نمایندگی نخستین «بانک روسیه» در ایران افتتاح شد؛ مردم: بانک تحریم شده و زیان‌ده را آورده‌اند

 به گفته مقامات جمهوری اسلامی یک بانک روسی اولین شعبه خود در تهران را راه‌اندازی کرده است.صدای آمریکا: رئیس نهاد دولتی «سازمان توسعه تجارت ایران» از شروع به فعالیت نخستین «بانک روسی» در ایران خبر داده و آن را دستاوردی «مهم» خوانده، موضوعی که از سوی کاربران رسانه‌های اجتماعی و کارشناسان با چالش‌هایی روبه‌رو شده است.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی که همزمان ریاست سازمان توسعه تجارت ایران را نیز بر عهده دارد، با انتشار توییتی در اکانت شخصی خود، اعلام کرد که بانک «وی‌تی‌بی» روسیه در ایران فعال شده است.

این مقام وزارت صمت دولت ابراهیم رئیسی مدعی شده است بانک «VTB» روسیه که «دفتر نمایندگی» خود را در ایران دایر کرده، «دومین بانک بزرگ روسی» است.
دولت‌های ایران و روسیه و همچنین سیستم‌های پولی و بانکی هر دو کشور تحت تحریم‌های تنبیهی شدید بین‌المللی قرار دارند که نقل و انتقال متداول پول و ارز را برای آنها غیرممکن یا با مشکلات فراوان روبرو کرده است.

نهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ محسن کریمی، معاون امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی از به امضا رسیدن «تفاهم‌نامه همکاری» ایران و روسیه با موضوع «اتصال پیام‌رسان‌های مالی دو کشور» به منظور تسهیل «تبادلات مالی و بانکی» دو کشور خبر داده بود.

در شرایطی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران شروع به فعالیت این بانک روسی در ایران را مهم و حاصل «تلاش‌های مستمر و پیگیری» تهران دانسته، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را نوعی «خسارت» ارزیابی می‌کنند.

کاربری با اشاره به ضرب‌المثل «کوری‌ شود عصا کش‌ کور دیگری»، نوشته است: «بانکی‌ که [خودش] تحریم است، دسترسی به سوئیفت ندارد و ۷/۷ میلیارد دلار در ۲۰۲۲ زیان داشته»، در ایران فعال شده است.
معاون وزیر صمت دولت جمهوری اسلامی علت «حضور مستقیم» این بانک روسی در ایران را «انتقال» بخشی از ‎«درآمدهای ارزی» از «شبکه تراستی» به «شبکه بانکی» اعلام داشته است.

کاربر دیگری با یادآوری موارد مشابه در دولت‌های پیشین جمهوری اسلامی و شکست آن تجربه‌های بانکی، خطاب به رئیس نهاد دولتی سازمان توسعه تجارت ایران طی توییتی نوشته است: «برنامه چیه که به سرنوشت بانک‌های ترک، هندی و چینی در زمان احمدی‌نژاد دچار نشن؟»
خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به نهادهای امنیتی حکومت ایران با انتشار تصویری از ورودی ساختمان این یانک روسی در تهران، مدعی شده است: ارزش «دارایی» این بانک «۲۸۵ میلیارد دلار» است که «۱۰ درصد» بیش از «ارزش کل دارایی نظام بانکی کشور» است.

هفته اول ماه آوریل بود که این بانک روسی از زیان ۷/۷ میلیارد دلاری خود در پی تحریم‌های بین المللی علیه روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین خبر داده بود. این بانک یکی از اولین بانک‌های روسی است که از سیستم سوئیفت حذف شده بود.

هفته پیش، وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی هفت کشور صنعتی جهان (G7) پس از پایان نشست بیست و سوم اردیبهشت‌ماه در نیگاتای ژاپن، با انتشار بیانیه‌ای «نگرانی عمیق» خود را نسبت به «خطر تبادلات مالی غیرقانونی که از ایران سرچشمه می‌گیرد» ابراز داشتند.
+8
رأی دهید
-97

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    بانک‌های ایران چه گُلی به سر اقتصاد مملکت و مردم زدند که حالا نوبت به بانک روسی رسیده !؟ چه کاسه ای زیر نیم کاسه است باید منتظر شد و دید که چطور با یک کلاهبرداری بزرگ و تاریخی اعلان ورشکستگی بکنه و فلنگو ببندن و برن !!
    4
    54
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین

    این بانک در خارکف یک شعبه و همچنین مستغلات فرعی داشت، که در سال ۲۰۱۸ به‌دلیل ورشکستگی، توسط بانک ملی‌ اکراین از رده خارج اعلام شد، و محل شعبه و مستغلات فرعی‌ آن شامل اماکن و محوطه به مساحت ۱۰ هزار متر مربع، برای فروش به‌حراج گذاشته شد، که از وضع فعلی‌ آن (که البته بی‌شک از ۲۰۱۸ تا نهایت ۲۰۲۰ دیگر به‌فروش رفته‌ا‌ند) به‌طور رسمی‌ خبری‌ ندارم. در چند شهر دیگر اکراین نیز شعبه‌های آن در همان سال ۲۰۱۸ دچار ورشکستگی شدند. / راستش رو که بخواهید، وقتی‌ صحبت از بانک به‌میون می‌یاد، تعصب روی بانک بزرگ *پریوات‌-بانک اکراین* دارم، که در سال ۲۰۱۰ (وقتی‌ اقامت دایم گرفتم) تونستم حساب اعتباری هم در آن باز کنم، و همیشه تا کنون، در زمانی‌های بیکاری و بی‌پولی‌، از حساب کردیت‌-کارت آن و سایر وام‌های زیرمجموعش و بانک فرعی‌ سابق‌اش نیز استفاده می‌کنم. / درود بر *پریوات‌-بانک اکراین*
    9
    36
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ایرانی دبش - تهران، ایران
    ایران بدون جنگ و خون ریزی تجزییه شد قسمتی برای روسیه قسمتی برای چین قسمتی برای ایالت متحده قم به رهبری آخوندها قسمتی برای آلمان و فرانسه قسمتی برای کردها قسمتی برای بلوچ‌ها و قسمتی برای ترکیه زودتر باید انتخاب کرد که به چه کشوری گرایش دارید
    14
    23
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    البته که دست آورد بزرگی هست اما برای روسیه خامنه‌ای این کفتار پیر مجبوره تن به این ذلت ها بده تا همونطور که روسیه بشار اسد رو حفظ کرد این ها رو هم حفظ کنه تردیدی نیست که این کارها رو میکنه که وقتی سقط شد توله اش مجتبی رو هم حفظ کنه خاک تو سر کسی که دنیا و آخرتش رو برای بچه هاش به باد بده
    3
    28
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    این بانک کاری با مردم ندارد بلکه در معاملات نظامی و نفتی پنهان دولت ایران با روسیه دخالت دارد
    2
    30
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    پیرزن پولی‌ که از امپریالیست سوهد می‌‌گیری بذار توی این بانک . حاضری؟ یا ترس داری ورشکست شود ؟ نترس. شعبه اروپا بانک VTB از مادر روسی جدا شده.امن امن است. رفته زیر بانک مرکزی اروپا.
