت کرد. ما رفتیم، هر چند در تهران مشکلاتی را به وجود آوردند، عاقبت رفتیم و او را ملاقات کردیم. مسایلی را که ما مطرح کردیم، مسایل خلق کرد بود و یکی هم این بود که چون جماعتی روحانی با من بودند که می گفتیم اگر حکومت اسلامی است، باید حکومت اسلامی مطلق باشد و سنی ها را هم شامل باشد.

ولی خمینی به هیچ یک از این مسایل جواب نمی داد و طفره می رفت. می گفت به همه شامل می شود و همه چیز خوب می شود. اساسا باید همه این را بدانند که خمینی غیر از اینکه جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را پیاده بکند، به هیچ چیزی راضی نبود.

ولی جناب شیخ، شما الان که نگاه می کنید دستاورد تمام این سال های مبارزه برای مردم کردستان چه بوده است؟

اینکه مردم کردستان در مقابل رژیم مقاومت کردند و 30 سال مبارزه کردند و حالا مردم کردستان پیشرفته تر از سایر مردم ایران هستند.

از چه نظر؟

از نظر اینکه، حالا مردم ایران هستند که آنچه را خلق کرد می گفت، می گویند.

یعنی خواهان دمکراسی و آزادی هستند؟

بله. اینها به حکومت جمهوری اسلامی رای دادند. اینها پشیمان شده اند و می گویند این حکومت بد است. ما 30 سال مبارزه کردیم. اینکه ما الان زنده هستیم و می بینیم که مردم روز به روز بیشتر و مصمم تر حق خودش را می خواهند، این نتیجه مبارزاتی است که ما کردیم، دیگران نکردند.

ولی همین الان، جناب شیخ، بسیاری از رهبران سازمان های سیاسی کرد به این نتیجه رسیده اند که مبارزه مسلحانه به آن شکل دیگر کارساز نیست و آن را کنار گذاشته اند. نظر شما چیست؟ شما فکر می کنید که کردها کماکان امروز هم باید با دولت مسلحانه مبارزه کنند؟

نه. امروز به عقیده من نباید مبارزه مسلحانه کرد مگر اینکه شما دفاع بکنید و بیایند با شما بجنگند و شما از خودتان دفاع بکنید. اما من این را نمی پسندم که شما رسما وارد مبارزه مسلحانه شوید. من می خواهم که از راه سیاسی نه با جمهوری اسلامی، بلکه با مردم ایران همه دست به دست هم بدهیم و این رژیم سقوط بکند و یک رژیم دمکرات و مردمسالار به وجود بیاید و ما ذیل این رژیم به حقوقمان برسیم.

موضوعی که همیشه مطرح می شد برای کردها، بخصوص به دلیل اینکه از نظر تاریخی سابقه طولانی تری در مبارزه برای خودمختاری دارند، این بوده که گفته می شد شما تجزیه طلب هستید و نهایتا می خواهید کردستان را از ایران جدا کنید. این اتهام امروز هم به بعضی از سازمان های سیاسی کرد زده می شود، جواب شما به این اتهام چیست؟

اصلا تجزیه طلبی گناه نیست. نه در قرآن گناه است و نه در عرف مردم، نه در این دنیا. ملتی که بخواهد مستقل باشد هیچ نهی ندارد، ولی در این شرایط ما این را درست نمی دانیم.

من سال ها پیش با برخی از رهبران کرد، مثل آقایان قاسملو و شرفکندی که سابقه خیلی طولانی هم دارند، مصاحبه کردم. اینها می گفتند که هیچ وقت در برنامه ما مساله جدا شدن از ایران نبوده و شعار ما دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان بوده است و می گفتند که در آینده هم شعار ما همین خواهد بود.

این درست است. ما حالا می گوییم فدراتیو. مساله ای که کرد اساسا می خواهد فرق دارد با اینکه حالا مطرح می کنیم.

یعنی شما در اصول این حق را برای یک ملت قائل هستید که کشور خود را داشته باشد؟

بله. ولی ما واقع بین هستیم و چیزهایی که فعلا ممکن نمی شود، هیچ گاه مطرح نمی کنیم و هیچ وقت نگفته ایم که ما تجزیه طلب هستیم. در روز اول، در زمان شاه قاضی محمد هم همین طور بوده است. اینها برای این به ما این تهمت را می زدند که با ما بجنگند و حق ما را ندهند. حتی دکتر قاسملو به جای خودمختاری به خودگردانی هم حاضر بود، اما به او ندادند.

یعنی حتی در زمانی که قاضی محمد جمهوری مهاباد را تشکیل داد، او و حزب دمکرات خواهان جدایی از ایران نبودند؟

نه. آن چیزی که شعار تمام کردستان بود، این بود جمهوری خودمختار کردستان.

