دکتر علیرضا بهشتی: موسوی می گفت انتخابات را دوباره برگزار کنید، من هم کاندیدا نمی شوم

دکتر علیرضا بهشتی: موسوی می گفت انتخابات را دوباره برگزار کنید، من هم کاندیدا نمی شوم

روزنامه اعتماد در گفت و گو با علیرضا بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی دید گاههای وی در باره انتخابات و وقایع بعداز آن را منتشر کرده است.

نکات مهم این مصاحبه به شرح زیر است:

1- این مساله که مطرح می کنند مبنی بر حضور 40 هزار نماینده مهندس موسوی بر سر صندوق ها اندکی با واقعیت تفاوت دارد. ما نزدیک به 40 هزار داوطلب داشتیم و برای آنها درخواست صدور کارت نظارت داده بودیم که از این تعداد 25 هزار نفر بیشتر نتوانستند به عنوان ناظر پای صندوق حضور داشته باشند. دوستان به مابقی افراد اجازه حضور ندادند و کارت نظارت شان را صادر نکردند. در عین حال از همان تعداد نیز عده زیادی زمان شمارش آرا از صندوق ها اخراج شدند. خیلی موانع درست کردند تا نظارت صورت نگیرد.

2-قبل از آن پیش بینی کردیم اس ام اس ها را قطع کنند و با آنکه وزارت ارتباطات به ما اطمینان داده بود مبنی بر قطع نشدن سیستم پیامک ها برای اطمینان بیشتر خطوط تلفنی نیز برای ستاد در نظر گرفته شد. شب انتخابات با قطع شدن سیستم پیامک ها قرار بود از خطوط تلفن استفاده کنیم که در روز انتخابات بیش از 300 خط تلفن ستاد صیانت از آرا را نیز قطع کردند.

3- با  اخباری که نمایندگان توانستند به ستاد برسانند یا مراجع رسمی خبر می دادند، نشان می داد اقبال خیلی گسترده یی درباره انتخابات وجود دارد و اکثر افرادی که می آمدند به عنوانی ابراز تمایل به سمت موسوی داشتند.

4-به نظر می رسید اساساً مساله شمارش آرای حقیقی منتفی شده است و بیشترین زوم روی شمارش کامپیوتری است که قرار بود به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار بگیرد.

5-من تبریک لاریجانی به موسوی را در روز انتخابات  به خاطر ندارم اما از بعضی موسسات رسمی و بعضی خبرگزاری های رسمی بعدازظهر همان روز تماس گرفتند و تبریک گفتند. آنقدر اختلاف زیاد بود که به نظر نمی رسید حتی بین مهندس موسوی و احمدی نژاد رقابت به دور دوم کشیده شود.

6- علت اعلام پیروزی توسط موسوی این بود که ما آماری داشتیم و همچنین تماس هایی که خبر از پیروزی موسوی در انتخابات می دادند و بر همین اساس میرحسین موسوی خبر پیروزی خود را اعلام کرد.

7- روز 25خرداد مطمئناً ما تصور نمی کردیم چنین جمعیتی به خیابان بیاید.  مهندس موسوی و آقای کروبی هر دو تقاضای مجوز کرده بودند و تا ظهر همان روز معلوم نبود که مجوز صادر می شود یا نه. ظهر خبر رسید که مطمئناً مجوز صادر نمی شود. به دلیل آنکه ما هیچ رسانه یی نداشتیم تا به مردم این اتفاق را خبر دهیم و بگوییم برای ندادن هزینه به خیابان نیایید درخواست گفت وگو در صدا و سیما را داشتیم اما آنها اجازه ندادند به همین خاطر قرار بر این شد که آقایان موسوی و کروبی به راهپیمایی بیایند تا از شدت برخوردهای احتمالی نیروهای امنیتی با مردم کم شود. ما برای اعتراضات و راهپیمایی سه راه داشتیم؛ یک مساله برخوردهای خارج از ساختار و خشن از جانب مردم شکل بگیرد. راه دوم نیز چنین بود اما راه سوم یک اعتراض مسالمت آمیز مدنی بود که مردم در 25 خرداد چنین برخورد کردند و این همان خواست ما بود.

