اعتراض به بازداشت روحانی اهل سنت در سنندج

اعتراض به بازداشت روحانی اهل سنت در سنندج

ماموستا ایوب گنجی طی سالهای گذشته اعتراضاتی به آنچه توهین به مسلمانان اهل سنت و باورهای آنان می داند ابراز می کرد
جمعی از نمازگزاران جمعه مسجد قبا در شهر سنی نشین سنندج، مرکز استان کردستان ایران، پس از نماز در اعتراض به بازداشت یکی از امامان جمعه این مسجد دست به تظاهرات زدند.

نمازجمعه مسجد قبا که از مساجد جامع اصلی و نوساز سنندج به شمار می رود، قرار بود هفته گذشته به امامت ماموستا ایوب گنجی، از روحانیون سرشناس سنندج برگزار شود اما چند ساعت پیش از برگزاری نمازجمعه، ماموستا ایوب گنجی به همراه برادرش و چند نفر دیگر از جمله ماموستا حسن زارعی، یکی دیگر از روحانیون سنندج به دست مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

با گذشت یک هفته از بازداشت ماموستا ایوب گنجی و همراهانش، از سرنوشت آنان و محل بازداشتشان اطلاعی در دست نیست.

ماموستا برهان الدین عالی که امامت نمازجمعه این هفته مسجدقبا را به عهده داشت در خطبه های نمازجمعه به نمازگزاران گفت که مسئولان به وی قول داده اند که طی هفته آینده خبرهای خوشی از ماموستا ایوب گنجی و سایر بازداشت شدگان بدهند.

با این حال، شماری از نمازگزاران مسجد قبا پس از نمازجمعه این هفته دست به تظاهرات زدند و با حرکت بسوی میدان بهاران که در نزدیکی مسجد قبا قرار دارد، شعار الله اکبر سردادند.

بنابر گزارشها، مأموران پلیس ضدشورش از این تظاهرات که ظاهراً بدون اعلام قبلی برگزار شده بود مراقبت کردند اما دخالتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان نکردند، هرچند در پایان تظاهرات چند تن از تظاهرکنندگان بازداشت شدند که هویتشان هنوز اعلام نشده و مشخص نیست که آیا آزاد شده اند یا نه.

ماموستا ایوب گنجی و ماموستا حسن زارعی که همراه با وی بازداشت شده، مکتبی تحت عنوان توحید و عرفان را در سنندج پایه گذاری کرده و اداره می کنند که تلفیقی از آموزه های شرعی و عرفانی در آن تدریس می شود، بی آنکه ارتباطی با جریانها و فرقه های صوفی که از دیرباز فعالیتی گسترده و تاریخی در کردستان دارند ارتباطی داشته باشد.

ماموستا ایوب گنجی طی سالهای گذشته اعتراضاتی به آنچه توهین به مسلمانان اهل سنت و باورهای آنان می داند ابراز می کرد و در این زمینه، مجموعه جزوه ها و کتابهایی تحت عنوان "حقایق تاریخی برای نسل جوان" انتشار داد.

کتابهای ماموستا ایوب گنجی در پاکستان چاپ و به ایران وارد می شد که در یک مورد، شمار زیادی از این کتابها در مرز ایران و پاکستان کشف و ضبط شد.

به دنبال این فعالیتها، وی سوم آذر (24 نوامبر) سال گذشته به حکم دادسرای ویژه روحانیت همدان که استان کردستان در حوزه قضائی آن قرار دارد بازداشت و متهم شد که با نوشتن کتابهای "تفرقه آمیز"، به ایجاد تفرقه و اختلاف و ضربه زدن به وحدت شیعه و سنی پرداخته و به مقدسات اهل تشیع و علما و بزرگان شیعه اهانت کرده است.

ماموستا گنجی همچنین متهم شد که کتابهایش را بدون مجوز وزارت ارشاد و با جعل شماره ثبت کتابخانه ملی چاپ کرده است.

