لندن بازی "۱۵نظامی" را به وقت اضافه می کشد

لندن بازی "15نظامی" را به وقت اضافه می کشد

لندن  احتمالاً در سطح روابط خود با تهران تجدید نظر می کند .

 روزنامه انگلیسی "گاردین" با اعلام این خبر به نقل از یک منبع دپیلماتیک در لندن نوشت: این تصمیمی است که در پی بازداشت نظامیان انگلیسی توسط ایران گرفته شده است زیرا ما تمایل نداریم اجازه دهیم ایرانی ها این بازی را به سود خود تمام کنند . البته قصد ما انتقام گیری نیست .

وی در عین حال تأکید کرد: تصمیم ما تند و عجولانه نخواهد بود .

گاردین همچنین نوشت: دستور مارگارت بکت، وزیر امور خارجه انگلیس درباره تجدید نظردر روابط ایران و انگلیس به مرحله اجرا نزدیک شده است .

این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع دیگر نوشت:لندن قصد ندارد روابط خود با ایران را قطع کند ولی در حال بررسی راه هایی برای انتقال پیام های خود به داخل ایران است .یک کارشناس مسایل بین المللی در این باره به خبرنگار ما گفت: نامشخص بودن منابع خبری گاردین صحت خبر را تا حدی با تردید مواجه می کند وآن را به بازی های هدفمند سیاسی - رسانه ای نزدیک می کند، هرچند که درجریان بازداشت انگلیسی ها در ایران ، چنین زمزمه هایی در لندن مطرح بود .

سید ضیاء الدین احتشام افزود: البته اگر هم چنین تصمیمی در لندن گرفته شده و آنها می خواهند آن را اجرا کنند ، نشانه این است که لندن هنوز از شوک 15 نظامی خود بیرون نیامده است و از اینکه در این جریان نتوانست پیروز میدان لقب بگیرد بسیار سرخورده است ، این را می توان از آن بخش از خبر گاردین دریافت که به نقل از منبع دیپلماتیک اش می گوید: "ما تمایل نداریم اجازه دهیم ایرانی ها این بازی را به سود خود تمام کنند ." به خوبی دریافت؛ در واقع لندن که بازی "15 نظامی" را باخته است ، اینک می کوشد بازی را به وقت اضافه بکشد تا شاید برای حیثیت "ابر قدرت سابق" فرجی حاصل شود .

احتشام گفت: ماجرای نظامیان تبدیل به یک نزاع داخلی در میان سیاستمداران انگلیسی شد و اینک تلاش می شود با "ملی" کردن موضوع ، قضیه فرافکنی شود.

وی افزود: همچنین انگلیس می خواهد هزینه بازی را بر ایران سنگین کند تا در صحنه های بعدی ، پای ایران در اتخاذ تصمیمات قاطعانه بلغزد .  احتشام گفت: انگلیس در میان افکار عمومی ایران ، جایگاه بسیار نازلی دارد و بیشترین سوء ظن ها در میان ایرانیان به انگلیسی هاست و از این رو ، تصمیم لندن برای کاستن از سطح روابط خود با تهران ، باعث تأسف ایرانی ها نخواهد شد .

وی افزود: برای آنکه درک صحیحی از جایگاه انگلیس در میان افکار عمومی ایران داشته باشیم ، کافی است این واقعیت را به یاد بیاوریم که برغم آنکه روابط ایران و آمریکا 27سال است که قطع شده و دو کشور در تقابل آشکار با یکدیگر هستند ولی در ایران، آمریکا به اندازه انگلیس منفور نیست و بسیاری از ایرانیان معتقدند با آمریکایی ها بهتر می توان تعامل کرد تا با انگلیسی ها . 

 

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.