یک مقداری برگردیم به نظرات خود شما جناب شیخ. شما یک روحانی هستید ولی در سال های پس از انقلاب بسیاری از سازمان های چپ ایران و به طریق اولی سازمان های چپ کردستان که بسیاری از آنها مذهبی نبودند و اصولا شاید حتی اعتقاد به وجود خدا نداشتند، خیلی به شما احترام می گذاشتند و شما هم از آنها حمایت می کردید. چه چیزی بین مارکسیسم و اسلامی که شما می بینید وجود دارد که شما این قدر به هم نزدیک شده بودید؟

اساسا مساله ای که ما می خواستیم و برای آن مبارزه می کردیم، حقوق خلق کرد بود. و هر کس در این مسیر بود با ما هماهنگ و همفکر و برادر بود، چه چپ باشد، چه مسیحی باشد، هر کس باشد. کوموله و حزب دمکرات خودشان چپ بودند.

ما می خواستیم مبارزه به خاطر حق ملت کرد را ادامه دهیم، مساله این نبود که این مسلمان است، آن کافر است. در روزی، جماعتی یک پرچم سبز آورده بودند میان تظاهرات به عنوان مسلمان. رفتم به آنها گفتم برادران ما در مسجد مسلمان هستیم، ولی اینجا برای خلق کرد مبارزه می کنیم. این پرچم را به مسجد ببرید. مساله ما مبارزه برای پیشرفت حق کرد است و اینکه ملت کرد به حق خودش برسد.

ولی نظرات شما کمی فراتر ازمساله خلق کرد بوده است. یعنی شما اساسا بینش و برداشتتان از اسلام طور دیگری است. چه تفاوتی هست میان اسلامی که شما می بینید و اسلامی که دیگران بخصوص هیئت حاکمه جمهوری اسلامی ایران می بینند؟

بله زیاد فرق می کند.

صرف نظر از اینکه شما اهل تسنن هستید و دیگران شیعه هستند

اسلام به معنای کلمه واقعی اش، یعنی اعتقاد به خدا و روز آخرت و عدالت اجتماعی و مردمداری. اسلام دین خوبی است. ولی آنچه حالا می گویند، حالا شما تصور بکنید جمهوری اسلامی اثنی عشری ولایت فقیه. وقتی که شما گفتید جمهوری اسلامی، غیر مسلمانان همه خارج می شوند. وقتی گفتید شیعه اثنی عشری، سنی ها خارج می شوند. وقتی گفتید ولایت فقیه، یعنی کسانی از شیعه که ولایت فقیه را قبول داشته باشند. ولایت فقیه این است که این نماینده امام زمان که نماینده خدا است را قبول داشته باشند.

کسانی از شیعه، حتی آیت الله شریعتمداری و آیت الله خویی، ولایت فقیه را قبول نداشتند.

یعنی شما اصولا به جمهوری اسلامی اعتقاد ندارید؟

نه. من معتقد به جدایی مذهب از حکومت و دولت هستم. اساسا معتقدم که امروز مذهب نمی تواند حکومت کند.

پس نقش دین در جامعه چه می شود، مثلا در جامعه ای که مذهبی است؟

نقشش زیاد است. تبلیغات مذهبی، مساله خدا، مساله آخرت، مساله اخلاق، جنبه معنوی. دین جنبه معنوی دارد. من مثالی می زنم. ما طرفدار تکامل هستیم. همچنان که یک انسان مراحل تکامل دارد تا به نتیجه می رسد. مثلا به مدرسه ابتدایی می رود، بعد دبیرستان و بعد دانشگاه و بعد مستقل می شود.

مردم و نوع انسان به طور طبیعی همین طور بوده است، حتی زمانی که هیچ پیامبری هم نبود. بعد که رشد کرد و آمادگی پیدا کرد که او را ارشاد کرد، پیامبران آمدند. همان طور که قرآن می فرماید هیچ امتی نبوده که اندرز دهنده ای برای آنها نبوده است.

مردم در هر مرحله ای به تدریج رشد کرده اند و بعدا این برایشان کهنه شده است. پیغمبر دیگری آمده است آن را تجدید کرده تا رسیده به حضرت محمد. حضرت محمد وقتی که آمده، این را اعلام کرد که من خاتم النبیین هستم. خاتم انبیاء است. این را اعلام کرده است.

حالا شما فکر می کنید فلسفه اینکه محمد اعلام کرده که خاتم الانبیاء است چیست؟

فلسفه اش این است که در حال نبوت تقلیل شده است. ما به مرحله ای دیگر رسیده ایم. مثل انسانی که به دانشگاه می رود.

یعنی سطح دانش بشری به درجه ای رسیده که احتیاج به پیامبر دیگری نیست.

بله. احتیاج ندارد و کسی نیست. یعنی دوران علم و دانش است. وگرنه نمی شود تصور کرد که ظرف هزار سال دو سه پیغمبر آمده اند، اما ظرف 1400 سال، خدا می داند تا کی، تنها یک کتاب در شرایط خاصی حکومت کند.

ولی می بینیم که جامعه بشری به قدری رشد کرده و به حدی رسیده است که خودش را اداره می کند که احتیاج ندارد از این مسایل پیروی کند. این عقیده من است.

یعنی در واقع شما عقلگرا هستید و بحثتان این است که عقل بشری به جایی رسیده که دیگر احتیاجی به مصلح ندارد که برایش تعیین تکلیف کند.

