جنجال دوباره موسی غنی نژاد با رد اقتصاد خمینی و خامنه‌ای و تمجید از اقتصاد شاه



موسی غنی‌نژاد اهری (متولد ۱۳۳۰ در تبریز) اقتصاددان، و نویسنده ایرانی‌ است. او عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت و استاد مدعو دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف است.

او لیسانس خود را پیش از انقلاب در رشته حسابداری‌ از دانشگاه تهران گرفت و سپس با علاقه‌ای که به اقتصاد پیدا کرد به فرانسه رفت و در این رشته ادامه تحصیل داد. غنی‌نژاد فوق لیسانس و دکتری خود را در رشته اقتصاد توسعه و در دانشگاه سوربن فرانسه گذراند. غنی‌نژاد همچنین اشاره می‌کند که دوره دکتری معرفت‌شناسی اقتصادی خود را در دانشگاه پاریس ۱ آغاز کرده بود ولی با بازگشت به ایران این دوره ناتمام ماند.

در تاریخ ۴ اردیبهشت۱۴۰۲، مناظره ای به صورت زنده میان غنی نژاد و مسعود درخشان در برنامه جهان آرا در شبکه افق صدا و سیما، با موضوع اقتصاد ایران، انجام شد. در این مناظره غنی نژاد انتقادهایی اساسی به نظام اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی وارد کرد و آن را به چالش کشید.
در تاریخ ٣٠ اردیبهشت ١٤٠٢،مناظره دیگری به صورت زنده میان موسی غنی نژاد و علی علیزاده در برنامه شیوه در شبکه چهار صدا و سیما، پخش شد.غنی نژاد بار دیگر به روش مدیریت اقتصادی جمهوری اسلامی و دستوری بودن بازار اقتصاد انتقاد کرد.

از غنی نژاد تاکنون ۷ جلد کتاب منتشر شده‌است از جمله تجددطلبی و توسعه در ایران، آزادی‌خواهی نافرجام (مشترک با دکتر طبیبیان)، ترجمه کتاب های هایک و جامعه مدنی: آزادی، اقتصاد و سیاست. زمینه علمی مورد علاقه او فلسفه، معرفت‌شناسی علم اقتصاد، روش‌شناسی علم اقتصاد، آزادسازی و عملکرد اقتصادی و تاریخ عقاید اقتصادی است.
+136
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    اینکه اقتصاد در زمان شاه شکوفا بود را که همه میدانند. حساب مذهبی ها جدا چون از مخ پاک هستند اما این چپول های ما هر کاری کرده اند بعلت حسادت است که چشم نداشتند حتی پسر عمو را بالای سر خودشان ببینند و تماما طمع کار بودند. اوایل انقلاب انتشاراتی داشتم. روزی مردی توده ای با کتاب "شکنجه ی افسران در رژیم شاهنشاهی" امد تا کتابش را چاپ کنم. کلی هم بد و بیراه نثار شاه کرد. دو ماه بعد از زمین و زمان نالان بود. علت پرسیدم. گفت من فکر میکردم شاه میرود و درامدم دوبرابر میشود ولی حالا درامدم کمتر از یک پنچم شده و فحش ها را نثار اخوند کرد. کعبه ی هر کمونیست و چپولی فقط پول است. به همین دلیل همگی در کشورهای غربی حقوق سوسیال میگیرند و حتی یک نفر به کوبا و کره ی شمالی نمیرود
    7
    62
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ساربان - نورمبرگ، آلمان

    ضد بشر، چلیپا، مصدق چیزت شاد !!! حرفهای قالیباف و دکتر غنی نژاد را شنیدید؟ یا همچنان ناشنوایید؟ از خواب غفلت بیدار شوید گاگول ها
    6
    41
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان

    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    معمولا جواب حرفهایی که درباره چپگرایان زده میشود حاکی از ناآگاهی است وازطرفی نمی نشینم تا جواب بدهم یا جواب بنویسم.مهاجرت سوسیالیستی 4 موج داشت.
