مخالفت فرهنگستان با آموزش زبانهای مادری در ایران.
رأی دهید
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
نسیم به طوفان تبدیل خواهد شد و نژاد پرستان با عمامه و بی عمامه تسلیم خواهند شد، پس بهتر هست جلو خرابیهای احتمالی را گرفت، این ملت سالها کنار هم زندگی کرده این به آصلاح سیاسیون و روشن فکر نماهاای غیر مردم دهمن این ملت هستن، زنده با د ایران با تمامی زبانها و مردم آن، ننگ بر نژاد پرست
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 21:24
faranak-montreal - مونترال - کانادا
خدا رحم کنه الانه که سیل کامنتها علیهه همدیگه و زبان پارسی بیاد
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 21:31
faranak-montreal - مونترال - کانادا
صادرات داریم از همه نوعش , ٢ سال پیش تو خیار شور وارداتی مواد وارد میکردن به کانادا ٤٠ ایرانی را گرفتن
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 21:34
Ramin-cph - کپنهاگ - دانمارک
حالا ما در مدارس اموزش انگلیسی و عربی داریم ایا ضربه ای به زبان فارسی خورده که مثلا اموزش زبانهای دیگر مشکل ساز باشد؟ به شخصه فکر میکنم که ایرادی نداره هر چند بأید زبان رسمی فارسی بأشد و بماند.
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 21:37
nimaaa - نیویورک - امریکا
فارس زبانان خیلی نژاد پرست تر از این حرفها هستند که به قومیتها اجازه بدهند به زبان مادری خودشون تحمیل کنند در واقع مناطق قومیت نشین به نوعی مستعمره ایران محسوب میشند
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 22:11
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
باید هم قبول نکنن زبان رسمی و قانونی ایران زبان فارسی هست اگر هر استانی بخواد به زبان محلی خودش حرف و تدریس و صحبت کنه که دیگه سنگ رو سنگ نمیمونه اگر بخواهیم به کردستان بریم باید مترجم کردی با خود ببریم به زاهدان بلوچی به لرستان لری به آذربایجان آذری به شمال کشور گیلکی خوزستان عربی و الی آخر و از آن طرف هم دیگه شهروندان استانهای دیگه اخبار و رادیو و تلویزیون که به زبان فارسی پخش میشه را متوجه نمیشن الان همه استانها به زبان خودشون برنامههای گوناگون دارن و حتی فوتبال را هم به زبان محلی گوش میدن،،اما جالب فیلم رینگ خونین جان کلودو بود که به زبان ترکی استانبولی دیدم وای که خدای خنده بود یا فکر کنین فیلم وسترن هست و جان وین به زبان عربی صحبت میکنه یعنی اووف چه شود،، البته احتمالا زبان فارسی ماهم واسه اونا اینجور باشه ،اما در کّل یک زبان رسمی مشترک در کنار زبانهای مادری
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 22:01
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
این چه مسخره بازی جدیدیه؟ حالا چه گیری دادید به زبان مادری الان همه مشکلات ایران حل شده فقط مشگل زبان مادری مونده؟ مثل این هست که فردا ایالت اوهایو بگه مردم باید زبان سرخپوستی یاد بگیرند چون زبان مادری این ناحیه سرخپوستی بوده؟ من بابام ترک هست مادرم کرد وقتی اومدم امریکا هیچ کدوم از این دو زبان کمک چندانی به من نکرد چون همه اینجا اینگلیسی یا اسپانیایی حرف میزنند. الان هم که همه میخواند زبان چینی یاد بگیرند. واقعا کشور ایران از قافله خیلی عقبه.
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 22:31
مهم - بروكسل - بلزيك
باز درود بر شرف کسانی که مخالفت کردن با این طرح این رئیس جمهور گاو آخه حرام ز اسم خودتو گذاشتی رئیس جمهور کشور ایران پارسی و اینطور تیشه برداشتید میخواد بزنید به ریشهٔ زبان پارسی هرکی ایرانی است باید زبون پارسی صحبت کند زبون مادری طرف فقط مجاز با مادر خود حرف بزنه تو جامعه ایران و زبان رسمی باید فارسی حرف بزند ما خیلی شانس آوردیم که بزرگ مردی مانند فردوسی داشتیم که توانست زبان فارسی رو نجات بدهد باید سپاس گذر و خوشحال باشیم و افتخار کنیم به این بزرگ مرد رو در تاریخ کشور خود داریم اون موقع یه مشت اشغال که بعید میدونم بوی از ایرانی بردن زر مفت میزنند به عنوانه یه پارسی زبان افتخار میکنم زبانم پارسی است و شدیدا مخالف این طرح احمقانه هستم
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 22:15
freedom for all - واشینگتن دی سی - امریکا
فرهنگستانی که مدیرش حداد عادل تریاکی باشه آخر و عاقبتش معلومه . پس از میلیاردها هزینه نتیجه اش کشف واژه دراز آویز تزیینی بجای کراوات !!! این ها علاوه بر اینکه اجازه تدریس زبان مادری را نخواهندداد بلکه با انحصار طلبی و حماقتشان پدر زبان فارسی را هم درخواهند آورد.
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 22:43
امید ایرانی - شیراز - ایران
زبان پارسی زبان مشترک تمام ایرانیان است و بس. تمام زبان ها و لهجه های ایرانی محترم هستند ولی ما همگی با زبان پارسی با هم ارتباط برقرار می کنبم . زنده باد فردوسی بزرگ
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 22:48
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
در جواب پان فارس ها، زبان رسمی و سراسری ایران باید توسط مردم انتخاب شود. هر زبانی را که مردم انتخاب کردن سراسری بشه
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 22:56
مهم - بروكسل - بلزيك
نیماا - نیویورک - امریکا ایران چند نفر مثل شما رو داشته باشه نیاز به دشمن ندارد شما که اینطور حرف میزنید چرا وقتتون اینجا تلف میکنید و فارسی گامنت میدید اگه ایرانی نیستید چه نیازی است در بار ایران بحث میکنید خودتون خسته میکنید عرب هستی برو تو جماعت عربا ترک مخالف هستی برو تو جم ترکا یا هر چی دیگه که هستی برو تو اون جمع و خوش باش ایران نیاز به انسانهای خائن مثل شماها ندارد همین آخوندا بسمون است بتونیم بیرونشون کنیم هر کشوری دغدغش فرهنگ و زبونش هست ما اگه فردوسی رو نداشتیم که الان باید به زبون تازیها صحبت میکردیم میدونی شما مانند سلمان فارسی خائن به وطنش هستی که سرزمین پارسی رو به یه جماعت سوسمار خور فروخت با اون پیغمبر شون
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 23:04
تیتو تیتو - تهران - ایران
کار بسیار درستی کردند . مگه تو کشور های دیگر غیره اینه .همه کشورها یک زبان رسمی دارند . کدوم قوم میتونه بگه خونش رنگینتره تو ایران . زبان ملی ایران فارسیه مایع افتخار همه ایرانیانه چون عامل همبستگیه . واقعا این مسایل خیلی جاها حل شده نمیدونم دلیل اصرار بعضی ها چیه انقدر جوگیر میشن و روبه نژادپرستی واسه هموطناشون میارن.