    7
    18
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    گرامی ، ضمن تشکر از کامنت ، سوال جانبی داشتم ، در اروپا اخبار جنگ‌کاملا سانسور شده است ، ۲۴ ساعته از شکست روسیه ، بیماری پوتین ، مقاومت کل مردم اوکراین و‌جنایات روس ها صحبت میشه ، تا چقدر این اطلاعات درست است ،
    3
    13
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ۱) گرامی‌ با درود، سپاس از توجه شما. / ببینید مساله اینقدر دارای وجه‌های گوناگون و حتا پیچیده‌ای هست، که به‌گمانم ۳۰ سال دیگه، روشن خواهد شد که این کارزاری که میان اکراین و روسیه از ۱۵ ماه پیش آغاز شد، در اصل چه بوده. / بنده بر اساس آنچه که اینجا به‌عنوان شاهد عینی دیدم و می‌بینم، بارها در همین سایت عنوان داشتم، که یکی‌ از اهداف این کارزار، از بین بردن ادوات نظامی کهنه بوده است، که محل از بین بردن را اکراین انتخاب کردن، و با ایجاد شلوغی و پروپاگاندا و انجام انفجار، سعئ کردن تا مردم از اکراین برن، تا این جا مثل یک صحرا بشه برای از بین بردن ادوات قدیمی‌ نظامی، که لاشه‌ی آهنی این ادوات رو از چندین ماه پیش می‌برن آلمان، چون آلمان برای ذوب‌آهن هم خودش و هم تامین ذوب‌آهن اروپا اونها رو پیشخرید کرده، و به برکت همین هست که به پناهجیان اکرینی، غذا و پول مفت می‌ده. (ادامه ....)
    1
    16
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ۲) یکی‌ دیگه از اهداف این کارزار در این بود که روسیه خواست تا در ادامه‌ی هدف تشکیل *روس سپید*، بازهم سعی‌ کنه تا اکراین و روسیه امروزی رو دوباره باهم متحد کنه، اما این سیاست ایشان (که بسیار با آن موافق بودم)، چند سال پیش شکست‌خورده اعلام شد و همچنین در اداره‌ی مناسب کریم و دانباس هم ضعیف عمل کرد و دید که زورش نمی‌رسه به این قضیه. همچنین موردی که گفت که برای از بین بردن فاشیزم وارد مقابله با اکراین می‌شه هم درست گفت چون اینجا حداقل از ۲۰۱۷ فاشیزم شدید ایجاد شد که چندی پیش در دیدگاهی به بیان آن پرداختم. (ادامه ....)
    2
    13
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ۳) دیگه اینکه، تمام انفجار‌ها و بمباران‌هایی‌ که از ۱۵ ماه پیش اینجا انجام شد، در بیشترین موارد، قبلش مردم رو جای دیگه سکنا دادن، دوربین در خانه‌های کناری کار گذاشتن، زدن، و بعد فیلمش رو در جهان پخش کردن. در این محله‌ی ما نیز همین کار رو کردن، شمالش رو خالی‌ از سکنه کردن، بمب زدن و فیلم گرفتن و بعد به نماینده‌ی سازمان‌های جهانی‌ که اینجا آوردن، نشون دادن تا پول برای بازسازی بگیرن. محله‌ی ما رو ۲ بار زدن، نه خیلی‌ شدید، که منجر به شکستن پنجره‌ها (منجمله محل زندگی من) و سوراخ شدن نچندان زیاد طبقه‌های خونه‌های بتنی‌ ما که کسی‌ درش نبود و آسفالت و فروش‌گاه‌ها شد (این خونه‌های بتنی‌ ساخت زمان شوروی از سال ۱۹۷۸ رو باید بمب خالص و سالم بزنه تا مخروبه بشن و نه با بمب‌هایی‌ که زدن که فرسوده بودن و عمل چندانی نکردن و فقط فیزیکی‌ سوراخ کردن بخش‌هایی‌ از دیوار‌های خونه‌های بتنی‌ ۹ و ۱۶ طبقه رو)، که بیشترش رو هم تعمیر کردن. جالبه که بدونید، از ۳-۴ ماه پیش هم، پنجره‌های درجه یک از آلمان آوردن، و مجانی‌، پنجره‌های شکسته رو تعویض کردن. (ادامه ....)
    1
    14
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ۴) الان خوشبختانه با اینکه دایم آژیر می‌زنن، آروم هست، چون از ماه مارس سال پیش تا ۲-۳ ماه پیش، یک سال تموم محله ما صبح و شب زیر صدای انفجار و ۴-۵ مورد برخورد بمب‌های خوشه‌ای و توپ و خمپاره بودیم و قطعی‌های ۸-۹ روزی پشت‌سرهم برق و آب داشتیم - مناطق دیگه‌ی خارکف هم هرکدوم به‌همین ترتیب، یکی‌ کمتر یکی‌ بیشتر. / خارکف که یک میلیون و چهارصد هزار نفر جمعیت داشت، الان از یک سال پیش نهایت شده ۷۰۰ هزار نفر. قیمت خونه حداقل ۵۰ درصد افت کرده. نصف بیشتر خونه‌ها هم خالی‌ هست، چون هرکی‌ رفته (حتا به روسیه - و حتا دیگه چه برسه به اونها که رفتن آلمان و هوا و خوراک اروپای درجه یک رو استفاده می‌کنن، دیگه اینجا برنمی‌گردن - البته مفت‌خوری حدی داره، و از دید من، اینها از اینجا شدن مونده، و از اونجا هم دیر یا زود می‌شن رونده). (ادامه ....)