بله. مذهب می تواند به جناح معنوی کمک کند. بشر دو بعد دارد، یکی مادی و یکی معنوی؛ یکی دنیا، یکی آخرت. می تواند آن یکی وظیفه خودش را به هر شیوه ای که می خواهد به مردم ابلاغ کند ولی نمی تواند در دولت و قانون اساسی دخالت کند. قانون اساسی ، باید قانونی باشد که همه مردم را در بر بگیرد. دمکراسی و آزادی و سکولار باشد. هر کس به این قانون نگاه کند، آن را مال خودش بداند. حقوق زنان.

من طرفدار برابری و مساوات و عدالت اجتماعی و اقتصاد بهتر هستم و آنچه را قبول دارم که مردم جهان می گویند خوب است و اعتقاد دارم که این کار خدا است. خدا این طور خواسته است. این مرحله تکامل است. روزی جایی گفتم که دین هم یکی از تجلیات خداوند است. اگر چیزی دیگری جای این تجلی را بگیرد، تکلیف ما چیست؟

شما در باره حقوق زنان صحبت کردید. به هر حال موضوع بسیار حادی است و بخصوص بعد از انقلاب اسلامی در ایران، این موضوع همیشه حاد بوده است و زنان هم در این مدت ناراضی بوده اند و برای رسیدن به حقوق برابر با مردها مبارزه کرده اند.

درست است.

نظر شما دقیقا در باره حقوق زنان چیست، از نظر فقه اسلامی.

عقیده من این است که زن هم مانند مرد حقوق دارد و حق خودش است که به این حقوق برسد. ولی اینکه زن هم می تواند هر چه مرد می کند بکند، این مساله دیگری است. یک زن باید اجازه داشته باشد مانند یک مرد مراحل تکامل خودش را طی کند. هیچ کس نمی تواند زن را استثمار بکند، قیم زن باشد. زن و مرد هیچ فرقی با هم ندارند. ولی اینکه استعداد زنان و مردان متفاوت باشد و هر یک متفاوت رشد خودش پیش برود، بحث دیگری است.

این نظر فقهی شما است یا نظر شخصی شما است که رایج و معمول است و همه هم قبولش دارند.

یعنی چه؟

یعنی این برابری زن که می گویید، نظری است که از فقه اسلام استخراج می کنید؟

آخر اسلام را هر کس یک طوری تفسیر می کند. آیه ای هست که مفهومش این است که خدا پاداش شما و زنان همه را می دهد. و این یعنی که زنان و مردان مساوی هستند.

ولی خب آیه های دیگری هم هست در قرآن که فعالان حقوق زنان آنها را ضد زن می دانند

اجازه بدهید. بعضی از احکام قرآن تابع شرایط زمان و مکان است. مثلا همه می گویند زن قاضی نمی شود. در هیچ جای قرآن نیست. یا شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است، این در شرایطی بوده که زنان از اجتماع دور بوده اند، چون که می فرماید اگر یکی یادش رفت، آن دیگری به یادش می آورد.

یعنی به عقیده شما، باید برداشت از قرآن هم باید برداشت امروزی باشد و اگر لازم است حتی متفاوت با آنچه که بوده باشد؟

بله. ما اگر گفتیم که دین و دولت باید از یکدیگر جدا باشند و روز، روز علم و دانش است، برای دین جنبه معنوی خودش باقی می ماند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیدایش جنبش سبز، مقدار افکار نو بویژه با منشاء دینی بیشتر شد، گرچه از قبل در ایران شروع شده بود. شما فکر می کنید به کجا دارد می رود؟ یعنی یک تحول جدی در اسلام به عنوان رفرم یا رنسانسی که در دین های مسیحی به وجود آمده، در اسلام هم به وجود می آید؟

به عقیده من، مساله موسوی و کروبی و جنبش سبز، آنها نمی توانند رهبری جامعه ای را در دست بگیرند که سکولار است و می خواهد سکولار باشد و می خواهد آزادی و دمکراسی برقرار باشد و این حکومت جمهوری اسلامی که همان طور که گفتم حکومت همه مردم نیست، هر اندازه در آن اصلاح شود، به درد مردم نمی خورد.

یعنی نظر شما این است که هر حرکت اصلاحی که زیر لوای جمهوری اسلامی انجام بگیرد، به نتیجه نمی رسد؟

بله، به نتیجه نمی رسد.

شاید این حرکت اصلاحی، نهایتا به اهداف یک جامعه سکولار برسد. چه اشکالی دارد اگر اسمش اسلامی باشد؟

جمهوری اسلامی نمی تواند سکولار باشد. اسلام شیعه اثنی عشری ولایت فقیه، چگونه می تواند سکولار باشد و آزادی بدهد؟

بنابراین جناب شیخ شما به یک انقلاب اعتقاد دارید؟

من عقیده ام این است که باید مردم آگاه بشوند. انقلاب اگر از بالا باشد، دوباره یکی می آید دیکتاتوری را پیاده می کند. باید مردم را آگاه کرد که مردم به خیابان بیایند. چنان که در کردستان شد. وقتی که این پنج نفر را اعدام کردند، مردم اعتصاب کردند و آمدند بدون هیچ خونریزی خودشان را نشان دادند.