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 23:11
امید ایرانی - شیراز - ایران
آهای آقای آتیلا قشقایی : میتونی بری پیش اجدادت تو مغولستان ترکی بخونی. ایران سرزمین امپراتوری پارس هست. هزاران ساله که زبان پارسی در ایران رواج دارد. حتی پادشاهان ترک هم با زبان فارسی حال می کردند. در ضمن زبان بیش از 65 درصد ایرانیان هم پارسی هست .
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 23:13
تیتو تیتو - تهران - ایران
nimaaa - نیویورک - امریکا هیچ جای دنیا اینگونه نیست که مردم یک کشور ساز مخالف بزنن همه جا یک زبان ملی داره که عامل ارتباط بین همه ایرانیهاست .حالا هر کی میخاد لهجه یا زبان شهرشو داشته باشه ارتباطی به زبان ملی نداره.
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 23:16
farzad power - لوس انجلس - امریکا
زبان رسمی ایران فارسی است و بس. هر کسی با اقوام خودش به هر زبانی که دوست داره صحبت کنه ولی در جامعه فقط فارسی زبان ایرانیان است و بس. جاوید باد فارسی.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 00:03
atila1111 - هیلرود - دانمارک
مهم - بروکسل - بلزیک.جناب زبان افغانی شیرین زبان تو است. ملت های دیگر نمی خواهند با زبان افغانی صحبت کنند
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 00:31
golden remix - استکهلم - سوئد
خوب باید زمینه برای تجزیه ایران اینجوری آماده باشه
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 01:20
Alard - اِدینبرو - اسکاتلند
عرب آمد و دین را گرفت، ترک آمد نیمی از میهن را به دیگران تقدیم کرد، دیگری نام اصلی کشورمان پارسیان را از ما گرفت و حالا هم میخواهند زبان مان را بگیرند. اگر چیزی دیگر مانده لطفا تعارف نکنید ،به حراجی ایران خانوم خوش آمدید....
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 01:58
دوستدار - استهکلم - سوئد
گور بابا فرهنگستان زبان فارسی! بابا نخواستیم زبانهای دیگرا را همان زبان پارسی قدیم باشه بهتر!
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 01:59
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
ببین کی ها مسئول فرهنگستان ایران هستند که با یک دنده و یک رنگ عینک با قابلیت محدود دور خود دور می زنند و تازه ادعائ حقوق بشر هم دارند ! اقا فرهنگی ! این حقوق بشر هست یا فقط حقوق فارس ! حکومت فارسگرا دیگر از سنگر فارس و قائم شدن پشت زبان فارسی بیرون می اید برایشان نا أمن شده حالا نوبت ترفند دیگر هست ! خود را به سنگر جدید و دست نخورده و محکم تر ی بنام کسیرالمکه می رساند ! درضمن سیستم نه دوست نه دشمن فارس ، ترک و غیره نیست شرایط سیاست و تحکیم رژیم این جوری إیجاب می کند ! شاید فردا بگویند زبان رسمی انگلیسی هست کسی نمی تواند نظرشان را عوض کند !
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 01:42
biparva-jan - تهران - ایران
فارسی زبان رسمی کشور است.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 02:21
farzad power - لوس انجلس - امریکا
طبق تاریخ، بعد از زبان فارسی،زبان لری و کردی به ترتیب زبانهای دوم و سوم محلی و اصیل ایرانی به حساب میآیند. ترکی هیچ ربطی به ایران نداشته و نخواهد داشت.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 02:23
paksan - آمریکا - آمریکا
nimaaa - نیویورک - امریکا ..نژاد پرست کسانی هستید که مثلاً در ترکیه حتی کردها نمی تونند کردی حرف بزنند چه برسه آموزش! به نظر کوته فکر شما هستید که وقتی یکی می ره پایین شهر تبریز و پارسی حرف می زنه یا بهش چیزی نمی فروشن یا گرون میگند. ولی شماها می آید تهران و مشهد و اصفهان همه باهاتون خوب برخورد میکنند. شما که نژادی نیستید ولی باید هرطرحی که هست با هماهنگی فرهنگستان زبان پارسی و با محوریت فرهنگستان زبان اصلی ایران انجام بشه. در همین آمریکا هم زبانهای دیگه زیر نظر زبان انگلیسی رشد کردند و برنامه ریزی شدند و نمونه آمریکا بهترین نمونه برای پیاده سازی در ایران هم هست و ما اصلاً خوشحال نیستیم که مثلاً زبان گیلکی یا کردی و بلوچی و مازندرانی و لری و ترکی هم در کشور رشد آکادمیک کنند ولی مثل زبان پارسی باید دارای برنامه و سیستم باشه نه بدن دست استانداری که بدون برنامه یه درخت کج بکارن . تنها جایی که با حدادعادل موافقم همین جاست.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 03:12
paksan - آمریکا - آمریکا
دولت روحانی و یونسی دارن بدون برنامه ریزی و مشورت با مراکز زبانی کشور یه کار تبلیغاتی میکنند که باعث شر خواهد شد و فرهگستان زبان پارسی دست یک آدم باسواد باشه تا بتونه با انطباق نمونه های موفق مثل همین آمریکا دست به کار منظم برنامه ریزی شده برای حفظ زبان اصلی کشور و همچنین رشد زبانهای منطقه ای کشور بشود.لطفاً فقط به زبان آذری فکر نکنید .گیلکی مازندرانی کردی بلوچی لری هم هستند و نباید فقط آذری ها خوشون رو طرف این طرحها بدونند.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 03:21
paksan - آمریکا - آمریکا
من پارسی حرف می زنم و همونطور که زبان انگلیسی رو یاد گرفتن چه ایراد داره زبان باقی هموطنهام رو هم یاد بگیرم دانستن زبان دوم و سوم برای همه انسانها یک مزیت هستش.الان در آمریکا دولت تلاش میکنه جوانهای آمریکایی زبان چینی کره ای عربی ایتالیایی فرانسه پارسی اسپانیایی افغانی و.. یاد بگیرن و این هزینه سنگین رو در دوسال آموزش سربازهاش قرار داده و هرکس بیشتر استعداد داشته باشه و بیشتر یاد بگیره حقوق بیشتری میگیره.دنیا به زبان اینطوری نگاه میکنه و ما زبان رو تهدید می دونیم چون سیستم و برنامه منظم حکومتی نداریم که اداره جات و سازمانها و استخدامها و کتابها و اطلاعات اصلی و.. رو با برنامه تحت برنامه پارسی یا زبان اصلی قرار بده و بعد برای بقیه هم برنامه مشخص بگذاره
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 03:21
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
مخاطبم آنهایی از خودمان هستند که همیشه حکومتها (پهلوی -جمهوری اسلامی و...) را می کوبند و نظام های حاکم را متهم به تضییع حقوق بشر و ازار واذیت غیر خودیها و افراد غیر همفکر خود می کنند....یک نیم نگاهی به بعضی باصطلاح کامنتهای بالا بکنید...این کامنت ها نشان می دهند که چقدر پتانسیل فاشیسم و تحمیل خود بر دیگری در بین بعضی از ماها بالااست...پس نتیجه اینکه پهلوی -جمهوری اسلامی از سر ما زیادی هستند و قبل از اصلاح حکومتها باید از خود خودمان شروع بکنیم...شاید و شاید و شاید بعد از نسلها آموزش به این حداقل درک انسانی برسیم که دیگران هم حق و حقوقی دارند...
