«نه به پادشاه» در آمریکا با مهدی نصیری؛ «اکثر ایرانی‌ها نظام پادشاهی می‌خواهند»

یورونیوز: روز شنبه ۱۸ اکتبر میلیون‌ها معترض آمریکایی از گروه‌های سنی مختلف برای مخالفت با آن‌چه گرایش‌های اقتدارگرایانه و فساد افسارگسیخته دونالد ترامپ،رئیس‌جمهوری آمریکا می‌دانند،با شعار «نه به پادشاه» به خیابان‌ها آمدند. به گزارش سی‌ان‌ان، حدود هفت میلیون نفر در سراسر ایالات متحده در این تظاهرات شرکت کردند.

«نه»گفتن به گفتن به پادشاه و پادشاهی در ایالات متحده آمریکا و علیه دونالد ترامپ در حالی صورت گرفت که در ایران بخش قابل توجهی از مردم عادی و بعضا نخبگان سیاسی، اولا امیدوارند اقدامات دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی، موجب آزادی آن‌ها از یوغ استبداد حکومت مذهبی شود، ثانیا طرفدار به قدرت رسیدن رضا پهلوی و احیاء نظام پادشاهی در ایران هستند.

اگرچه آمار دقیقی از طرفداران پادشاهی در ایران وجود ندارد، ولی وجود چنین گرایشی در ایران امروز قابل انکار نیست.
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که اکثریت نخبگان سیاسی و فرهنگی و نیز بخش قابل توجهی از مردم ایران، حتی اگر منکر خدمات حکومت پهلوی نباشند، با احیاء نظام پادشاهی و به قدرت رسیدن مجدد خاندان پهلوی مخالف‌اند.

البته این احتمال را نیز نباید از نظر دور داشت که برخی از نخبگان سیاسی و فرهنگی داخل، هزینه حمایت از رضا پهلوی را بالا می‌دانند و ترجیح می‌دهند درباره بازگشت پادشاهی به ایران، آشکارا و صریحا سخنی از سر تأیید نگویند. با این حال در خارج کشور نیز اکثر ایرانیان دانشگاهی و روشنفکری که تا به حال درباره این موضوع اظهار نظر کرده‌اند، در مخالفت با سلطنت‌طلبی سخن گفته‌اند نه در موافقت با آن.

اینکه در ایران کنونی وزن اجتماعی کدام گروه بیشتر است، طرفداران یا مخالفان پادشاهی، چندان روشن نیست ولی شواهد و قرائن تا حدی نشان می‌دهد که افراد و اقشار تحصیلکرده‌تر، تمایل کمتری به احیاء نظام پادشاهی در ایران دارند. مثلا در حالی که شعار «رضاشاه روحت شاد» بارها در ورزشگاه‌های ایران شنیده شده، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ که دانشجویان ۱۴۴ دانشگاه در سراسر ایران علیه جمهوری اسلامی شعارهای تند و رادیکال سر دادند، شعاری به سود خاندان پهلوی و نظام پادشاهی سر داده نشد.

از سوی دیگر در نخستین روز فروردین امسال، در تجمعات نوروزی در تخت جمشید و پاسارگاد و اماکن تاریخی شهرهای شیراز و مشهد و نیشابور، مردم شعارهایی نظیر «رضاشاه روحت شاد»، «جاوید شاه»، «این آخرین نبرده، پهلوی برمی‌گرده»، «ای شاه ایران، برگرد به ایران»، «ضحاک سرنگونه، شاه میاد به خونه» سر دادند.

هر چه هست، احتمال بازگشت نظام پادشاهی به ایران، در قالب حکمرانی مجدد خاندان پهلوی، احتمال قابل توجهی به نظر می‌رسد و به همین دلیل بسیاری از نخبگان سیاسی که هم با نظام پادشاهی و هم با حکومت پهلوی مخالف‌اند، درباره پیشگیری از این «واقعه تاریخی ممکن» هشدار داده‌اند.