ولی یک خصلت جنبش سبز که هم در داخل و هم در خارج از آن بسیاری از آن ستایش کرده اند این است که این جنبش برخلاف گذشته، خشونت پرهیز است. یعنی به دنبال خشونت و قهر نیست برای تغییر نظام.

مساله این نیست. مساله این نیست که خشونت را نمی خواهد. مساله این است که چه می خواهد. آیا می خواهد جمهوری اسلامی را از بین ببرد و سکولاریسم را پیاده کند؟ اینها هنوز ناخودآگاه با جمهوری اسلامی هستند. این کار از آنها ساخته نیست. کاری که کرده اند این است که دروازه ها را باز کرده اند تا مردم به خیابان بیایند.

a_bamdad - ایران - تهران
حالت بده عمو
شنبه 27 شهریور 1389

arya47 - ایران - کرمان
من دوستان کرد زیادی دارم ضد کرد هم نیستم اما اوایل جنگ ایران و عراق احزاب کرد خیلی آدمکشی کردند جنازه های بدون سر زیادی از کردستان برمیگشت سر بریدن انسان و شکنجه های قرون وسطایی قبل از القاعده و طالبان توسط احزاب کرد اجرا میشد
شنبه 27 شهریور 1389

saeed_85 - انگلستان - لندن
آریا۴۷ - ایران - کرمان این چه حرفی میزنی ؟ آخه بچه جون تو که هیچی‌ تو دنیا ندیدی چرا از خودت داری حرف در میاری، مثل اینی که یادتون رفته که سربازان گمنام امام زمان تو همین انتخابات قبل چی‌ کار کردن. این بالا هارو سر مردم تو تهران جلوی اون همه دوربین آوردن، فقط تصور کنید که چه جنایت‌هایی‌ تو کردستان ۳۰ سال پیش کردن. اگه ما هم دو تا آخوند‌ مثل این یارو داشتیم الان حل ‌او روزمون این نبود، این اینقد عقل داره که این حرف هارو می‌زنه و دین رو تو خدمت ملتش میدون، نه بر عکس، آخوند‌‌های ما که همش فکر بچه بازی ‌او صیغه کردنن.
شنبه 27 شهریور 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
دوست گرامی چرا از خودت الکی حرف در مبآوری .!! هیچ وفت و در هیچ زمانی کردها سر نبریده اند . این مطلقا وجود نداشته است. و برای توجیه عمل کثیف خودشان بوده است. همچنانکه اکبر گنجی در نوشته ای ازخود این را به سپاه پاسداران نسبت داده است. کرد ها هیچ وقت خواهان جنگ و خشونت نبو ده اند همچنین هیچ وقت تفکر جدائی از ایران را نیز نداشته و ندارند. این همواره اتها می بوده برای سرکوب و شکنجه و اعدام آنها برای جمهورس اسلامی. همچنانکه شما را به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه شکنجه و اعدام میشوید .،کرد ها را نیز به اتهام جدائی سرکوب و اعدام میشوند. متاسفا نه سالهای مدید اکثریت مردم ایران این اتهام رژیم جمهوری اسلامی را به کر دها باور میکردند اما خالا که چهره واقعی رژیم برای همه مردم ایران رو شده و همه میدانند که کردها به ایرانی بودن خود افتخار میکنند اما با این رژیم جنایتکار مخالفند. با استقرار نظامی دمکرات در ایران همه از هر رنگ و نژاد و دین زندگی مسالمت آمیزی هواهیم داشت و ایران را با هم میسازیم.
شنبه 27 شهریور 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
تف تو روح هر چی تجزیه طلب و میهن فروش از هر نوعش
شنبه 27 شهریور 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
این دیزی اصلا نمی دونه تجزیه طلبی یعنی چی افت.
شنبه 27 شهریور 1389

same-shiraz - ایران - شیراز
ادما چیزی رو که ندارند روش خیلی ادعا میکنند.اینا خیلی ادعای مردیشون میشه.شیراز
شنبه 27 شهریور 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
arya47 - ایران - کرمان هموطن عزیز. از جنایتهای رژیم در کردستان هم چیزی شنیدی یا نه؟!!! عملکرد غلط رژیم فقط مربوط به کردستان نیست و همه ایران رو شامل میشه ولی جدای از فعالیت گروه های ایرانی آزادیخواه در کردستان، تحریکهای خارجی نیز برشدت بحران در کردستان تاثیر گذار بوده و هست. پاینده ایران
شنبه 27 شهریور 1389

kamyar_p2009 - ایران - اصفهان-مریوان
دوست عزیز اوّنهایی که سر میبریدن تخم عرب بودن همین الانم وقتی با بعضی از کرد های عراق حرف میزنی نمیفهمی چی میگه چون مثل عربها از ته حلق حرف میزنن ما کلا کرد های عراق رو از خودمون نمیدونیم.
شنبه 27 شهریور 1389

