درخواست حضور احمدی نژاد در شورای امنیت

رییس جمهوری ایران قطعنامه احتمالی شورای امنیت علیه این کشور را بی اثر خوانده و همزمان، نماینده ایران در سازمان ملل درخواست رسمی حضور وی در جلسه شورا را تسلیم کرده است.
احمدی نژاد: بی جهت در این فکر نباشید که ایران را محاصره و تحریم می کنیم

روز جمعه، 16 مارس، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در سخنانی که در استان یزد ایراد کرد در اشاره به مخالفت برخی کشورهای خارجی با ادامه برنامه های هسته ای ایران گفت که "چرخه سوخت هسته ای در اختیار ملت ایران است و از آن عقب نشینی نخواهد کرد."

رییس جمهوری ایران، که در اجتماع مردم شهرستان خاتم سخن می گفت، هشدار داد که کسانی که، به گفته وی، در نظر دارند با تهدید و زور سلطه خود را بر ملت ها تحمیل کنند، در اشتباه هستند و نمی توانند مانع از رشد علمی ملت ایران شوند.

وی اقدامات بین المللی علیه جمهوری اسلامی را بی اثر خواند و اظهار داشت "بی جهت در این فکر نباشید که ایران را محاصره می کنیم یا تحریم می کنیم، یک روز حقوق بشر را بهانه می کنند، یک روز می گویند در ایران آزادی و انتخابات نیست و ما نگران هستیم که ملت ایران از مسیر صلح آمیز منحرف شود."

آقای احمدی نژاد ظاهرا در اشاره به مذاکرات اعضای شورا امنیت در باره قطعنامه احتمالی علیه برنامه های هسته ای ایران گفت "خیال نکنید با این نشست و برخاست ها و جلسات می توانید خللی در مسیر ملت ایران ایجاد کنید."

اظهارات رییس جمهوری ایران در حالی انتشار می یابد که کشورهای گروه 1+5 متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، روسینه، چین، بریتانیا و فرانسه - همراه با آلمان بر سر پیش نویس قطعنامه در مورد برنامه های هسته ای ایران به توافق رسیده اند.

انتظار می رود در این قطعنامه از ایران خواسته شود به خواست های مندرج در مصوبات قبلی شورای امنیت شامل تعلیق بخشی از برنامه های هسته ای این کشور عمل کند و همزمان، تحریم های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا بگذارد.

احتمالا این قطعنامه برای عمل به درخواست های مندرج در آن مهلتی را برای ایران تعیین خواهد کرد و در صورت خودداری ایران از اجرا این درخواست ها در پایان این مهلت، مجددا پرونده هسته ای این کشورا به منظور تشدید تنبیه های بین المللی در شورا مطرح خواهد شد.

درخواست رسمی حضور در جلسه شورای امنیت

جمهوری اسلامی خواست های مندرج در مصوبات قبلی شورای امنیت را مغایر حقوق این کشور در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای و غیرقانونی خوانده و از اجرای آنها خودداری ورزیده است.

همزمان، جمهوری اسلامی رسما خواستار حضور محمود احمدی نژاد در نشست شورای امنیت برای بررسی مساله هسته ای شده است.

نماینده آمریکا از درخواست رییس جمهوری ایران ابراز تعجب کرده است


شامگاه پنجشنبه، دومیسانی کومالو، نماینده آفریقای جنوبی و رییس دوره ای شورای امنیت، در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام داشت که محمد جواد ظریف، نماینده ایران درخواست رسمی حضور آقای احمدی نژاد در جلسه شورای امنیت را به وی تسلیم کرده است.

آقای کومالو گفت که در این نامه آمده است که رییس جمهوری ایران در نظر دارد در جلسه شورای امنیت مربوط به پیش نویس قطعنامه علیه ایران سخنرانی کند و افزود که با سایر اعضای شورای امنیت در مورد قبول یا رد این درخواست مشورت خواهد کرد.

نماینده آفریقای جنوبی گفته است که مساله اصلی در حال حاضر این است که هنوز مشخص نیست جلسه شورای امنیت درباره پرونده هسته ای ایران در چه تاریخی برگزار خواهد شد.

الهاندرو وولف، سرپرست موقت هیات نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، ابراز تمایل رییس جمهوری ایران برای شرکت در نشست شورای امنیت را مورد انتقاد قرار داده است.

آقای وولف گفته است "عجیب است که یک رییس جمهوری که به نقل از وی گزارش شده که مصوبات شورای امنیت را پاره می کند و برای اقدامات شورای امنیت احترامی قایل نیست، علاقمند باشد که در جلسه شورا سخنرانی کند."

براساس آیین نامه های شورای امنیت، هر یک از کشورهای عضو سازمان ملل می تواند در جلساتی که به منظور رسیدگی به مسایل آن کشور در شورا تشکیل می شود حضور یابد.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.