    36
    4
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    آریتما - استکهلم، سوئد

    اقتصاد ایران هیچ وقت خوب نبوده، اگر خوب بود، اتقلاب نمی‌شد، فیلم‌های متعددی از دهه‌ی ۵۰ هست که مردم دارند ناله می‌کنند، خاندان پهلوی هم فاسد بودند در همه چیز دست داشتند، مهم قانون بر روی کاغذ نیست، اجرا کردن قانون مهم است! از اقتصاد شاه هم فقط خاندانش و یک گروهی در تهران و اصفهان بهره می‌برند، بقیه‌ی ایران ویران بود!
    50
    10
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان

    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    1-موج اول از 1299 و استقرار نظام رضاخانی2-موج دوم در1325 پس ازانحلال فرقه دموکرات آذربایجان 3- موج سوم پس از 28 مرداد 1332 4-موج چهارم پس از بهمن 1361.
    37
    1
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان

    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    در موج اول دراوج استالینیسم وارد شوروی شدندو بیشترشان بی دلیل تبعید(به سیبری)یا اعدام شدند.حتی ازیونانی های مهاجربه شوروی هم 50 هزارنفربی دلیل کشته شدند.درسومین موج مهاجرت هم بااینکه ایرانیان اعدام نشدند اما درشوروی ماندند وبا سختی روزگار گذراندند(اغلب ارامنه وآذری های ایرانی مانده دراقمارشوروی که هنوزهم آنجاهستند.).موج چهارم هم بااینکه اغلب درشوروی بودنداما 10سال بعدشوروی ازهم فروپاشیدوایرانیانی که وسعشان رسید به غرب اروپاوآمریکارفتند.پس خواهش میکنم هرگز سواد ناداشته تان رابه منصه ظهور نگذارید.من با وجود چپگرا بودن از حکومت فعلی ایران دفاع میکنم.به خاطر اینکه طرفداران خاندان پهلوی بی سوادانی باسوادنما بیش نیستند.
    39
    1
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    نگاه دوم - لندن، انگلستان

    آریتما - استکهلم، سوئد
    هموطن عزیز من مدافع سلطنت نیستم ولی چیزی رو باید یادآوری کنم که حرف شما درست است خیلی از بخش های ایران همانند پایتخت و شهرهای بزرگ نبودند ولی انصاف را باید رعایت کرد که در مسیر پیشرفت بودند در سالهای دهه 30 به طور مثال شهرهای جنوبی مثل بوشهر همه آب انبار داشتند و بیماری کچلی و کوری بیداد میکرد . حمام های عمومی با آب شور بود و در انتها 3 ملاقه آب شیرین روی سر همه ریخته میشد تا شوری آب برود ولی در دهه چهل و پنجاه همگی داری آب لوله کشی بودند قبول دارم روستاها ممکن بود هنوز آب لوله کشی نداشتند ولی شما چرا افق وقت را نگاه نمی کنید که برنامه پیشرفت با سرعت در حال اجرا بود. بعد از سال 57 انبوهی از پروژه ها به اتمام رسید که 80 درصد پیشرفتشان در زمان شاه انجام شده بود . با اینکه طرفدار پادشاهی نیستم ولی داشتن انصاف را ملاک قرار میدهم و عنوان میکنم که ایران در حال پیشرفت با سرعت بسیار بالایی بود بسیاری از استان ها با عقب ماندگی روبرو بودند ولی برنامه های بسیاری در دست اجرا بود قبول کنید بیمارستان های بسیاری ساخته شد و شاه در پی جذب توریست برای درآمدزایی بیشتر اقشار جامعه بودچیزی که حالا کشورهای زیادی در پی آن هستند.
    4
    35
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ساربان - نورمبرگ، آلمان
    نگاه دوم - لندن، انگلستان
    خودت رو داری خسته میکنی با این توضیحات که برای این گاگول مینویسی انگار که داری تو گوش .. یاسین میخونی!!
