باز هم ناعدالتی در حق ایرانی ها

پایمال شدن حق و حقوق ورزشکاران ایرانی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، پیش از این نیز بار‌ها و بار‌ها و به انحای گوناگون، در قالب ناداوری‌‌ها و اجحاف میزبانان یا عوامل آنها، به منصه ظهور رسیده بود اما آنچه جمعه شب در فینال وزن78- کیلوگرم رشته تکواندو بین مهدی بی‌باک و حریف قطری‌اش رخ داد، به واقع فراتر از تمام موارد قبلی بود‌.
    برای هر کشوری که کاروان ورزشی خود را به بازی‌های آسیایی 2006 دوحه قطر اعزام داشته، گرفتن مدال حائز اهمیت است و البته اگر رنگ آن طلایی باشد، چه بهتر اما باید دید برای دستیابی به مدال قرار است چه روالی طی شود و چه بهایی پرداخت گردد؟ طلای بازی‌های آسیایی ارزشمند و در رتبه‌بندی کل‍ّی کشور‌ها تأثیرگذار است اما وقتی اکتساب مدال به قیمت زیر سؤال رفتن فلسفه چنین گردهمایی‌هایی صورت پذیرد، همه‌چیز رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد‌.


    مسؤولان برگزاری پانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی، به‌رغم صرف هزینه‌های میلیاردی جهت برگزاری باشکوه و بی‌عیب و نقص مسابقات که مراسم چشم‌نواز افتتاحیه مقدمه‌ای بر آن بود و همچنین با به خدمت گرفتن ورزشکاران کشورهای دیگر در قالب تبعه‌های قطری، وقتی در مقایسه توانایی ورزشکاران خود با ورزشکاران سایر کشور‌ها مثل ایران باز هم احساس عجز و ناتوانی می‌کنند، چشم بر واقعیات می‌بندند و داوران دیدارهای مختلف را با حربه تطمیع کردن به آنچه خود می‌خواهند رهنمون می‌سازند که البته در حقیقت زحمات خود را بر باد می‌دهند‌. امروز در نزد ملت ایران، رقابت‌های آسیایی دوحه، مسلماً نقطه روشنی در اذهان عمومی نخواهد بود و حافظه تاریخی ایشان به نیکی از این پیکار‌ها یاد نخواهد کرد‌. اگر قرار باشد واضح‌ترین مقررات یک رشته ورزشی به هیچ انگاشته شده و برای فهم و شعور علاقه‌مندان به بازی‌های آسیایی ارزشی قائل نشد، هیچ مدال یا رتبه‌ای، ارزش واقعی و رنگ تعلق به خود نگرفته و معیار‌ها طور دیگری مورد استنتاج و ارزشگذاری قاطبه ورزشدوستان قرار خواهد گرفت‌.

    پیشنهاد ما به مسؤولان سازمان‌تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک آن است که مدال مهدی بی‌باک در بازی‌های آسیایی قطر را، همان‌طور که خواست و اعتقاد قلبی تمام ایرانیان است، طلا در نظر بگیرند و از وی در اندازه‌های یک مرد طلایی در بازی‌های آسیایی تقدیر به عمل آورند‌.
    


    از نظر ایرانیان، مهدی بی باک و دیگر ورزشکاران که حقشان خورده شد، طلا کسب کرده اند.
    
