شاه، شش سال پس از کودتا: مصدق منابع درآمد ما را خشکاند/ اگر مصدق هم نبود ما نفت را ملی می‌کردیم

خبر آنلاین: مصدق منابع درآمد ما را خشکاند و در اثر سیاست اقتصادی غلط و عوام‌فریبی خود ملت را به پرتگاه فقر و بدبختی کشاند. پلیس ما را فاسد ساخت و مبانی اخلاقی ارتش ما را سست کرد و سازمان‌های اداری ما را از هم پاشید و داشت ایران را آگاهانه به دامن کمونیسم می‌انداخت... اگر مصدق هم نبود ما نفت را ملی می‌کردیم و برای انجام این کار منتظر او نبودیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نوروز ۱۳۳۸ یکی از خبرنگاران روزنامه‌ی «فیگارو»ی فرانسه به ایران آمد و مصاحبه‌ی مفصلی با شاه انجام داد. او در این مصاحبه پرسش‌های مهمی را در مورد سوءقصد به جان شاه در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷، ترک کشور توسط او در ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ و در نهایت کودتای ۲۸ مرداد و نظر شاه در مورد مصدق مطرح کرد. متن کامل این مصاحبه در سه شماره‌ی پی‌درپی روزنامه‌ی اطلاعات در تاریخ ۱۶ تا ۱۹ فروردین ۳۸ منتشر شد. در ادامه بخش‌های کوتاهی از آن گفت‌وگو را می‌خوانیم:

آیا ممکن است از لحظات حساسی که موجب تغییراتی در اعلیحضرت شده باشد مطالبی بفرمایید؟

چنین تاریخ و لحظه‌ی مشخصی در زندگی من وجود ندارد. من اصلا تغییر نکره‌ام. وقتی شما از لحظات حساسی صحبت می‌کنید آیا حادثه‌ی معینی را در نظر دارید؟

بلی منظورم سوءقصد چهارم فوریه‌ی ۱۹۴۹ [۱۵ بهمن ۲۷] است. ممکن است بفرمایید این حادثه را چگونه گذراندید؟ در این باره نظریات خیلی متفاوت است.

چیز خارق‌العاده‌ای اتفاق نیفتاد. من ناراحتی‌های بزرگ‌تری را حس کرده و گذرانده‌ام. آن روز من می‌خواستم در مراسم هجدهمین سال تاسیس دانشگاه تهران حاضر شوم؛ از اتومبیل پیاده شدم تا به جایگاه بروم در طرفی وزرا، مدیران کل و رجال ایستاده بودند و در طرف دیگر روزنامه‌نگاران. من سرم را پایین انداخته بودم و فکورانه جلو می‌رفتم که ناگهان احساس کردم چیزی به گونه‌ام خورد. در همان وقت هم صدایی شنیدم. سرم را بلند کردم و در دومتری خود در صف روزنامه‌نگاران جوانی را دیدم که اسلحه‌اش را به طرف من گرفته بود. فورا تصمیم گرفتم خودم را روی این شخص بیندازم اما در همین حین او فرصت پیدا می‌کرد که درست به طرفم تیراندازی کند. به نظرم رسید روی زمین دراز بکشم یا سعی کنم از دسترس او دور شوم، ولی در هر حال من هدف خوبی برای او می‌شدم. اما من در همان‌جا که بودم عملیات یک بکسور را تقلید کردم و همین حرکات باعث نجات من شد. همه‌ی این حوادث با سرعت بی‌سابقه‌ای گذشت؛ هفت هشت ثانیه بیش‌تر بین اولین و ششمین تیر فاصله نبود. اما من در همین فاصله‌ی کوتاه توانستم ببینم، بفهمم، تصمیم بگیرم و عمل کنم. بعدها که یاد این موضوع می‌افتادم بازی سرنوشت به نظرم عجیب می‌آمد.

عکس‌العمل جمعیت و بالاخص حاضرین در آن محل چه بود؟

سوال شما چندان مطبوع طبع من نیست زیرا چیزهایی را به خاطرم می‌آورد که مایلم فراموش کنم. من اسم کسی را نمی‌برم لکن از میان کلیه‌ی کسانی که دور من بودند هیچ‌کس کنار من نماند. من هدف تنها و مشخصی بودم که در روشنایی خورشید جلوی قاتل ایستاده بودم. او هم ناگهان تنها ماند. ما در مقابل هم بودیم؛ فقط من و آن که می‌خواست مرا بزند.

داستان را خوانده بودم اما خیال می‌کردم درباره‌ی آن غلو شده است بدین ترتیب در کلیه‌ی سوءقصدهای تاریخ همین وضع وجود داشته است و هیچ‌کس...

هیچ‌کس، مطمئن باشید. آن کسی که من بیش‌تر از همه روی او حساب می‌کردم بعد از مدتی پیدا شد، آن هم در صدمتری محل حادثه. رفته بود زیر چرخ‌های یک کامیون. تجربه‌های خوبی است. آن‌چه در ایران اتفاق افتاد همان‌طور که گفتید در تمام جهان یکسان است.

تیرها به کجا اصابت کرد؟

سه تیر اولی به کلاهم خورد. چهارمی به گونه‌ام اصابت کرد. به نظرم توانسته بودم به‌خوبی از دو تیر آخری جا خالی کنم. قاتل دیگر تیر نداشت و در همین وقت یک نفر خود را روی او انداخت. اقدامی که دیر شده بود و فایده نداشت. از آن شجاعت‌های دست‌ِ آخر.

