خبرگزاری فارس گزارش داده که در مدت یک ماه در مسجد جمکران ۲۰ نفر ادعا کردند که امام زمان هستندبی بی سی:مسعود آذر با شدت یافتن بحرانهای اقتصادی در ایران و تشدید تنشهای اخیر در خاورمیانه در پی درگیری مستقیم ایران و اسرائیل و بخصوص سقوط دولت بشار اسد و از هم پاشیدن «محور مقاومت»، مباحث آخرالزمانی بار دیگر در برخی محافل در ایران داغ شده و پیشبینیها برای ظهور «منجی» بیشتر از گذشته شنیده میشود.
در تازهترین نمونه، روز پنجشنبه ۲۰ دیماه غلامحسین غیبپرور، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در قرارگاه عملیاتی امام علی گفت: «دوران آخرالزمان را طی میکنیم و این روزها باید نتیجه هزاران هزار سال دشمنی جبهه حق و باطل مشخص شود. »
علاوه بر اظهارات برخی از مقامهای نظامی و سیاسی درباره مهدویت و تکرار این که ظهور امام دوازدهم نزدیک است، سخنان مبلغانی مانند علی یعقوبی، از چهرههای شناخته شده مهدویت و کسی که خودش را همنشین «خضر پیامبر» میداند در بین بخشی از معتقدان به ظهور نیز دست به دست میشود و چنین گفته میشود که دوران «ظهور صغری» آغاز شده و امروز بیش از هر زمانی زمینه ظهور «مهدی موعود» فرا رسیده است.
عبدالرضا داوری، فعال رسانه و چهره نزدیک به دولت محمود احمدینژاد اخیرا در چند رشته توئیت در شبکه ایکس به بازنشر دیدگاههای علی یعقوبی پرداخت و نوشت از نگاه آقای یعقوبی ما در زمانهای قرار داریم که «ولایت فقیه» حذف میشود و پس از «فروپاشی جمهوری اسلامی»، «حکومت حقه» تاسیس میشود چرا که «الان دوره غیبت امام زمان گذشته و دوره تحسس و ظهور صغری است. در زمان حاضر، ولایت فقیه معنی ندارد، بلکه هر کسی میتواند بگوید: ای امام زمان! آیا تو به کار من راضی هستی یا نه؟ اگر حس کرد امام به کارش راضی است، آن را انجام دهد».
آقای داوری همچنین مدعی شد که «امشب از برادر موثقی شنیدم، "علی یعقوبی" در جلسه ای که اخیرا با "رئیس دولت سایه" (سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امسال) داشته به او بشارت داده که دولت پزشکیان تا دهه فجر ١۴٠٣ سقوط میکند و او رئیس جمهور ایران میشود.» مهدودیت و جمهوری اسلامی دیدگاه مهدویت ریشه عمیقی در اعتقاد و باورهای شیعه دارد. سالهاست که در رسانههای ایران صحبت از افرادی میشود که مدعی اتصال به «عالم غیب» هستند، کسانی که گفته میشود در حلقه بالاترین مقامهای کشوری و لشکری نفوذ دارند. بعضی از منتقدان جریان ظهور معتقدند که القابی مانند «سید خراسانی» و انتصاب آن به رهبر جمهور جمهوری اسلامی از همین جریانها نشات میگیرد. آنها حتی گمانهزنی را تا آنجا پیش بردهاند که آیتالله علی خامنهای نیز تحت تاثیر این جریان است و احتمال میدهند که پیشبینیهای او و تکرار اینکه «پیروزی از آن جبهه مقاومت است» از نشانههای این تاثیرگذاری است.
اعتقاد به مهدویت در بین شیعیان باعث شده است که شماری خودشان را به جای امام دوازدهم یا مرتبط با او یا «منشی» او معرفی کنند. در عین حال باورمندانش اشتیاق فراوانی برای دانستن و شنیدن درباره «مهدی موعود» دارند و هرکسی که مدعی شود از طرف او پیامی یا حرفی دارد، گوششان تیز میشود.
زمامداران جمهوری اسلامی ایران بارها تکرار کردهاند که میخواهند این حکومت را «به دست صاحب اصلیاش که مهدی موعود است» برسانند یا زمینهساز «حکومت جهانی مهدی موعود» هستند. از این رو بررسی سخنان مسئولان و مراجع تقلید شیعه مانند روحالله خمینی نشان میدهد که آنها نیز با حساسیت توام با اشتیاق، به این اخبار و گفتهها واکنش نشان دادهاند و گوشهایشان برای شنیدن درباره امام دوازدهم تیز و درهایشان به روی کسانی که مدعی ارتباط با عوالم غیباند، باز بوده است.
