اعتصاب عمومی یک روزه در کردستان

اعتصاب عمومی یک روزه در کردستان

رادیو دویچه وله : در کردستان به مناسبت بیستمین سالروز ترور دکتر عبدالرحمن قاسلمو، اعتصاب عمومی برگزار می‌شود. نقطه‌ی عطف اعتصاب، خاموش شدن چراغ‌شهرها در ساعت ده شب روز دوشنبه است. این اقدام، به فراخوان حزب دمکرات کردستان انجام می‌گیرد.

شاهو حسینی، نماینده‌ی حزب دمکرات کردستان در خارج از کشور، درمصاحبه با دویچه‌وله از همبستگی و پاسخ گرم مردم به این فراخوان گفت.


رادیو دویچه‌وله: اعتصاب عمومی در کردستان در چه شهرهایی برگزار می‌شود و زمان آن چقدر است؟

شاهو حسینی: اعتصاب یک‌روزه است. مردم خیلی خوب پاسخ داده‌اند. تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم، درشهرهای مهاباد، سقز، بوکان، سردشت و بانه صد درصد مغازه‌ها بسته‌اند. با وجودی‌که از طرف اتاق اصناف، اداره‌ی اماکن و وزارت اطلاعات اعلام شده بود که مردم جواب به فراخوان ندهند، دکان و بازارها تعطیل بودند. کارمندان به عنوان مرخصی سرکار نرفته‌اند. در ارومیه حدود ۷۰ درصد و درشهرهای اطراف ارومیه مانند دیزج صد درصد و در شهرهای پاوه، نوسود، جوانرود و کرمانشاه حدود ۷۰ درصد و در سنندج حدود ۸۰ درصد مغازه‌ها بسته بودند.

پنج سال است که چنین اعتصابی در کردستان به  مناسبت ترور دکتر قاسلمو صورت می‌گیرد. آیا اعتصاب امسال به دلیل مسائل مربوط به انتخابات، ویژگی خاصی داشت؟

می‌توانم بگویم که امسال، مردم جرات بیشتری نشان دادند. تطاهرات تهران و سایر شهرهای ایران، باعث شده که مردم به نسبت سال‌های قبل، بیشتر به این فراخوان پاسخ دهند. آنها برای مبارزه با حاکمیت کنونی، امیدوارتر شده‌اند.

هزینه‌هایی که کاسب‌ها، مغازه‌دارها یا کارمندانی که سرکار نرفته‌اند، به خاطر شرکت در اعتصاب متحمل می‌شوند، چیست؟ دست‌کم در سال‌های گذشته، رفتار با آنها چگونه بوده است؟

در سال‌های گذشته جواز کسب بیشتر مغازه‌ها را گرفته‌ و مدتها نگاه داشته‌اند. برخی را به اطلاعات منطقه فراخوانده‌اند و جریمه‌کرده‌اند. به بعضی کارمندان به عنوان تنبیه تا مدت‌ها حقوق نداده‌اند. این تهدیدها امسال هم شده که جواز کسب را پس می‌گیرند یا قفل مغازه را می‌شکنند. ولی فکر می‌کنم چون اعتراض‌‌ها فراگیرتر شده،  برخورد مسئولان آرام‌تر باشد. تنها نگرانی ما این است که حوالی عصر، جوانان بیرون بیایند و تظاهرات کنند و اتفاقی بیفتد. ما البته به همه‌ی هواداران و مردم سفارش کرده‌ایم که از هر گونه تظاهرات خیابانی خودداری کنند. اما ممکن است نیروهایی که در خیابان‌ها هستند، بهانه‌ای درست کنند و درگیری ایجاد شود. ما امیدواریم این چنین نشود.

الان که صحبت نیروهای حاضر در خیابان را می‌کنید، آیا ماموران در خیابان‌ها و چهارراه‌ها و میدان‌های شهرهای کردستان مستقر هستند؟

این‌ها نه تنها مستقر هستند، بلکه کاسب‌ها را مجبور کرده‌اند و به خانه‌شان رفته‌اند که  بروند مغازه‌ها را باز کنند اما کسی توجه نکرده است. نیروهای لباس‌شخصی‌هم هستند. سیاست جدید آنها این است که  از ارتباط بین شهرهای کردستان جلوگیری می‌کنند. می‌خواهند به این ترتیب جلوی مراوده‌ی مردم و رد و بدل شدن خبرها را بگیرند.

قطع ارتباط‌ تلفنی، خط ندادن موبایل‌ها یا از کار افتادن سیستم اس‌ام‌اس در کردستان هم وجود دارد؟

خیلی شدید! موبایل‌ها اکثرا قطع هستند  و حتی تماس با تلفن‌های ثابت هم خیلی سخت است. برای همین است که جلوی رفت و آمد مردم به شهرهای دیگر را می‌گیرند تا خبرها به شکل مستقیم هم مبادله نشوند.

