کشف مین ساخت ایران در مناطق مرزی هرات

کشف مین ساخت ایران در مناطق مرزی هرات

مقامات محلی در شهر هرات افغانستان، از کشف مین های ساخت ایران در مرز مشترک دو کشور خبر داده اند.
پلیس مرزی هنوز کسی را در ارتباط با این قضیه دستگیر نکرده است

مسئولان پلیس مرزی افغانستان در هرات می گویند پنج مین در منطقه مرزی کشف کرده اند که ساخت ایران است. اما مسئولان کنسولگری ایران در هرات، این موضوع را رد کره اند.

رحمت الله صافی فرمانده پلیس مرزی هرات به خبرنگاران گفت که نیروهای تحت امر وی، در حال گشت زنی در مناطق هم مرز ایران و افغانستان این مین ها را که به گفته او در یک غار پنهان شده بود، کشف کردند.

پلیس مرزی هنوز کسی را در ارتباط با این قضیه دستگیر نکرده است .

آقای صافی گفت: مینهای کشف شده از نوع ضد تانک است و کسانی که این مینها را به افغانستان وارد کرده اند، قصد دارند از آنها علیه نیروهای افغان و خارجی استفاده کنند.

ایران می گوید اگرچه مخالف حضور نیروهای خارجی، به ویژه آمریکا در افغانستان است، اما از ثبات و امنیت در این کشور پشتیبانی می کند.

با این وجود، مقامات نیروهای خارجی در افغانستان، تاکنون بارها از کشف اسلحه ساخت ایران در افغانستان خبر داده اند.

وزارت خارجه ایران روز گذشته به اظهارات اخیر تونی بلر نخست وزیر بریتانیا در خصوص همکاری ایران با شورشیان طالبان در افغانستان واکنش نشان داد.

محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت "اتهامات بی‌اساس و واهی بلر در مورد همکاری ایران با طالبان و موضوع تروریسم مطلب جدیدی نبوده و فاقد ارزش سیاسی است".

'همکاری با دشمن افغانستان'

'دوست'
 ما انتظار چنین کاری را از کشور دوست و همسایه خود (ایران) نداریم و کشف مین ایرانی در مناطق مرزی، ثابت می کند که ایران با دشمن ما همکار است
 
رحمت الله صافی فرمانده پلیس مرزی در هرات

رحمت الله صافی فرمانده پلیس مرزی هرات در این مورد گفت: "ما انتظار چنین کاری را از کشور دوست و همسایه خود (ایران) نداریم و کشف مین ایرانی در مناطق مرزی، ثابت می کند که ایران با دشمن ما همکار است".

فرمانده پلیس مرزی افغانستان در هرات گفت که نیروهای تحت امر وی، "به دلیل کمبود امکانات، قادر به کنترل بهتر مرزها نیستتد، ولی چرا پلیس ایران که امکانات کافی دارد، قادر به جلوگیری از ارسال اسلحه به خاک افغانستان نیست؟".

پلیس مرزی افغانستان، مینهای کشف شده را در معرض دید خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی قرار داد.

'نشانه های ایرانی'

یکی از فرماندهان پلیس مرزی هرات که می گوید با سلاحهای ساخت ایران آشنایی دارد، به بی بی سی گفت: "مینهای کشف شده، از نوع ام 19 ایرانی است که بسیار مشهور است و نشانه هایی بر روی خود دارد که نشان می دهد جدیداً ساخته شده است".

نیک محمد رییس موسسه مین روبی اومر در هرات نیز با تایید اینکه مینهای کشف شده، از نوع ام 19 ساخت ایران است، به بی بی سی گفت که این مین ها، به دلیل داشتن مقدار زیاد مواد منفجره، قدرت تخریبی زیادی دارد.

او افزود که کشف این مین ها با دستگاههای مین یاب ادارات مین روبی افغانستان مشکل است و برای پیدا کردن آنها باید از سگهای آموزش دیده استفاده کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که کنسولگری ایران در هرات، از کشف مین های ساخت این کشور در منطقه مرزی دو کشور ابراز بی اطلاعی کرده است.

محمدعلی نجفی منش سر کنسول ایران در هرات به بی بی سی گفت: "تاکنون در این مورد رسماً چیزی به ما اعلام نشده و معمولا این شایعات را دشمنان دو کشور و آنانی که شعار کمک به افغانستان را داده اند و در این امر ناکام مانده اند ایجاد می کنند".

آقای نجفی منش کشف مین ایرانی را یک اتهام دانست و آن را رد کرد.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.