در بررسی خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی ملاحظه میشود که به فاصله چند روز از دوم تا هشتم بهمنماه ۱۳۶۲ دو نقل قول متفاوت درباره درخواست ملاقات با آیتالله خمینی برای دادن پیام امام دوازدهم شیعیان نقل شده است.
در خاطره روز دوم بهمنماه ۱۳۶۲ آمده است که «شخصی بنام "تقوی" از تبریز آمد. مدعی بود شخصی که با امام زمان رابطه دارد، پیامی از آن حضرت، برای امام دارد و به او فرمودهاند تا از طریق من و آقای خامنهای خود را به امام برساند. اگر درست باشد، برای ما افتخار بزرگی است... با آقای خامنهای تلفنی صحبت کردم و وقتی معین کردیم.»
در خاطرات ششم بهمنماه سال ۱۳۶۲ آقای رفسنجانی هم آمده است «مهندس زاری و همسرش صبور اردوبادی آمدند. همسرش مدعی است که امام زمان را زیارت میکند و منشی امام زمان شده است و پیامی برای امام خمینی دارد؛ گفته بودند ازطریق ما ملاقات بگیرد. ظاهرا دچار خیال و واهمه است؛ خودش معتقد و مؤمن است. شوهرشهم به او ایمان دارد. قرار شد به امام بگوییم. اگر صحت داشته باشد، خیلی مهم است».
آقای هاشمی رفسنجانی دو روز بعد، در هشتم بهمنماه به دیدار «بنیانگذار» جمهوری اسلامی ایران میرود و از آن دیدار چنین نقل میکند که «در بین جلسه خدمت امام رفتم. برای خانم صبور اردوبادی ـ مدعی داشتن پیام امام زمان برای امام (خمینی) ـ وقت گرفتم. فکر نمیکردم، امام وقت بدهند؛ بر خلاف انتظار، وقت دادند.»
ارسال پیام از طرف «امام زمان» به آقای خمینی ظاهرا از چند رابط دیگر هم صورت گرفته است. سایت خبرآنلاین به نقل از کتاب خاطرات علی اکبر قرشی، عضو پیشین مجلس خبرگان که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۸ منتشر شد، نوشته است که آقای قرشی مدعی شده آقای خمینی ۱۲ بار از طرف «امام زمان» پیام دریافت کرده است.
در بخشی از خاطرات آقای قرشی به نمونه ای اشاره شده و آمده است: «ابوالقاسم خزعلی، از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی و عضو پیشین شورای نگهبان اعلام کرده بود "امام زمان در جریان پیروزی انقلاب دوبار به رهبر انقلاب، امام خمینی پیام پیروزی داده است و هدایت فرموده است و این دو پیام به وسیله شخصی بزرگوار و معنوی به نام لطیفی (قدرتالله لطیفی نسب از اعضای پیشین هیئت امنای مسجد جمکران) که ساکن تهران است و من او را میشناسم، به امام خمینی ابلاغ گردیده است".» «سامریهای هزاره سوم» ادعای خدایی، نبوت، امامت و ارتباط با ائمه بخصوص امام دوازدهم شیعیان در دوره بعد از انقلاب اسلامی تشدید شد تا جایی که خبرگزاری حوزه در سال ۱۳۸۷ در مطلبی با عنوان «سامریهای هزاره سوم» نوشت «فعالیت مدعیان ارتباط مستقیم با امام زمان طی ۱۰ الی ۱۲ سال اخیر و به ویژه در ۳-۲ سال گذشته آن قدر چشمگیر بوده است که کارشناسان این تعداد را برابر با کل مدعیان ۴۰۰ سال گذشته ارزیابی کردند.»
پایگاه اطلاع رسانی حوزه در ادامه از قول یک کارشناس «بنیاد فرهنگی مهدی موعود» نوشت: «فقط در چندماه سال ۱۳۸۶، بیش از ۱۰۰ نفر مدعی ارتباط با امام زمان شده اند.»
در مجموع آمار دقیقی از تعداد کسانی که در سال ادعا میکنند «امام زمان» هستند یا ارتباطات آسمانی دارند، منتشر نشده و خبرهای آن بیشتر به شکل پراکنده و موردی منتشر میشود.
