بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه ۲۱ مرداد

بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه ۲۱ مرداد

تیترهای اول

"حمله به کاروان آزادی انتقام از ترکیه بود " تیتر اول کیهان و رسالت است. جمهوری اسلامی به نقل از معاون وزیرخارجه روسیه از "افتتاح نیروگاه بوشهر در شهریورماه" خبرداده و همشهری در یکی از عناوین خود "تاکید حقوقدانان بر استقلال قضات" را منعکس کرده است.

"بورس تهران بر فراز قله تاریخی" تیتر اول دنیای اقتصاد است. جهان صنعت "اجرای بانکداری اسلامی و آماده باش برای هدفمند کردن یارانه ها" را با روتیتر "دو ماموریت تازه رییس جمهور برای رییس بانک مرکزی" برجسته کرده و سیاست روز هم از قول قائم مقام شرکت دخانیات نوشته "70 درصد بازار سیگار کشور دردست قاچاقچیان".

"کارگروهی برای حل اختلافات" تیتر اول جام جم است، خراسان از قول محمود احمدی نژاد نوشته "مشایی همان حرف دولت را می زند البته با ادبیات متفاوت" و مردم سالاری نیز همین اظهارات رییس دولت را این گونه برجسته کرده که "حرف مشایی حرف دولت است".

"دفاع محکم احمدی نژاد از مشایی" تیتر اول ابتکار است و آرمان در عنوان نخست اش "واکنش مشایی به فیروزآبادی" را با جمله "شکایت می کنم" برجسته کرده است.

گزیده مقالات

آنچه مذاکره نیاز دارد

آرمان در مقاله ای به قلم حشمت الله فلاحت پیشه به موضوع امکان یا عدم امکان مذاکره با آمریکا پرداخته و نوشته درباره امکان انجام مذاکره میان ایران و آمریکا باید گفت که علت اینکه چراغ سبز و قرمزهای متناوبی از هر دو طرف صادر می‌شود این است که دو کشور به یک راهبردی مشخص برای دیپلماسی فی ما بین نرسیده‌اند. به عبارتی مذاکره به یک راهبرد در روابط ایران و آمریکا تبدیل نشده است و مسایلی که مطرح شده تنها یکسری بحث‌های کلی بدون راهکار است. ایران و آمریکا به حالت جنگ سرد به سر می‌برند. مذاکره فعلا در رابطه مطرح نیست مگر اینکه شرایط تازه شکل بگیرد و دو طرف احساس کنند که باید برای کاهش تنش ‌ها وارد مذاکره شوند.

این عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این مقاله یادآور شده علت‌های افزایش تنش در روابط ایران و آمریکا اولا تحت تاثیر لابی صهیونیستی است، یعنی صاحبان بزرگ کمپانی‌های تولید سلاح و دوم به سبب کسانی که نگاه‌شان به سیاست خارجی آمریکا دشمن محور است و معتقدند که دشمن برای سیاست خارجی آمریکا همواره لازم است و اگر نیست باید آن را ساخت.

نویسنده این مقاله در پایان نوشته البته فضایی برای مذاکره شکل نگرفته است، اگر آمریکا خواهان مذاکره است باید نامه رسمی به ایران تحویل دهد، مانند نامه ‌ای که خانم رایس به آقای متکی نوشت. الان رسما موضوعی مطرح نشده است. آمریکا بیشتر برای اینکه به افکار عمومی دنیا بگوید که سیاست‌اش فقط جنگ طلبی نیست، بحث مذاکره را مطرح می‌کند. بنابراین اگر نامه رسمی از طرف آنها به ایران تحویل داده شود، آنوقت می‌شود گفت که آنها راهبردی برای مذاکره دارند. ازسو ی دیگر باید متذکرشد که مشکل میان ایران و آمریکا مناظره نیست. مناظره با هدف اثبات حقانیت انجام می‌گیرد که ما معتقدیم آمریکا در طول 31 سال گذشته سیاست منفی در قبال ما در پیش گرفتند.

درباب ابلاغ دیرهنگام قانون

مردم سالاری در سرمقاله خود اختلاف مجلس و دولت در ابلاغ قوانین مصوب را مورد توجه قرار داده و نوشته بر مبنای تبصره یک ماده یک قانون مدنی کشور هر مصوبه ای که به تایید نهایی مجلس رسیده و به رئیس جمهور ابلا غ شود می بایست ظرف مدت 5روز به روزنامه رسمی ابلا غ شود و آن روزنامه 72 ساعت فرصت دارد تا ابلاغیه رئیس جمهور را منتشر کند زیرا از زمان انتشار، هر حقی از هر فردی ضایع شود قابل استیفا خواهد بود.

