پزشکیان: اگر اسرائیل به ایران حمله کند، «پاسخ محکم‌تر» می‌دهیم(این لینک به روز می‌شود)

پزشکیان: اگر اسرائیل به ایران حمله کند، «پاسخ محکم‌تر» می‌دهیم
رئیس‌جمهور ایران که به قطر سفر کرده است، می‌گوید ایران به دنبال جنگ نیست، اما اگر اسرائیل به حمله موشکی روز گذشته پاسخ دهد، ایران «پاسخ محکم‌تری» خواهد داد.
 
به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، مسعود پزشکیان عصر چهارشنبه در دیدار با امیر قطر گفت: «ایران به دنبال جنگ نیست بلکه این اسرائیل است که ما را وادار می‌کند عکس‌العمل نشان دهیم.»
 
او با اشاره به حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه به اسرائیل تأکید کرد: «ما مجبور به پاسخ شدیم. اگر [اسرائیل] بخواهد طور دیگری برخورد کند، پاسخ محکم‌تری خواهیم داد و این چیزی است که جمهوری اسلامی به آن پایبند است.»
 
رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت ایران حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد و افزود که این کشور قطعا حمله ایران را تلافی خواهد کرد.
حماس مسئولیت حمله مسلحانه مرگبار در تل‌آویو را بر عهده گرفت
گروه افراطی حماس مسئولیت حمله مسلحانه روز سه‌شنبه در تل‌آویو را که منجر به کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن ۱۷ تن دیگر شد، بر عهده گرفت.
 
این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای گفت دو نفری که عامل حمله بودند، اعضای این گروه و ساکن شهر الخلیل (حبرون) در کرانه باختری بودند.
 
حماس همچنین اسرائیل را تهدید به حملات بیشتر کرد.
 
پلیس اسرائیل شامگاه سه‌شنبه اندکی پیش از حمله موشکی ایران به اسرائیل اعلام کرد دو «تروریست» با حمله به مردم در حومه تل‌آویو شش نفر را کشته و دست‌کم ۱۷ نفر را زخمی کردند. یکی از افراد زخمی‌شده سپس جان خود را از دست داد.
 
این گزارش تاکید کرده بود این دو مهاجم در حالی که با مسلسل‌های خود به سمت مردم شلیک می‌کردند توسط نیروهای امنیتی و شهروندان حاضر با استفاده از سلاح‌های گرم شخصی به ضرب گلوله کشته شدند.
 
خبرگزاری آلمان می‌گوید یکی از مهاجمان مسلح به اسلحه گرم خودکار و دیگری چاقو بوده است.
 
گزارش‌های رسانه‌ها می‌گویند که قربانیان، مسافران راه‌آهن و عابران بودند.
یائیر لاپید: واکنش اسرائیل به جمهوری اسلامی باید شدید باشد
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، خواستار واکنش شدید این کشور به جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن شد.
 
لاپید صبح چهارشنبه ۱۱ مهر با انتشار بیانیه‌ای گفت: «واکنش باید شدید باشد و پیامی روشن را به کل محور ایران، یمن، سوریه، لبنان، و غزه ارسال کند.»
 
رهبر اپوزیسیون اسرائیل با تاکید بر ضرورت تدوین یک «راهبرد کلی سیاست منطقه‌ای برای تبدیل موفقیت نظامی به تغییر راهبردی» همراه با یک واکنش نظامی، به افراد گروگان گرفته شده توسط حماس اشاره کرد و گفت: «نباید حتی یک لحظه ضرورت فوری بازگرداندن گروگان‌های خود به خانه را فراموش کنیم.»
بایدن: با حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران مخالفم
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه گفت با حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران در پی حمله موشکی این کشور به اسرائیل مخالف است.
 
کاخ سفید هم با انتشار بیانیه‌ای نوشت امروز رئیس جمهور آمریکا در تماسی با سران گروه هفت درباره حمله ایران به اسرائیل گفتگو کرده است.
 
کاخ سفید این حمله را «غیرقابل قبول» خواند.
 
