زلزله‌ای ۷ ریشتری نیوزیلند را لرزاند

زلزله‌ای ۷ ریشتری نیوزیلند را لرزاند

مسئولان می گویند که زلزله در شهر کرایستچرچ خسارات زیادی به جا گذاشته استوقوع زمین لرزه ای به قدرت ۷ درجه ریشتر در نیوزیلند به بسیاری از ساختمان‌ها و راه‌ها آسیب زد و چند مجروح به جا گذاشت.

سازمان مطالعات زمین شناسی آمریکا مرکز این زمین لرزه در ۵۵ کیلومتری شمال غرب شهر کرایستچرچ و در عمق دوازده کیلومتری زمین اعلام کرد.

پلیس می گوید دست کم دو مرد در اثر ریزش آوار و شیشه ساختمان ها به شدت زخمی شده اند.

پس از وقوع این زمین لرزه، در شهر کرایستچرچ، دومین شهر بزرگ نیوزیلند با ۳۸۶ هزار جمعیت، وضعیت اضطراری اعلام شد.

نیوزیلند در منتها علیه جنوبی نیم دایره موسوم به "حلقه آتش" و در منطقه ای از پوسته کره زمین واقع است که صفحه اقیانوس آرام و صفحه استرالیا با هم تماس پیدا می کنند.

"حلقه آتش" نام نیم دایره ای است که از نیوزیلند آغاز می شود و اندونزی، مالزی، ژاپن، بخشی از روسیه و سراسر سواحل غربی آمریکای شمالی و جنوبی را در بر می گیرد.

در این حلقه که در واقع دور بستر اقیانوس آرام را شامل می شود تعداد زیادی زلزله و فوران آتش فشان رخ می دهد.

به عنوان نمونه در نیوزیلند هر سال بیش از ۱۴ هزار زلزله اتفاق می افتد که البته قدرت تنها حدود ۲۰ تای آنها به ۵ درجه ریشتر یا بیش از آن می رسد.

آخرین زلزله نیوزیلند که کشته به جا گذاشت در سال ۱۹۶۸ رخ داد که ۷.۱ درجه ریشتر قدرت داشت و سه نفر در جریان آن جان خود را از دست دادند.

زلزله تازه در ساعت ۴ و ۳۵ دقیقه صبح امروز شنبه ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) به وقت محلی و در زمانی رخ داد که اکثر مردم در خواب بودند.

رادیو نیوزیلند گزارش داد که زلزله به صورت یک حرکت متناوب کش دار احساس شد که حدود ۴۰ ثانیه به طول انجامید و پس از آن چندین پس لرزه رخ داد.

باب پارکر، شهردار کرایستچرچ می گوید که این زمین لرزه آسیب های زیادی به بخش هایی از این شهر زده است.

سخنگوی فرودگاه بین المللی کرایستچرچ گفت که این فرودگاه پس از زمین لرزه احتیاطا بسته شد تا متخصصان باند پرواز و ساختمان فرودگاه را بررسی کنند.

haghighatgo - آلمان - برلین
ای بابا چه دوره و زمونه ای شده والله ..هی همش داره زلزله 7تا و 8تا ریش دار داره میاد !. خدامونم هم که با این زلزله های ریش دارخیلی لج شده. که هی دارند زمینشاو خراب می کنند و جانوراشو رو می کشند. خدا بیچاره ترس اینه که نکنه تو قبرستون خمینی (میخ انگلیس) زلزله بی ناموس و اونم از نوع ریش دارش بیاد اگر بیاد جواب خمینی و انگلس ها و ولایت فقیه شده رو و احمدی جنونی نژاد را چی بده؟!!
شنبه 13 شهریور 1389

hassan5 - ایران - تهران
اگر زلزله هفت ریشری در تهران بیاد حدود یک و نیم میلیون کشته خواهد داد
شنبه 13 شهریور 1389

ashozartusht - آلمان - برلین
۷ درجه ریشتر در نیوزیلند به بسیاری از ساختمان‌ها و راه‌ها آسیب زد و چند مجروح به جا گذاشت اون وقت تو بم 8/7 ریشتر زلزله اومد اندازه یه استادیوم آزادی آدم مرد . جالب و تاسف برانگیز
شنبه 13 شهریور 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
حتما تقصیر بدحجاب هاست که توی نیوزلند زلزله اومده. ولی بدبختی اینجاست که زلزله توی نیوزلند میاد ولی شهروندان ما کشته و زخمی میشن!!! نابود باد رژیم جهل و جنایت ولی وقیح. پاینده ایران
شنبه 13 شهریور 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.