به نظر می‌رسد که مردم کردستان به نسبت شهرهای دیگر ایران، پس از انتخابات چندان اعتراض و تظاهراتی نکردند. چرا؟

کردها مشارکت زیادی در انتخابات نداشتند و بیشتر در جهت تحریم بودند.  در انتخابات قبلی، آمار مشارکت سنندج ۲۲ درصد بود. اگر فرض کنیم که در این انتخابات ده پانزده درصد بیشتر شرکت کردند، معنایش این است که حدود ۶۵ درصد مردم تحریمی بودند. البته اگر این حرکتی که امروز در ایران و به خصوص در تهران هست، ادامه یابد، مردم کرد هم در آن حاضر خواهند بود.

kafar - المان - اخن
با درود به اقای رضا پهلوی :
متاسفانه من همسن شما هستم و در سال 1357 شعار مرگ بر شاه سر دادم به امید یک ایران ازاد ولی حالا از اقای رضا پهلوی درخواست میکنم تا در این زمان حساس و بدور از هرگونه شعار سلطنت طلبی بعنوان یک رهبر تا سرنگونی حکومت فرعون - مردم ستم دیده ایران را یاری نماید . از تمام وطن دوستان درخواست میکنم تا بدون شعار های حزبی به رهبری یک فرد ملی حمایت کنند . و بازهم از اقای رضا پهلوی خواهش میکنم جوانان در بند در ایران را تنها نگذارید باشد که نام شما بعنوان یک ایرانی ازاده در تاریخ ثبت شود .
با سپاس از توجه شما مرگ بر خامنه ای جلاد . دوستان عزیز توجه کنند که با دادن فحش به من و یاخانواده پهلوی چیزی درست نمیشود . شما اگر شخص با سواد و با ابروی جهانی و ملی میشناسید معرفی کنید - این جنبش سبز احتیاج به یک رهبر واحد و ملی دارد . از نظر من فقط جمهوری ازاد ایزان . اقای رضا پهلوی هم میتوانند کاندید این پست باشند . مرگ بر خامنه ای جلاد درود به ملت ازاده ایران
دوشنبه 22 تیر 1388

rojin1986 - امریکا - سیاتل
آفرین به غیرت کردستان
دوشنبه 22 تیر 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
درود به مردم مبارز ایران و جهان سرنگون باد حکومتهای تازی و تازی پرست
دوشنبه 22 تیر 1388

garfild - ایران - تهران
ایولللللللللللللللللللل دمتون گرم من عاشق کردهام بهترین دوستانم کرد هستند باهاشون زندگی کنی می فهمی چقدر نازنین هستند و ناگفته نماند که این رژیم چه بلاها که سرشون نیاورده و زمان جنگ چه بدبختیا که نکشیدن ولی هنوز اینها ایستادن درود به شرفتون
دوشنبه 22 تیر 1388

emmam - ایران - تهران
موقعیت خوبی داریم روز جمعه. ترس کودتاچی ها جمع شدن مردم هست، چون اگر جمع شدن، دیگه نمیتونن کاریش کنن.توی تظاهراتهای قبلی هم تابلو ترین تاکتیکشون همین بود که نذارن مردم یه جا جمع بشن. نماز جمعه بهترین فرصت هست که همه بتونن جمع شوند یه نکته ی دیگه هم که هست،اگر درگیری پیش بیاد،این وسط فقط مردم عادی نیستن،خانواده ی خودِ بسیجی ها هم هستن و هر زد و خوردی واسه اونا هم گرون تموم میشه. بچه ها ما رو بیشتر حمایت کنید تا رژیم سریعتر سقوط کنه.
دوشنبه 22 تیر 1388

zorro.ir - ایران - تهران
ایرانی با غیرت کجائید ترا بخدا فراموش نکنیم همدیگر را روز خاکسپاری سهراب عزیز فکرمیکردم همه باشند تا شاید کمی تسلی خاطر مادرش باشد اما افسوس که تعداد کمی آمده بودند شاید این اتفاق برای من و یا برای تو رخ میداد نباید فراموش کنیم به چه جرمی کشته شدند یا در زندانند بغض راه گلوم و بسته دلم داره میسوزه اما نمیخواهم گریه کنم تا کینه بیشتری بدل بگیرم از این حرامزادها و برسه روزی که انتقام تک تک بچه ها رو از این حیونها بگیریم بیائید اتحادمون را بیشتر کنیم تا نتیجه بگیریم و ایران رو ازاد کنیم .
دوشنبه 22 تیر 1388

sedghi33 - ایران - تهران
اگه همه ایران مثل این شیر دلان کرد باشند با هم متحد در مدت خیلی کوتاهی دولت تسلیم مردم میشه. ولی بازاریان شهرهای دیگه بد جوری به دولت دل بسته اند شرم بر شما باد که جوانهای کشورتون رو از دم تیغ میگذرونند شما پی منافع شخصیتون هستید روزی نوبت به بچه شما هم میرسه
دوشنبه 22 تیر 1388

persian - امریکا - ریچمند
دود از کنده بلند میشه. همیشه قدرت کردها و سازماندهیشون در مملکت نقش داشته. زنده باد اتحادو همبستگی کردها.هم مسلح و متحد.
دوشنبه 22 تیر 1388

khodemanitar - اسکاتلند - ابدین
پاینده باد هر چه ایرونی با صفا درود به غیرت کرد های عزیز
دوشنبه 22 تیر 1388