    1
    13
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ۵) راجع به اخبار در مورد سلامت پرزیدنتی که گفتید، جالب اینجاست که اینجا، از ۳ روز پیش، دقیقا همین رو راجع به متحد ایشون یعنی پرزینت بلاروس میگن و خوش‌حال هستن، چون مدت‌هاست که در اظهار عمومی‌ دیده نشده. / جمعبندی اینکه، دنیا روی *کذب* می‌گردونه، و عمو‌سام، هالیوودش رو که دو‌بعدی بود، زمانی‌ بر صفحه‌ی اکران سینما کرد سه‌بعدی، و حالا برای خیلی‌ از کشورهای جهان، کرده چهاربعدی، یعنی همینی که در زندگی‌ واقعی‌ می‌بینیم / در اینکه مردم اکراین که اینجا موندن، به چند تک‌و‌توک تانک روسی که وارد مناطق حومه‌ی استانی اینجا شده بودن روی خوش نشون ندادن شکی‌ نیست، اما در نظر بگیرید، که این مساله، بیشتر جنبه‌ی نمایشی داشت و رسانه‌های جهان به سرپرستی عمو‌سام اون‌رو در بوق‌و‌کرنا کردن. (ادامه ....)
    1
    15
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ۶) جنگ ویتنام، بیش از اونچه که بدین‌شکل گسترده وحشتناک بوده باشه، در اصل بخش قابل توجهش نتیجه‌ی دستگاه تبلیغاتی عمو‌سام بوده (این رو من از خودم نمیگم، بلکه در فیلمی مستند امریکایی که از کانال هیستوری۲ با دوبله روسی دیدم عنوان شد - همچون اطلاعاتی‌ که بعد از سی‌ سال می‌شن اطلاعات سوخته، و کشورها دست به افشاگری راجع به آنها می‌زنن). کلام آخر اینکه، نهایت سی‌ سال بعد، حرف‌هایی‌ که گفته شد همراه با سایر اطلاعات روشن دیگه، به‌طور رسمی‌ در جهان اطلاع‌رسانی می‌شن. / زندگی‌ زیباست. پس گوش و چشممون رو از در جریان قرار گرفتن این مواردی که نسبی‌ و حداقل ۵۰ درصد کذب هستن دور نگه داریم. / سلامت باشید، وقت خوش
    1
    15
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ممنون هموطن از اطلاعاتی که دادی، داد بیشتر ما رو در جریان جنگ بزار. پایدار باشی
    3
    11
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    مرسی از کامنت های مفید شما ، در مورد استفاده از سلاح های قدیمی ، نکته جالبی بود ، من هم در حال سنجیدن نظرات هستم ، در مجموع ذات ابر قدرت ها نابودی و یا تضعیف رقبا و ایجاد‌نظام تک قطبی است ، از جنگ های پارسیان و یونانیان تا فرانسه و روسیه و انگلستان در دوران ناپلعون و جنگ‌های جهانی داستان تکرار تاریخ استً ، سالها پیش پنتاگون در تحلیل دراز مدت به این نتیجه رسید که بزرگ‌ترین خطر برای هژمونی امریکا در دراز مدت گسترش نفوذ چین در آسیا و آفریقا و در اروپا اتحاد استراتژیک نظامی اقتصادی المان و روسیه می‌باشد ، یعنی با ترکیب جمعیت ۳۰۰ میلیونی ،‌منابع وسیع روسیه ، عظمت و‌پهنای کشور و اقتصاد و تکنولوژی المان . ، توجه داشته باشیم که در یک پروسه نیم قرنی و یا یک قرنی بعید نیست ، رشد سریع المان و روسیه در ۲۰ سال گذشته و رکود در بریتانیا ، بحران در فرانسه و ایتالیا و ورشکسته گی یونان و بلوک شرق ، زنگ های خطر بود ، راه حل پنتاگون تضعیف نزدیکی المان‌و روسیه ، خصوصا از طریق اوکراین بود‌، گزینه اول کشاندن اوکراین به غرب از طریق اقتصاد و یا انقلاب مخملی ،گزینه دوم تنش نظامی ، سالها بعد هر دو طرح پیاده شد
    3
    11
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ادامه . از طرفی جنگ فرسایشی ، اقتصاد نو پای روسیه را نابود ، رکود اقتصادی در اروپا را تشدید ، و بازار فروش اسلحه را تشدید می‌کرد ، برنده طبیعتا ناتو و امریکا بودند ، من این استنباط را دارم‌که با رشد ناسیونالیسم در اوکراین ، و روس زدایی فرهنگی و‌ممنوعیت کانال های طرفدار روس ، در واقع این پیام را به پوتین داد که زمین بازی را از دست داده و اوکراین دیگه متحد استراتژیک روسیه بمانند بلا روس نخواهد ماند ، لذا شور بختانه گزینه نظامی را انتخاب کرد ، بازنده اصلی مردم اوکراین هستند ، تا یکی دوسال عزیز هستند و بعد تحقیر می‌شوند ، از هم اکنون تنش در لهستان بخاطر بیکاری زیاد شده ، اما آیا براستی روسیه توان پیروزی دارد ، من شخصا زلنسکی را آلت دست تصمیمات ناتو میبینم ، سیاستمدار نیست ، مانند دلال ها دنبال پول و سلاح است ، حتی اگه روسیه عقب نشینی بکنه باز اوکراین بازنده خواهد بود ، منزل من را هفته گی یک دختر و مادر اوکراینی تمیز میکنند ، فرزند و شوهر اون خانم محترم به خدمت سربازی فرا خوانده شده اند ولی شک دارم که درکی از کل داستان داشته باشند ،
    3
    11
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    با درود ، در مورد (که یکی‌ از اهداف این کارزار، از بین بردن ادوات نظامی کهنه بوده است، که محل از بین بردن را اکراین انتخاب کردن، و با ایجاد شلوغی و پروپاگاندا و انجام انفجار، سعئ کردن تا مردم از اکراین برن، تا این جا مثل یک صحرا بشه برای از بین بردن ادوات قدیمی‌ نظامی) مخالفم. پس ایرپن و بوچا و کنار کیف چی؟ چقدر ادم کشتن و حیوانات زبون بسته زجر کشیدن. البته کامنتهای شما رو خوندم تا حدی قابل قبول میدونم. این تجربه ۲۳ سال زندگی تو کی یف هست. اگه یادتون باشه چند تا راکت و موشک کروز و خنجر پرتاب کردند تو کی یف ۳ شب پیش؟(و خیلی بارهای دیگه) خودم فیلمش رو گرفتم ساعت ۳. کسی هم از شهر خارج نشده. و واقعا دارن میزنن. اگه همین پدافند پاتریوت نبود شهر نابود میشد.
