روزنامه های بریتانیا: پنجشنبه ۳ مه

روزنامه های بریتانیا: پنجشنبه ۳ مه

بازداشت حسین موسویان مذاکره کننده ارشد سابق ایران در مورد پرونده هسته ای، گفتگوی مقامات ایران و آمریکا در جریان کنفرانس همسایگان عراق در شرم الشیخ و جنجالی که بر سر بوسه رئیس جمهور ایران بر دستهای آموزگار کلاس اول دبستان او پیش آمده از جمله مطالب مرتبط با ایران در روزنامه های امروز چاپ لندن است. نشریات بریتانیا

دو روزنامه گاردین و فایننشال تایمز گزارشهایی را به بازداشت حسین موسویان مذاکره کننده ارشد سابق ایران در امور مربوط به پرونده هسته ای تهران و سفیر اسبق ایران در آلمان اختصاص داده اند.

روزنامه گاردین به نقل از منابع ایرانی اتهامات عنوان شده علیه آقای موسویان را "انتقال اطلاعات و موارد امنیتی" ذکر کرده و از قول علی انصاری از تحلیلگران امور ایران در بریتانیا نوشته است که بازداشت آقای موسویان اگر دلایل و شواهد موجهی برای آن عنوان نشود حمله ای جدی به جناح میانه رو یی است که آقای موسویان به آن تعلق دارد.

به نوشته گاردین هنوز برای منابع دیپلماتیک در تهران کاملا روشن نیست که آیا این بازداشت جنبه سیاسی دارد یا نه. اما آنچه مسلم است این اقدام در شرایطی پرتنش صورت گرفته که در اثر آن، ایران زیرفشارهای متعدد بین المللی قرار دارد.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از خبرگزاری فارس که آن را یک خبرگزاری نیمه رسمی وابسته به سپاه پاسداران نامیده، اتهام آقای موسویان را جاسوسی و ارتباط با عوامل بیگانه و تبادل اطلاعات با آنان عنوان کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز حکومت ایران نسبت به سفرهای خارجی کارگزارانش حساس است و آقای موسویان به دنبال از دست دادن مقامش بعنوان رئیس کمیته سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی منظما به خارج سفر کرده است.

روزنامه گاردین گزارشی را که چند روز پیش درباره شکل گیری یک ائتلاف بزرگ سیاسی در ایران برای جلوگیری از انتخاب محمود احمدی نژاد از رسیدن به مقام ریاست جمهوری برای یک دوره دیگر به چاپ رسانده بود، بار دیگر در ویژه نامه هفتگی خود نقل کرده است.در این گزارش از احزاب اصلاح طلب و محافظه کاران میانه رو که آقای موسویان نیز از جمله آنهاست به عنوان پایه های این ائتلاف نام برده شده است.

در همین حال، روزنامه ایندیپندنت در مقاله اصلی شماره امروز خود زیر عنوان "کلید خروج آمریکا از عراق در دست ایران است" نوشته است که دیدارهایی که طی این هفته میان مقامات ایران و آمریکا در چهارچوب اجلاس همسایگان ایران صورت می گیرد، نشان خواهد داد که دو طرف تا چه حد به دیپلماسی برای حل اختلافات خود و مسایل منطقه ای بها می دهند.

روزنامه تایمز نیز با اشاره به همین کنفرانس نوشته است که نخستین گفتگوهای میان مقامات آمریکا و ایران که امروز صورت می گیرد می تواند تاریخ ساز باشد.

تایمز در گزارش دیگری، نوشته است که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران با در آغوش گرفتن و بوسه زدن بر دستهای آموزگار کلاس اول دبستان خود در روز معلم و در برابر دوربینهای تلویزیونی با انتقادات گزنده مومنان و منتقدان مواجه شده و از جمله روزنامه حزب الله چاپ تهران این اقدام آقای احمدی نژاد را بی سابقه و مخالف معیارهای رفتار اسلامی توصیف کرده است.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.