بررسی اخبار رسانهها نشان میدهد که در سالهای گذشته پرتعدادترین ادعاها مربوط به کسانی است که خودشان را «رابط امام زمان» و در مرحله بعد خود را «امام زمان» معرفی کردهاند. مثلا در نمونهای خبرگزاری فارس به نقل از یک سایت محلی در شهر قم گزارش داد که در مدت یک ماه در مسجد جمکران ۲۰ نفر ادعا کردند که امام زمان هستند (فروردینماه ۱۳۹۲) و در سایر شهرهای ایران نیز به تناوب عکس و خبرهایی در شبکههای اجتماعی و رسمی در این مورد منتشر شد.
براساس قانون مجازات اسلامی «هرگونه فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام از طریقی مانند طرح ادعاهای واهی و کذب در حوزههای دینی و مذهبی از قبیل ادعای الوهیت، نبوت یا امامت یا ارتباط با پیامبران و ائمه اطهار» جرم محسوب میشود. (ماده ۵۰۰، مصوب خردادماه ۱۳۷۵)
همچنین در اردیبهشتماه ۱۳۹۹ با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در قانون مجازات اسلامی صورت گرفت و براساس آن مدعیان الوهیت، نبوت و امامت یا ارتباط با پیامبران و ائمه «به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج محکوم می شوند.»
بعضی از اخبار نشان میدهد که احکام سنگینی برای بعضی از مدعیان امامت صادر شده است. سایت خبری «عصر ایران» در آبانماه ۱۳۸۷ از صدور حکم اعدام برای «علیرضا پیغان» خبر داد و نوشت او «ادعا میکرد امام دوازدهم است و با شیادی و کلاهبرداری تعداد قابل ملاحظهای از افراد ناآگاه و عامی را تحت تاثیر قرار داده بود. او به سمت جمکران نماز میخواند و کتابی ۶۷۳ صفحهای تحت عنوان «القائم» را سر هم کرده بود که تعدادی از مراجع تقلید پس از ملاحظه این کتاب، حکم "ارتداد" وی را صادر کرده و او را "مفسد فی الارض" دانستند.»
این گزارش از قول دادستان عمومی و انقلاب قم از بازداشت ۵ مدعی دیگر مهدویت در استان قم خبر داده و گفته بود «این ۵ نفر طی ماههای اخیر ادعا کرده بودند امام دوازدهم، سیزدهم یا چهاردهم هستند و با شیادی، مریدانی را نیز برای خود دست و پا کرده بودند.»
همچنین در این گزارش از قول «یک منبع آگاه» گفته شد «نه تنها تعداد مدعیان امامت یا ارتباط با امام زمان به نحو قابل ملاحظهای افزایش یافته که فعالیت رمالان، دعانویسان دروغین و جادوگران نیز مخصوصاً در شهرهای مذهبی نظیر قم و مشهد آشکارا بیشتر شده است.» اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطراتش نوشته دوباره زمینه ملاقات دو نفر را که مدعی بودند پیامی از «امام زمان» برای روحالله خمینی را داشتند، فراهم کرده استبرخورد دوگانه با روایتها در جمهوری اسلامی ایران نقل قولها از امامان شیعه و بخصوص امام دوازدهم با دو نوع واکنش از طرف مقامهای قضایی و سیاسی روبرو میشود.
پس از دوران روحالله خمینی و پایان جنگ ایران و عراق، بخشی از خواب دیدنها و نقل قولها از «امام زمان» و ائمه به شخص علی خامنهای اختصاص یافت. این روند در سالهای اخیر شدت بیشتری به خود گرفته و بعضی از افراد خاص مانند قاسم سلیمانی و ابراهیم رئیسی را نیز شامل شده است که حاوی تعریف و تمجید از آنهاست. به طور معمول با راویان و گویندگان این سخنان برخورد نمیشود و بارها در تلویزیون دولتی و سخنرانیها اظهاراتی درباره ارتباط مثلا آقای خامنهای با «امام زمان» مطرح شده که تائید و تکذیب هم نمیشود. معمولا این اظهارت عواقبی نیز برای گوینده به دنبال ندارد.
کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران چندین بار و با روایتهای مختلف از اشخاص نامعلوم گفته است «امسال مقام معظم رهبری به دیدارامام زمان نائل آمد»، «خدا در وجود رهبری تجلی کرده است»، «آیت الله خامنهای... مکرر خدمت حضرت تشرف داشته است، ولی نشناخته» ( تیرماه ۱۳۹۱) و «وجود مبارک امام زمان در عرفات با اسم ایشان [رهبر] را دعا میکرد. (۶ مهر ۱۳۹۸)
ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید نیز در اردیبهشتماه ۱۳۹۵ گفته بود «یکی از دلایل موفقیت رهبر معظم انقلاب ارتباط نزدیک ایشان با امام زمان در همین مسجد جمکران است.»
درباره ادعای پیرامون بعضی دیگر از شخصیتها هم میتوان به سخنان منصور ارضی، مداح نزدیک به دفتر آیتالله خامنهای اشاره کرد که در خردادماه ۱۴۰۳ گفته بود: «حاج قاسم سلیمانی مشاور حضرت زهراست» یا مصطفی حسناتی نماینده مجلس خبرگان که گفته بود «با ظهور امام زمان سردار قاسم سلیمانی میآید و به او کمک میکند.»
نمونه دیگر که بازتاب گستردهای در زمان کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه هوایی داشت، سخنان فرماندار نیشابور است که گفته بود: «فردی که در نیشابور با امام زمان مرتبط است، در شب سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش امام زمان را دیده است که در مسیر سقوط بالگرد با استرس و اضطراب در رفت و آمد است؛ اما نهایتا گفتهاند که قرار نیست کارمان را با معجزه پیش ببریم.»
در مقابل چنین اظهاراتی کسانی که ادعای ارتباط با امام زمان و یا خود امام زمان را دارند معمولا «شیاد»، «عوامل انحرافی و دروغین» و... معرفی و دستگیر میشوند و فهرست بلند و بالایی در این مورد وجود دارد.
به عنوان نمونه در مردادماه ۱۴۰۰ وزارت اطلاعات در اطلاعیهای اعلام کرد که «یک فرقه انحرافی و دروغین که مدعی زمینهسازی ظهور حضرت مهدی بود در استان قم شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.»
در فروردینماه ۱۴۰۱ روزنامه ایران هم خبر از دستگیری فردی در شهر خمین داد که ادعا کرده بود «نماینده خدا روی زمین و امام زمان» است. گفته میشد که محمود احمدی نژاد تحت تاثیر افکار و اندیشههای آقای یعقوبی به شهریار بحرانی، کارگردان سینما بودجه کلان داد تا سه گانه فیلم سینمایی «ملک سلیمان» را بسازدمحمود احمدینژاد و «ملک سلیمان» در اردیبهشتماه سال ۱۳۹۰ همزمان با شدت گیری انتقادات محافظهکاران به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت و رئیس دفترش اسفندیار رحیم مشایی، تعدادی از سایتهای خبری از بازداشت تعدادی از افراد نزدیک به دولت به خاطر ادعای ارتباط با «غیب» خبر دادند.
رسانههای ایران در خبرهای جداگانه از دو نفر به نامهای عباس غفاری و علی یعقوبی نام بردند که مدعی ارتباط با عوالم غیب بودند. رسانهها علت بازداشت عباس غفاری را «رمالی و جنگیری»، «ارتباط با اجنه» و «مهارت خاص در امور متافیزیکی از جمله ارتباط با عوالم دیگر» عنوان کردند.
ولی در آن روزها توجه و تمرکز رسانهها کمتر روی علی یعقوبی بود. سایت خبرآنلاین در همان روزها، سخنان مجتبی ذوالنور، جانشین سابق ولی فقیه در سپاه پاسداران را نقل کرد که در جمع تعدادی از طلاب، از «ارتباط تیم آقای احمدینژاد با افراد خاصی که گفته می شود تواناییهای خاصی دارند» خبر داده بود و در بین سخنانش از فردی به نام «یعقوبی» یاد کرد که «مانند بعضی از مرتاضها توانمندیهایی دارد.»
خبرآنلاین نوشته بود که آقای ذوالنور در مورد آقای یعقوبی توضیحاتی داده بود و از رسانهها خواسته بود که این بخشها را منتشر نکنند و گفته بود «انحراف جدید» از «همه انحرافهای تاریخ شیعه و حتی از انجمن حجتیه» خطرناکتر است.
