قیام ویسکانسین و پوشاندن آفتاب دموکراسی آمریکایی با دیکتاتوری مذهبی


قیام ویسکانسین و پوشاندن آفتاب دموکراسی آمریکایی با دیکتاتوری مذهبی

اعتراض‌های ویسکانسین

مجید محمدی (جامعه‌شناس)
اقتدارگرایان ایرانی برای تحکیم این دیدگاه توهمی و خودمحورانه که جمهوری اسلامی دموکرات‌ترین و آزادترین نظام حکومتی دنیاست مجبورند دمکراسی‌های موجود دنیا را دیکتاتوری معرفی کنند. («چرا سیستم حکومتی آمریکا دیکتاتوری است»، الف، ۷ اسفند ۱۳۸۹) علت اصلی دیکتاتوری بودن آنها نیز- از نگاه اسلامگرایان- آنست که دیکتاتور مذهبی (ولی فقیه) ندارند. اقتدارگرایان اسلامگرا همواره به دنبال آن بوده‌اند که تبهکارانه مفاهیمی مثل دموکراسی، حقوق بشر، و پاسخگویی دولت را در حوزه‌ عمومی بی‌معنی سازند. معرفی یکی از مخوف‌ترین دیکتاتوری‌های دنیا به عنوان بهترین دموکراسی و معرفی یکی از شکوهمندترین دمکراسی‌های دنیا به عنوان دیکتاتوری یکی از این تبهکاری‌هاست، گرچه آفتاب را با کف دست نمی توان پوشاند، بالاخص با دست آغشته به کشتار و شکنجه و تجاوز به حریم شهروندان.

تجلی دموکراسی آمریکایی

حدود دو هفته است که معترضان به یک طرح فرماندار ایالت ویسکانسین در غرب میانه‌ ایالات متحده برای پایان دادن به حق چانه‌زنی جمعی کارکنان بخش عمومی، ساختمان مجلسین ایالتی (شورا و سنا) را اشغال کرده‌اند. علاوه بر اشغال ۲۴ ساعته و خوابیدن صدها نفر در صحن مجلس به هنگام شب، روزانه هزاران و در آخر هفته‌ها دهها هزار نفر به حمایت از معترضان در مَدیسِن (مرکز این ایالت) به تظاهرات و راهپیمایی می‌پردازند. در برخی دیگر از ایالاتآمریکا نیز اتحادیه‌های کارگری به اعتراض برخاسته‌اند. دموکراسی امریکایی در این صحنه چگونه بروز یافته است؟

مبارزه علیه اتحادیه‌ها

داستان قیام ویسکانسین از کجا آغاز شد؟ و چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است؟ در انتخابات نوامبر ۲۰۱۰ بسیاری از مردم امریکا که از شرایط موجود (بیکاری حدود ۹.۵ درصد، رکود اقتصادی، بالا رفتن قرضه‌ ملی و بحران وام‌های مسکن) ناراضی بودند به جمهوریخواهانی رای دادند که شعارشان کاهش مالیات (بالاخص برای ثروتمندان) و کاهش حجم دولت (از جمله لغو بسط بیمه‌های بهداشتی توسط اوباما) بود. در این انتخابات، جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان، بسیاری از مجالس ایالتی و بسیاری از فرمانداری‌ها را از آن خود ساختند.

جمهوریخواهانی که در این موج با کمک مالی صاحبان شرکت‌های بزرگ نفتی و دارویی به قدرت رسیدند به جای سر و کله زدن با مشکلات کسر بودجه و بیکاری برنامه‌هایی را برای تضعیف سازمان‌های سیاسی و اجتماعی دموکرات‌ها بالاخص اتحادیه‌های کارگری و کارمندی در پیش گرفته‌اند. گروه جنبش چای در این روند نقش مهمی بازی می‌کند. مهم‌ترین برنامه‌ آنها گرفتن حق اتحادیه‌ها برای چانه‌زنی جمعی و اختیاری کردن پرداخت حق عضویت به این اتحادیه‌هاست. بدین ترتیب اتحادیه‌ها هم قدرت مالی خود را از دست می‌دهند و هم قدرت اجتماعی خود را و به تدریج از عمل به عنوان یک بازیگر اصلی در صحنه‌ رقابت سیاسی حذف می‌شوند.

