مذاکرات هسته ای ایران و اروپا آغاز می شود

مذاکرات هسته ای ایران و اروپا آغاز می شود

روز چهارشنبه، 25 آوریل، دور اول مذاکرات هسته ای جدید اتحادیه اروپا و ایران برگزار می شود.
مذاکرات قبلی سولانا و لاریجانی نتوانست دیدگاههای دو طرف را به یکدیگر نزدیک کند

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرده است که علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، در راس هیاتی برای مذاکره با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عازم آنکارا، پایتخت ترکیه شد.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه، جواد وعیدی، معاون بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، و محمد سعیدی، معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی، آقای لاریجانی را در این سفر همراهی می کنند.

روز 20 آوریل از قول آقای لاریجانی گزارش شد که دعوت خاویر سولانا برای از سرگیری گفتگو در باره برنامه هسته ای ایران را پذیرفته و بعدا اعلام شد که این مذاکرات در پایتخت ترکیه برگزار خواهد شد.

آخرین دور مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در پاییز سال گذشته برگزار شد و به نتیجه ای دست نیافت و پس از آن نیز تنها تماس رو در رو بین آقایان سولانا و لاریجانی در ماه فوریه و در حاشیه اجلاس امنیتی در آلمان صورت گرفت.

تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد دو قطعنامه حاوی وضع برخی تحریم های بین المللی علیه ایران را تصویب کرده و در آنها از این کشور خواسته است بخشی از فعالیت های هسته ای خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد.

قطعنامه های شورای امنیت با حمایت کشورهای گروه موسوم به 1+5 شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و همچینین آلمان تدوین شد که بر تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران تاکید داشته اند.

کشورهای غربی در مورد اهداف برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ظنین هستند و گفته اند که ممکن است این کشور در صدد دستیابی به اسلحه اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای باشد.

ایران این اتهام را رد کرده و بر ادامه فعالیت های هسته ای جاری به خصوص غنی سازی اورانیوم تاکید داشته و آن را حق این کشور به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای دانسته است.

روز سه شنبه محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، بار دیگر تحریم های شورای امنیت را غیرقانونی توصیف کرد و وعده داد که برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت.

تلاش برای نوعی تفاهم

مذاکرات آنکار در حالی آغاز می شود که اوایل این هفته، کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجرای مفاد قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را همراه با برخی تنبیه های اضافی تصویب کردند.

ایران تعلیق غنی سازی اورانیوم را رد کرده و بر ادامه این برنامه تاکید داشته است


قطعنامه های شورای امنیت بر حل بحران هسته ای ایران از طریق مذاکره تاکید ورزیده، اما انجام چنین مذاکراتی را به تصمیم جمهوری اسلامی به اجرای خواست های مندرج در قطعنامه های شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی موکول کرده است.

جمهوری اسلامی این قطعنامه ها را رد کرده و در مقابل، به گسترش فعالیت های هسته ای خود ادامه داده و از جمله گفته است به ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی دست یافته است.

با توجه به اختلاف نظر ایران و اروپا در مورد ادامه یا تعلیق غنی سازی اورانیوم، محور گفتگوهای آقایان سولانا و لاریجانی برای دست یافتن به توافق بین دو طرف موضوعی برای اظهارنظرهای گوناگون بوده است.

روز سه شنبه، محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در اظهار نظری پیرامون مذاکرات آنکارا گفت که این مذاکرات در حالی برگزار می شود که اتحادیه اروپا هیچ نوع پیش شرطی برای آن تعیین نکرده است.

همچنین، روز دوشنبه آقای لاریجانی در مورد سرنوشت مذاکرات آنکارا در صورت طرح مجدد درخواست از ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم، گفت که "یک زمانی و در شرایطی خاص، بحث تعلیق مطرح شد، اما امروز شرایط تغییر کرده است؛ پس از آن کشورهای 1+5 در جایگاه خود قرار گرفتند و ما نیز در جایگاه خودمان."

ظاهرا اشاره آقای لاریجانی به اخبار حاکی از پیشرفت ایران در برنامه غنی سازی اورانیوم بوده است.

برخی از ناظران گفته اند که احتمال دارد آقای سولانا با پیشنهاد جدیدی از سوی گروه 1+5 برای رفع بن بست موجود در مورد برنامه های هسته ای ایران در مذاکرات آنکارا شرکت کند که می تواند شامل تعلیق بخشی از برنامه غنی سازی و حفظ بخش های دیگری از آن باشد.

به گفته آنان، ممکن است اصول چنین پیشنهادی در گفتگوهای تلفنی آقایان سولانا و لاریجانی مطرح شده باشد و گفتگوهای آنکارا به نوعی تفاهم اولیه دست یابد و زمینه مذاکرات بعدی با شرکت نمایندگان کشورهای گروه 1+5 را فراهم آورد.

در عین حال، بعضی از ناظران به آنچه که موضع انعطاف ناپذیر تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی، به خصوص رییس جمهوری، خوانده اند اشاره کرده و حصول تفاهم در مذاکرات جاری را دشوار دانسته اند.

در حالیکه مذاکرات قبلی ایران و اتحادیه اروپا نتیجه ای در بر نداشته است، آقای لاریجانی نسبت به احتمال موفقیت گفتگوهای آنکارا ابراز امیدواری کرده و گفته است که اگر خواسته های دو طرف به درستی مطرح شود، می توان راه حلی برای این مساله پیدا کرد.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.