مهدی نصیری، فعال سیاسی مقیم کانادا، از معدود نخبگان سیاسی ایران است که در دفاع از رضا پهلوی صراحت لهجه دارد. آقای نصیری که سال‌ها قبل سردبیر روزنامه «کیهان» و مجله «صبح» بود و دست کم تا اواسط دهه ۱۳۹۰ چهره‌ای «حزب‌اللهی» محسوب می‌شد، در چند سال گذشته به شدت منتقد جمهوری اسلامی شده و از سقوط این حکومت دفاع می‌کند. او اگرچه لزوما سلطنت‌طلب نیست، ولی یکی از بلیغ‌ترین مدافعان کنونی رضا پهلوی است و مشکلی با بازگشت نظام پادشاهی به ایران ندارد.

مهدی نصیری معتقد است حداقل ۵۰ درصد و بلکه بیش از ۷۰ درصد مردم ایران طرفدار رضا پهلوی و تأسیس مجدد نظام پادشاهی در ایران هستند. این فعال سیاسی در گفت‌وگو با یورونیوز درباره تظاهرات «نه به پادشاه» در ایالات متحده آمریکا گفت: «اخیرا در آمریکا به دعوت دموکرات‌ها راه‌پیمایی‌ای با عنوان «نه به پادشاه» علیه آقای ترامپ برگزار شد. برخی از مخالفان جریان پادشاهی‌ در ایران، خواستند از این نمد کلاهی برای خودشان ببافند. من دقیقا نمی‌دانم دلیل این نام‌گذاری چیست. شاید ناظر به انقلاب آمریکا علیه حاکمیت پادشاهی بریتانیا، جرج سوم، بر سرزمین آمریکا در قرن هجدهم باشد که منجر به استقلال آمریکا از بریتانیا شد. البته اگر دلیل آن منفی‌بودن مطلق عنوان و نظام پادشاهی در ذهنیت دموکرات‌های آمریکا باشد، برخلاف شواهد تاریخی و معاصر است. ما در تاریخ، پادشاهی‌های باشکوهی در ایران، از جمله پادشاهی کوروش کبیر را داشتیم که منشور حقوق بشر و شیوه حکومت او، مورد ستایش توماس جفرسون، از بنیانگذاران آمریکا و از نویسندگان اعلامیه استقلال آمریکا قرار گرفت. همین الان چند تا از بهترین دموکراسی‌های دنیا، از جمله خود بریتانیا، نظام پادشاهی دارند.»

آقای نصیری همچنین درباره گرایش مردم ایران به پادشاهی و حکومت پهلوی گفت: «اگر اکثریت مردم ایران امروز در پی عبور از جمهوری اسلامی و استقرار یک نظام پادشاهی هستند، به این دلیل است که جدای از نمونه عالی پادشاهی کوروش و برخی دیگر از شاهان تاریخ ایران، عملکرد نظام پادشاهی پهلوی، که با شورش سیاه و تباه ۵۷ ساقط شد، امروز مورد بازخوانی و ستایش ایرانیان قرار گرفته و مردم ایران به شاهزاده رضا پهلوی به عنوان وارث و تداوم‌بخش نظام پهلوی نگاه می‌کنند. پس این که مشکل دموکرات‌های آمریکا با آقای ترامپ چیست، موضوعی بی‌ربط به وضعیت امروز ایران است.»

این تحلیلگر سیاسی اکثریت مردم ایران را مدافع رویکرد دونالد ترامپ به جمهوری اسلامی دانست و گفت: «باید یادآور شوم که اکثریت مردم ایران با سیاست قاطع ترامپ در برابر جمهوری اسلامی و سیاست‌های مخرب منطقه‌ای این نظام موافق‌اند. مردم ما از اینکه آقای ترامپ به تاسیسات هسته‌ای، که در پی ساخت بمب اتم برای نابودی اسرائیل بود و صدها میلیارد دلار ثروت مردم ایران را به فنا داد، حمله کرد و هیمنه حکومت دیکتاتوری خامنه‌ای را شکست، خوشحالند. و این برخلاف سیاست‌های سهل‌گیرانه دموکرات‌ها بود که بازی جمهوری اسلامی را خوردند و نتوانستند برای برخورد جدی با این نظام مداخله‌گر و مخرب در منطقه، تصمیم بگیرند. همچنین از اینکه آقای ترامپ با حمایت قاطع از اسرائیل، ارتش‌های منطقه‌ای ایران را سرکوب و تضعیف و بساط گروه تروریستی حماس را جمع کرد و سیاست امت‌گرایی آقای خامنه‌ای را به شکست کشاند، و کلاً بیزینس و تجارت حمایت از فلسطین را در جهان، که دستاویز قدرت‌گیری و مانور چپ‌ها بود، به شدت تضعیف کرد، خوشحالند و آقای ترامپ را تحسین می‌کنند.»