Mahnaz30 - سوئیس - ‌‌برن
درود به مردم مبارز ایران نابود باد رژیم مزدور
دوشنبه 22 تیر 1388

azadi - ایران - کرج
kafar - المان - اخن تو دور بسته فلسفی افتادی. اگر پدر بزرگش رو میگفتی قابل قبول تر بود چون به نظرم ادم با هوشی بود هر چند که بیسواد و دیکتاتور بود. ولی این بابا اگر هوش و ذکاوتش به باباش برده باشه واویلاست. به هر حال عقب گرد معنی نداره فقط رو به جلو باید رفت با ایده های جدید و تفکر مترقی. ایشان هم مثل تمام ایرانیان در صورتی که به خواست اکثریت احترام بگذارند از همان حقوق برخوردارند.
دوشنبه 22 تیر 1388

msforugh - ایران - تهران
با عرض معذرت . قابل توجه لرستانی های محترم که کاندیدای رئیس جمهوری شان برای منافع نظام دست از شکایت کشیدند و شماها هیچ عکس العملی نشان ندادید. درود بر کردستان
دوشنبه 22 تیر 1388

aram2006 - ایران - ارومیه
اولا که در ارومیه خبری از تعطیلی نبود اونم 70 ٪ دوما... این حزب دموکرات کردستان مگه همون پژاک معروف و همدست پ ک ک نیست... نیرو های شبه نظامی که به بهانه مبارزه با حکومت دارن مردم بیگناه رو به کشتن میدن... سوما کرد ها مردم شریفی هستند و هیچ ارتباطی با پژاک ندارن
سه‌شنبه 23 تیر 1388

mahnadi - هلند - هارلم
درود بر هموطنان غیورکردم که بسیار دوستشان میداریم زنده باد فرزندان ایران زمین که ندای آزادی سر میدهند
سه‌شنبه 23 تیر 1388

killsat - ایران - تهران
آفرین به غیرت کردستان مرسی به تمام کردستان
سه‌شنبه 23 تیر 1388

ayapir - اتریش - وین
kafar - المان - اخن من با نظرت کاملا موافقم چون ایشون هم باسواده هم باتجربه و مهمتر اینکه یک ایرانیه و قلبش برای ایران وایرانی می تپه .حرکت بدون رهبری یعنی هرج و مرج و شکست. ما باید از تعصبات بیخود دست برداریم و شدیدا نیاز به یک پیشرو داریم .او یک وطنپرست واقعیه و هیچ چشم داشتی هم به چیزی نداره در ضمن اونهایی هم که از سلطنت طلبی دم میزنن مورد قبول خود رضا پهلوی هم نیستن. ما یک ایران ازاد و دمکرات میخواهیم بدون هیچ حزب یا گروه خاص و این مهم فقط با اتحاد و یک رهبری قدرتمند و با هوش بدست میاد.به امید انروز
سه‌شنبه 23 تیر 1388

mmahabad - نروژ - اسلو
با سلام درود برتمام ملت ایران مرگ بر رژیم اخوندی
سه‌شنبه 23 تیر 1388

Yek Aryaee - ایران - تهران
قابل توجه اشخاصی که می گویند دین و مذهب در قرن حاضر دست و پاگیر و کهنه هستند و باید کامل آن ها را کنار گذاشت. من با چند مثال ساده می خواهم به شما ثابت کنم که دینی در هزاره های پیشین باعث ایجاد تمدنی جهانی ، آداب راستین و کهن و همچنین آزادی و برابری در بین ایرانیان بوده و این تمدن را جهانی و زبانزد کرده و اکنون باعث افتخار و غرور ما ایرانیان می باشد از فلسفه شخصی نشأت گرفته بود که احکام و آموزش هایش در قرن های اخیر باعث آزادی و برابری و پیشرفت اروپا شده و صد البته می تواند برای ما هم کارآمد باشد. زرتشت در سرود سی و چهارم خود در گاتها می فرماید: راه وصول به خداوند ، انجام سه اصل اساسی است: اندیشه نیک ، گفتار نیک و کردار نیک. همچنین سه اصل دیگر برای رستگاری وجود دارد که توجه به خداوند ، کوشش در کسب دانش و معرفتی که مقدس و پاک است و پیروی از دانایان. همچنین می گوید: نماز به درگاه خدا پیروی از نظم و راستی و منش پاک است. زرتشت به ژرفا می نگرد. به شایست ، ناشایست های ظاهری و بکن مکن های متغیر و رنگارنگ کار ندارد. به رابطه خدا و انسان می نگرد. و همینطور از این جا می توان فهمید ک چرا ایران باستان تمدنی شاد با جشن های بسیار بوده و دارای مردمی خوشبخت و خوشحال بوده. گاتها سرود یک: ای مزدا اهورا ، به من بیاموز تا به دیگران بیاموزم و بگویم چگونه می توان یک زندگی شاد و خوشبخت را پی ریزی نمود. پس از اهورا مزدا ، با اندیشه نیک به سوی تو می آیم تا در پرتو راستی ، خوشبختی هر دو جهان ، مادی و مینوی (جهان آخرت) را به من بشناسانی ، تا بتوانم آن را به همراهان خود شناسانم. راه یکی است و آنهم راستی است. راستی خوشبختی است و خوشبختی از آن کسی است که راستی را تنها برای راستی بخواهد. و همینطور در رابطه با حقوق بشر که منشأ آن ایران باستان می باشد که اولین بار در آموزه های زرتشت مطرح شده و توسط کوروش کبیر جهانی گردید. گاتها سرود چهارم: ای خداوند خرد ، هنگامیکه در آغاز برای ما جسم و جان و وجدان آفریدی و بما همچنین نیروی اندیشیدن و توان کارکردن و سخن گفتن بخشیدی ، تا هر کس به دلخواه خویش و با کمال آزادی کیش و آیین خود را برگزیند. کوروش در هنگام فتح بابل: "من به هیچ کس پروانه ندادم که مردمان را آزاد و به شهر ویرانی برساند. من فرمان دادم که نباید هیچ خانه ای آسیب ببیند. نباید به دارایی کسی دستبردی زده شود و سرمایه ای به پروزه برود و چاپیده شود. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدایان خود آزاد باشند. فرمان دادم که همه مردم در اندیشه ، جا ، دین و رفت و آمد آزادند. هیچ کس نباید کسی را بیازارد." خود مقایسه کنید! سوره توبه آیه 29: قتال کنید با اهل کتاب ، آنهایی را که به الله و روز رستاخیز اعتقاد ندارند .... تا آنگاه که در حالت خواری و پستی جزیه بپردازند. و سوره نسا آیه 25: و زنان شوهردار بر شما حرام است مگر آنها را که از راه اسارت مالک شده اید ، زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است. اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها که گفته شد برای شما حلال است که با اموال خود ، آنان را اختیار کنید , در حالی که پاکدامن باشید و از زنا خودداری کنید. و زنانی را که متعه (ازدواج موقت) می کنید ، واجب است مهر آن ها را بپردازید و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر ، با یکدیگر توافق کرده اید. خداوند دانا و حکیم است.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

