زنان آلمانی خودخواه در راهند؟

زنان آلمانی خودخواه در راهند؟

اعضای تیم ملی فوتبال زنان آلمان

روز سه شنبه (25 مارس)، نتایج تحقیقی در آلمان منتشر شد که در آن تصویر تازه ای از زن آلمانی، خواسته های او و برنامه هایش برای آینده به دست داده است.

این تحقیق توسط مرکز جامعه شناسی برلین با همکاری مجله زنان "برگیته " انجام شده است و در آن ۱۰۲۰ زن آلمانی ۱۷ تا ۱۹ سال و ۲۷ تا ۲۹ سال مورد پرسش قرار گرفته اند.

آنچه نتایج تحقیق را جالب می کند این است که نشان می دهد زنان دیگر حاضر نیستند بین بچه دار شدن یا شاغل بودن یکی را انتخاب کنند. آنها می خواهند مادران شاغلی باشند که در عرصه های مختلف مسئولیت به عهده می گیرند.

۸۵ درصد زنان مورد پرسش قرار گرفته در این تحقیق گفته اند که می خواهند از نظر مالی مستقل باشند و تنها گروه کوچکی از آنها حاضر بودند به خاطر داشتن بچه از شغل خود صرفنظر کنند. ۹۰ درصد آنها نیز اعلام کرده اند که می خواهند روی پای خود بایستند و اطمینان داشته اند که برای انجام وظایف شغلی خود به اندازه کافی توانا هستند.

با توجه به اینکه جامعه آلمان جوانگرایی خود را از دست می دهد و کمبود نیروی متخصص در میان مردان آلمانی وجود دارد، تحقیق حاضر هشدار و زنگ خطری است به دولتمردان آلمان تا راه های مناسبی برای اشتغال بیشتر زنان فراهم آورند.

جامعه شناس آلمانی
 زنان دیگر بر این باور نیستند که اگر ۲۴ ساعت در خانه بمانند و همه چیز را تحت کنترل داشته باشند بچه های بهتری تربیت می کنند
 
پرفسور یوتا آلمندیگر

پروفسور"یوتا آلمندیگر" جامعه شناس و مسئول تحقیق انجام شده می گوید: "این تحقیق به ویژه از این جهت مهم است که هشداری است به مدیران اقتصاد تا از نیروی کار زنان بهتر استفاده کنند و امکانات کاری بهتری برای زنان بچه دار فراهم آورند."

او در ادامه می گوید: "دورنمای اقتصاد آلمان نشان می دهد که به نیروی کار زنان نیاز جدی وجود دارد و اگر مردان حاضر نباشند در انجام کار های خانه با زنان مشارکت بخرج دهند آنها راه خود را به تنهایی طی خواهند کرد."

آخرین تحقیق انجام شده در این رابطه در سال ۱۹۸۲ توسط همین موسسه انجام شد و در آن زمان زنان مجبور بودند بین شغل و تشکیل خانواده یکی را انتخاب کنند. در تحقیق فعلی آنها به هیچوجه حاضر به چشم پوشی از هیچ یک از این دو گزینه نیستند.

در عین حال لازم به یادآوری است که زنان شاغل آلمانی به نسبت دیگر زنان در اروپا از شرایط کاری نامناسب تری برخوردارند که دریافت دستمزد کمتر در مقایسه با مردان و داشتن محدودیت برای راه یافتن به مشاغل مدیریت از جمله این شرایط نامطلوب به حساب می آید.

زن و خانواده

" یوتا آلمندیگر" در توضیح بخش زنان و خانواده این تحقیق جدید می گوید: "زنان دیگر بر این باور نیستند که اگر ۲۴ ساعت در خانه بمانند و همه چیز را تحت کنترل داشته باشند بچه های بهتری تربیت می کنند."

 نباید تصور کرد که انبوهی از زنان خودخواه آلمانی در راه هستند که می خواهند همه جامعه را تحت تاثیر قرار دهند بلکه باید توجه داشت که نسل جدید زنان آلمانی نسل با اعتماد به نفسی است که آماده است در زمینه های مختلف مسئولیت قبول کند
 

در گزارش مرکز جامعه شناسی برلین آمده است که ۹۰ درصد زنان خواهان رابطه محکمی با شریک زندگی خود هستند اما تنها ۵۸ درصد آنها نقش مهمی به این رابطه در زندگی خود می دهند. این موضوع نشان می دهد که آنها آماده اند در صورتی که رابطه خوبی با شریک زندگی خود نداشتند آنها را ترک کنند. در ضمن نظر این زنان بستگی به میزان تحصیلات و یا موقعیت شغلی آنها ندارد.

نکته قابل توجه دیگر در این تحقیق رابطه زنان جوان با مادران خود است. آنها گفته اند که با مادران شاغل خود رابطه بهتر و مطمئن تری دارند و ترجیح می دهند که مادرانشان به جای در خانه ماندن بیرون از خانه کار کنند.

در همین حال، از گروهی از مردان درباره نتیجه این تحقیق سوال شده است. آنها با ناباوری به خواسته های زنان نگاه کرده اند و ۶۵ درصد گفته اند که زنان نمی توانند روی پای خود بایستند و ۵۰ در صد معتقدند که زنان قادر به قبول مسئولیت های شغلی نیستند.

نظر خواهی از مردان آلمانی نشان می دهد که آنها از اعتماد به نفس زنان و انگیزه های آنها برای دستیابی به امکانات شغلی بهتر تصویر نادرستی دارند.

در این گزارش همچنین آمده است که نباید تصور کرد که انبوهی از زنان خودخواه آلمانی در راه هستند که می خواهند همه جامعه را تحت تاثیر قرار دهند بلکه باید توجه داشت که نسل جدید زنان آلمانی نسل با اعتماد به نفسی است که آماده است در زمینه های مختلف مسئولیت قبول کند و طبعا در این راه برای تاثیرگذاری و کسب قدرت هم تلاش می کند. نسلی که " آنگلا مرکل " صدر اعظم آلمان را به عنوان الگو در پیش رو دارد.


iran zamen - نروژ - روگنان
به این میگویند برابری زن و مرد.
پنج‌شنبه 8 فروردین 1387

zpirooz - آلمان - آخن
پس دخترهای ایرانی خیلی از اینها جلوترند چون من تمام دخترهایی که میشناسم حاضر نبوده و نیستند بین موقعیت اجتماعی و زندگیشون یکی رو انتخاب کنند. خود من با وجود داشتن بچه همچنان دنبال تحصیل هستم اما خودمونیم مردهای ایرانی (حداقل از نوع همسر من) از این آلمانیها فهمیده ترند. من از دوستان آلمانی میشنوم که از دخترهای آلمانی بخاطر همین مسایل خوششون نمیاد و اغلب بدنبال زنهای شرقی میرن
جمعه 9 فروردین 1387

bibi joon - المان - ریبا
اره بابا.یعنی چی 24 ساعت توی خونه بشور بساب بپز که چی؟؟به کجا میرسی؟؟؟
جمعه 9 فروردین 1387

DokhtarIrooni - ایران - مشهد
خوبه.آلمان نیروی متخصص به اندازه کافی نداره .زنها هم دوست دارن در زمینه های شغلی موفق بشن.
جمعه 9 فروردین 1387

mshababi - ّایران - قایم شهر
من به عنوان یک مرد ایرانی همواره به همسرم گفته ام که هروقت بخواهد می تواند شغل خارج از منزل را انتخاب کند ولی از لحاظ وظیفه ؛ مسولیت اصلی متوجه من است و خودم رامسوول می دانم
یکشنبه 11 فروردین 1387

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.