بسیج اجتماعی با اتکا به حقوق مدنی

تفاوت یک جامعه‌ دموکراتیک و آزاد و غیر دموکراتیک در این نکته نیست که گروه‌هایی در آن به دنبال تضعیف حقوق افراد نباشند؛ تفاوت در آن است که اگر گروه‌هایی بخواهند با اتکا بر ثروت و رسانه و قدرت خویش چنین کنند گروه‌های دیگر بتوانند با آنها بدون تمسک به خشونت به مقابله پردازند. حق تجمع و آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها این قدرت را به گروه‌های اقلیت یا اکثریت مورد حمله می‌دهد که بتوانند قدرت خود را در عرصه‌ اجتماعی به میان آورند و در نهایت بر اساس مصالحه، جامعه از بحران خارج شود.

در قیام ویسکانسین قدرت دموکراسی درآمریکا آنجا ظاهر می‌شود که مردمی که نمایندگانشان در هر دو مجلس شورا و سنای ایالتی در اقلیت هستند قادرند نمایندگان اقلیت (دموکرات‌های سنا) را مجبور به ترک مجلس (آبستراکسیون) و اقامت در ایالتی دیگر (ایلینوی) کنند و بدین ترتیب جریان رای‌گیری را مختل سازند. اکثریت همواره حق دارد سیاست‌های خود را به پیش برد اما نمی‌تواند حقوق بنیادین اقلیت را لغو کند. در مقابل، فرماندار تهدید کرده است که اگر دموکرات‌ها در مجلس سنا برای رای‌گیری ظاهر نشوند او هزاران شاغل بخش عمومی را از کار بیکار خواهد کرد. نهایت این کش‌مکش‌ها معمولا چانه‌زنی و مصالحه است. کسانی که این فرایند دموکراتیک و اعتراضات طبیعی در جوامع دموکراتیک را متوجه نمی‌شوند از قیام در ایالات متحده و فروپاشی عن‌قریب این کشور سخن می گویند. («ایالات متحده جعلی آمریکا با بحران عظیم اجتماعی مواجه است و شش ایالت جنوبی این کشور که به زور اسلحه اشغال شده‌اند آماده قیام و خواهان استقلال‌اند.» محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج، آینده نیوز، ۱۰ اسفند ۱۳۸۹)

همچنین رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها با نشان دادن عدم طرح این موضوع در رقابت‌های انتخاباتی فرماندار موجود ایالت ویسکانسین در سال ۲۰۱۰ و آمادگی اتحادیه‌ها برای کاهش امتیازات خود (اما نه واگذاری حق چانه‌زنی جمعی) افکار عمومی را چنان جهت دادند که اکثریت مردم ایالت و نیز کشور در نظر سنجی‌ها با گرفتن حق چانه‌زنی جمعی از اتحادیه‌ها توسط فرماندار منتخب خود مخالف شوند.

پس از دو هفته، مردم ساختمان مجلس ایالتی را پس از حکم یک قاضی مبنی بر تخلیه‌ صحن مجلس ترک کردند. در حکم قاضی به صراحت ذکر شده بود که درهای مجلس در طی روز باید بر روی مردم باز باشد. پس از آن جمهوریخواهان مجلس سنای ایالتی با استفاده از آیین نامه‌ داخلی محدود کردن حق چانه‌زنی جمعی را به تصویب رساندند بدون آن که نیازی به اکثریت ۲۰ رای لازم باشد (۲۰ رای برای طرح‌های مرتبط با بودجه ضرورت داشت). متعاقب این رای‌گیری، دوباره ساختمان مجلس توسط معترضان اشغال شد (۹ مارس ۲۰۱۱) و صدای معترضان به گوش همه رسید بدون آن که خونی از بینی کسی ریخته شود. معترضان پس از به نتیجه نرسیدن در توقف فرایند رای گیری به دنبال جمع‌آوری امضای کافی برای انتخابات دوباره بوده‌اند.