    برای ملت ایران و تمام کسانی که جمعه شب دیدار فینال وزن 78- کیلوگرم پیکارهای تکواندو بازی‌های آسیایی 2006 را از نزدیک و یا از طریق صفحه تلویزیون تماشا کردند، مهدی بی‌باک دلاور مرد ورزش کشورمان، قهرمان واقعی این رشته است‌. در واقع این مردم ایران هستند که مدال طلای اصل را به او می‌دهند و مدال طلای بازی‌های آسیایی را از سر صدقه به ورزشکار قطری اعطاء می‌کنند‌.
    اما دست‌اندرکاران برگزاری رقابت‌های قطر هم بهتر است بدانند که ارزش ماهوی یک مدال چه اندازه بوده و برای نیل به آن، پرداخت چه بها و قیمتی ارزنده است‌. قطری‌‌ها با کسب این مدال، اعتبار خود در برقراری عدالت ورزشی و آنچه التزام به منشور اخلاقیات در ورزش نامگذاری شده را زیر سؤال بردند و این نشان می‌دهد بعضی اوقات کسب یک مدال یا عنوان، چه پیامدهای سوء و مخر‌ّبی می‌تواند برای وجهه ورزش یک کشور داشته باشد‌. امروز که چنین بابت رفتار آماتورگونه و دور از انصاف مسؤولان ورزش قطر گله‌مند هستیم، پیش خود سربلند و مفتخر می‌باشیم که هیچ‌گاه در وزن کردن حق و حقیقت، همرنگ و هم‌سنگ جماعت چشم‌بسته بر واقعیات قرار نگرفته‌ایم و اگر در کسب مدال به آنچه حق‍ّمان بوده نرسیده‌ایم، حداقل اصول جوانمردی و مردانگی را زیر سؤال نبرده و آن را به بهای ناچیز نفروخته‌ایم‌؛ باشد تا این روش و منش، سرلوحه و سرمشقی باشد برای تمام آنها که ارزش‌ها را به ثمن بخس حراج می‌کنند‌.
    
    
    

اشک های مهدی بی باک


    مهدی بی باک در حالیکه به شدت متاثر بود می گفت : ناراحتم از اینکه حق کشورم را خوردند و این مدال طلا حق مردم خوب ایران بود .
    بی باک در رختکن آرام و قرار نداشت و نمی توانست چگونه خود را قانع سازد که طلایش را بی شرمانه از دستش گرفته اند و دو دستی تقدیم حریف قطری کرده اند. هادی ساعی با دست و پای بانداژ شده ، یوسف کرمی ،بهزاد خداداد و ... همه آمده بودند تا با بی باک همدردی کنند .
    اشک غیرت می ریخت و می گفت : یک سال بی وقفه برای کسب مدال طلا و خوشحال کردن دل مردم کشورم زحمت کشیده بودم و هیچ فکر نمی کردم قهرمانی را از من بگیرند. الان نیز نه از برای خود بلکه ناراحتم از اینکه حق مردم کشورم را خورده اند .
    مهدی بی باک می گفت و اشک می ریخت در شرایطی که اعضای تیم ملی تکواندو قطر نیز نزد وی می آمدند و می گفتند تو قهرمان واقعی هستی و همه اینرا دیدند. حتی مسوولان برگزار کننده نیز یکی یکی نزد بی باک می آمدند و با بوسه بر پیشانی این قهرمان ، جوانمردی او را می ستاییدند ، اما چه فایده که قطری ها پشت پرده کار خود را کرده بودند تا دل یک قهرمان راستین را شکسته باشند.
    به هر حال و در شرایطی که بی باک تمایلی برای رفتن به سکو نداشت و عده ای از اعضای تیم ملی نیز او را به این کار تشویق می کردند حرف آخر را ذوالقدر سر مربی تیم ملی تکواندو زد که از بی باک خواست در مراسم توزیع مدالها شرکت کند . قهرمان نیز با یک چشم گفتن روی حرف سرمربی تیم حرفی نزد تا به روی سکو برود . جالب آنکه تماشاگران قطری یکصدا بی باک را تشویق کردند تا آنان هم به نوعی اذعان کنند که حق قهرمان ایرانی خورده شده است.
    
    