    4
    8
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    Tony Arzenta - کی یف، اوکراین
    گرامی تصاویر بوچا را دیدم . وحشت کردم و در عین حال شک کردم . من خودم زمانی که به گوتنبرگ امدم در مناطق خارج از شهر گوتنبرگ و در ساختمانی بلوک بتنی دهه ۷۰ زندگی کردم. این گونه مناطق فقیر کارگر و مهاجر نشین کوچکترین ارزش نظامی / صنعتی و اقتصادی ندارد . خود شهرداری شهر ما چند تا را جهت زیبا سازی منطقه تخریب کرد . سوال اینجاست که چرا روسیه ساختمانهای بی ارزش یک منطقه بی ارزش را اینگونه وحشتناک تخریب کرد که تصاویرش دنیا را شگفت زده کند . فکر نمیکنید که یک جای داستان بو میدهد . مانند حمله ساخته گی ارتش صدام به بخش کودکان نوزاد در کویت . ) بعد هامشخص شد کل فیلم را در بریتانیا درست کرده بودند و یا فیلم مصاحبه تجاوزگروهی به زنی در لیبی که دنیا را تکان داد و رای به پرواز ممنوع لیبی زدن.
    4
    6
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    گرامی‌، سپاس از توجه شما. قرارمون بر این باشه تا از این به‌بعد، همدیگرو در جریان آرامش و پیشرفت و رفاه روز‌افزون قرار بدیم ~ با سپاس و احترام
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    گرامی‌، سپاس برای هر دو کامنت اخیری که نگارش فرمودید. اطلاعات و تحلیل‌های شما کامل هست. توضیح اینکه، یک نکته که یادم رفته بود بگم رو شما به‌درستی‌ اشاره داشتید. / یکی‌ دیگر از اهداف این کارزار میان روسیه و اکراین، همانا تامین نیروی کار کارگری برای کشورهای اروپایی بوده است. اکراینی‌ها، بسیار استقامت جسمی‌ و فیزیکی‌ دارن (به‌ویژه بانوان محترم و زحمت‌کش در هر سنی‌ که باشند، حتا در ۶۰-۷۰ سالگی). در کشورهای اروپایی، شهروندان حاضر به دریافت حقوق بیکاری هستند، اما خیلی‌ کم تن به کار در کارخانه حتا به‌عنوان بسته‌بندی و کارهایی معمولی مشابه آن می‌دهند. زمانی‌ سال‌ها پیش لهستانی‌ها می‌رفتند و قشر کارگر برای کشورهای اروپایی می‌شدند، اما حال کلاس آن‌ها بالا رفته، پس اروپا از نیروی کارگری اکراین که به‌عنوان مهاجر از این کارزار در اروپا پخش شدند استفاده خواهد کرد. / با دیدگاهی که برای گرامی‌ Tony Arzenta نوشتید، هزار درصد موافق هستم. وقت خوش
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Tony Arzenta - کی یف، اوکراین
    با درود. من سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ کی‌یف زندگی‌ می‌کردم، نزدیک تقاطع اوشاکووا و خیابان چرنوبیل (در خوابگاه دانشگاه اروپا ~ اروپایی) در ۸۰ کیلومتری پایگاه مخروبه‌ی چرنوبیل. آخرین‌بار هم ۶ سال پیش اومدم و سری زدم به‌یاد گذشته. / بی‌شک شما که مقیم کی‌یف هستید -به‌عنوان شاهد عینی / و سوای اینکه بخواهید بر اساس اخبار واصله دیدگاه بفرمایید- آگاهی‌ بیشتری نسبت به اوضاع آن محل و حوالی دارید. این نکته رو درنظر داشته باشیم، که تسلیحات قدیمی‌، زباله نیستند که ببرن بگذارن در باک زباله‌دان جلوی خونه، بلکه باید از بین برده بشن از طریق شلیک اون‌ها و یا شلیک کردن بهشون، که در این بین، اشتباهات گراگیری هم میتونه پیش بیاد، و مورد در زاویه‌ی درست فرود نیاد. در ضمن، محل با محل فرق داره. استان خارکف و چند کیلومتری هم‌مرز آن با روسیه (که کناری‌ترین میکرو‌محله و محل زندگی‌ من هست) به‌عنوان پالیگون در نظر گرفته شده بوده. / با کامنتی که گرامی‌ kurosh-h برای شما نوشتند، کامل موافق هستم. وقت خوش
    0
    6
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Azadi@Iran - برمینگام ، انگلستان
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ابن که در اروپا اخبار سانسوره یعنی مثل ایران ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وبسایت های خبری فیلتر میشن یا یوتبوب و فیسبوک و توییتر . فیلترند؟ قطعا چنین چیزی نیست . نظرات طرف اوکراینی که پخش میشه و پوتین هم هزینه زیادی در شبکه های اجتماعی میکنه من بارها اکانتهای طرفدار پوتین رو در توییتر و فیسبوک و . دیده ام و وبسایت تلویزیون دولتی روسیه هم به زبانهای مختلف در اروپا به راحتی در دسترس هستند. سیاستمداران طرفدار روسیه هم از مجارستان تا فرانسه تا جاهای دیگه مواضع دولت روسیه رو تبلیغ میکنند. گوگل ارت و سایر امکانات جانبی که بماند.
