خبرهای ضد و نقیض در مورد برکناری رحیم مشایی

خبرهای ضد و نقیض در مورد برکناری رحیم مشایی

در حالی که چهره های برجسته مجلس ایران می گویند که نظر آیت الله خامنه ای مبنی بر برکناری اسفندیار رحیم مشایی به محمود احمدی نژاد ابلاغ شده است، آقای احمدی نژاد می گوید که آقای مشایی معاون اول او خواهد ماند.

سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۳۰ تیر (۲۱ ژوئیه) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: "حذف رحیم مشایی از سمت های کلیدی و معاونت های رئیس جمهور، تصمیم استراتژیک نظام است و نظر مقام معظم رهبری نیز مبنی بر کنار گذاشتن آقای رحیم مشایی از سمت های معاونت ریاست جمهوری کتبا به رئیس جمهوری ابلاغ گردیده است".

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس هم به خبرگزاری مهر گفته است: "ابلاغ کتبی نظر رهبر معظم انقلاب به احمدی نژاد در روز شنبه برای لغو حکم اسفندیار رحیم مشایی از معاون اولی دولت قطعی است".

اما به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد عصر روز سه شنبه ۳۰ تیر گفته است: "آقای مشایی در سمت معاون اول رئیس جمهور به خدمات خود به انقلاب اسلامی، ملت و کشور ایران ادامه می دهد".

او گفته است: "آقای مشایی از مدیران مومن، دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند"؟

مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد آقای احمدی نژاد در یک برنامه مستقیم تلویزیونی گفته است: "من یک دلیل روشن و قاطع که برخی ارائه بدهند تا امکان انتصاب ایشان به معاون اولی فراهم نشود، ندیدم. ممکن است برخی بگویند که ایشان در برخی اظهارات خود اشتباه کرده اند. خب هر کسی ممکن است اشتباه کند".

به همراه جمعی از دوستان مستقیما با آقای رئیس جمهور صحبت کردیم و گفتیم افرادی که روی آنان حساسیت وجود دارد و یا ممکن است در افکار عمومی مقبولیت نداشته باشند باید این ها رعایت شود، منتهی ایشان امر و نهی را تنها مربوط به مقام معظم رهبری می دانند و در غیر مقام رهبری امر و نهی را قبول ندارند

محمد یزدی

آقای ثمره هاشمی تأکید کرده است که در تصمیم آقای احمدی نژاد برای منصوب کردن آقای رحیم مشایی به سمت معاونت اول رئیس جمهوری، تجدید نظری صورت نگرفته است.

انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به این سمت توسط آقای احمدی نژاد اعتراضات گسترده ای را در میان چهره ها و رسانه های جناح اصولگرا و حتی حامیان دولت برانگیخته است و به ویژه از این جهت اهمیت دارد که بعضی از رفتارها و گفتارهای آقای مشایی عامل اصلی تیره شدن روابط دولت آقای احمدی نژاد با مراجع تقلید در قم محسوب می شود.

با گذشت بیش از یک ماه از انتخابات، مراجع تقلید در قم هنوز به آقای احمدی نژاد تبریک نگفته اند.

مخالفت حامیان

احمد خاتمی (امام جمعه موقت تهران)، حسین شریعتمداری (مدیرمسئول روزنامه کیهان)، احمد توکلی (رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی)، محمدنبی حبیبی (دبیرکل حزب موتلفه اسلامی) و حمیدرضا مقدم فر (مدیرعامل خبرگزاری فارس) از جمله کسانی بودند که مخالفت خود را با انتصاب آقای مشایی به صورت علنی مطرح کردند.

بعضی وبسایت های خبری اینترنتی مانند الف (متعلق به احمد توکلی) و تابناک (نزدیک به محسن رضایی) روز یکشنبه ۲۸ تیر از برکناری قریب الوقوع آقای رحیم مشایی خبر دادند و سایت الف نوشت که حتی احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از سرشناس ترین حامیان آقای احمدی نژاد هم علیه انتصاب آقای مشایی مصاحبه ای انجام داده بود که "به دنبال قطعی شدن برکناری مشایی" انتشار این مصاحبه "لغو" شده است.

همزمان وبسایت تابناک نوشت: "یکی از مقامات عالی رتبه نظام در دیدار حضوری با رئیس جمهور، خواستار عزل اسفندیار رحیم مشایی از معاون اولی وی شد... این مقام همچنین گفته است که در کابینه دولت دهم از رحیم مشایی در هیچ پستی استفاده نشود... رئیس جمهور پس از این دیدار، این مسئله را با ناراحتی با معاون اول خود در میان گذاشته است".

محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز که از مهم ترین حامیان آقای احمدی نژاد است، به خبرنگاران گفته است که در مورد آقای مشایی مستقیما به آقای احمدی نژاد تذکر داده است، "منتهی ایشان امر و نهی را تنها مربوط به مقام معظم رهبری می دانند و در غیر مقام رهبری امر و نهی را قبول ندارند".

در پی انتشار شایعه برکناری یا کناره گیری آقای مشایی، او در وبسایت شخصی خود این خبرها را "دروغ" هایی خواند که توسط "دشمنان ولایت و دولت کریمه" ساخته و پرداخته شده و در "چند سایت کج اندیش" منتشر شده است.

او یادداشتی را از وبسایت "یاران خورشید" در وبسایت شخصی خود نقل کرد که در آن "طرفداران آقای احمدی نژاد" که با انتصاب آقای مشایی مخالفت کرده بودند به "حسادت" یا "سهم خواهی" متهم می شدند.

اقدامات و اظهارات آقای رحیم مشایی در سال های اخیر در چند مورد اعتراض شدید مراجع تقلید و محافل مذهبی را برانگیخته است.

حضور آقای رحیم مشایی در مراسمی در ترکیه که گفته می شود در آن رقصندگان زن به پایکوبی پرداخته اند، اظهارات او در مورد دوستی با مردم اسرائیل و حضور او در مراسمی در تهران که در آن قرآن با همراهی نوای دف به صحنه آورده شد از جمله موارد جنجال برانگیز بود.

آقای احمدی نژاد همیشه از آقای رحیم مشایی حمایت کرده است. او حتی در مورد اظهارات آقای مشایی در مورد دوستی با مردم اسرائیل گفت که حرف آقای رحیم مشایی، حرف دولت است.

اما با شدت گرفتن انتقادات علیه آقای مشایی و افزایش درخواست ها برای برکناری او، آیت الله خامنه ای به موضوع وارد شد و ضمن نادرست خواندن سخنان آقای رحیم مشایی در مورد مردم اسرائیل، از منتقدان خواست که به انتقادات خود پایان دهند.

حامی موسوی - ایران - تبریز
خدمت روحانی مکرم جناب آیت الله یزدی یکی از کاربران «تابناک» در پیامی آورده است:
با سلام
خدمت روحانی مکرم جناب آقای آیت‌الله محمد یزدی اینجانب به عنوان یک بسیجی که از 12 سالگی‌ام به این افتخار نائل شدم اگر از بیانات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زیاد خشنود نباشم از بیانات شما در جواببه ایشان شدیدا ناخرسندم. مگر در دوره آن یار سفرکرده‌مان نعوذ بالله خدا از آن بالا به زمین پست ما فرود آمدند و امام(ره) را امام و رهبر ما کردند؟! در کنار این پرنده سبکبال «امام خمینی(ره)» این مردم بودند که خواستند و همه چیز شد. آیت‌الله رفسنجانی هم چیزی غیر از این نگفتند. ایشان گفتند که، همه از بالاترین مقام گرفته تا پایین‌ترین آن توسط مردم انتخاب می‌شوند از مقام عظمای ولایت گرفته تا هیأت‌های امنا و ریش سفیدانی که مردم در مساجد و محلات خود دارند. ایشان خیلی ساده حرف زدند در حالی که شما در کمال تاسف کلمات قلمبه سلمبه و پیچیده‌ای مانند «مشروعیت و مقبولیت» را مطرح کردید. ما هم آدمیم خونمان به جوش آمده رهبرمان گفته اوضاع را متشنج نکنید در حالی که شما به کسی که تشخیص مصلحت نظام به واسطه نظر رهبرمان تحت ریاست اوست به سادگی و تلویحا می‌گویید ایشان چه کاره نظام است؟ و هتک حرمت می‌کنید. موسوی را اینجانب قبول ندارم اما چرا می‌گویید آیت‌الله رفسنجانی گفته که ایشان بیایند تلویزیون و بگوید انتخابات را باطل کنید، درحالی که آیت الله رفسنجانی گفته‌اند از همه طرف‌ها بیایند تلویزیون و قانونی و با مدرک حرف بزنند. آخر ما هم آدمیم دل داریم دلم پر از خون شده آیت الله. (علامت تعجب هم نمی‌گذارم). بالاخره ما باید بدانیم پشت سر چه کسی نماز می‌خوانیم. چه کسی سی سال انقلاب در صحنه بوده است. من شبهه هایم نسبت به آیت الله رفسنجانی پس از خطبه حکیمانه «سید علی عزیزم» پاک شد. به نظرم آیت‌الله رفسنجانی تحلیل سنجیده و دلسوزانه ای نسبت به وقایع داشتند. تو را به خدا دلهای ما بسیجیان و دلسوزان نظام و انقلاب را بیش از این ملتهب نکنید. چقدر چند دستگی؟ آخر چرا؟ به خدا حالمان بد شده. تکلیفمان را نمی دانیم. بسیجی جان برکف. حسن محمدی جلودار. تیرماه 1388 هجری شمسی. ارسال به: پایگاه های اینترنتی مجلس خبرگان رهبری-جامعه مدرسین حوزه علمیه قم-شورای نگهبان-رجانیوز-تابناک https://tebadol.com/modules.php?name=lop=vlid=2979
سه‌شنبه 30 تیر 1388