مهدی بی باک:داوران رسم میزبانی را خوب ادا کردند


    هیچ کسی نبود تا از حق پایمال شده من در مسابقات فینال دفاع کند‌.
    مهدی بی‌باک تکواندوکار کشورمان که در بازی فینال با قضاوت عجیب داوران مقابل حریف قطری شکست خورد، خاطرنشان کرد‌: برای خودم متأسفم که هیچ فردی این جا نیست تا از حق من دفاع کند، چرا که یک سال شبانه روز برای مدال طلا زحمت کشیدم ولی اینگونه از چنگم درآمد‌.
    من این مدال نقره را به مردم عزیزم تقدیم می‌کنم ولی ما به عنوان یک کشور مقتدر نباید اجازه بدهیم به این راحتی حقمان پایمال شود‌.
    نایب قهرمان تکواندو بازیهای آسیایی 2006 دوحه قطر گفت: از داوری ایراد می‌‏گیرم و دنبال بهانه نیستم همه ایران و آسیا دیدند که من چند بار حریف قطری را زدم.
    "مهدی بی باک" در مصاحبه ایی گفت: واقعا برای این داوران متاسفم اصلا برای کل داوری مسابقات افسوس می‌‏خورم که چرا این قدر یک طرفه کار کردند.
    وی اضافه کرد: البته این نوع داوری‌‏ها را بارها و بارها در میادین مختلف تجربه کرده‌‏ام و باز هم خواهم کرد، اما تاکنون این همه بی عدالتی را ندیده بودم.
    بی باک ادامه داد: اگر از داوران ایراد می‌‏گیرم نمی‌‏خواهم شکستم را توجیه کنم بلکه همه ایران و بلکه همه آسیا دیدند که بی باک باید با اختلاف 3 یا 4 امتیاز از قطری پیش می‌‏افتاد و مدال طلا می‌‏گرفت، اما مدالی که به واقع به من تعلق داشت را داوران به خاطر ادا کردن رسم میزبانی به حریف قطری‌‏ام دادند.
    وی اضافه کرد: فشارها و تمرینات زیادی را متحمل شدم تا به اینجا رسیدم من فقط برای طلا به دوحه آمده بودم و فکر کنم حرف بی ربطی نزنم اگر بگویم که طلا مال من بود و شب به هتل قطری‌‏ها رفت؛" داوران خسته نباشند"!
    
    
    

اعتراض ایران به اتحادیه تکواندو آسیا


    سرپرست کاروان ورزشی ایران دربازیهای دوحه قطر با ارسال نامه اعتراض آمیزی به رییس اتحادیه تکواندو آسیا از قضاوت دیدار میان مهدی بی باک و نماینده قطری انتقاد کرد .


    پایگاه اینترنتی سازمان تربیت بدنی : نصرالله سجادی در این نامه با اشاره به نقض حقوق بی باک آورده است : بی عدالتی آشکاری که در مسابقه نهایی وزن 78 کیلوگرم تکواندو در حق بازیکن ایرانی صورت گرفت , موجب خشم میلیون ها ایرانی و برای همیشه در ذهن آنان باقی خواهد ماند.
    
    وی با بیان اینکه در پی این نا داوری , تصمیم ایران کناره گیری از رقابت های تکواندوی بازیهای آسیایی دوحه بود آمده است:اظهارات رییس فدراسیون تکواندو ایران مبنی بر قول شما در جلوگیری از اقدامات مشابه در دو روز آینده برگزاری مسابقات موجب شد تا از تصمیم خود فعلا منصرف شویم.
    
    سجادی در این حال در نامه خود تصریح کرد : اگر در دو روز باقی مانده مسابقات تکواندو دوباره شاهد ناداوری باشیم ضمن کناره گیری تیم ملی تکواندو ایران موضوع را از طریق شورای المپیک آسیا و کمیته بین المللی المپیک پیگیری خواهیم کرد .
    
    
    

برای بی‌باک گریه کردم


    مربی تیم ملی تکواندو گفت: تا زمانی که در نهادهای ورزشی مانند کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی صاحب نفوذ نباشیم نمی‌توانیم از حق ورزشکاران خود در میادین جهانی دفاع کنیم.
    
    مجید افلاکی در واکنش به نوع قضاوت داوران تکواندو در مسابقات آسیایی دوحه به گفت: متاسفانه نداشتن کرسی‌های بین‌المللی همیشه به ضرر ورزشکاران ما در میادین جهانی تمام شده است. تا زمانی که در ورزش صاحب نفوذ و اعتبار نباشیم نمی‌توانیم از حقانیت ورزشکاران خود در مسابقات مختلف دفاع کنیم. این در حالی است که اکثر کشورهای آسیایی با بودجه‌های میلیونی در این زمینه گام‌های اساسی برداشته و اکنون صاحب نفوذ و اعتبار ویژه‌ای هستند.
    
