بازداشت ده نفر در مراسم چهلم کیانوش آسا

بازداشت ده نفر در مراسم چهلم کیانوش آسا

صحنه ای از راهپیمایی پس از مراسم چهلم کیانوش آسا

مراسم چهلمین روز قتل کیانوش آسا، یکی از قربانیان خشونتهای اخیر ایران، دیروز در کرمانشاه به خشونت کشید و ماموران دستکم ده نفر را بازداشت کردند.

به گفته شاهدان عینی، این مراسم از ساعت پنج و نیم بعد از ظهر پنجشنبه در تالار عباسی مراسم برگزار شد ولی بعد از آن که شرکت کنندگان بر سر مزار آقای آسا رفتند، ماموران برای متفرق کردن آنها به زور متوسل شدند.

خانواده کیانوش آسا می گویند او دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی بوده و در جریان اعتراضهای بعد از انتخابات در 25 خرداد به ضرب گلوله به قتل رسید.

هرچند دولت ایران مرگ بیش از 20 نفر را در اعتراضهای پنجاه روز اخیر تایید کرده، ولی تاکنون اسامی آنها را منتشر نکرده، و گروه های مدافع حقوق بشر شمار واقعی قربانیان را بیش از یکصد نفر می دانند.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر در کرمانشاه به بخش فارسی بی بی سی گفت که از یکی دو ساعت پیش از شروع مراسم چهلم، ماموران امنیتی حضوری پررنگ در اطراف تالار عباسی داشتند.

به گفته آقای کرمانشاهی، مراسم با خواندن پیام تسلیت میرحسین موسوی آغاز شد و بعد یکی از شعرای کرمانشاه مرثیه ای برای کیانوش آسا خواند. سپس کامران آسا، برادر مقتول بر حق خانواده خود برای دادخواهی تاکید کرد.

بعد از پایان این مراسم، شماری از شرکت کنندگان تصمیم گرفتند خانواده آسا را تا منزلشان همراهی کنند. ابتدا با مخالفت ماموران مواجه شدند ولی خانواده آسا بعد از صحبت با فرمانده نیروی انتظامی توانستند مجوز راهپیمایی تا منزلشان را که در همان نزدیکی بود، بگیرند.

آقای کرمانشاهی می گوید بعد از مدتی، جمعیت که شمارش به صدها نفر می رسید، بصورت خودجوش بر آن شد که به سمت مزار کیانوش آسا برود.

به گفته این فعال حقوق بشر، عزاداران هیچ شعاری نمی دادند و تنها عکسهای کیانوش آسا و شاخه های گل در دست داشتند. همچنین برخی از آنها روی کاغذ شعارهایی نوشته بودند، از جمله "سکوت سرشار از ناگفته هاست" و "زندگی نکن برای مردن، بمیر برای زندگی".

عزاداران باز با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند ولی گروهی خود را بر سر مزار کیانوش آسا رساندند. همچنین سایر کسانی که برای فاتحه خوانی به قبرستان آمده بودند، به این جمع پیوستند.

آقای کرمانشاهی می گوید چون خانواده آسا از کردهای اهل حق کرمنشاه هستند، بر سر مزار یک مراسم تنبورنوازی برگزار کردند. همچنین گروهی نیز فریاد الله اکبر سر دادند و سرود "یار دبستانی" خواندند.

ماموران نیروی انتظامی در محل حاضر بودند، ولی ابتدا با شرکت کنندگان برخورد نکردند. اما در پایان مراسم هنگامی که برادر کیانوش آسا داشت از حضار تشکر می کرد و اسم سایر کشته شدگان درگیریهای اخیر را می گفت، چند نفر از ماموران به او حمله کردند تا او را بازداشت کنند، اما مردم و بستگان مانع از این کار شدند.

کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر می گوید در نتیجه این درگیری جو متشنج شد و مردم شروع به شعار دادن کردند. ماموران با باتوم و اسپری فلفل کوشیدند آنها را متفرق کنند و بیش از ده نفر را بازداشت کردند.

punisher - ایران - شیراز
روحش شاد.... به امید ایران آزاد و آباد / بدون خرافات...........
شنبه 17 مرداد 1388

p.h - هند - پونه
یکی از اقوام ما در کرمانشاه میگفت که روزای اول با قمه و داس به جان مردم افتادن ، و به هیچ عنوان با یه خشونت خیلی بی رحمانه اتش ان را خاموش ( البته به ظاهر) کردند.
شنبه 17 مرداد 1388

majid63 - فرانسه - پاریس
خدا همه شهیدان را و همه ما را بیامرزد. واگذار اخوند به خدای مهربان.
شنبه 17 مرداد 1388

garfild - ایران - تهران
ای بابا / :(( خدا بهشون کمک کنه
شنبه 17 مرداد 1388

AVAYEDOOR - آمریکا - فلوریدا
کیانوش جان یادت گرامی و بدان که ثبت است بر جریده عالم دوام تو. در غم تو و دیگر شهیدان راه ازادی با خانوادی تو و دیگر خانوادهائ شهیدان شریکم.
شنبه 17 مرداد 1388