گفته میشد که محمود احمدینژاد تحت تاثیر افکار و اندیشههای آقای یعقوبی به شهریار بحرانی، کارگردان سینما بودجه کلان داد تا سه گانه فیلم سینمایی «ملک سلیمان» را بسازد اما روند ساخت و تولید بخشهای دوم و سوم فیلم به دلایل مختلف تغییر کرد و قرار شد که به صورت سریال در تلویزیون ساخته شود.
فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در سال ۱۳۸۹ اکران شد. دستاندرکارانش معتقد بودند که این فیلم یک نگاه آخرالزمانی دارد که پایانش به «مهدی موعود» ختم خواهد شد و به عبارتی، سلیمان یک پیامبر آسمانی بود که ماموریت اصلاحگری جهان با او آغاز شد و پایان ماموریت نیز با «امام دوازدهم» خواهد بود.
سعید رحیمیان، پژوهشگر دین و فلسفه در مطلبی به نام «ادعاهای ظهورگرایی در جمهوری اسلامی» در کانال تلگرامش نوشته است «تز اصلی محمود احمدینژاد بر اساس سخنان علی یعقوبی این بوده است که حکمرانی در دولت امام زمان مبتنی بر قوای جنیان خواهد بود مانند دولت سلیمان. از این رو، کسانی را که تواناییهای جنی بالا داشتند در ریاست جمهوری را جمع کردند و در تصمیم گیریهای مختلف از نظرات آنها استفاده میکردند. اکنون هم در راس نظام از این افراد استفاده می شود.»
به اعتقاد آقای رحیمیان علت آمریکاستیزی و اسرائیلستیزی آقای احمدینژاد و تحریک آنها به حمله نظامی به ایران ریشه در تفکر علی یعقوبی داشت چرا که او معتقد بود که «ظهور با حمله اسرائیل و آمریکا به ایران آغاز میشود و اگر ظهور را جلو نیندازید ممکن است تا چهارصد سال دیگر هم ظهور نشود.»
آقای رحیمیان با اشاره به سخنان آقای یعقوبی معتقد است که او از مبلغان اصلی تشبیه علی خامنهای به عنوان «سید خراسانی» است؛ کسی که قرار است زمینه ساز ظهور «مهدی موعود» شود. علی یعقوبی متولد ۱۳۴۴ شمسی در تهران است. او دانشجوی اخراجی رشته پزشکی از دانشگاه شهید بهشتی است. تحصیلات حوزوی ندارد و مدعی است دانش خود را از معلمی که ۱۴۰۰ سال پیش «شهید» شده (دختر پیامبر اسلام) فراگرفته استعلی یعقوبی کیست؟ بنا به گفته رسانههای داخلی ایران، علی یعقوبی متولد ۱۳۴۴ شمسی در تهران و دانشجوی اخراجی رشته پزشکی از دانشگاه شهید بهشتی است. تحصیلات حوزوی ندارد و مدعی است دانش خود را از معلمی که ۱۴۰۰ سال پیش « شهید» شده (دختر پیامبر اسلام) فراگرفته است و هر شب جمعه با او دیدار و گفتوگو دارد و در ملکوت و برزخ میچرخد.
او خودش را در کنار خضر پیامبر، «هادی امت» میداند و درباره دانش حوزوی میگوید «بنده را میبینید که بعضی وقتها کلمات را اشتباه میگویم، از همینجا نتیجه بگیرید که بنده امی هستم. میبینید علوم تفسیری بلد نیستم، میبینید علوم حدیثی بلد نیستم، میبینید صرف و نحو را درست و حسابی بلد نیستم... اینها را خود آقایان در خلال این سالها ساختهاند… اصلاً سواد حوزوی ندارم…»
گفته میشود پدر آقای یعقوبی به نام زینالعابدین یعقوبی در سال ۱۳۶۱ در گرماگرم درگیری میان گروههای سیاسی از سوی مخالفان حکومت کشته شده است.
به گزارش سایت خبری صراط نیوز، از اواخر دهه هفتاد نام او در محافل مذهبی مطرح شد و به سر زبانها افتاد. او ابتدا با برگزاری جلسات سخنرانی برای دانشجویان، بسیجیان، و بچههای مذهبی، افرادی را به دور خود جمع کرد و درباره توحید، ولایت و عوامل غیبت و ظهور صحبت میکرد و حاضران در سخنرانیهای او به مرور افزایش پیدا کرد تا جایی که به شکل هفتگی حدود هفتصد تا هزار نفر نیز در برنامههای او شرکت میکردند. حاصل این جلسات و سخنرانیها به صورت جزواتی با عنوان نظام عالم (۸۵ جزوه) و نظام بشر (۴۴ جزوه) و به سوی ظهور (۲۰ جزوه) و همچنین کتابی با عنوان چهل شب با کاروان حسینی (حدوداً پانصد صفحه) انتشار یافت.
