یک زن ترک مسلمان در آلمان وزیر شد

یک زن ترک مسلمان در آلمان وزیر شد

آیگول اوزکان، اولین وزیر ترک‌تبار آلمان هنگام ادای سوگند

آیگول اوزکان، یک حقوق‌دان ترک‌تبار محافظه‌کار، به سمت اولین وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان انتصاب شد. این زن که مادر یک پسر هفت ساله است، هنگام ادای سوگند از "خدا" خواست که در انجام وظایف محوله به او، یاریش دهد.

آیگول اوزکان، (Aygül Özkan) اولین وزیر ترک‌تبار آلمان است. او روز ۲۷ آوریل رسماً به مقام وزارت تأمین‌اجتماعی، زنان، خانواده، بهداشت و درمان و انتگراسیون ایالت نیدرساکسن انتصاب شد. این حقوقدان که ۳۸ سال بیش ندارد و در هامبورگ به‌دنیا آمده، عضو حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی آلمان است. احزاب ائتلافی حاکم در این ایالت، یعنی دموکرات مسیحی و لیبرال‌ها پیشتر بر سر انتصاب این زن مسلمان به توافق رسیده بودند.

اوزکان در مراسم ادای سوگند خود به عنوان وزیر، آرزو کرد که "خدا" در انجام وظایف محوله به او، یاریش دهد. نخست‌وزیر این ایالت، کریستیان وولف، عضو حزب دموکرات مسیحی، هنگام ادای سوگند اوزکان گفت، امیدوار است که این وزیر زن ترک‌تبار، سرمشق نسل جوان آلمانی‌مهاجرتبار قرار گیرد. او گفت: «نمونه‌ی اوزکان نشان می‌دهد که اگر آلمانی‌های مهاجرتبار پشتکار داشته باشند، می‌توانند به هر رتبه‌ای در آلمان دست یابند، حتی وزارت.»

جریحه‌دار شدن احساسات مسیحی

انتصاب یک زن مسلمان به مقام وزارت در آلمان، در رسانه‌های این کشور بازتاب گسترده‌ای داشت. به ویژه که آیگول اوزکان با اعلام این که به عنوان اولین اقدام، درصدد برخواهد آمد صلیب‌های موجود در کلاس‌های درس مدارس دولتی را گردآوری کند، خود به این جنجال‌ها دامن زد. صدای اعتراض هم‌حزبی‌های این وزیر محافظه‌کار، از همه بلند‌تر بود. شدت فشار اعضای حزب و گروه‌های محافظه‌کار که در اثر اظهارات اوزکان "احساسات مذهبی‌شان را جریحه‌دار می‌دیدند"، ‌به حدی بود که آیگول اوزکان گفته‌ی خود را تصحیح کرد و گفت، "به هیچ‌‌وجه‌قصد جریحه‌دار کردن احساسات مذهبی" آنان را نداشته است.

انتصابی شایسته

اغلب رسانه‌های آلمان، به‌ویژه رسانه‌های مناطق شمالی آلمان، انتصاب این اولین وزیر ترک‌تبار را به مقام وزارت، به عنوان نشانه‌ای مثبت ارزیابی کرده‌اند. روزنامه‌ی "میندنر تاگه‌‌بلات" (Mindener Tageblatt) در این رابطه می‌نویسد: «این که یک زن مسلمان با تبار ترکی و عضو حزب دموکرات مسیحی در آلمان به چنین مقام سیاسی‌ای دست یافته، خود نشانه‌ی پیشرفت است. امیدواریم که این امر، هم بر گروه‌های اقلیت‌و هم بر گروه‌های بسته‌ای که در "جامعه‌ای موازی" جامعه‌ی آلمان زندگی می‌کنند، تأثیر بگذارد؛ تأثیری تشویق‌کننده و هشداردهنده.»