مهدی نصیری نهایتا درباره تاثیر تظاهرات اخیر آمریکایی‌ها بر مردم ایران به یورونیوز گفت: «راه‌پیمایی دموکرات‌ها علیه ترامپ، با عنوان "نه به پادشاهی"، هر دلیلی داشته باشد، تاثیری در موج رو به گسترش پادشاهی‌خواهی در ایران ندارد و از محبوبیت آقای ترامپ هم در میان ایرانیان نمی‌کاهد.»
+81
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۵
    freedom of the press - تهران، ایران

    این مقایسه بین پادشاه خواندن زردک خان و پادشاه بی بدیل ایران خیلی مسخره است. پادشاهی ترامپ دقیقا مثل ولایت فقیه خامنه ایی می ماند و بس. دیکتاتور، زبان نفهم، بیشعور. سنگدل و خودشیفته و مغرور و بیسواد.
    14
    47
    جمعه ۰۲ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    دموکرات های بی برنامه که در افکار عمومی مردم امریکا همه جا شکست خورده اند چون نمیتوانند با برنامه ریزی صحیح مبارزه کنند همیشه متوسل به اراجیف و سکس و رنگ پوست و جنسیت و مزخرفات دیگر میشوند.
    7
    41
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Ali Nazari - میامی، ایالات متحده امریکا

    ملت ایران چه آنهایی که زمان شاه را دیده و تجربه کرده‌اند و حتی آنهایی که هرگز آن دوران عظمت و شکوه و جلال و بزرگی و عزت را ندیده اند همه و همه خواهان بازگشت به آن دوران طلایی هستند. مرگ بر جمهوری اسلامی و اسلام ، مرگ بر مجاهدین بدتر از اخوندها و مرگ بر کمونیستهای ورشکسته با افکار پوشالی شان..همیشه جاوید شاه
    10
    48
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    universe123 - لندن، انگلستان