baran shomal - نروژ - اسلو
با درود بر شاهزاده رضا پهلوی میدونم خاک ایران به خانواده شما ناسپاسی کرد اما امروز این جوانان هستند که تصمیم میگیرند. خواهش می کنم یک پیام به جوانان ایران بدهید و پس از اعلام همبستگی انان به دادشان برسید. ما نیازی به نظر 50 ـ60 ساله ها نداریم. این مملکت را همانها به کثافت کشیدند اما کو حالا کجان؟ چرا یک کشته از ای ن نسل نیست یا در خارج پنهانند و سر پرچم ملی کشورمان هم عقده دارند یا تو ایران تو خونه هاشون قایم شدند کو اون مشتهای گره کرده؟بله این تو بمیری اون تو بمیری نیست این ضحاک مار بدوشه و این جوانان نسل سوخته هست که همه کنار گود میگن لنگش کن.رضا عزیز به یاری جوانان وطنت بیا.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

Neda-ye-Iran - انگلستان - لندن
امیدوارم این زمزمه فروپاشی ایران عزیزمون نباشه...
سه‌شنبه 23 تیر 1388

Mahnaz30 - سوئیس - برن
یعقوب بروایه، که توسط لباس شخصی ها به شدت زخمی و در بیمارستان بستری شده بود، درگذشت. یعقوب بروایه، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نمایش در دانشکده هنر ومعماری دانشگاه تهران، روز چهارم تیر ماه توسط نیروهای بسیج از بام مسجد لولاگر مورد اصابت گلوله قرار گرفت، از ناحیه سر مجروح شد و بلافاصله توسط دوستانش به بیمارستان لقمان انتقال یافت اما به رغم تلاش پزشکان برای جان وی، در نهایت دچار مرگ مغزی شد و به شهادت رسید. یعقوب بروایه فرزند دوم یک خانواده پنج نفری و اهل اهواز بود. وی متولد تیرماه 1361 بوده و در هنگام مرگ تنها 27 سال سن داشت. به نوشته برخی سایت‌های خبری یعقوب بروایه تنها دقایقی پیش از مرگ چشم گشود، دستان مادرش را گرفت و زیر لب گفت: مادر من برای آزادی کشته شدم.... و چشم فروبست. گفته می‌شود ماموران امنیتی پیکر بی جان یعقوب را تحویل گرفتند و به محل نامعلومی بردند و سرانجام بعد از ٤٨ ساعت به خانواده او اطلاع دادند جسد یعقوب به خاک سپرده شده است. ماموران از خانواده او تعهد گرفته اند که از هرگونه اطلاع رسانی و برگزاری مراسم برای او خودداری کنند.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

parvaze ghasedak - آلمان - برلین
آفرین هممیهنان عزیز. امروز بازم شاهد تشیع جنازه یکی دیگه از عزیزان از دست رفته بودیم. دارم دق می‌کنم. خدا جون میبینی‌ این همه ظلمو؟
سه‌شنبه 23 تیر 1388

always - انگلیس - لستر
درود بر شما کرد های با غیرت و با شهامت من دوستان کرد دارم وای که چقدر با وفا و مهربان وبا تعصب هستند به امید ازادی زندانیان اسیر دست جلادان و صبر برای خانواده شهیدان این جنبش پاک ازادیحواهی ومرگ بر اخوندهای قاتل ودزد مرگگگگگ
سه‌شنبه 23 تیر 1388

nazanin 2009 - ایران - ارومیه
درود به کردهها مخصوصا کردهای ارومیه که نشون دادند خیلی با غیرتند!کاشکی همه بازاریها مثله کردها یک اعتصاب همه جانبه به راه می انداختند!
سه‌شنبه 23 تیر 1388

baran shomal - نروژ - اسلو
من عجبم از کردهای دلیر ایران که اغازگر نبرد و مبارزه با این رژیم سفاک بودند. چی شد؟چرا گذاشتید ساکتتون کنند مردم تهران به شما احتیاج دارند ما همه از یک پیکریم تبریز کردستان اهرم اصلی حرکت جنبش ما است.بلند شو برادر کردم جوانانان تو در تهران در خون خود می غلتند به پا خیز مبارز رشیدم.ما هستیم
سه‌شنبه 23 تیر 1388