... فرمودید که شما تغییر نکردید بلکه شرایط و اوضاع تغییر کرد. با این حال شما قبل از این‌که علیه مصدق اقدام بشود بفرمایید در عین مخالفت با او وضع را تحمل می‌کردید؟ دلیلش چه بود؟

باید می‌گذاشتم وقتش برسد و ملت بالاخره متوجه مصدق بشود بدون این‌که زیاد حلم و صبر به خرج دهم. من وقتی در سال ۱۹۵۲ استعفای مصدق را که می‌خواست مسئولیت وزارت جنگ را از من بگیرد قبول کردم دچار اشتباه شدم. این استعفا جنبه‌ی «شانتاژ» داشت. در نتیجه مجبور شدم تحت فشار طرفدارانش دوباره او را برای احراز پست نخست‌وزیری دعوت کنم. از همان وقت تصمیم گرفتم به هر قیمتی شده مرحله‌ی دوم را به نفع کشور تمام کنم.

بدین ترتیب اطمینان داشتید که یک روز بالاخره یا شما یا آقای مصدق پیروز خواهید شد و او هم مثل شما منتظر فرصت است؟

بله.

در تاریخ ۱۶ اوت ۱۹۵۳ [۲۵ مرداد ۱۳۳۲] بعد از منصوب ساختن ژنرال زاهدی به نخست‌وزیری، در همان وقت که دکتر مصدق با تکیه به سازمان‌های مخفی و غیرمخفی خود اعلام داشت که نخست‌وزیری زاهدی را به رسمیت نمی‌شناسد، شما چرا به بغداد رفتید؟

رفتم، برای این‌که این عمل تنها راه‌حل بود.

شما در آن وقت به عنوان استراحت در سواحل خزر به سر می‌بردید. آیا واقعا برای استراحت بود؟

اگر من آن وقت در معیت علیاحضرت وقت به آن‌جا رفتم و حتی از ایشان خواستم که همراه من بیایند به این علت بود که من در آن‌جا خودم را بیش‌تر در امنیت حس می‌کردم می‌خواستم آزادی عمل داشته باشم. من از نقشه‌های کودتای مصدق مطلع بودم. وقتی قصد یاغی‌گری خود را آشکار کرد علت اصلی شکستش این بود که نتوانست به من دسترسی یابد. اگر من در تهران بودم حتما بر من دست می‌یافت. او توانسته بود قسمتی از نیروهای انتظامی را به طرف خود بگرداند و پست‌های مهم را اشغال کند و اگر به من دست می‌یافت می‌توانست شکل قانونی به کودتای خود بدهد زیرا ممکن بود از طریق فشارهای معنوی یا مادی باعث شود که من حکومت دیکتاتوری او را به رسمیت بشناسم و حتی ممکن بود دست به قتل من بزند. پس من باید کاری می‌کردم که از دسترس او خارج شوم شوم تا بعد بتوانم ایران و جهان را به حقایق اوضاع و بحران خطرناک میهن عزیزم آگاه کنم و ملت خود را مطلع سازم که تنها ژنرال زاهدی مسئولیت حکومت را به عهده دارد و مورد اعتماد من است و بالنتیجه ملت را وادارم که مصدق را کنار بزند و از زاهدی اطاعت نمایند.

آن وقت از بغداد به رم رفتید؟

بله، می‌خواستم از یک کشور غیرمجاور شاهد اوضاع میهن خود و قیام قریب‌الوقوع ضد مصدق باشم.

سفیر ایران در رم که می‌گویند از طرف شخص شما به این سمت منصوب شده بود به استقبال نیامد و حتی یکی از دبیرهای سفارت را هم بدین منظور نفرستاد. این عمل ناشایست را اعلیحضرت چگونه تلقی فرمودید و دچار چه احساساتی شدید؟

من همیشه نسبت به تاریخ علاقه‌مند بوده‌ام. تاریخ سرنوشت شاهان را در هنگام دشواری به من آموخته است. ضمنا این نکته را هم به من یاد داده است که جرات و شهامت مطلقا تابع موفقیت‌های اجتماعی نیست. به همین جهت من که منتظر همه چیز بودم از این عمل هم تعجب نکردم. اما در مورد این‌که احساسم نسبت به این وضع چه بود باید از شما بپرسم که خود شما وقتی در مقابل ضعف شخصی قرار می‌گیرید، احساس‌تان چیست؟

وقتی هواپیمایی که شما را به طرف خارج می‌برد در تاریخ ۱۶ اوت از زمین بلند شد چه فکر می‌کردید؟

آماده‌ی مبارزه بودم. می‌دانستم که در اثر اقدامات غلط و حس جاه‌طلبی خون‌ها ریخته خواهد شد. شما متوجه هستید که انسان وقتی حس می‌کند که وطنش را شاید برای همیشه ترک می‌کند دچار چه حالتی می‌شود، زیرا از آینده کسی جز خدا خبر ندارد. حالا من به نقل داستانی می‌پردازم که هنوز هم تذکر آن ناراحتم می‌کند. وقتی هواپیما بلند شد، من به خاک ایران نگاه کردم. همسر آن روزم [ثریا اسفندیاری] به من گفت: «هفت روز دیگر به تهران باز خواهید گشت» و این جمله را با را با چنان لحن مطمئنی ادا کرد که به‌کلی مرا تسلی داد. بعد به فکر مبارزه‌ای که درگیر می‌شد افتادم. درست هم هفت روز بعد دوباره به تهران برگشتم. از همسرم پرسیدم: «چطور شد که در هواپیما این جمله را به من گفتید؟» جواب داد: «زیرا مطمئن بودم که همین‌طور خواهد شد.»

آیا شما منتظر قیامی که به سقوط مصدق انجامید بودید؟

البته من منتظر عکس‌العملی بودم، اما نه به این سرعت و شدت. مطلقا به چنین عکس‌العملی امیدوار نبودم. توده‌ی مردم و پابرهنه‌ها برای درهم شکستن غاصب به کوچه‌ها ریختند و شاه خود را خواستند. ارتش که من بیش‌تر از همه روی آن حساب می‌کردم دچار تردید و تزلزل بود و بالاخره هم به دنبال همین مردمی که در تهران و شهرستان‌ها سینه‌ی خود را در مقابل تانک و مسلسل سپر ساخته بودند به جریان کشیده شد. من همیشه بازگشت از تبعیدم را به خاطر خواهم داشت. استقبال بی‌سابقه‌ای بود. من هواپیمای شخصی‌ام را خودم می‌راندم. وقتی به این موج جمعیت کثیر هم‌وطنان عزیز و دریای انسانی در اطرافم نگاه کردم، همه چیز از یادم رفت.

