تشییع رسمی چهارشنبه در تهران، خاکسپاری پنجشنبه در مشهد، انتخابات ۸ تیر

ابراهیم رئیسی هنگام بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» (سد قلعه دختر) در سانحه هوایی سقوط هلی‌کوپتر در ارتفاعات منطقه ورزقان کشته شدبی بی سی: با گذشت حدود ۲۴ ساعت از سانحه مرگبار سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی واکنش‌های جهانی به آن همچنان ادامه دارد. مقام‌ها و دولت‌های جهان با ارسال پیام‌های همدردی و تسلیت نسبت به مرگ رئیس‌جمهوری ایران و حسین امیرعبدالهیان، وزیرخارجه این کشور واکنش نشان دادند هر چند در میان جامعه ایرانیان داخل و خارج از این کشور، واکنش‌ها متفاوت بوده است.

در حالی که رسانه‌های رسمی و حکومتی در داخل ایران تصاویر متعددی از سوگواری و عزاداری برای آقای رئیسی و هیات همراه او مخابره کرده‌اند و ۵ روز عزای عمومی در این کشور اعلام شده است، در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی و آسیب‌دیدگان اعتراضات ۱۴۰۱، با خرسندی از این حادثه یاد کرده و تصاویر متعددی از خوشحالی و سرور خود منتشر کرده‌اند.

همزمان برخی از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی چون شیرین عبادی، شاهزاده رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون، نسبت به این که با کشته شدن ابراهیم رئیسی از نظر آنها «فرصت دادخواهی و اجرای عدالت علیه اقدامات چهل سال گذشته او - به ویژه اعدام و سرکوب مرگبار مخالفان - از دست رفته»، ابراز تاسف کرده‌اند و از ابراهیم رئیسی تحت عنوان یکی از «عاملان اصلی جنایات بشری» علیه مردم ایران یاد کرده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ابراهیم رئیسی یک جنایتکار علیه بشریت و یکی از بی‌رحم‌ترین و بدنام‌ترین سرکردگان رژیم جمهوری اسلامی بود. او از همان نخستین سال‌های روی کار آمدن این رژیم، در کسب و کار مرگ و اعدام و جنایت بود و دستانش آغشته به خون هزاران هزار ایرانی. بی‌جهت نیست که ملت ایران و به‌ویژه خانواده‌های قربانیان رئیسی، امروز از مرگ وی شادمانند».

شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل در واکنش خود نوشت: «در کنار تمام خانواده‌های دادخواهی هستم که با هر اتفاقی، بی‌شک زخم‌هایشان سر باز می‌کند، در کنار خانواده‌های ناپدید شدگان قهری هستم و به ویژه دستان مادر سعید زینالی را می‌فشارم؛ به همه شما می‌گویم راه شما و آرمان ارزشمند شما ادامه دارد در حالی که جنایت‌کاران، یکی بعد از دیگری در میان شادی مردم از صحنه‌ی روزگار حذف می‌شوند».
یک دقیقه سکوت در شورای امنیت یبرای مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانشانتخابات ریاست جمهوری ایران ۸ تیر برگزار می‌شود
امروز رسانه‌های ایران گزارش دادند که در جلسه سران قوای این کشور تصمیم گرفته شده انتخابات دور چهاردهم ریاست جمهوری این کشور در تاریخ هشتم تیر برگزار شود.

خبرگزاری ایسنا نوشته است که بر اساس تقویم تصویب شده در این جلسه «ثبت نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد (کمتر از دو هفته دیگر) انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی هم از روز ۲۳ خرداد تا صبح هفتم تیرماه خواهد بود».

در جلسه سران قوا محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شواری اسلامی، معاون حقوقی رئیس جمهو، قائم مقام شورای نگهبان و معاون سیاسی وزیر کشور حضور داشتند.

محمد مخبر اکنون تا زمان برگزاری انتخابات، کفیل ریاست جمهوری ایران خواهد بود.
نگاهی به کارنامه دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در گزارشی از کسری ناجیتشییع رسمی روز چهارشنبه در تهران، خاکسپاری روز پنجشنبه در مشهد
امروز همچنین محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور ایران چهارشنبه را تعطیل سراسری اعلام کرد.

او گفت: «از روز سه‌شنبه تا پایان هفته تمام امتحانات لغو خواهد شد و زمان برگزاری این آزمون‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد». مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران که هفته های حساس و پایانی خود را دنبال می کند هم روز سه شنبه - اول خرداد - لغو به روز جمعه منتقل شد.

برگزاری مراسم‌ تشییع و سوگواری برای ابراهیم رئیسی و همراهانش دلیل تعطیلی چهارشنبه اعلام شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی پی‌شتر گفته بود که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در تهران «بر اجساد نماز میت» می‌خواند. گفته شده است که ابراهیم رئیسی پنج‌شنبه در مشهد دفن می‌شود.
واکنش‌های جهانی به مرگ رئیس دولت ایران
بسیاری رهبران جهان چه از گروه حامیان ایران چون روسیه و چین و چه از سوی کشورهایی چون آمریکا که با ایران روابط دیپلماتیک ندارند، کشته شدن ابراهیم رئیسی را رسما به تهران تسلیت گفتند.

    پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در پیام تسلیت خود که واتیکان روز دوشنبه منتشر کرد گفته: «برای روح درگذشتگان طلب آمرزش از خداوند متعال می‌کنم و برای عزاداران به ویژه اعضای خانواده آنها دعا می‌کنم».
    در کشورهای همسایه ایران چون هند و پاکستان هم مقام‌ها عزای عمومی اعلام کرده‌اند
    جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد با یک دقیقه سکوت برای ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان آغاز شد.
    وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای درگذشت ابراهیم رئیسی،‌ حسین امیرعبداللهیان و هیئت همراهشان را تسلیت گفت و با خانواده «قربانیان این سانحه ابراز همدردی» کرد.
    سخنگوی ناتو در شبکه ایکس «درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت» گفت.
    وزارت خارجه آمریکا هم به دولت ایران تسلیت گفته و همچنین اعلام کرده که روز گذشته ایران از این کشور برای یافتن مکان سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی کمک خواسته بود اما واشنگتن به لحاظ محدودیت‌های لجستیکی قادر به ارایه کمک نبوده است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا امده: «در حالی که ایران رئیس‌جمهور جدیدی را انتخاب می‌کند، ما هم بار دیگر اعلام می‌کنیم که حامی مردم ایران هستیم و از مبارزه آنها برای حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی حمایت می‌کنیم».
    محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، اتحادیه عرب، نخست‌وزیر مالزی، دولت ژاپن و رئیس‌جمهور ونزوئلا در این باره پیام‌هایی منتشر کرده‌اند.
    جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا هم گفت: «امیدوارم رهبری آینده ایران خود را متعهد به ثبات و آرامش در منطقه ببیند.»
    شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم تسلیت گفت: «اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را برای درگذشت رئیسی، رئیس‌جمهور و امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همچنین سایر اعضای هیئت و خدمه پرواز را در سانحه بالگرد ابراز می‌کند.»
    رئیس‌جمهور مصر، حزب‌الله لبنان، رئیس‌جمهور سریلانکا و پادشاه اردن هم پیام‌های تسلیت منتشر کرده‌اند.
ادامه تحقیقات و گمانه‌زنی درباره علت سقوط هلی کوپتر حامل ابراهیم رئیسی
موضوع چگونگی وقوع این سانحه هوایی و جزییات مرتبط به آن هم همچنان یکی از اصلی‌ترین حواشی این حادثه است.

لوید آستین، وزبر دفاع آمریکا در واکنش به خبر کشته شدن رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، سقوط بالگرد را اتفاقی ناگوار خواند و اعلام کرد که آمریکا همچنان در حال رصد کردن وضعیت است.

او با ابراز بی اطلاعی از علت سقوط بالگرد گفت: «اطمینان داریم که ایرانی‌ها در حال بررسی هستند یا بررسی خواهند کرد. پس از تکمیل تحقیقات آنها، نتیجه را خواهیم دید».

وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اینکه همچنان در حال رصد اتفاقات هستند گفت که به نظر آنها در حال حاضر هیچ تاثیر امنیتی در منطقه و آرایش نیروهای آمریکا نخواهد داشت و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که چیزی جز یک حادثه باعث سقوط بالگرد شده باشد.

او بار دیگر تاکید کرد که نمی‌تواند حدس بزند که علت سقوط بالگرد چه بوده است. «اما فکر می‌کنم وقتی تحقیقات ایرانی‌ها انجام شود،‌ در این باره بیشتر مطلع می‌شویم».

احمد وحیدی،‌ وزیر کشور ایران گفته این هلی‌کوپتر به دلیل وضعیت بد هوا و مه غلیظ در منطقه مجبور به «فرود سخت» شده است.
تصاویر شبکه‌ خبری ترکیه از محل سقوط بالگرد ابراهیم رئیسیروز گذشته - یکشنبه- شبکه خبر و شبکه یک صدا و سیما در ایران بارش شدید باران را پیش‌بینی کرده بود.

صبح روز سانحه،‌ فرودگاه تبریز در فاصله ۷۵ کیلومتری محل سقوط هم آسمان ابری همراه با رعد و برق را در ارتفاع ۱۰۶۷ متری از سطح زمین پیش‌بینی کرده بود.

در واکنش و گمانی‌زنی دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران، دولت آمریکا را «یکی از مقصران اصلی» سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او دانست. رسانه‌های ایران به نقل از او نوشتند: «یکی از مقصران اصلی فاجعه دیروز ایالات متحده آمریکا بود که علی‌رغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، فروش قطعات هواپیما و هوانوردی را به ایران تحریم کرده و اجازه نمی‌دهد که مردم ایران از امکانات خوب هوانوردی برخوردار باشند... حتماً این موضوع نیز در فهرست سیاه جنایت‌های آمریکا علیه ملت ایران ثبت می‌شود».

به گزارش رسانه‌های ایران، هلی‌کوپتر حامل آقای رئیسی «بل ۲۱۲» ساخت آمریکا بود.
+5
رأی دهید
-50

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران

    روحشان شاد باد .
    45
    3
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    تو روح خودش و طرفداراش چه زنده چه مرده
    2
    24
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Azadi hame - تهران، ایران
    بلند شو براش نماز وحشت بخون. چون کار این قصاب تهران فقط اعدام و زجر دادن اعدامیان و بود.کتاب های جدید در مورد کشتارو اعدام این لعنتی را بخون..به امید روزی که زن و بچه و پدر زنش را هم خامنه ای جزغاله کنه. امین
    1
    12
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    حـ... ها میخوان ملت رو هر روز عزا دار کنن و ،،نابود شین
    1
    2
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    به دعای سگ که شما ها باشین بارون هیچ وقت بارون نمیاد و تجربه هم ابنو نشون داده😁😁
    1
    4
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    دعا کن ضرر نمیکنی حتی برای دشمنت
    1
    0
    ‌چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    البته من سگ نیستم اما دعای سگ هم قبول میشه گرامی
    1
    0
    ‌چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    پس لعنت به کسی که برا نتانیاهو دعا نکنه پاشو پاشو چهار تا دعا براش بکن تا من هم یاد بگیرم
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    فعلا که ٤٥ ساله بارون نیومده به دعای شماها،خمینی رو تا انقلاب مهدی نگه دار،ننگ بر شما
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.