    وی افزود: این برای نخستین بار نیست که حق ورزشکاران ما را در میادین بین‌المللی نادیده می‌گیرند و بدون شک آخرین مرتبه نیز نخواهد بود. بارها در طول مسابقات مختلف شاهد بروز چنین مسایلی بوده و خواهیم بود و به نظر نمی‌رسد که این مسایل حاشیه‌ای به این آسانی‌ها از ورزش جهان دور شود. به هر حال مسوولان ورزش کشور باید فکری به حال این مساله کرده و برای دفاع از حقانیت ورزشکاران ایرانی تلاش کنند.
    
    افلاکی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که توزیع 12 مدال طلا در مسابقات تکواندو کره‌ای‌ها را برای اعمال نفوذ هر چه بیشتر در این رقابت‌ها وسوسه کرده است، به طوری که آنها تمام تلاش خود را برای کسب هر چه بیشتر این مدال‌ها به کار گرفته‌اند. بسیار متاسف هستم که در این میان ورزشکاران ایرانی قربانی اصلی این رقابت‌ها بوده و حق آنها به راحتی هر چه تمام‌تر نادیده گرفته می‌شود. این یک شرایط کاملا نابرابر است که به نظر می‌رسد نتایج مسابقات بیرون از تاتامی رقم می‌خورد.
    
    وی افزود: در دیدار مهدی بی‌باک با حریف قطری همگان شاهد این مساله بودند و همه چیز برای مردم و کارشناسان محسوس بود. خوب می‌دانم که بی‌باک پس از ماه‌ها تمرین و تلاش در اردوهای تیم ملی پس از از دست دادن مدال طلا چه وضعیتی داشته است. پس از شکست بی‌باک وقتی اشک‌های او را دیدم برای این تکواندوکار قهرمان گریستم. امیدوارم که این پایان ناداوری‌ها در مسابقات آسیایی دوحه بوده و دیگر شاهد بروز چنین مسایلی نباشم
    
    
    

سایت مسابقات هم حق را به بی باک داد


    ناداوری داوران در فینال تکواندو «بی باک» به حدی رسید که سایت مسابقات هم نوشت: «بی‌باک به رغم حملات زیاد در زمان سوم امتیازی کسب نکرد. وی موفق شد حریف خود را هم با ضربه‌ای سنگین به زمین بزند اما باز هم امتیازی داده نشد. او دو باره حمله کرد و داوران با مشورت دو امتیاز به او دادند و نتیجه مسابقه 8 بر 5 به نفع حریف قطری تغییر کرد. حریف قطری سپس به خاطر زمین خوردن، اخطار دوم را گرفت و نتیجه 7 بر 5 شد و نهایتا مبارز قطری با یک ضربه دیگر با نتیجه 8 بر 5 جلو افتاده و پیروزی خود را تضمین کرد ».
    
    
    

اعتراف حریف قطری به بی عدالتی داوران تکواندو


    شهرام عبدالقادر بعد از پایان این مسابقه و ناراحتی فراوان بی باک به سالن برگزاری تمرینات رفت و به دلجویی از تکواندوکار ایران پرداخت.
    حریف قطری مهدی بی باک که با بی عدالتی داوران به پیروزی دست یافته بود با دلجویی از نماینده ایران به این ناداوری ها اعتراف کرد.
    شهرام عبدالقادر بعد از پایان این مسابقه و ناراحتی فراوان بی باک به سالن برگزاری تمرینات رفت و به دلجویی از تکواندوکار ایران پرداخت. او تلویحاً به این ناداوری ها اعتراف و از شکست بی باک ابراز ناراحتی کرد.
    *بی باک پیش از اینکه سالن مسابقه را ترک کند از شدت ناراحتی به سوی کمیته داوران رفت و به تشویق آنها پرداخت.
    *از دیگر نکات قابل توجه این رقابت ها عکس العمل تکواندوکاران قطری بود.
    حتی آنها نیز از نحوه قضاوت ها خنده شان گرفته بود.
    هر ضربه ای که بی باک به حریف وارد می کرد و داوران به یار قطری امتیازش را می دانند با خنده آنها همراه بود.
    * ایرانی های حاضر در سالن به شدت بی باک را تشویق می کردند. دیدارهای تکواندو اگرچه برای مسئولان ایران جذابیتی نداشته و کمتر مسئول ورزشی برای دیدن مسابقات به سالن آمده بود اما در میان مردم از علاقمندان فراوانی برخوردار است.
    
