اثبات اراده یک پادشاه

اثبات اراده یک پادشاه

صحنه بسکتبال حرفه ای آمریکا ستارگان متعددی را به خود دیده است. جولیوس اروینگ، مجیک جانسون، کریم عبدالجبار، مایکل جوردن یا لری برد را تاریخ ورزش حرفه ای از یاد نخواهد برد، اما تعداد داستان تک بازی های فراموش نشدنی چندان زیاد نیست.
تیشان پرینس، و دیگر بازیکنان دیترویت بار دیگر در مهار جیمز ناکام ماندند

از این رو است که هیچکس شبی را که رجی میلر، گارد شوتزن ایندیانا در کمتر از 9 ثانیه 8 امتیاز کسب کرد، یا شبی که مایکل جردن پس از بازگشت از مصدومیت، 63 امتیاز مقابل بوستون سلتیکز بدست آورد را فراموش نخواهد کرد.

پنجشنبه شب، 31 ماه مه 2007، در سالن موسوم به 'کاخ' یا 'قصر' در شهر آبرن هیلز ایالت میشیگان، لبرون جیمز 22 ساله، که در محافل ورزش حرفه ای با عنوان 'شاه جیمز' از او نام برده می شود، برگی دیگر از دفتر بازی های فراموش نشدنی را رقم زد؛ برگی که شاید بعدها از آن با عنوان 'نبرد کاخ آبرن هیلز' یاد شود.

'نبرد کاخ آبرن هیلز'

یورش او به سمت سبد دیترویت در ثانیه های پایانی وقت قانونی بازی و به ثمر رساندن دانکی که کلیولند را از شکست نجات داد و بازی را در تساوی به وقت اضافه کشاند، کوچکترین بخش این خاطره خواهد بود.

در بازی پنجم دیترویت و کلیولند در فینال کنفرانس شرق که پس از دوبار کشیده شدن سرنوشت بازی به وقت اضافه، در نهایت با نتیجه 109 به 107 به سود کلیولند خاتمه یافت، از دو دقیقه و 17 ثانیه به پایان وقت قانونی، تا پایان بازی، این لبرون جیمز بود که یک تنه همه امتیازات کلیولند در این مقطع از مسابقه را کسب کرد.

آنچه اهمیت چنین عملکردی را دو چندان می کند این است که در تحلیل ها و گزارش های کارشناسان، همه اذعان کرده اند که دیترویت بی اشتباه بود؛ بازیکنان دیترویت نه تنها در کنترل ریباندها موفق تر بودند، بلکه در مقاطع حساس هم اشتباه جبران ناپذیری انجام ندادند و حتی شوت بی موقعی هم به سمت حلقه پرتاب نکرند.

با این وجود لبرون جیمز تنها در 12 دقیقه و 17 ثانیه پایانی 25 امتیاز کسب کرد که از جمله آن دو پرتاب سه امتیازی و دو دانک بود. او در کل مسابقه 48 امتیاز بدست آورد.

عملکرد این بازیکن جوان را تنها باید مظهر اراده یک 'پادشاه' دانست.

جدال یک به پنج: طاقت فرسا

تیم؟ یا بازیکن؟

پس از مسابقه، دور زانوی های لبرون جیمز کیسه یخ پیچیده بودند و حوله ای بر روی شانه هایش قرار داشت.

او هر چند از این پیروزی بعنوان یکی از پیروزی های تاریخی برای تیم کلیولند یاد کرد اما گفت :" حالم بسیار بد است. خسته ام، کوفته ام، و رمقی برایم باقی نمانده."

جیمز که همراه با تیم خود شنبه شب به وقت محلی، برای بازی ششم و احتمالا تاریخی میزبان دیترویت خواهد بود، کمتر از دو روز برای استراحت فرصت دارد که به گفته او :" وقتی دختر دوساله پرسر و صدایتان هم تمام روز در خانه بدود شرایط دشوار تر خواهد شد!"

تیم یا بازیکن؟

در دو مسابقه اول این مرحله که کلیولند هر دو را در زمین دیترویت به این تیم باخت، لبرون جیمر تحت انتقادهای فراوانی قرار گرفت که چرا با توجه به قابلیتهای تکنیکیش اولویت را به همکاری و بازی تیمی داده است.

با این حال، هرچند در سه بازی گذشته که برای کلیولند با پیروزی همراه بوده او تاکید بیشتری بر بازی فردی داشته اما نه او تیم خود را از یاد برد، و نه تیم او از بابت عملکرد او ابراز نارضایتی کرد.

جیمز در این مسابقه هم در کمک به تیم خود 9 ریباند، 7 پاس منجر به گل و 2 توپ دزدی داشت و در برابر، در لحظاتی که مهار تهاجمی کلیولند را در اختیار گرفت، بازیکنانی چون ساشا پاولوویچ و اندرسون واره ژائو در دفاع و حمله به حمایت از او پرداختند.

دیترویت: مانعی در برابر یک حادثه تاریخی

آیا دیترویت می تواند حوادث فصل گذشته را تکرار کند؟

کلیولند در روزهای آتی دوبار موقعیت خواهد داشت که برای اولین بار در تاریخ این باشگاه، به فینال ان بی ای برسد.

اما در این مسیر با مانع عظیمی بنام دیترویت مواجه است.

هرچند بازی در زمین خود، به کلیولند امکان می دهد تا با تکیه به تماشاگران، فضای روانی سنگینی علیه دیترویت ایجاد کند، اما دیترویت یک سال قبل دقیقا در همین شرایط قرار داشت.

آنها در مرحله نیمه نهایی کنفرانس غرب در سال 2006، در برابر کلیولند، همانند وضعیت کنونی، دو مسابقه اول را بردند و در سه مسابقه بعدی نتیجه را واگذار کردند.

در دوبازی نهایی، دیترویت در دفاع درنده ظاهر شد و با دو پیروزی به فینال کنفرانس شرق صعود کرد.

اما کارشناسان معتقدند امسال کلیولند بسیار باتجربه تر و مسلط تر بوده و بعید به نظر می رسد که همانند بازی ششم سال قبل که کلیولند موقعیت برای برد و صعود را از دست داد، امسال هم چنین حادثه ای، حداقل به همان شکل، تکرار شود.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.