پیتر فالک بازیگر نقش ستوان کلمبو درگذشت


پیتر فالک بازیگر نقش ستوان کلمبو درگذشت

پیتر فالک بیشترین معروفیت خود را به خاطر ایفای نقش "ستوان کلمبو" کسب کرد

پیتر فالک، هنرپیشه نامی سینما و تلویزیون آمریکا، در ۸۳ سالگی درگذشت.

خبرگزاری‌ها از قول خانواده پیتر فالک گفته‌‌اند که این هنرپیشه محبوب شامگاه پنجشنبه در خانه خود در بورلی هیلز (لس‌ آنجلس) درگذشته است.

پیتر فالک از سال ۱۹۵۸ در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد، اما بیشترین معروفیت او به خاطر ایفای نقش ستوان کلمبو بود، یکی از جذاب‌ترین کارآگاهان تاریخ نمایش که به خاطر آن چهار بار جایزه "امی" را دریافت کرد.

کارآگاهی "خنگ" اما سمج

جذابیت و محبوبیت کلمبو به خاطر ظاهر غلط‌انداز او بود: سر و وضع نامرتب، بارانی چروک، ماشینی قراضه، با سیگاری بر گوشه لب، که معمولا خاموش بود و نگاهی لوچ؛ او واقعا هم یک چشم بینا بیشتر داشت.

کلمبو در عین سرسختی و لجاجت، رفتاری شل و ول داشت. بیشتر اوقات خود را به خنگی می‌زد. به ظاهر گیج و کودن و حواس‌پرت بود، اما در نهایت پیچیده‌ترین معماهای جنایی را حل می‌کرد.

رفتار ناشیانه کلمبو باعث می‌شد که متهمان پرسش‌های او را جدی نگیرند و خیال کنند می‌توانند سر او شیره بمالند و دست به سرش کنند، اما دست آخر او بود که مچ آنها را باز می‌کرد و آنها را به دام می‌انداخت.

کلمبو غالبا وانمود می‌کرد که میان حرف‌ها و ادعاهای راست و دروغ گیج شده و مبهوت مانده و دیگر از هیچ چیز سر در نمی‌آورد، اما در واقع کوچکترین جزئیات را در ذهن خود ثبت می‌کرد و به موقع علیه متهمان به کار می‌برد.

با این تضاد میان رفتار ظاهری و شخصیت واقعی بود که هم جنایتکاران را غافلگیر می‌کرد و هم تماشاگران را. طنز او نیز تا حد زیادی از همین تضاد بیرون می‌آید. آدمی ظاهرا خنگ و دست و پاچلفتی که تبهکاران زرنگ و باهوش را به دام می‌اندازد.

پیتر فالک ۶۹ بار در نقش کلمبو ظاهر شد و این کارآگاه صمیمی و فروتن را به شهرت جهانی رساند. یک بار از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۷ و بار دیگر در سال ۱۹۸۹ میلادی.

سریال کلمبو در بیش از ۸۰ کشور جهان به نمایش در آمده و بارها و بارها تا امروز در تلویزیون کشورهای گوناگون (از جمله ایران پیش از انقلاب) تکرار شده است.

پیتر فالک بازیگری توانا بود، و یک بار در گفت‌وگویی از ایفای نقش ثابت کلمبو طی سالیان دراز، ابراز پشیمانی کرده بود: "اگر این نقش نبود، شاید من هنرپیشه بهتری شده بودم."

پیتر فالک در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی نقش ایفا کرد. یکی از بازی‌‌های ماندگار او در فیلم "زیر ‌آسمان برلین" (۱۹۸۷) به کارگردانی ویم وندرس، سینماگر آلمانی، است که در آن در نقش خود ظاهر می‌شود.

به ویژه جان کاساویتس سینماگر نوجوی امریکایی، به پیتر فالک علاقه‌مند بود و در شش فیلم او را به کار گرفت.

راه دشوار تا دنیای نمایش

پیتر فالک در سال ۱۹۲۷ در خانواده‌ای متوسط در نیویورک به دنیا آمد. پدر و مادر او مهاجران یهودی بودند که از شرق اروپا به امریکا رفتند.