نتیجه‌ی شانزده ماه حکومت مصدق برای ایران چه بود؟

مصدق منابع درآمد ما را خشکاند و در اثر سیاست اقتصادی غلط و عوام‌فریبی خود ملت را به پرتگاه فقر و بدبختی کشاند. پلیس ما را فاسد ساخت و مبانی اخلاقی ارتش ما را سست کرد و سازمان‌های اداری ما را از هم پاشید و داشت ایران را آگاهانه به دامن کمونیسم می‌انداخت.

آیا نمی‌توان گفت که ملی کردن صنعت نفت در ایران در اثر اقدامات دکتر مصدق بود؟

اگر مصدق هم نبود ما نفت را ملی می‌کردیم و برای انجام این کار منتظر او نبودیم. تمام ملت و شخص من خواستار ملی شدن نفت بویم. اما احترام هرکس به دست خود اوست ما باید شرافتمندانه عمل می‌کردیم تا در آن وضع حقوقی بین‌المللی بتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم. فروش نفت در آن موقع که در دنیا بازار خوب و رقابت زیاد وجود داشت برای ما اهمیت حیاتی داشت. من وقتی به وطن برگشتم خود را در مقابل یک وضع اسف‌انگیز دیدم. دیگر نمی‌توانستیم حتی یک لیتر نفت بفروشیم. اقتصاد و ثروت کشورمان چنان دچار ورشکستگی شده بود که گفتی سی سال به عقب رفته‌ایم. مذاکرات و چانه‌زدهای ما با خارجیان واقعا جنبه‌ی حماسی دارد. کمتر کسی می‌داند من چقدر زحمت کشیدم تا بالاخره ۷۵ درصد منافع را برای ایران تامین کردم.

... شما قسمت اعظم زمین‌های خود را بین دهقانان تقسیم کردید و این امر هیجان زیادی در ایران تولید کرد. آیا منظور شما از این‌که جلوتر از همه هستید همین موضوع است؟

تقریبا. من از سال ۱۹۵۰ شروع به تقسیم املاک سلطنتی نمودم. از همان وقت مالکین بزرگ را دعوت کردم که از من تبعیت نمایند. هیچ‌یک از آن‌ها حتی مصدق که ثروتمند بزرگی بود از من تبعیت نکردند.

آیا سلطنت را دوست دارید؟

دوست داشتن یا دوست نداشتن آن مهم نیست و اصولا مسئله‌ چیز دیگر است. خداوند وظیفه‌ای و رسالتی بر عهده‌ی من گذاشته است که عبارت است از ترقی دادن ایران عزیز و همین و بس. من در همان تابستان ۱۹۵۳ یا پیش از آن می‌توانستم از سلطنت کناره‌ بگیرم و بعد از آن از کلیه‌ی مزایای زندگی برخوردار شوم؛ کتاب بخوانم، دنیا را بگردم، شنا کنم، پرواز کنم و در بهترین مناطق دنیا به اسکی بپردازم. بلی من هم مثل همه‌ی مردم به این‌گونه چیزها علاقه‌مند بودم. درست فکر کنید. سلطنت برای من چه فایده؟ و چه زیانی داشته است؟ من ثروتم را تقسیم کردم، زندگی خصوصی‌ام را فدا کردم و حتی به علل سیاسی از زندگی زناشویی‌ام دست کشیدم. سرنوشت من تا آخرین لحظه‌ی حیات با زندگی کشورم درهم آمیخته است. می‌خواهم کشورم را به طرف سعادت و ترقی سوق داده و آرزومدم ملت عزیز ایران در صف ملل مترقی جهان قرار گیرد. و من فقط به ده سال وقت احتیاج دارم تا ایران دوباره یک کشور بزرگ شود.
+240
رأی دهید
-59

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۱
    Rozbeh Azad - کشمیر، هندوستان