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 04:31
sepherdad - سیدنی - استرالیا
کدام زبان مادری!!??، زبان اشغالگران و متجاوزین به ایران رو میگن زبان مادری!
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 06:01
راهجو - فریدونکنار - ایران
atila1111 - هیلرود - دانمارک. با ذکر نام افغان به حالت تحقیر زبان پارسی داری نشون میدی که چقدر نژاد پرستی همون سرزمینی که مولانا رو بشما تو ترکیه هدیه داد که از مرام و مقبره اش سالهاست ترکیه داره سود میبره!!! اینراهم پان ترکا بدونن که تجزیه ایران بریدن یه پنیر با چاقو نیست و ایرانم بالکان نیست شرایط قومی و عرفی این مملکت بسیار متفاوت با آنچه در جاهای دیگه اتفاق افتاد (تا تقی به توقی میخوره تجزیه تجزیه میکنن )
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 06:52
راهجو - فریدونکنار - ایران
کسایی که تا به ترکیه چیزی میگی رگ غیرتشون منهدم میشه و مدعی دموکراسی در اون کشورن چرا اجازه نمیدن بازم ترکیه ما رو شرمنده کنه و کلاس دموکراسی برامون بزاره و اجازه بده زبان کردی جمعیت 30 میلیونی اونجا هم بشه زبان رسمی!!! بعد ما هم دوان دوان میدویم در پی ایشان
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 07:02
eddy59 - مونیخ - آلمان
دقیقا دوست عزیز تجزیه ایران برای تسلط بیشتر ....
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 08:27
raha1984 - هامبورگ - المان
شما مارهای توی استین پرورش داده ایرانیان زبان رسمی این کشور فارسی هست و خواهد بود به کوری چشم تمامی دشمنان زالو صقت!!! حالا شما خودتون رو از وسط به ۲ نیم تقسیم کنید و در اینجا جفنگیاتون رو بلغور کنید و بنویسد
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 08:18
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
این مقاله را دوستان بخوانند.مقاله جالبی است. https://www.rahesabz.net/story/79948/.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 04:57
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
این مقاله را دوستان بخوانند.مقاله جالبی است.<تدریس زبان مادری «حق» یا «توطئه»>. https://www.rahesabz.net/story/79948/.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 04:58
yakhshekan - لندن - انگلستان
با این نظر موافقم که همهٔ اقوام به زبانهایه قومی صحبت کنند، الان زبان عربی داره تدریس میشه، مگر مشکلی ایجاد شده؟ پس بهترین راه برای حفظ ایران راضی نگاه داشتن اقوام هست، تا همهٔ اقوام به ایرانی بودنشون افتخار کنن و جای بهانه برایه تجزیه طلبها نگذریم لطفا. ممنون
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 09:00
nimaaa - نیویورک - امریکا
paksan - آمریکا - آمریکا. عزیزم تو مطمئن هستی که وقتی ترکها میرن مشهد یا تهران بهشون احترام میگذاران ؟ اگر اینطوری که شما میگی هست چرا ترکها میگید ترکه . اتفاقا شما فارسها عامل جنگ قومیتی در ایران هستید دودش هم بالاخره توی چشم خودتون خاهد رفت انشالله بعد از بحران سوریه نوبت به شما خاهد رسید
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 11:22
babak.tab - تبریز - ایران
چقدر شما فارسی زبان ها فاشیست نژاد پرست و بی خود هستید.شماها بیشتر از هرکسی به تجزیه ایران کمک میکنید و کارتون فقط نفرت پراکنی هست
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 11:24
nimaaa - نیویورک - امریکا
مهم - بروکسل - بلزیک. عزیزم من ایرانی هستم ولی مسئله اینه که فارسها مملکت رو مال خودشون میدونند و تبعض کاملا مشهود هست
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 11:17
nimaaa - نیویورک - امریکا
مهم - بروکسل - بلزیک. ببخشید نمیدونستم که برای رفتن و اومدنم باید از شماها اجازه بگیرم ذاتا من از دست نژاد پرستهایی مثل شما فرار کردم و الان 10 سال ایران نرفتم
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 11:29
nimaaa - نیویورک - امریکا
تیتو تیتو - تهران - ایران. فقط به من بگو چرا ارمنیها میتونن به زبان مادری تحصیل کنند حتی عربها به زبان عربی ولی بقیه قومیتها نمیتونن ؟
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 12:14
raha1984 - هامبورگ - المان
نژادپرست شماها هستید که به قول خودتون مال این سرزمین نیستید و ریشه و زباتنون از جای دیگه ست! !! مثل چند سال پیش یارو نخست وزیر ترکیه اومده بود المان و طلب مدرسه و دانشگاه ترکی از المانیها رو داشت که چرا براشون مدرسه و دانشگاه باز نمیکنید! یارو نیم قرن بیشتر تو المان یا حتی توی ایرانه اونوقت الفابت مملکت که زبان رسمی هست رو بلد نیست تلفط کنه
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 14:53
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
اولا در حوزه اختیار و وظیفه فرهنگستان زبان فارسی نیست که درباره زبانهای دیگر ایران نظر دهد محدوده کاری این فرهنگستان ارتقا زبان فارسی است حالا اگر نمیتوانند این کار را بکنند نباید و نمیتوانند دیگر زبانها را تنزل دهند ثانیا بقول آقایان دموکراسی قانون اساسی اجازه تدریس به زبان مادری را به تمام ایرانیان داده است اگر قانون اساسی را هم قبول ندارید و میخواهید از نو نوشته بشه آن موقع هم ما خواسته های جدیدمان را برای احقاق حقوق خواهیم گفت و بر اساس احترام الزامی متقابل هموطن خواهیم بود البته اکثر ایرانیان که غیر فارس هستند ولی اکثریت فارسها هم به خاطر اتحاد ایران و برخورداری از مزایای کشور بزرگ میدانند که به سایر اقوام به چشم همتراز نگاه کنند اما عده ای پانفارس آتش بیار معرکه شده و مدعی کل ایران حتی عرضه نگه داشتن یک خانواده را ندارند داعیه امپراطوری های خیالی را دارند آینده متعلق به کل ایرانیان است و آنهایی که تا کسی حرف از حق میزنه مارک تجزیه طلبی بهش میزنید شما خود تجزیه شده اید
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 15:07
راهجو - فریدونکنار - ایران
nimaaa - نیویورک - امریکا. تو شهر من که ترکها انقد وضع مالیشون خوب شده که هر سال بیشتر از سال قبل میشن !میترسم یه روز بیان بگن آقا اسم شهر رو عوض کنید ما هم حقی داریم ]هم زن گرفتن و هم زن دادن و هیچ فرقی با بقیه ندارن !اون تبریز و جاهای دیگس که تحمل فارسها رو نداره اما خودشون همه جا در حال تجارتند!!انصاف داشتن بسیار صفت خوبیست!!!!babak.tab - تبریز - ایران. لا اقل شما جواب مرا بدهید که ما فاشیستیم چرا ترکیه جان شما اجازه تدریس زبان کردی رو نمیده تا دموکراسی اونجارو به فرق سرما بکوبید!!!