بر اساس این بیانیه، آمریکا در پاسخ به حمله ایران به اسرائیل، بر اعمال تحریم‌های بیشتر تمرکز کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است که رئیس جمهور آمریکا بار دیگر بر «تعهد آهنین» این کشور به اسرائیل تاکید کرده است.
مرد فلسطینی، تنها قربانی حمله موشکی ایران به اسرائیل، دفن شد
مراسم خاکسپاری مرد فلسطینی ۳۸ ساله که تنها قربانی حمله موشکی گسترده ایران به اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه بود، برگزار شد.
 
سامح العسلی، کارگر ۳۸ ساله فلسطینی اصالتاً اهل غزه و ساکن کرانه باختری تنها فردی است که در حملات شامگاه گذشته ایران به اسرائیل با ۲۰۰ موشک بالستیک کشته شد.
 
در حمله ۲۷ فروردین ایران به اسرائیل با ۳۱۳ پرتابه نیز تنها یک دختر ۷ ساله از اعراب بادیه‌نشین مسلمان در اسرائیل از ناحیه سر زخمی شد.
 
به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ۱۱ مهر جسد سامح العسلی را با پرچم قرمز، سبز، سفید و سیاه فلسطین حمل کردند و جمعیتی حدود ۲۰۰ نفری از عزاداران غزه‌ای ساکن منطقه اریحا در کرانه باختری و مردم محلی او را دفن کردند.
 
گزارش‌ها حاکی است که برخلاف اسرائیلی‌ها که پس از به صدا درآمدن آژیر هشدار در سراسر کشور به پناهگاه‌ها رفتند، بسیاری از فلسطینی‌ها در کرانه باختری برای تماشای موشک‌ها و مشاهده انفجارها در حالی که توسط پدافند هوایی اسرائیل رهگیری می‌شدند، وارد خیابان‌ها شدند.
 
تصویر منتشر شده از یک دوربین مداربسته نشان می‌داد که قطعه بزرگی از یک موشک رهگیری شده ایران توسط سامانه پدافندی اسرائیل، در خیابان بر روی سامح العسلی سقوط می‌کند.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل: می‌دانیم چگونه به اهداف مهم در ایران ضربه بزنیم
هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، با اشاره به این که ایران روز سه‌شنبه ۲۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرد، می‌گوید اسرائیل این حمله ایران را تلافی خواهد کرد.
 
او روز چهارشنبه اعلام کرد ارتش اسرائیل توانایی دسترسی و حمله به هر نقطه‌ای در خاورمیانه را دارد.
 
آقای هالوی در ادامه گفت: «ما می‌دانیم چگونه مکان‌های مهم را هدف قرار دهیم و چگونه با دقت و قدرت ضربه بزنیم.»
 
او با حضور در پایگاه هوایی «تل ‌نوف» اسرائیل گفت دشمنانی که هنوز این را درک نکرده‌اند، «به زودی» خواهند فهمید.
 
فرمانده ارتش اسرائیل افزود: «ایران دیروز با حدود ۲۰۰ موشک اسرائیل را مورد هدف قرار داد. حملات جمهوری اسلامی به مناطق غیرنظامی بود و جان شهروندان را در معرض خطر قرار داد. اما در سایه رفتار مناسب شهروندان و قابلیت‌های دفاعی بالا، صدمات این حمله نسبتا کم بود.»
حضور چهار پسر علی خامنه‌ای در دفتر حزب‌الله در تهران
از راست به چپ: میثم، مسعود، مجتبی، مصطفی خامنه‌ای و عبدالله صفی‌الدین، مسئول دفتر حزب‌الله لبنان در تهرانچهار پسر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، برای «تسلیت» کشته‌شدن حسن نصرالله در حمله اسرائیل به دفتر حزب‌الله در تهران رفتند.
 
وبسایت رسمی رهبر ایران تصاویری را از دیدار میثم، مجتبی، مسعود و مصطفی خامنه‌ای با عبدالله صفی‌الدین، مسئول دفتر حزب‌الله لبنان در تهران، منتشر کرده است.
 