zorro.ir - ایران - تهران
کشور فقط باکشتن انتر به حالت اول برمیگردد خود رژیم اینکار را خواهد کرد و گرنه دراین وضعیت بحرانی بعد از انتخابات و اختلاف بین گروهها کار به جاهای باریک خواهد کشید برای بقای رهبری و نظام انتر باید کشته شود اقای خاینه ای نصیحت منو گوش کن و اینکار را سریع انجام بده انتر اگر بماند همه چیز حتی انقلاب را هم از بین میبرد تمام این وضعیت آشفته کشور بخاطر انتصاب غلط انتره .
سه‌شنبه 30 تیر 1388

سربلند ایران - ایران - تهران
چیکارش دارین بذارین این بنده خدا هم چند صباحی در این دنیای فانی بچره.
سه‌شنبه 30 تیر 1388

ehsasoeshgh - گوتنبرگ - سوئد
این احمدی نژاد جدی جدی باورش شده هاله نور دور کله پوکش میچرخد دیگه به حرفهای رهبر چلاقش هم گوش نمیدهد
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

masooleh - ایران - تهران
سلام امریکا وانگلیس خیلی خیلی نامرد.چون یواش تفنگ به مردم ایران میدهد به بسیج هآ ولباس شخصی و ... میکشد
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

7-aseman - اتریش - وین
این محمود چه بچه ی حرف گوش نکن و لجبازه الکی الکی باورش شده یکی هست طرفداراش را هم داره اتیش میزنه مثل میمون لجباز و چشم سفیده اما محمود خوب باعث شدی سفره و بساط رژیم جمع بشه
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

niloochi - آلمان - دوسلدورف
من یک فکری به نظرم رسیده که از این طریق با هموطنانم در داخل ایران در میان میذارم.به نظرم میاد که مردم ما برای کمتر اسیب دیدن ,گمراه کردن این مذدوران و نفوذ در اجتماعات خیابانی باید سعی کنند تا جائی که امکان داره ظاهر خودشون رو شبیه لباس شخصیها کنند و از به همراه داشتن هر نماد سبزی پرهیز کنند در صورت امکان هم 2 نفری بر روی موتور در رفت و امد باشند که بتونند تلفنی شرایط رو به دیگران گزارش بدهند اگر امکان داشت حتی از یک شیئی شبیه بیسیم استفاده کنند اینها که همگی همدیگر رو نمیشناسند تا بیان تشخیص بدند کلی وقتشون گرفته شده و مردم بیشتر به اهدافشون میرسند.در مورد خانمها هم برای اینکه کمتر بهشون شک کنند در تجمعها در صورت امکان یا از چادر استفاده کنند یا اینکه با حجاب کامل بطوری که تصور بشه شما از خانواده های خودی هستید و همچنین هیچ نشانی از رنگ سبز با خود همراه نداشته باشید.باور کنید باید مثل خودشون از پشت بهشون خنجر زد.لطفا این موارد رو برای دوستان و اشنایانتون هم عنوان کنید.هر ایرانی خودش میتونه یک رهبر باشهوما نمیتونیم در حال حاضر دست از مبارزه برداریم و منتظر یک رهبر باشیم.فقط خواهش میکنم بهم نگید که بیرون گود نشستم.تمام خانوادم به جای من هستند. به امید ازادی ایران و ایرانی
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