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 15:22
راهجو - فریدونکنار - ایران
بعد از تدریس به زبان ترکی باز چه امکاناتی میخواین؟ (چون بعید میدونم به همین راضی بشید!!!) هر کی از راه رسید یه چیزی از این سرزمین کند و برد حالا هم نوبت زبانش شده !
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 15:25
مهم - بروكسل - بلزيك
قابل توجه کسانی که این موضوع رو به حقوق بشر ربط میدن سرزمین پارسی وطن همه است بشرط اینکه به زبان فارسی احترام بزارن و صحبت کنند همینطور ماها که اینجا زندگی میکنیم وظیفمون است به زبون این کشور صحبت کنیم و اجباری است شما بخوای اقامت آمریکا آلمان فرانسه بلژیک هلند و اینجاهارو بگیری اجباری است زبون اینجارو بلد باشید و به فرهنگ اینجا احترام بذاری و شناخت داشته باشی هیچ کشوری هیچ ناسیونالیستی نمیتونه قبول کنه زبون و فرهنگ کشورش مورد هجوم قرار بگیر من شخصاً هیچ مشکلی با اقوام دیگه ندارم و دوستانی هم دارم که ترک هستن یا عرب خوزستانی هستم یا لٔر هستن هیچ مشکلی هم نداریم فارسی هم صحبت میکنیم همه ایرانی هستیم ولی نباید یکسر از اقوام تحت تاثیر یه مشت ابله این ور آب که تبلیغ میکنند پان ترک پان عرب پان کرد از این جور مزخرفتها که تا الان هیچ گ هم نتونستن بخورن و نمیتونند بخورن تا وقعی فرزندان سرزمین پارسی آریای زنده و هشیار هستن
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 16:27
babak.tab - تبریز - ایران
مادرم از ابتدا به من سو داده است و نه آب. او به من یوخو یاد داده است و نه خواب. مادرم مرا اختر نه که اولدوز صدا می کرد. وقتی آب یخ می زد به آن یخ نمی گفت بوز می نامیدش. آری گر سنگ هم ببارد از آسمان، تو آنی و من این. تو مادری داری و من نیز مادری دگر.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 16:54
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
raha1984 - هامبورگ - المان...در ثانی الان با کوچکترین بها نه ای پای بازیگران فرا منطقه ای به مسایل قومیتی باز می شود و مساله ای کوچک به مساله ای بین المللی تبدیل میشود و آن موقع همه متضرر می شوند دقیقا آنچیزی که در سوریه دارد اتفاق می افتد.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 17:31
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
raha1984 - هامبورگ - المان... دوستان به اصطلاح فارس زبان با این دید بیگانه انگارانه نسبت به ترکها و نگاه تحقیر امیز نسبت به زبان و هویت انها ایا انتظار جواب مثبت از آنها دارند؟؟ حرفها بیشتر شبیه خالی کردن عقده های فروخفته هستندتا بحث معقول...قبلا هم گفتم اگر واقع گرا باشید مساله را از راه منطق فهمیده و حلش می کنید و اگر با احساسات و خود برتربینیهای شووینیستی افرادی مثل آقای ورجاوند که معتقد به قطع زبان ترکها بود بخواهید با مساله روبرو شوید بالکانیزاسیون برایند اجتناب ناپذیر این رویکرد افراطی خواهد بود..به گواهی تاریخ روشهای استالینی و فاشیستی جواب معکوس داده و خواهد داد...نگاه کنید به یوگوسلاوی سابق-سوریه--
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 17:16
تیردادسورنا - ایران - ایران
دعوا سر لحاف ملاست؟! اینم از هموطنان گرامی ما!! ناراحت نباشین متاسفانه هر دو نظرات بالا از ترک و فارس نژادپرستانه است اون تبریز که میری باهت ترکی حرف میزنن اینم آقایونی که هنوز بدنبال رویای امپراتوری پارس هستند! نمیدونم چرا یک عده مخالف آموزش زبان مادری هستند؟ حق ترکها و دیگر اقوام ایرانی است که زبان خودشان را بشناسند هموطن ترک مشکل فارسها نیستند مشکل توهینها و تحقیرهایی است که پایتخت نشینان در حق رشتیها و ترکها و لرها و حتی شهرستانیهای فارسی زبان روا میدارند! متاسفانه عده ای از پایتخت نشینان خود را تافته ی جدا بافته از دیگران میدانند و شهریار بسیار زیبا به این مدعیان در اشعارش جواب داده است!
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 17:48
delmorde - یوتوبوری - سوئد
من اینجا با بعضی از کردها که صحبت می کنم. میگن ما در کردستان می خواهیم همه کردی صحبت کنند حتی در ادارات مکاتبات بزبان خودمان باشد باید در دانشگاهها کتب بزبان کردی باشد در عین اینکه جزو یک کشور ایران هستیم اما در محدوده استان کردستان زبان رسمی ما باید کردی باشد. گفتم میدونی چی میگی؟ فرض کن یکی از بلوچستان یا اهواز میاد کردستان در یکی از ادارات کار داره تکلیفش چیست گفت مترجم باو کمک می کنه!؟ گفتم این ایده تو دقیقا بوی جدایی طلبی میده منتهی با موذی گری. در سوئد هم در مدارس زبان مادری تدریس میشه اما در ادارات باید سوئدی صحبت کنی و مکاتبات بسوئدیست. اینجا قومیتهایی ساهلها زندگی میکنند ایرانی،کرد،عرب،بلوچ،ترک و از سایر کشورها اما یا قومهای سوئد مثل سامیها اما هرگز چنین ادعایی ندارهد فقط در خاورمیانست که عوامل بیگانه قومها را تحریک می کنند.هدف دراز مدت دارند.