    2
    1
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    یک چیز‌ها اینجا می‌‌خوانید که به سایه خود هم شک می‌‌کنیم. این‌ها کی‌ هستند ؟ fake account داری با Troll حرف می‌‌زنی ؟ به هرحال چیزی می‌‌نویسند که در قوطی هیچ عطار پیدا نمی‌‌کنید. جنگ اکراین و روسیه به خاطر استفاده وسایل جنگی قدیمی‌ بود. نمی‌‌دانستم تانک لینکن آمریکا و پاتریوت آلمانی. تانک لئوپارت آلمانی. انواع و اقسام ضد تانک‌ها مدرن آلمانی و ترکی‌ و آمریکا .ضد موشک ایریس آمریکا که برای اولین بار صادر شده.همه این‌ها شده سلاح قدیمی‌. چکار می‌‌کردید بدون تفسیر‌ها کیهان تهران و Russia Today ؟ با مزه تر سلاح قدیمی‌بر می‌‌گردند آلمان و ذوب می‌‌شوند. انگار آلمان حسن حلبچی بچه بسیجی‌ میدان توپخانه است که عقیده خودش قادر است تانک بسازد. فقط چکش می‌‌خواد و یک کوره ذوب آهن. از بامزه بامزه تر. آلمان پنجره و در صادر می‌‌کند. و از جنگ سود میبرد. خدا وکیل حق شما را با این تفسیر‌ها خورده. چرا اینجا.? تاگس اشپیگل. لومند و نیویورک تایمز در بدر دنبال مفسرین مثل شما هستند
    6
    2
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    Azadi@Iran - برمینگام ، انگلستان
    گرامی اینطور نیست ، این جنگ بین فاشیست های افراطی در اوکراین ، باتالیون آزوف و ناسیونالیست های بخشا افراطی روس سالها قبل از این حمله ادامه داشته ، هر دو طرف جنایت کم نکردند ، اکنون هم در هر دو کشور اوکراین و روسیه به اپوزیسیون ضد خط رسمی دولت اجازه فعالیت آزاد نمی دهند ، در اروپا آمار جنایات جنگی و شرایط جنگی یک طرفه است ، مدیا و مطبوعات رسمی کشور ها اطلاعات کانالیزه شده به خورد مردم میدهند ، چرا که تشویق بشه که جنگ ادامه پیدا کند . در همین سویدن به دروغ با وحشت انداختن مردم از خطر حمله سریع روسیه به اینجا و بدون کوچکترین بحث جدی در تلویزیون و یا همه پرسی ،‌ کشور را به سمت پیمان ناتو میکشاند ، اینکه در فضای مجازی بسیاری سعی به بیان حقیقت میکنند بحث دیگری است ، اما رسانه های رسمی زیر سانسور اطلاعاتی هستند
    1
    3
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    نوشتهای شما یکی از بهترین تحلیل هایی که خوانده ام. دیده ها و تجربیات عینی شما با واقعیات منطبق است. من دستگاه پروپاگاندا و مدیای اسکاندیناوی را دنبال می کنم، که روایتی بسیار وارونه نسبت به آنچه در عالم واقعیت در اوکراین می گذرد،‌ به ذهن بینندگان خود فرو می کنند.
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    یکروز از مسافرت ترکیه بازمی گشتم و سر راه در فرودگاه آرلاندا پیاده شدم، و منتظر بدرقه شدن از سوی یکی از دوستانم بودم، که یک هواپییما پر از سرنشینان اوکراینی وارد سالن شدند. به زبان روسی با هم حرف می زدند و کر کر به حماقت اروپا در این بازی سیاسی می خندیدند و گل از گلشان شکفته می شد، پناهندگان اوکراینی لااقل صدها نفر از آنهاییکه تنها به سبب دانستن زبان روسی با آنها هم کلام شده ام و یا گفته هایشان را شنیده ام هیچ شباهتی به آوارگان جنگی و یا بی خانمان ها و ندارند و مصیبت زدگان ندارند. تمامی امکانات از دانشگاه گرفته تا سرویس خدمات اتوبوس شهری مجانی در اختیارشان گذاشته شده است. ضمنا مهاجرانی از اوکراین را می شناسم که با ماشین گشتی در اروپا زدند و زندگی سوت و کور اسکاندیناوی و هوای نسبتا سرد اینجا را لایق تلف کردن ندیدند و به کانادا تقاضای مهاجرت به کادنادا و امریکا را کردند.
