تلاش برای شناسایی عوامل واردات برنج آلوده به ایران

تلاش برای شناسایی عوامل واردات برنج آلوده به ایران

چگونگی ورود و توزیع برنج های آلوده به بازار ایران مورد توجه مقامات ایرانی قرار گرفته است

انو شیروان محسنی بندپی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران، از آغاز تلاش ها برای شناسایی "عوامل پشت پرده" واردات برنج های آلوده به ایران خبر داد.

به گزارش پارلمان نیوز، آقای محسنی بندپی روز پنجشنبه ۱۷ تیر (هشتم ژوئیه) گفت: هنوز سرنخی در این زمینه و اینکه چه عوامل یا جریاناتی پشت سر واردات این کالایی که وارداتش سود آور است و مورد نیاز کشور هم نیست و از سوی دیگر آلودگی آن محرز شده، به دست نیاورده ایم اما با کمک سازمان بازرسی به دنبال شناسایی عوامل پشت پرده این واردات هستیم.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران در گزارشی که سه شنبه گذشته (۱۵ تیر) در صحن علنی مجلس ایران خوانده شد، از تأیید نهایی آلودگی برخی از انواع برنج های وارداتی به ایران خبر داده و خواستار ممانعت از ورود و توزیع آنها در بازارهای داخلی شده بود.

پیش تر در اسفند ماه سال ۱۳۸۸ نیز گزارشی مشابه توسط کمیسیون کشاورزی مجلس ایران درباره آلودگی برنج های وارداتی به فلزات سنگین و آرسنیک ارایه شده بود.

محمد رضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران نیز اعلام کرده است که تنها در شش ماه اول سال ۱۳۸۸ بیشتر از ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد ایران شده که بخش عمده آن از پاکستان و مقداری از هند بوده است.

پس از انتشار گزارش اسفند ماه مجلس درباره برنج های آلوده، انتقاداتی مطرح شده بود که هیچ مقامی مسئولیت کنترل مواد غذایی وارداتی به ایران را از نظر آلودگی به فلزات سنگین را بر عهده ندارد و رئیس کل گمرک ایران هم اعلام کرده بود که از زمان انتشار گزارش هایی مبنی بر وجود برنج های آلوده هیچ اقدامی برای ممنوعیت ورود برنج به ایران نشده است.

همایون خیری، خبرنگار ایرانی محیط زیست در استرالیا در یادداشتی برای بی بی سی فارسی نوشت: "گزارش‌های پزشکی و زیست محیطی متعددی از دهه ۱۹۸۰ درباره آلودگی منابع آب ایالت بنگال غربی به آرسنیک در نشریات علمی به چاپ ‌رسیده است."

گزارش کمیسون بهداشت مجلس ایران برنجهای وارداتی با عنوان های عطر گل باز، دل مبارکه کامونگی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی ۱۱۲۱، عررمان و حاجی مرادی را دارای غلظت بالاتر از حد استاندارد به فلز سنگین سرب اعلام کرده است.

به گفته او: "یکی از معروف‌ترین گزارش‌های علمی در مورد آلودگی شالیزارهای بنگال غربی به آرسنیک هفت سال پیش، یعنی در سال ۲۰۰۳ منتشر شد."

با توجه به گذشت هفت سال از انتشار نخستین گزارش های جهانی در مورد آلودگی برنج های منطقه بنگال غربی هند و ادامه واردات این نوع برنج ها به ایران در سالهای اخیر، اکنون چگونگی ورود و توزیع این برنجها در بازار ایران و نبود سیستم های نظارتی و بهداشتی برای کنترل چنین اقلامی، مورد توجه مقامات ایرانی قرار گرفته است.

این درحالی است که بسیاری از شالیکاران ایرانی و کارخانه های تولید برنج در ایران معتقدند که تولید برنج ایرانی جوابگوی تقاضای مصرف داخلی است و بسیاری از وارادت برنج تنها به بهانه کنترل قیمت برنج در بازارهای داخلی صورت می گیرد.

برنج یکی از اصلی ترین کالای مصرفی در سبد تغذیه خانوارهای ایرانی است و بسیاری از ایرانیان دست کم یک وعده غذایی روزانه خود را به همراه برنج مصرف می کنند.

در گزارش جدید مجلس ایران دست کم هشت نوع از انواع برنج های وارداتی به ایران دارای آلودگی بیش از حد مجاز در زمینه سرب و آرسنیک معرفی شده اند.