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 17:52
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
راهجو - فریدونکنار - ایران....بهتر است مساله را به ترکیه اصلا ربط ندهیم. ترکیه تا چند سال پیش دیکتاتوری نظامی بود...به عنوان برادر کوچکتر از شما می خواهم اگر امکانش را داشتی با مردمان غیر از شهرت و کشورت بیشتر نشست و برخاست داشته باش اون موقع متوجه میشی که خیلی از این مرزهای جداکننده انسانها تصنعی هستند...وقتی ایران بودم فکر می کردم همشهریهای شیعه خودم بهترین های کره زمین هستند یک کمی رقتم جلوتر دیدم سنی هایی هستند که از همشهریهای شیعه من خیلی بهتر...یک کوچولو هم که رفتم جلوتر دیدم که بعضا مسیحی ها و بودایی ها و هندوها و حتی بی خدایانی هستند که از همشهریهایم و هموطنانم خیلی بهتر--انسانتر و فهیم تر هستند...می توان نتیجه گرفت که همدلی از همزبانی و همشهری بودن و ...بهتر است....
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 17:53
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
از نظر تو، ترکها که بیش از هزار سال حاکم این مرز و بوم بودند پناهنده هستن. :) :
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 18:55
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
بعد از خواندن نظرات پان فارسها نظر من عوض شد، فارسی زبان تحمیلی بر غیر فارسها هست، زبان سراسری باید با رای مردم انتخاب شود
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 18:59
Mazani Tiger - کوالالامپور - مالزی
اینا دیگه شورشو در اوردن، ، ایران را در این ۸ سال به یغما بردند ، بزرگرین دزدیهرو انجام دادند، زنوزی ها، ضراب ها، زنجانی ها، و هزاران دزد کوچیکه دیگه از بس پول دار شدن دارن لگد میزنن، ۱سال پول نفت بهشون نرسه ... به خودشون، هرچی من خواستم با این جماعت با احترام تو این ۲ سال صحبت کنم نشد، خیلی پررو شدید به خدا. یجائی دیدید که سکوت ما شکست و این پانترکهای...با خاک یکسان کردیم، من به آذریها همیشه احترام میزارم ولی چند ساله که یک سری از خدا بیخبر دارن دنبال نفرت پراکنی میرن
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 19:11
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
اگر بدید تنگ نظران و نژادپرستان قرار باشد ترک ایران به ترکیه برود باید قبل از این فارس ایران هم به أفغانستان برگردد درست افکار طالبانی ! طالبان می گوید فارسها بروند تاجیکستان و ترکمنها به ترکمانستان و ...اگر تجزیه طلبی هست ان هم شما هستید ایران را ما ترکها ساختیم اگر وجود ما را تحمل نمی کنید به بمب بست جنگ داخلی رسیده اید یا فرار به أفغانستان ! ایران الان مال همه کسان داخل ان حتی مهاجری یا پناهنده ای امروز داخل شود وطن او هم حساب می شود ! ایرانی اصل یعنی نژاد پرستی که دیگر ان را ایرانی فرعی می داند ! چرا زمان جنگ با عراق نوکرم، چاکرم برادر ترک زبان می گفتید ! حالا ما شدیم مغول ! مغول مگر ادم نیست ؟ چون شما از انها شکست خوردید پس انها وحشی اند ! عجب استدلالی ! تحمل تحصیل زبان مادری ما راندارید ! خدا نکند فردا جنگی با کشور خارجی رخ دهد باید ایرانی های اصل که ایران فقط مال انهاست ! بروند جلو بجای بغل کردن شاهنامه !
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 19:32
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
اینکه اقوام ایرانی به خواستهاشون برسند قابل ستایشه اما پایداری ایران دوامی نخواهد داشت واگر چنین طرحی انجام شود یعنی ما ایران رو دو دستی به دشمنهاش پیشکش کردیم.
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 00:02
sahand11 - کلن - آلمان
یه عده میخواهند زبان مادریشان را یاد بگیرند در کنار زبان رسمی کشور . به بقیه سنه نه؟s
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 02:24
راهجو - فریدونکنار - ایران
uk.ali - لیورپول - انگلیستان. نظراتت هر بار خنده دار تر از گذشته میشه!!جدا میتوانم حدس بزنم که در چه سطحی فکرت را نگه داشته ای وپلمپ کرده ای،ما برویم به افغانستان! تاجیکستان و افغانستان خودش صاحاب داره اینجا خانه چند هزار ساله من و تمام ایرانیان و قوام آریایی است حالا تو مغول زاده که با چنگیز اومدی بعد یه مدت تو هویت سرزمینم مثل نمک در آب حل شدی برا ما نظر میدی!دیگه باید به تو اهمیتی نداد چون نظرات رو قابل جواب دادن نیست!سطح تفکرت در حد سطح دریا نسبت به بلندیهای دماوند میمونه!!!!
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 05:16
راهجو - فریدونکنار - ایران
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. وقتی سرگذشت بزرگان جهان مانند اسپارتاکوس رو خوندم وبسیاری دیگر پی بردم که گوهر انسانی به دنبال چیست!همانطور که تمام ذرات پی نور میگردند تا رشد کنند و تمام کائنات از این کلید به آفرینش میرسه حتی با داشتن سرمایه و وقت کافی(که هیچکدومش رو بنده ندارم)نیازی نیست که خیلیها را ببینی، با اندیشه تا حدودی موضوع را درک میکنی! درست است همدلی از همزبونی بهتره !اما به چه قیمتی!شاید از نظر شما خواسته تان منطقی باشد ولی ما که با هزینه گزاف این زبان را تا به اینجا رسانده ایم نمیتوانیم در این شرایط بسادگی پایش با هر چیزی معامله کنیم
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 05:30
راهجو - فریدونکنار - ایران
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. اتفاقا باید مسئله را به ترکیه ربط داد مردم سرتاسر دنیا خوبند اما سیاست حرف دیگری است! شما اینقدر ما را بی تجربه نبین! ما همان ملتی هستیم که در سه دهه پیش با عراق جنگیدیم حالا با ایشان در رفت و آمدیم(به نسبت) ما آنقدر در تاریخ توسط حکام بعضا ترک مانند محمد خوارزمشاه و فتلی شاه و ضعفهای حکومت مرکزی در دفاع از کشور موجبات عهدنامه ها وهجومها را فراهم کردیم که اگر همین مسئله ترکمنچای برا اونا پیش میومد هر روز تو دادگاههای بین المللی دنبال کار بودن! ما به بهانه برادری اسلامی آنقدر سرمان کلاه رفت ابومسلم ها و سندبادها و مردم بیگناه در گرگان و ساری و... را به بهانه اسلام قربانی دیدیم آنقدر آتشکده ها را در زیر و مسجدها بالایش ساخته دیدیم کلا سرت را درد نیارم به هزار زحمت از پس بداقبالی روزگار و کم کاری خودمون و حکام ترک و فارس ضربه خوردیم که این یه قلم وشرمنده ایم!! اینراهم بگم چه زبان ترکی رسمی بشه ویا نه این مملکت با ضعف حکومت مرکزی و افکار عوامانه اکثریت مردم داره به سمت تجزیه میره و البته پس لرزه هاش گریبان بسیاری را خواهد گرفت،
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 05:56
راهجو - فریدونکنار - ایران
تنفری که از فارس نزد هموطنای ترک داره افزایش میابه(امیدوارم اشتباه کرده باشم)نمیذاره باور کنیم که ترکا فقط به همین قانع شن! اگر جای خودمونو عوض کنیم مطمئنم هیچ ترکی حتی اجازه شبکهاستانی هم به فارسا نمیداد(نمونه اش ترکیه)!! موفق باشید
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 05:57
Alard - اِدینبرو - اسکاتلند
uk.ali - لیورپول - انگلیستان.. تا کی میخوای اراجیف بگی، یعنی چه فارس بره افغانستان، ۷۲ درصد افغانستان پشتو هستند و ۱۵ درصد ازبک هندو و غیره و فقط ۱۲ درصد فارس آنجاست، و آن هم بلخ و هرات که از ایران جدا شده، واقعاً هیچی تو چنته امسال تو نیست، از این تکنولوژی کم کم دارم ئا امید میشم که به امسال مغز نخودی مثل تو اجازه سمّ پراکنی میده، آخه اگر یکی مثل تو قدرت پیدا کنه آیا همون کارهای قاجارهای بی وطن را انجام نمیددید که همانا نابودی ایران است.