در روزنامه‌ی "وتتسلارر نوی تسایتونگ" (Wetzlarer Neue Zeitung) در همین راستا آمده است: «اولین عضو ترک‌تبار کابینه‌‌ی ایالت نیدرساکسن در آلمان نه تنها هوای تازه‌ای در جو سیاسی این ایالت خواهد دمید، بلکه او از امروز سرمشق حدود ۵ / ۳ میلیون مسلمانی خواهد شد که در این کشور زندگی می‌کنند. این وزیر محافظه‌کار نشان می‌دهد که پیشرفت در آلمان امکان دارد و پشتکار داشتن برای همه صرف می‌کند، صرفنظر از تبار، جنسیت و تعلقات مذهبی آنان. حتی بیشتر از این؛ اوزکان نشان می‌دهد که آلمان در راه به رسمیت شناختن این واقعیت است که سرزمینی مهاجرپذیر است.»

روزنامه‌ی "بادیشه تاگه‌‌بلات" (Badisches Tageblatt) انتصاب آیگول اوزکان را از همین زاویه بررسی می‌کند و می‌نویسد که تأثیر این وزیر بر حدود "دو میلیون ترک‌تباری که بخش اعظم آن هنوز به میهن جدید و بیگانه‌ی خود تعلق‌خاطری پیدا نکرده‌اند، یعنی کسانی که در این جامعه زندگی و کار می‌کنند"، بسیار گسترده است.

روزنامه‌ی "نویه اوزنابروکه تسایتونگ" (Neue Osnabrücker Zeitung)، ضمن برشمردن نکات مثبت انتصاب آیگول اوزکان، به جنبه‌های "پرخطر" آن نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «این انتصاب خالی از خطر نیست. اوزکان در شهر بزرگ شده است و حساسیت لازم را در مورد مسائل مردمی که در روستاهای این ایالت زندگی می‌کنند، فاقد است. او باید از این لحاظ بسیار چیزها بیاموزد و حساسیت‌های لازم را کسب کند.»

ایلت نیدرساکسن، یکی از ایالت‌های شمالی آلمان است و از نظر بزرگی مساحت، پس از بایرن، دومین ایالت این کشور است. به نیدرساکسن سرزمین اسب‌ها هم می‌گویند. روی پرچم این ایالت، اسبی اصیل در حال پرش، نقش گرفته است. کشاورزی در این ایالت، نسبت به ایالت‌های دیگر آلمان، اهمیت شایان توجهی دارد.

pandora - المان - المان
از المانیهای نژادپرست بعید بود!!!. ضمنا تا جایی که من میدونم ترکهای المان خیلی بیشتر از2 میلیون نفره
شنبه 11 اردیبهشت 1389

sam-antwerpen - بلژیک - انتورپن
اروپا هیچ وقت مهاجر پذیر نمیشه. نژاد پرستی در وجود تمام اروپاییان هست و ریشه در استعمارگری انها داره. این بیچاره هم مثل ''احمد ابوطالب'' شهردار مراکشی الاصل شهر روتردام در هلند فرمایشی خواهد بود. (از الان بگم لطفا باز کسی نیاد '' ایران'' و خفقان و عدم همه چیز رو مثال بزنه چون بحث اروپا و ایران مثل رانندگی ها تو این دو تا منطقه کاملا فرق میکنه!!!)
شنبه 11 اردیبهشت 1389

axlll - امریکا - سنتا مونیکا
از همه نژاد پرست این اتریشی هان لامصبا
شنبه 11 اردیبهشت 1389

مهرداد2538 - ایران - تهران
آلمان هم شده مثل تهران! هر جا نگاه می کنی .. (سایت ایرانیان انگلستان اجازه نمیده بقیه اش را بنویسم)
شنبه 11 اردیبهشت 1389

$persian$ - ایران - تهران
فرمایشی نبوده؟
شنبه 11 اردیبهشت 1389

sepehrazadi - ایران - تهران
به امید روزی که در ایران نیز شاهد حضور اقلیت ها در مقام های حساس باشیم
شنبه 11 اردیبهشت 1389

ostajloo sadeghi - ایران - تهران
چه عجب سایت شما مطبی از موفقیتهای تورکهای مهاجر نوشت. تورکهای مهاجر در اروپا دهها نماینده مجلس و مقامهای دیگری دارند .
شنبه 11 اردیبهشت 1389