آرسنیک یکی از انواع شبه فلزات است که اگر چه به شکل معمول فلزات در طبیعت یافت نمی شود اما پودر آن در تهیه سموم دفع آفات مورد استفاده قرار می گیرد و اثرات آن بر بدن زیانبار توصیف شده است.

میزان بیش از حد آرسنیک که حتی در تهیه بمب های شیمیایی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، می تواند علاو ه بر آثار زیانبار بر پوست و مخاط، زمینه ساز انواع سرطان ها و ناراحتی های گوارشی شود.

سرب هم از انواع فلزاتی است که تحت عنوان "عنصر ناهمخوان" می تواند در بدن انسان آلودگی سمی ایجاد کند.

پژوهش های متعددی از تأثیر منفی سرب بر ضریب هوشی کودکان خردسال حکایت دارد و سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان جهانی کشاورزی و غذا (FAO) استاندارهایی را برای پیشگیری از آلودگی با سرب و فلزات سنگین ارایه کرده است.

ذرات کوچک سرب در دود اگزوز خودرو های مصرف کننده سوخت های فسیلی یافت می شود و همچنین محصولات مزارعی که گیاهان آن از آبهای آلوده و فاضلاب های صنعتی تغذیه شده اند، می توانند انتقال دهنده سرب به مصرف کنندگان این سبزیجات و غلات باشند.

پزشکان نوشیدن روزانه دو لیوان شیر و تأمین ویتامین C کافی برای بدن را به عنوان یکی از راه های کاستن از آسیب های ناشی از آلودگی سرب و فلزات سنگین سمی پیشنهاد می کنند.

sir.amir - انگلستان - منچستر
خاک تو سره این مسولین که که تنها در شش ماه اول سال ۱۳۸۸ بیشتر از ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد ایران شده وکسی نتونسته پیدا کنه بزار من بگم کاره سپاه باحمایت سیدعلی چلاق یادم رفت بگم لقب شو الاغ پیامبر سیدعلی چلاق
جمعه 18 تیر 1389

porharfi - هلند - آرنم
مقصر آنانی هستند که بــــــــــرنجِ اعلا در شکمشان است......!!!
جمعه 18 تیر 1389

Neda02 - کانادا - اتاوا
حالا گیرم عاملین شناسایی شدند. بعدش???
جمعه 18 تیر 1389

jolie - المان - هامبورگ
اره دیگه بهترین برنج ایران رو صادرمی کنیم در عوض برنج الوده هند و پاکستان رو میخوریم یا از بس که برنج ایرنی گرونه مردم مجبورن رو بیارن به این برنجهای خارجی
جمعه 18 تیر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
Neda02 - کانادا - اتاوا . همیون مجازاتی بهش میدن که به قاتل ندا دادن. مخصوصا اگر بچه اخوند باشه.
جمعه 18 تیر 1389

ali.tooti - سوئد - لوند
پارسال هیاتی در مورد واردات مقدار بسیار زیادی کود شیمیائی بسیار خطرناک که یادم نیست از کجا به ایران وارد شده بود که باعث سرطان روده و معده میشد تحقیق میکرد سر شته معلوم نیست به کدام اغا زاده یا سپاهی رسید که صداش هم در نیامد این برنجها هم مثل اون...........
شنبه 19 تیر 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
کار اخوندهای شیاده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد جز اینکه 4 تا بدبخت بیگناه رو محاکمه میکنن
شنبه 19 تیر 1389

louisette - فرانسه - مارسی
مجازات وحتی اعدام برای عاملین .ما که با چین خیلی خوبیم پس از نوع اعدامهایش نیز تبعیت کنیم.تخلف یعنی اعدام.
شنبه 19 تیر 1389

ali203 - ایران - ایران
این کار فقط کار مادر ماردر بزرگ مادر مادر بزرگمه هر وقت بمب گذار دانشمند علی محمدی و دزدهای مجسمه ها پیدا شدن واردکننده برنجها هم گیر میاد
شنبه 19 تیر 1389

redstar - انگلستان - لندن
اینها که ادعا میکنند از نظر اطلاعاتی میتونند با پیچیده ترین راه ها موصاد وسیا وانتلجنس سرویس را بپیچونند وامثال ریگی ها یا ازادی دیپلمات ها ووو... را هم مثال میزنند حالا گه گیجک گرفته اند که هزاران تن برنج لوده را کی ویا کدام ارگان وارد کرده. واقعا تف به ذات دروغگو وبی شرمتون. خب معلومه کاره خود حرام سگتون است.تف به گور خمینی . انگلستان لندن
دوشنبه 21 تیر 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.