بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۹ اردیبهشت

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۹ اردیبهشت

تیترهای اول

"عده ای از تحصیلکرده ها بیکارند" به نقل از اکبر هاشمی رفسنجانی تیتر اول آرمان است، آفتاب یزد "کارمزد بیش از 4 درصد و جریمه دیرکرد رباخواری است" را از قول آیت الله مکارم شیرازی در صفحه نخست خود برجسته کرده و ابتکار هم این گفته وزیر خارجه برزیل را در یکی از عناوین اول خود دارد که "برای میانجیگری آمده ام".

"کاهش فاصله طبقاتی به روایت دولت" تیتر اول تهران امروز است، "تلاش دیپلماتیک ایران برای جلوگیری از تحریم های جدید" یکی از عناوین اول مردمسالاری است و همشهری هم دریکی از عناوین خود از "انتقاد سفیر ایران در مسکو از روسیه" خبر داده است.

"نقشه جامع علمی کشور سرانجام آماده ابلاغ شد" در صفحه نخست خراسان جای دارد، "یارانه نقدی فقط برای پرکنندگان فرم اطلاعات خانوار" یکی از تیترهای جام جم است و جمهوری اسلامی این گفته سفیر ایران در روسیه را مورد توجه قرار داده که " روسیه نباید در سناریوی بازی آمریکا علیه ایران در کنار واشنگتن قرار گیرد".

"مجسمه شریعتی و مادر و فرزند را هم بردند" یکی از عناوین برجسته جهان صنعت است،"قانون تنظیم خانواده را هم امام تایید کردند هم رهبری" به نقل از علیرضا مرندی تیتر اول پول است و "شرط اصلی دریافت یارنه نقدی" هم یکی از عناوین اول دنیای اقتصاد است.

"30 سال است کارگران ایران به آمریکا تو دهنی می زنند" نقل از آیت الله خامنه ای تیتر اول کیهان است و رسالت این گفته آیت الله نوری همدانی که " سران فتنه محلی از اعراب ندارند" را در میان عناوین اول خود جای داده است.

گزیده مقالات

شوراها حلقه های واسط در نظام مردمسالار

مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با نگاهی به شکل گیری شوراهای شهرو روستا نوشته اگر چه از همان ابتدای انقلا ب اسلامی در قانون اساسی برای شوراهای شهر و روستا، پیش بینی هایی صورت گرفت، اما سالها جزو اصول بر زمین مانده قانون اساسی بود. سید محمد خاتمی پس از آن که بر کرسی ریاست جمهوری نشست، کوشید تا این اصل را به مرحله اجرا درآورد و بالا خره شوراها در دوران اصلا حات، پای گرفت.

مهدی عباسی در این مقاله به اهمیت نقش شوراهای شهر و روستا در توسعه و تشیکل یک جامعه مردمسالار اشاره کرده و نوشته شوراها و درکل نهادهای غیر دولتی، سازمان هایی هستند که می توانند مطالبات مردم را جهت دهی کنند و در کنار آن علاوه بر آن که صدای جامعه برای دولت ها باشند،چشمان ناظر اجتماعی نیز به حساب بیایند.نظارت اجتماعی نیز یکی از مهمترین حلقه های توسعه به حساب میآید و نهادهای غیر دولتی می توانند در راه توسعه همه جانبه، کمک رسان های قابل اعتمادی باشند.

نویسنده این مقاله در ادامه با اشاره به نوپایی شوراها در کشور نقص قوانین شوراها و دخالت دولتی ها در امور شوراها را از جمله موانع مهم پیش روی آنها دانسته و پرسیده آیا بهتر نیست وقتی هزینه های زیادی برای برگزاری انتخابات شوراها و تشکیل این نهاد مهم صورت می گیرد و بدین ترتیب مردم در اداره امور شهر و روستایشان شرکت می کنند، اختیارات این نهاد نیز بیشتر باشد؟

نوسینده مقاله مردمسالاری در پایان یادآور شده ضروری است توجه بیشتری به شوراها به عنوان یک نهاد بزرگ غیردولتی شود چرا که توسعه همه جانبه کشور جز با دخالت سازماندهی شده مردم در امور امکان پذیر نیست.دولت نباید تصور کند قدرت گرفتن شوراها به ضعف دولت می انجامد بلکه هرچه مدیریت امور محلی بیشتر به مردم واگذار شود سرعت و دقت کارها بیشتر می شود.این اصلی است که گاه برخی دولتمردان آن را فراموش می کنند.

آشفتگی فرهنگی صدا و سیما

جمهوری اسلامی در سرمقاله امروزش موضوع تهاجم فرهنگی و تهدید جامعه توسط مفاسد اخلاقی را دستمایه قرار داده و نوشته بی‏شک امروزه یکی از نقاط استراتژیک نظام یعنی سنگرهای عقیدتی و فرهنگی مورد تهاجم جدی قرار گرفته و دشمنان نظام یکی پس از دیگری مشغول پیشروی و انهدام ارزشهای فکری و عملی جامعه هستند. این روزها سنگر حجاب، عفاف، اخلاق و پایبندیهای اجتماعی در حوزه خانواده و جامعه به شدت در معرض تهدید قرار گرفته و مفاسد اخلاقی، جامعه را به سمت فساد و فحشا و سقوط ارزشها پیش می‏برد و تأسف بارتر آنکه علیرغم اینکه همه ارگانها و نهادهای متولی بر ضرورت انجام کار فرهنگی تاکید می‏کنند ولی هیچ قدمی در این راه برداشته نمی‏شود و موضوعات فرهنگی بیش از پیش بدون متولی رها شده‏اند.