    لعنت بر همه مزدوران روسیه: مصدق، شریعتی، مجاهدین، نهضت آزادی و بسیاری دیگر که وطن خود را به پول و مقام فروختند. جاوید و پاینده باد شاهزاده رضا پهلوی، پادشاه قلبها.
    50
    143
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    اوه اوه!! یا ابرفرض!! الانه که توده أی روحت شاد .....تو چشات (😀) بیاد شلتاق بندازه از نوع نشادری
    21
    53
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    مرگ و نیستی و نابودی بر تمام بدخواهان و کسانیکه با افکار خشک ، تحت تأثیر مذهب پوشالی و عوامل خارجی باعث تغییر مسیر تاریخ و این شوربختیها و ذلت و نابودی مملکت شدند ! تاریخ ایران هیچگاه میهن پرستی پهلوی ها خصوصاً ، این اسطوره شگرف معاصر رو فراموش نخواهد کرد و همیشه به نیکی از این پدر و پسر یاد خواهد کرد !!
    28
    87
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    من اینجا در مورد اسرائیل و رژیم ایران متفاوت مینویسم خوب برخی از هموطنان ساده فکر میکنند محبت میکنند توهین میکنند. در کمال تواضع آدم کوچکی هستم ادعا ندارم ولی برخی از هموطنان مخصوصا همانها که فحش میدهند نه مطالعه میکنند نه با علم رسانه آشنایند فقط تیتر خوانند. هر خبر یک گذاره دارد. خبر عنوان آن است و گزاره همان گزارشش. این مقاله از خبر‌آنلاین است (علیرضا معزی ج ا) ماجرا نه شاه است و نه مصدق خدا بیامرز اینها هر دو مال نزدیک ۸۰ سال پیش است. داستان خبر چیست؟ ج ا قصد دارد تمامی گروههای اپوزیسیون (که بیشترشان دلقک و پیر و پاتال هستند) را در مقابل سلطنت قرار دهد تا آنها را با مقبولیت سلطنت نابود کند کاری که تا الان در آن موفق بوده، پس از آن با مقبولیت سلطنت نفوذی‌های خود را به اسم سلطنت طلب به درون سلطنت طلبان بفرستد تا وجه آنرا نیز صدمه بزند و در آن ایجاد اختلافات ایذایی کند که البته شاهزاده رضا پهلوی آنقدر از خودی نیش خورده که حواسش جمع است برای همین تشکیلاتی درست نمیکند تا امکان نفوذ در آن کم شود. همیشه در خبر به خبر و گذاره و منتفع پشت آن دقت کنید باقی توضیحات شاخ و برگ خبر است.
    14
    49
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    متاسفانه جبهه ملی و مصدق بزرگ‌ترین ضربه به مشروعیت نظام پهلوی وارد کردند ، بازگشت شاه فقید از طریق کودتای انگلیسی و امریکایی و پروپاگاندای مخالفان او انچنان‌عواقب تخریبی داشت که زمینه های شورش ۵۷ شد ،
    27
    62
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    شاه فقید ، این وطن پرست واقعی خواهان ملی کردن صنعت نفت اما از طریق پروسه قانونی و قراردادهای رسمی بود ، عراق ، عربستان هم شرایط ایران را داشتند اما بدون جنگ صنعت تفتشان ملی شد ، صنعت نفت ما از تکنسین آن گرفته ، تا قرارداد های تجاری ، استخراج ، فروش و صادرات آن وابسته به انگلیس بود ، مصدق پاسخگو نبود که تو‌جگونه میخواهی
    26
    68
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    ادامه، مصدق در طی همان زمان‌خودش حتی توانایی فروش نفت را نداشت ، کارمندان ‌‌و کارگران بدون حقوق بودند ، و لغو قرارداد ها هم میلیاردها دلار ضرر رساند ، همان‌کاری که خمینی نادان با قرارداد ها کرد ،قبول دارم‌که قراردادها در نهایت به نفع ایران نبود ، اما شما نمی توانید قرارداد را یکطرفه لغو‌کنی و بیشتر ضرر کنی ، چین با آن همه عظمت خردمندانه قبول کرد‌ که غرورش را بشکند و قرارداد استعماری هنگ کنگ را که از ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ با بریتانیا داشت را رعایت کند ، و در سال ۱۹۹۷ با پایان قرارداد هنگ کنگ را مسالمت امیز پس بگیرد ، اگر میخواست با جنگ ۱۰ تا ۲۰ سال زودتر هنگ‌کنگ را پس بگیرد ، اکنون هنگ کنگ را مثل تایوان‌کرده بودن. ، یعنی در عمل نتیجه برعکس میداد ٫
    24
    58
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران

    انصافا وقاحت بارزی از نوع انگلیسی در فرمایش الضرت پالانشاه به چشم میخوره! خیلی از کاربران پالان طلب این سایت که از طرز حرف زدنشون میشه فهمید سطح سواد کمی دارن نمیدونن که انگلیسی ها بعد از کودتا میلیونها پوند یا دلار بابت "عدم النفع" گرفتند! یعنی اونها نفت ایران رو ملک خودشون میدونستند و به خاطر دوره مصدق که از منافع نفت ایران محروم شده بودند از ایران ضرر و زیان گرفتند. خیلی از کاربران پالان طلب نمیدونن که بلژیک کوچولو موچولو که روی نقشه یه اندازه فضله موش هم نیست تو قرارداد کنسرسیوم که همین ممرضا پالانی بست از نفت ایران سهم می برده! بازی کلان تر وبزرگ تر از سطح نوکری مثل ممرضا پالانی بود. انگلیسیها وقتی توسال ۱۲۹۹ رضاخان پالانی رو با کودتا روی کار آوردن حساب اینجا ها رو کرده بودند.
    84
    35
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران

    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    دوست عزیز. بزرگترین ضربه رو خود الضرت با سرسپردگی به استعمار انگلیس و سرمایه داری آمریکا و بستن راه اصلاح وارد کرد. الضرت هم هرگز از اول خواهان ملی کردن صنعت نفت نبود. اگه اشتباه نکنم این ایده اولین بار به وسیله مرحوم دکتر فاطمی مطرح و توسط دکتر مصدق پیگیری شد. شاه بعد از کودتا هنگام بستن قرارداد استعماری نفت کنسرسیوم وانمود کرد که این قرار داد همون ملی کردن واقعی نفت ایرانه. نکته ای که درمورد چین و هنگ کنگ ذکر کردید جالبه اما همه واقعیت نیست. اولا چین خودش در تمام سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم بجای تقویت اردوی کمونیسم تاحدی در جهت تضعیف کمونیسم روسی تلاش،کرده و الان هم موتور محرک اقتصاد سرمایه داری غربه. دوم اینکه آیا واقعا فکر می‌کنید استعمار حاضره طی یک بازی مسالمت آمیز از منافع سرشار خودش در جهان سوم دست برداره؟ به عنوان یه کیس مطالعاتی ماجرای کشتار معدن طلای ماریکانا در آفریقای جنوبی،رو مطالعه کنید.
    75
    32
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    خوراک رسید تا میتونی پالان پالان کن. در مورد انتقام سخت که نظری نداری چون داری با عقده هات تو نیم قرن پیش زندگی میکنی حالا این مسئله رو حل کن شاهی که این همه بقول تو باج میداد و پول تو رو به یغما برد چطوره که اقتصاد اش اینقدر ثبات داشت و پاسپورت ایرانی برای هشتاد و شصت کشور ویزا نمیخواست و بجز عده قلیلی توده ایی کسی به کشوری پناهنده نمیشد این همه اختلاسگری نمیشد و بهترین سال‌های شکوفایی اقتصادی ایران دوران پهلوی بود. خط فقر شصت درصد نبود حالا پیدا کن پرتغال فروش را.
    31
    61
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش

    بزرگترین ضربه ها به ایران و مصر و چین بخاطر مورثی بودن پادشاهی بود.چون هدایت مملکت شایستگی و درایت و شجاعت می‌خواهد نه اسپرم شایستگی و شجاعت. با مرگ نادر شاه ایران نابود شد و تا امروز هم فقط دست یک مشت متوهم ،بی‌عرضه است.مصاحبه های شاه واقعا خجالت آور است. اصلا شایستگی های یک شاه را ندارد مثل رئیس یک ده حرف می‌زند. تمام مدت در توهم ماورا الطبیعه است. ثریا بهش گفته ما هفت روزه بر میگردیم. امام زمان و هاله می‌بیند.پدرش هم یک عقب افتاده بیسواد بود که با هیتلر متحد می‌شود. پسرش در ارتباط با پاسداران اسم دخترش را نورالزهرا گذاشته. عقلش را از دست داده میگه بعد از پیروزی همین پاسدارها و بسیجی ها باید نظم را حفظ کنند😂😂😂یعی اسکول تر از این ندیدم
    57
    35
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان

    شاه دگتغ دراز غلط کرد آخه گور به گور کی تو و پدر پالونی تو رو شاه ایران کرد؟ مگر آمریکا و انگلیس شما رو شاه ایران نکرد؟ الاغ جان تو از ترس اون 2 تا کشور نمیتونستی آب بخوری. اون آخر های سلطنت هم واسه اینکه بگی آدم مستقلی هستی و نوکر این 2 تا کشور نیستی چند بار تو مصاحبه هات ادای این قلدرها و آدم‌های مستقل رو در آوردی واسه گول زدن اوسکول هایی مثل خودت ولی همه میدونیم هیچ ...نبودی. الان این سلطنت طلبهای ....میان میگن نه شاه ما توسط 30 میلیون رای مستقیم مردم انتخاب شده و اینها جد در جد نسلشون به کوروش کبیر میرسه🤣🤣🤣🙉🙉
    53
    24
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    از بی شایسته بودن اسپرم چیزی نگو ممکنه سید ها صداشون در بیاد
    17
    22
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    خوبه نشستی مصاحبه های شاه رو گوش دادی اما ضحاک علی همین چندتا مصاحبه رو هم نکرده چند تا هارت و پورت بر علیه روسیه و چین بکنه
    16
    25
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    خیلی بی ادبی ، پالان رو دوش بابات هستش خبر نداری. معلومه که ساندیس خور حرفه‌ای هستی.
    23
    42
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ا.۱۰۰ %🤥 🤥🤥.🤭🤭.🤫🤫.🤣🤣. 🤐🤐
    13
    19
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    گرامی ، من نیت خوب دکتر فاطمی و‌حتی مصدق در راستای منافع ملی را رد نمیکنم ، اما نیت خوب الزاما به نفع منافع کشور نیست ، من قصد متقاعد کردن شما یا سایر دوستان مصدقی را ندارم ، اما ملی کردن زود‌هنگام ، بی برنامه ، بی پشتوانه ، بی تخصص ، بی سرمایه ، و بدون‌ کانال های تجارتی ، خردمندانه نبود ، اگر خردمندانه بود پس چرا در طی همان مدت جواب نداد ، از طرفی دیگر نخست این که صنعت نفت ایران را مصدق ملی نکرد. مصدق یکی از رهبران جنبش ملی کردن صنعت نفت بود، اما قانون ملی شدن صنعت نفت، نزدیک به چهل روز پیش از آغاز نخست وزیری او، به اتفاق آرا به تصویب مجلسی رسید که گروه اندکی از نمایندگانش از یاران مصدق بودند
    20
    26
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    ادامه ، شاه هرگز سرسپرده دولت انگلستان نبود و اتفاقا دیدگاه بدی نسبت به آن بخاطر رفتار بریتانیا با پدرش داشت ، واقعیت اینه که در آن دوران که نظم جهانی جور دیگری بود ، در افتادن با ابر قدرت ها هزینه های خطرناکی داشت ، امپراطور عثمانی را مثله کردن ، در هندوستان جنگ داخلی راه انداختند ، در آفریقا کشتار میلیونی ، در امریکای جنوبی کودتا تو هر هفته ، شاه فقید که خود بزرگ‌شده غرب بود ، کثافت کاری های امپریالیسم را درک می‌کرد لذا احساسی برخورد نمیکرد ، این را شما سرسپرده‌گی مینماید ، من سیاست و مدارا در راستای منافع ملی ، از طرفی خود مصدق هم شیفته امپریالیسم نو‌پا یعنی امریکا بود ، و روی آن حساب باز می‌کرد ، اما با توجه به ضعف او در مقابل حزب توده و‌کمونیسم، امریکا سر پیرمرد را زیر آب برد ، با دو شماره
    20
    23
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    یکی از بزرگ‌ترین دروغ های تاریخ این است که‌گویا شاه فقید و پدرش مخالف ملی کردن صنعت نفت بودند ، و یا باج میگرفتند ، در صورتیکه آن دو بزرگوار با توجه به برنامه هایی که برای ایران داشتند سالها جهت تغییر قرارداد به ۵۰/ ۵۰ درصد و سپس ملی کردن آن بعد از خاتمه قرارداد استعماری تلاش کردند ، زورشان نمی رسید ، رزم آرا در آستانه قرار داد ۵۰ درصدی بود که ۱۲ روز بعد ترور شد ، چرا عده ای سعی می‌کنند تلاش های رژیم پهلوی را سیاه جلوه نما کنند ، اگر این دو سرسپرده بودند پس چرا امپریالیسم هر دو را از پشت بهشان خنجر زد ، و حذفشان کرد ، فکر کنید
    15
    25
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    آقا چرا بیخودی داری یاسین تو گوش خر میخونی؟ این گرگوری یک کلمه یادگرفته پالون پالون!! یک سری چرت و پرت هم از صدا و سیما شنیده و هی اینجا تکرار میکنه چنان شستشو مغزی شده که نرود میخ آهنین بر سنگ رو یاد آدم میندازه! خودت رو با این گاگول خسته نکن