    0
    5
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    نظر شما هم قابل درک هست و درست. متاسفانه اگه واقعیت داشته باشه یعنی جنایت و خیانت
    1
    2
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    عزیز هفته پیش رفتم ایرپن ٬ متاسفانه وحشتناکه. اثار جنایت روسها هست.شما فکر میکنید ساختگی بوده؟
    1
    1
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    Tony Arzenta - کی یف، اوکراین
    خیر . این یک جنگ خونین و بی رحمانه است . بحث من اینه که با فیلتر عقل اخبار را دنبال کرد. باید پرسید که چه کسانی منطقه را به اشوب میکشانند . چه اهدافی دنبال میشه . چرا باید تاکنون نیم میلیون کشته و زخمی بشوند . ایا سرباز ۱۸ سال روس و یا اعزامی از اسیای صغیر بیشتر جنایتکاره و باید پودر بشه و یا کشاورز اوکراینی که زندگی معمولی داشته و اکنون باید ضد تانک به دوش بکشاند . از خودت سوال کن که چرا اوکراین و گرجستان را خواستند به ناتو بکشانند و ایا نمیشد حدس زد که عکس العمل خرس روسی چه خواهد بود . در کانادا زبان فرانسه با اقلیت ۲۰ درصدی زبان رسمی است . در اوکراین چه جوریه . و یا اصلا میدانی که چگونه شرق اوکراین با مردم روس تبار در خاک اوکراین تقسیم بندی شد . در خاتمه برنده این جنگ کیه . کمی فکر لازم است
    2
    2
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    اگر ملت با غیرت و وطنپرست و با شرفی داشته باشیم هیچ حساب جاری,پس اندار,بلند مدت,وهیچگونه گشایشی اقتصادی باز نکنند,بعداز مدتی دمش رو کولش گورشو گمُ میکنه,البته در این مواقع کمونیست ها و نوکران پوتین بخوبی شناسائی میشوند
    1
    1
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    سپاس از توجه شما. لطف شما نشان بزرگواری شما هست. / حالا ۲۰-۳۰ سال دیگه، ماهیت چند‌-وجهی این کارزار میان روسیه و اکراین، به‌گونه‌ای صد‌-درصد و کامل، افشا خواهد شد. سلامت باشید ~ وقت خوش
    0
    1
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Tony Arzenta - کی یف، اوکراین
    A) سپاس از توجه و لطف شما. / راستی‌، اگر مجموعه‌ی تجاری‌تفریحی *گلوبوس ~ Globus ~.лобус* در خیابان کرشاتیک همچنان کار می‌کنه، تشریف ببرید، مک‌دونالد میل بفرمایید. / سال ۲۰۰۲ در کی‌یف، *مک‌دونالد مینیو (همبرگر دوبل خوشمزه + سیب‌زمینی‌ سرخ‌شده‌ی فیری + یک لیوان بزرگ نوشابه)* قیمتش بود ۸ گریونا. / دو توضیح رو هم (که البته شما بهتر می‌دونید رو) در کامنت پسین برای یاران ارجمند بگم و این مبحث رو خاتمه بدم. (واژه‌ی *گلوبوس* چند معنی دارد که معنی معاصر آن، *کره‌ی جغرافیایی* می‌‌باشد. / نام خیابان زیبای شهر کی‌یف *کرشاتیک* - حرف ش با تشدید خوانده شود - (Крещатик) ~ (*کرشاتیک ~ Kreshshatik* به‌گویش محلی اکراینی *خرشاتیک ~ Khreshshatik*)، --- *کرشاتیک ~ Kreshshatik* به‌معنی *محل غسل تعمید* می‌باشد، چرا‌که در زمان قدیم، نهری در آن محل جاری بوده که مردم، مراسم غسل تعمید نوزادانشان را آن‌جا برگزار می‌کردند. / (ادامه ....)
    1
    3
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Tony Arzenta - کی یف، اوکراین
    B) دو توضیح. / ۱) مجموعه‌ی بزرگ تجاری‌تفریحی *گلوبوس* در خیابان کرشاتیک شهر کی‌یف، در سال ۲۰۰۰ توسط آلمان ساخته شد. این مجموعه در زیر زمین قرار دارد، چندین طبقه دارد و تمام عرض خیابان را از زیر بهم وصل می‌کند (مثل یک بنای بزرگ -دونبش زیرزمینی-). / ۲) واحد پول اکراین پس از فروپاشی شوروی *گریونا* هست، که در زمان روس تزار، از آنجا که منطقه‌ی شاهزاد‌ه‌نشین کی‌یف(شهر کی‌یف امروزی) بیش از ۴۰۰ سال حاکم و فرمانروای روس تزار و کی‌یف بوده، در آن زمان، *گریونا* هم واحد پول بوده، و هم واحد وزن، که می‌شده معادل ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم (یعنی‌ حدود یک‌چهارم کیلوگرم)، برای همین آن‌زمان وقتی‌ در روس تزار می‌رفتند بازار، به قصاب می‌گفتند؛ *-گریونا- گوشت خوک یا گاو به‌من بدید* ~ یعنی‌ یک‌چهارم کیلو گوشت بدید، و قصاب هم می‌گفته؛ *این گریونا گوشت شما(یعنی‌ یک‌چهارم کیلو گوشت)، قیمتش می‌شه ۲ گریونا. / نام *گریونا* برگرفته از واژه‌ی روسی *گریوا* هست که به‌معنای*یال*(موهای پشت گردن شیر و اسب) می‌باشد. / وقت همگی‌ خوش ~
    1
    2
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۱) در تایید صحبت شما که به گرامی‌ kurosh-h نوشتید، این رو اضافه کنم، که امروز ظهر، نزدیک درب ورودی ساختمان، یکی‌ از همسایه‌هام رو دیدم (بازنشسته‌ی مترو خارکف هست) که ۱۳ ماه پیش، مثل خیلی‌های دیگه، با همسر و دخترش رفتن آلمان و اونجا به‌عنوان جنگ‌زده بهشون اسکان دادن (در یک آپارتمان مستقل در ساختمانی سه‌طبقه‌ای در جایی‌ واقع در شمال غربی آلمان). بهشون اقامت موقت ۲۴ ماهه دادن (مهلتش از مارس ۲۰۲۲ بوده که یک سال دیگه، یعنی تا مارس ۲۰۲۴ هنوز مهلت داره). آلمان اپتدا به خودش و همسرش (و هر کی‌ رفته از اینجا به اونجا) ماهی‌ به هر نفر ۳۵۰ یورو می‌داده، بعد شده ماهی‌ به هر نفر ۴۰۰ یورو، و البته به دخترشون که ۲۴ یا ۲۵ سال داره، آلمان ماهی‌ ۵۰۰ یورو می‌داده. / کفش‌ورزشی که پاش بود رو نشون داد، گفت آلمان بهشون رایگان داده، که قیمتش هست ۱۵۰ یورو! (من مغزم سوت کشید - چون سه سال پیش که اینجا کفش راحتی‌ جدید برای تابستون خریدم -به یورو که بگم- ۱۲ یورو بود قیمتش، که امسال هم الان همون پام هست!). (ادامه ....)