وی پس از یک شب بازداشت با قرار وثیقه 120 میلیون تومانی آزاد شد اما هنوز گزارشی از مراحل بعدی دادرسی و صدور حکم در مورد وی گزارش نشده است.

ماموستا گنجی سپس در پنجم بهمن (26 ژانویه) گذشته، پیش از خطبه های نمازجمعه مسجد قبا نطق اعتراض آمیزی کرد و در آن به مسائلی همچون مرگ مشکوک یک دانشجوی سنندجی در بازداشتگاه اداره اطلاعات، رد صلاحیت شمار زیادی از داوطلبان کرد برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تبلیغ تشیع در شهر سنی نشین سنندج اعتراض کرد.

وی دو روز پس از ایراد این سخنرانی ناپدید شد و دوازده روز بعد به محل سکونت خود بازگشت.

مختار زارعی، فعال دانشجوی در سنندج، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که ماموستا گنجی در حالی پیدا شد که از لحاظ جسمی ضعیف، بیمار و بی رمق بود و حتی دچار فراموشی شده بود.

آقای زارعی می گوید که پس از آنکه در شهر سنندج شایع شد که ماموستا گنجی طی این مدت بازداشت شده بوده، مسئولان استان کردستان این شایعات را تکذیب و از طریق رسانه های محلی اعلام کردند که ناپدید شدن او هیچ ارتباطی با نهادهای امنیتی نداشته و احتمالاً ناپدیدشدن او در نتیجه اختلافات خانوادگی و مسائل شخصی بوده است.

به گفته مختار زارعی، مسئولان محلی در حالی بازداشت ماموستا گنجی را تکذیب می کردند که در زمانی که وی ناپدید شده و احتمال بازداشت او مطرح شده بود، یکی از نمایندگان سنندج در جلسه ای با فعالان دانشجویی و مذهبی شهر گفته بود با مسئولان در مورد ماموستا گنجی صحبت کرده و آنها قول آزادی وی را داده بودند.

این فعال دانشجویی می گوید که تناقض میان گفته های نماینده سنندج و مسئولان استان برای مردم سنندج شک برانگیز بود.

iroony - ایران - تهران
عجب جراتی داره که با حکومت در افتاده...حفاظت اطلاعاتی ها کاری میکنند با آدم که اسمتم یادت میره....یه جک بود که میگفت کا گ ب با سی آی ای و حفاظت اطلاعات ایران باهم مسابقه میذارند که تو یه جنگل خرگوش پیدا کنند سی آی ای و کا گ ب هر چی میگردند هیچی پیدا نمیکنند نوبت حفاظت اطلاعات ایران میرسه میبینند یک خرس رو گرفتند که میزنه تو سره خودش میگه به خدا من خرگوشم جان مادرم من خرگوشم....
شنبه 31 فروردین 1387

حسن کچل - امریکا - نیو یورک
در ایران شیعه ها فقط ادعا دروغ وحدت دارند به تسنن از قدیم دشمنی می ورزیدند
با بر چسب وهابی همه سنی ها را اعدام میکنند ..دشمن حضرت عمر هست
کسی که عمر را قبول ندارد چگونه علی را قبول میکند علمای سنی را میربایند یا شکنجه میکنند یا ترور که دست الوده به خون شان رو شد چرا در ایران مجوز ساخت مسجد به تسنن داده نمی شود مگر مسجد مال شخصی هست یا خدا چند سال پیش در تهران مسجدی نداشتند که نماز بر گزار کنند از سفارت پاکستان استفاده میکردند که جلو ان را هم گرفتند ای کجایش وحدت ومسلمانی هست ولی سر هر کوچه مسجد حوشگل شیعه درست میکنند با هزینه دولت که در ان فقط عزاداری میکنند و کسی نماز نمی خواند کشوری که مذهب پرستی دا ان باشد هرگز امن نخواهد بود
شنبه 31 فروردین 1387

