کشف کهکشانی که هر سال ۲۵۰ خورشید تولید می کند

کشف کهکشانی که هر سال 250 خورشید تولید می کند

ستاره شناسان انگلیسی با کمک تلسکوپ "آپکس" کهکشان جدیدی را کشف کردند که قادر است در هر سال 250 خورشید تولید کند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه دورهام انگلیس با کمک تلسکوپ "آپکس" واقع در کوههای آند و ارتفاع 5 هزار متری از سطح دریا موفق شدند این کهکشان جدید را که SMM J2135-0102 نام دارد کشف کنند.

این کهکشان آنچنان دور است که وقایعی که اکنون در آن مشاهده می شوند 10 میلیارد سال قبل رخ داده اند. به این دلیل این ستاره شناسان موفق شده اند برای اولین بار اندازه گیریهای مستقیمی از ابعاد و نور مناطق تشکیل ستارگان در جهان نخستین (تنها حدود 4 میلیار سال پس از بیگ بنگ) به دست آورند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "ما دریافتیم که SMM J2135-0102 در حال تولید ستارگان با یک ریتم برابر با حدود 250 خورشید در هر سال است."

براساس گزارش نیچر، این کهکشان جدید به دلیل جرم بسیار زیادی که دارد حتی از فاصله 10 میلیارد سال نوری نیز بسیار درخشان دیده می شود.

بزرگنمایی 32 برابر تلکسوپ "آپکس"، جزئیات بی سابقه ای را از ابعاد و جرم این کهکشان ارائه کرده است. این بزرگنمایی اجازه می دهد که دانشمندان ابرهای منشای تشکیل ستارگان را در داخل این کهکشان و در مقیاس بسیار جزئی حتی برابر با چند صد سال نوری شناسایی کنند.

نتایج این رصدها حاکی از آن است که این "کارخانه های ستاره سازی" از نظر ابعاد بسیار شبیه به ابرهای تشکیل دهنده ستارگان در کهکشان راه شیری هستند اما 100 برابر درخشان تر از ابرهای حاضر در کهکشان راه شیری به نظر می رسند.

این کشف نشان می دهد که تشکیل ستارگان در اولین فازهای زندگی کهکشانها فرایندی بسیار نیرومند بوده است.

anahita1980 - هلند - رتردام
وای چه با عظمته خیلی دوست دارم بدونم اون بالا چه خبره یعنی واقعا نامحدوده یا اینکه بالاخره یه جایی تموم میشه
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

sam2009 - آلمان - آمدن
با درود . گرچه به این موضوع مربوط نیست اما جالبه. بلاتکلیفی واردگنندگان ساندیس. https://irandocument.wordpress.com
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

مهرداد2538 - ایران - تهران
اینهمه انرژی نامتناهی, حالا باز هم بخاطر یک مشت دلار, آدمها بیفتند به جون هم.
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

Parastoo06 - استرالیا - سیدنی
راستش من با خوندن این مطلب یاد حرفای "احمدی نژاد" افتادم"هاله نور" حیرت حاضران در جلسه سازمان ملل، اشاره انگشت بچه دوساله به طرف احمدی نژاد و.... مطالب چاخان نیست ولی باورش مشکله تو "کله" جا نمیگیره!!!
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

afshiin - ایران - تهران
anahita1980 - هلند - رتردام . کاملا با شما هم عقیده هستم واقعا آخرش کجاست؟
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

habib121 - هند - هند
این کهکشان آنچنان دور است که وقایعی که اکنون در آن مشاهده می شوند 10 میلیارد سال قبل رخ داده اند..................یکی منظور این جمله رو بهمن میگه???????????????????????ممنون میشم....هند
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