او سه ساله بود که زیر‌ عمل جراحی سختی رفت. چشم راست او را به خاطر تومور سرطانی بیرون آوردند و به جای آن چشمی شیشه‌ای گذاشتند.

پس از اخذ دیپلم دبیرستان مدتی به عنوان آشپز کار کرد و بعد به تحصیلات و کارهای متفرقه پرداخت.

تلاش کرد در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) استخدام شود، اما در این هدف ناکام ماند.

در ۲۹ سالگی پس از گذراندن یک دوره هنرپیشگی، تصمیم گرفت بازیگر شود. نخست به روی صحنه تئاتر رفت و سپس از سال ۱۹۵۸ در تلویزیون و سینما نقش‌هایی کوچک به عهده گرفت.

پیتر فالک همیشه به بازی در تئاتر علاقه‌مند بود و در هر فرصتی به روی صحنه می‌رفت. در سال ۱۹۷۲ جایزه تئاتری "تونی" را برنده شد، به عنوان بهترین بازیگر تئاتری سال.

یک بار گفته بود: "آدمی که روی صحنه تئاتر نرود، نمی‌تواند خودش را هنرپیشه درست و حسابی بداند."

کلمبوی ایرانی

در ایران پیتر فالک با صدا و لهجه‌ای خاص معروفیت پیدا کرد، که مبتکر و مجری آن منوچهر اسماعیلی، دوبلور نامی، بود.

این شیوه گفتار شیرین و بانمک با فیلم سینمایی "معجزه سیب" (جیبی پر از معجزه - محصول ۱۹۶۱) به کارگردانی فرانک کاپرا شروع شد که در آن پیتر فالک نقشی فرعی ایفا می‌کرد.

این زبان و کاراکتر در فیلم‌های بعدی پیتر فالک و به ویژه در سریال تلویزیونی کلمبو تکامل یافت و طرفداران زیادی پیدا کرد.

khosh bavar - ایران - یزد
روحت شاد که چنین خاطراتی با تو و ان لهجه تو و ان تیزبینی تو داشتیم ! از بارانی و ان سیگار برگ خسته کننده ات بگذریم !
شنبه 4 تیر 1390

feminism - انگلستان - لندن
دیروز این خبر را خواندم و بسیار متأسف شدم. تکّه کلامش این بود " Just One More Thing "
شنبه 4 تیر 1390

porharfi - هلند - آرنم
با صدای منوچهر اسماعیلی عزیز..سریال این کارآگاه سمج دیدنی تره!!.."بازیگری. که توانایی ثبت یگانگی را داشته باشه همیشه بازیش تازه و نو ست...!پیتر فالک هم . از همین دسته بازیگران است!!...
شنبه 4 تیر 1390

pelle - سوئد - استکهلم
روحش شاد .هنرپیشه خوبی بود .چقدر زندگی غم انگیزی داشته و در عین حال مصمم برای مبارزه با مشکلات زندگی .
شنبه 4 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
روحش شاد یاد سریالهایش بخیر
شنبه 4 تیر 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
یادش بخیر و روحش شاد.
شنبه 4 تیر 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
خدا بیامرزتش
شنبه 4 تیر 1390

muzi - انگلستان - لندن
روحش شاد. این اسطوره بزرگ.
شنبه 4 تیر 1390

fampam - آلمان - دوسلدورف
روحش شاد. فکر کنم دوشنبه شبها سریال ستوان کلمبو را از تلویزیون ملی میدیدم. تکیه کلامش هم " هان " و " بو خودا " بود. انگار همین دیروز بود. عمر مثل برق میگذرد
یکشنبه 5 تیر 1390

یک طفل معصوم - ایران - مشهد
هانه ، هونه !. خداوند روحش را با منوچهر اسماعیلی و رضا بیک ایمانوردی در بهشت محشور بگرداند . این گویش روی چهره بیک ایمانوردی هم خوب نشست .
چهار‌شنبه 8 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.