Mahnaz30 - سوئیس - ‌‌برن
بخشی از اشعار منتشر نشده آقای بروجردی از درون زندان اسفند ماه 1387 *** حال زندانی چو پرسیدم من از داروغه ای ؛ گفت هیهات است احوالش، ‌مصیبت خانه ای گفتم از اوضاع بندش گو، چه سانش داده ای؟ ؛ گفت دردی بی امان است و فغان و ناله ای گفتم این حبسی که محکومت کِشد، کی داده ای؟ ؛ گفت از روزی که ظالم را به قدرت دیده ای گفتم این دارالمجانین را به زنجیر ستم، تابیده ای؟ ؛ گفت بهلول است در محبس، خطا نادیده ای گفتم این سلول، پر غوغاست، نی، نشنیده ای؟ ؛ گفت نیزارست، جانها بر نیستان دیده ای گفتم این محبوس، مفلوک است، داغش کرده ای؟ ؛ گفت مسجونم نگر، داد او نفَس، اندر قفس، خفتیده ای! ------- نام زندان را اگر تغییر داد این اهرمن ؛ کِی تواند کرد پنهان، این همه آزار را بر انجمن چون به زندانی بگوید او، مددجو، کافی است؟! ؛ اینکه دربند فشارش، طاقتش طاق آمده امدادی است؟! کو مددکاری که باز آرد نوازش بر سجون ؛ کوه مهری را بیارد بر اسیرانِ جنون حبس ما، روز و شبش یکسان بوَد ؛ پرده های ظلمتش بر بی کسان دائم بوَد سجن من، سوزان تر از نیزار شد ؛ نینوا هر عضو خونیم، پر از اسرار شد چون به سلّولم درآئی، خاکِ قبرم ‌باز شد ؛ عزمِ حج می کن که احرامم به تن آواز شد پشت این دیوارها، گُلها به اشک ؛ مدخلش، قفل و قفس، گردیده کشک از نفیرم بلبلان تفتیده اند ؛ درد یاران را خزانها دیده اند قهر و جبرم را مددکارم شکفت ؛ ظلمِ قاضی را نگر عدلش بگفت از وفورِ این جنایت، آسمان ؛ می زند هر دم بلا بر مردمان بار الها؛ خانه ی حاکم خراب از ناله کن ؛ کاخ استبداد را ویران ز این ویرانه کن فرق مرغان با اسیران چیست، می دانی تو از زندان ما؟ ؛ مرغکان را دفعه ای بر سیخ می آرند و بریان بی نوا لیک زندانی به هر ساعت کبابی می شود ؛ از فجایع در مصائب چون تنوری می شود ------- زندان نرفته ای که نظر بر خدا کنی ؛ در بند نامده ای تا نقش جهان کنی محبس ندیده و جنّت طلب کنی ؛ بر مفرش قفس نامده، عرش آرزو کنی زنجیر اسارت است، ز بلبل تو وا کنی ؛ حبسی که مرگ باشد و دادش خفا کنی آزادی وطن، که به سجنی ادا کنی ؛ مجنونِ میهن است، چو مسجون تو می کنی ------- زندان که بوَد مثال دندان ؛ ریزت کُند و لهیده بی جان سلّول که قبرست تو را، بی نفَسی، خان ؛ بند از تن محبوس بگیرد، همه یکسان حبست بنمایدت چو مجنون ؛ سجنی که شود عذاب مسجون ------- هر کس که اوین رفت، به حج مفتخر آمد ؛ کین قبله ی احرار شد و تلبیه آمد دربند سپاه، سعی و صفا، هروَله آمد ؛ در زجر دویست و نهِ آن، رَجم برآمد قربانگه ملّت شده، سلاّخ چو آمد ؛ مشعر که به تقویم شد از ناله چو آمد https://bameazadi14.blogspot.com/2009/07/1387.html
سه‌شنبه 23 تیر 1388

bluestar - ایران - تهران
kafar - المان - اخن پهلوی هم ظالم و مستبد بود. حتی آمریکاییها به خاطر کودتای 28 مرداد از مردم و دولت ایران عذرخواهی کردند ولی این آقای رضا پهلوی یک بار کودتا را محکوم نکرد تا ما دلمون خنک بشه. رضا پهلوی تا زمانی که کودتای 28 مرداد را محکوم نکرده بین مردم ایران جایی نداره در ضمن درود به کردهای ایران
سه‌شنبه 23 تیر 1388

PAYAMAZIZI - کرستان - کرستان
زنده باد کرستان
سه‌شنبه 23 تیر 1388

arashneda - انگلستان - لندن
zorro.ir - ایران - تهران دوست عزیز اگر از مراسم شهید سهراب اعرابی عکسی دارید ممکن است توی سایت بگذارید؟
سه‌شنبه 23 تیر 1388

khodemanitar - اسکاتلند - ابدین
ببخشید واقعیت همیشه یه ذره تلخه ولی اگه راستشو بخواید خرافت از دین زرتشت وارد اسلام شده. تشیع همون زرتشت اسلام زده است. واسه اینکه تو اسلام اخوند ندارن منظورم سنی هاست. اخوندها در تشیع همون موبدان موبد هستند که بعد از اسلام از خر شیطون پایین نیومدند. لباسشون هم یه ترکیبیه از ردای خودشون و کلاه سیک های هندی. قصد جسارت به اعتقاد کسی ندارم ولی اگه انسان عقلش و وجدانشو با هم به کار بگیره نیاز به حرف وحدیث نداره.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