Aso22 - ایران - تهران
در جواب هموطنی که گفته باید ا. ن را کشت باید بگویم او حتی ارزش هدر دادن یک گلوله را هم ندارد و این برنامه هایی است که حکومت کودتا در ذهن مردم می گذارد، دوم هم که مگر ا. ن بدون اجازه اینها آب هم می خورد که مشایی را خودسرانه انتخاب کرده باشد؟ اینها همه جنگ زرگری است برای اغفال مردم و یا اینکه خودشان به این بهانه برای ساکت کردن مردم او را عزل کنند.
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

bbayat - آلمان - اشتوتگارت
به نظر من این موش و گربه بازی رهبر و محمود و مشایی فقط جهت دور زدن و انحراف افکار عمومی از مسائل روز کشور است.وگرنه این کتوله سیاسی اینقدر مهم نیست که به آن پرداخته شود. کمی دقت و هوشیاری و گم نکردن اصل موضوع مهمترین وظیفه ماست.ضمن اینکه با توجه به انشقاق و اختلاف شدید در جناح حاکم ما هر روز بیشتر باید به هم نزدیک شویم و از اختلافات دست بردایم تا به امید خدا به آزادی مورد نظر برسیم. یک نکته هم به دوستان دینی و بی دین و سلطنت طلب ولائیک بسیجی و غیره عرض کنم اکثر جمعیت ایران دارای عقاید مذهبی هستند در عین حال جامعه ایران در حال بیدار شدن از تحجر تاریخی به نام مذهب می باشد.(عقاید مذهبی با تحجر و استبداد مذهبی متفاوت است لطفا مذهب علیه مذهب دکتر شریعتی را مطالعه نمایید)حال اینکه همه عقاید دیگر هم محترم هستند لذا به هم و عقاید همدیگر توهین نکنیم چون با تفرقه نمی توان پیروز شد. امروز جامعه فرهیخته و دانشگاهی ما و به اصطلاح نخبگان کشش بسیاری به لحاظ عقیدتی به افکار دکتر شریعتی و مرحوم مهندس بازرگان دارند (شاید زمانی که بازرگان فریاد خطر استبداد مذهبی را سر میداد اگر مردم جوگیر آنموقع دچار احساسات نمی شدند و آگاهی امروز نیز در آنها وجود داشت امروز وضع ما به اینجا کشیده نمی شد که رهبرانی دون شئنمان با عقاید قرون وسطایی امثال مصباح یزدی و خامنه ای مغرور و لجوج بر ما حاکم شوند) به همین دلیل ما به رهبرانی آگاه و روشنفکر که در عین حال با اعتقادات مذهبی مردم نیز همسو باشند و کشور را دچار عقبگرد نیز نکنند نیاز داریم که با توجه به شرایط موجود کشور می توان گفت فعلا مهندس موسوی شریف بهترین گزینه برای رهبری جریان و قرابت با خواسته های مردم را دارد. لطفا همه دوستان با هر عقیده و مسلکی این خط را حفظ کنند و از رویا پردازی و یاس و حرفهای غیر ممکن چشم پوشی کنند و خود را با واقعیت جامعه امروز ایران تطبیق دهند.
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

dokhtare iran - -
می بینم که سگ داره پاچه اربابش رو گاز میگیره !! البته نظر آقای بیات از آلمان هم بنظرم می تونه درست باشه از این پست فطرتها هرچی بگید برمیاد. و اما درمورد یک نابغه نوظهوررررررررررر : masooleh - ایران - تهران ""سلام امریکا وانگلیس خیلی خیلی نامرد.چون یواش تفنگ به مردم ایران میدهد به بسیج هآ ولباس شخصی و ... میکشد """" اولا ناگفته پیداست که از هم ردیفهای سید مهدی و بقیه جونورهای بسیجی هستی دوما خیلی برام جالبه بدونم با این سبک ضایع نگارش میزان تحصیلات حضرتعالی چیه !! بعید نیست همکلاسی آقای دکتررررررررررررر کردان باشی !!!! سوم اینکه الهی هرچی بسیجیه به درک واصل بشه که خون فرزندان پاک این مرزو بوم رو میریزن و افتخار هم میکنند ! خدا خودتون و اون رهبر آدم کش و جلادتون رو هلاک کنه.آمیییییییییین
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

علیرضا دادا - امارات - دبی
این مشاییه هم عجب مشکلی شده واسه احمدینژاد...اگه تو کابینه اش نباشه میترسه که افشاگری کنه ...واگر تو کابینه اش باشه خیلی از حامیانش مخالفش میشن...این چهار سال چگونه و چطوری واسه احمدینژاد تموم میشه رو میشه از الان حدس زد.
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.