علی یعقوبی در اغلب سخنرانیهای خود مدعی است که مطالبی که بیان میکند در تاریخ هزار و چهارصد ساله اسلام گفته نشده و این سخنان حتی برای علمای شیعه نیز تازگی دارد و آنان از آوردن مثل آن و یا تکمیل آن عاجز هستند.
آقای یعقوبی در کتاب «چهل شب با کاروان حسینی» (صفحات ۱۲۰ و ۱۴۳) صراحتا روحانیون ارشد شیعه را کسانی معرفی می کند که «اسلامشناس نیستند» و مدعی می شود که حتی یکی از این روحانیون نمی تواند مفاهیمی چون «دین مرضی» و «حنفیت» را توضیح بدهد و کسی غیر از او جایگاه واقعی فقه را در نظام معارف اسلامی نمیداند.
او مخالف وجود مراجع تقلید است و در کتاب «نظام عالم» (جلسه ۸، ص ۱۷) تاکید دارد که برای پی بردن به احکام جدید مذهبی نیازی به رجوع به مراجع تقلید نیست و باید به خود امام دوازدهم متوسل شد. او در جای دیگر (جلسه ۱۰، ص ۱۳) تصریح می کند که مومنان، میتوانند این احکام را به کمک متون مذهبی پیدا کنند و «اگر اشتباه بود خود در قیامت جوابش را بدهند.»
علی یعقوبی مجلس خبرگان رهبری را مقولهای «بسیار منفی، بسیار زشت و بسیار جهنمی» میداند و خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری می گوید: «خبرگان حق ندارد حاکم الهی را انتخاب کنند. حاکم را خدا انتخاب میکند و رهبر معظم انقلاب را امام زمان انتخاب کرده... به مجلس خبرگان چه ربطی دارد؟»
آقای یعقوبی معتقد است «بعد از رهبر معظم انقلاب - این خبر صحیح و یقینی است- امام [زمان] علیهالسلام قسم خوردهاند که دیگر هیچ روحانیای را به عنوان سرپرست جامعه قرار نمیدهند… ولایت فقیهی که بخواهد بر فقاهت استوار باشد مدعیان زیادی خواهد داشت. هر ننه قمر هم هوس میکند و میگوید چرا آقا ولی فقیه باشد و من نباشم.» (چهل شب با کاروان حسینی، ص ۱۴۸) بخشی ازنقل قولها از «امام زمان» و ائمه به شخص علی خامنهای اختصاص دارد. این روند در سالهای اخیر شدت بیشتری به خود گرفته و بعضی از افراد خاص مانند قاسم سلیمانی و ابراهیم رئیسی را نیز شامل شده است که حاوی تعریف و تمجید از آنهاستنفوذ یعقوبی؛ از نظامیان تا صدا و سیما افکار و سخنان آقای یعقوبی اگرچه برای بخصوص قشر روحانیون خوشآیند نیست اما توانسته در سالهای گذشته در بدنه حکومت نفوذ کند واین موضوع، مختص به دوران محمود احمدینژاد نیست.
محمد شهبازیان، مدرس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علی یعقوبی خودش را «نایب خاص» میداند معتقد است «برخی از مسئولان میانی کشور از مریدان علی یعقوبی هستند. تاکتیک علی یعقوبی این است که همه مراجع تقلید غیر از رهبر معظم انقلاب را میزند. الان هم پاتوق وی در مشهد است و حتی از طلبهها و سپاهیها یا افراد تحصیلکرده در میان مریدان وی وجود دارند.» (خبرگزاری ایکنا ۲۱ آذر ۱۴۰۱)
سخنان علی یعقوبی در بیش از یک دهه اخیر توانسته در مدیران صدا و سیما، شماری از سینماگران و تهیهکنندگان برنامهها و تولیدات سینمایی و تلویزیونی نفوذ کند و گفته میشود برنامه مذهبی با محور مهدویت به نام «به سوی ظهور» تحت تاثیر سخنان آقای یعقوبی بوده است.