kamyar_p2009 - ایران - اصفهان-مریوان
دوستان صدای امریکا یه پروژه کثیف رو سر لوحه کارشون قرار دادن و اون پروژه اختلاف بین اقوام ایرانی هست و یکی از دلایلی که بهار لو و لونا شاد هم از اون تلویزیون استعفا دادن هم همین بود.
شنبه 27 شهریور 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
arya47-کرمان دوست عزیز چرا حرفهای بی مبنایی میزنی که یک عده کوته فکر را که ادعای وطن پرستی دارند تحریک کنی و آب به آسیاب یک عده مستبد تمامیت خواه و بانی تبعیض بریزی.آیا تو تا به حال جز این تبلیغات دروغ سر بریدن و کشتن از جانب احزاب کوردی حتی یکبار هم که شده به حرف همین کوردهای به اصطلاح آدمکش گوش کردی؟تو هیچ میدانی رژیم چه جنایاتی در کردستان مرتکب شد؟هیچ در مورد قتل عام روستای قارنی و قلاتان که زن و کودکهای کورد توسط پاسداران جنایتکار رژیم کشته شدند شنیدی؟اینها حتی روحانی روستا که با قران به آنها التماس میکرد که اهالی این روستا به سیاست ربطی ندارند را سربریدند.و در عوض همان پاسدارها اگر بعدا با انتقام کوردها کشته میشدند شهید و مظلوم خطاب میشدند اگر تحقیق کنی انتقامجویان کورد هیچگاه به غیر پاسدار و مزدوران محلی که در کشتار و سرکوب مردم بی دفاع دست داشتند هرگز به سرباز و یا ارتشی شلیک نکردند
شنبه 27 شهریور 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
درود بر این شیخ عزالدین.هرچند از همه نوع آخوند متنفرم ولی ایشان به خاطر افکار متجددانه و روزگرایشان همیشه مورد احترام همه کوردها حتی سکولار و غیرمسلمانها نیز بوده و هستند.امیدوارم که همۀ مردم ایران با افکار و ایده های مختلف بتوانیم با احترام به همدیگر در آینده کشوری متحد و دمکراتیک و بدون تبعیض بنا کنیم
شنبه 27 شهریور 1389

iranazadiran - ایران - تهران
اکثر حرفهایش بسیار روشن منطقی و درست است و فراز آن در اینجاست که می گوید : من عقیده ام این است که مردم باید آگاه شوند و آیا می خواهند جمهوری اسلامی از بین برود یا خیر ؟ اصل این است و حقیقت محض است. تنها مردم باید بخواهند که این حکومت از بین برود و از ریشه درست شود. او به واقع درست گفته که هر چه در این حکومت اصلاحات شود بی فایده است. اگر مردم به این واقعیت برسند همه چیز درست میشود هیچ قدرتی نمی تواند جلو دار مردم باشد حتی قدرت مافیایی این حکومت مزدور بیگانه. خداوند سرنوشت هیچ قومی را تا خودشان نخواهند تغییر نمی دهد. تا زمانیکه مردم ایران از ترس اینکه تنها به خاطر اسم اسلام و دین که این ضد بشرها یدک می کشند ملاحظه کنند و مقابله اساسی نکنند همین آش است و همین کاسه. باید اینقدر شجاعت داشت که خدا را برای این حکومت به سوال گرفت و مصلحت اندیشی را کنار گذاشت و یکبار شجاعانه و انسانی در برابر سرنوشت خویش قد علم کرد و خواهان تغییر درست آن شد. این وظیفه هر انسانیست و این وظیفه بر دوش دینداران صدها برابر. چرا که مسئولیت اعمال ننگین این اراذل بر دوش آنها و ترس و بی تفاوتیشان است.
شنبه 27 شهریور 1389

arya20 - فنلاند - تورکو
مرگ بر هر چی دشمن کرد!!!!!
شنبه 27 شهریور 1389

kamyar_p2009 - ایران - اصفهان-مریوان
ما کرد ها تجزیه طلب نیستیم این شیخ هم از سگ هایی است که از عربستان سعودی پول میگیرد اگه این شیخ به دست من بیفتد .....
شنبه 27 شهریور 1389

zagros56 - یونان - آتن
این شیخ عزالدین مرتد و ازدین برگشته است.چون میگوید باید دین از دولت جدا باشد.ماکردستان را از ایران جدا میکنیم چه بخواهند یا نخواهند.ازکسی هم اجازه نمیگیریم .مگه زوره مامیخواهیم کشور مستقل داشته باشیم.
شنبه 27 شهریور 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
درود بر این شیخ عزالدین.هرچند از همه نوع آخوند متنفرم ولی ایشان به خاطر افکار متجددانه و روزگرایشان همیشه مورد احترام همه کوردها حتی سکولار و غیرمسلمانها نیز بوده و هستند.امیدوارم که همۀ مردم ایران با افکار و ایده های مختلف بتوانیم با احترام به همدیگر در آینده کشوری متحد و دمکراتیک و بدون تبعیض بنا کنیم
شنبه 27 شهریور 1389