    
    

ناداوری طلای خداداد را با برنز عوض کرد


    بهزاد خداداد، تکواندو‌کار شایسته وزن 58- کیلوگرم کشورمان به مدال برنز بازی‌های آسیایی دوحه دست یافت.
    خداداد که حریفانی از لبنان و ماکائو را با قدرت شکست داده بود در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 8 بر 7 مغلوب لی‌یانگ از کره‌جنوبی شد و به مدال برنز قناعت کرد.
    خداداد که دارای عناوین متعدد جهانی و المپیکی‌ است؛ در حالی که از حریف کره‌ای خود برتر بود با ناداوری کامل نتیجه را در آخرین ثانیه‌ها واگذار کرد تا پس از هادی ساعی دومین برنز تیم‌ملی تکواندو ایران را در بازی‌های آسیایی دوحه به‌دست آورد.
    این برای چندمین بار در مسابقات جهانی و آسیایی است که داوران به‌دلیل حضور کره‌ای‌ها در فدراسیون جهانی به راحتی حق تکواندوکاران ایران را پایمال می‌کنند اما به دلیل نداشتن کرسی‌های جهانی توسط هموطنان ما کاری از دست آنان برنمی‌آید.
    گفتنی است، سارا خوش‌جمال فکری نیز در قسمت بانوان با دو پیروزی و یک شکست از گردونه مسابقات حذف شد تا مانند نازیلا نظامی وی نیز از رسیدن به مدال بازبماند.
    
    

حق مرا هم ضایع کردند


    بهزاد خداداد یکی از امیدهای اول کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی 2006 قطر بود اکثر کارشناسان و حتی کادرفنی کمکی معتقد بودند خداداد با توجه به آمادگی فیزیکی و روحی بالایی که دارد حتماً مدال طلا را بر گردن می‌آویزد‌. البته او در چند مسابقه اول بسیار خوب ظاهر شد اما کل نفرات تیم و کادرفنی حریف کره‌ای را دنبال می‌کردند و به نظر می‌رسید حساسیت‌ها روی او بیش از حد معمول است‌.
    برخورد خداداد با حریف کره‌ای دیگر تبدیل به یک بازی سنتی شده که پایان آن مشخص است هر بار که یکی از نفرات تیم‌ملی با این حریفان روبرو شدند شاهد بودیم که نتیجه به صورت کاملاً علنی به نفع کره‌ای‌ها تغییر کرده است‌.
    خداداد در حالی که کاملاً ناراحت به بازی بی‌باک نگاه می‌کرد در این خصوص تأکید کرد‌: واقعاً برای داوری این دوره از مسابقات افسوس می‌خورم هر چند هر بار داوران به یک بهانه ما را مغلوب می‌کنند در واقع آنها هر کسی را که می‌خواهند نفر اول معرفی می‌کنند‌. در این مسابقه آخر داوران واقعاً حق مرا ضایع کردند و حتی استاد ذوالقدر به کمیته داوران شکایت کتبی داد و آنها نیز رسیدگی کردند و آن طور که من متوجه شدم حق را به ما دادند اما رأی تکواندو بازگشت ندارد و نمی‌توان کاری کرد‌.
    خداداد افزود‌: من سال‌های زیادی را در اردو تمرین کردم و فشار تمرینات و حضور دائم در اردو هیچ گاه برایم غیر قابل تحمل نبود چرا که به مدال طلا فکر می‌کردم و اینکه از این طریق جواب زحمات خود را خواهم گرفت اما متأسفانه امتیازات مرا ندادند و مثل هر سال حریف کره‌ای را پیروز کردند‌.
    وی تأکید کرد‌: البته حریف کره‌ای من بسیار زحمت کشیده بود و بسیار خوب و با فکر کار می‌کرد ولی من کاملاً متوجه بودم که نسبت به او برتری دارم و اگر کمک داوران نبود او هیچگاه نمی‌توانست مقابل من ایستادگی کند‌.
    خداداد در مورد بی‌باک نیز در پایان گفت‌: حق او را هم پایمال کردند هر دو ما باید مدال طلا می‌گرفتیم ولی آنها مقابل دو طلای ایران کره و قطر را به فینال بردند به نظر من باید به هر نحوی جلوی این ناداوری‌ها را گرفت‌.
    
