نوشته صادق زیباکلام در مورد ماجرای عکس گرفتن با حمید نوری

نزدیک به حسینیه اتوموبیلی دفعتا کنارمان نگهداشت و آقای حمیدنوری با عجله از آن پیاده شدند و گفتند آقای زیباکلام من میخواهم با شما عکس بگیرم.صادق زیبا کلام نوشت:
ماجری از تشکیل کمیسیون پزشکی قانونی در ۱۱ تیرماه آغاز شد. آن کمیسیون پیرامون رسیدگی به وضعیت بیماری من و زندانی بودنم تشکیل میشد. مسئولین قضایی هم بمنظور شرکت درآن کمیسیون و پاسخ به پرسشهای احتمالی اعضاء آن و تهیه مدارک پزشکی یک هفته به بنده از زندان اوین مرخصی داده بودند.

روز جمعه باتفاق دوتن از دوستان به حسینیه ارشاد میرفتیم برای رای دادن. نزدیک به حسینیه اتوموبیلی دفعتا کنارمان نگهداشت و آقای حمیدنوری با عجله از آن پیاده شدند و گفتند آقای زیباکلام من میخواهم با شما عکس بگیرم و راننده اتومبیل هم بیرون آمد و شروع به گرفتن عکس نمود. بااینکه اکراه داشتم اما با توجه به جایگاه ایشان و وضعیت خودم، جسارت اینکه به ایشان نه بگویم را نداشتم. معمولا هم خیلی‌ها در خیابان و معابر عمومی تقاضای عکس گرفتن با من را مینمایند.

هنگام رای دادن هم درمحاصره خبرنگاران همان جمله همیشگی‌ام را گفتم که "بجز صندوق رای وزارت کشور، هیچ گزینه دیگری برای تغییر نداریم. " هنوز به منزل نرسیده بودم که در صدر اخبار ایران اینترنشنال قرار گرفتم. عکس با حمید نوری باعث شد که دق و دلی رای دادن راهم سرم خالی کنند.
من معتقدم که خیلی تفاوتی میان ایران اینترنشنال و صدا و سیمای ج.ا وجود ندارد. هردو بجای روایت واقعیت‌ها، باورهای سیاسی خودشان را بعنوان خبرپخش میکنند. هردو بجای دعوت از کارشناسان بیطرف،ازطرفداران خودشان نظرمیگیرند. مخاطب هردو،هیچگاه خبری از آنان نمیشنود که مغایر با باورهای مدیران آنان باشد.

ایکاش هر دو آنان یکمقداراز BBC ,CNN و الجزیره میتوانستند تعهد خبررسانی بیطرف را یاد بگیرند. ایکاش هر دو آنان مثل نقل ونبات به افرادی که مثل آنان نمی‌اندیشند توهین نمیکردند؛ مخالفین‌شان را آنقدر راحت، مزدور، وابسته، نفوذی، وسط باز و... نمی‌خواندند. احترام به کسانیکه مثل آنان نمی اندیشند پیشکششان، ایکاش یاد میگرفتند به آنان برچسب نزنند. اگر کروات و پاپیون آقایان و آرایش شیک بانوان ایران اینترنشنال در لندن را قدری کنار میزدیم، چهره واقعی آنان با همکاران صدا و سیمای‌شان درتهران خیلی تفاوتی پیدانمیکرد. میتوان در قلب لندن بود و برنامه هایی تهیه کرد که از نظر تولید محتوی با برنامه هایی که در قلب صدا و سیما درجام جم تهران تولید میشوند خیلی تفاوتی نداشته باشند.
واکنش احمد زیدآبادی به عکس یادگاری صادق زیباکلام با حمید نوری
هر کس در ایران زندگی کند یا زندگی کرده باشد، از این موضوع آگاه است که عکس گرفتن با افراد مشهور یک عمل عادی و متداول در بین ایرانیهاست. من که تازه چندان شهرتی هم ندارم، روزانه در مسیر خانه به محل کار با شهروندان بسیاری روبرو می‌شوم که از دیدنم اظهار خوشحالی و بلافاصله درخواست گرفتن عکس سلفی می‌کنند!
 
در برابر تقاضای آنان می‌توان اصطلاحاً طاقچه‌بالا گذاشت و گفت؛ من با کسی عکس نمی‌گیرم و دل افراد را شکست و یا از راه فروتنی در آمد و گفت؛ "عکس گرفتن که خرجی ندارد"! این جمله آخر همان کلامی است که من معمولاً در برابر درخواست برای عکس گرفتن تکرار می‌کنم.
 