کوروش شرفشاهی در این مقاله با اشاره به "ابلاغ 6 قانون توسط علی لاریجانی" اضافه کرده که البته قوانین اول و دوم و سوم ابلاغ شد و دولت آن را جدی نمی گرفت اما به محض آنکه تعداد قوانین ابلاغی از سوی رئیس مجلس بالا گرفت، با ابلا غ دوباره قوانین، دولت به این امر واکنش نشان داد اما نمایندگان مجلس در اظهارات رسمی و قطعی اعلام کردند که ابلاغیه رئیس مجلس کافی است و نیازی به ابلا غ احمدی نژاد نبوده است.

سرمقاله نویس مردم سالاری همچنین اظهارات روزگذشته احمدی نژاد مبنی بر این که «رییس جمهور هزارتا کار دارد» مورد انتقاد قرار داده و نوشته در توجیه این تاخیر ابلاغ قانون، ادعا شده بود که در گذشته ابلاغیه های دولت تا یک ماه نیز تاخیر داشته و از این که امروز با تاخیر یک هفته ای چنین برخوردی می شود انتقاد و از آن به عنوان پایین آمدن نقطه تعامل توصیف شده بود که این نیز جای نقد دارد که چرا باید به اسم تعامل، اجرای قانون مدت ها به تاخیر بیفتد.

نویسنده مقاله در پایان یادآور شده اکنون که در نقطه ای قرار گرفته ایم که اجرای قانون بر مسایل دیگر ارجحیت یافته و اتفاقاتی که می افتد در مسیر تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در مورد حاکمیت قانون است به هر حال بهتر آن است که قانون در همه جا محترم شمرده شود و با توجیهات مختلف به حاشیه رانده نشود.

فرش قرمز زیرپای رقیب

جام جم اظهارات اخیر محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی مبنی بر این که "اصولگرایان باید با وحدت و انسجام در صحنه حضور داشته باشند؛ زیرا تفرقه، فرش قرمز جلوی پای رقبا پهن کردن است" را دستمایه یک مقاله قرار داده است.

این روزنامه با محور قرار دادن این موضوع به بازخوانی اختلافات اصولگرایان پرداخته و نوشته اختلافات پیش آمده در جریان اصولگرایی که این روزها عیان‌تر از قبل شده، دغدغه این روزهای اصولگرایان است. این اختلافات هر بار بر سر یک موضوع است.یک بار بحث بر سر انتخاب کاندیدای واحد در انتخابات ریاست جمهوری دهم، بار دیگر اظهارات جنجالی رئیس دفتر رئیس‌جمهور اصولگرا، روزی بر سر بحث‌هایی نظیر میزان قانونمندی دولت و تنشی که بین مجلس و دولت به راه افتاد و روزهای بعد در مورد موضوعاتی نظیر حجاب و طرح عفاف. اینها همه از مواردی بوده‌اند که باعث تشتت آرا در این جریان سیاسی عمده کشور شده است.

روزنامه وابسته به صدا و سیما در ادامه اضافه کرده ریشه این اختلاف هر چه که باشد، نتیجه‌ای که از آن حاصل شده یک چیز بیشتر نبوده و آن بروز اختلاف در اردوگاهی است که پیش از این کمتر تصور می‌رفت چنین روزگاری را به خود ببیند. از این رو بزرگان این طیف وارد عرصه شده و نسبت به تشدید این اختلافات هشدار داده‌اند. این در حالی است که برخی طیف‌ های این جریان، اختلافات موجود را اتفاقی مبارک در جهت رشد خود می‌دانند، اما در دیگر سو، ‌برخی چهره‌های شاخص اصولگرا تداوم روند موجود را مفید حال جریان منتسب به خود نمی‌دانند.

جام جم همچنین نوشته به همان میزان که گروه اول معتقدند اصولگرایان طیف گسترده‌ای هستند که وجود نقد درون‌گفتمانی در میان آنان طبیعی است و نقد رفتار اصولگرایی توسط اعضای این جریان سبب خواهد شد که ضعف‌ها در نطفه رفع شود، گروه دوم معتقدند اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، گروه رقیب یعنی اصلاح‌طلبان، تنها برنده این میدان خواهند بود.در این میان گروه دوم این ادله که «اختلافات بین اصولگرایان در برخی راهکارها و جزئیات است و این نوع اختلافات هیچ اشکالی ندارد؛ بلکه باعث رشد اصولگرایی می‌شود» را نه‌تنها قبول ندارند؛ بلکه تاکید دارند نوسانات بین اصولگرایان باعث می‌شود که این جریان از راه خود دور شده و باعث فرصت‌طلبی جریان اصلاح ‌طلب شود.

درباره هدفمند کردن یارانه ها

جهان صنعت در سرمقاله امروز خود اظهارات وزیر رفاه و تامین اجتماعی درباره زمان اعلام هدفمندکردن یارانه ها را برجسته کرده و نوشته صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرده است که زمان اجرای قانون یارانه‌ها ابتدا در کارگروه تصویب و سپس تاریخ دقیق آن به‌منظور پیشگیری از بروز التهاب در جامعه، یک روز قبل از اجرا اعلام خواهد شد، این اظهار‌نظر‌گره‌کوری بر کلاف سردرگم و پر گره طرح هدفمندی یارانه‌هاست.