shirdelan2009 - هلند - ایده
مرگ و جهنمی پر درد و عذاب برای اون نظام کثیف جمهوری اسلامی ایران و طرفدارانش.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

esta - اتریش - سالزبورگ
aram2006 - ایران - ارومیه عزیز ،ارومیه یه شهر کاملا کردنشین نیست و وقتی میگه کردستان منظورش استان کردستان هستش در ثانی حزب دموکرات کردستان یه حزب مستقل هسشو خیلی وقت هستش که اسلحه رو کنار گذاشتن چیزی رو که نمی دونی اول سوال کن بفهم بعدا نظر بده
سه‌شنبه 23 تیر 1388

behran - ایران - .
درود بر تمام ازادیخواهان ایران مردم شریف کرد حمایت همه جانبه خود را از مردم مبارز تهران و شیراز و اصفهان و سراسر ایران اعلام کردند.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

bluestar - ایران - تهران
khodemanitar - اسکاتلند - ابدین پس اون مفتی که سنی ها دارند به معنای رایگانه؟ ماموستا و مولوی و ... چطور؟
سه‌شنبه 23 تیر 1388

kevin010 - ایران - تهران
ارش ندا-انگلستان-لندن دوست عزیز برای دیدن عکس و ویدئوی مراسم شهید سهراب اعرابی از این سایت استفاده کنید ایران پرسس نیوز .کام
سه‌شنبه 23 تیر 1388

mahdiye - مالزی - پیننگ
دمشون گرم
سه‌شنبه 23 تیر 1388

agrin - استرالیا - سیدنی
کردهای ایران اولین قومی بودند که پی به خیانت خمینی بردند و همه با هم قیام کردند وی نه کسی صدای آنان را شنید و نه کسی دست یاری به سویشان دراز کرد. همین رژیمی که الان نخبه گان وجوانان مردم را ارازل و اوباش می خواند مردم هوشیار وظلم ستیز کرد رو آدم کش و جلاد نشان داد و چقدرهم موفق بود متاسفانه. مبارزه ی مردم کرد به امسال اختصاص ندارد سی سال است که مبارزه می کنند ولی از سال 87 که خاتمی تجمع آرام مردم را با اسلحه جواب داد مردم کردستان راه مبارزه را عوض کرده اند و الان سالهاست که اعتراض خود را با تحصن نشان می دهند ولی خوشبختانه امسال مردم کرد دیگر تنها نبودند و صدای اعتراضشان توسط دیگر ایرانیان ظلم ستیز شنیده شد.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

محمد-بچه لرستان - ایران - خرم آباد
msforugh - ایران - تهران با عرض معذرت . قابل توجه لرستانی های محترم که کاندیدای رئیس جمهوری شان برای منافع نظام دست از شکایت کشیدند و شماها هیچ عکس العملی نشان ندادید. درود بر کردستان ------------------------------------------------------------------------------------- دوست عزیز منظورت از کاندیدای لرستانی کدام کاندیدا هستش؟ اگر منظور شما آقای کروبی هست که ایشون دست از شکایت و اعتراض برنداشته و همونطور که خود شما هم از طریق اخبار این سایت وسایر سایتها می خونید پا به پای میرحسین موسوی در اقدامات معترضانه شرکت داشته....مثل پوشیدن لباس سیاه به نشانه عزاداری برای شهدای اخیر و یا شکایت کتبی به مراجع مربوطه... و همچنین صدور چندین بیانیه تند و آتشین علیه دولت غیرقانونی احمدی نژاد ...ایشان درآخرین بیانیه خود از نامشروع بودن و غاصب بودن این دولت سخن گفته و اظهار داشته که تا آخرین توان خود با این دولت کودتا مبارزه خواهد کرد.... اگر هم منظور شما آقای محسن رضایی هستش که باید به عرضتون برسونم آقای محسن رضایی اصلا اهل لرستان نیستند....ایشان اهل یکی از روستاهای شهرستان مسجد سلیمان هستند که این شهرستان هم از توابع استان خوزستان هستش واصلا ربطی به لرستان نداره.... با تشکر
سه‌شنبه 23 تیر 1388

قازقلنگ - ایران - تهران
bluestar- ایران تهران تو چیکاره ای که در مورد رضا پهلوی اینجور نظر میدی؟ خود مردم ایران به تو این وکالت رو دادند که اینو بگی؟ تو اصلا با افکار و عقاید رضا پهلوی اشناییت داری؟ اگه داشتی که این کامنت مسخره رو اینجا نمیذاشتی رضا پهلوی خیلی هم پیش مردم ایران عزیزه شاید نزد بسیجی ها نباشه اما نزد مردم ازاده ایران خیلی خیلی عزیزه. حد اقل اینهایی که من میشناسم که تعدادشون هم کم نیست این نظر رو دارن
سه‌شنبه 23 تیر 1388

پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران
پسر عمه من که در سنندج هست می گفت هیچ از این خبر ها نبود. نمی دونم چرا بعضی فقط بلد هستند دروغ سر هم کنند. آخه قاسملو چه خری بود و حزب دموکرات چه حزب مزخرفی است که مردم برای آنها تره خرد کنند.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

agrin - استرالیا - سیدنی
baran shomal - نروژ - اسلو دوست من مردم کرد توسط دیگرمردم ایران بسیار اذیت شده اند.همواره شهروند درجه سه بوده اند.حتی در خاک خودشان هیچ حقی نداشته اند. همواره شهرهایشان در اشغال دیگر مردم ایران بوده همه با چمدانهای خالی می آمدند و با کامیون برمی گشتند.کودکانشان را مجبور می کردند که با زبانی غیر زبان مادریشان حرف بزنند.اگر که اعتراضی هم می کردند انگ سربری و تجزیه طلبی به دنبالشان بوده.مثلا در همین سایت همین دوستانی که الان کردها را تشویق می کنند بارها و بارها آنا را تجزیه طلب خوانده اند و در عجبم که چگونه به ابن راحتی رنگ عوض می کنند. این کردها همان مردم کرد هستند و این جای بسی خوشحالی است که ماهیت مردم کرد روشن شده و تبلیغات رژیم دیگر به تاریخ سپرده شده. در مبارزه با رژیم کردها تجربیات بسیار با ارزشی دارندحزب دارند و راه بسیار سختی را پیموده اند مطمئن هستم که اگر مردم ایران واقعا خواهان آزادی باشند کردها نیروی بسیار عظیمی هستند که از پتانسیل بسیار بالایی برای همکاری و همسنگری برخوردارند. دوست من این رو یادم رفت که بنویسم در مبارزات مردم کرد یک انسان شریف و آزاده از مطالبات کردها حمایت می کرد و او کسی نبود غیر از زنده یاد داریوش فروهر
سه‌شنبه 23 تیر 1388

amidjan - ایران - تهران
درود بچه ها روز جمعه بهترین موقعیت برای تجمعی مثل روز 25 خرداد است چون هیچ بهانه ای ندارند می تونیم با همون تجمع روز 25 خرداد بگیم که می خواهیم بریم نماز جمعه و عملا می تونیم حضورمون و اعتراض مسالمت آمیزمون رو نشون بدیم تو رو خدا همه بیایید همه همه همه همه همه همه
سه‌شنبه 23 تیر 1388

sedghi33 - ایران - ارومیه
نفوذی های جنایتکار بسیج رو بهتر بشناسیم ----->>>>> پسر کرد ایران زمین من کردم و با تمام وجود این خبر را تایید می کنم هیچ فتنه گری هم مثل این مزدور (پسر کرد ایرن زمین----->>> بسیجی مزدور) نمی تونه کمترین اثری رو روی این مطلب بذاره
سه‌شنبه 23 تیر 1388

persepolis52616 - ایران - تهران
یه چند وقته سر جوونهای مردم رو نبریدن دلشون تنگ شده اعتصاب می کنن آی جیگرم حال اومد این سرانشون رو به درک واصل کردن آی حال اومد
سه‌شنبه 23 تیر 1388

داود متال - ایران - تهران
درود به هر چی کرده نه هر چی ایرانیه باغیرته
سه‌شنبه 23 تیر 1388

ehsasoeshgh - سو ئد - گوتنبرک
اگر در اوج راهپیمایها مردم اعتصاب کرده بودند دولت فلج شده بود
سه‌شنبه 23 تیر 1388

behran - ایران - .
پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران همانطور که لبنانیهای مزدور در سرکوب ملت ایران شناسائی شدند کاملا معلوم است تو نه تنها پسر کرد بلکه پسر ایران زمین نیز نیستی و یک بچه بسیجی بزرگ شده زیر اخوندها هستی که الان هم می بینی بین مردم ایران اتحاد و همبستگی هست به روش اربابانت جهت بذر افشاندن تخم نفاق ناله سر می دهی .
سه‌شنبه 23 تیر 1388

aftab21 - هلند - امستردام
پسر کرد ایران/تهران/اولاجناب عالی کرد نیستی این 1 دروغ در ثانی اخبار اعتصاب مردم کردستان هم با عکس هم با فیلم همه جا پخش شد بچه بسیجی بیخود سعی نکن روحیه ملت ایران رو تضعیف کنی در ضمن به کوری چشم تو و امثال تو ملت کردستا ن حمایت خود را از جنبش ملت ایران اعلام کردند برو بچه بسیجی یه جای دیگه این چر ندیات رو راجب اصیل ترین و دلیربترین قوم ایران بگو سربلند ایران وایرانی
سه‌شنبه 23 تیر 1388

anosh - امارات - دبی
ممنون از نظرات همه دوستانی که از کردستان و مردم غیورش حمایت کردن
سه‌شنبه 23 تیر 1388

aftab21 - المان - امستردام
پسر پرسپولسیس/ایران/تهران /دهنت رو اب بکش وقتی راجب به اصیل ترین قوم ایران حرف می زنی امثال شماها هستید که چند دستگی اختلاف رادر بین ملت ایران ایجاد میکنید تا چند صباحی بیشتر بمانیدابی خبر که عمر دیکتاور سر امده ایرانی ازاده با هر زبان وقومیت خواهان ایرانی ازاد است
سه‌شنبه 23 تیر 1388

iranisabz - -
با تشکر از تمامی شما که از کردها حمایت میکنید سلام من عضو جدیدم و کرد هستم
سه‌شنبه 23 تیر 1388

iranisabz - سوید - هودیک
persepolis52616 - ایران - تهران صد البته سر می بریم اما نه سر جوونهای مردم بلکه سر انهای که جوونهای ما رو می کشند مرگ بر بسیجی مرگ بردیکتاتور
سه‌شنبه 23 تیر 1388

guevara - سویس - زوریخ
پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران کاشکی دستمون بهت میرسید!
سه‌شنبه 23 تیر 1388