دموکراسی در پای صندوق رای پایان نمی‌یابد

اعضای اتحادیه‌ها و مردم پشتیبان آنها در این قیام خود علیه فرماندار جمهوریخواه و حامیان نافی حقوق ابتدایی کارگران و کارکنان بخش عمومی و خصوصی نشان داده‌اند که نخست دموکراسی در روز انتخابات حتی اگر آزاد، رقابتی و سالم باشد پایان نمی‌یابد و نهال دموکراسی و حقوق انسان‌ها حتی در جوامع دموکراتیک هر روز مراقبت و آگاهی و کنش می‌طلبد؛

دوم آن که حقوق ابتدایی اقلیت نباید توسط اکثریت پایمال شود؛ اقلیت نیز حق دارد با استفاده از حق تجمع صلح آمیز و آزادی بیان و رسانه‌ها از حقوق خود محافظت می کند؛ و سوم آن که شکوه یک جامعه‌ دموکراتیک در آنجاست که مردم معترض می‌توانند ساختمان مجلس را برای هفته‌ها اشغال کنند (که در واقع خانه‌ خودشان است) و خونی از بینی کسی جاری نشود و پلیس هم از آنها محافظت کند.

دموکراسی آمریکایی نشان می‌دهد که قدرت سرمایه و گروه‌های ذی نفوذ و رسانه‌های همگانی در جامعه‌ای دموکراتیک و آزاد قابل حذف نیست اما قدرت مردم می‌تواند قدرت‌های دیگر را قید زند. قدرت مردم نیز در حق تشکل، حق تجمع، آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها تجلی می یابد. بدون چنین قدرتی معترضان نمی توانستند مجلس ایالتی را به تصرف در آورند و صدای خود را به همه‌ کشور برسانند. در جامعه‌ای که این آزادی‌ها و حقوق چهارگانه از مردم سلب شود دیگر دموکراسی وجود خارجی نخواهد داشت حتی اگر صندوق انتخابات وجود داشته باشد.

ثبات سیاسی و قدرت مردم

آنها که منتظر فروپاشی ایالات متحده مثل اتحاد جماهیر شوروی هستند ساختار سیاسی و اجتماعی این کشور را درک نکرده‌اند. کشوری که مردمش می‌توانند مجلس خود را برای هفته‌ها اشغال کنند و پلیس نیز از آنها حفاظت کند هیچگاه فرو نخواهد پاشید. مردم آمریکا با استفاده از حق سازمان‌دهی و بسیج، نهادهای مدنی قدرتمندی را اداره می کنند که می‌توانند بر فرایند سیاسی موثر واقع شوند. اکثر شهروندان آمریکایی متوجه این موضوع هستند که اگر در جایی مشکل دارند و صدایشان بلند نمی‌شود عاملی از بیرون آنها را باز نمی‌دارد بلکه خود کوتاهی داشته‌اند. تنها اقلیت بسیار کوچکی با دیدگاه‌های توطئه‌گرایانه یا ضد سرمایه داری از خود سلب مسئولیت کرده و گروه کوچکی را مقصر نابسامانی‌ها و مشکلات معرفی می کنند. به همین دلیل است که اکثر افراد مطالبات خود را از مجراهای قانونی دنبال می کنند. دموکراسی آمریکایی با ثبات‌ترین شرایط سیاسی را برای این کشور به ارمغان آورده است.