غزال بابایی با طرح این پرسش که آیا قرار نیست طرح هدفمندی یارانه‌ها منجر به بهبود زندگی مردم و ارتقای سطح رفاه آنان شود؟ در ادامه این مقاله نوشته مسوولان بارها اعلام کرده‌اند، شیوه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها پلکانی و تدریجی و گام به گام است، به این ترتیب که قیمت یک گروه از کالاها در یک زمان افزایش یافته و قیمت گروه دیگر در زمانی دیگر و‌.‌.‌. تا مردم به تدریج بتوانند با این وضعیت خو بگیرند. اتخاذ راهکاری چون راهکار سهمیه بندی بنزین برای طرح عظیمی چون هدفمندی یارانه‌ها که سراسر زندگی تمامی اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند قابل دفاع و منطقی باشد؟

نویسنده این مقاله درادامه خاطرنشان کرده که طرح هدفمندی یارانه‌ها طرح جدیدی نیست، به گفته کارشناسان سال‌هاست دولت‌ها و نمایندگان مردم از ترس تبعات اجرای این طرح، عطایش را به لقایش بخشیده‌اند، حالا که از پس سال‌های طولانی قرار است این جراحی عظیم صورت گیرد، نمی‌توان چشم بسته و بدون ارایه هر‌گونه اطلاعاتی از آنچه در جلسات می‌گذرد پیش رفت. سهیم کردن کارشناسان در روند تصمیم‌گیری‌ها و ایجاد فضای رسانه‌ای در این بخش می‌تواند بازخوردهای مردمی در این حوزه را به دولت منعکس کرده و دولتمردان را در اتخاذ تصمیمات مناسب‌تر یاری دهد.

نویسنده مقاله جهان صنعت در پایان با اشاره به این "نمی توان مردم را از آنچه باید بدانند محروم کرد" نوشته در سایه توجیه و توضیح‌، هیچ جزییاتی درباره طرح هدفمندی یارانه‌ها منتشر نمی‌شود و همین امر می‌تواند سبب‌ساز دلهره و اضطراب باشد. قرار است چه خبر شود؟

یک میلیون بیکار اضافه شد؟

دنیای اقتصاد در گزارشی واکنش وزیر کار به آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران را منعکس کرده و نوشته به گفته وزیر کار، آمار رسمی جدید از بیکاری دارای خطا است، چراکه اگر چنین باشد مفهوم آن افزایش یک ‌میلیون بیکار به بیکاران در سال گذشته خواهد بود.

این روزنامه نوشته مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در فصل بهار 89 را 14.6 ‌درصد اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی بهار 88 افزایش 3.5 ‌درصدی نشان می‌دهد اما شیخ‌الاسلامی گفت: این آمار دارای خطا است با این وجود اگر از ما بپرسند نرخ بیکاری چقدر است، به‌رغم میل باطنی، آمار مرکز آمار را اعلام می‌کنیم.

به نوشته این روزنامه وزیر کار گفته این آمار با واقعیات جامعه همخوانی ندارد و درصدی از خطا در آن دیده می‌شود. افزایش 3.5 درصدی بیکاری یعنی اینکه از سال قبل تا به حال باید دست‌کم یک میلیون نفر به افراد بیکار کشور اضافه شده باشند و آثار آن هم در مقرری ‌بگیران بیکاری تامین اجتماعی دیده شود. این در حالی است که تنها 20 هزار نفر به مقرری بگیران بیکاری اضافه ‌شده و به همین دلیل بین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار با واقعیات موجود تفاوت وجود دارد‌.

دنیای اقتصاد اضافه کرده که پیش از این نرخ بیکاری بهار سال گذشته 11.1 درصد و تابستان و پاییز گذشته 11.3 درصد اعلام شده بود. همچنین پیش تر مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری سال گذشته را 11.9 درصد اعلام کرده بود.

افزایش واردات بنزین به کشور

جمهوری اسلامی در گزارشی از افزایش قابل توجه واردات بنزین در چهارماه نخست سال خبر داده و نوشته طی چهار ماهه نخست امسال میزان واردات بنزین به ایران نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب 12 و 13 درصد افزایش یافته است.

به گزارش این روزنامه در چهار ماهه نخست سال جاری به میزان یک میلیون و 383 هزار تن بنزین به ارزش بیش از 980 میلیون دلار و به قیمت متوسط 0/7 دلار برای هر کیلو وارد کشور شده است که این میزان واردات از نظر وزن و ارزش به ترتیب 40.9 و 31.5 درصد از مجموع واردات ایران طی چهار ماهه امسال سهم داشته است.

به نوشته جمهوری اسلامی سه کشور امارات، ترکیه و ترکمنستان کشورهایی هستند که عمده بنزین‌های وارداتی به ایران از این کشورهاست.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.