    0
    0
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۲) حالا این همسایه من بعد از ۱۳ ماه مفت‌خوری، با حالت شاکی‌ برگشتن اینجا، چرا؟ چون آلمانی‌ها روسی حرف نمیزنن! و باید به زبان آلمانی‌ (که اینها نمیخوان یاد بگیرن) باهاشون صحبت کرد!. ماهی‌گیری هم مثل اینجا الابختکی نیست، و باید مجوز داشت. کلا در آلمان باید برای هر چیزی مجوز داشت و این خوب نیست! (این دیدگاه همسایم بود که امروز برگشته اینجا). البته یک چیزی، دیشب وقت ورود به خارکف، ایست‌بازرسی خارکف، کمی‌ معطلشون کرده بوده، و این شاکی‌ شده، حالا دیشب که رسیدن، امروز که دیدمش، گفت اقامت موقت آلمانش‌ هنوز تقریب یک سال ازش مونده!، پس می‌تونه ۱-۲ هفته دیگه برگرده اونجا!.
    0
    1
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    بله متشکر از توضیحات ، من قبل از ساخته شدن متروگراد و گلوبوس یادمه همه چیز، قیمت ها رو هم بسیااار زیبا به یاد دارم. در واقع تمام گرفتاری ها و گرونی ها از زمان یوشنکو شروع شد. از کامنتهای شما متوجه شدم به کدوم طرف گرایشتون رو. هیچ مخالفتی هم ندارم چون یه واقعیت محض میباشد. خودم سال ۲۰۰۰ بعد درس و تکلیف از خوابگاه میومدم با تاوریا میرفتم مسافر میبردم بعدش مکدونالد ۱۲ گریو . بنزین ۹۵ لوک ایل ۸۵ کوپک!!! اسلاوا اوکرایینا
    0
    2
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
    سپاس برای یاد‌آوری‌های خاطره‌گونه‌ای که فرمودید. / با این دیدگاه شما؛ *در واقع تمام گرفتاری‌ها و گرونی‌ها از زمان یوشنکو شروع شد.* نیز کاملا موافقم. / اکراین رو دوست داریم و براش همچون زادگاه و وطن، احترام قایلیم، برای همین براش دل‌می‌سوزونیم، چون لیاقت‌ش خیلی‌ بیش از این وضعیتی که به‌ویژه از ۵-۶ سال پیش دچارش شده هست. سو‌مدیریت، ندانم‌بکاری‌های کاکل‌بسری‌ و و و، همگی‌ این سرزمین زیبای اسلاو رو به قهقرا کشوندن. به‌امید روزی که این کشور اکراین، همچون پرچم زیبا و واحد پول بامفهومش، بسان منظره‌ی چشم‌نواز گندم‌زار زرین در زیر آسمانی نیلگون، همراه با صلابت یال شیر، بدرخشه ~ ~ ~ سلامت باشید ~ ~ ~
    0
    1
    شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Adamat گرامی، همین دیروز ۲۴ مارس ۲۰۲۳ با یک خانواده که بتازگی از اودسا Одеса به نروژ آمده اند صحبت می کردم. برایشان یک خانه چهار اطاقه با تمامی امکانات در اختیارشان گذاشته شده است. با سه فرزند شانزده ساله، دوازده ساله و هش ساله و هزاران کرون کمک هزینه زندگی و لوازم خانه که در اختیارشان قرار داده شده است. چون مدرسه کودکان در ماه آگوست شروع می شود، بهمین خاطر این خانواده تصمیم گرفته اند همین فردا ۲۶ می «برای گذراندن تعصیلات تابستانی!» و دیدار دوستان و آشنایان به خانه اشان در Одеса بازگردند! البته هزینه مسافرت را هم دولت نروژ سخاوتمندانه متقبل شده است. خلاصه قند تو دلشان آب می شد. من از شرایط شهر Одеса هیچ خبری ندارم، ولی اگر این خانواده با خوشحالی برای عزیزانشان سوغاتی هم می خرند و برای تعطیلات تابستانی به خانه اشان باز میگردند، آیا Одеса واقعا تا این حد امن است؟ پرسیدنی اینست این جنگ زدگان از چه فرار کرده اند؟ این چه جنگی است که یک خانواده با آسایش خاطر می تواند دست سه فرزند خود بگیرد و برای گذرانیدن تعطیلات تابستانی بازگردد. ناخواسته بیاد فیلم На Западном фронте без перемен افتادم
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۱) گرامی، خیلی‌ ممنون از مورد مستندی که بیان فرمودید. / در پاسخ به پرسش خوب شما؛ *این چه جنگی است که یک خانواده می تواند برای گذرانیدن تعطیلات تابستانی بازگردد* / پاسخ؛ این ماجرای کارزار، در جای‌جای اکراین، نسبی‌ بوده و هست. اکنون آرام‌تر شده، اما در همین خارکف، تا ۳ ماه پیش شدید‌تر بود، و در طی‌ ۲-۳ ماه گذشته، حتا از ماه پیش تا کنون، همچنان صدای انفجار -که منبع آن حومه‌ی شهر و استان خارکف هست- شنیده می‌شه، و آژیر خطر هم روزی ۳-۴ بار شنیده می‌شه. (ادامه ....)
    0
    0
    شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۲) از وضعیت (بندر - شهر و استان) اودسا بی‌خبرم، آشنایی داشتم که همان پارسال رفت از آن‌جا. اما شک ندارم که در طی‌ ۱۵ ماه گذشته، اودسا در مقایسه با خارکف، خیلی‌ خیلی‌ کم‌تر دچار عواقب و پس‌لرزه‌های این کارزار شده باشد. به‌جز شهر‌های خارکف و کی‌یف، در هر جای دیگری که کشور اکراین دچار این کارزار شده، ۷۰-۸۰ درصد، حومه‌ی آن مکان‌ها و یا استان‌شان بودند که دچار عواقب این کارزار شده‌ا‌ند و نه شهرشان. اما در *شهر خارکف*، جاهای اداری، زیرساختی، مکان‌های صنعتی قدیمی‌ و حتا آموزشی فرسوده و قدیمی‌، و مکان‌های مسکونی‌اش، بیش از سایر شهر‌های اکراین مورد حمله هوایی و زمینی‌(از راه دور) قرار گرفته است. (ادامه ....)