arya20 - فنلاند - تورکو
بعضی ها اصلا نمی دونن دنیا چه خبره نظر بیخود میدن!!
شنبه 27 شهریور 1389

ukguy4u - بریتانیا - لندن
کرد ها خیلی مظلوم و بی آزار هستند اصلا هم سر بریدن و این چرندیات به اونا نمیچسبه .اما با تجزیه 100 % مخالفم و فکر هم نمیکنم هیچ هموطن کرد،آذری و بلوچ که اهل مطالعه و سواد باشه تجزیه رو تایید کنه .ایران باید یکپارچه بمونه اما این جکومت لعنتی باید بره .
شنبه 27 شهریور 1389

reza_persian - نروژ - تنسبرگ
درود به شرف کاک جعفر.همخونه برادرم که یه کرد کاردرسته
شنبه 27 شهریور 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
same-shiraz-شیراز.چطور مگه؟نکنه ازشون خواستی که بهت ثابت کنند یا خودت خواستی ولی دیدی که نیستند حالا شاید اون یکی کی تو به تورش خوردی اون روز کافور به خوردش دادن ولی مطمئن باش بقیه هستند و خیلی هم عالی
شنبه 27 شهریور 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
kamyar_p2009 اگر بسیجیهای خودفرخته ای مثل تو و اون رژیم کثیفت اختلاف نیاندازند نه امریکا و نه هیچ قدرتی نمیتواند بین ملتهای ایران اختلاف بیاندازند.حالا عده ای نادان که هیچ از خواسته دشمن که همانا اختلاف بین مردم ایرانست نمیدانند و حرفی بر ضد کوردها و یا دیگر ملتهای ایرانی بزنند ما هیچگاه آنرا به اسم ملت فارس نمیدانیم
شنبه 27 شهریور 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
اخوند ابله کرد یا فارس یا ترک نداره ابله ابله تجزیه طلب خاعن همچنین . ایران برای ایرانیست برای ترک ایران کرد ایران بلوچ ایران ولی انهایی که تجزیه طلب هستند لایق طناب دار هستن یاومثلا برند تو ترکیه یا عراق کشور تازه اعلام کنند ولی خاک ایران مال ایرانیه.این خانه اژدادی ماست.یک تکه از ابادی ماست. یک ذره خاک یک قطره اب اش مهریه مادریه ماست.
یکشنبه 28 شهریور 1389

Pezhman - اتریش - وین
mardin delfani - انگلیس - برادفورد.. بخش نخست . چگونه میتوانیم.باهم باشیم.هنگامی که حداقل واقعیات را نفی میکنید.کشوری به اسم ایران درسازمان ملل وجود دارد .اگر ایران را ملل بنامم سازمان ملل نامش عوض میشود .سازمان مللملل.واین حرف خلاف عرف جهانی است. ایران یک کشور ویک ملت است درنتیجه یک رای دارد ویک تیم ملی وطبق قانون همان انگلیس و یا امریکا بشما که ایرانی هستید.با وجود اینکه چندسالی بیش در آنجا نبودید وقتی پاسپورت انگلیسی میدهند.ملیت تان را انگلیسی ذکر خواهند کرد. چگونه است اقوام ساکن ایران و با وجود هزاران سال درزیر یک پرچم بودن وداشتن پاسپورت برابر ملت بحساب نمیآیند!!؟ این را در اصطلاح یک بام ودو هوا میگویند.
یکشنبه 28 شهریور 1389

Pezhman - اتریش - وین
mardin delfani - انگلیس - برادفورد.. بخش دوم .. ایران کشوری کثیرالاقوام است.نه کثیرالملل.اگر میخواهید ساز دیگر بزنید خود دانید.آب به آسیاب ملا ریختن است.تنهایی هیچکدام نخواهیم توانست ملا جماعت را سرنگون کنیم .تقاضای من ازشما این است. آنچه که قانون جهانی می نامیمش را رعایت کنید. بسیاری از ترس تجزیه نه تنها برای برقراری دمکراسی بشما یاری نخواهند داد بلکه برعکس ازفرط علاقه به تمامیت ارضی ایران. ملا را برشما ترجیح داده.شما تک وتنها روبروی آخوندهای جنایتکار قرار خواهید گرفت.امیدوارم منظور را رسانده باشم.
یکشنبه 28 شهریور 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
zagrosاو مطلبی رو که در باره علیزاده گفتم هلسینکی سنومات نوشته بود .تو باید تمامی مطالب را که در عرض یک هفته در این بحث بود بخوانی .من تاریخش یادم نیست وچون به خونم روزنامه ماید بعد از دوروز بیرون میریزم.ولی اگر خیلی دوستداری بدونی زنگ بزن وبپرس.ودرضمن من اصلا سیاسی نیستم .ومتنفر از سیاسیها .ولی مطمعن هستم تو فارس نیستی.چون نوع برخوردت عشایری است.
یکشنبه 28 شهریور 1389

