چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۲ آوریل ۲۰۰۸
استفتاء ایسنا درباره فرزندکشی و ماده 220 قانون مجازات اسلامی
با وجود تاکیدهای مکرر دین مبین اسلام بر ضرورت توجه والدین و حکومت به تربیت و پرورش کودکان و احترام به اطفال و علیرغم عاطفی بودن جامعه ایرانی، مشاهده میشود که موارد گزارششده از جرایم والدین علیه فرزندان در کشور افزایش یافته و گاهی اعمال خشونت چنان است که جان کودک از دست میرود. دریغ و درد آنجاست که بعضا حتی قتل کودکان با شکنجه همراه میشود و اطفال بیدفاع، قربانی توهمات والدینی بیمسوولیت میشوند که به اعتقاد برخی کارشناسان حقوقی، قانون مجازاتی مورد انتظار برایشان درنظر نگرفته است، آنجا که پدر مرتکب قتل شده و ماده 220 قانون مجازات اسلامی بهشکل ضمنی به حمایت از او میپردازد و قصاص را مانع میشود.
سرویس فقه و حقوق ایسنا، با توجه پرسشهای موجود در این زمینه، پرسشی را در قالب استفتاء از مراجع تقلید تنظیم کرده است که تاکنون آیات عظام سبحانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و صانعی به این استفتاء پاسخ دادهاند.
متن پرسش ایسنا و پاسخ مراجع تقلید به این شرح است:
"به استحضار میرساند نظر به جایگاه انسان و کرامت انسانی در دین مبین اسلام و نگاه اسلام به کودکان که از زمان انعقاد نطفه حقوقی را برای آنها قائل است، سرویس فقه و حقوق خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قصد دارد نظر حضرتعالی را درباره سوال زیر جویا شود:
با توجه به افزایش گزارشهای موارد فرزندکشی از سوی پدران نسبت به گذشته و با عنایت به نظر کارشناسان بسیاری مبنی بر اینکه وجود ماده 220 قانون مجازات اسلامی (پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمیشود و به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتولو تعزیر محکوم خواهد شد) موجب تجری برخی پدران (هرچند اندک) شده و جنایت علیه کودک را سهل میکند و همچنین با توجه به مفتوح بودن باب اجتهاد و نظر برخی از علمای اسلام مبنی بر اینکه عدم قصاص والد در صورت قتل ولد، اختصاص به قتلهایی دارد که از راه عواطف و تخلف فرزند از نصایح خیرخواهانه پدر باشد و پدر بدون اختیار دست به چنین عملی زده نه سایر موارد، بفرمایید:
1-آیا این نظر مورد تایید حضرتعالی هست؟
2-آیا با توجه به مقتضیات زمان، ماده 220 قانون مجازات اسلامی را نیازمند اصلاح میدانید؟"
پاسخ آیتالله العظمی جعفر سبحــانــی:
«بسمهتعالی، قتل فرزند شیوه جاهلیت است. قرآن میفرماید "ولاتقتلوا اولادکم من املاق" و حکم شرعی قابل تغییر نیست. والله العالم».
پاسخ آیتالله العظمی ناصر مکـارم شیــرازی:
«بسمهتعالی، اینگونه پدران باید دیه بپردازند و میدانید که دیه بسیار سنگین است و میتواند کیفر مهمی محسوب شود. اگر حاکم شرع تشخیص دهد که این امر گسترش پیدا کرده میتواند علاوه بر این تعزیر سنگینی کند.»
پاسخ آیتالله العظمی لطفالله صافی گلپایگانی:
«بسمهتعالی، حکم مذکور بر حسب ادله احکام که در کتب استدلالیه مفصله ذکر شده، قطعی است و حلال محمد حلال الی یوم القیمه و حرامه حرام الی یوم القیمه و قابل تغییر نیست. والله العالم».
پاسخ آیتالله العظمی حسین نـوری همــدانـی:
«حکم الهی همان است که فقهاء عظام کثرالله امثالهم در کتابهای فقهی آوردهاند و با مسایلی که ذکر کردهاید، تغییر نمیکند.»