parszamin - سوئد - استکهلم
ما پایه گذاران یگان هخامنش هستیم. ما سوگند یاد می کنیم که تا آخرین نفس و آخرین نفر پاس دار ایران و آرمانهای ایرانی و ایرانیان باشیم. ما با تمام توان و قدرتمان برای دستیابی ایرانیان به آزادی تلاش خواهیم کرد و آماده ایم که تا آخرین قطره خون برای اهورامزدا و ایران و ایرانی جان دهیم. در پایان پیام ما به سیدعلی خامنه ای ،مجتبی خامنه ای ،احمدی "هیتلر" نژاد ،بسیجیان وسپاه پاسداران مزدور و تمامی خیانتکارانی که در مقابل ایرانیان و آزادی ایران ایستاده اند و شمایی که میکشید و تجاوز می کنید به برادران و خواهران ما ، این را بدانید که ما یگان هخامنش سوگند یاد کرده ایم که تا از پای درآوردن اهریمن خون آشام آسوده ننشینیم. پاینده ایران و ایرانیان. www.parszamin.us.
شنبه 17 مرداد 1388

bluestar - ایران - تهران
به نظر من مراجعی مثل منتظری و صانعی که اعتقاد دارند کشته های جنبش شهید هستند باید فتوا بدهند اونها رو بدون غسل و کفن دفن کنند. این کار مثل خار در چشم کودتاچی ها میمونه
شنبه 17 مرداد 1388

SIAVASHOMA - انکلستان - منچستر
به خدا قسم هر کسی با کمی غیرت نمی تونه در مورد اینهمه ظلم و نامردی بی تفاوت باشه. با لاخره ظلم پایدار نیست و با کوششون واعتصابات و اگاه سازی دیگر هموطنان و کمک یکدیگر پشت این جلادان زمان را بر زمین خواهیم زد.اگر کمی وجدان و شرف داشتن اینقدر ظالمانه با افراد داغدیده رفتار نمی کردند.
شنبه 17 مرداد 1388

SIAVASHOMA - انکلستان - منچستر
https://www.youtube.com/watch?v=MZoJQ9v0m78
شنبه 17 مرداد 1388

hiwwa - ایران - تهران
واقعا به عنوان یک کرماشانی از شعور سیاسی و عدالت خواهی همه کردهای کشور احساس غرور می کنم و می بالم که کرد همواره نماد ظلم ستیزی است. یک یا حسین تا میر حسین
شنبه 17 مرداد 1388

khaneyeh parsian - ایران - شیراز
بچه ها تو رو خدا هر کی کامنت من رو دید بهم جواب بده.دارم افسرده میشم.به نظر شما همه چی تموم شد؟تحلیف هم تموم شد.دیگه به چه بهونه ای بریم تو خیابون؟به نظر من پدر و مادر های ما هنر انچنانی نکردن که انقلاب کردن.شاه شرف داشت.روزی که حکم تیر بود خبر میداد دیگه زنها نمیرفتند.حکومت نظامی اعلام میکرد.دو سه تا شکنجه گر بیشتر نداشت ولی الان چی؟به هیچکس رحم نمیکنند.همه رو میکشند.تو رو خدا بهم بگید شما هم به این چیزا فکر میکنید؟ببخشید انرژی منفی دادم ولی دیشب واقعا احساس کردم میخوام سکته کنم از فکر اینکه عمر و جوونیم داره تو این نظام حروم میشه.اخه ما هم دوست داریم مثل همه ی جوونای دیگه زندگی کنیم به چه حقی اینا ازادی رو از ما گرفتند؟اخه خدا مگه تو نمیبینی؟خدا بیامرزه کیانوش و بقیه ی شهدا رو.جیگرم کبابه این جوونای دسته گل رفتند.به یه مشت ریشوی شپشوی بسیجی تفنگ میدند این دسته گلهارو پر پر کنند.نخبه های کشور دارند میرند زیر خروارها خاک بعد این بسیجیای خنگ با سهمیه میرند تو دانشگاه جای اینا رو میگیرند. اگه بهم جواب بدید ممنون میشم.امیدی هست؟
شنبه 17 مرداد 1388

مبین.رشت - ایران - رشت
خامنه ای قاتل است برادر هیتلر است. ما اشک تمساح نمیخوایم دولت مصباح نمیخوایم. مجتبی بمیری ولایتو نبینبی. ای رهبرم موسوی،این آخرین پیام است جنبش سبز ایران آماده قیام است
شنبه 17 مرداد 1388

sara-j - سوید - استگهلم
khaneyeh parsian - ایران - شیراز . دوست خوبم همه ایرانی‌‌های با شرافت الان تمام مشغله فکری شون شده اوضأع ایران.همه ایرانیهای خارج از کشور به ایران و ایرانی‌ فکر می‌کنن.مطمئن باش این خونهای بیگناهی که ریخته می‌شه بی‌ جواب نمیمونه.این حرف من رو به حساب سنگدلی نذار اما اینو بدون برای ازادی باید خونهای زیادی ریخته شه اما امیدواریم که این بار واسه ازادی ایران مون جوانها مون کمتر کشته شن و ضرر کمتری متقبل شیم.و هیچ وقت هم منتظر روز خاصی‌ واسه اعتراض نباشیم ما آزادی میخوایم باید هر لحظه واسش بجنگیم البته سنگینی این کار بیشتر بر دوش شماهاست که ایران هستین اما مطمئن باشین ایرانیهای خارج از کشور هم بی‌ تفاوت نبودن.
یکشنبه 18 مرداد 1388

بابک - ایران - سبزوار
روحش شاد . خداوند لعنت کند کودتا چی ها را انشااله روزی خواهد رسید تا خون این عزیزان به نتیجه برسد و جلادان محاکمه بشوند
یکشنبه 18 مرداد 1388

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.