    5
    14
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ساربان - نورمبرگ، آلمان
    Vafadar - برلین، آلمان
    حالا این چیزهایی که تو نوشتی چه ربطی داره به نوشته گفتگوگر؟ گوزن رو ربط دادی به شقیقه؟
    6
    11
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    ساربان - نورمبرگ، آلمان
    بگفته خود شاه تو یکی از مصاحبه هایش سالی 34 میلیارد دلار آن زمان فقط در امد نفت ملت بود. مقدار کمی از پول ملت را خرج ملت کردن منتی ندارد . وظیفه شان بود . وظیفه شاه خدمتگزاری و نوکری ملت است نه صاحب و مالک ملت بودن . شما به نوکری و دستمال بدست بودن عادت دارید همین طور ادامه دهید .
    19
    4
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    گرامی , فرمودید اقتصاد در زمان شاه شکوفا بود . درست . میشه بفرمایید بدون درامد نفت , تخمینا اقتصاد و وضع مملکت کجا میتوانست باشد؟
    18
    2
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    Vafadar - برلین، آلمان
    عزیزم من با چپ مخالف نیستم. در هر حکومتی چپ و راست وجود دارد که در انتخابات متعدد جایشان با یکدیگر عوض میشود. مطلقا هم با سوسیال دموکراسی زاویه ندارم اما حکایت چپول ها جداگانه است. همه بدنبال فقط پول و در این میان مادر خودشان را هم برای پول می فروشند. اتفاقا گروه چپ در هر مملکتی لازم است اما چپول فقط به دنبال دنبه و منافع شخصی و معمولا وطن فروش هستند
    2
    17
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    Vafadar - برلین، آلمان
    تو حالیته. خمینی سکراده گفت خدا همتون ادم کنه. هر چند خود افسار بی‌هویت های چپ و خائنان تودهای را به لتین و استالین داد
    7
    14
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    Vafadar - برلین، آلمان
    موضوع دومی که یادم امد و لازم است اضافه کنم. آشپز غذائی را که خودش پخته را قی کرده است. تمام کشورهای کمونیستی این تحفه را دور ریخته و نمیدانم شما دنبال چه چیزی میدوید؟ فرق شما با یک مسلمان قشری تک کتابی در چیست؟ کمونیزم را غربی ها بوجود اورده و دفنش کردند و شما هنوز به دنبال مرگ بر شاه و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر امریکا میدوید
    0
    19
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ساربان - نورمبرگ، آلمان
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    گاگول جان شاه سالهاست که فوت کرده و پسرش هم الآن کاره ای نیست این دستمالی که تو میگی فکر کنم کراوات خودت باشه! اون مبلغی هم که میگی مال سالهای آخر سلطنت شاه بود و همیشه درآمد مملکت اینقدر نبود
    4
    8
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    عزیز گرامی من مشکل شما را در بسیاری از کسانی که به یک کشور اروپائی مهاجرت کرده اند دیده ام. این ها مفتون اوضاع اجتماعی وطن دوم خودشان میشوند و می خواهند همان نسخه را برای ایران بپیچند ولی متاسفانه ظرفیت و پتانسیل فرهنگی ملت ایران را فراموش کرده و نادیده می گیرند. خیلی چیزها مثل سوسیال دموکراسی خیلی خوب است ولی این پیچ و مهره ی خوب در پاکستان و افغانستان و ایران و عراق و لیبی کار نمی کند
    0
    14
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    من باشما مشکل ندارم.باآنچه بنام «چپولیسم»می نامیدش مشکل دارم.باسیستم شاهی مشکل دارم.بله.چون باچیزی که شاه سابق درمورد هخامنشیان میگفت مشکل دارم.کوروش پسری نداشت.داریوش که سردارسپاه اوبودهردودختراورا همزمان بزنی گرفت وازآنجانام هخامنش بوجودآمد.کوروش به نام «کوروش انشان»معروف بودوهخامنشی نبود.تحریف تاریخ را برنمی تابم.چه شاه بخواهد تحریف کند چه شیخ.فقط یکجا نام کوروش هخامنشی آمده آنهم درکتیبه ای به نام داریوش.عجیب نیست؟؟آن کمونیزم تمام شد.بله.