سایت محافظه کار «بولتن نیوز»، در اردیبهشت ۱۳۹۰ در گزارشی مدعی نفوذ علی یعقوبی در میان عدهای از دستاندرکاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی شده و ساخت و نمایش تعداد قابل توجهی از سریال های تلویزیونی با موضوعات مرتبط با «اجنه وشیاطین» را تحت تاثیر همین نفوذ و ارتباط دانسته بود.
در همین سال ۱۳۹۰ بود که مستند جنجالی «ظهور بسیار نزدیک است» به بازار آمد که با واکنش شدید مراجع تقلید از جمله ناصر مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی روبرو شد.
این مستند، برخی چهرههای سیاسی را با شخصیتهای دوران ظهور تطبیق داده بود و در جنجالیترین مورد، ادعا کرده بود که شعیب بن صالح از «فرماندهان لشکر امام زمان در عصر ظهور»، همان محمود احمدینژاد است.
بررسی جریان مهدویت گرایی و نگاه آخرالزمانی نشان میدهد که این روند متکی به افرادی مانند علی یعقوبی نیست و او تنها یکی از دهها موردی است که در جمهوری اسلامی ایران متولد شدهاند.
به نظر میرسد که در وهله اول بخشی از روحانیون و مراجع تقلید در ایران پایهگذار نقل قولهای «غیر موثق» درباره مهدودیت بودهاند. آنها برای تبلیغ مهدویت متوسل به اظهاراتی شدند تا شور و حال شیعیان را همواره آماده ظهور نگهدارند و به اصطلاح درخت مهدویت را تناور کنند و به همین دلیل به آن شاخ و برگ دادند.
بخشی از این تناوری را باید در رقابت برسر تولید روایتها از حضور امام دوازدهم جست. حالا در سالهای اخیر روایتها و ارتباط با «امام زمان» بیشتر از گذشته از زبان غیر روحانیون شنیده میشود که به آنها نسبت «جریان انحرافی» داده میشود. این جریانها در اشکال و ابعاد مختلفی در جامعه شکل گرفتهاند و به نظر میرسد سررشته کار دیگر از دست روحانیون خارج شده است.
از سوی دیگر با افزایش مشکلات و «ناترازیهای اقتصادی و مالی» و بحرانها و مشکلات کشور، زمینه بیشتری دست کم در بین افراد مذهبی و باورمندان به ظهور برای شنیدن مبلغان افکار «آخرالزمانی و مهدویت» فراهم شده است بخصوص که آنها نقش روحانیت و مراجع تقلید را از معادلات آینده حذف کردهاند و ممکن است همین نگاه هم به مذاق مذهبیها خوشآیند باشد.
+0
رأی دهید
-34
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها
بهترین ها
بدترین ها
دیدگاه خوانندگان
۲۵
varied - ریزه، ترکیه
اینطور میتوان حدس زد که میخواهند توله رهبر مفعول شیعیان جهان مجتبی را بعنوان امام زمان به گوسفندان طویله اسلامی قالب کنند
0
7
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
پاسخ شما چیست؟
0%
ارسال پاسخ
۵۲
ako kermanshah - اسنانبول، ترکیه
وقتی کشور رو به دست انسان های نادان و متوهم بدی نتیجه مدیریت مملکت میشه همین حال و روز ایران ما
0
7
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
پاسخ شما چیست؟
0%
ارسال پاسخ
۴۰
#شمشیر عدالت - نیمیخن، هلند
یعنی ادم باید فهم و شعورش از گوسفند کمتر باشه به این اراجیف باور داشته باشه
0
7
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
پاسخ شما چیست؟
0%
ارسال پاسخ
۶۵
Rosha50 - لانسینگ، انگلستان
اختراما : هر دم ارز این باغ بری میرسد خر تر از خرتر میرسد
0
5
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
پاسخ شما چیست؟
0%
ارسال پاسخ
۳۵
arian1 - ابادان، ایران
بایستی قبول کنیم که دین پلید اسلامی مردم را در خرافات و عقاید احمقانه غرق کرده است. در عصری که جهان به سرعت بطرف علم و دانش و تکنولوژی میرود اسلام مردم را بطرف جهالت و حماقت می برد. لعنت بر دین اهریمنی اسلام
0
6
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
پاسخ شما چیست؟
0%
ارسال پاسخ
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.