بانو شجاع - امارات - دبى
بنازم قدرتت خدا منم دوست دارم برم اون بالا ببینم چه خبره
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

omead khan - آمریکا - اشبرن
habib 121. اینا اینقدر دورند که نور سالها تول می کشه تا برسه به زمین. گرفتی؟
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

farzad_s - ایران - تبریز
حالا ماموتی اومده کرم خاکی به فضا میفرسته و حرف از تسخیر فضا میزنه
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

farzad_s - ایران - تبریز
حالا ماموتی و علی شیره ای در فکر فرستادن کرم خاکی به فضا هستند و ادعای نمایندگی خدا در کره زمین رو میکنن
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

iranazadiran - ایران - تهران
habib121 - هند - هند. هموطن گرامی موضوع بسیار روشن است این نوشته می گوید اطلاعاتی که دانشمندان از این کهکشان و موجودیت آن در حال حاضر توسط تلسکوپهای پیشرفته شان دریافت می کنند مربوط به اتفاقاتی ست که در ده میلیارد سال نوری قبل در این کهکشان اتفاق افتاده است نه در زمان حال. یعنی چنین مسافت عظیمی بین زمین یا کهکشان ما با این کهکشان است. دانشمندان در حال حاضر از سرنوشت و بقای این کهکشان بی اطلاعند. همانگونه که بسیاری از ستارگانی که دیگر موجود نیستند ما درشب حتی با چشم غیر مسلح می توانیم آنها را ببینیم در صورتیکه شاید میلیونها سال قبل یا بیشتر از بین رفته اند.
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

Hoja Verde - ایران - تهران
دینداران واقعی به تظر من آن هایی نیستند که در قم دیزی و یخ می خورند و برای مردم نماز می خوانند و روزه میگیرند و خود را ارشادگر مردم می دانند. بلکه آن هایی که در پی واقعیات جهان آفرینش هستند و در ازمایشگاه ها برای خدمت به مردم و یا دست یابی علم تلاش می کنند.
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

ehsan_14 - اتریش - وین
واقعا که مغز کشش نداره بقول دوستمان 10 میلیارد سال .کی اون موقع زندگی میکرده و با چه امکاناتی.
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

baran/aatash - چین - پکن
تما انها چون برای ما نامحدود و ناشاخته هستند زیبا و با عظمت در ذهن ما جلوه کنند/اگر انسانها روزی بر همه ی رازها مشرف بشوند دیگر هیچ چیز آنهارو کنار هم نگه نمی داره و زندگی معنا و سبک دیگری پیدا مکنه.....
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

شیربانو - آمریکا - سن رافائل
habib121 - هند - هند عزیز - به این معنی هست که : برای دیدن هر چیزی نور آن باید به چشم ما برسد - در نتیجه برای دیدن این کهکشان هم چون بسیار دور است نور آن ۱۰ میلیارد سال طول کشیده تا به ما برسد و قابل مشاهده بشود - در ضمن توجه داشته باشید که سرعت نور هم چقدر زیاد است و با این وجود به بزرگی‌ جهان پی‌ میبریم!! .. حالا این کجا و دنیای آخوندها کجا - عطار هفت شهر عشق را گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم، ...
پنج‌شنبه 12 فروردین 1389

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
عظمتی دیوانه کننده کهکشان را انتهائی تیست 300000 کیلومتر در ثانیه ساعت چقدر!!!روز.ویک سال نوری که خود فاصله ای اعجاب اور است انوقت10 میلیارد سال نوری اگر برای این عظمت می خواهید خدائی بیافرینید لا اقل خدائی در خور ان نه خدای عیسی موسی و اخرینش که یک خدای قاتل و دیوانه است.
جمعه 13 فروردین 1389

KHONNS - ایران - ایران
واوووو جه مسافت وحشتناک جقدر کوجک شدم قبلا که موی روی دماغم را می دیددم حالا که هیج.. یعنی انسانهای اونجا بعد از 10 ملیارد سال بعد ما را خواهند دید !!
جمعه 13 فروردین 1389

vahid22 - آلمان - هامبورگ
دوستان صد میلیارد سال نه سال نوری!دوباره بخونید هر چند همین هم تصورش غیر ممکنه با آرتمیس موافقم
شنبه 14 فروردین 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.