در چند روز گذشته شماری از مقام‌های بلندپایه سیاسی و نظامی ایران در مراسم یادبود حسن نصرالله در دفتر حزب‌الله شرکت کرده بودند، از جمله مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و محمد جواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور.
 
به دنبال کشته شدن حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله در حمله اسرائیل، آیت‌الله خامنه‌ای پنج روز عزای عمومی در ایران اعلام کرده بود.
پزشکیان: ایران نشان داد که گنبد آهنین از شیشه شکننده‌تر استمسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایرانمسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، به اسرائیل هشدار داده است که اگر «خطایی» مرتکب شود، پاسخ تهران «به مراتب کوبنده‌تر» خواهد بود.
 
آقای پزشکیان که در جلسه هیئت دولت صحبت می‌کرد حمله موشکی ایران به اسرائیل را «عملیات افتخارآفرین» و پدافند هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین را «شکننده‌تر از شیشه» توصیف کرد و گفت «بر سر عزت و غرور ملت‌مان با کسی شوخی نداریم».
 
مقام‌های دیگر ایران هم پیشتر به اسرائیل هشدار داده بودند که هرگونه حمله‌ای را با پاسخی بزرگتر جواب خواهند داد. از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، که گفته بود پاسخ بعدی «به تجاوزهای احتمالی در سطحی بسیار متفاوت صورت خواهد گرفت».
 
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، هم به اسرائیل هشدار داد که اگر «علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ما وارد عمل شود» پاسخ ایران چند برابر بزرگتر حمله موشکی سه‌شنبه خواهد بود و «تمام زیرساخت‌ها» هدف قرار خواهند گرفت.
اسرائیل دبیرکل سازمان ملل را از ورود به آن کشور منع کرد
وزارت خارجه اسرائیل آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، را به‌دلیل اینکه حمله موشکی ایران را «صریحا» محکوم نکرده، «عنصر نامطلوب» خوانده و او را از ورود به آن کشور منع کرده است.
 
این تصمیم پس از آن است که آقای گوترش در واکنش به حمله موشکی ایران به اسرائیل خواستار آتش‌بس شد و بدون اشاره مستقیم به حمله ایران، «تشدید پی‌در‌پی» وضعیت در خاورمیانه را محکوم کرد.
 
اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، آقای گوترش را یک «دبیرکل ضد اسرائیلی» توصیف کرد که «از تروریست‌ها حمایت می‌کند».
آلمان از شهروندانش خواست ایران را ترک کنند
در پی حملات موشکی ایران و تشدید بحران بین ایران و اسرائیل، وزارت خارجه آلمان از شهروندان این کشور خواسته است ایران را ترک کنند.
 
وزارت خارجه آلمان شرایط را «شکننده و به‌شدت متغیر» توصیف کرده است.
 
در همین حال، آلمان سفیر ایران را در ارتباط با حمله موشکی به اسرائیل احضار کرده است، اما به‌دلیل غیبت سفیر، کنسول ایران در این کشور به وزارت خارجه رفته است.
سازمان اطلاعات سپاه حمایت از اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی را «جرم» اعلام کرد
در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به نقاطی از اسرائیل در سه‌شنبه شب، سازمان اطلاعات سپاه حمایت از اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی را «جرم» اعلام کرده است.

این سازمان در اطلاعیه‌ای از شهروندان ایرانی خواسته است که در صورت مشاهده هرگونه فعالیت در حمایت از اسرائیل در فضای مجازی «در اسرع وقت اطلاعات و مشخصات صفحات مذکور و گردانندگان آنها» را اطلاع دهند.

هشدار اطلاعات سپاه در حالیست که تعداد زیادی از کاربران طی هفته‌های اخیر و بویژه پس از حملات اسرائیل به حزب‌الله و کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل این گروه، بطور علنی یا تلویحی از اقدامات بنیامین نتانیاهو حمایت کرده‌اند.

البته «جرم‌انگاری» حمایت اسرائیل در فضای مجازی موضوع جدیدی نیست.

