فرهنگ معیری ؛ پدر موج نوی گریم ایران در گذشت
فرهنگ معیری ؛ پدر موج نوی گریم ایران در گذشت
پیکر فرهنگ معیری فردا ساعت ۹ صبح از جلوی خانه سینما با حضور سینماگران تشییع شده و بنا به وصیت خود او در روستایی در جاده چالوس به خاک سپرده خواهد شد.
او مدت ها از سرطان ریه و عوارض کبدی رنج می برد، ولی با این حال تا آخرین روزهای عمرش به صورت فعال در آموزش گریم حضور داشت.
اهمیت فرهنگ معیری در سینمای ایران و به خصوص گریم و چهره پردازی به خاطر تداوم فعالیتش، همکاری پیگیر با کارگردانانی چون بهرام بیضایی، امیر نادری، مسعود کیمیایی و ... است.
او در سال های اخیر با توجه بیش تر به آموزش گریم در آموزشگاه خصوصی اش در تربیت نسل جدید گریمور های سینمای ایران نقش مهمی ایفا کرد و بسیاری از شاگردان او اکنون از گریمور های موفق سینما و تلویزیون هستند.
فرهنگ معیری به عنوان یکی از بهترین گریمور های ایران شناخته می شد و به خاطر این که در زمینه های مختلف سینما از بازیگری گرفته تا کارگردانی تجربه های قبلی داشت، این تجربه ها در گریم به او کمک می کرد، به خصوص که فعالیت های او با سینمای روشنفکری گره خورده بود و این به او کمک کرد تا موج نو گریم سینمای ایران را به وجود بیاورد.
معیری چهره پردازی را از سال ۱۳۵۶ و با فیلم "خاتون" آغاز کرد و سپس از "کلاغ" همکاری پیگیر و طولانی مدتش را با بهرام بیضایی آغاز کرد که در فیلم های "چریکه تارا"، "باشو غریبه کوچک"، "شاید وقتی دیگر"، " مسافران" ادامه یافت و به آخرین کارش "سگ کشی" نیز رسید.
او پیش از آن به عنوان بازیگر و کارگردان نیز در سینما تجربه هایی داشت. او سال ها پیش در فیلم "سیاوش در تخت جمشید" در نقش کودکی سیاوش حضور یافت و سپس در "شب قوزی" نقش ایفا کرد و با ابراهیم گلستان در پشت صحنه "خشت و آینه" همکاری کرد.
فرهنگ معیری بعد از انقلاب درسینما و تلویزیون فعالیتش بیشتر شد و در سریال ها و فیلم های بسیاری به عنوان گریمور حضور یافت که می توان به "سفر سنگ"، "خط قرمز"، "دلیران تنگستان"، "طلسم" و "کانی مانگا" اشاره کرد.
|
|
|
|