پاسخ آیتالله العظمی یوسف صـانعــی:
«بسمهتعالی، استثنا از اصل کلی قصاص در قتل ولد توسط والد که در روایات صحیحه و معتبره آمده به نظر اینجانب اختصاص به جایی دارد که قتل از راه عواطف و تخلف فرزند از نصایح خیرخواهانه پدر باشد نه سایر موارد که قتل با انگیزههای دیگر – که در بقیه قتلها وجود دارد – باشد که در آن صورت اصل کلی قصاص ثابت است و به عبارت دیگر عدم قصاص والد اختصاص دارد به جایی که جان پدر با همهی عواطف و نصایع و خیرخواهی برای فرزندش و تخلف فرزند، به لبش رسیده و تقریبا اگر نگوییم تحقیقا، پدر کأنه به خاطر همان نصایح و تخلفها بدون اختیار دست به چنین عملی زده، نه در جاهایی که پدر با انگیزههایی که در سایر قتلها موجود است قتل را انجام دهد. یعنی قتل به خاطر اغراض شخصی و دشمنی و طمع در مال و پست و ریاست و یا فاش نشدن خیانتها و امثال آنها بوده، چون در اینگونه قتلها والدیت و ولدیت که در لسان ادله آمده، هیچگونه دخالت و سهمی نداشته و ادله استثنا به خاطر همین دلالت، یا ظهور در قسم اول دارد و یا از قسم دوم منصرف است و به هر حال شمول دلیل استثنا به خاطر اطلاق دلیل میباشد و آن اطلاق یا به خاطر همان اشعار ذکر شده و مناسبت حکم و موضوع منصرف از قتلهایی با انگیزهی ضدبشری و ضدانسانی (یعنی قسم دوم) میباشد و تنها شامل قسم اول است، یعنی انصراف به سوی او دارد و یا اصولا همان جهت دخالت عنوان والدیه و ولد در قتل و فهم عقلایی که قانونگذار نمیخواهد جنایت فرزند را بدون قصاص بگذارد و مناسبت حکم و موضوع سبب ظهور لفظی آن دلیل به واسطه قرینه ذکر شده در اختصاص به قسم اول است. بهعلاوه که اگر بر فرض قبول کنیم که دلیل اطلاق دارد و شامل همهی قتلهای فرزند توسط پدر میشود نیز باید قائل به اختصاص بشویم، چون اطلاقش خلاف قرآن «و لکم فی القصاص حیوه یا اولی الالباب» میباشد، به خاطر آنکه با چنین استثنایی و نداشتن ترس از قصاص حیات فرزندان و جامعه تامین نخواهد شد و ناگفته نماند آیه ولکم فی القصاص لسانش آبی از تخصیص است، پس اطلاق آن ادله مخالف با آن میباشد و باید ضرب علی الجدار شود. اما استثنای از قصاص در مورد قتل عاطفی ولد توسط والد که بیان شد به حیات جامعه ضربهای نمیزند، چون قتل پدر برای چنان قتلهایی مانع و رادع قتل پدران در آن حال خاص نمیباشد و از همه گذشته شاید بتوان گفت که اصولا ادله قصاص نفس مختص به دعوای افراد از همان راههای دشمنی و حیوانی و ضدانسانی میباشد و از اول شامل قتل عاطفی و خیرخواهانهای که جان پدر از باب خیرخواهی به لبش رسیده، نبود و نمیشود و نیز باید توجه داشت که از همه گذشته احتمال اختصاص در ادله استثنا مانع تمسک به اطلاق است و باید اقتصار بر قدر متیقن شود که همان قتلهای عاطفی پدر میباشد. و ناگفته نماند که در این مساله فرقی میان پدر و مادر در قصاص یا عدم آن نیست.»
minaalio - المان - فرانکفورت |
دین مبین اسلام ؟
ههههههه
تمام این جنایها به دست امثالی جون این عرب صفت های وحشی مراجع تقلید است.
|
شنبه 25 آبان 1387 |
|
mitraa - فرانسه - پاریس |
آیتالله العظمی یوسف صـانعــی از همه عاقلتره |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
عسل بانو - ترکیه - |
من که نفهیدم صانعی چی گفت .یکی توضیح بده لطفا. |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
alireza.ch - سوییس - نوشاتل |
به به. حضرت آیت الله العظمی صانعی دامت برکاته و کثرالله امثالهم کثیرا حتما باید برای دریافت جایزه نوبل صلح زیر عنوان تحقیق پیرامون اثبات نظریه «قتل خیر خواهانه» به دولت سوئد معرفی بشوند. به هر چه شما می پرستید این حرف اگر در سوییس از سوی یک صاحب نفوذ بیان شود حتما گوینده را برای انجام معاینات بالینی به روانپزشک معرفی می کنند. |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
farbodosterham - ایران - مشهد |
1- تربیت بچه نتیجه مستقیم رفتار والدین است. بنابراین بهتر است چنین پدرانی خودکشی کنند
2- اگر مردم عادی دارای چنین اجتهادی هستند که تا سرحد قتل یک نفر دیگر می توانند تصمیم گیری کنند بنابراین دیگر نیازی به قاضی و دادگاه نیست و همچنین مجتهد نیست(که در مورد آخری فی نفسه هیچ نیازی نیست)
3- اگر قانون مجازات دارای کاستی است و لازم است در صورت به لب رساندن جان پدر فرزند کشته شود؛ بهتر است قانون را تصحیح فرمایید و دست پدران را به خون فرزندان آلوده نکنید
4- قانون درست این است که حامی ضعیف باشد نه حامی قاتل.