majid63 - فرانسه - پاریس
جای تعجب نیست اولآ این زن در المان بدنیا امده .دومآ المانیها خیلی پدر سوخته تر از این هستند که ما فکر میکنیم سومآ از زمان رضاشاه به این بر آنها برای آلمان خیلی کارگری کردن تا الان .بهر جهت یک سیاستی تو کار هست که بعدها میفهمیم. از هر ده نفر ایرانی در آنجا که زندگی می کنند حدود 6 الی 7 نفر دکتر یامهندس. شدند جرا ایرانی انتخاب نکرد جونکه همیشه دنبال کارگر میگشت و خیلی چیزهای دیگه...
شنبه 11 اردیبهشت 1389

maryamf - بلژیک - لی یژ
افرین به این خانم که توانست در کشوری که مردمش از ترکها متنفرند وزیر شود.
شنبه 11 اردیبهشت 1389

ehsan_14 - اتریش - وین
axlll - امریکا - سنتا مونیک. دوست من.چرا الکی حرف میزنی اتفاقا دوستان من اکثرا اتریشی و بالای 40 سال سن دارن و همه ادمهای خوب و مهربان هستند .خواهشن تکرار نشه
شنبه 11 اردیبهشت 1389

kaj1383 - نروژ - لینگدال
مهرداد2538 - ایران - تهران...میشه بگم چرا اونجای... میسوزه?
شنبه 11 اردیبهشت 1389

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
ostajloo sadeghi - ایران - تهران . پان تورک????? مگر اذری ایران است به ایرانی چه مربوط.
شنبه 11 اردیبهشت 1389

faryar - اتریش - تهران
ترکها(به ویژه ترکیه) انسانهای متعصبی هستند,و هویت و زیربنای فرهنگی اشان اسلام است,و ملتهایی که زیربنا و هویتشان اسلامیست,کاملا واضح است که چه موجودات انسان نمایی را برای جهان تولید میکند--من هیچ وقت گول ظاهر متجدد ترکها را نمیخورم چون میدانم نزدیک به همه(اکثریت قریب به اتفاق)ترکها مسلمان متعصب هستند که اسلام به جانشان بسته شده,حتی اگر ظاهر مدرن و شیکی داشته باشند...در پایان باید برای حماقت نمایندگان ایالت نیدرزاکسن متاسف شد..
شنبه 11 اردیبهشت 1389

surena1611 - المان - اشتوتگارت
اگر قرار باشه که آلمانها نژاد پرست بحساب بیایند پس به ما ایرانی ها چی باید گفت که افغانها رو با اینکه با ما زبان دین نژاد تاریخ مشترک و .. دارند رو حتی در کشورمون تحمل هم نمیکنیم چه برسه به موقعیت اجتماعی و سیاسی؟!!! در ضمن بغیر از چند کشور مهاجر پذیر در همه کشورها خارجی ها مشکل دارند و این تضادها حتی در بین مردم یک کشور هم وجود دارد. یک ایرانی الاصل هم نماینده پارلمان توی استان جنوبی در آلمانه ولی من اسمش رو فراموش کرده ام.
شنبه 11 اردیبهشت 1389

pandora - المان - المان
اره خب نژادپرستی تو وجود خیلی از ایرانیها هم هست اما افغانیها 99.9 درصدشون تو ایران کارگرند و بیسواد.مقایسه اونا با ایرانیها و ترکها و سایر خارجی هایی که توی المانن قیاس مع الفارق هستش دوست من...
شنبه 11 اردیبهشت 1389

faryar - اتریش - تهران
دوست گرامیaxiiiسنتا مونیکا--همینطوره که گفتی,اتریش وصله ناهماهنگ در اروپاست,از موقعی که این کشور بوجود اومده همینطور بوده,دو جنگ جهانی گذشته رو این کشور باعث شد,الان هم طبق گزارش سازمانهای بین المللی از نظر رفتار با خارجیها,بدترین کشور اروپاست(بین25 کشور اتحادیه اروپا)-مردم احمق و فاشیستی داره..
شنبه 11 اردیبهشت 1389