dj amir - انگلیس - برادفورد
درود بر حزب دموکرات کردستان ایران
شنبه 31 فروردین 1387

parand2008 - فرانسه - نانسی
بی خود نیست این همه کرد از ایران به سوئد هر سال پناهنده می شن و حتی تو سفارت سوئد در ایران کردها مترجم مخصوص دارند وقتی امام جماعتشان را ناپدید کنند وای به حال مردم عادی اشان ..کرد ها این جا می گن تو کردستان هر چند وقت مامورهای انتظامی ..یک اشوب به پا میکنند که حقوقشان بشتر بشه برای این که از منطقه های نا امنه!!!!
شنبه 31 فروردین 1387

koorosh.2007 - ایران - سنندج
واقعا نمی دونم چی بگم فقط امیدوارم که روزی در ایران ازاد دیگه از این خبرها نداشه باشیم .این بدبخت که حرف حق را زد مردم هم تظاهرات کردند اما همه را از دم گرفتنند.مردم کرد فعلا ساکت وارام هستنند اما اگر حزب دمکرات کردستان ایران هر چی بگه مردم ان را انجام میدهند اونها هم گفتنند نباید کاری کرد تا رژیم همه را به جرم نمیدونم وهابی گری که تو کردستان اصلا چنین چیزی نیست همه را قلع و قمع نکنه.به امید ایرانی ازاد ودمکرات به معنای واقعی
شنبه 31 فروردین 1387

danyal - امارات - دبی
حسن کچل - امریکا - نیو یورک حق گفتی واقعا حرف دل من را گفتی اما کو گوش شنوا؟ من به عنوان یک جوان سنی تو ایران حق ندارم از مذهبم دفاع کنم آخه چرا؟ تو صدا وسیما که رسانه ملی مملکت قلب بیش از 25 میلیون را جریحه دار میکنن هر روز تو شبکه های صدا وسیما به بزرگان ما اهانت میشه و کسی هم حق اعتراض نداره وگرنه بازداشته. تقریبا 14 سال پیش اولین رهبر اهل سنت که پسر عمه مامانم بود به جرم اینکه فقط به طلبه های سنی درس دین میداد بدون اینکه به دیگر ادیان توهین کنه او را شهید کردن وجسد قطعه قطعه شده اش را تو ماشینش گذاشتند و سپس با جرثقیل ماشینش را به دره پرت کردن و از اون به بعد بارها این کار را با دیگر رهبران اهل سنت تکرار شده. روحشان شاد. بقول شاعر بزرگ: من در عجبم از مرام این مردم پست از این طائفه زنده کش مرده پرست تا هست؛ به ذلت بکشندش به جفا تا مرد؛ به عزت به برندش سر دست
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

iroony - ایران - تهران
koorosh.2007 - ایران - سنندج .....ما که میدونیم منظور شما از ایرانی آزاد کردستانی آزاد هست و شما اصلا اعتقادی به ایران نداری چه با اخوند چه بی آخوند پس بهتره اینقدر جرات داشته باشی که بگی ایرانی نیستی و کردستان رو به ایران ترجیح میدی حکومت که دیگه نمیتونه اینجا کاریت کنه ما هم نظره شما رو به رسمیت میشناسیم...من خودم به عنوان یه فارس به این نتیجه رسیدم چرا ما نباید یک کشور داشته باشیم اسمشم بذاریم پارس؟؟؟ایران ماله وقتیه که همه ی اقوام با هم متحدند ما هم میتونیم از افغانستان تا تاجیکستان بشیم یک کشور هر روزم کسی دم از ظلم و جدایی نزنه...
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