دیگر اینکه اعضای اصلی ستاد نیز به خیابان بیاییم و اگر مردم در جاهایی تجمع کرده بودند با آنها حرف بزنیم تا بروند اما وقتی با آن موج عظیم جمعیتی روبه رو شدیم خودمان نیز در کنار دیگران به جمعیت پیوستیم. چون راهپیمایی مجوز نگرفت هیچ انتظاماتی نیز در نظر نگرفته بودیم اما شاهد بودیم مردم بدون هیچ چالش و برخوردی توانستند در راهپیمایی مسالمت آمیز 25 خرداد حضور پیدا کنند. حتی تعداد اندکی از افراد که شعارهای خارج از ساختار می دادند توسط خود مردم کنترل می شدند. البته این اتفاقات آنچنان دور از ذهن نبود چرا که قبل از انتخابات در خیابان های اصلی شهر که دو دسته طرفداران مهندس موسوی و احمدی نژاد جلوی یکدیگر قرار می گرفتند بدون هیچ برخورد خشنی به طرفداری از کاندیدای مورد نظر خود مشغول بودند. .

8- خواست مردم نه تغییر نظام بود و نه تغییر ساختارهای کلی قدرت، بلکه تنها خواست شان تغییر نهاد اجرایی نظام یعنی دولت بود. البته جریان حاکم از این خواست برداشت اشتباهی داشت چرا که از دید آنان این جریان یک جریان برانداز بود که به دنبال تغییر نظام است. این نوع تحلیل در گفتارها و برخوردهایشان نمود داشت اما خواست مردم این نبود. این اشتباه تحلیلی باعث شد معضلاتی پیش بیاید که برای آینده نظام نیز خطرآفرین است. تصور می شد از ابزارهای قانونی بتوانیم به خواست مردم جامه عمل بپوشانیم اما چنین نشد. البته ما به شورای نگهبان که قبل از انتخابات بسیاری از اعضایش موضع گیری رسمی به نفع احمدی نژاد کرده بودند امیدی نداشتیم.

9- میرحسین موسوی خواستار برگزاری دوباره انتخابات بود .مساله یی که مطرح بود مشکل شخصی بعضی افراد با آقای موسوی بود، به همین خاطر آقای موسوی گفت شما انتخابات را دوباره برگزار کنید و اگر مشکل شما با شخص من است من در این دور انتخابات کاندیدا نخواهم شد.

10- در جلسه نمایندگان سه کاندیدای معترض با رهبری هر سه به انتخابات اعتراضات جدی داشتند و خواستار ابطال آن بودند و نمونه های تخلفات و تقلبات مطرح شده را نیز بیان کردند.

11- در روزهای اول موسوی با هاشمی و خاتمی دیداری نداشت. چراکه مساله در راستای انتخابات دیده می شد و دلیلی نداشت این دو بزرگوار بخواهند خود را درگیر کنند.اما از زمانی که برخوردهای امنیتی شدت یافت و مساله آینده نظام مطرح شد، آقای هاشمی به عنوان یکی از پشتوانه های نظام و آقای خاتمی وارد میدان شدند. نوع برخوردی که با مردم شده بود، بسیار ناپسند بود. برخوردهایی که ما نمی خواستیم شاهد آن باشیم که متاسفانه رخ داد. ما نیز می دانستیم اگر فضا امنیتی تر بشود جایی برای روش های مدنی نخواهد ماند.

12- بسته شدن روزنامه کلمه سبز به این شکل بود.از روزنامه با من تماس گرفتند و گفتند نیروهای امنیتی به داخل روزنامه آمده اند و تحریریه را در اتاق ها حبس کرده اند به سرعت خودم را به روزنامه رساندم. نوع برخورد نیروهای امنیتی مانند برخورد با یک خانه تیمی منافقین بود. همه جا را می گشتند. وقتی علت کارشان را پرسیدم گفتند در تظاهرات هفت تیر چند نفر به این ساختمان پناه آورده اند و در پشت بام نیز عده یی دیگر مشغول عکاسی بودند. بعدها فهمیدم گفته آنها واقعیت نداشت اما اگر هم واقعیت داشت در یک روزنامه و یک نهاد خبری از اتفاقات مهم عکس می گیرند. اگر خبرنگاری از چنین اتفاقی عکس نگیرد باید پرسید آن عکاس کجا بوده که عکس نگرفته؟ عکس گرفتن از یک تظاهرات چه مشکلی دارد. در همان جا مسوول یکی از تیم های امنیتی که آمده بود برگه یی را آورد که آن را امضا کنم. در آن برگه نوشته بود در ستاد مخفی تعدادی سی دی خلاف پیدا کرده و تعدادی دختر و پسر را دستگیر کردیم. من برگه را امضا نکردم، گفتم کی اینجا چنین اتفاقاتی رخ داده است؟

13- آقای هاشمی خواسته بودند آقای موسوی و آقای کروبی در نماز جمعه حضور یابند و چنین شد البته آقای موسوی بسیار شک داشتند برای حضور در نماز جمعه در عین حالی که نیروهای امنیتی می خواستند مانع حضور ایشان شوند خودشان نیز نمی خواستند جو ملتهب شود اما ایشان آمدند و واکنش های مردمی بسیار مثبت بود.