    10
    0
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    شما معانی لغوی کلمات را بررسید(بررسی کنید).من از کمونیزم یا استالینیسم دفاع نکرده ام.موج مهاجرتها را نوشته ام که درسه دوره فقط به شوروی بوده.دلیل مهاجرت ازشوروی به غرب را(فقط پولدارانشان)هم نوشتم که بخاطرفروپاشی شوروی بوده.ناراحتی نداردکه.دارد؟
    12
    0
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    من با حکومت فعلی بیشتر موافقم تاسیستم شاهی.چرا؟چون در حکومت مونارشی هیچکس به کاست مونارک ها نمی تواند برسد.مگر از خون برترباشد.برونئی،عمان،عربستان،تایلند،اسواتینی و چند کشورهم پادشاه مطلقه دارندآیا اینان از سیستم پارلمانتاریستی بهترند؟خیر.
    15
    0
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    یک پادشاه درهرکشور(خواسته وناخواسته)خودبخودباعث ایجاد طبقه برترونژادبرترمیشود که باهیچ تبروتیروتفنگ نمیتوان ازتخت پایین شان آورد.چون نماینده خدا برزمین میشوند.یکبار نوشتم.در ایران مغان و اشراف باهم قدرت را دردست میگرفتندوهمیشه(علیرغم لفاظی های ظاهری) باهم بوده اند.چوب پادشاهی-پارلمانی هم به تنمان خورده است.«عبدالله ریاضی»15 سال رئیس پارلمان شاه بود وقتی فهمید دارداعدام میشود گفت من کاره ای نبودم.یعنی پارلمان درعمل هیچ نبود.
    15
    0
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان
    ببخشید که طولانی نوشتم.
    11
    0
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    Vafadar - برلین، آلمان
    با اینکه من مطلقا سلطنت طلب نیستم و سیستم سوسیال دموکراسی را می پسندم ولی حالا به شما عرض میکنم چرا مدافع سیستم شاهنشاهی هستم. ملت ایران فرق چندانی با مردم افغانستان و عراق ندارند و حتی به سختی ممکن می بینم تا 200 سال اینده و بعد از چندین نسل بتوان در ایران یک سیستم سوسیال دموکراسی پیاده کرد. در حال حاضر فقط امکان دو نوع حکومت هست. حکومت مذهبی و شاهنشاهی. اما توفیر این دو. حکومت مذهبی وابسته به قوانین قرون وسطائی هست که برای هر حرکت رو بجلو ملت باید بارها مبارزه کند و خون بدهد و می خواهد در قعر تاریخ بماند. اما حکومت شاهنشاهی کمترگیر مذهب دارد. همانطوریکه در رژیم گذشته به زن ها حق انتخاب و شرکت در انتخابات را دادند. حکومت مذهبی خودش را وابسته به خدا میداند و از جایش تکان نمی خورد ولی حکومت شاهنشاهی بعضا قدم هائی به جلو بر میدارد . لهذا بین بدتر و بد و خوب. متاسفانه امکان اجرای خوب نیست و بین بد و بدتر من بد را انتخاب میکنم چون در دنیا بدتر از حکومت مذهبی واپسگرا وجود ندارد. بسیاری از ازادی های مدنی را شاه به ملت داد که رژیم مذهبی محال است بدهد
    0
    11
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    گرامی , همانطور که میدانید دموکراسی یک پروسه است و با دستور و یک شبه به وجود نمیاید . آتا ترک و رضاشاه تقریبه همزمان سر کار آمدند . ترکیه با ویرانی جنگ و خزینه خالی که فقط چند لیر در ان بود به جایی رسیده که الان کشور نسبتا دموکراتی در آسیاست (البته نه کاملا به مقیاس اروپایی) و ایرانی ها صدها هزار دلار خرج میکنند تا اقامت آنجا را بدست بیاورند . در مقایسه ما با داشتن همه چیز کجای دنیا جای داریم .به نظرم اگر این پروسه که با انقلاب مشروطیت شروع شده بود بدست استبدادیون ما تعطیل نمیشد مطمعنا ما در جای بهتری از الان بودیم و حتی بهتر از ترکیه . یک روزی ما هم باید شروع بکنیم که آن روز امروز است . اول باید اصول دموکراسی را قبول کنیم بعد به رسیدنش قدم برداریم . اگر قبول نکنیم سالها باید به سر خود بکوبیم و بگوییم هنوز برای ما زود است . زحمت زیادی لازم دارد ولی اگر بخواهیم زندگی نسبتا خوبی داشته باشیم چاره ای جز این نداریم . با عوض کردن دیکتاور قبلی با دیکتاتور جدید به جایی نخواهیم رسید . موفق باشید .