    
    

فقط مدال طلا من را راضی می‌کرد


    نایب قهرمان وزن 96کیلوگرم کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی گفت: تنها مدال طلا من را راضی می‌کرد.
    مسعود هاشم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به دوحه، اظهار کرد: من برای مدال طلا به دوحه آمده بودم و تنها با آن راضی می‌شدم اما، براحتی حقمان را خوردند و هیچ نفوذی در داوری نداریم تا حقمان را بگیرند.
    وی افزود: حریف چینی را که در نیمه نهایی شکست دادم، بهتر از رقیب کره‌ای‌ام در فینال بود. در کشتی‌های قبل از فینال فشار بیشتری را تحمل کردم اما، در مسابقه آخر به داوری باختم. زمانی که کشتی سایر اوزان را تماشا می‌کردم، باند داوری کره‌ای‌ها و دکتر "کیم" را بوضوح احساس کردم و دیدم که چگونه نتایج را به سود خودشان تغییر می‌دادند. در کشتی با ملی‌پوش کره‌ای، حریف انگشتم را طوری گاز گرفت که خونریزی کرد اما، داور توجهی نکرد.
    وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تنها ناداوری باعث شکست شده است، گفت: نمی‌توانیم از بحث داوری چشم‌پوشی کنیم. مافیای داوری همیشه وجود داشته و ما همواره نفوذی نداشته‌ایم. با وجود این مسایل تیم ایران خوب نتیجه گرفت.
    
    
    

چه‌ کسى‌ باید از حق‌ کشتى‌ ایران‌ دفاع‌ کند؟ با ناداورى‌ طلاى‌ امیرى‌ نقره‌ شد!


    جاسم‌ امیرى‌ مرد اول‌ وزن‌ اول‌ تیم‌ملى‌ کشتى‌ فرنگى‌ ایران‌ در حالى‌ که‌ استحقاق‌ کسب‌ مدال‌ طلاى‌ بازیهاى‌ آسیایى‌ را داشت‌ توسط‌ ناداوران‌ از حق‌ مسلم‌ خود محروم‌ شد.
    هرچند که‌ در تابلو نتایج‌ دیدار فینال‌ 8-7 به‌ نفع‌ «هووافنگ‌ جیائو» چینى‌ اعلام‌ شد ولى‌ حقیقت‌ چیز دیگرى‌ بود و ناداوران‌ طلاى‌ امیرى‌ را به‌ نقره‌ تبدیل‌ کردند. درحالى‌ که‌ حق‌ مسلم‌ فرنگى‌کار ما را پایمال‌ کردند، هیچکس‌ نبود که‌ بتواند از حق‌ او دفاع‌ نماید! قابل‌ توجه‌ آنهایى‌ که‌ به‌ سپردن‌ سکان‌ کشتى‌ به‌ دست‌ بیگانگان‌ با کشتى‌ اصرار دارند! وقت‌ اول‌ با حساب‌ 2-3 به‌ نفع‌ جاسم‌ امیرى‌ تمام‌ شد. وقت‌ دوم‌ باید 3 - صفر به‌ نفع‌ نماینده‌ ما اعلام‌ مى‌شد که‌ ناداوران‌ نه‌ تنها پوئن‌ امیرى‌ را ندادند، بلکه‌ حساب‌ کار را 1-1 به‌ نفع‌ چین‌ اعلام‌ کردند تا کار به‌ وقت‌ سوم‌ بکشد! در وقت‌ سوم‌ نهایت‌ ناداورى‌ به‌ نمایش‌ درآمد و براى‌ تکمیل‌ ندادن‌ دو پوئن‌ بارانداز کشتى‌گیر ما در وقت‌ دوم، این‌ بار 5 امتیاز ناعادلانه‌ به‌ چینى‌ دادند و در خطایى‌ که‌ مشابه‌ آن‌ را با 2 پوئن‌ علیه‌ مسعود هاشم‌زاده‌ به‌ نمایش‌ گذاشته‌ بودند، این‌ بار نه‌ تنها 2 امتیاز حق‌ جاسم‌ امیرى‌ را ندادند، بلکه‌ حتى‌ هیچ‌ تذکرى‌ هم‌ به‌ چینى‌ ندادند تا امیرى‌ با جسارت‌ خود کنده‌ حریف‌ را تابانده‌ و 3 پوئن‌ گرفت‌ تا نتیجه‌ نهایى‌ 8-7 به‌ سود ناداوران‌ تمام‌ شود! و باز هم‌ از آنچه‌ که‌ حق‌ مسلم‌ ما بود دستمان‌ کوتاه‌ گردید!
    