سال گذشته و پس از حمله حماس به اسرائیل و آغاز درگیری‌ها در خاورمیانه، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در ایران به‌روزرسانی شد.

بر اساس آن، «هرگونه اقدام آگاهانه در جهت تایید یا تقویت و تحکیم رژیم صهیونیستی در فضای مجازی» جرم تلقی شد.
هشدار قالیباف به اسرائیل: برنامه دور از انتظاری طراحی کرده‌ایم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، با ستایش حمله موشکی شب گذشته به اسرائیل نسبت به پیامدهای حمله احتمالی اسرائیل هشدار داده است.

آقای قالیباف در جلسه علنی مجلس گفت در روز گذشته اسرائیل با چند شکست اطلاعاتی روبرو شده است.

او گفت در چنین شرایط اسرائیل «ممکن است به فکر تکرار خطاهای پیشین خود و تعرض به خاک مقدس ایران بیفتد، اما باید این را بداند که ما خود را برای این دیوانگی احتمالی او آماده کرده‌ایم و برنامه دور از انتظاری طراحی کرده‌ایم و پاسخ بعدی ما به تجاوزهای احتمالی در سطحی بسیار متفاوت صورت خواهد گرفت.»

پیشتر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، هم به اسرائیل هشدار داد که اگر «علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ما وارد عمل شود» پاسخ ایران چند برابر بزرگتر حمله موشکی سه‌شنبه خواهد بود و «تمام زیرساخت‌ها» هدف قرار خواهند گرفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بعد از حمله موشکی ایران تهدید کرد که ایران «دچار اشتباه بزرگی شده است، و بهای آن را خواهد پرداخت.»
ایران می‌خواست خسارت واقعی وارد کند و پاسخ اسرائیل ممکن است به اندازه دفعه قبل محدود نباشد جرمی بوئن، سردبیر بین‌الملل بی‌بی‌سی
زمانی که ایران در ماه آوریل گذشته به اسرائیل حمله کرد، به نظر می‌رسید که آنها می‌خواهند پیامی را برسانند. پیشاپیش در مورد آن حمله اطلاع دادند و تقریباً همه پرتابه‌ها را اسرائیل و آمریکا ساقط کردند.

این بار اما متفاوت بود. به نظر می‌رسید که آنها می‌خواهند آسیب جدی‌تری وارد کنند و حالت تهاجمی‌تری داشتند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که در حال انتقام قتل رهبران ارشد حماس و حزب‌الله است و هشدار داد که اگر اسرائیل تلافی کند، آنها نیز به نوبه خود پاسخ خواهند داد.

دفعه قبل، جو بایدن به نتانیاهو گفت پاسخ بزرگی ندهد و آنها هم پاسخ بزرگی ندادند.

این بار اما در اسرائیل فضا بسیار متفاوت است. به توییت دیشب نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق، نگاه کنید که با استفاده از زبان بسیار قوی گفت: «این بزرگترین فرصت در ۵۰ سال اخیر برای تغییر چهره خاورمیانه است.»

او گفت که اسرائیل باید به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند تا «این رژیم تروریستی را به طرز مرگباری فلج کند». او اکنون نخست‌وزیر نیست هر چند بسیاری می‌گویند او نخست‌وزیر آینده است و با این حرف می‌خواهد نشان می‌دهد سرسخت است با این حال حرف‌هایش نشان‌دهنده حال و هوای خاص آن کشور است.

من نمی‌توانم حمله اسرائیل به هر چیزی را در حال حاضر رد کنم، از جمله سایت‌های هسته‌ای و تاسیسات پتروشیمی و هر چیز دیگری که می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب برساند.

سناریوی همیشگی این بود که ایران یک دفاع رو به جلو به شکل حزب‌الله لبنان با زرادخانه عظیمی از تسلیحات پیشرفته داشته باشد که در تئوری در صورت حمله به ایران و تاسیسات هسته‌ای‌اش از آن استفاده کند.

