(ویدیو) روایت صداوسیما از ماجرای «جاسوسان اسرائیلی» که امروز اعدام شدند

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرد که چهار نفر به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق همکاری اطلاعاتی با» اسرائیل صبح روز جمعه هشتم دی در زندان ارومیه در استان آذربایجان غربی اعدام شدند.

منابع حقوق بشری می‌گویند که اعدام این افراد در شرایطی صورت گرفت که درخواست اعاده دادرسی از سوی وکلایشان مطرح شده و در حال بررسی بود.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، در پی انتقال این چهار نفر به سلول انفرادی، تجمعی در شامگاه پنجشنبه در مقابل زندان ارومیه از سوی خانواده‌هایشان برای جلوگیری از اعدام آنان برگزار شده بود.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی نام این افراد را وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرهازو و خانم نسیم نمازی اعلام کرد و نوشت که آنان اعضای یک گروه ده نفره بودند که همگی در یک پرونده به «ارتباط با موساد به قصد برهم زدن امنیت کشور» متهم شدند.

بنا بر ادعای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این چهار نفر «با هدایت مستقیم افسران جاسوسی موساد اقدام به شناسایی نیروی‌هایی می‌کردند که با بخش‌های امنیتی کشور همکاری داشتند و با ربایش، تهدید و ضرب و شتم، قصد تخلیه اطلاعاتی آن‌ها را داشتند.»

منابع حقوق بشری گزارش دادند که این افراد تحت شکنجه‌های شدید در زمان بازداشت خود قرار داشتند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در بیانیه‌ای اجرای حکم این افراد را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست که به آن واکنش نشان دهد.

جمهوری اسلامی همواره متهم بوده است که با شکنجه زندانیان سیاسی، منع دسترسی آنان به وکیل انتخابی، حقوق این زندانیان را نقض می‌کند.

شبکه حقوق بشر کردستان بر اساس فایل صوتی ۲ نفر از این زندانیان سیاسی نوشت: «این ۱۰ شهروند در زمان بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به دلیل شکنجه جسمی و تهدید به تجاوز و بازداشت اعضای خانواد‌ه‌‌یشان مجبور به انجام اعترافات اجباری شده‌اند، اما در زمان برگزاری جلسه دادگاه کلیه ادعاهای بازجویان امنیتی را رد کرده و از شکنجه خود در زمان بازداشت خبر داده‌اند.»

اعدام این افراد چند روز پس از کشته شدن رضی موسوی، از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه صورت گرفته است.

+8
رأی دهید
-85

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    اولین انتقام سخت، چون عرضه دیگه‌ای ندارن همش از منابع داخلی مصرف میکنن، دفعه قبل هم که زدن هواپیمای مسافربری داخل ایران انتقام سخت بود. یه موقع ورم نکنید با این انتقام های سخت.
    6
    160
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    جمهوری نکبت اسلامی دروغ می‌گوید، این اعدام ها(قتل ها) فقط برای ترساندن مبارزان ایران است .
    35
    129
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند

    این سه تا بنده خدا بخت برگشته رو معلوم نیست از کجا آوردند نشوند اونجا ،خوب دقت کنید طرف حرف یومیه خودش رو هم در اصل بلد نیست بزنه چه برسه که عامل بزرگترین عملیات ،مرغ پخته تو دیس میخنده
    4
    121
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان

    این‌ها بخاطر کرد بودن اعدام شدن نه جاسوسی درست مثل مثل جمالی فشی که اذری بود
    42
    95
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان

    90 درصد این تروریست ها سنی هستند و جز اقوام مهسا امینی، یعنی کوردهای تجزیه طلب کومله. اینها تو ایران آدم کشی میکنن تو ترکیه همین کارها رو میکنن، خارج از ایران هم بیشتر هاشون آدم پرون و قاچاقچی آدم هستند، این دوستانی که خارج از ایران زندگی میکنن سرو کارشون با اینها افتاده میدونن. تمام ایران ترک لر رشتی هر جا برن نمیگن کجایی هستیم اینها هر جا میرن میگن کورد هستیم و یه پرچم خیالی تجزیه طلبی هم دست میگیرن واسه خودشون داستان سرایی میکنن، آدم هایی خیلی متوهم 😅😅 دوراجون کوردهای خوب وطن دوست. بالاخره تو هر قومی چند تا بز گرو کچل پیدا میشه
    104
    50
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    جواهری - بن، آلمان

    یعنی این اعترافات بیشتر به جوک شبیه هستند تا چیز دیگری! آموزش موساد باحال بود اونجا که از طریق وفا به اینها منتقل میشد که ماسک بزنند و دبده نشوند😂😂😂😂
    3
    42
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Kumasi - هرتسلیا، اسرائیل

    اخه مسلمون اینهایی که آوردی جلوی دوربین ازطرزحرف زدن شون معلومه که تا الان حتی اسم موساد رو نشنیدند، حداقل۴ نفررومیاوردید که بتونن درست اجرا کنند، اینها یه جاهایی ازفیلم دیالوگ ها رو که تابلو بود با بدبختی حفظ کردن یادشون رفت ...اگرمستند میسازید خب حداقل درست کارگردان بیارید که سوتی نشه وخوب وباورپذیرکار رو دربیاره
    2
    42
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Sasan 55 - پاریس، فرانسه

    اکثر این بیچاره ها شاید حتی فکر میکردند موساد اسم یک شخص می باشد .حکومت ملاها برای گرفتن زهر چشم و ترسانیدن ملت و نشان دادن قدرت پوشالیش تعدادی بیچاره را با شکنجه و زور وادار به انجام اعترافات دروغ و نهایتاً محکوم به اعدام میکند. غافل از اینکه اینکارها دیگر برای نجات حکومت پست و جنایتکار چاره ساز نیست.
    3
    28
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    خوش باور - تهران، ایران
    آخوند تولید شده از اسپرم شیطان است ، برای بقای خودش دست به هر جنایتی میزند ، و این جوانان بی گناه با قول دادن بخشش به آنها مجبور به اعتراف شده اند ، اعترافی که ملیجک های آخوندها نوشته و در دست این بی گناهان گذاشته اند
    6
    7
    جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    هر چند اعدام کردن کار زشتی است، و ریشه ی اینگونه خودفروشی ها فقر و نا آگاهی است، ولی خرابکاری، خودفروشی و جاسوسی در هیچ کشوری مجاز نیست، و جرم است، راه کار درست این است که : اعدام وجود نداشته باشد، قانون درست باشد، حق وکیل، دادگاه عادلانه باشد، زندان انفرادی و شکنجه لغو گردد، با هر ایرانی، چه مجرم، چه غیر مجرم عدلانه، محترمانه و بر طبق ارزش های حقوق بشری برخورد شود.
    6
    3
    شنبه ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    کسی که به وطن خودش خیانت کنه .اعدام کمترین مجازاتش است .به جهنم
    1
    1
    یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    در تکمیل حرف بالا و سخن شما : 1- مفهوم »وطن« را چه کسی تعریف می کند 2-خیانت به وطن به معنی بیرون بودن از سیاست حاکم نیست، چون عقاید گوناگون ممکن است همدیگر را به خیانت متهم کنند، آنگاه سنگ روی سنگ بند نمی شود3- تاکید شما بر »اعدام« امری بدون دلیل می ماند. آدم ها »ملخ« نیستند که آنها را مانند آفت »بکشی«، چون هنگامی که یک آدم کشته می شود، قاتل هنوز زنده است و بر روی جامعه تاثیر می گذارد، دوم اینکه بستگان آن شخص هم در آن جامعه زندگی می کنند( در کنار شما)! چه حسی به شما دست می دهد؟! نشئگی؟ بی خیالی از انزجار و نفرت ماندگار ذوب شده در نسل ها؟!
    1
    0
    یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.