$persian$ - ایران - تهران
تجزیه طلب شکر خورده
یکشنبه 28 شهریور 1389

arya47 - ایران - کرمان
کردها هم یکی از اقوام ایرانی هستند من با تجزیه ایران توسط هر قومی مخالفم.در اینکه کردها ارتشی ها و سربازان را نمیکشتند و آزاد میکردند موافقم اما مگر پاسداران و بسیجیان آنروز کسانی نبودند که در مقابل دشمن متجاوز ایستادگی کردند.همچنین در پاسخ به دوستانی که به سخنان بنده اعتراض کردند میگویم که مردم کرد بسیار مردم شریفی هستند و بنده آدمکشی را به کردها نسبت ندادم بعضی احزاب کرد بودند که متاسفانه با کارهایی که کردند بهانه لازم را برای سرکوب بی رحمانه کردها به عوامل رژیم دادند.اینجانب با آدمکشی مخالفم پس آدمکش چه بسیجی باشد چه کومله یا دموکرات یا پژاک کارش ناپسند است.دوستانی هم می خواهند به طریقی کارهای احزاب کرد را توجیه کنند یا شاید با آدمکشی آنها موافق باشند و عده ای هم در گروه مقابل موافق سرکوب و کشتن ....
یکشنبه 28 شهریور 1389

arya47 - ایران - کرمان
surena1611 - آلمان - اشتوتگارت بله دوست عزیز جنایات رژیم شامل حال تمام مردم ایران میشود اما در مورد کردها به توان صد میباشد بنده منکر حقایق نیستم و نمیخواهم کسی را تطهیر کنم.مشکل ما ملت اینه که همه خودمون را عقل کل میدانیم و بقیه را ابله و احمق.... هم بسیجی چگونگی اعدام دسته جمعی کردها را برایم تعریف کرده و هم کردهای تبعیدی از رفتار و کردار خود و دوستانشان.من در این مملکت در بین مردم زندگی میکنم همه مردم برایم محترمند حتی اگر عقیده شان ضد من باشد.ببا هم بحث و گفتگو میکنیم اما توهین نه.برعکس دوستان کامنت گذار در این سایت
یکشنبه 28 شهریور 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
pezhman- اتریش.هموطن عزیز این شماها هستید که حاضرید جمهوری اسلامی باشد اما ملتهای تحت تبعبض به حقوق ابتدائی خود نرسند ولی برای ماها فرقی نمیکند که شاه باشد یا شیخ چرا که ما به مبارزات خود تا احقاق حقوق خود و دمکراتیزه کردن ایران ادامه خواهیم داد و امثال شما هرگز همکاری نخواهید کرد مگر زمانی که به درک درستی از برابری یکسان برای همه در ایران برسید و از استبداد فکری و خودمحور بودن بیفایده عقب نشینی کنید
یکشنبه 28 شهریور 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
pezhman- اتریش.ادامه-فکر نمیکنید مسخره است اگر ملتی صاحب فرهنگ و هویت و زبان مستقل را قوم و قبیله زیرمجموعه خود بنامید؟درست است که همه ما از لحاظ جغرافیای سیاسی در چارچوب ایران یک ملت محسوب میشویم اما همین ایران ما از لحاظ نژادی از ملتهای مختلف تشکیل شده است مثلا کوردها که خود چند قوم را شامل میشوند مثل کورمانج.سوران.لک و اورامانی پس بهتر نیست از این انکار واقعیت که بدترین عامل اختلاف و مسبب واکنش منفی متقابل است دست بکشید و سر خود را زیر برف نکنید چرا که بدون درک همدیگر هرگز روی اتحاد و آزادی را نخواهیم دید و چه بسا وضع مردم ایران را بدتر کنیم
یکشنبه 28 شهریور 1389

iranazadiran - ایران - تهران
اکثریت کردها و دیگر اقوام غیور وطن دوست مخالف صد درصد تجزیه طلبی هستند آنها همواره به دنبال حقوق مشروع خود بوده اند. به دیگر حرفهای این فرد توجه کنید. نه حرف تجزیه طلبی ایشان و مشروع دانستنش خودش هم بلافاصله که خبرنگار از بیزاری سران احزاب کرد از تجزیه طلبی می گوید بلافاصله جبهه اش را تغییر داده و در این راستا سخن می گوید بلاخره باید نشانه ای از آخوندیسم داشته باشد. غیر از آن بیشتر حرفهای ایشان جالب و درست است.
یکشنبه 28 شهریور 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
arya47 - ایران - کرمان هموطن عزیز و گرامی. شاد و سربلند و همیشه در میان مردم باشید. پاینده ایران
یکشنبه 28 شهریور 1389

خرمگس سبز - ایران - تبریز
با تجزیه طلبی موافق نیستم و طرفدار یک سیستم فدراتیو در چارچوب ایران آزاد و دموکراتیک هستم ، ولی افکار بسیار خطرناکی را در کامنت های هموطنان ضد تجزیه طلبی می بینم که نژادپرستان نازی و صرب و سودانی و .. باید لنگ بیاندازند. اگر اینگونه به اختلافات قومی دامن بزنیم ، دیر نخواهد بود که شاهد قتل عام مردم کرد و ترک و .. به دست شوونیست های فارس به بهانه افکار جدائی طلبانه خواهیم بود..
دوشنبه 29 شهریور 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
کردها انساهای بسیار مهربانی هستند ولی خیلی ساده اند و امثال این شیخ ازشون سو استفاده کردن حالا هم با پول مالیات دهندگان سوئدی داره درسوئد زندگی میکنه! واقعا دولت سوئد خجالت نمیکشه که یک جنایتکار رو پناه داده!? اگه کسی سر پلیس های سوئد روببره میتونه بره نروژ پناهنده شه!? .
دوشنبه 29 شهریور 1389