اما اسرائیل در چند هفته اخیر سر سازمان حزب‌الله را از بین برده است و به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی نیمی از سلاح‌های آن را نابود کرده و به لبنان حمله کرده است.

می‌توان استدلال کرد نیروی بازدارنده‌ای که ایران داشت هزار تکه شده است. بنابراین فکر می‌کنم که اسرائیلی‌ها احساس آزادی عمل بیشتری برای اقدام دارند و جو بایدن در حال انتقال نیروهای اضافی دیگری به سمت دریای مدیترانه است و به ایرانی‌ها این پیام را می‌دهد اگر به اسرائیل ضربه بزنید، به ایالات متحده هم ضربه زده‌اید.

به همین دلیل است که مردم در مورد ترس از گسترش جنگ صحبت می‌کنند: بی‌ثباتی و آشفتگی ناشی از همه اتفاقاتی که در حال رخ دادن است.

حالا ما شاهد اتفاقاتی هستیم که در این لحظه فضای بسیار کمی برای دیپلماسی باقی می‌گذارد.
فرانسه می‌گوید در دفاع از اسرائیل در برابر موشک‌های ایران مشارکت داشته است
فرانسه از «تحرک» نیروهای خود در خاورمیانه برای مقابله با «تهدید ایران» خبر داده است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت که «با امکانات نظامی خود در خاورمیانه در مقابله با تهدید ایران مشارکت داشته است».

دراین بیانیه توضیح بیشتری داده نشده که فرانسه در مقابله با حمله موشکی ایران دقیقا چه نقشی داشته است، اما یک مقام فرانسوی گفت که پاریس در رهگیری موشک‌های ایران مشارکت داشته است.

پیشتر جان هیلی، وزیر دفاع بریتانیا، هم گفته بود که نیروهای این کشور «در تلاش برای ممانعت از تنش بیشتر» نقش ایفا کردند. آقای هیلی توضیح بیشتر نداد ولی بی‌بی‌سی دریافته‌ است که جنگنده‌های بریتانیایی مانند عملکردی که در مقابله با حمله موشکی و پهپادی اول ایران به اسرائیل در ماه آوریل داشتند، این بار هم نقش مشابهی ایفا کرده‌اند.

امروز اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، هم حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد و هشدار داد که این حمله می‌تواند آتش جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه را شعله‌ور کند.
بریتانیا و فرانسه اعلام کردند در رهگیری موشک‌های ایرانی نقش داشتند
وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد لندن در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده توسط ایران به اسرائیل، نقش داشته است.

جان هیلی در بیانیه‌ای که سه‌شنبه شب پس از حمله موشکی دست‌کم ۱۸۰ موشک بالستیک جمهوری به اسرائیل منتشر شد، گفت که نیروهای بریتانیایی، نقش خود را در تلاش برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه ایفا کردند.

در این بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

وزیر خارجه فرانسه نیز با محکومیت حمله موشکی ایران به اسرائیل، اظهارات مشابهی همچون وزیر دفاع بریتانیا مطرح کرد.

پاریس بر تعهد خود نسبت به تامین امنیت اسرائیل تاکید کرد.

پیش از این نیز گزارش‌های مشابهی درباره همکاری آمریکا و اردن با اسرائیل در خنثی‌سازی شماری از موشک‌های شلیک شده ایرانی منتشر شده بود.
خامنه‌ای می‌گوید مرگ حسن نصرالله جداً او را عزادار کرده استعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در دیدار با گروهی که در رسانه‌های داخلی «نخبگان علمی»‌ توصیف شده‌اند، در مورد کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت که از این موضوع بسیار عزادار است.

او گفت: «ما در این روزها عزاداریم؛ به خصوص بنده به جد عزادار هستم. حادثه‌ای که اتفاق افتاد، حادثه کوچکی نیست؛ فقدان آقای سیدحسن نصرالله حادثه کمی نیست و جداً ما را عزادار کرده است.»