این روزنامه در ادامه سرمقاله اش به انتقاد از صدا و سیما پرداخته و نوشته صدا و سیما و سینما که باید منادی عفت عمومی باشند و حریم محرم و نامحرم را حفظ کنند و از اختلاط جلوگیری نمایند و باعث طهارت روح و جلوگیری از وسوسه‏گریهای هجمه کنندگان فرهنگی باشند، عملاً کارکرد حقیقی خود را فراموش کرده و در گرداب آشفتگی فرهنگی و بی‏انضباطی فکری افتاده‏اند و متاسفانه جریانات فرهنگی به سمت شکل‏دهی مهندسی غیرمنتظم اخلاقی و فرهنگی به پیش می‏روند.

جمهوری اسلامی همچنین درپایان این گفته آیت الله خامنه ای که "با برخی افراد که تعمداً یا از روی بی‏توجهی، چهره جامعه را از لحاظ دینی، نجابت و عفاف خارج می‏کنند باید برخورد قوی و صحیح انجام شود" را متوجه مسولان صدا و سیما دانسته است .

وقتی دانشگاه جور رسانه ملی را می کشد

ابتکار برگزاری مناظره چهره های سیاسی در دانشگاه ها و جای خالی این مناظره ها در رسانه ملی را مورد توجه قرار داده و در سرمقاله خود نوشته انتخابات دهم ریاست جمهوری در کنارحوادث و اتفاقات تلخی که با خود داشت واجد دستاوردهایی نیز بوده است که از آن جمله می‌توان به احیای سنت مناظره اشاره کرد که در سالهای اولیه پس از انقلاب از جمله مهم ترین نمودهای گفتگو میان گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی بوده است.

فضل الله یاری در این مقاله با یادآوری پخش مناظره چهره های سیاسی ابتدای انقلاب از هر طیف و گروه از تلویزیون نوشته آن زمان که هنوزنه خطوط قرمزی وجود نداشت و نه چهره‌های ممنوع التصویر. گفتگو بود که در رسانه ملی جریان داشت.شرایط اگرچه ملتهب بود، اما گفتگو را راهی برای فرونشاندن التهاب می‌دانستند.طرفین گفتگو نه تنها اشتراکات کمی داشتند بلکه اختلافات بنیادی در حوزه سیاست و حتی اصول عقیدتی نیز داشتند . اما این موضوع مانع از آن نمیشد که مجتهدی روبروی کمونیستی بنشیند و هیچ واهمه‌ای از آن نبود که اصول دین زیر سئوال برود چرا که اعتماد وجود داشت که ادله طرف مقابل آنقدر پاسخگو هست که ایمان ملتی برباد نرود.

نویسنده این مقاله درادامه با اشاره به محاق رفتن این روش گفتگو در رسانه ملی و احیای تبعیض آمیز آن در جریان انتخابات ریاست جمهوری به وضعیت امروز رسیده ونوشته این روزها حضور چهره‌های مختلف سیاسی از دو جناح عمده کشور که در دانشگاهها و بحث و جدل بر سر مواضع خود و طرف مقابل و البته استقبال دانشجویان هوادار دو گروه نشان دهنده یک نیاز است که رسانه بزرگ کشور بدون توجه به آن بر نامه ریزی می‌کند."

سرمقاله نویس ابتکار درپایان نوشتارش آورده صدا و سیما که روزی به تعبیر بنیان گزار نظام قرار بود برای ملت دانشگاه باشد از زیر بار یکی از مهم ترین وظایف خود شانه خالی کرده است .البته شاید بتوان آن را دانشگاهی دانست که بدون توجه به انبوه دانشجویان، واحد‌های مورد نیاز و علاقه خود را ارائه می‌دهد، از خود امتحان می‌گیرد و به خود نمره بیست می‌دهد.

تلاش برای پوشش یکسان کارکنان دولت

تهران امروز از ادامه تلاش مسولان دولتی برای یکسان سازی پوشش کارکنان دولت خبرداده و نوشتهجنب و جوش مسولان برای اجرای مثبت طرح حجاب و عفاف ادامه دارد پوشش یکسان برای کارکنان دولت از راهکارهایی است که برای این طرح اندیشیده شده است و آغاز کار نیز از مدارس است.

این روزنامه در گزارشی که در این باره منتشر کرده از قول معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داده که پس از رونمایی طرح یکسان سازی پوشش کارمندان، تمام کارمندان معاونت صنایع دستی لباس یکسان می‌پوشند. تا آخر خرداد هم به تمام کارمندان میراث این لباس داده می‌شود و پس از آن، به یکسان‌سازی لباس‌های نهادهای تحت پوشش میراث می‌رسیم که موزه‌ها و هتل‌ها از اولین نهادها هستند.