SarayeAzadi - انگلیس - لندن
با تجزیه طلبی صد در صد مخالفم اما به نظرم حرفهاش منطقی بود. iranazadiran - ایران - تهران با درود. از هوشیاری و نکته سنجی در اظهار نظرت لذت بردم. شاد و سرفراز باشی دوست عزیز و آزاداندیشم. درود فراوان بر همۀ ایرانیان خطۀ ایران زمین از کرد و فارس و آذری/ترک , عرب/خوزی, بلوچ و لر گرفته تا قشقایی و طالشی و گیلکی و.. پاینده و آزاد باد ایران و ایرانی
دوشنبه 29 شهریور 1389

SarayeAzadi - انگلیس - لندن
با خواندن این مصاحبه در سایت بی بی سی فارسی و انتخاب و درج آن با این سر تیتر در ذهن خواننده این پرسش را تداعی می کند که هدف نگارنده از انتخاب تیتر بالا از میان این همه نکات مثبت مصاحبه چه بوده است؟ گر چه به نطر من شیخ عزالدین حسینی با تکیه بر مسائل شرعی و عرفی دین به اتهام تجزیه طلبی پاسخ داده اما برای تنویر افکار عمومی جامعه فعلی ایران کافی نبود چون فضای زهر آلود اتهام و تفرقه پراکنی بر جامعه حاکم است و با پررنگ کردن این جمله کوتاه شبهه تجزیه طلبی را در اذهان پررنگ می کند. من نوعی با تجزیه طلبی مخالفم .ادامه در بخش 2
سه‌شنبه 30 شهریور 1389

SarayeAzadi - انگلیس - لندن
بخش 2 - به باور من راه درست روشنگری ریشه یابی و تحلیل و بررسی دقیق وقایع تلخ تاریخ گذشته و حال است یعنی پرونده های جنایت و ترور و ظلمی که از سالیان سال تا به امروز در حق ایرانیان کرد اِعمال می شوند رو پررنگ کرد. همدردی مرهمی است که بار سنگین رنج ها و دردها رو از دوش هم میهنان عزیز کُرد کاهش داده دلهای شهروندان ایرانی را از هر قوم و تبار و زبانی به هم نزدیک می کند. این اگر مبنای کار و سخن ما یکپارچگی باشد پس از برابری و برادری بگوییم با زور و اتهام و کشتار و تفرقه پراکنی هیچ اتحاد و یکپارچگی حاصل نمی شود. پاینـده باد و آزاد ایـران و ایرانی
سه‌شنبه 30 شهریور 1389

Pezhman - اتریش - وین
mardin delfani - انگلیس - برادفورد.. بخس نخست . دوستگرامی. کسی زیر مجموعه دیگری نیست مشکل رفتار اشتباه عزالدین حسینی، وامثال او بود.که میخواست از آب گل ماهی بگیرد .ونتیجه اش را همگی دیدیم. اکنون بنوعی شکست واشتباهش را باگفتن این جمله(تجزیه طلبی گناه نیست، ولی در این شرایط درست نیست)اعتراف. ویک دندگیش را نیز با همان جمله زمزمه میکند.خنجر از پشت به دمکراسی زد.ودرشرایط ابتدای انقلاب ازهول حلیم افتاد توی دیگ حلیم.چه جوانانی که با تحریک این شخص کشته شدند.تحریک ملی گرایی طرف قابل رانیز تحریک میکند.وبهانه بدست خمینی داد تا دیکتاتوری مدنظرش را برقرار کند.
سه‌شنبه 30 شهریور 1389

Pezhman - اتریش - وین
mardin delfani - انگلیس - برادفورد.. بخش دوم .. دمکراسی جاده دوسویی است که در سوییس دیدم.شما به یک سویسی بگو قصد نابودی کشورش را دارید تا بینید وطن پرستی یعنی چه.وچگونه جلویتان میایستد. همگی میگویند: سوییسی هستند. وهرسال تمرین آماده باش دارند.تاسن پیری.پس فرق بگذاریم بین وطن دوستی با فاشیسم .بخاطر ایران جنگیدیم.لازم باشد دوباره خواهیم جنگید. هیچ منافاتی هم بین حب وطن ودمکراسی نیست.و همه باهم برابر هستند وباید سعی شود بصورت شعار نباشد.و قدم به قدم حقوق انسان وحقوق اقلیتهای مسیحی وسنی و غیرو ترمیم وتامین شود.درود برشما. پاینده ملت رشید ایران.
سه‌شنبه 30 شهریور 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.