علی خامنه‌ای در مورد حضورش در این دیدار گروهی هم توضیح داد: «این تشکیل جلسه یک پیامی برای ما دارد و پیامش این است که ما گرچه در عزا هستیم اما عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و یک گوشه نشستن نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه نیز گفت که در زمینه مسائل لبنان و آنچه که مربوط به حسن نصرالله است «عرایضی دارم که در آینده نزدیک ان‌شاءالله آنها را خواهم گفت.»

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی ارتش اسرائیل به مقر فرماندهی اصلی حزب‌الله در ساختمان‌های منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت کشته شد. حسن نصرالله مهم‌ترین وزنه مورد اتکای ایران در منطقه بود که تأکید داشت گروهش پول، اسلحه و تمامی نیازهای خود را از ایران دریافت می‌کند.
«تاوان سنگین»
روزنامه هاآرتص گزارش داد مقامات ارشد سیاسی اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۱ مهر، نشست‌های مشورتی برای تعیین نوع واکنش اسرائیل به ایران در پاسخ به حمله موشکی سه‌شنبه شب ایران را ادامه می‌دهند.

یک مقام سیاسی اسرائیل به هاآرتص گفت: تاوانی که اسرائیل از ایران به خاطر حمله خواهد گرفت» برای تهران «سنگین» خواهد بود. این منبع به تأسیسات نفت و گاز ایران اشاره کرد.

این گزارش حاکی است اسرائیل غرب را هم فرا می‌خواند تا جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم بیشتر قرار دهند.

اسرائیل همچنین از کشورهایی که دارای رابطه دیپلماتیک با حکومت ایران هستند می‌خواهد که انزوای تهران در سطح بین‌المللی را افزایش دهند و سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل بامداد چهارشنبه در میانه نشست‌های ۴ ساعته اضطراری کابینه امنیتی – سیاسی خود پس از حمله موشکی سپاه پاسداران گفت: «ایران امشب یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و تاوان آن را خواهد پرداخت. حکومت در ایران عزم راسخ ما را در دفاع از خود درک نمی‌کند و قاطعیت ما را در انتقام از دشمنان‌مان نمی‌فهمد. (یحیی) سنوار و (محمد) ضیف آن را نفهمیدند. (حسن) نصرالله و محسن (منظور: فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله) آن را نفهمیدند، و به نظر می‌رسد که در تهران نیز کسانی هستند که آن را نمی‌فهمند. آنها (اما) خواهند فهمید».

بنیامین نتانیاهو که داوید برنئا، رئیس موساد، در کنار او نشسته بود، افزود: «بر سر همان اصلی ایستاده‌ایم که تعیین کرده‌ایم: کسی که به ما حمله کند، ما به او حمله خواهیم کرد. این در هر جایی که ما در آن با محور شر مبارزه می‌کنیم، مصداق دارد. این در مورد کرانه باختری درست است، در مورد غزه مصداق دارد، لبنان، یمن، در سوریه، و همین اصل در مورد ایران (برقرار است)».
عراقچی: به‌ آمریکا از طریق سوئیس پیام دادیم که مداخله نکند
وزیر خارجه ایران می‌گوید ایران همان شبِ حمله موشکی به اسرائیل، از طریق سفارت سوئیس در تهران هشداری به آمریکا داد که خودشان را «کنار بکشند و دخالت نداشته باشند، وگرنه با پاسخ سخت ایران مواجه خواهند شد.»

عباس عراقچی، روز چهارشنبه، ۱۱ مهر در یک گفتگوی تلویزیونی، همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «گفته شده ایران قبل از حمله به آمریکا اطلاع داده»، افزود: «خیر، تأیید نمی‌کنم.»

او گفت: «اولاً تبادل پیام به معنی هماهنگی نیست. هیچ تبادل پیامی صورت نگرفته ولی به صورت منطقی بعد از حمله لازم است هشدارهای خود را به همه طرف‌ها از جمله آمریکایی‌ها بدهیم و این کار انجام شده است.»
اردن به رهگیری موشک‌های ایران «کمک کرد»
به گزارش روزنامه هاآرتص و شبکه سی‌ان‌ان در روز ۱۱ مهر، نیروی هوایی اردن در رهگیری شماری از موشک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۱۰ مهر به سوی اسرائیل شلیک کرد، سهیم بود.