    15
    22
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    1. در واقع اتفاقا ملی کردن صنعت نفت جواب داد. دولت ملی مرحوم مصدق تونست برای مدتی بدون نفت تراز تجاری ایران رو مثبت کنه و این یه شاهکار اقتصادی بود. ۲. مصدق رهبر جبهه ملی و اصلی ترین فرد در ماجرای ملی کردن صنعت نفت بود(البته بجز الضرت!) و اگه بگیم مصدق نفت رو ملی کرد چندان اغراق نکردیم. ۳. در مورد سرسپردگی شاه با شما مخالفم. تاریخ تایید میکنه که رضا خان پالانی با حمایت تنگلیسیها و آیرون ساید کودتا کرد و سلطنت مشروطه رو به مطلقه تبدیل کرد. در سال ۳۲ هم پسرش علیه دولت ملی مرحوم مصدق به کمک آمریکایی‌ها و انگلیسیها کودتا کرد. ممرضا پالانی صدها میلیون دلار رو فقط در یک فقره در فاضلاب لندن سرمایه گذاری کرد. این سرسپردگی نیست؟
    23
    12
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ۴. مصدق شیفته امپریالیسم آمریکا نبود. اصلا مگه میشه رهبری هم ملی گرا باشه و هم شیفته امپریالیسم؟ مصدق بر اساس نظریه نیروی سوم فکر می‌کرد که اگه پایه قدرت دیگری بجز روس و انگلیس به ایران باز بشه قدرت این دو کشور تضعیف میشه و فضایی برای نفس کشیدن مردم ایران پیدا میشه که البته آمریکایی‌ها به او و مردم ایران خیانت کردند. ۵. امپریالیسم هرگر به پالانیها خنجر نزد. اونها تا تونستند نفت و خون مردم ایران رو مکیدند و بخش مهمی از درآمد نفتی رو که باید صرف سازندگی ایران میشد رو با فروش اسلحه به ایران از چنگمون در آوردند و تا و قتی واقعا کار از کار نگذشته بود از هر حمایتی از رژیم پالانی خودداری نکردند.
    21
    12
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    این یه بحث اقتصادی مفصله. من این چند روز سرم شلوغه. بعدا کامل جواب میدم. اینقدر بگم که ثابت موندن نرخ دلار برای ساله به معنی تورم صقر نبود. بلکه به معنی برابر بودن تورم ریال ایران و دلار آمریکا بود. آیا عقل سلیم قبول میکنه که تورم یه اقتصاد فوق صنعتی و پیشرفته مثل آمریکا دقیقا با اقتصاد جهان سومی مبتی بر خام فروشی نفت برابر باشه؟ واقعیت اینه که رژیم پالانشاهی که میدونست مقبولیت و مشروعیت واقعی نداره برای مدتی به صورت مصنوعی نرخ دلار رو به صورت مصنوعی پایبن نگه داشت. اما در سال‌های آخر این کنترل رو از دست داد. تورم دو سه سال آخر رژیم پالانی گویای همین واقعیته.
    24
    15
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    در مورد اینکه در دوران رژیم پالانی اختلاس صورت نمی گرفت کاملا اشتباه میکنی. لرد آکتون جمله معروفی دار که میگه: قدرت فساد می آورد. قدرت مطلق مطلقا فساد می آورد." در دوران رژیم پالانی برها مقامات خود رژیم به جرم اختلاس دستگیر و محاکمه شدند. ( از جمله ابتهاج رئیس بانک ملی یا مرکزی اون زمان). این نتیجه سلطنت مطلقه پالانشاهی بود.
    23
    12
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    قبول دارم که رضا شاه تحت حمایت انگلیس ها قدرت را گرفت ، چرا که کشور در هرج و مرج و بحران بود ، و این میتوانست منافع غرب را بخاطر برساند ، اما رضا خان به هیچوجه نوکر انگلستان نبود و اتفاقا بخاطر نفرتی که از بریتانیا و تمایلی که به المان داشت او را تبعید کردن ، شما کینه خاصی به رژیم پهلوی داری و درک درستی از شرایط ندارید ، در شرایط بحران ، قحطی ، عدم امنیت ، فقر و‌نابسامانی و خطر تجزیه و جنگ داخلی ، و بیماری عمومی ، گزینه اول دموکراسی نیست ، بلکه امنیت و ثبات اجتمایی ، نان و مسکن و واکسن و آب آشامیدنی است .و رسالت رضا شاه نه دموکراسی بلکه امنیت و رفاه اجتمایی ، دولت سازی ، وزارت سازی و پایه گزاری عبور کشور به جامعه مدرن بود ، نمونه تاریخی سنگاپور ، فقیر ترین کشور منطقه که در آستانه جنگ قومی بود از طریق دیکتاتوری مثبت و هدفمند ، به جایگاه کنونی رسید ، در چین دغدغه مردم کمبود آزادی و‌مطبوعات آزاد نیست ، بلکه امنیت و رفاه است ،در خاتمه تا زمانی که شما با ادبیات تحقیر امیز به خانواده پهلوی صحبت میکنید ، ادامه بحث بی فایده می‌باشد
    9
    14
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    shahrooz-k - تهران، ایران
    درست مانند بحرین استان چهاردهم ایران که برای حفظ سلطنت از ایران جدا شد. شانس اوردیم که نفت را ایشان ملی نکرد وگرنه برای حفظ سلطنت با چاه نفت و قسمتی از خاک ایران به انگلیس واکذار میشد. بابا خجالت و شرم مواردی هستند که در سلطنت طلبان بیسواد یافت نمیشه.
    22
    11
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    shahrooz-k - تهران، ایران
