تمجید «پیروز مجتهد‌زاده» از دوران پهلوی و گریه برای ذلتی که ایران درگیر آن شده


پیروز مجتهد‌زاده، کارشناس مسائل  سیاسی در گفتگو با سایت «دیدار‌نیوز» با تمجید و ستایش از دوران پهلوی، از سیاست‌های خامنه‌ای و سپاه در ذلیل کردن ایران و ایرانی در دنیا به گریه افتاد.
 
دیدار نیوز: آنچه می‌خوانید چکیده‌ای از پاسخ‌های پیروز مجتهدزاده( استاد جغرافیای سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل) به پرسش‌های من اسفندیار عبداللهی، تهیه‌کننده و مجری این برنامه است:
مجتهدزاده مثل همیشه با انرژی و فیگور منحصر به فرد خود به جهان و ایران نگاه می‌کند و هنوز هم معتقد است انقلاب سال ۵۷، شورش قاجار به رهبری مصدق (یارانش) بر علیه پهلوی است و یک انتقام گیری تاریخی بوده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید چکیده‌ای از اظهارات پیروز مجتهدزاده است:

با توجه به انتقاداتی که به محمدجواد ظریف داشتید، امروز عملکرد او را در مقایسه به حسین امیرعبداللهیان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چرا باید او را با یاران رئیسی مقایسه کنم؟ چرا ظریف را با مرحوم خلعتبری و اردشیر زاهدی مقایسه نکنم؟ اساسا وزارت خارجه در جمهوری اسلامی در اختیار دولت‌ها نیست و تفاوتی هم نمی‌کند کدام دولت باشد، با اندکی نوسان همیشه تصمیمات مهم در سپاه گرفته می‌شود، نه وزارت امور خارجه.

زمانی که آمریکا قصد داشت سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد من به شدت مخالفت کردم و دفاع کردم، به وقتش دفاع می‌کنم، اما به عنوان یک ایرانی وظیفه دارم بگویم سپاه در ایران همه کاره است و این نظام نیست که اختیارات را به سپاه داده بلکه این قدرت و نفوذ سپاه است که هر آنچه بخواهد را در اختیار می‌گیرد. پس فکر نکنید که نظام جمهوری اسلامی چنین چیزی را می‌خواهد، خیر. در واقع کسی زورش به سپاه نمی‌رسد.

نحوه‌ای که سپاه وارد عرصه اجتماعی، سیاسی اقتصادی، فرهنگی و این پست‌ها شده، امروز راز بقای خود را در چیره شدن بر همه ارکان قدرت می‌داند. استاد دانشگاه می‌شوند و پدر علم جغرافیای سیاسی و دیگر علوم را درآورده‌اند و اقتصاد را به انحصار خود در آورده‌اند. به همین دلیل است که امروز کسی معنی واقعی دموکراسی را نمی‌داند و دانشجوی ما طوطی‌وار می‌گوید، دموکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم از طریق نمایندگان خودشان. تجربه‌ای که از دنیای دموکرسی و علم سیاست در مراکز دموکراتیک جهان دارم، دموکراسی یعنی حاکیمت مطلق قانون. چرا دانشگاهی ما دموکراسی را اینگونه سبکسرانه و معمولی ترجمه و بیان می‌کند؟ چون دانشجوی ما محصول تسلط عده‌ای بر همه عرصه‌ها از جمله بر دانشگاه است.
وزیر خارجه رئیسی زبان‌های انگلیسی و عربی را به سخره گرفت
باز اصرار دارم بپرسم عملکرد دیپلماسی دولت انقلابی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی زبان انگلیسی بلد نیست. اگر به آقای رئیسی انتقاد هم کنیم می‌گوید همین است، نداریم. دلیلش هم روشن است، آنها برای این امور نیروی متخصص تربیت نکردند. می‌گویند انگلیسی بلد نیست که نیست، مگر وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا فارسی بلد است و نمی‌دانند که انگلیسی به هر حال زبان بین‌المللی است و حتی فرانسوی‌ها که روزگاری زبانشان زبان دانشگاه‌های جهان بود هم امروز کنفرانس‌های بین‌المللی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. اما فارسی زبان بین‌المللی نیست، چرا وزیر خارجه آمریکا باید فارسی بداند.