    13
    1
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    ساربان - نورمبرگ، آلمان
    آقای رضا پهلوی سوگند پادشاهی خورده و خودش را شاه میداندو بعضی از شاه الهی های خوش خیال , ایشان را شاه و چوپانشان میدانند.اگر سوگندش را پس گرفته بفرمایید ما هم استفاده کنیم. شما همین الان هم میتوانید به حضور اقدس همایونی مشرف شوید و از دستمال های یزدی مربوطه به طور احسن استفاده نمایید
    14
    0
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
    موارد اصلی که همی آموختگان علم قدیم و جدید از ذکرانها طفره میروند،ترک عادات و روش مفید سنتی و نیز فقدان هنرزندگی خود کفای سابق میباشند.زندگی مصرفی بدون تطابق معقول باتکثیر جمعیت شهرها وسکناها ،رشد مصرف ابزارآلات بی دوام وگران،استفاده سطحی وبی ربط ازفرهنگ وعادات وارداتی چه درصنعت و چه درآداب مدرن شهروندی وچه در فرهنگ مذهبی وخرافی،همگیری وشیوع عمومی حسادت و چشم و هم چشمی،حرص و طمع،همه چیزدانی،جزم اندیشی،تنفروترس...میباشند. وهیچ اشاره ای به تغییرکلی وبنیادی اجتماعات جهان به سوی تمرکز و تسلط کامل نظام های دولت-مافیائی وتکوین نظام الیگارشی-مافیائی جهانی ازدرون وبطن الیگارشی فئودالی اشرافی- قبیله ای...نمینمایند.چشم وهم چشمی اکثریت مصرف گننده و اعتیاد عموم مردم به نظام تولیدی-مصرفی الیگارشی جهانی مختص به کشورهای صنعتی نیست بلکه فراگیراست.طبیعتأ تأمین و مصرف عاقلانه آب شیرین و تولید مواد غذائی سالم ،حفظ محیط زیست وخلقت وتأمین معیشت عمومی درالویت هیج کشوری وانحصارات مالی وصنعتی قرار ندارند.تبعات این نگرش عمومی برای اکثریت جوامع وبقای هستی هم اکنون فاجعه باراند. اعم کشورهای ساخته استعمارچون عرا
    0
    0
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
    عراق،افغانستان،پاکستان،هند،استرالیا،حیطه شوروی سابق،چین،آمریکا، جغرافیا ونظام ایران امروزی،....افریقا...مدام درگیر منازعات مرزی و داخلی بوده وهستند.چرا که تولید و صدور تریاک و هروئین ...ازمهمترین اولیت هاست! در سال ۲۰۲۱ بطور رسمی ۷۹۳۰ تن تریاک در جهان تولید شده. در آمار رسمی افغانستان در سال ۲۰۲۱ قریب ۷۰۰۰ تن تریاک تولید نموده. آنچه که ذکر نمیشود تولید رسمی و غیر رسمی جمعأ قریب دو برابر یعنی ۱۴۰۰۰-۱۲۰۰۰ تن میباشد که قریب نیمی از آن بطور مستقیم به ایتالیا صادروبا تبدیل به فراورده اولیه، جهت مصارف داروئی به تولیدگنندگان دارو عرضه میگردد. و الباقی به هروئین،ترکیبات و یا خالص مصرف میشود.این چرخه شیطانی یکی ازعوامل مهم نابودی مردم وجامعه است.سلامت باشید
    0
    1