zebelkhan - آمریکا - لوس آنجلس
درود به شرفت آقای مجیدی! ایشان جامعه شناسی با قدرت تحلیل بسیار قوی هستند که من همیشه مقالات بسیار وزین ایشان را در رادیو فردا دنبال میکنم. چیزی که این عقب ماندگان اسلامی درک نمیکنند همان ساختار دموکراسی در کشورهای مترقی مثل آمریکاست. در آمریکا همه روزه در تمام ایالات برای هر موضوعی اعم از موضوعات انسان دوستانه, حقوق اجتماعی یا سیاسی تجمعات موافق و مخالف بدون کوچکترین درگیری یا دستگیری یا خونریزی انجام میشود. پلیس همواره حامی تظاهر کنندگان است مگر در مواردی بسیار نادر که کسی بخواهد در نظم عمومی اخلال کند. دیوانگانی مثل سردار نسیه و حسین شریعت نداری هرگز بافت اجتماعی و سیاسی آمریکا یا غرب را درک نمیکنند و توهم خام فروپاشی آمریکا را دایی جان ناپلئون وار در ذهن می پرورانند و نمی فهمند که اگر نظام کمونیستی و امپراطوری روسیه از هم پاشید دلیل آن فقدان دموکراسی و انباشت مطالبات مردم بود. در آمریکا با وجود آزادیهای گسترده مدنی فشارها بصورت منطقی و مدنی کاهش میابند و مردم به مقصود خود میرسند و نیاز به فروپاشی سیستم نیست چون سیستم نیاز آنها را بصورت دموکراتیک پاسخگوست.
یکشنبه 22 اسفند 1389

delmorde - سوئد - یوتوبوری
کشور ما ایران به یک حکومت سوسیال دموکرات مانند کشور سوئد نیاز دارد و اگر چنین شود اکثر ایرانیان دیگر مجبور نخواهند بود به عنوان مهاجر یا پناهند در کشورهای بیگانه زندگی کنند. کشور سوئد به خاطر سیستم حکومتی در بین کشورهای اروپائی بهترین رشد اقتصاد را دارد.و مردم از ازادی واقعی برخودارند.شما اینجا مانند ایران گدا نمی بینید. کارتن خواب نمی بینید.گرانی غیره اصولی و غیره معمول نمی بینی. شرکتهای تولید موادغذائی بی رویه اجناس خود را گران نمیتوانند کنند. کرایه خانه ها همینطور اما ایران از کاسب پزشکان تجار دولت همه .دندان تیز کردند برای طبقه حقوق بگیر
یکشنبه 22 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
دموکراسی در امریکا؟!!واقعا که خنده داره.ژستهای دموکراسی خواهانهشان رو باور کنیم یا فجایع گوانتانامو یا جنایاتشون در کشور خودمون رو از جمله انفجار دفتر حزب جمهوری یا سوزاندن مردم در سینما رکس؟
یکشنبه 22 اسفند 1389

huka - نیوزلند - ولینگتون
delmorde - سوئد - یوتوبوری . دوست عزیز باسلام ممکنه خواهش کنم ازت یک مقدار بیشتر در مورد سیستم اقتصادی سوئد توضیح بدهی من خیلی علاقه مند به سیستم سوسیال دموکرات هستم
دوشنبه 23 اسفند 1389

imanfaz - ایران - تهران
هه هه دموکراسی امریکایی!!!! عراق افغانستان مصر لیبی تونس بمباران شیمیایی هیروشیما و ......بابا نگو مردم ار خنده!!!!!!!
دوشنبه 23 اسفند 1389

ghalamfarsai - سوئد - مالمو
سمانه خانم باز پرت و پلا گفتی. مقاله رو درست بخوان بفهم چی نوشته. بعد جواب بده.
دوشنبه 23 اسفند 1389

