« ۵۰۰۰ ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند»

دویچه وله: پنج هزار ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند و بیشترین آمار ایرانیان زندانی در ترکیه اعلام شده است.

رئیس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی با ارائه این آمار دراین‌باره به برگزاری جلساتی با مقامات ترکیه اشاره کرده و گفته است: «بر اساس این نشست‌ها قرار است زندانیان بیمار و سالمند در اولویت انتقال قرار گیرند. تاکنون دو مرحله تبادل زندانی داشتیم و اکنون هم آماده می‌شویم تا تعداد دیگری از زندانیان را به داخل کشور بازگردانیم.»

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی، بالاترین آمار محکومیت زندانیان را نیز مربوط به ترددهای غیرمجاز اعلام کرده است.

عسکر جلالیان گفته است، ایران سعی دارد در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان، هر زندانی ایرانی که در هر کجای دنیا در زندان محبوس است را به داخل کشور منتقل کند.

بنا بر اظهارات معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ایران، یکی دیگر از مواردی که باعث دستگیری ایرانیان در خارج کشور شده است، حمل دارو در کشورهای همسایه است چرا که برخی ایرانیان داروهایی را با خود همراه دارند که نمی‌دانند در آن کشور حمل دارو جرم محسوب می‌شود.

رئیس کمیته انتقال محکومان همچنین مدعی شده است، وزارت دادگستری برای بازگرداندن اتباع ایرانی از خارج از کشور به جرم ارتکابی افراد توجه ندارد بلکه تلاش این است که هیچ ایرانی در کشور دیگر پشت میله‌های زندان نباشد.

جلالیان همچنین با ادعای اینکه "شرایط زندانیان داخل کشور بسیار مطلوب‌تر از زندان‌های کشورهای دیگر است" افزود: «انتقال زندانی منوط به رضایت او است و اگر رضایت نداشته باشد، انتقال صورت نمی‌گیرد. در یکی از کشورها قرار بود حدود ۵۰ زندانی ایرانی را به داخل کشور منتقل کنیم اما در نتیجه سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند این افراد از بازگشت به کشور منصرف شدند.»

این اظهارات در حالی است که منابع حقوق بشری گزارش داده‌اند، در سالیان اخیر به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و تعلل در انتقال زندانیان بیمار، برخی از آنها در زندان‌های جمهوری اسلامی جان باخته‌اند.

فعالان حقوق بشر همچنین بارها نسبت به ازدیاد جمعیت و شیوع بیماری‌های پوستی و عفونی در زندان‌های ایران هشدار داده‌اند.
+8
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.