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    درست است عزیزم دموکراسی تزریقی نیست و فرهنگ ایران با ترکیه زمین تا اسمان فرق دارد. این را من وقتی برای اولین بار حدود 60 سال پیش با اتوبوس دانشجویان به ترکیه رفتیم متوجه شدم. در یک دهکده ی ان طرف مرز یک پیرزن روزنامه می خواند. در موقع طبقه بندی عرض کردم پاکستان و افغانستان و عراق و لیبی و اسم ترکیه را قلم گرفتم چون از جهت فهم دموکراسی مردم ترکیه تا 200 سال از ایران جلوتر هستند. به هیچصورت فرهنگ را نمیتوان تزریق کرد. شوروی 70 سال با تمام قوا بالا و پائین پرید و حتی مردم یک کشور را نتوانست عوض کند. امریکا قصد داشت در عراق و افغانستان دموکراسی پیاده کند که به فاجعه انجامید. همین شاه فقید که اینقدر از او نفرت داری شل داد که دموکراسی بیاورد و همین حکومت نکبت امد. پوزش می خواهم ولی شما تمامیت خواه هستی در صورتیکه ادم باید مردم مملکتش را بشناسد و به پیشرفت های پله ای تن در بدهد. هرچند رضاپهلوی جربزه ندارد که دیکتاتور بشود اما برای ممالکی مثل ایران و عراق و لیبی یک دیکتاتور خوبِ وطن پرست معجزه میکند
    1
    16
    شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ساربان - نورمبرگ، آلمان
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    چرا پرت و پلا مینویسی؟؟ تو اصلا مطالبی را که من مینویسم نمیخوانی !! من قبلا برات توضیح دادم !! با این آی کیو کمی که شماها دارید وای به حال اون مملکت!! شاهزاده بارها گفته مبارزه میکنه برای آزادی و دموکراسی و اگر رژیم سقوط کنه این حق مردم ایران که انتخاب کنند جمهوری یا سلطنت را !! و هم ایشان و هم ما هیچ مشکلی با جمهوری نداریم ولی شماها در این شرایط که کسی قدمی بر نمیداره برای سازماندهی و متشکل کردن مردم و یکپارچگی آنها کارتون سنگ اندازی و مخالفت شده اگر کسی یا حزبی یا سازمانی را میشناسی که دارای توانایی باشه معرفی کن تا ما پهلوی را ول کنیم و بچسبیم به آن!!
    1
    6
    یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ساربان - نورمبرگ، آلمان
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    ببین عزیز جان به جاده خاکی نزن!! زمان شاه ایرانیان زیادی بودند که به کشورهای اروپایی و آمریکا میرفتند برای تفریح و یا تحصیل و ۹۹ درصدشون برمیگشتند حتی دانشجویانی که برای خلبانی به آمریکا میرفتند بعضی هاشون بهشون پیشنهاد ماندن در آمریکا و خدمت در ارتش آمریکا داده میشد ولی بازهم برمیگشتند درصورتیکه در همان دوره مردم ترکیه سر و دست میشکستند برای مهاجرت به کشورهای آلمان و اتریش و آمریکا تا بتوانند یک لقمه نان برای خودشون و خانواده شون تهیه کنند!! ترکیه حتی الانش هم یک کشور آزاد نیست و با پاسپورت فروشی و کشاندن یک مشت عرب و ایرانی پولدار اقتصادش رو میگردونه به جای اینکه مثل کره و ژاپن وچین وارد صنعت و تولید کالاهای بدرد بخور بشه
    2
    6
    یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.