14- فکر نمی کنم موسوی را دستگیر کنندچون اگر چنین کاری بکنند که منجر به ملتهب شدن دوباره فضا شود.

15- من و  تمام اعضای خانواده ام آمادگی دستگیرشدن را داریم.

Alireza88 - ایران - تهران
با تشکر از زحمات جنابعالی در همراهی با مهندس میرحسین موسوی
شنبه 31 مرداد 1388

ali_esf - ایران - اصفهان
درود بر تمامی سبز اندیشان. درود بر موسوی. مرگ بر دیکتاتور
شنبه 31 مرداد 1388

behro0z - یلالس - بی
0ی0ا 0حسین مظلوم دیدی چه جوری یکی از نوادگانت حق اون یکی رو بالا کشید؟؟؟. دمت گرم میر حسین
شنبه 31 مرداد 1388

mohammad.moein - انگلستان - لندن
خدا بهشون خیر دنیا و آخرت بده!!. توضیحات کاما بود و تمام شبهه ها را بر طرف می کرد!
شنبه 31 مرداد 1388

parviz1 - انگلستان - کترینگ
اگر حرامزاده نیستن آقای موسوی و یا کروبی و با هر کدام از همراهان راه سبز را دسگیر کنند تا ببیند که ملت ظرف چند ساعت چطور ریشه رژیم و ملا و مزدوران برای همیشه میکنند.ملت منتظر همین لحظه هستن تا در یک لحظه انتقام تمام جنایات و تجاوزات و دزدیها و بیناموسیهای 30ساله رژیم را از گدا علی شیره و دکی و مزدوران بگیرن و من هم امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد.
شنبه 31 مرداد 1388

*ali* - ایران - تهران
بله البته منم اگر میلیاردها تومان به راحتی در هر شب از شب های انتخابات صرف تبلیغات میکردم با اعلام نتیجه انتخابات خیلی بهم زور میومد که به همین راحتی نتیجه رو بپذیرم و کنار بکشم. حقوق مردم کدومه عزیر! شما ضایع کردین نمیخواین به روتون بیارین انگ تقلب بهش چسبوندین.موسوی! این دست خدا بود که تو سر تو و همراهانت خورد تا صبر رو از تو برباید و در تو غرور کاذب ایجاد کند تشویق شید که همین دوره کاندید شوید. تو خود به خوبی میدانی که اگر در انتخابات بعد کاندید میشدی با توجه به ذهنیتی که مردم از تو داشتن و پایان 8 سال دکتر احمدی نژاد حتما پیروز میشدی اما گفتم که کار خدا بود که توطئه ی شما برملاشد و من معتقدم که اگر الان انتخاباتی مجدد برگزار شود تو نیمی از آرای قبل رو هم کسب نمیکنی. ((ومکروا و مکرالله والله خیر الماکرین)).
شنبه 31 مرداد 1388

irany awareh - سوید - استگهلم
علی-ایران-تهران حرا قبول واقعیت اینقدر برایت سخت است.اگر دست خدا بود؟بس الان دست گی تو گاره گه هر روز برده ای از حنایات رژیم بر میداره؟ معلومه تو از اینا خیلی ... گه نمی بینی اگر تقلبی در گار نبود حرا با مردم بی گناه گه فقط حقشان را میخواستند اینگونه برخورد شد؟این مردم به قول شما خس وخاشاگ گه مسلح نبودند حرا با گلوله و باتوم حواب سوال رای من گحاست مردم را دادید؟مهم نیست اگر انتخابات دوباره صورت بگیرد حه گسی رای بیاورد مهم اینست مردم حشمشان باز شده و حقیقت را بهتر می بینند حقیقتی گه باعث افشای اصلیت مزدوران رژیم شد.
شنبه 31 مرداد 1388

ugh2008 - ایران - تهران
حکومت عمرا این ریسک رانمیکند چون اگر انتخابات دیگری بشه برفرض اگر تمام امارهاشون درست باشد 14 میلیون طرفدار موسوی از یکطرف ونیز جمع کثیری از 24 میلیون که به خاطر مسایلی مثل سهام عدالت افزایش حقوق بازنشستگان و...تو انتخابات شرکت کرده بودند دیگه پاصندوق نمیان
شنبه 31 مرداد 1388