    فقط عقب ماندهای هم زبان حاجی رضای مکه رفته شیعه دنبال شاه هستند. کسی از اقوام دیگر مخصوصا کردها دنبال پادشاهی نیستند.
    45
    13
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    universe123 - لندن، انگلستان
    عزیز دلبند مهم نیست که شاه باشد یا حاکم دیگری. مهم ملت هستند که چگونه با قوانین هر کس را جای صحیح مینشانند. مگر کردستان عراق مستقل نشده است؟ ابعاد دزدی چند برابر ایران است
    2
    24
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    هر جانور مفسدی که از چرخه فساد نظام اخوندی ،رانده شد ، راست رفت ، در طویله پهلوی را زد و سر سفره فساد وطن فروشان این خاندان نشست ، حسن شریعتمداری دیروز سید علی ، انچنان رنگ عوض می کند ، که در ضمینه پاچه خواری گوی سبقت از پاچه خواران همایونی امثال طاهری و تقی زاده و نوری زاده ها را می رباید ، قافل از اینکه در ان قبری که فاتحه بر سرش می خواند ، جسدی نهفته است و ملت دیکتاتور زده دیگر زیر بار زور و فشار نحواهد رفت ، با صدا گزاری و فوتوشاپ ، هیچ الاغی شاه نشد ، بشنوید فریاد ملیونها ایرانی مرگ بر دیکتاتور را که رضا قلدر سرامد انها بود ،و پسرش نماد ان ،
    24
    8
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    antifascism - تهران، ایران
    تمایل و اعتمال به رضا پهلوی لزوما تمایل به پادشاهی نیست. اما خوب اگر رای گیری بشه و اکثریت مردم نظام پادشاهی بخوان ایرادی نداره. در کل خود من تفکر مطلقا آنارشیستی دارم و هیچ نوع حکومتی رو قبول ندارم و صرفا دولتهای محلی و یک سنای جهانی رو برای آینده دنیا پیش بینی میکنم. با اینحال رضا پهلوی رو تنها گزینه قابل اعتماد و مناسب برای عبور از شیاطین جمهوری اسلامی میدونم. هرچقدر هم از پدرش ایراد داشته باشم اما اونها رو خانواده ای نرمال و مثل خودمون عامی میدونم و مثل جماعت پاسدار و آخوند عجیب و غریب نیستن.
    4
    14
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    مهدی52 - روتردام، هلند
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    به کوری چشم ملا چپی مجاهد مردم ایران راه خودشان را پیدا کرده‌اند چه شما ....بخواهید چه نخواهید چه بگویید هوش مصنوعی چه بگویید فتوشاپ ولی برای ما میهن پرستان در آینده ایران آزاد صندوق رای با حضور نمایندگان سازمان ملل ملاک است و بس!! متاسفانه شما دروغگویان تاریخ هستید و خوشبختانه ما ملت شما را از الف تا ی خوب شناخته ایم. تمام
    3
    15
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    مهدی52 - روتردام، هلند
    و در ادامه مجبورم جواب سوال قبلی را تکرار کنم ،هشت ملیون امریکایی در بزرگترین تظاهرات تاریخ ان کشور که جمهوری است و دمکراتیک ٫ تو دهن طرفداران پادشاهی زدند ! سوال . تو چکمه لیس استبداد و ان ...مقدس رضا گاو کبری ! یعنی رضا گاو دوم و زن لات و بی ادبش! در انجا چه غلطی می کنید . چرا نرفتید عربستان ؟ بنده طرفدار دمکراسی و جمهوری هستم . پس المان را انتخاب کردم چون به یومن مبارزات چپ ها به من و تو ...فاشیست . این امکان داده شد تا اجازه انتخاب محل سکونت خود را داشته باشیم ! و اما دوران پالان های امریکایی ٫ اگر گل بود و بلبل ! و بمراتب بدتر از گرجستان و ارمنستان امروز ه بدون نفت ! انقلاب نمی شد ! همانطور که گاو اری از مهر خود در نطق اخرش که فرمود صدای انقلاب شما را شنیدم ! بدلایل ان اشاره می کند ! می فرمایند : من آگاهم که به نام جلوگیری از آشوب و هرج‌ومرج این امکان وجود دارد که اشتباهات گذشته و فشار اختناق تکرار شود. من آگاهم که ممکن است بعضی احساس کنند که به نام مصالح و پیشرفت مملکت و با ایجاد فشار این خطر وجود دارد که سازش نامقدس فساد مالی و فساد سیاسی تکرار شود ،از پاپ کاتولیگ تر و از،
    12
    2
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    antifascism - تهران، ایران
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    تو با نام کاربری زن زندگی آزادی چطوری روت میشه به این شدت از حکومت شیاطین جمهوری اسلامی دفاع میکنی!
    3
    14
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    مهدی52 - روتردام، هلند
    antifascism - تهران، ایران
    دوست عزیز ملا چپی محاهد هر سه از یک آبشخور آب میخورند و فقط بر سر منافعه بیشتر اختلاف دارند نه بخاطر بدبختی و فلاکت ملت ایران اینان همگی بدنامان تاریخ بوده اند و خواهند ماند
    2
    12
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    antifascism - تهران، ایران