love-iran - ایران - مشهد
میدونید از اخوند چی بدتره امریکا و انگلیس اینها همون هایی هستن که ما رو بخاطر ملی کردن نفت می خواستن دادگاهی کنن حالا دلشون واسه ما سوخته تف به هفت ابادتان اره دموکراسی امریکایی یعنی 1 ملیون کشته عراقی یعنی افغانستان و هیروشیما لیبی به روباه گفتن کو شاهد ات گفت دم ام امریکا طی 200 سال سن اش 56 جنگ داشته و این امار رسمی هست و با یک سرچ ساده تو اینترنت پیدا میشه این یعنی وحشی بودن یک کشور و ارزش نداشتن جان انسان ها امریکا کشوری هست که سیاه پوست های خودش رو وحشی میدونن مردم اش ایران رو یک شبه میشه با یک انقلاب تازه ساخت اما کشوری که 56 جنگ داشته طی 200 سال رو نمیشه فراموش کرد کسی که بمب اتم استفاده کرده رو نمیشه فراموش کرد کسی که عراق رو ویران کرد نمیشه فراموش کرد کسی که مدارس افغانستان رو خراب کرد نمیشه فراموش کرد مرگ بر اخوند مرگ بر امریکا
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

zebelkhan - آمریکا - لوس آنجلس
این سمانه و ام البنین پایشان را از شهر قم آن طرف تر نگذاشته اند و فجایع داخل ایران را نمیبینند یا نمی خواهند ببینید و در مورد آمریکا اظهار نظر میکنند. آبجی سمانه کماندو! کور که نیستی عکس بالا را هم نمی بینی؟ آیا پلیس آمریکا هم مثل مزدوران بسیج و نیروی انتظامی دارند مردم رو با باتوم میزنند؟! ارباب هندی زاده شیاد شما نوکران رژیم خمینی ضحاک ماردوش میگفت آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. دیدید که در چپ و راست و زیر گوشتان پایگاه نظامی زد. همانکه میگفتند در باطلاق عراق و افغانستان گیر کرده پایگاههای ثابت هوایی و زمینی در دو طرفتان ایجاد کرده. پدر امثال شماها را در میاورند و هیچ غلطی نمیتوانید بکنید. بعد از لیبی نوبت اربابتان سگ علی عظمی است! سمانه و ام البنین به فکر یک بیقوله ای در سوریه یا ناکجا آباد باشید. سوریه را هم نسخه اش را خواهند پیچید!
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

zebelkhan - آمریکا - لوس آنجلس
love-iran - ایران - مشهد. از آخوند بدتر امثال تو هستید که تاریخ نمیدانید و همه چیز را با هم قاطی میکنید تا به مقصود خود برسید. اولا امنیت تمام دنیا مدیون آمریکاست. اگر آمریکا وارد جنگ دوم جهانی نشده بود والده جنابعالی و خود شما معلوم نبود کجا بودید! ارتش آمریکا در جنگ جهانی در سه جبهه جنگید و پوزه دشمنان بشریت را به خاک مالید. اروپاییان تا آخر عمر قدر دان آمریکا هستند و تو این را نمی فهمی. بمباران اتمی هیروشیما اگر انجام نمیشد ارتش وحشی ژاپن تمام آسیا را قتل میکرد. آنها حتی به خاک آمریکا در پرل هابر هم حمله کردند. در عراق هم شیعه و سنی به جان همدیگر افتادند و همدیگر را کشتند نه آمریکا. کار آمریکا بعد از 21 روز در عراق تمام شد و تمام بمبگذاریها و ترورها را اخوی های اسلامی زحمت کشیدند و انجام دادند! این دروغها که آمریکا یک میلیون نفر را در عراق کشته فقط از دهان حسین شریعتنداری در میاید و امثال تو که نمیفهمی چی میگی! بعد هم سیاست هر کشوری در تاریخ تغییر میکند. الان مغولستان مظهر دموکراسی است. آیا هنوز به آنها مغول خونخوار میگویند؟ آثار بلاهت از گفته های امثال شما میبارد.
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

bita tehrani - کانادا - ویکتوریا
imanfaz نه پس دموکراسی جمهوری اسلامی...ندا,سهراب,ترانه,ارش,محمد,فرزاد,شیرین,کیانوش,حسین,......و هزاران جوان لایق دیگر که حتی اسمی از انها نیست.یادت هست که ایرانی بودند و مسلمان.توسط حکومت خودشان کشته شدند حکومتی که داعیه دار اسلام جهانیست!ننگتان باد.
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.