koorosh.2007 - ایران - سنندج
iroony - ایران - تهران اقای عزیز من از کسی نمی ترسم وهراسی ندارم ازاد زاده شدم وازاد خواهم مرد اما اصلا دوست ندارم ایران تجزیه بشه و کردستان وقتی زیباست که با ایران باشه همانطوری که ایران با تمام اقوام و مذاهب زیباست اما منافع هیچ یک این اجازه را نمی دهد که از هم جدا بشیم اما حقی این وسط هست باید شناخته بشه و بس ما اولین اقوام اریایی هستیم که ایران یا پرشیا را تشکیل دادیم حالا چه جوری میتوان از جدا شدن حرف زد این غیر ممکنه .نگاه به حالا نکن به این رژیم اینها چیزی سرشون نمی شه پیشرفته ترین کشورهای دنیا کشورهای فدرال هستنند که چند ملیت با ایالت های گوناگون همه یک حکومت مرکزی مشترک دارند و حکومتهای منطقه ای مانند انگلیس امریکا کانادا المان ......به امید ازادی ایران وایرانی
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

iroony - ایران - تهران
koorosh.2007 - ایران - سنندج ...تمامه کشورهایی که گفتی غیر از انگلیس دارای یک مذهب و زبان واحد هستند و ملتی با زبان و دین جدا در ناحیه ای از کشورشون تجمع نکرده اند...انگلیس هم تمام اقوام در واقع انگلیکن و ساکسون هستند...تو ایران فدرال جواب نمیده خودتم خوب میدونی کاره بعدی دولت کردستان عراق خودمختاری کامل و بعد تشکیل کشور مستقل کرد به پایتختی کرکوک هست و الان هم اگر نمیگه خودمختاری میخواهد تکلیف کرکوک مشخص بشه...بارها شنیدم آرمان ملت کرد استقلال هست ما ملت فارس هم به ولله از این همه استقلال طلبی بقیه و ظلمهای جور واجوری که دولتها بهشون کردند و به ما نسبت میدهند خسته شدیم....مگر بقیه کرده الان ایرانی هستند؟؟شما هم مثله بقیه...باور ندارم کرد به ایران علاقه ای داشته باشد چون خیری ندیده ازش پس بهتره هر کودوممون برای خودمون کشوری تشکیل بدیم که هم وطنمون مارو اجنبی ندونه...من عاشق فرهنگهای مختلف در ایران هستم هم دارم کردی یاد میگیرم هم ترکی اما وقتی میبینم هم وطنم بمن فحش میده که تو زبان مادریمو ازم گرفتی حالم از ایران بهم میخوره..
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

shayan96 - ایران - تهران
هموطنان کردستانی: سلام، من باهاتون ابراز همدردی میکنم ولی اگه حکومت نسبت به این چیزها سخت گیر نباشد سه سوته کردستان از ایران جدا میشه تو کل خاورمیانه فقط ایرانه که یک دولت شیعه هست و خداییش دولت ایران نسبت به دولت هایی مثل عربستان،بحرین،یمن و..که خون شیعیان را توی شیشه میکند و به بهانه های واهی آنها را شکنجه میکنند خیلی بهتر است اینقدر که دولتهای عربی به خاطر شیعه بودن ما به ما صدمه زد فکر نکنم هیچ کشور غربی به ما به این حد آسیب رسونده باشه .متاسفانه این سنیهای عرب انقدر در دنیا فتنه و ترور به پا کردن که ایرانیها به مسلمون بودن وایرانی بودن خودشون لعنت میفرستند. و اینها همه برمیگرده به آموزه های دینی عربهای سنی که باعث بوجود آمدن القاعده ، طالبان و گروهک های دیگه ای شده .آیا شما یک گروه ترویستی شیعی دیده ای که در دنیا مردم را به فجیع ترین شکل به خاک و خون بکشد و باعث بدنام کردن مسلمونها بشوند. همه ما در ایران با مشکلاتی مواجهیم تورم بالاست و گرانی بیداد میکند وما نباید دق و دلیمون را سر دین خالی کنیم . چرا که در اسلام توصیه های زیادی برای رفاه مردم و آسایش آنها شده . من برای هموطنان کردستانی آرزوی موفقیت میکنم و بدانید همه ما به نحوی با حکومت مشکل داریم
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