    
    

تحریم بازی‌های آسیایی به صلاح نیست!


    پس از آن که مهدی بی‌باک در فینال مسابقات تکواندو اسیر قضاوت یک طرفه داوران شد، مسوولان فدراسیون تکواندو خواهان کناره‌گیری از ادامه‌ این رقابت‌ها شدند. با این وجود علی کفاشیان، دبیرکل کمیته‌ ملی المپیک پس از مذاکرات با مسوولان فدراسیون تکواندو تحریم و کناره‌گیری از این مسابقات را به صلاح ندانست.
    
    علی کفاشیان گفت: پس از ناداوری‌های واضح صورت گرفته در دیدارهای تکواندو و پرورش اندام و به خصوص حق‌کشی صورت گرفته در جریان دیدار «مهدی بی‌باک» با حریف قطری خود با تقدیم نامه‌ای شدید‌الحن به مسوولان برگزار کننده‌ مسابقات آسیایی دوحه، نسبت به قضاوت یک طرفه داوران اعتراض کردیم. چرا که معتقدیم این نوع قضاوت‌ها کل ورزش را زیر سوال خواهد برد و از شان ورزشی به دور است.
    
    وی ادامه داد: به مسوولان برگزارکننده‌ مسابقات اعلام کردیم که در صورت ادامه این روند منفی و ادامه حق‌کشی‌ها، مسابقات را تحریم کرده و ورزشکاران خود را از حضور در میادین منع خواهیم کرد و تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.
    
    کفاشیان تصریح کرد: شب گذشته در خصوص تحریم مسابقات با مسوولان فدراسیون تکواندو جلسه داشتیم که پس از مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که فعلا تحریم مسابقات به صلاح ما نیست. بر این اساس ورزشکاران ما همچون روزهای گذشته با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و امیدواریم که روند قضاوت‌های ناعادلانه هر چه زودتر پایان یابد و ورزشکاران کشورمان حقانیت خود را در میادین ثابت کنند.
    
    دبیر کل کمیته‌ ملی المپیک تاکید کرد: علاوه بر تکواندو و پرورش اندام در رشته جودو و به خصوص در مسابقه فینال «محمود میران» داوران حق ورزشکار ما را خوردند. متاسفانه نفوذ تعدادی از روسای فدراسیون‌های کشورهای آسیایی در مسایل داوری موجب از بین رفتن عدالت در برگزاری مسابقات شده و دست ورزشکاران ما را از کسب مدال طلا کوتاه کرده است. در این شرایط تنها کاری که از دست ما برمی‌آید اعتراض کتبی به این شیوه‌هاست و متاسفانه در حال حاضر کار دیگری به جز شکایت نمی‌توانیم انجام دهیم.
    
    وی در پاسخ به این سوال که چرا مسوولان فدراسیون‌های ایران از چنین نفوذی در رشته‌های خود برخوردار نیستند، گفت: بدون شک اگر ما نیز نفوذ داشتیم، می‌توانستیم از این نفوذ به نفع ورزشکاران خود استفاده کنیم. به هر حال برای دستیابی به چنین نفوذی باید سعی کنیم تا کرسی‌های بین‌المللی بیشتری را به دست آورده و جایگاهی جهانی را کسب کنیم. به هر صورت این مساله نیازمند هزینه کردن فراوان است که کشورهایی مانند قطر و کره‌ی جنوبی در این زمینه بیسار موفق عمل کرده‌اند. کسب کرسی‌های ارزشمند در آسیا نیازمند اختصاص هزینه‌های فراوان است.