تهران امروز با اشاره به این که پس از این سازمان ها و نهادها نوبت به مدارس می رسد از قول تهمینه دانیالی نوشته منتظر جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش هستیم، تا در مورد چگونگی توزیع این لباس‌ها تصمیم‌گیری شود.

به گزارش این روزنامه به گفته این مقام دولتی طرح یکسان‌سازی لباس کارمندان زن در ادارات در راستای طرح عفاف و حجاب است و شروع به کار این طرح با همکاری وزارت کشور و پشتوانه پژوهشی دانشگاه الزهرا در چارچوب موازین اسلامی است.

شرط اصلی دریافت یارانه نقدی

دنیای اقتصاد در گزارشی از شرط اصلی دریافت یارانه نقدی را از زبان رییس مرکز آمار ایران روایت کرده و از قول وی نوشته بر اساس ضوابط صرفا به آن دسته از خانوارها و افراد یارانه نقدی پرداخت می‌شود که نام آنها در پرسشنامه اطلاعات اقتصادی خانوارها درج و تحویل شده باشد.

به گزارش این روزنامه عادل آذر در این باره گفته به همین علت از بیستم اردیبهشت تا دهم خرداد امسال برای آن دسته از افراد و خانوارهایی که متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند و به هر علت موفق به تکمیل پرسشنامه اطلاعات اقتصادی در سال 87 نشده‌اند، فرصت داده شده است تا آن را پر و به مرکز آمار ارسال کنند.

به نوشته دنیای اقتصاد رییس مرکز آمار ایران با اشاره به این که ساز و کار نحوه پرکردن پرسشنامه اطلاعات اقتصادی هفته دیگر تشریح خواهد شد گفته این پرسشنامه‌ها هم به صورت کاغذی و رایگان برای پیش نویس در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا اطلاعات درج شده در آن راحت تر به پرسشنامه رایانه‌ای منتقل شود. البته افراد می‌توانند در خانه، کافی‌نت‌ها یا دفاتر خدمات مخابراتی که در روستاهای سراسر کشور دایر است و با همکاری افراد مطمئن اطلاعات اقتصادی خود را درست و دقیق به پرسشنامه وارد و به مرکز آمار ارسال کنند.

آرمان های روی کاغذ

پول در مقاله ای اعلام رویکردهای کلی برنامه پنجم توسعه توسط دولت را با تهدید همیشگی کم اثربودن طراحی این برنامه ها بر روند جاری کشور همراه دانسته و نوشته آنچه درباره برنامه پنجم تا این جای کار بیان شده و به اطلاع عموم رسیده، چیزی جز بیان مجددی از آرمان‌های مرتبط با مسایل کنونی کشور نیست. هرچند بیان آرمان‌ها و اهداف کلی مقوله‌ای ضروری است، اما این امر یکبار و در قالب چشم‌انداز بلندمدت(20 ساله) انجام گرفته است. آنچه از یک برنامه میان مدت انتظار می‌رود، بیان اهداف میان مدت (در چارچوب اهداف غایی) و ارایه راهکارهای تحقق این اهداف در ظرف زمانی برنامه است.

حسین درودیان در این مقاله در ادامه خاطرنشان کرده واقعیت این است که اهداف اقتصادی به‌واسطه ماهیت کمی و مقداری آنها، به عکس اهداف عموما کیفی در حوزه سیاست و فرهنگ، با کلی گویی و شعار قابل رفع و رجوع نیست. نگرانی از این بابت است که آنچه دولت از آن با عنوان «مختصر بودن برنامه» نام می‌برد، در حقیقت تهی بودن برنامه از اهداف روشن کمی و تفصیلی باشد یعنی همان شرایطی که دولت در برنامه چهارم نیز با زیرکی به‌وجود آورد.

نویسنده این مقاله در ادامه یادآورشده که در برنامه چهارم که مصادف با آغاز به کار دولت نهم شد، دولت آشکارا اهداف کمی برنامه - به‌ویژه درباره برداشت از درآمد نفت و رشد اقتصادی- را به چالش کشید و اعلام کرد که این اهداف را نمی‌پذیرد. با وجود این دولت هیچ طرح جایگزین پیشنهادی برای این اهداف کمی ارایه نکرد و در واقع با حذف این هدفگذاری کمی و عدم ارایه نکردن هدفگذاری بدیل، عملا فضا را برای مصون ماندن از نقد و ارزیابی نتایج عملکرد خود فراهم کرد.

مقاله نویس پول در پایان با ابراز نگرانی در این باره نوشته با عنایت به چنین سابقه‌ای، این نگرانی درباره عملکرد آتی دولت در قالب برنامه پنجم نیز وجود دارد. به عبارت دیگر بیم آن می‌رود که با تکیه صرف بر بیان اهداف کلی، روند جاری کشور بدون هیچ‌گونه تغییر قابل ذکری در رویکردها و روش‌ها ادامه یافته و قانون برنامه پنجم نیز کمترین مانع برای تداوم رویکردهای جاری به حساب آید.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.