    اتفاقاً این تو هستی که خیلی بی سوادی و از تاریخ چیزی نمیدونی اولاً تا قبل از روی کار آمدن رضا شاه کشوری به نام ایران روی نقشه جغرافیایی وجود نداشت دوماً بحرین به طور قانونی جزو خاک استعماری بریتانیا بود طبق قرارداد 1919 که با دولت منتخب مشروطه وثوق الدوله امضاء کرده بودند به مبلغ 400000 تومان نصف ایران رو به انضمام بحرین از ایران خریدند اصلاً ایران هیچ حقی در مورد بحرین نداشت و حتی رضا شاه دو بار اقدام کرد از طریق مراجع قانونی ولی کاری نتوانست بکند و بعدها هم محمدرضا شاه اقدام کرد که بی فایده بود چون بریتانیا یک ابر قدرت بود و ایران قدرت نظامی نداشت که بتونه از طریق جنگ این جزیره رو از بریتانیا پس بگیره به همین دلیل با یک رفراندوم بحرین از خاک بریتانیا جدا و مستقل شد
    13
    17
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    کی میگه دوران سلطنت پهلوی ها اصلا اختلاس نبود کلا کشوری رو نمیشه پیدا کرد که بهشت برین باشه امادر مقایسه با دوران قاجار و جمهوری نکبت دوران پهلوی دوران طلایی بود روح هر دو شاه میهن پرست شاد اونها که دستشون از این دنیا کوتاه هست و تو هم هی لگد به مرده بزن و احساس قدرت کن جیگرش رو که نداری علیه حکومتی که مردم ایران رو به قهقرا برده و خونشون رو در شیشه کرده و داره مملکت رو تاراج میکنه کوچکترین اعتراضی کنی فقط دلت به این خوشه که میتونی چند صباحی کنارشون یک لفتک لیسکی بزنی
    9
    11
    ‌سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    PERTAPANI - بن، آلمان
    دکتر بیسواد تویی که حتی ویدئوی سخنرانی محسن پزشکپور را هم ندیدی چه رسد به اطلاعات از سیاست. تو فقط در حال لیسیدن راست روده خاندان آخوند ساز پهلوی هستی. راستی دکتر آنجا در آسایشگاه بین رفیقات پیغمبر هم دارین؟؟؟
    9
    12
    ‌سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    من کاری به پالانی ها نداشته باشم اونها با من و ملت ایران کار دارن‌. کسی نیست به این رضا پالانی بگه اونقدر داری که تا هفت پشتت بخورن و بخوابن. باز چرا حرص میزنی؟ تو اگه عرضه داری خانواده خودتو مدیریت کن که یکی خودکشی کرد. یکی اوردوز کرد..... بابا به چه زبونی بگم. من و خیلی های دیگه نمیخوام اختیارمون رو به این مردک بی غیرت بدیم.
    13
    9
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    اختیار تو دست سعید طوسی!! 🤣
    5
    9
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    ببین اینقدر راست روده راست روده درنیار توی این سایت!! کسی که مدیریت میکنه این سایت رو دل ضعفه میگیره از چرندیات تو!! اول برو یک کلاس اخلاق و تربیت ببین بعد بیا اینجا زر زر اضافه بکن گاگول قرصی! واست که نوشت اگر نمیتونی قرص بخوری آدرس بده تا برات...بفرستم تا جور دیگه ای قرصهات رو .... آقای باشخصیت
    8
    8
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    همه مثل تو دنیا رو توی پول نمی بینندهیک چیزی مثل عرق ملی هست که تو ازش چیزی نمی فهمی اربابت هم همین رو از تو میخواد اونی که بهت پول میده تا تو کامنت بزاری میگه به رقبای من اونقدر انگ و تهمت بزنید کنارشون بزنید تا من از مردم از جمله خود تو سواری بگیرم آخه گاگول تو که نمیخوای اختیارت رو به کسی بدی چطور حاضری اینجوری به ملاها سواری بدی
    6
    8
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    PERTAPANI - بن، آلمان
    یه اختلال روانی وجود داره به نام ......! تو به این اختلال مبتلایی. دست خودت نیست از این کار لذت می بری!
    7
    6
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    بزرگترین اشتباه امثال تو اینه که فرق پالان طلبی و ملی گرایی رو نمیفهمین. تو اگه واقعا ملی گرا هستی،چرا کشورتو ترک کردی؟ چرا تقریبا تمام پالان طلبها بجای اینکه تو ایران بمونن و از حقشون دفاع کنن، الان آواره غربت هستن؟
    6
    7
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    من با این رژیم جنایتکار به اندازه ایی که تونستم جنگیدم زندان هم رفتم اما کدوم آدم عاقلی جلو سگ هار که تا بن دندان مسلح هست و قوه قضایی جنایتکاری و ناعادلانه داره میمونه این شجاعت نیست حماقته از اون گذشته بیشتر ایرانیانی که جلای وطن کردند غرورشون بیش از اون بود که بزارند یک آخوند دوزاری بهشون حکومت کنه مطمئن باش هزاران ایرانی با شرف هم در ایران هستند که به محض فراهم شدن امکانات ایران رو ترک می‌کنند و نمی‌خواهند ننگ زیر دست ملا زندگی کردن رو تحمل کنند اما تویی که در کشور موندی اگر جرات جنگیدن با جمهوری نکبت رو نداری حداقل برا چند تکه استخون که برات پرت می‌کنند کرنش نکن. ضمناً خیالت راحت خوشبختانه اکثر ایرانیان در خارج نه تنها آواره نیستند بلکه با عزت زندگی می‌کنند حالا از همه اینها گذشته از خودت نپرسیدی چطوره که انگل زاده ها ی خودشون هم میرند خارج عشق و حال می‌کنند و امثال تو رو گماشتند براشون واق واق کنند.
    9
    7
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    به پای اختلال ... تو نمیرسه🤣
    9
    4
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    PERTAPANI - بن، آلمان