    
    کفاشیان درباره‌ درگیری‌های بوجود آمده در هنگام مسابقات پرورش اندام گفت: ورزشکاران پرورش اندام ما چندین ماه برای کسب مدال زحمت کشیده بودند که متاسفانه داوران به شکل کاملا ناعادلانه حق آنها را تضییع کردند. این روش برخورد با ورزشکاران ما موجب عصبانیت و اعتراض آنها شده بود، چرا که اکثر آنها در سطح جهان موفق به کسب مدال شده‌اند و این حق کشی‌ها کاملا واضح بوده است. به هر حال ما از نوع برخورد و اعتراض ورزشکاران خود دفاع نمی‌کنیم اما، رسما اعتراض کتبی خود را تقدیم مسوولان کرده و خواهان پایان چنین وضعیتی هستیم.
    
    وی درباره‌ نتایج کسب شده توسط کاروان ورزشی ایران در این دوره از رقابت‌ها گفت: تاکنون تمام پیش بینی‌های ما درباره‌ی کسب مدال تحقق پیدا کرده هر چند رنگ این مدال‌ها آن چیزی نیست که از قبل تصور می‌کردیم. با این وجود هنوز هم به کسب مدال طلا خوشبین بوده و امیدوار هستیم که با شروع رقابت‌های کشتی بر تعداد مدال‌های طلای خود افزوده و در جدول رده‌بندی مسابقات صعود کنیم.
    
    دبیر کمیته‌ ملی المپیک، هم‌چنین گفت: یک ورزشکار همواره با نوساناتی در کارش همراه است که این قضیه در رقابت‌های هادی ساعی دیده شد. این در حالی است که رقبای «ساعی» نیز بسیار با انگیزه بودند و با آمادگی کامل برابر وی ظاهر شدند.
    
    وی افزود: ساعی در بازی اول خود دچار آسیب دیدگی جدی شد اما، با غیرت تمام تلاش خود را تا آخرین لحظه انجام داد، ولی نتوانست ضربات لازم را بزند.
    
    دبیر کمیته‌ ملی المپیک تصریح کرد: بی‌تردید کسب مدال برنز از توانایی‌های ساعی کم نخواهد کرد و ساعی همیشه برای ما همان ساعی المپیک خواهد بود. به همین دلیل ما همواره نباید از ورزشکاران خود مدال طلا بخواهیم، هر چند که کسب مدال برای ما مهم است و مدال طلای ساعی نیز می‌توانست برای ما ارزشمند باشد. اما ورزش رزمی یک ورزش رکوردی نیست که ما بتوانیم روی آن پیش بینی صد در صد داشته باشیم.
    
    وی در رابطه با فشار روانی که قبل از مسابقه روی ساعی وجود داشت، گفت: من قبول دارم که حساسیت زیادی پیش از مسابقه‌ی «ساعی» وجود داشت و همه از او مدال می‌خواستند و این قضیه رقابت وی را تحت الشعاع قرار داد.
    
    وی با اشاره به رقابت «سپه‌وند»، عضو تیم ملی بوکس کشورمان نیز گفت: او با نفر اول المپیک 2004 آتن روبرو شد و بسیار مردانه جنگید. اما در راند چهارم با اختلاف یک یا دو امتیاز مسابقه برده را باخت. سپه‌وند در حالی که گریه می‌کرد می‌گفت مدالم را از دست دادم، اما من می‌گویم که تلاش بچه‌های ما چیزی کمتر از مدال نیست. ما باید همه‌ جوانب امر را بسنجیم و به تلاش و غیرت بچه‌ها نیز بها بدهیم و همه چیز را تنها بر حسب مدال نسنجیم.
 منبع : خانواده سبز

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • فرمانده پیشین سنتکام: ایران در میانه درگیری با اسرائیل،‌ دست پائین را دارد
  • ۷ اکتبر سالگرد حمله حماس به اسرائیل؛ تشدید بمباران‌های هوایی اسرائیل در جنوب لبنان و غزه
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم،بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • جزئیاتی جدید از انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ موساد از ۹ سال قبل برنامه‌ریزی برای این عملیات را آغاز کرده بود
  • ایهود المرت: اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند
  • «اسراییل بزن» و «نه به جنگ»؛ نبرد کاربران درباره حمله احتمالی اسراییل
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • یک مقام آمریکایی: اسرائیل تضمین نکرده که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد
  • (تصاویر) خودروهای وارداتی در گمرک غرب تهران
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند