تهران؛ پذیرای ۳ میلیون مهاجر در ۱۰ سال

تهران؛ پذیرای ۳ میلیون مهاجر در ۱۰ سال

میزان روز افزون مهاجرت به تهران در شرایطی صورت می گیرد که دولت ایران از ضرورت انتقال بخشی از جمعیت به خارج از تهران به دلیل احتمال وقوع زلزله خبر داده است.

سازمان ثبت احوال ایران اعلام کرده است که در ۱۰ سال گذشته حدود ۳ میلیون نفر برای کار و تحصیل به تهران مهاجرت کرده اند.

این آمار تهران را در صدر فهرست جذاب ترین شهرهای ایران برای مهاجران در این کشور قرار می دهد. استان خراسان رضوی پس از تهران بیشترین جمعیت مهاجر ایران را در خود جای داده است.

نگاهی به آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال ایران از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۵ که تقریبا هر ۱۰ سال یک بار صورت گرفته، حکایت از آن دارد که شمار مهاجران در ایران سیر صعودی داشته و از ۲ میلیون نفر در سرشماری سال ۱۳۳۵ به ۱۲ میلیون نفر در سرشماری سال ۱۳۸۵ رسیده است.

این تعداد مهاجر به تهران در طی این دو دوره سرشماری به ترتیب ۴۴ درصد و ۵۸ درصد از کل جمعیت مهاجران ایران را طی سال های ذکر شده نشان می دهد.

ورود این ۳ میلیون مهاجر به تهران در ۱۰ سال گذشته در شرایطی صورت گرفته که دولت ایران از چندی پیش در تلاش بوده است تا با تشویق مردم تهران امکان انتقال و اسکان آنها در دیگر نقاط کشور را فراهم کند.

دولت ایران دلیل اصلی برای تشویق مردم به خروج از تهران را احتمال وقوع زلزله ای شدید در این شهر عنوان کرده است.

از جمله احمد بزرگیان یکی از معاونان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که خروج ۲۰۰ هزار کارمند همراه با خانواده هایشان از تهران در دستور کار دولت قرار دارد.

مسئولان دولت پس از اعلام این خبر از آغاز ثبت نام از کارمندان داوطلب برای مهاجرت به دیگر شهرهای ایران خبر دادند.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران پیش از این ضمن "قطعی" دانستن وقوع زلزله در تهران گفته بود که فعال نبودن گسل های شهر تهران "به لطف دعای مردم" است و نیاز است تا هرچه زودتر دست کم ۵ میلیون نفر از این شهر خارج شوند.

در پی این اظهارات رییس جمهوری ایران، مسئولان کشور از طرح دیگری برای انتقال دانشجویان از تهران به دیگر شهرها و افزایش ظرفیت دانشگاهها در شهرستان ها خبر دادند.

بسیاری از منتقدان دولت معتقدند دولت به جای تشویق مردم به خروج از پایتخت باید نسبت به افزایش امکانات، گسترش خدمات رسانی و ایجاد اشتغال در شهرهای کوچک تر اقدام کند تا به این ترتیب با جذاب کردن شرایط زندگی در شهرستان ها از روند مهاجرت مردم به سوی پایتخت بکاهد.

zartusht67 - المان - فرانکفورت
یادش بخیر زمان شاهنشاه تهران چقدر زیبا بود چیزی به نام ترافیک وجود نداشت شهر تمیز و همه چی روی برنامه ریزی و نظم و ترتیب بود همه خنده به لب داشتند افسوس که قدر ندانستیم یک کارمند عادی بعد از 5 سال صاحب خانه میشد پولمان برکت داشت مردم همه چشم ودل سیر بودند وای بر ما
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.