شیخ جدید الازهر : آماده پذیرش دانشجویان ایرانی در الازهر هستیم

شیخ جدید الازهر : آماده پذیرش دانشجویان ایرانی در الازهر هستیم

احمد الطیب شیخ الازهر تاکید کرد بر اساس رویه موجود در این مرکز علمی مهم در جهان اسلام برای تقریب بین شیعیان واهل سنت تلاش خواهد کرد و اعلام کرد الازهر از پذیرش دانشجویان ایرانی استقبال می کند.

شیخ احمد الطیب که اخیرا پس از فوت شیخ محمد سید طنطاوی به ریاست الازهر تعیین شده است در گفتگو با داوود الشریان روزنامه نگار برجسته سعودی در برنامه " واجه الصحافه ( رو در رو با مطبوعات) که امشب جمعه 2 – 4 – 2010 از العربیه پخش خواهد شد ماموریت الازهر را تقریب بین مذاهب اسلامی از جمله بین شیعیان و اهل سنت اعلام کرد.
او تاکید کرد با فعالیت های تبشیری و تبلیغ تشیع در کشورهای سنی مذهب مخالف است اما بر تلاش برای تقریب بین شیعیان و اهل سنت تاکید کرد.در برنامه " واجه الصحافه " هر هفته چندتن از روزنامه نگاران با مدیریت الشریان با مقامات سیاسی ، دینی و اجتماعی در جهان عرب دیدار می کنند و سوالات صریحی را درگفتگو مطرح می کنند.در دیدار با شیخ الازهر بدریه البشر روزنامه نگار سعودی ، شریف قندیل مدیر روزنامه الوطن و جاسر الجاسر معاون سردبیر روزنامه الوطن سعودی شرکت کردند.احمد الطیب در این گفتگو تاکید کرد " الازهر در تقریب بین شیعیان و اهل سنت تجربه تاریخی پر باری دارد و با تلاش فراوان توانسته است بر حساسیت ها و بحران ها چیره شود ."الطیب در پاسخ به این سوال که آیا با آغاز مدیریت او دانشجویان ایرانی اجازه خواهند یافت در الازهر درس بخوانند با اشاره به تلاش روسای سابق الازهر برای تحکیم روابط بین پیروان مذاهب گوناگون تحصیل دانشجویان ایرانی در الازهر را بسیار مهم توصیف کرد و افزود:" آنها در این صورت با مذهب اهل سنت از نزدیک آشنا خواهند شد."او گفت :" آنچه با آن مخالف هستیم تبلیغ برای تشیع در کشورهای سنی مذهب است و من با این روند به شدت برخورد خواهم کرد."شیخ الازهر افزود :" با فعالیت های تبشیری و ایجاد گروههای وابسته در بین جوانان سنی چه در مصر و یا خارج از آن مخالفم اما موضوع تدریس مذاهب مختلف در الازهر این از سالها پیش وجود دارد."او در پاسخ به سوالی در مورد احتمال وابستگی سیاسی و فعالیت تشکیلاتی دانشجویانی که از ایران به الازهر منتقل می شوند ، گفت : " ما در این زمینه هوشیار خواهیم بود و از هر استراتژی سیاسی که ممکن است توسط دانشجویان شیعه دنبال شود جلوگیری خواهیم کرد."احمد الطیب افرود : " در این زمینه بین ما و بسیاری از علمای شیعه در ایران اتفاق نظر وجود دارد همانگونه که آنها نمی گذارند یک سنی برای گرایش شیعیان به اهل سنت تبلیغ کند ما نیز همین حق را داریم."او تاکید کرد :" ما همکاری علمی برقرار خواهیم کرد اما اینکه بخواهند برای جوانان اهل سنت دام بگذارند تا آنها را شیعه کنند و سپس یک گروه و پس از آن مرکز شیعی تشکیل دهند و در نهایت جنگ شود این نه با اسلام سازگاری دارد و نه با منطق."