از طرفی ظریف گرچه زبان بلد است و باهوش‌تر از امیرعبداللهیان است ولی او هم صراحت ندارد و مثلا به جای اینکه بگوید «سپاه» همه کاره است می‌گوید «میدان» همه‌کاره است. خب چرا با صراحت نمی‌گوید سپاه؟ چون جرات ندارد مستقیم نام سپاه و سردار سلیمانی را به زبان بیاورد. چرا نمی‌گوید؟
ثقه‌الاسلام مهدی بازرگان
مشکل شما با جبهه ملی چیست؟

شاه در اواخر حکومتش تعدای از افراد را دعوت کرد که در مورد پذیرش نخست وزیری با آنها گفت‌وگو کند. از جمله آنها مهندس مهدی بازرگان بود که من معتقدم او ثقه‌الاسلام بود نه مهندس. او به شاه گفت زمان مناسبی برای قبول پیشنهاد شما نیست. از نظر بازرگان برای نخست وزیری شاه دیر شده بود. می‌دانید چرا؟ چون همان زمان که شاه، هویدا را نخست وزیر کرد، آن دوره می‌چسبید که امثال بازرگان نخست وزیر شوند. در آن شرایط (بحبوحه انقلاب) کسی پیدا نمی‌شد که آن مسئولیت را بپذیرد، بازرگان گفت باید بروید؛ برعکس غلامحسین صدیقی که به شاه گفت به شرطی می‌پذیرم که در کشور بمانید.

در خارج از کشور کسانی پیدا شدند که می‌گویند ما طرفدار دموکراسی سکولار هستیم، حرف من این است که آیا شما دموکراسی سراغ دارید که سکولار نباشد؟ دموکراسی یعنی نظام حکومتی غیر دینی. نظام‌های حکومتی غیر دینی مانند ایدئولوژی کمونیست رفتاری شبیه حکوت‌های دینی دارند و بالعکس. در چنین رژیم‌هایی معمولا روزی سه بار! عنوان دموکراتیک را در پسوند خود به کار می‌برند. عناوینی مانند جمهوری دمکراتیک سوریه، جمهوری دموکراتیک خلق کره، جمهوری دموکراتیک چین و مانند آن؛ لذا نیاز به تکرار کلمه دموکراسی در پسوند رژیم‌های ایدئولوژیک و سکولار در پسوند دموکراسی نیست، دموکراسی ذاتا اگر سکولار نباشد، دموکراسی نیست. در ایران هم نظام را مردمسالاری دینی عنوان می‌کنند، به این دلیل که آقای محمد خاتمی یک روزی از این عنوان استفاده کرد.
حق با رهبری است
تمام این مسائل زیر سر مرحوم بازرگان است. می‌خواستند در قالب دموکراسی رفراندم کنند، اصل ولایت فقیه از آن پدیدار شد. حالا اگر امروز رهبری می‌گویند مردم قدرت تحلیل در همه مسائل را ندارند، کاملا درست می‌گویند، چون مردم خودشان اعلام کردند تحلیل ندارند، صغیرند و نیاز به، ولی و سرپرست دارند، حالا هم تشخیص تمام امور مردم را ایشان می‌داند. ترجمه سخن جناب آیت‌الله خامنه‌ای این است که آی مردم، شما ما را، ولی مطلقه کردید، امورات خود را به سرپرستی سپرده‌اید، پس شما کار خود را بکنید، تشخیص حکمرانی با من است؛ لذا ایشان درست می‌گویند.
خاتمی مرد خوبی است اما...
من در مورد هر انتخاباتی در آینده نظری ندارم و وقت خودم را برای این دست امور تلف نمی‌کنم. ولی در مورد رژیم سیاسی حرف می‌زنم و می‌گویم جمهوری اسلامی از اجتماع متناقض به وجود آمده و در چنین سیستمی انتخابات معنی ندارد. دموکراسی و انتخابات بدون احزاب معنی ندارد، پس از نظر من نهادی به نام انتخابات در ایران وجود واقعی ندارد و فقط پسوند و ابزاری است برای پز دادن و نمایش بازی کردن. نه اصلاح‌طلب واقعی داریم نه اصولگرای واقعی. اصلاح‌طلب ما نه جرات و جسارت پافشاری بر موارد مطروحه خود دارد و گاهی هم نمی‌داند به دنبال اصلاح چیست، اصولگرا‌ها هم نمی‌دانند به چه اصولی پایبندند. آقای سید محمد خاتمی مرد خوب و اخلاقمندی است، اما مشکل اینجاست که ما به سید خندان و شیک نیاز ندارم. سیاست مدار باید قوی و زمخت باشد. خاتمی به درد سیاست نمی‌خورد. یکی از خاطرات خوب من این بود که در یک ترم استاد عماد خاتمی (فرزند سید محمد خاتمی) بودم. خیلی پسر خوبی است، به او گفتم وارد سیاست نشوید، چون مانند پدرت هم خودت را اذیت می‌کنید و هم ملت را.
مصلحت چینی‌ها!
امیدوارم که نزدیکی ایران و عربستان واقعی و جدی باشد و بر اساس مصلحت چینی‌ها نباشد، که من شک دارم نه عربستان سعودی در این زمینه صداقت دارند و نه جمهوری اسلامی. در مورد روسیه هم به همین صورت. باید از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواست که اگر ایران را دوست دارند خود را از سیاست به خصوص از سیاست خارجی بیرون بکشد و کار را به کاردان بسپارند.

دخترم به خاطر حجاب در اتوبوس غش کرد
در مورد مسئله حجاب مثل هر ایرانی دیگری با مفهوم حجاب اجباری به شدت مخالفم، اما ترجیح می‌دهم در حوزه تخصصی خود صحبت کنم. دو دختر دارم که متولد انگلیس هستند و کلا دو یا سه مرتبه به ایران سفر کرده اند. این چند مرتبه هم در سنین کودکی بودند و به سن بلوغ نرسیده بودند. دختر بزرگم در آخرین باری که به ایران آمد حدود ۷ سال سن داشت. سفری به نور داشتیم که برای بازگشت به تهران مجبور شدیم اتوبوس سوار شویم. من در جلوی اتوبوس نشستم و دو دخترم در ردیف‌های عقب‌تر نشسته بودند، از آئینه نگاه کردم دیدم دختر بزرگم غش کرده، چون مجبور بود لباس را مطابق نظر حاکمیت بپوشد و، چون آب و هوای تابستان تهران با لندن خیلی متفاوت بود، نتوانست تحمل کند؛ بنابراین من خودم مستقیم با مقوله حجاب درگیر بوده‌ام و می‌دانم این موضوع چقدر بی ربط است.
+277
رأی دهید
-39

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    kalo palang - لندن، انگلستان

    کتاب ٫خانه دایی یوسف٫ از سرنوشت نافرجام چهار نسل از ایرانیانی میگه که در شوروی قتل و عام شدن. دونستن این کتاب نکات تاریک زیادی رو روشن میکنه و اینکه این بلا چگونه نازل شد
    2
    30
    دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    قوقولی مقولی - مادرید، اسپانیا

    مردم ایران در خوابن و رژیم هر غلطی میخواد میکنه، یه روز اکراین برای تک تک کشته ها و خسارت از ایران میلیارد ها دلار طلب میکنه و تمام دادگاه به نفع اکراین رای میدن و باز پولهای بی زبون ملت خرج این کثافتکاری های رژیم میشه، باز مردم بی تفاوت بشینن و بگن من که سیاسی نیستم.
    11
    56
    دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

    وسط اتاق نشستی با کلاه برسر.اینهمه سال عمرکردی بلدنیستی یه چیزساده?لااقل احترام به مصاحبهگر.همون برو لندن بادخترت بذار بادشرجی به موهاش بخوره.دخترات که فارسی بلدنیستن.انگارغریبه باایران.مسل دخترای پخمه پهلوی.همون لندن بمون.نفهم ب دنیااومدی.نفهمم ازدنیامیری.
    97
    44
    دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

    یع چیزمهم یادم رفت بنویسم.اونم این.مرگبرپخمه پهلوی وبانویاسیمین باتیتاپ دردست.مرگبرکل دودمانه زدایرانی پهلوی.
    92
    42
    دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    گلوبالیسم جهانی منفعتش با چپول های دنیا هم کاسه شد و از چپول ها و مرتجعین استفاده ی مقطعی کرد و اولین قربانی ایران بود
    11
    56
    دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    آریتما - استکهلم، سوئد