5- این هم یکی از موارد اعدام زیر 18 سال است. که البته حکومت آنرا به دست پدران انجام می دهد. اگر فرزندی حتی به زعم این نادانان دارای خلاف اخلاقی باشد باید آنرا اصلاح کرد نه اینکه کشت. و ضمن اینکه اگر این پدران عرضه تربیت بچه را ندارند غلط میکنند بچه دار میشن |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
aram2006 - ایران - ارومیه |
ورثه فرزند که میشه خوده پدر. باید دیه رو از خودش بگیره بده به خودش!!!! |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
ss.sorakh - ایران - بندرعباس |
alireza.ch - سوییس - نوشاتل
باز صانعی یه حرفی زد گفت این پدرها رو باید قصاص کرد بقیه رو به موتها که همین هم نگفتن باز این چندتا دلیل آورد که اینها رو خیرخواهی قتل نکردن اونها دیگه غیر مستقیم گفتن خوب کاری کردن |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
***mehregan*** - ایران - تهران |
واقعا برای خودم متاسفم که مسلمان بدنیا اومدم. با این قوانین متحجرانه.اروپا هم در قرون وسطی و تا زمانیکه بدست کشیشها و کلیسا اداره میشد همینطوری بود.یعنی کشیشهابه همه چیز حتی خلع پادشاه دخالت میکردند.بهشت و جهنم رو به مردم در مقابل پول می فروختند.در ایران هم تا زمانی که دین حکومت میکنه همینه.حداقل مردم اروپا چند قرنه که به خوشون اومدند و دست کلیسا و کشیشها رو از اداره کشور کوتاه کردند . نتایج درخشانش رو هم میبینیم. اما مردم ایران دین پرست هستند خودشون دوست دارن زیر سلطه دین زندگی کنند و همه امور زندگیشون رو بواسطه دین بهشون دیکته کنند.این حکومت هم که نباشه تا زمانی که دین به روح و مغز مردم حکومت میکنه وضع همینه.تا زمانی که قانون اساسی کشورمون از روی قوانین متحجر 1400 سال پیش نوشته میشه همینه. |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
sooren - انگلیس - منچستر |
(واعظ خر است و انجمن وعظ خر گله ...... گر خر رود به خر گله نتوان ز خر گله)//(اسودگی مجوی ز واعظ که خلق را .... جز دردسر نمی دهد از بانگ و مشغله )//(روشن نشد ز پرتو گفتار او دلی .... کی کرم شبچراغ کند کار مشعله)// اقایان و خانمهایی که می گویید اخوندها اسلام را خراب کردند به گفته های این چند دیو پیر بنگرید {چون سنت رسول و قران است نمیتوان بر خلاف ان عمل کرد }.باز هم بگید اسلام خوبه . |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه |
تا .... بنام دین در این کره خاکی وجود دارد این حیوانات وحشی و مفت خورهای جانی از آدم کشی و هرزگی دست بر نخواهند داشت. ادیان بزرگترین جنایات بشری را در طول تاریخ رقم زده اند. دین اسلام حتی نتوانست عرب دوران جاهلیت را به آدمیت نزدیک کند. چگونه میتوان قوانین قرون وسطایی ساخته و پرداخته مشتی رند و شارلاتان بنام...و ... و مفتی و .... و ق.... را به خورد بشر امروزی داد. عقل و علم و قوانین دموکراتیک که به تائید نخبگان جامعه رسیده برای رساندن بشر به بلوغ فکری و پیشرفت و سعادت کفایت میکند و صد البته نیازمند زمان است و بشر امروزی تازه به دروازه های بلوغ فکری نزدیک شده. مابقی .... به اصطلاح آسمانی و الهی چیزی جز مشتی مهملات ساخته و پرداخته شارلاتانهای تاریخ برای بهره کشی از بشر بوده نبوده است که میباید برای همیشه از ذهن فرزندان امروز و نسل آینده زدوده شود تا بشر آینده به رستگاری برسد. |
یکشنبه 26 آبان 1387 |
|
alireza.ch - سوییس - نوشاتل |
ss.sorakh - ایران - بندرعباس
من بقیه رو موجود زنده فرض نکردم بخاطر همین فقط در مورد اقای صانعی اظهار نظر کردم. |
دوشنبه 27 آبان 1387 |
|
pari_iranlove - ایران - املش |
لطف کنید به صانعی توین نکنید -تنها مرجع تقلیدبه که به روز فتوا میده |
چهارشنبه 29 آبان 1387 |
|