الازهر واخوان المسلمین

واجه الصحافه جمعه ها از العربیه پخش می شود

شیخ الازهر در بخش دیگری از گفتگو نفوذ اخوان السملین در الازهر را رد کرد و گزارش هایی را که در مورد اخراج دانشجویان متهم به عضویت در اخوان المسلمین از الازهر منتشر شده را غیر واقعی خواند.او تاکید کرد :" الازهر با حضور شبه نظامیان در داخل دانشگاه و اخلال در امنیت و نقض قوانین و آداب الازهر مخالف است."وی در پاسخ به سوالی در مورد صدور فتواهای متناقض و جنجال برانگیز تاکید کرد این فتواها از الازهر صادر نمی شود و هدف از آنها آسیب رساندن به دین و جامعه در چارچوب " هرج و مرج فعال " است.احمد الطیب از فتوای الازهر در مورد روبند زنان دفاع کرد و تاکید کرد روبند یک عادت و سنت است و به دین ربطی ندارد.شیخ محمد سید طنطاوی رئیس فقید الازهر چند ماه قبل از مرگش پس از بازدید از یکی از مدارس وابسته به الازهر هنگام مشاهده دانش آموزی 10 ساله که روبند بسته بود تاکید کرد روبندی که زنان می بندند ربطی به اسلام ندارد.شیخ الازهر در مورد انتشار افکار سلفی در بین جوانان تاکید کرد " عقیده سلفی جدید است و عمر آن به 200 سال نمی رسد و تاکید کرد راه مقابله با این عقیده فکری است."شیخ الازهر در بخش دیگری از این گفتگو به اعتراض هایی که در مورد عضویت او در دفتر سیاسی حزب حاکم در مصر مطرح می شود پاسخ داد و تاکید کرد که " اعتقاد ندارد عضویت او در حزب ملی با ریاست الازهر تناقض داشته باشد."او تاکید کرد در آینده اگر استعفا از حزب را به سود مسئولیت خود در الازهر تشخیص دهد ممکن است از حزب ملی استعفا کند.شیخ احمد الطیب افزود:" الازهر به روند پیشرفت و بررسی منابع فکری به شکل مستمر ادامه خواهد داد تا نقش روشنفکرانه خود را در جهان اسلام ایفا کند."

borzoopersia - انگلستان - بیرمنگهام
گر چه اسلام واقعی همان اسلام سنی هاست ولی باید به این عرب مصری بگوییم: همان گندی که 1400 سال پیش زدید بس است اگر لطف کنید همین بساط شیعه هم را کاملا از ایران خارج کنید ما خوشحالتر میشویم. به امید روزی که بساط ظلم و جنایت و تجاوز(اسلام) از ایران جمع شود.
یکشنبه 15 فروردین 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
من خیلی دوست دارم الازهر را از نزدیک ببینم. دانشگاه الازهر به اعتقاد بیشتر مورخین قدیمی ترین دانشگاه در حال کار جهان هست که 300 سال قبل از اولین دانشگاههای اروپا گشایش یافت. این دانشگاه مدتها یکی از بزرگترین قطبهای علمی جهان بود و هنوز هم در رشته هایی مثل ادبیات و اقتصاد و پزشکی دانشکده های معتبری دارد. اما معروفیت اصلی ان به خاطر این است که قسمت علوم دینی ان مرکز اصلی شاخه سنی اسلام هست و خیلی از مفتی های بزرگ سنت انجا هستند. من کلا موافق همکاری دانشگاههای کشورهای مختلف با هم هستم چیزی که نقطه ضعف دانشگاههای ماست. بعید میدانم ارتباط با الازهر حالا حالاها امکانپذیر باشد.
یکشنبه 15 فروردین 1389

xixix - انگلیس - منچستر
shahram khosh maram - ایران - تهران - دمت گرم
یکشنبه 15 فروردین 1389

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
دانشگاه الازهز----نه زایشگاه خریت.
دوشنبه 16 فروردین 1389

hamesheh bahar - انگلستان - لندن
مرکز مخ شوری اماده پذیرش شده!!!
دوشنبه 16 فروردین 1389

خروس - امارات - دبی
من نمیدونم این ARTEMIS-SW( - سوئد - مالمو) کجاش داره میسوزه که این همه بد اسلامو میگه . تنها فرد عقده ای تو این سایت ایشونه.
دوشنبه 16 فروردین 1389

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
خروس - امارات - دبی ------خروس بی محل اسلامی همانجا پیش برادران عربت ...بسوزید
دوشنبه 16 فروردین 1389

خروس - امارات - دبی
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو. مثل اینکه عقده اومدن به ایران بدجوری رو دلت مونده اگه با حکومت ایران مشکل داری چرا به اسلام بدوبیراه میگی. من نمیدونم دین و مذهبت چیه ولی هر چی هست تو باعث ننگی . کسی که این همه عقده ای باشه و جز توهین چیزی بلد نباشه بره بمیره بهتره. اخه کمی فکر کردی به چه درد میخوری؟
سه‌شنبه 17 فروردین 1389

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
خروس - امارات - دبی . کسیکه انقدر... باشه که اسلام را که 1400 سال پیش ایرانیان را کشت و زنانشان را برده کرد را قبول داره مثل تو باان ای دی 2 زاریت بمیره خل و چل اسلامی.
سه‌شنبه 17 فروردین 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.