iroony - ایران - تهران
shayan96 - ایران - تهران ...گروه مقتدی صدر تو عراق داره مردم رو به خاک و خون میکشه...
دوشنبه 2 اردیبهشت 1387

salem - هند - ممبیی
shayan96 - ایران - تهران خسته نباشی. دوست داری بدونی این حکومت شیعه شما با اهل سنت چه رفتاری داره؟ خوب یه سر به مناطق سنی نشین بزن بیا ببین بلوچستان سوخته از اتش ظلم چی میکشه همین چند روز پیش دو روحانی اهل سنت در زندان زاهدان به دار اویخته شدن و اجسادشان در مکانی نا معلوم زیر تلی از خاک قرار گرفت . ما نمیگیم بلوچ هارو نکشید بکشید اما مرد باشید و جرات پس دادن اجساد اونهارو به خانواده داغ دیده شون داشته باشین. شاید جریان ریگی رو پیش بکشی اما من می پرسم چی باعث شد که رییگی ها بوجود بیایند ؟ ایا میدونی ریگی به خاطر سنی بودن از دبیرستان اخراج شده ایا میدونی برادر ریگی به اتهامات واهی اعدام شده ؟ ایا میدونی اقای نیکونام مشاورشاهرودی و رییس دادگاه های شرق روزانه چندین جوان بلوچ را اعدام میکند؟ دوستان از خلخالی مینالند اما بخدا این بد نام باعث روسفیدی خلخالی ها شده . دوست عزیز نمک رو زخمم نریز . می خواهی دلمون به چی ایران خوش باشه ؟ مطمئن باش اگه کوچکترین فرصتی برای استقلال بلوچستان بدست بیاد دریغ نمیکنیم. اگه میخواهی رفتار عربهارو با شیعه بدونی یه سفر برو امارات ببین کسی با شیعه کاری داره یا همون عربستان ببین شیعه چقدر ازاده سفرا شیعه کشورهای عربی مثل سعودی و کویت وقطر رو بشمار پستهای مهمی رو که دارن بشمار بعد بیا تو ایران سفیر بجای خود یه کارمند سنی تو سفارتهای ایران پیدا کن ! وزارت پیش کش یه استاندارسنی پیدا کن جایزه داری! دوست من درد بسیار اما مجالی برای بیان نیست امامطمئن باش روزی هم نوبت ما خواهد شد زیرا حکومت اون هم از نوع ظالمانش تاحالا برای کسی وفا نکرده.
دوشنبه 2 اردیبهشت 1387

ramtin1988 - اتریش - وین
shayan96 - ایران - تهران
دوشنبه 2 اردیبهشت 1387

ramtin1988 - اتریش - وین
shayan96 - ایران - تهران دوسته عزیز ما در کردستان چند حزب داریم به عنوانه مثال دمکرات که خودش به 2 حزب دیگه تقسیم میشه که یکی خواستار خودمختاری و دیگری خواستار ایرانی فدرال
دوشنبه 2 اردیبهشت 1387

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
به امید اشتی همه لهجه ها که اگر به غیراز این باشه ایرانی باقی نخواهدموند.
دوشنبه 2 اردیبهشت 1387

iroony - ایران - تهران
salem - هند - ممبیی ....حق دارید واقعا بهتون ظلم کرده این حکومت هر کسی هم تو این مملکت دنباله ره فرار هست یکی با تجزیه طلبی سرزمینش یکی با تجزیه خودش از کشور....ولی امثال خاندان ریگی که با حکومت اینقدر رابطه حسنه ی دارند خاین به خودتون هستند...به قول معروف من از بیگانگان هرگز ننالم که هر چه با من کرد آشنا کرد....بعد یه مطلب دیگه فکرشو رو کردی بلوچستان جدا شه از نظره اقتصادی چه وضعیتی پیدا میکنه؟؟!؟!از اینی هم که هست دهها برابر بدتر میشه...
چهار‌شنبه 4 اردیبهشت 1387

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.