    من چکار کنم تو راست روده میلیسی؟؟ 🤣🤣 خوب دست بردار. تا آنجا که ما اطلاع داریم تربیت خانوادگی آنکه حساب کاربری اش را بسته اند سوراخ داره. چون بقدری بی شخصیت و بی ریشه است که دیگر تحمل فحاشی اش، را نداشتند و دری بشکه متعفن اش را بسته اند. چرا تو فکر میکنی با چاپلوسی و لسیدن میتوانی کارت را پیش ببری؟؟؟ این مثلا چه معنی می‌دهد که مدیریت این سایت دل صعفه می‌گیرد؟؟؟ 🤣🤣🤣میخواهی مثلا افکار مدیریت سایت را Manipulation کنی که گند کاری و فحاشی ات را زیر سبیلی رد کند🤣🤣🤣🤣. فکر کردی خیلی زرنگی و مثلا افراد را تحت کنترل خودت در می‌آوری 🤣🤣🤣این کلکها قدیمی شده. تو آخر جدولی 🤣🤣🤣آن پهلوی است که ملعبه دست چهارتا پاسدار سپاه چهارپایان شده. همه که هندونه زیر بغلشون بزاری خوشحال نمیشن. 🤣🤣🤣🤣خیلی شما پهلوی پرستها شوتین. هنوز در خیابان 57 درجا میزنید🤣🤣🤣
    7
    10
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    PERTAPANI - بن، آلمان
    این سبیلمرغ پهلوی و pertapaniیک نفر است. ادبیات چارواداری پهلوی پرستها تقریبا یکی است ولی این دوتا اکانت یک ادبیات سخیف دارند
    6
    11
    ‌چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    قرصی جان اینقدر در مورد...قلمفرسایی کردی که فکر کنم شدی شبیه ....! لابد وقتی میری رستوران به گارسون سفارش راست روده میدی اینقدر به .....علاقمندی!! از من میپرسی چکار کنی؟ خب برات نوشتم که چکار کن یک دونه ....
    9
    2
    ‌پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    PERTAPANI - بن، آلمان
    باز یه چند روز ارنست کنگویی ولت کرده داری به جونت استراحت میدی؟!
    4
    8
    ‌پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    این هم شد حرف؟! هر بچه سوسولی که طاقت سختی یا سربازی رو نداره از ایران فرار میکنه و اون طرف ادعا میکنه که تو ایران مبارز و زندانی سیاسی بوده و از دست رژیم مجبور به ترک یار و دیار شده! برو این حرفا رو تحویل کسی یده که پالان طلبها رو نشناسه. داری از سوراخ موشت برای ما تعیین تکلیف می کنی؟ آخه وقتی شاخزاده خودش غیرت اومدن به ایران رو نداره چرا باید ملت ایران دنبال دمش راه بیفتن. جرا نباید خودشون اختیار خودشون رو به دست بگیرن؟ چرا باید پولشون رو تو شکم این مفتخور و خانوادش بریزن؟
    4
    6
    ‌پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    چقدر باعث تاسفه که پالان طلبهایی مثل اینها بجای آگاهی از حقوق خودشون، افراد مشکوکی مثل رضا پالانی رو بزرگ میکنن.
    3
    7
    ‌پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    چی شده سعید طوسی ولت کرده که گیر دادی به قرصی جان؟ حواست باشه این حساسیت زیادی به راست روده داره ممکن راست روده ات بکنه 🤣
    8
    3
    ‌پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    PERTAPANI - بن، آلمان
    بسوزه پدر تجربه! ارنست کنگویی بلایی سرت آورده که روده هات اومده تو دهنت!
    3
    7
    ‌پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    بسیاری از شاه اللهی های این سایت طرفدار رصا پهلوی نیستند. اینها اغلب هم دوره ای های جنتی هستند که فقط انگشتان و آن قسمت معیوب مغزشان یعنی فحش خانه اش کار می‌کند. اینها اغلب در آسایشگاه هایی در آلمان هستند. اینجا به عشق همین بحث و جدل و فحش کاری زنده اند. من اغلب دلم برای اینها می‌سوزد مثلا همین pertapani. این بنده خدا خوب بد جایی بزرگ شده و توانایی نوشتن یک مطلب نرمال ندارد.این زنده به نوشتن چرندیات است و میبینی نوشته هایش فقط توهین و فحش است. من گاهی اینرا میکوبم و صدای خوردن شدنش را می‌شنوم. بعد این موجود میخواد جواب بدهد. نصف جمله هایش نقطه چین است چون همش فحش است. بعد این عصبانی می‌شود شروع می‌کند به فحاشی
    3
    6
    ‌پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    این پیر خرفت ایرانی هم در خدمت نظام نکبت با چند آیدی مینویسد. از جمله راسوی بی طرفدار و مصدق الدوله روانپریش. نیت او فقط و فقط بدنام کردن پهلوی هست که تا امروز ناکام مانده و از فرط حسرت اینکه چرا پهلوی اینهمه محبوبیت دارد به مُخدرد مزمن دچار شده. مفلوک با ده آیدی به مقدسات میهن توهین و فحاشی میکند و همزمان دیگران را بی ادب و دشنام گو معرفی میکند. سوزش ایادی رژیم از شکست خوردن تلاششان ما را بسیار دلشاد و خورسند میکند.
    3
    0
    جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    "مقدسات میهن" ؟؟؟؟ خیلی باحالی به خدا! ساقیتو عوض نکن. همین جنسش عالیه!! فکر کنم خواهر شاخزاده رضا پالانی هم از همین جنس می کشید!
    0
    4
    جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    میگن چوب را بلند کنی دزد در جمع فرار می‌کند.وقتی در باره شاه اللهی های بیمار نوشتم سبک مغز سریع واکنش نشان داد🤣🤣🤣🤣🤣. این نشان می‌دهد طرف بهش بموقع می‌رسد و خماری نمیکشد
    1
    4
    جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.