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 06:11
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
من نمی دونم اگر در کنار فارسی ترکی در مناطق ترک نشین یا کردی در مناطق کرد نشین هفته ای دو ساعت تدریس بشه چه لطمه ای به زبان فارسی وارد میشه . تازه خود زبان فارسی ۵۰ درصدش عربی هست . چطوریه تو کشوری مثل سویس ۳ زبان رسمی هست سویس تجزیه نشده !؟ تریس و یاد گیری زبان مادری لز حقوق اولیه هر انسانیه چطور شما فارس زبانها تو اروپا این حق رو برای خود نی خواهید اما تو ایران یه ترم یا یه کرد نباید این حق رو داشته باشه ببا ایقد از تجزیه نترسید بزور که نمیشه جلو تجزیه رو گرفت .
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 08:01
راهجو - فریدونکنار - ایران
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند. اگه دو ساعت در کنار فارسی تدریس بشه یه چیزی ،آخه بعضیا اینجا صحبت از جایگزینی زبان میکنند
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 10:20
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
Mazeni tiger ...! تو هم عشق دریدن و ...أسمت هم گذاشتی پلنگ ! هه هه دوره پلنگ بازی گذشته ! فکر کردی دیگران گوسفند هستند که از دریدن و بریدن بحث می کنی ! مگه ایران جنگل هست ؟ ما دفاع از حقوق ابتدائی می کنیم نه شکار پلنگ ، راحت باش و کمتر نعره الکی بکش ! تاز اگر ما ترک ها استقلال هم بخواهیم از هیچ کس باکی نداریم ولی چون ایران را ما ساختم و زبان فارسی را ما تقویت کردیم و با اینکه شما ها لیاقت هموطن بودن و حتی همسایه بودن را ندارید! ولی ما تحمل می کنیم و حقوق خود را با بیداری ملت خود می گیریم نه از شما که احساس می کنید صاحب خانه هستید نه شما جزء انجا هستید !
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 10:51
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
.اکثریت ترکها خود را جزیی از ایران می دانند و در طول تاریخ هم خدمات زیادی به زبان فارسی کرده اند و این خدمات هم به خاطر عشق و محبت آنها به خاطر وطنشان بوده نه از روی انفعال و استیصال و ترس از گویشوران زبان فارسی. بنابراین بهتر است آنانیکه با گردن کلفتی و درشت گویی دنبال به کرسی نشاندن مواضع غیر منطقی خود هستند یک تجدید نظری تو سیاق صحبت کر دنشان بکنند. زبان فارسی میراث و محصول مشترک همه ایرانیهاست و به همه ایرانیها تعلق دارد و این احساس تعلق خاطر به زبان قارسی هم از جنس احساس تعلق مسلمانان به قران است که به زبان عربی است. احساس تعلق خاطر مسلمانان نسبت به قران ضرورتا به این معنی نیست که آنها عاشق و دلباخته گویندگان آن زبان هستند. خیلی ها هر روز با علاقه و اشتیاق قران می خوانند و لدت می برند ودر عین حال هم دوست دارند سر به تن هیچ عربی نباشد. بنابراین دلیلی برای کر کر ی خواندن و با تکبر سبکسرانه سخن گقتن با دیگر اقوام نیست.
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 11:06
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
بیاید همدیگر رو درک کنیم بهم احترام بگذاریم و با هم همزیستی مسالمت امیز داشته باشیم به حقوق هم احترام بگذاریم تنها با احترام به حقوق هم است که میتوانیم در اینده زندگی بهتری در ایران مهیا کنیم . راهجو جان این بعضیها نمی فهمند و خیلی کمند اما حداکثر مردم لیاقت خواندن و نوشتن بزبان مادری را دارند . فارسی زبان رسمی. انگلیسی باید باشه عربی هم که هست ولی ایا مسخره نیست که ترکی یا کردی هم نباشه این یه ظلم بزرگه و اگر در اینده این حق داده نشه ایران با خطر تجزیه روبرو میشه و .....
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 11:09
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
راهجو - فریدونکنار - ایران...نه برادر اکثر حکومت های بعد از اسلام در ایران دست ترکها بوده است بنا براین اگر می خواستند بلاشک با ضرب شمشیر می توانستند هر نوع تغییر مورد دلخواهشان را در جوامع دور از ابزار ارتباطی ان زمان اعمال کنند ولی بواسطه واقع گرایی و با در نظر گرفتن واقعیتهای میدانی نخواستند خود را از گنجینه بی مثال زبان و ادبیات و فرهنگ فارسی بی بهره سازند.همانطوریکه الان کشورهای زیادی انگلیسی را از زمان طفولیت به دانش آموزانشان یاد می دهند زیرا واقعگرا هستند و می خواهند از پتانسیل های زبان انگلیسی به عنوان زبان علم امروزی استقاده کنند. اگر بی خردی کنند و متعصبانه بخواهند زبان محلی خود را تحمیل کنند خود متضرر می شوند..پس اینکار را نمی کنند.
