عذرخواهی پاپ فرانسیس از به کار بردن واژه توهین‌آمیز برای همجنسگرایان

 پاپ فرانسیسرادیو فردا: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واکنش‌ به گزارش‌ها درباره استفاده او از کلمه‌ای توهین‌آمیز برای دگرباشان جنسی عذرخواهی کرد.

دو روزنامه‌ ایتالیایی نوشته‌اند پاپ در جلسه‌‌ای که هفته پیش با اسقف‌های ایتالیایی پشت درهای بسته داشته از کلمه‌ای‌ توهین‌آمیز در زبان ایتالیایی برای «مردان همجنس‌گرا» استفاده کرده است.

با این حال اسقف‌های که در جلسه با پاپ حاضر بوده‌اند گفته‌اند که به احتمال زیاد پاپ از توهین‌آمیز بودن کلمه‌ای که در زبان ایتالیایی برای تحقیر مردان همجنسگرا استفاده می‌شود، آگاه نبوده است.

کلیسای واتیکان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که پاپ هرگز قصد توهین نداشته و از کسانی که در این رابطه آزرده شده‌اند عذرخواهی کرده است.

رهبر کاتولیک‌های جهان در نشستی با اسقف‌های ایتالیایی که پشت درهای بسته برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که آیا همجنسگرایان می‌توانند کشیش شوند گفته بود که نباید به آنها اجازه داده شود.

رسانه‌های ایتالیایی نوشته‌اند که در این جلسه که رهبر کاتولیک‌های جهان با بیش از ۲۵۰ اسقف داشته، او هنگام ابراز مخالفت با ورود مردان همجنسگرا به دانشکده‌های آموزش کشیشان، حتی در صورت تعهد به تجرد، از اصطلاح توهین‌آمیز«فروچاگینه» استفاده کرده است.

«فروچاگینه» (frociaggine) با معادل انگلیسی «faggotness» یک اصطلاح به شدت توهین‌آمیز رومی برای تحقیر مردان همجنس‌گرا در زبان ایتالیایی به شمار می‌آید.

گزارش رسانه‌های ایتالیایی درباره نشست پاپ با اسقفان پشت درهای بسته و استفاده او از «واژه توهین‌آمیز برای دگرباشان جنسی» در سراسر جهان خبرساز شد اما برخی تحلیلگران گفتند که تناقض آشکاری بین سخنان اخیر پاپ و رویکرد پیشین او نسبت به افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو وجود دارد.

رهبر کاتولیک‌های جهان در سال ۲۰۱۳ و تنها چند هفته پس از روی کار آمدن، اعلام کرد که «اگر کسی همجنسگراست و به دنبال خداوند می‌گردد و حسن نیت دارد، من چه کسی هستم که او را قضاوت کنم»؟

در بیانیه‌ای که کلیسای واتیکان منتشر کرده استفاده پاپ از این کلمه تایید نشده اما به مقالات روزنامه‌ها در این باره اشاره شده است.

در این بیانیه تاکید شده که پاپ پیشتر هم بارها گفته است که «در کلیسا برای همه جا هست، برای همه! هیچ‌کس اضافی نیست».

پاپ فرانسیس، پسر یک مهاجر ایتالیایی به آرژانتین است و زبان اول او اسپانیولی است؛ به همین دلیل برخی می‌گویند رهبر کاتولیک‌های جهان از معنای دقیق کلمه‌ای که استفاده کرده٬ باخبر نبوده است.

اظهارات بی‌پرده پاپ فرانسیس پیشتر نیز خبرساز شده است، از جمله او مخالفت خود را با این ایده که زوج‌های کاتولیک باید فرزندان زیادی داشته باشند تا جلوی کاهش نرخ زاد و ولد گرفته شود، بیان کرده بود.

او گفت: «ببخشید اگر این کلمه را می‌گویم، اما برخی فکر می‌کنند برای اینکه کاتولیک خوبی باشند باید مانند خرگوش زاد و ولد کنند. نه مسئولیت پدری مهم است».
+4
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.