aghakian - ایران - تهران
جناب دکتر بهشتی : آقای موسوی اینقدر رسانه غربی داشتند براش تبلیغ می کردند که نیازی به صدا وسیما نداشت. پس معلوم شد ساعت 11 شب که اومد جلو خبرنگاران و گفت قطعا من برنده هستم شماها که ستادهای فعالش بودید در توهم برنده شدن بردیدش تا اون پیر مرد ساده لوح و لجباز بیاد جلو رسانه های خبری غربی از جمله بی بی سی فارسی بگه من برنده هستم اینجا هر بچه کوچولویی فهمید که موسوی خیلی بچه گانه فکر میکنه پس گناه کشته شدن افراد بی گناه را شما ها باید به عهده بگیرید نه موسوی ساده لوح هر کسی موسوی را میدید از نزدیک میگفت موسوی به درد ریس جمهوری نمی خو.ره چون نای حرف زدن نداشت ساده لوح هم که بود پس دشمنان ایران هم برا همین اینقدر ازش طرفداری می کنن
شنبه 31 مرداد 1388

kaveh52 - ایران - تهران
با تشکر از آقای بهشتی برای همراهی با مردم و شخصا با اینکه آقای موسوی رو دوست دارم و اعتقاد دارم که می خواهد با همدلی با مردم کمی اوضاع رو بهتر کنه ولی باید بدونند که اگه حتی اگر ایشون از خواستش کوتاه بیاد که نمیاد . مردم این دولت رو نخواهند بخشید تا یاد بگیرن که جواب اعتراض گلوله و جواب شعار باتوم نیست
شنبه 31 مرداد 1388

mowj3 - ایران - یزد
مرگ و نفرین بر شما نااگاهان و احمقانی که هنوز می پندارید این رژیم سفاک راست و دروغ می گویدبا اینکه هر روز افتضاح و خیانت و خباثتی جدید می بینید
یکشنبه 1 شهریور 1388

سکوت - ایران - تهران
1-. aghakian - ایران - تهران گرام. ملت عزیز ما تا جورثومه فسادی مانند ا.ن و اون خ.ر داره نیازی به دشمن برای اسلام نداره. من طی این چهار سال هیچ وقت ا.ن رو به خاطر قیافه کریهش نالایق ندونستم. بلکه این دروغ‌ها و عدم توانایی سیاسی و دموکراتیکش بود که حالم رو بهم می‌زد.
یکشنبه 1 شهریور 1388

سکوت - ایران - تهران
2-. وقتی تاریخ رو درست مطالعه کنی وقتی کمی از شرافت انسانیت بهره ببری وقتی امیرکبیر و رفتار و منش و درایتش رو بشناسی این پشه ل..ن گرفته رو ریس‌جمهورت که سهله محتویات شکم سوسک حیاتتون هم حساب نخواهی کرد. وای به حال مردم خواب‌زده مثل اینکه شما هنوز نگرفتی خاص قشر عظیمی از جامعه نه اون قشر 5 میلیونی وابسته به موسوی یا کروبی نیست بلکه یه دموکراسی واقعی است و وقتی مردم یه مملکت دموکرات باشن بی‌شک شخص لایق آنهم به عنوان ریس جمهور انتخاب خواهند کرد. آقای موسوی هر چی که نباشن از من و شمای نوعی آگاه‌تر و در حال حاضر درگیرتر هستند. پیروز باشی و با شرافت و روحی انسانی داشته باشی. یا حق
یکشنبه 1 شهریور 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
انتخابات باید برای بودن یا نبودن این حکومت اسهالی باشد.نه برای اینکه یک خر برود و یک الاغ جایش بیاید. همینطوری که خمینی ... گفت.حکومت اسلامی .اری یا نه.که با دوز و گلک .جمهوری اسهالی انتخاب شد.دوباره از مردم رای بگیرید.اری یا نه.همه می گویند . نه.نه.نه .
یکشنبه 1 شهریور 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
parviz1 - انگلستان - کترینگ. اگر حرامزاده نیستن آقای موسوی و یا کروبی و با هر کدام از همراهان راه سبز را دسگیر کنند تا ببیند که ملت ظرف چند ساعت چطور ریشه رژیم و ملا و مزدوران برای همیشه میکنند...............................بگیرن و من هم امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد. چرا باید نشت تا فاجعه ای رخ دهد آنگاه بپا خیزیم؟ مگر هم اکنون نمی توانیم به پا خیزیم؟ اگر اکنون نتوانیم، هزاران موسوی ها و کروبی ها را هم که بگیرند باز هم نمیتوانیم. میدانی چرا؟ چون مسلمان ترسو است. چون مسلمان کمبود دارد. چون مسلمان از تجاوز میترسد ولی نمیداند اگر امروز به او تجاوز نشده، فردایی هم هست که به او تجاوز شود. مسلمانان ترسو، مسلمانان بی ..گ و بی ...ت.
یکشنبه 1 شهریور 1388

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.