افرادی که تقاضای سلفی گرفتن می‌کنند، در بیش از ۹۰ درصد موارد ناشناس هستند. قاعدتاً نمی‌توان ابتدا یک دستگاه گزینش را مأمور کرد تا ابتدا، زندگی شخصی و عمومی یک متقاضی سلفی گرفتن را شخم بزند و اگر نقطه ضعفی در کارنامه او یافت نشد، جواز عکس انداختن را صادر کند!از طرفی کسانی هم که آشنایند، از یک طیف سیاسی و عقیدتی نیستند. از برانداز و اصلاح‌طلب و اصولگرا و حزب‌اللهی گرفته تا هر آدمی با هر نوع اعتقاد و مسلک و مذهبی را شامل می‌شوند. تا به حال من خودم چند بار با برخی از زندان‌بانانم در خیابان روبرو شده‌ام و تقاضای آنان برای عکس گرفتن را رد نکرده‌ام، چرا که این کار را خلاف مروت و فروتنی می‌دانم.
از این رو، عکس گرفتن دکتر صادق زیباکلام با حمید نوری که به صورت تصادفی در خیابان به هم برخورد کرده‌اند، عملی معمول و متداول و پیش پا افتاده در ایران است و مطلقاً هیچ معنای سیاسی و غیرسیاسی ندارد. حال شبکه‌هایی در آن سوی آب همین عکس را مبنای بی‌حیثت‌سازی از دکتر #زیباکلام قرار داده‌اند تا مثلاً انتقام حضورش در انتخابات را از او بگیرند!
 
این رفتار کاملاً ضداخلاقی و از هر حیثت محکوم و مذموم است. در حقیقت امکانات رسانه‌ای در دست این نوع افراد حکم دادن تیغ به دست زنگی مست است، زیرا کسی که به راحتی آبرو و حیثیت یک شهروند را بریزد از ریختن خون او هم ابایی نخواهد داشت!
+14
رأی دهید
-94

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    مطالبه گر - تورنتو، کانادا

    هیچ انتظاری نیست فقط خفه شو
    14
    133
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    واقعا چیزو شعر بهتر از این پیدا نکردی بگی سوپاپ چاه خلا. خر و نفهم خودتی و اون احمقی که تو را پس انداخت. کثیفتر از خوک
    11
    118
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    مش صادق ، زیاد پیچ و تابش نده و ریسمون رو به آسمون نباف ! من یکی که باور باورم شد !
    17
    111
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ako kermanshah - اسنانبول، ترکیه

    اگر کسی رو بخواهند یک بار اعدام کنند این پفیوز ....۲ بار بایستی اعدام کنند . بک بار به خاطر خیانت به مردم و یک بار هم به خاطر این که از بورسیه دانشجویی زمان شاه استفاده کرد و در شورش ۵۷ شرکت کرد.
    9
    65
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    اونجای حرف هاش جالبه که میگه : با توجه به جایگاه ایشان جسارت اینکه به ایشان نه بگویم رو نداشتم!!!!! این جمله حاکی همه چیز درباره زیبا کلام است
    5
    62
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    بینوایان1 - دوسلدورف، آلمان

    هر کسی این یابو را می شناسد میداند که اسکلی بیش نیست نه سواد آنچنانی دارد نه ...
    4
    53
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    از زیبا کلام هیچوقت خوشم نیامده ، در نهایت ماله کش رژیم است ، اما در چند مناظره اخیر کنی در انتقاد به رژیم زیاده روی کرد ، این عکس را اطلاعات رژیم مهندسی کرد . تا بیشتر بدنام بشه . و دهنش را ببنده
    5
    34
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    حرفات قبول ولی آن لبخند بخاطر دوچرخه سوار بود یا اسلحه نوری ؟ شماها همه تان همسایه هستید ؟
    3
    44
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک

    خود احمقش رفته با یه قاتل و محکوم به نسل کشی عکس گرفته, حالا یه چیزی هم طلبکاره, مرتیکه اسلامی.
    3
    53
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    تو و اون رو باید به یک گاری ببندن. تموم شد؟ خیلی تاثیر گذار بود
    3
    23
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    bachchetehroon - ونکوور، کانادا

    بقول مرحوم قاطبه زید ابادی تو بگو تو، خاک عالم بر سر زیبا کلام و تو و پزشکیان و همه اراذل که ننگهای بدتر از عکس با حمید نوری تفاله بهشون چسبیده
    4
    24
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    همین که این عکس قبل از هر جای دیگری سر از تلویزیون ایران اینترنشنال در میاورد خود گویای قصد پشت آن است، و البته باید مواظب بود که اسیر موج سازی بعضی از کامنت گزاران را نخوریم چون بسیاری مواجب بگیر هستند و در کار موج سازی بسیار حرفه ایی عمل می‌کنند!
    11
    10
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    RAHSHENAS - برلین، آلمان
    ....توجیه الکی. ترسیدین بگین نه اعدامتون کنه؟ چه ربطی به ایران اینترنشنال و یا اونترنشنال داره؟
    1
    19
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    siavashbrmd - بلفاست، ایرلند
    این منگل‌هم که هی گند میزنه هی میاد توجیه میکنه. اینها چرا تموم نمیشن؟ اینها چی خوردن انقدر پررو شدن؟ چرا هنوز احمق‌هایی رو داریم که برای الاغهایی مثل این تره خرد میکنن؟
    3
    20
    یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.