هاآرتص به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت غیر از اردن، کشورهای دیگری در خاورمیانه در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده فعال بودند اما این یک موضوع حساس است و آن‌ها نمی‌خواهند از این همکاری سخنی بگویند.

اسرائیل ظاهراً به دلیل روابط حساس خود با دولت‌های منطقه، جزئیات بیشتری در مورد یاری اردن و سایر کشورهای خاورمیانه به مقابله با دومین حمله نظامی مستقیم ایران به اسرائیل ارائه نکرده است.

مقامات اردنی اما در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان همکاری کشورشان با رهگیری شماری از موشک‌های ایرانی را بدون ارائه جزئیات تأیید کردند.

اردن پس از حمله ایران در ۲۷ فروردین هم در تأیید کمک خود به رهگیری پرتابه‌های ایران تأکید کرد که اجازه نخواهد داد از آسمان کشورش برای تسویه حساب با کشورهای دیگر استفاده شود.

در همین حال سخنگوی دولت اردن اعلام کرد قطعاتی از موشک‌های ایران که روز سه‌شنبه به سوی اسرائیل پرتاب شد، در این کشور سقوط کرد و منجر به زخمی‌شدن سه نفر شد.

خبرگزاری اردن (پترا) به نقل از محمد مومنی، نوشته که این قطعات در مناطق مختلف پادشاهی اردن سقوط کردند. بر اساس گزارش‌های منابع بیمارستانی، جراحات سه فرد آسیب‌دیده، سطحی است.

با این حال، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، هفته گذشته در سفر به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دیدار کوتاهی با مسعود پزشکیان داشت.

اسرائیل در حمله ایران در اواخر فروردین، از عربستان سعودی نیز برای کمک اطلاعاتی که به رهگیری‌ها کمک کرده بود، تقدیر کرد.
+14
رأی دهید
-154

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    تف سر بالا! ببینید چقدر حمایت از اسرائیل در ایران گسترده شده و چقدر طرفدار داره که اینها مجبور شدن چنین چیزی بگن 😂 رژیم مثل یک احمق در تله نقشه نتانیاهو گرفتار شد و دقیقا همون کاری که اسرائیل نیاز داشت رو با این حماقت انجام داد! یعنی تجاوز و حمله نظامی به یک کشور دیگه. اسرائیل به خاک ایران حمله نکرده بود و بهانه زدن کنسولگری هم دیگر مطرح نبود! حالا طبق تمام قوانین بین المللی،اسرائیل در موضع حق و پاسخ دهی مشروع قرار داره،و تمام دنیا همکه بار قبل حرف از خویشتنداری اسرائیل میزندن،پاسخ اسرائیل رو مشروع میدانند.و این بهترین موقعیت هست برای اسرائیل تا بعد از ۴۵ سال،مراکز هسته ای و نظامی رژیم رو نابود کنه و حتی تغییر رزیم و شخص خامنه ای درست مثل نصر الله و هنیه به هدف مشروع تبدیل شد و میبینیم در آمریکا هم علنا برخی حرف از حذف سران نظام و خامنه ای میزنند که از زمان صدام تا بحال،چنین حرفهایی در مورد مقامات یک کشور دیگر تازگی داره.به پایان سلام کنید جنایتکاران کودن و بی تدبیر جمهوری اسلامی.
    4
    94
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    شلغم هم خودشو جزو میوه ها حساب کرد !! مملکت بی در و پیکر ، هچل هفت همینه که هر ننه قمری از راه میرسه واسه خودش قانون درست میکنه و میشه اوسا چُسک !! پس ا این حساب قوه جنایتکار قضائیه ، بیضه سپاه تروریست هم بحساب نمیاد !!
    1
    73
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند

    دشمنه دشمنه میهن و هم میهن من دوست من است که ان دوست همواره در درازای تاریخ دوست من بوده و چه بسا که سررسید ادای دین چند هزار ساله نیز رسیده باشد
    0
    61
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    پایان اسلام سیاسی در ایران نزدیک است.باید به آینده فکر کرد. تجربه هنگفتی پرداختیم. باید هشیار بود تا دوباره جرثومه فساد ۵۷ که امروز همه هم ضد آخوند هستند دوباره ما را فریب ندهند .هر کسی‌ مسلمان است باشد .دینی که ۱۵۰۰ سال است با فرهنگ ما است نمی شود یک شبه ریشه کن است. ولی‌ تمام با .من کمونیست هستم ولی الگو من امام حسین است. یا فرقی بین اسلام و سوسیالیست نیست . دیدیم تجربه کردیم. ۴۵ سال خون گریه کردیم. هچ مخالفتی هم با دیکتاتوری در مقابل این گرو‌ها ندارم. همه از دم باید پاسخ گو باشند تا دوباره به این اوضاع دچار نشویم.
    1
    50
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    توضیح اینکه کامنت بالایی من مربوط به اعلام جرم کردن حمایت از اسرائیل توسط سپاه بود که سایت این خبر را تغییر داد به زرزرهای پزشکیان پوزکی.
    0
    31
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    پزشکیان بیسواد اگر گنبد آهنین ضعیف بود که حتی یک موشک هم باید خسارت و تلفات قابل توجهی ایجاد میکرد،گاگولهای سپاه ۱۸۰ موشک پرتاب کردند،فقط یک فلسطینی که در بیابان پوکه به سرش خورد کشته شد،و ۲-۳ نفر هم‌ سطحی زخمی شدند،اگر یک بچه دیوانه یک هفت تیر ساده برداره به یک جمعی شلیک کنه خسارت و تلفاتش بیشتر خواهد بود صدها میلیون دلار از جیب مردم بابت تجاوز به یک کشور و هوا کردن ۱۸۰ موشک‌کردید که البته عواقب بی سابقه و سختی که در روزهای آینده برایتان بهمراه خواهد داشت.
    0
    46
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    قورپه - بروکسل، بلژیک

    بوی باروت جنگ جهانی سوم به مشام میرسد امریکا این وسط گیر کرده نه میتواند به اسراییل کمک کند و نه میتواند به ایران حمله کند چون کوچکتربن خطای امریکا تمام پایگاه های نظامیش ویران خواهد شد از طرفی اگر کشوری به خاک پاک ایران چشم طمع داشته باشد همین جمعبتی که برای کشته سدن حسن نصرالله شادی کردند ا ولین نفر برای دفاع از وطن حاظر خواهند شد امیدواریم. هم نتانیاهوی دیوانه و هم ملایان بی عقل دست از لجاجت و خود سری بردارند
    55
    4
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ako kermanshah - اسنانبول، ترکیه

    چهار تا انگل زاده که حتی تنفسشان برای بشریت مضر.
    1
    27
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    قورپه - بروکسل، بلژیک
    نه حزبل جان،جنگ‌جهانی وقتی پیش میاد که طرفین درگیری هر کدوم‌چندین یار داشته باشند،الان فقط سید علی گدا مونده و‌چهارتا فرمانده سپاهی کله پوکش.بزذگترین امیدتون حزب الله بود مه در عرض یک هفته دمار از روزگارش در اومد و الان عملا غیر فعال شده.و تنها کسی که به خاک ایران ۵۰ ساله چشم طمع داره و داره تاراجش میکنه همین فرقه ضد ایرانی شماهاست.اسرائیل پیغام واضح حکایتش رو به مردم ایران فرستاد.الان با خریتی که رژیم کرد تمام دنیا از پاسخ اسرائیل حمایت میکنه.با زورگویی له مردم بی دفاع و ساخت یک موست موشک نادقیق بدون هیچ نیروی پدافند و یا تیروی هوایی و بدون حمایت مردمی ،واقعا فکر کردی ابرقدرت هستید؟ 😂😂
    1
    18
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فرازمینی - گلاسگو، انگلستان
    چهار تا حـ... مثل باباشون
    2
    10
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.