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 11:25
راهجو - فریدونکنار - ایران
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. اگر میخواستند هم نمی توانستند به ضرب شمشیر کاری بکنند چون تمام تجارب معماری و دبیران و حمایت عوام را از دست داده و باید تا پایان یک سلسله میجنگیدند!(چون چیزی از کشور داری بلد نبودند) شاهان ترک بدون حفظ زبان فارسی فقط یه لشکر میکشیدن و باید میرفتند! حال برای حفظ این گنجینه آیا باید حضورش را در ایران ،در گهواره خودش کمرنگ کنیم؟ میتوان ترکی را در ساعاتی محدود در مدارس تدریس کرد اما چه تضمینی است که آرام آرام با توجه فقر فرهنگی جامعه در شناخت دموکراسی و دست اندازیهای همسایگان گرسنه قدمهای تجزیه را تندتر نکنیم؟ اینجا سویس نیست که دور و برش پر از کشورهایی باشند که بعد جنگ جهانی فهمیدند که نباید به خاک هم چشم بدوزنند اینجا منطقه جهان سومیهاست که با کوچکترین خطایی یه صدام بی مخ ظاهر میشه و چه ضمانتیست که همین اندک همبستگی ما با هم نیز با تقسیم زبان به سمت همسایگان نرود و فردا خواسته پشت خواسته نیاید و چند پاره نشویم!!ما زورگو نیستیم ما مارگزیده ایم
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 14:31
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
فارسهایی که از تجزیه ایران میترسید چرا این همه در فکر تجزیه هستید نکنه کارهایی انجام داده اید که میدانید نتیجه آن تجزیه است و در فکر جلوگیری از آن هستید شما که برای سایر ملل جوک نساخته اید که بترسید در روزنامه تان آنها را سوسک نکرده اید که نگران باشید برای ستارخان در تهران مقبره باشکوهی درست کرده اید سایتهای اینترنتی و وبلاگهای شما از سایر فرهنگهای ایرانی تمجید میکند فرهنگستان فارسی با فرهنگستان سایر زبانهای ایرانی تعامل خوبی دارد. برای واژ های انگلیسی گاهی از زبانهای دیگر ایرانی معادل سازی میشود در مدارس بر اساس قانون اساسی زبان سایر مردم تدریس میشود نامگذاری فرزندان مطابق آداب و فرهنگ منطقه است زبان سایر اقوام و لهجه آنها در تلوزیون محترمانه استفاده میشود اگر کسی در اتوبوس در تهران با زبان قوم خودش صحبت کند اصلا مسخره نمیشود و .. پس چرا میترسید توهم تجزیه نداشته باشید چون ما قدر شناسیم و نمکدان نمیشکنیم با تمام این اوصاف اگر باز هم اداره ایران بدست سایر اقوام باشد فارسی تکریم خواهد شد تاریخ شاهد است
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 14:35
Atabay2021 - خوی - ایران
غلامعلی, عرصه سیمرغ نه جولانگه توست. عٍِرض خود می بری و زحمت ما می داری
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 21:01
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
فارسی که فقط اسمش فارسیه، 60%ش عربی 30%ش ترکیه بقیه لغات هم لغات التقاطی از اینور و اونوره، الفباش هم که کاملا عربی .. به قول یکی فارسی یکی ازلهجه های زیبای عربیه.
جمعه 11 بهمن 1392 - 03:53
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
اینکه گفتند در تبربز فارسی حرف بزنی جوابت را نمی دهند (فارغ از درست یا غلط بودن این گقته)...این رفتارها را باید واکنشی دید نسبت به حرفها و رفتارهای ناشایست و تحقیر آمیز شووینیستهای نژاد پرست نسبت به بقیه اقوام...امید که این واکنشهای هرجندناشایست تلنگری یشوند و به مصداق یک سوزن به خودت یک جوالدوز به دیگران بعضی از ما ها را به این حداقل درک انسانی برسانند که بقیه هم حق و حقوقی دارند و وقتی بنا به هر دلیلی به خود زحمت می دهند و در حد وسع و توان خود و با لهجه شکسته-بسته به زبان ما حرف می زنند باید جنبه داشته باشیم و متوهمانه باد غرور در غب غب نیندازیم.
جمعه 11 بهمن 1392 - 04:59
راهجو - فریدونکنار - ایران
Atabay2021 - خوی - ایران. از زبان فارسی مثالی زدی !چه زیبا!!tiger.man - گیلفورد - بریطانیا. تو همون ترکی هم بسیار واژه فارسی و عربی است تازه رسم الخط هم ندازد!!!. زبان فارسی برا هر کلمه ای معادل دارد و این آمار شما چون اون علی لیورپولی از صندوقچه مامان بزرگ دراومده و کسی بهش ارزشی نمیگذاره!vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. شما هم داری کم کم تب پان ترکی میگیریا!ما رو نا امید نکن! بدون اگه یکی خبطی کرده قرار نیست شعار خلیج ع ر ب ی سر بدین یا هخامنشیان رو به ناسزا بگیرین،بنر ...ایران نیست دربیارین و کلا تمام درها رو ببندین!! برا مردم این مملکت بسیاری از اصول دموکراسی خیلی زوده که اجرا بشه!قبلش بهتره ارزش انسانی رو درک کنیم که با روش حکومتی بدست نمیاد خودمون سر آغاز ارزش گذاری برای گذشته و نیاکانمون بشیم و (چوگان رو ندزدیم،مولانا و بابک و نظامی کرد رارو ترک نکنیم ،برا ستارخانها برنامه ها بذاریم خیابونای شهرامون رو پر از اسامی بزرگان اقوام کنیم وووو)بعد بشینیم عاقلانه سخن بگیم بهتر از انگ زدهاست که همش نتیجه بی اعتمادیه و سرآخرشم هیج بدست نیومد!
جمعه 11 بهمن 1392 - 09:24
راهجو - فریدونکنار - ایران
تصور کنید من برا دیدن استان آذربایجان مترجم ترکی بگیرم آیا احساس نمیکنید در ترکیه یا جمهوری آذربایجان هستم؟! آیا این وضع اهرم فشار سیاسی برا خواسته های دیگر همسایگان شمال و غربی بر ضد ایران نمیشود؟!!! آیا آنها نیز به کردها و تالشیها همین امتیاز را میدهند ؟جنابvahidtaheri آیا ترکیه حاضر به چنین کاری میشود؟ حالا که مسئله زبانی به همه ما مربوط هست بگذارید هر سه کشور باهم دست به اینکار بزنیم وگرنه که هیچ(هر چند ایران خواستگاه زبان فارسیست و این شناسنامه ماست و باید برای همیشه باشد)
جمعه 11 بهمن 1392 - 09:59
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا...اینکه گفتند زبان فارسی یکی از لهجه های عربی بوده جوکی در حد تیم ملی است. کسی2 واحد زبانشناسی پاس کرده باشد به شما خواهد گفت که فارسی جزءزبانهای هندی-اروپایی ولی عربی جزء خانواده زبانهای سامی است (یعنی کاملا غیر مرتبط). در ثانی شاکله نحوی زبان است که بیشتر تعیین کننده هست نه واژه ها...
جمعه 11 بهمن 1392 - 14:29
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
راهجو - فریدونکنار - ایران....من از هرچی <پان>اولش باشد خوشم نمی آید چه پان ترکش باشه وچه پان فارسش...<پان> یعنی تعصب کور.....از اون بدتر هم از ماستمالی کردن و دفاع از وضع موجود به بهانه دفاع از ایران و هر موجودیت مقدس دیگر خوشم نمی اید.. .خلیج ع ر ب ی گفتن آنها هم اشتباه بوده و صدها برابر زشت تر از آن توهینهایی است که متوهمین نژاد آریایی و کوروش نسب هر روز نثار اقوام می کنند...
