شاهزاده رضا پهلوی: خمینی را کسی نمیشناخت؛ وقتی شناختند، خیلی دیر شده بود
+191
رأی دهید
-21
ایندیپندنت فارسی: در نشست «حمایت حداکثری» در بنیاد دفاع از دموکراسیها در واشینگتن، شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به ناآگاهی عمومی از ماهیت واقعی روحالله خمینی در ابتدای انقلاب ۵۷ گفت: «فکر نمیکنم هیچ ایرانی واقعا میدانست که خمینی دقیقا چه میخواهد. در واقع، تا زمانی که مردم متوجه نیات واقعی او شدند، بهگمانم دیگر خیلی دیر شده بود.»در نشست «حمایت حداکثری» در بنیاد دفاع از دموکراسیها در واشینگتن، شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به ناآگاهی عمومی از ماهیت واقعی روحالله خمینی در ابتدای انقلاب ۵۷ گفت: «فکر نمیکنم هیچ ایرانی واقعا میدانست که خمینی دقیقا چه میخواهد. در واقع، تا زمانی که مردم متوجه نیات واقعی او… pic.twitter.com/w2M4VMZQ2u
— independentpersian (@indypersian) April 7, 2025
شاهزاده رضا پهلوی افزود: «من این را هم از مخالفان رژیم پیشین شنیدهام و هم از طرفداران آن، بهویژه در میان دانشگاهیان، که شناخت یا آگاهی بسیار کمی نسبت به خودِ این شخص وجود داشت. در اینباره داستان مفصلی وجود دارد، ولی آن را باید در مصاحبهای دیگر گفت، چون خیلی طول میکشد تا توضیح داده شود. اما اساسا، کل مفهوم «ولایت فقیه» که او مطرح کرد، چندان درک نشده بود.»
در این نشست، شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به تنشهای اخیر میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی گفت: «مذاکره با جمهوری اسلامی اتلاف وقت است». او تاکید کرد: «آنهایی که تصمیمهای اصلی را میگیرند، اولین کسانی هستند که در صورت خطر، فرار میکنند و نیروهای زیردست را رها میکنند. به همین دلیل است که من روی موضوع بیشترین ریزش از درون تاکید میکنم.»
او در ادامه با اشاره به بحران اقتصادی عمیق در ایران اظهار داشت: «خمینی گفته بود اقتصاد مال خر است. ببینید ما را به کجا رساندهاند.» شاهزاده رضا پهلوی سقوط ارزش پول ملی را نشانهای از بیکفایتی ساختاری دانست و افزود: «اقتصاد کشور به گل نشسته است و نتیجه بیتوجهی نظام حاکم به معیشت مردم، اکنون در تورم، فقر و بیثباتی ارزی نمایان شده است.»
-Advertisemnet-
۴۶

Ali Nazari - میامی، ایالات متحده امریکا
خمینی یک بیسواد آدمکش خونخوار بی احساس دروغگو و آفتابه بدست پفیوزی بیش نبود.
7
90
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۲:۰۸
۳۴

Hassan1479 - تهران، ایران
آقای رضا پهلوی ، درسته که مردم متوسط از نیات پلید خمینی بی اطلاع بودنند ولی در این گونه مواقع وظیفه اصلی بعهده نخبگان جامعه است که با موشکافی در سخنان و مکتوبات طرف چهره واقعی او را به مردم بشناسانند . مخالفین شاه ، نهضت آزادی ، جبهه ملی ، چریک های فدایی و مجاهدین ، حزب توده همه توسط پدرتان اخته شده بودنند و سانسور رسانه ها و حتی کتاب رساله خمینی که حاوی تفخیذ بود در اختیار مردم نبود . مطلب زیاده در آینده باید روی آزادی احزاب و رسانه ها بیشتر کار کرد .
81
25
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۲:۲۱
۴۳

universe123 - لندن، انگلستان
رضا چی میگی بابا حوصله دار ها! ارباب دنیا داره مذاکره میکنه که قرلرداد آخوندهای میکروب رو تمدید کنه که ایران را بیشتر ویران کنند. هیچ اتحادی بین اخزاب و یا اقوام ایرانی مخالف مثلا کردها، ترکها، عربها، بلوچها و غیره ایجاد نکردی و حالا هم خودت و هم ملت ایران تاوان خواهند داد. آخه تو چه رهبری هستی که ننمیتونی اپوزیسیون رو متحد کنی؟
84
23
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۲:۳۱
۲۵

zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
صد رحمت به ان بی شرف خمینی . در یکی از مصاحبه هایت می فرمایید .من کار نکرده ام . از طرف خوانواده ام تامین مالی می شوم . چون اگر غیر از این بود نمی توانستم تمام تلاشم را برای ازادی ایران بگذارم . در جایی دیگر می فرمایید من حاظر نیستم ازادی های فردی خودم را فدای ازادی کشورم کنم . دو هفته بعد در جواب یکی از بینندگان من و تو که پرسیده بود چرا برای روز بزرگداشت کوروش فراخوان نمی دهید ؟ می فرمایید مگر من چه کاره ام که فراخوان بدهم! شما که کار نمی کنید تا فعالیت سیاسی انجام دهید ! پس چرا موقع عمل که میرسد به هیچ کاره بودن خودت اقرار می کنی؟ خدا ٫ وکیل٫ سیروس ! جمهوری خواهی و همه اینهایی که می گویند نیستی؟ دست تکان دادن هایت برای اربده کشان و لات های تحت فرمان زن دیوانه ات که کینگ صدایت می کنند چیست ؟ اگر بر روی قدرت مردم سرمایه سیاسی می گذاری ! بزن بزن ما هستیم و دوران گذارت چیست ؟ سوگند پادشاهی خورده ای و کنار شاهین لاته نشسته ای که برایت چپول اخته میکند !دم از اتحاد با این و ان زدنت چیست ؟عاشق سرداران سپاهی و به امید فروپاشی از درون ! پُزِ اکثریت ۹۰ درصدی طرفدار سلطنتت چیست ؟
79
28
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۴:۰۲
۴۰

مصدق روحت شاد - تهران، ایران
شاخزاده فرمودند: "آنهایی که تصمیم های اصلی را میگیرند، همانهایی هستند که در صورت بروز خطر فرار میکنند." عین بابای سوسولت!
84
32
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۴:۵۴
۲۵

راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
این آدم اگر ذره ای شایستگی داشت مسلما حمایت من را داشت ولی همه کاراش مسخره است. این میخواد ادای خمینی را در بیاورد و همش داره با خبرنگاران مصاحبه میکند.خوب این توصیحاتی که این داره میده در ایران هر بچه ای میداند. این آقا تا حالا نتوانسته یک فراخوان بدهد که چهارتا در ایران انجام بدهند. تمام سخن و عمل و ایذه هایش برای خارجی ها است و نظرش به تغییر با کمک خارجی ها است که این شدنی نیست و اگر هم بشود میشد عراق که از ایران هم پایین تر است یک همبستگی عجیب در مردم در انقلاب مهسا بود که این رضا . یقلوی با برنامه وزارت اطلاعات بهم زد. این آقایان .....همایونی جواب بدهند که چرا رضا یقلوی در یک برنامه زنده به سئوالات خبرنگاران ایرانی پاسخ نمیدهد؟؟اگر شماها شرف دارین به این سئوال جواب بدهید.
79
24
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۵:۰۹
۲۵

راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
این شخص فقط با خبرنگاران خارجی مشخبه میکند و با جند تا ایرانی هم از قبل سئوالات را میبیند و مشخص میکند که به این ها جواب نمیدهم. اینکه الان عده ای در فضای مجازی به او متمایل شده اند هم اینها همه قشذ خاکستری هستند که میخواهند بدون دادن هزینه آخوندها بروند. رضا تفرقه و طرفداراش اینطور تبلیغ میکنند که اسرائیل ایران را میگیرد و میدهد به رضا 😂. من شخصا از خدا میخواهم چنین بشود ولی اسرائیل چنین قدرتی ندارد و آمریکا هم فقط در جخت منافعش میکند و آزادی مردم هدفش نیست. رضا تفرقه اتحادی را بهم زد که تمام اقوام دذ آن بودند و او را هم راه داده بودند. البته فهمیدن این از درک و شعور شعبان بی مخها بدور است
76
25
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۵:۲۵
۴۶

قورپه - بروکسل، بلژیک
مردم تو را زود شناختند .چاپلوس دروغگو برخلاف پدر دشمن ایران
63
17
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۶:۵۲
۴۰