faryar - اتریش - تهران
جناب آقایsurena1611--از نوشتار شما مشخصه که یا شما افغانی تبار(منظور من اینجا توهین به افغانی ها نیست) هستید-که ایرانیها را که در تمام طول تاریخ به مداراگر بودن مشهور هستند نژادپرست میگویی,یا اینکه شما یک ایرانیه نا آگاه به فرهنگ و تاریخ ایران هستی---افغانستان هیچگاه با ایران نژاد,زبان و دین مشترکی نداشته--1بیشتر مردم ایران مسلمان نیستند هر چند که بعضی از افراد بخاطر حکومت آخوندی بناچار تظاهر به اسلام میکنند(درست مثل زمان حمله تازیان به ایران)2.زبان ایرانیها زبان پارسی است که بازمانده زبان پهلویست,در صورتی که بخش زیادی از مردم افغانستان به زبانهای پشتو,اردو,ازبکی و...صحبت میکنند و تعداد اندکی هم به فارسی تاجیکی حرف میزنند-3.نژاد ایرانی نژاد مشخص و ثبت شده ایست که ویژه گیهای خودش را دارد و با کشورهای همسایه هم نژاد نیست--مردم ایران بر پایه احترام متقابل با کشورهای دیگر رفتار میکنند و خواهان صلح و دوستی در جهان هستند..
شنبه 11 اردیبهشت 1389

جام جم - ایران - تهران
خوب ابجی حجابت کو رجب قلی قلبش نگیره . تو الان مثل ناموس رجب قلی و مموتی هستی . خاک عالم جواب اعظم ذغال رو چی میدی
شنبه 11 اردیبهشت 1389

bonbon - ایران - رشت
ostajloo sadeghi - ایران - تهران . تو یه پان تورک هستی. خائن.
شنبه 11 اردیبهشت 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
faryar - اتریش - تهران نه عزیزم من افغانی تبار نیستم (و عاشق مردم و کشورم هستم) ولی فقط مقایسه ای ساده بین رفتار آلمانها و ایرانی ها با خارجی ها کردم. در ضمن از اینکه این حقیر را یک ایرانی نا آگاه خطاب کردید ممنونم ولی با این ادعاها نمیتوانید واقعیتها را نادیده بگیرید. بهتر نیست بجای شعار و داستان سرایی در جهت اصلاح ضعف های خودمان و جامعه مان حرکت کنیم؟!!! شاد و سربلند باشید
یکشنبه 12 اردیبهشت 1389

ashozartusht - آلمان - برلین
این از نوع جدید مسلموناس که که حجاب ندارن مثل corby که vlan نداره باید بدن شریعتمداری Update کنش
یکشنبه 12 اردیبهشت 1389

ostajloo sadeghi - ایران - تهران
چه به ارمنیها بر میخور.من جواب اینهارا با خاموشی میدهم.
یکشنبه 12 اردیبهشت 1389

mr. fair - انگلستان - منچستر
urena1611 - آلمان - اشتوتگارت طبق آمار سازمان پناهندگان سازمان ملل ایران بالاترین آمار پناهنده رو تو دنیا تاکید می کنم تو دنیا داره اگه ایران انقدر کشور بدیه چرا این پناهنده ها نمیرند بقیه کشورهای همسایه؟ من کاری به نژاد پرستی اروپایها ندارم ولی ایران تنها کشوریه که از 2500 سال پیش که کورش بزرگ یهودیا رو آزاد کرد تا به امروز که من دارم این کامنتو می زارم پناهنده داشته
دوشنبه 13 اردیبهشت 1389

zartusht67 - المان - المان
ترکهای ترکیه ادم تحصیل کرده توشون کم داره ولی تا دلتون بخواد ...های اسلامی زیاد دارند بزار یک انقلاب انجا بشه میفهمن اسلام چیه
دوشنبه 13 اردیبهشت 1389

kaj1383 - نروژ - لینگدال
mr. fair - انگلستان - منچستر میشه بگی این امار هارو از کجا اوردی...بهتر یه اماری از تعداد مهاجرای تو انگلیس بگیری..
دوشنبه 13 اردیبهشت 1389

mr. fair - انگلستان - منچستر
. kaj1383 - نروژ - لینگدال البته اگه سواد داری https://en.wikipedia.org/wiki/Iran تو بخش Demography پاراگراف چهارم Iran hosts one of the largest refugee populations in the world, with more than one million refugees, mostly from Afghanistan and Iraq. بعدشم بنده خدا همه که مثل خودت فراری نیستند
سه‌شنبه 14 اردیبهشت 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.