    پالانی درگیر تخیلات شده بود و بسیا فاسد بود، اگه مثل آدم حکومت می‌کرد اینجور نمی شد، پالانی خمینی ساخت!
    76
    44
    دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    اینم داره میگه دموکراسی حکومت مردم بر مردم نیست. آن قدر مردم بیسوادن اگه بهشون بگی دموکراسی به معنی مردم سالاری نیست بلکه قانون سالاریه بهت می خندن، در واقع باید گریه کنی بر بیسوادی مردم ، لیاقتشون همینه، تا اینکه تغییر کنن
    28
    16
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا

    خاک عالم بر سر خامنه ای و همه افرادی که با جمهوری اسها. ی همکاری میکنن
    7
    60
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران

    در ذکر فضایل پیروز مجتهد زاده همین بس که ایشون مرغ عذا و عروسی بی بی سی هستند! در هر مناسبتی این عزیز سفر کرده فقط بی بی سی رو محرم میدونن و تو لندن سفره دلشون رو باز میکنن! بماند که تو همین مصاحبه هم از اردشیر زاهدی پسر فضل الله زاهدی کودتاچی تمجید فرمودن!
    46
    22
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Butler - سیدنی، استرالیا

    به غفلت بدادی زدست آب پاک . چه چاره کنون جز تیمم به خاک
    6
    34
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    آخوند همیشه سر همه رو کلاه میزاره اما ببین روسیه چطور سر این ها کلاه گذاشته دست بالای دست بسیار است. حالا خدا کنه آخرش ازمون غرامت و خسارت جنگ رو نگیرند
    12
    33
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران

    پیروز مجتهد زاده یه فرصت طلب مادرزاده که با همین ترفند تونسته زندگی مرفه و راحتی برای خودش دست و پا کنه. اون تو همین یک مصاحبه، هم از سلسله پالانی تعریف کرده و هم از رهبر ایران!!! اسم این کار رو جز دودوزه بازی چی میشه گذاشت؟ جالب اینجاست که این مارمولک انگلوفیل فقط بی بی سی رو محرم میدونه و سفره دلش رو برای اونها باز میکنه.
    52
    27
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    زمانی که یک وطن پرست سخن میگه به راحتی میشه خود فروختگان بی‌هویت رو شناسائی کرد
    48
    55
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    آریتما - استکهلم، سوئد
    آرتی نگفتی چرا رفتی کشور سلطنتی پناهنده شدی و نون پادشاهی سق میزنی مامان لچکی بیرونت کرد !؟
    52
    54
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    چلی باز صنعتی سنتی رو قاطی زدی ناناز
    50
    63
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    تصحیح میکنم: مرغ عزا و عروسی.
    34
    19
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    کارشناسان مملکت و مردمی که اون زمان رو دیدن حسرتش رو‌میخورند بعد یک مشت مجاهد و چپ عقده ای اینجا موازی با سایبریهای رژیم آخوندی منفی میزنند و سیاهنمایی میکنند.خاک بر سر پست فطرتتون واقعا.
    11
    31
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران

    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    عجب! یعنی مثلا خود تو خودنفروخته باهویتی؟ متن رو اصلا خوندی؟ کسی که هم از پالانیها دفاع میکنه و هم از رهبر ایران به نظرت بجز زر و زور و تزویر به چیز دیگه ای اعتقاد داره؟ چطور ممکنه همچین آدمی که هم تو لندن با انگلیسیها پالوده میخوره و هم تو دانشگاه تهران تدریس میکنه یه وطن پرست باشه؟
    42
    17
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان
    یکی از نان بنرخ روز خورترین وشارلاتان ترین افراد زنده روی زمین.حیف اکسیژنی که این ودخترانش تلف میکنند.اگر سوابقش را از قبل از انقلاب و بعد خوب بررسی کنید به ماجراهای جالبی برمی خورید.
    6
    22
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    عسل زیاد وارد جزییات نشو برو دنبال کارت، من واسه هر کسی وقت نمیزارم. مگه نه فاطی افغانی
    33
    42
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    آره میدونم. به خودت زیاد فشار بیاری النگوهات میشکنه!
    30
    18
    ‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.