MrJason - جابلسا، انگلستان
پدر جنابعالی روزنامه ها رابست و رسانه را سرکوب کرد وگرنه اگر زر و ور های خمینی منتشر میشد شاید نتیجه این نمیشد. هرچند این ملت باید این حماقت را میکردند و چیزی جلودارشان نبود
60
19
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۷:۱۳
۶۵

zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
هوو چه خبر است اینجا از "۵" اتی حوزه. دوباره این پیچرها حوزه شروع کردند به پیپ پیپ پیپ پیپ. تصور کنید مثلا در کلاس درس حوزه.همه در حال آموزش سوره بقره "سوره گاو" با نشیمن هم که بر زمین ننشسته.بلکه چهار و دست پا. هم آموزش هم "۵" . Multitaskin .یک دفعه از وسط شورت پیچر پیپ پیپ پیپ. نگاه .خبر کوتاه. یوکی دوباره مطلب از پهلوی گذاشت. مثل موشک از حجره به اتاق سایبری پرتاب میشوند. ویاگرا دیگر لازم نیست. خود اسم پهلوی یک نمونه ویاگرا است .برای پرواز
11
52
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۰
۶۵

zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
1:یکی از جالبترین مقالهها که به دستم رسید. البته کامل با نظریه موافق نیستم. تنها مردم ایران مقصر نیستند، نقش بزرگ را به نظر من قشر ۵۷ ایران داشتند. روشنفکر مرتجع که میان لنین و شیخ فضلالله نوری گیر کرده بود.میان سنت فعدالی و پیشرفت صنعتی اروپا. دانشجویان سفر کرده .از یک طرف بزرگ شده بازار تهران از طرف دیگر حیران از پیشرفت اروپا. نمونه کم نداشتیم. شریعتی. بازرگان که با قانون فیزیک و ریاضی دستور خمینی را برای رفتن با پا چپ به توالت ثابت میکرد. آال احمد .کیانوری. فرزندان آخوندها بزرگ. ولی مطلب. خوشحال از نظر دیگر بجز "۵" حوزه و چپ نما حوزه. ولی مطلب :*هم ما و هم پَهلَوى ، هر دو باختیم*این نوشتار نه برای دفاع از حکومت سابق ، بلکه برای علل عقب ماندگی و اشتباهات خودمان در انقلاب و یا بهتر بگوئیم، خودکشی دسته جمعی در راه نابودی توسعه و پیشرفت تحریر شده است .پهلوی هرچه خودش دوست داشت، بلندپروازانه برای منِ ایرانی هم میخواست و این اشتباه تاریخی باعث شکست هردوی ما شد.توسعه و پیشرفت اقتصادی یک جامعه باید به موازات توسعه و پیشرفت فرهنگ آن جامعه باشد
8
40
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۸
۶۵

zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
2:اگر توسعه و پیشرفت اقتصادی جلوتر از فرهنگ جامعه باشد، آن میشود که بر سرِ ما آمد.در زمانی که رضا شاه پل میساخت، راه آهن ایجاد میکرد ، جاده میساخت ، بیمارستان احداث میکرد ، چادر از سر زن ایرانی به زور برمیداشت ، هنوز در خاورمیانه زن را حتی سوار شتر نمیکردند ، بلکه مرد سوار میشد و زن دنبال شتر راه میرفت !! در زمانیکه قمر الملوک وزیری ،صفحه گرامافون پر میکرد ، زن ایرانی از پشت درب ، دست در دهان میکرد و حرف میزد که مرد نامحرم صدای او را نشنود !!نمیشود از درشکه و گاری پیاده شد و سوار اتوبوس دو طبقه لیلاند موتور انگلیس شد !! نمیشود هم در کوچه پس کوچه های تنگ و باریک کاهگلی، "شهرفرنگ" دوره گردها را تماشا کرد و هم "سینما مهتاب" و "سینما رادیوسیتی" را افتتاح کرد !در ایران ۲۰ سال بود " کازینو آبعلی" و " کازینو رامسر " افتتاح شده بود اما زنان ایرانی تا درب کازینو با چادر میرفتند ، بعد چادر از سر برمیداشتند و داخل میشدند !!!در دو جنگ جهانی اول و دوم زنان اروپایی همسو با مردان در جبهه های جنگ بودند . اما در هر دو جنگ، زن ایرانی در پستوی خانه و مطبخ بود و مرد ایرانی پای منقل !!
8
39
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۰
۶۵

zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
3:نمیشود یکباره از کاروانسرا به "هتل هیلتون" و "هتل شرایتون" رفت !! نمیشود از قهوه خانه های "سید اسمال" به " کاباره باراکا " رفت !! نمیشود از قطار شاه عبدالعظیم و ماشین دودی ناگهان با هواپیمای بوئینگ 747 پرواز مستقیم به نیویورک داشت.نمیشود دانشگاه هاروارد را به شیراز آورد، زمانیکه ۸۰ درصد دختران تا ششم ابتدائی بیشتر حق ادامه تحصیل نداشتند .نمیشود برای راه افتادن امور دنیوی، نذر سفر به کربلا کرد و برای تفریح به بالای برج ایفل رفت .این همه سرعت در پیشرفت اقتصادی یک جامعه اگر همسو با پیشرفت فرهنگ یک جامعه نباشد به انفجار یا انقلاب منجر میشود .خیلی چیز ها برای منِ ایرانی زود بود، خیلی هم زود بود.پهلوی به زنان ایران ده سال زودتر از زنان سوئیس حق رای داد، اما کسی نپرسید آیا او شعور رای دادن داشت؟برای من که هنوز با استخوانهای جا مانده از آبگوشت مادر در کوچه های خاکی بازی میکردم و توی کوچه کُشتی میگرفتم، استادیوم صد هزار نفری آریامهر زود بود. به زور نمیشود فرهنگی مدرن را به جامعه متحجر و سنتی تزریق کرد.
8
41
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۱
۶۵

zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
4:ما ۲۰۰ سال پیش در کوچه و خیابان در دسته های سینه زنی و عزاداری و قمه زنی بودیم و هنوز هم در قرن بیست و یکم به همان ترتیب در صف مراسم عزاداری و درحال علم کشی و قمه و زنجیر زنی هستیم !!. چهار صد سال است شکل آفتابه ما تغییری نکرده است فقط قبلا مسی بود، الان پلاستکی شده.محمدرضا شاه میخواست تا قبل از دهه ۱۹۸۰ ایران را جلوتر از اروپا ببرد، درحالی که آرزوی مردم ایران برگشت به ۱۴۰۰ سال پیش بود!! پَهلوى، منِ ایرانی را نمیشناخت. ملتی که افکار پوسیده و سنتهای غلط مانند کف بینی. استخاره. تعبیر خواب. سرکتاب باز کردن و فال بینی از قرنها پیش مغز و روحش را به گند کشیده را با مردم سوئیس و سوئد اشتباه گرفته بود . و این اشتباه تاریخی باعث شکست هردوی ما شد .
8
38
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۱
۴۷

پنجاه و هفتی - پلیموث، انگلستان
Hassan1479 - تهران، ایران
دوست عزیز ، این احزابی که شما ازشون نام بردید آبشخورشون همون رژیم نکبت آخوندیست. الان که ۴۶ سال از این رژیم اهریمنی آخوندی اسلامی میگذره کدامیک از این احزاب کاری بجز مخالفت با شاهزاده و نام پهلوی انجام دادن؟؟؟4
40
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۹
۶۵

zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
1:چرا با مطلب بالا با همه آن موافق نیستم. نویسنده عامل کودتاه انقلابی را در ۵۷ در فقر فرهنگی میبیند. درست میگوید.ما از جامعه به سبک قجار به قرن بیستم با زور پرتاب شدیم. آیا میشود؟ بله در مواقع سخت میشود. در ترکیه شد. اگر ترکیه هنوز مثل ایران نشده. خشونت اتا ترک بود و گذشته از این ۵۷تی آگاه ترکیه بود. اولین حزبی که پشت سر اتا ترک ایستاد.حزب کمونیست ترکیه بود. به خود میگفتند کمالیست واقعی. حالا مقایسه کنید با مال ما. تقی ارانی. انسان با شرفی بود ولی نادان. با خرج رضا شاه برای تحصیل به اروپا چکار میکند ؟ گروه ۵۳ نفر را تشگیل میدهد و آغاز حزب توده. در همان زمان میلیونها مخالف استالین دسته دسته به قتل میرسیدند .مقصر کیست ارانی یا غلام حسین از روستا نزدیک اردبیل ؟غلام حسین میدانست استالین کیست ؟ پیشرفت اقتصادی طرز تفکر را میتواند عوض کند. آلمانیها یک شبه از نازی به دمکرات تبدیل نشند. مارشال پلان آمریکا "سرمایه گذاری در آلمان بعد از جنگ" روش اقتصادی آلمان ایجاد کرد ولی پروسه دمکارسی یک شبه نبود ولی عاقلانه چون روشنفکر آگاه داشت.
6
24
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۸
۶۵

zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
2: آلمان هم مثل ما تروریست داشت. گروه بادر ماینف.ولی هرگز موفق نشدند.چون آلمان گلسرخی. جلال ال احمد. حنیف نژاد . رجوی و زیبا کلام داشت ولی جبهه مخالف اینها روشنفکر آگاه بسیار قوی تر بودند. ما میتوانستیم سویس بشویم .اگر کمی تحمل و بیشتر از همه این قشر نادان را نداشتیم.که هنوز هم این جرثومه فساد را شب و روز اینجا تجربه میکنیم.ارتجاع در قالب ضد امپریالیست.آنتی سیمیت.دمکراسی.لیبرالسیموس. فقط تصور کنید اگر پهلوی میماند. و همان زمان روسیه از هم میپاشید. حالا ما کجا بودیم؟ تمامی استانها از دست رفته از زمان قجار بعد از فروپاشی روسیه حاضر بودند با کمال میل به ایران وصل شوند. البته آن زمان نمیدانستند آخوند یعنی چه ؟ حالا تصور اگر پهلوی بود ؟ روسیه از هم پاشیده آن زمان قادر بود که با ایران آن زمان مقابله کند ؟
6
27
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۹
۶۵

zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
3: روسیه از هم پاشیده آن زمان قادر بود که با ایران آن زمان مقابله کند ؟ یعنی این قشر ۵۷ نه تنها گذشته را نابود کرد.بلکه یک فرصت تاریخی که شاید هر ۵۰۰ سال یک بار تکرار میشود نابود کردند.بله فرهنگ یک ملت نقش عظیم دارد.ولی فقر فرهنگی فقط دنباله رو است. عامل را نباید فراموش کرد. و همه ما میدانیم عامل کیست . یکی از مشخصات جنبشهای پوپولیستی مُنحل شدنِ عقلانیت و فردیتِ افراد در یک جنون جمعی است.«ماه زدگیِ» عموم رهبران سیاسی و روشنفکران ایران و اضمحلال آنان در «روح خدا»(خمینی) نمونهای از این موضوع است.
7
25
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۰
۲۵

zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
پنجاه و هفتی - پلیموث، انگلستان
اگر تو بجز این احزاب و سازمان ها که می گویی ابشخور رژیم بودند کسی یا شخصی و سازمانی را میشناسی که وظیفه اش روشنگری در مورد اهداف خمینی داشته است و نکرده است ! بفرمایید تا ما هم مثل تو به دلایل بدبختی خودمان پی ببریم ! تلویزیون ملی و روزنامه ها و بودجه مساجد و ارتش و کشور و پول نفت که همه و همه در دست یک نفر بود هم مد نظر من نیست ! که تهمت سایبری و چپول و انتی پهلویزم به ما بزنید ! بفرمایید بنده سرا پا گوش و چشمم29
8
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۳
۲۵

zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
گرز جاویدان . زغال نادان . فیلسوف سطول پالان طلب . جناب زرتشت در ادامه فرمایشات ماراتن وار خود هنوز دلیل اقامت در یک کشور دمکرات با نظام جمهوری را بیان نفرموده اند و از ازادی مطبوعات و رسانه ٬ اینترنت که ایشان مدافع سانسور ان در زمان چکمه همایونی بودند ٬ بهره میبرد و تبلیغ نادانی و جهل خود را در راستای منافع استبداد می کنند . اهای جماعت پالانی ! ابزار حمل و نقل تان جور است . پالان بیاورید و باقالی بارش کنید که اصل جنس است و بس15
4
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۵
۲۵

راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
تو واقعا مطالب این زردپوست را میخوانی؟؟ بعد چیزی ازش میفهمی؟ من چند بار فکر کردم این شعور راست درستی دارد دادم به چت جی پی تی. برام نوشت این آشغالها را نکش. بخدا من تا حالا نشده مطالب این را بخوانم. نه فعل و فاعل دارد و نه معنی و مفهوم. 🤣3
2
شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۵