جمعه 11 بهمن 1392 - 15:37
oghab - هلسينكي - فنلاند
ﻣﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮاﻥ ﻳﻚ اﻳﺮاﻧﻲ ﻭﺩاﺷﺘﻦ ﻳﻚ ﺣﻖ ﺭاﻱ اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ اﻳﺮاﻥ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺑﺸﻪ و ﻧﺎﺧﺎﻟﺼﻲ ﻫﺎ اﺯﺑﻴﻦ ﺑﺮﻭﻧﺪ ...ﻭﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻛﺸﻮﺭ ﭘﺮﺳﻴﻦ ﻣﺎﻝ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎﺷﺪ
شنبه 12 بهمن 1392 - 01:12
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
oghab - هلسینکی - فنلاند..این به اصطلاح ناخالصیهابروند شما میمانی ویک کویر که هر روزبایدازچاه آب بکشی که زنده بمانی.
شنبه 12 بهمن 1392 - 04:44
راهجو - فریدونکنار - ایران
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. قرار نیست از هرچیزی بدتون میاد اون کار درستی باشه و حتی چه بسیار کارهای درستی که در زمان بد انجام میشه و نتیجه معکوس میده! ماهم خسته شدیم از بس توهین شنیدیم نسبت به فردوسی و کوروش و شاعران .. همون که گفتم بیایم نام بزرگان تاریخ همدیگه رو تو شهرای مقابل بذاریم و هزار راه دیگه برا اثبات برادری اینجوری حرف همو بهتر می فهمیم تا توهین و منت و تهدید
شنبه 12 بهمن 1392 - 06:19
راهجو - فریدونکنار - ایران
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. گفتگو با شما بسیار سودمند بود ، به امید پیروزی آنچه بر راه درست بناشده باشد،حال هرچه باشد!موفق و پیروز باشید
شنبه 12 بهمن 1392 - 07:42
sepherdad - سیدنی - استرالیا
. !البته باید دید این افرادی که از حقوق اولیه بشر یا یاد گیری به زبان مادریشان حرف میزنن چه کسانی هستن!?، و چرا به کورش به خاطره منشور حقوق بشر و دادن ازادی بیان و حق آزادی مذهب این قدر توهین میکنن??? در عوض از اسکندر که به برداری و همجنس بازی معروف هست این قدر افتخار میکنن??!!؟ این افراد که از ۲۰ هزار چشم در اوردن آقا محمد خان در کرمان با افتخار صحبت میکنن برای هیچ فرهنگ و مذهبی یا دینی احترام قائل نیستن، وحشیگری هایی چنگیز رو می ستاین و کشتار ارامنه تفلیس به دست آقا محمد خان شیرینترین لذت گفتگویشان هست از زبان و حقوق بشر حرف میزنن!! برای زن کوچکترین احترمی قائل نیستن! و اجدادشان به زنان ایران تجاوز کردن و با زور کتک و شکنجه زبانشان را به زبان متجاوزان تغییر دادن حالا با بی شرمی از زبان مادری حرف میزنن!!، کسانی که ۲۵ نسل با مردم این کشور در امیختین هنوز به یادد اجداد پدری خود و ارزوی زبان پدریشان هستن که باز کشتار راه بیندازن، تازی گری و ترک تازی کنن و به سر زدن و تجاوز افتخار کنن که بله ما ملتی برتریم!!!
یکشنبه 13 بهمن 1392 - 15:30
sepherdad - سیدنی - استرالیا
۲ اینها اسوریان را بین سالهای ۱۹۱۴-۱۹۱۸ و یونانیان را بین سالهای ۱۹۱۴ -۱۹۲۳، ارامنه ۱۹۱۵-۱۹۱۷، و کردها را بین سالهای ۱۹۳۷-۱۹۳۸ کشتار کردن. زن و بچه پیر و جوان رو کشتار و به نژاد پرستی خود افتخار کردن! هیچ ارتشی در دنیا زمانی که به جای حمله میکند با خود زن و بچه نمیبرد, اینان اما با بیشرمی میگویند زبان مادری ما!!! عربی یا ترکی هست!!، مگر لشگر اعراب متجاوز با خودشان زن به ایران آورده یا مغول یا ترک ویرانگر با خودشان زن به ایران اورده بودن؟!? مردان را در مقابل زنان سر میزدن. میکشتن. به زنها تجاوز میکردن و تا به امروز هم خوی تجاوز و بی احترامی به زن را دارند، شما ممکن هست یک رگ عرب یا ترکی داشته باشین اما بیش از ۷۰ نسل با ایرانی درامیختیین و امروز ایرانی هستین یک تست ژنتیک به شما میگویید که کاملا ایرانی هستید این فرهنگ تجاوز و برتری طلبی را از خود دور کنید به سرزمین مادری خود احترام بگذرید و بیش از این به مردم این کشور نجیب بی احترامی نکنید!
یکشنبه 13 بهمن 1392 - 15:31
sepherdad - سیدنی - استرالیا
۲ اینها اسوریان را بین سالهای ۱۹۱۴-۱۹۱۸ و یونانیان را بین سالهای ۱۹۱۴ -۱۹۲۳، ارامنه ۱۹۱۵-۱۹۱۷، و کردها را بین سالهای ۱۹۳۷-۱۹۳۸ کشتار کردن. زن و بچه پیر و جوان رو کشتار و به نژاد پرستی خود افتخار کردن! هیچ ارتشی در دنیا زمانی که به جای حمله میکند با خود زن و بچه نمیبرد, اینان اما با بیشرمی میگویند زبان مادری ما!!! عربی یا ترکی هست!!، مگر لشگر اعراب متجاوز با خودشان زن به ایران آورده یا مغول یا ترک ویرانگر با خودشان زن به ایران اورده بودن؟!? مردان را در مقابل زنان سر میزدن. میکشتن. به زنها تجاوز میکردن و تا به امروز هم خوی تجاوز و بی احترامی به زن را دارند، شما ممکن هست یک رگ عرب یا ترکی داشته باشین اما بیش از ۷۰ نسل با ایرانی درامیختیین و امروز ایرانی هستین یک تست ژنتیک به شما میگویید که کاملا ایرانی هستید این فرهنگ تجاوز و برتری طلبی را از خود دور کنید به سرزمین مادری خود احترام بگذرید و بیش از این به مردم این کشور نجیب بی احترامی نکنید!
یکشنبه 13 بهمن 1392 - 15:31
راهجو - فریدونکنار - ایران
sepherdad - سیدنی - استرالیا. سرم را به نشانه کرنش برابرت فرود میاورم ! درود بر آزادی و زنده باد آنکه میتواند بی خیال باشد اما برای آنچه به آن عشق میورزد میجنگد
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 07:11