چهارشنبه سوری در فرانسه اکران می شود
چهارشنبه سوری در فرانسه اکران می شود
ترانه علیدوستی در چهارشنبه سوری |
اما این روزها مطبوعات فرانسه درباره فیلم ایرانی دیگری نیز می نویسند، "چهارشنبه سوری" به کارگردانی اصغر فرهادی؛ قرار است این فیلم در ماه ژانویه امسال در فرانسه نمایش عمومی داشته باشد.
تهیه کننده فیلم، سید جمال ساداتیان اطلاع زیادی از چند و چون اکران این فیلم در فرانسه ندارد، فقط می داند که قرار است در ژانویه اکران شود، زیرا یک کمپانی فرانسوی در یکی از جشنواره های خارجی، فیلم را دیده و پسندیده و امتیاز نمایشش را در فرانسه خریده است.
"چهارشنبه سوری" پس از فیلم های "رقص در غبار" (۱۳۸۱) و "شهر زیبا" (۱۳۸۲) سومین ساخته اصغر فرهادی و موفق ترین فیلم اوست.
هر چند فیلم های قبلی فرهادی نیز در جشنواره ها مورد توجه بود و منتقدان از آن ها استقبال می کردند، اما از استقبال مردمی چندانی برخوردار نبود، اما چهارشنبه سوری هم از استقبال مردمی خوبی برخوردار بود و هم در جشنواره های داخلی و خارجی مورد توجه واقع شد.
این فیلم در جشنواره فیلم فجر کاندیدای ۹ جایزه بود که ۴ جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین و فیلم برگزیده تماشاگران را از آن خود کرد.
در این فیلم هدیه تهرانی، حمید فرخ نژاد، ترانه علیدوستی، پانته آ بهرام، هومن سیدی، سحر دولتشاهی، مهران مهام، بهشاد شریفیان، جلال حد سراج پور بازی کرده اند و مانی حقیقی در نوشتن فیلمنامه با اصغر فرهادی همکاری کرده است.
برخی از مطبوعات فرانسوی این فیلم را فیلمی تاثیرگذار و کارگردانش را کارگردانی در تراز جهانی خوانده اند و به نام گذاری فیلم که بر اساس یکی از آیین های ایرانی انجام شده است، اشاره کرده اند.
توجه این مطبوعات خبر از موفقیت این فیلم در اکران عمومی فرانسه می دهد، زیرا این روزها تبلیغات سیاسی درباره ایران و حجم به کاررفتن نام ایران در رسانه های جمعی جهان مردم را تشنه شناختن ایران و ایرانیان کرده است و سینما یکی از ابزار ارتباطی ایرانیان با مردم دیگر کشورهاست.
چهارشنبه سوری یکی از فیلم های موفق سینمای ایران در سال های اخیر است که با سادگی تمام، نقبی زده است به مسائل پیچیده خانوادگی در طبقه متوسط شهری. روحی، دختری از طبقه پایین در آخرین روزهای سال برای نظافت و خانه تکانی وارد خانه ای می شود و با وارد شدن به آن خانه وارد زندگی ای می شود که رفتارها در آن برایش تازگی دارد.
موضوع محوری داستان فیلم شک و خیانت است. روحی، تماشاگر شک زنی به همسرش است و با حس کنجکاوی و فضولی با این شک همراه می شود و زوایای تازه ای از این زندگی را کشف می کند که در آغاز زرق و برق آن مانع دیدنش شده است.
کارگردان از ابتدای فیلم با میدان دادن به شک زن و بیننده، گره ایجاد می کند و خود گره را باز می کند و زن و بیننده را به اشتباه بودن قضاوت خود واقف می کند تا این که در پایان درست در جایی که سرمای زندگی دارد به گرما تبدیل می شود و شک جای خود را به یقین داده است، کارگردان شوک را وارد می کند و تمام بناهای شک و تردید را که خود ویران کرده است، دوباره بنا می کند.
اصغر فرهادی که در دو فیلم قبلی خود نشان داده است دغدغه توجه به مسائل اجتماعی طبقات پایین را دارد و دو فیلم قبلی او در حول زندگی طبقات پایین جریان داشت و راهی به طبقات بالاتر نداشت، این بار سراغ طبقه ای دیگر رفته است.
در چنین مواقعی که کارگردان سراغ زندگی هایی می رود که خود در آن تجربه ای ندارد یا دغدغه او نیست، باید نگران فیلم بود، اما او توانسته است به خوبی از پس کار برآید و می توان گفت که فیلم در به تصویر کشیدن طبقه متوسط شهری و مسائل خانواده های این طبقه موفق بوده است.
در کنار داستان روان و سرراست، بازی بازیگران فیلم یکی از نقاط درخشان فیلم به شمار می رود. هر چهار بازیگر اصلی فیلم یعنی هدیه تهرانی، حمید فرخ نژاد، ترانه علیدوستی و پانته آ بهرام در نقش های خود به خوبی بازی کرده اند و ظرفیت های تازه ای از قابلیت های بازیگری خود را به نمایش گذاشته اند.