esta - اتریش - سالزبورگ
پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران خیلی برات متاسفم میدونم نا امید هستی و تلاش زیادی برای بهبودیت کردی من هم از چندین متخصص اعصاب و روان برات کمک خواستم اما همشون زدن زیر گریه تو این دنیا خدا چیزی بهت نداد دعا می کنم خدادر اون دنیا بی نصیبت نکنه تو هم متعلق هستی به جامعه روانی آخوندها یه چیز جدید هم بهت بگم در سازمان ملل صحت ضربالمثل قدیمی ایرانی که در نا امیدی بسی امید است زیر سوال رفته است چون برای تو و امثال تو هیچ امیدی وجود ندارد
سه‌شنبه 23 تیر 1388

farnooshee - انگلستان - لندن
agrin - استرالیا - سیدنی ..شو فرصت طلب
سه‌شنبه 23 تیر 1388

baran shomal - نروژ - اسلو
میدونید هر خونه م...اح دارد و این عده ای مثل پسر(نوکر) کرد و پرسپلیس5216 همون م...اح هستند کسی که با جاحل و ن...ت هم صحبتی کند بوی او را می گیرد پس این ک...تان را به حال خود رها کنید
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

sara-j - سوید - استگهلم
پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران بسیجی بی‌ چاک و دهن حرف دهنتو بفهم معلومه که کرد نیستی‌ پس بی‌ خودی خودتو قاطی‌ کردها نکن . حق نداری اسم دکتر قاسملو رو اینجور بیاری وگرنه حالتو میگیرم
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

agrin - استرالیا - سیدنی
farnooshee - انگلستان - لندن تو این سایت هرجا اسم کردها هست حتما فرنوش نامی هم هست.قبول می کنم حرف حق همیشه سخت بوده و هست.راستی نوشته های این پرسپولیسی به طرز عجیبی به نوشته های فرنوش شباهت دارد.
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

farnooshee - انگلستان - لندن
agrin - استرالیا - سیدنی ...شو فهمیدی حرف حق اره حرف حق. خجالت بکش مردم ایران رو به خاک خون کشیدن جوانهای مردم رو در زندانها دارند شکنجه میدند برای کلمه ازادی مگه کوری نمی بینی پا شدی اومدی میگی(دوست من مردم کرد توسط دیگرمردم ایران بسیار اذیت شده اند.همواره شهروند درجه سه بوده اند.حتی در خاک خودشان .......) خجالت بکش نشستی تو استرلیا صدات ازجای نرمو و گرم درمیاد مگه جهازیه تو رو ریختن تو کامیون بردند که ناراحتی (در خاک خودشان ) کدوم خاکتون واسه خاک ایران چیکار کردید جز اینکه میخواهید خاک ایران رو بدوزید مطمئن باشه روزی که خاک ایران را جدا کنید باید با رضایت تمام مردم شهرها و روستاهای ایران باشه . اولن هیچ دلیلی نداره با چند تا اسم کاربری بیام هر نظر- انتقاد- عقیده مثبت و منفی داشته باشم با این ای دی اومدم و میام چونکه نه از تو و هیچ کس دیگه ای نمی ترسم دومن چون خیلی مغز باهوش سایتی به قول خودت حرف حق میزنی اگه با چند تا اسم کاربری میام مسولین سایت منو بلا ک میکنند.گفتم و دوباره میگم این سایت ازادی وهر موقع بخوام نظر میدم الان هم چون از مردم ایران بد گفتی کامنت گذاشتم در غیر اینصورت تو و افکار ادمهایی مثل تو برای من ارزش نداره.
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

persepolis52616 - ایران - تهران
baran shomal - نروژ - اسلو agrin - استرالیا - سیدنی baran shomal - نروژ - اسلو نوکرهای محترم دموکرات و کومله جنایتکاربدینوسیله اعلام می کنم زدیم درب و داغونتون کردیم...کیف هم کردیم...بازهم میزنیم تو سرتون...چون فرهنگ زندگی با دیگران را ندارید...همش درحال شلوغ کردنید همه جاهم توسری میخورید (ایران -عراق-ترکیه)بازهم آدم نمی شوید
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

javid.ur - ایران - ارومیه
سلام. آفرین بر کردها ولی تهران نباید آروم بشه!!!؟تبریز هم باید از خواب بلند بشه
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

بهدین - آمریکا - نشویل
agrin - استرالیا - سیدنی دوست عزیز حالت چطوره‌ ،خوشحالم که‌ بعد از مدتها کامنتتو دیدم
پنج‌شنبه 25 تیر 1388

agrin - استرالیا - سیدنی
بهدین - آمریکا - نشویل سلام کاک بهدین منهم دلم براتون تنگ شده بود امیدوارم که ایام به کامتان باشد.
جمعه 26 تیر 1388

agrin - استرالیا - سیدنی
سلام کاک بهدین این دومین کامنتیه که واسه تون می زارم اولی رو تا حالا ندیدم.ممنون از لطفتون. من هم خوشحال شدم که اسم شما رو دوباره دیدم. جمله ی زیر رو از بخش نظرات وبلاگ دکتر بهروز فاتح دیدم که وصف حال من و شما نیز می باشد: (کردها در هر کجای دنیا که باشند و در هر کجای تاریخ که ایستاده باشند در یک چیز مشترکند و آن کرد بودن است و کرد بودن دنیاییست بزرگ و پر رمز و راز که فقط کردها درک می کنند و بس.) با اسم کاربری نقطه چین...
جمعه 26 تیر 1388

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.