    اگر دفاع از دمکراسی و افشا کردن دسیسه های مزدوران و مفسدین را دفاع از جمهوری منفور اسلامی میدانی ، بله بنده ان چه که تو می گویی هستم ، اما برای اینکه خاطرت را جم کنم که حافظ منافع هیچ مستبدی نیستم ، پس با من همراه شو و شعار مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر را بلند فریاد بکش ،
    5
    4
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    مهدی52 - روتردام، هلند
    از شاه تو بدنام تر هم در دوره زمام داری اش مگر بوده است ، طبق امار سازمان های حقوق بشری ان زمان ، ایشان جلادترین و فاسد ترین حاکم سالهای اواخر حکمرانی خویش تشریف داشتند ،
    6
    2
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    مغز همه یک جور نمی اندیشد. شعور بعضی ها مخصوصا فردپرست و اهل ایمان در برهه ای از زمان قفل میشود. بعد 70 سال سیطره بر شوروی دست تمام چپول ها رو شده که فقط به دنبال جیب و منافع خودشان هستند. چپول های امروز هم با دست های رو شده عقب منافع شخصی میگردند. حالا این منافع ممکن است که امید به تاراج یک شرکت موفق باشد تا مال مفتی به این ها بدهند یا حقوق بگیر جمهوری نکبت اخوندی هستند. دیگرانی عضو احزاب ورشکسته ی اروپائی هستند چون کارگران و کشاورزان اروپائی دیگر جذب این احزاب نمیشوند. چپولیسم بی ابرو شده و هر چقدر این ها شعار بدهند و لفاظی کنند کمتر کسی گول ان ها را می خورد اینست که روی اسب مرده شرط بندی کرده و خوراک احزاب چپول اروپائی یا جاسوس اخوندها هستند بلکه دنبه ای گیرشان بیاید
    2
    1
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    بعد 70 سال سیطره بر شوروی دست تمام چپول ها رو شده که فقط به دنبال جیب و منافع خودشان هستند! از بعد از انقلاب اکتبر شوروی تا فروپاشی ان ! اگر تونستی یک قران فساد مالی از یکی از رهبران اتحاد جماهیر شوروی و یا مثلا یکی از اعضای خوانواده انها پیدا کنی ! بنده از همین الان جامه شرافت انسانی از تن خارج خواهم کرد و پالان خفت استبداد پهلوی بر تن ! استالین در هنگام مرگ یک قران فساد مالی نه خودش ونه اعضای خوانواده اش داشتند . در ان طویله استبداد ننشسته ای که هر چه مزخرف است تحویل مخاطب سطلی بدهی !
    2
    2
    شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    کیانپور - ونکوور، کانادا
    حکومت آینده جمهوری پارلمانی یا پادشاهی مشروطه پارلمانی خواهد بود.....شاهزاده رضا پهلوی رییس حکومت خواهد بود و دولتهای منتخب مردم چه حزب محافظه کار (طرفداران پادشاهی) چه لیبرال دموکرات و چه سوسیال دموکرات دولت را اداره خواهند کرد
    2
    0
    یکشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۰۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    antifascism - تهران، ایران
    مهدی52 - روتردام، هلند
    من مخالف شدید این شعارم. اولا جمع بستن آخوندها با تفکرات چپ و حزب مجاهد بی معنیه. اینطور شعارها جریان داره و قصد ایجاد شکاف بین افکار مختلفه. در اینکه اساسا تفکرات چپ واقعی از بنیادهای علمی و دانشگاه ها ریشه گرفته شکی نداری. ما در ایران آینده نیاز داریم احزاب و افکار مختلف داشته باشیم تا همدیگه رو نقد کنن و باعث رشد جامعه بشن. در ضمن خود رضا پهلوی حتی از کودکی گرایش های چپی داشته چون مخالف رفتار طبقاتی بوده و هست. بنابراین بهتره به جای شعارهای کلی و ناموزون به تقویت گرایش خودمون بپردازیم. در ضمن من هم این افرادی که الان به خودشون میگن چپی رو قبول ندارم چون عموما سهم خواه و اقتدارگرا هستن و به هیچ عنوان چپ نیستن. اصلا سواد ندارن.
    3
    1
    یکشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۰۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    antifascism - تهران، ایران
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    اصلا در گفتارت من دموکراسی نمیبینم. تخریب رضا پهلوی از روی نفرت دموکراسیه! نظام شاه ایراد زیاد داشت و محاسن هم داشت. ولی دلیل نمیشه همه چی رو بچسبونی به تنها آلترناتیو فعلی که رضا پهلویه چون فرزند کسی بوده که ایراد داشته. این رفتارا سوتفاهم طرفداری صرف از جمهوری اسلامی ایجاد میکنه. در ضمن من هنوزم اکیدا عقیده دارم هرکی مخالف حمله اسراییل به ایران بود و هست به طور قطع طرفدار جمهوری اسلامیه و فقط به حفظ این نظام فکر میکنه. چون کسی که دلش به ملت ایران و اکوسیستم ایران بسوزه مثل من مایله در بمباران اسراییل کشته بشه ولی این حکومت گور به گور بشه. من کل 12 روز هم تهران موندم و به حیوانات خیابونی رسیدگی کردن. اساسا 4گروه تهران موندن. بخشی از مزدوران حکومت، خواربارفروشها، بیمارستانیها و حامیان حیوانات شهری.
    4
    0
    یکشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۰۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.