    0
    2
    شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۳) در پاسخ به پرسش خوبی که فرمودید؛ *این جنگ زدگان از چه فرار کرده اند؟* / پاسخ؛ الف) خیلی‌ها با شنیدن انفجار‌ها و بویژه پروپاگاندای شدیدی که در شبکه‌های اجتماعی می‌شد و اذهان عمومی‌ رو بیش از آنچه‌که می‌بود خراب می‌کرد، ترسیدن، و از آن‌جا که درب اروپای جهان اول را به‌روی خود باز دیدند، از اینجا رفتند، که هم فال باشد و هم تماشا!، چون بوی کباب هم شنیدند!، پس هم چون ترسیدند، و هم بیش از آن، درب بهشت اروپا را باز دیدند، و طمع کردند!. (ادامه ....)
    0
    1
    شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۴) ب) (ادامه ....) / همسایه‌ی کناری من، ۱۴ ماه پیش با همسر و فرزندش رفت لهستان. خودش راننده تریلی هست که سالی‌ ۲ بار می‌رفت کل اروپا. از ۱۴ ماه پیش تا کنون، همسر و پسرش در یک هتل واقع در آلمان یا کشور دیگر اروپایی درجه یک -مفت و مجانی‌- ساکن هستند و خوراک و پول توجیبی رایگان از آن دولت می‌گیرن، خودش هم در لهستان هست. قصد برگشت هم ندارد!. چون هر سه‌شان -مثل خیلی‌های دیگه- در اروپا کنگر خورده و لنگر انداخته‌ا‌ند، اما پس از ماه مارس ۲۰۲۴، دیگه از مفت‌خوری خبری نخواهد بود!. / سلامت باشید وقت خوش
    0
    1
    شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Adama گرامی، این توریست های اوکراینی نه شباهتی به جنگ زدگان ندارند، حتی کسر شأن خود می دانند که بهمراه سایر پناهجویان سر کلاسهای زبان آموزی مخصوص مهاجرین بنشینند و آنهاییکه دیپلم(یازده سال تحصیل) دارند در دانشگاه پذیرفته می شوند. هزینه های زندگی برای ما که تمام عمر(بیش از چهل سال) را در این کشورهای اسکاندیناوی به سر برده ایم واقعا کمر شکن شده است. اما اوکراینی ها تنها جنگ زدگانی هستند که بلیط اتوبوس مجانی دارند، درهای دانشگاهها برویشان باز است. تمامی اطلاعات به زبانشان ترجمه شده است. و همانطور که نوشتم خرج تعصیلات تابستانی هم دریافت می کنند، برای دیدار بستگان در اوکراین! هم دریافت می کنند. یعنی با ما تحت افتاده اند توی روغن. اروپا مبالغ بسیار سرسام آوری برای نشان دادن حمایت و پشتیبانی از اوکراین هزینه می کند. البته ناگفته نماند این مبالغ که شامل تأمین کرایه خانه، کرایه هتل(که شما فرمودید)، مواد غذایی، هزینه های آموزشی و تحصیلی، خدمات درمانی و رفاهی، و سایر هزینه ای زندگی، را من به آبی تشبیه می کنم که در آسیاب اقتصادی خود این کشورها می چرخد.
    0
    1
    شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    توصیه می کنم اگر صاحب فرزند هستید از این موقعیت استفاده کنید. اگر شما در رشته های پزشکی و یا زیر مجموعه آن فارغ التحصیل شده اید باز فرصتی عالی برایتان است. چون معادل شازی مدارک تحصیلی شما با کمترین وسواس تأیید می شود! و می توانید بسرعت کار کنید. بجرأت می توانم ادعا کنم که دیگر در فروشگاهها و مراکز خرید شهرهای اروپا شما فقط زبان روسی می شنوید. یعنی تنها قشری که استطاعت خرید پوشاک و مواد غذایی را دارند. از رنگ و رویشان و لبخندی که بر لبانشان است من شک دارم که اینها اصلا جنگ دیده باشند.
    0
    1
    شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    گرامی، سپاس برای تمام مواردی‌ که بازگو داشتید. این روندی که برای این به‌ظاهر جنگ‌زدگان ایجاد شده، دیر یا زود به حساب و کتاب کشیده می‌شه و ۷۰-۸۰ درصدشون رو از اروپا بیرون می‌کنن -منجمله از کشورهای اسکاندیناوی که ۴ دهه تاکنون مقیم هستید و سرد و گرم روزگارچشیده‌ی آن. / من از سال ۲۰۰۴ تا انتهای ۲۰۱۲، اینجا (خارکف) متاهل رسمی‌ بودم، همسر سابقم روس بودند، اما چون نخواستم بچه‌دار شیم، پس از ۸ سال زندگی مشترک، به‌خواست ایشون جدا شدیم (نخواستم بچه‌دار شیم، چون خودم ۲۲ سال پیش، در اصل بخاطر اشتباهات والدینم که در دوران کودکی و نوجوانی و اوایل جوانی‌ سر من انجام داده بودن، از سیستم و محیط اونها به اینجا مهاجرت کردم، برای همین همیشه از اینکه پدر بشم می‌ترسم، می‌ترسم که من هم بشم والدینی نادان. بگذریم. / سپاس از راهنمایی و دلسوزی شما. تحصیلات پزشکی‌ ندارم. تحصیلات و فعالیت‌هام -در طی‌ ۲۵ سال گذشته-، در زمینه‌های هنری و ادبی‌ (گرافیک و زبان‌شناسی‌ و مترجمی) بوده، که حال اما بخاطر عصر دیجیتال و هوش مصنوعی‌اش، تقاضا برای‌شان کم شده. سلامت باشید ~ وقت خوش
    0
    1
    یکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    برایتان بهترین ها را آرزو دارم، از حسن اعتماد شما در به اشتراک گذاشتن تجربه زندگی اتان بی نهایت تشکر می کنم. اگر کمک و یا اطلاعاتی لازم داشتید، در همین کامنت تماس بگیرید. با خوشحالی در خدمت هستم. چون نمی دانم آیا این سایت امکان برقراری ارتباط مستقیم بین کاربران خود را برقرار می کند یا نه.
    0
    1
    یکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    سپاس فراوان برای لطف و محبت و معرفت شما گرانقدر. / همیشه وظیفه‌ی خودم می‌دونم که تجربیات زندگی‌ رو مطرح کنم، و از تجربیات شما و همگی‌ نیز بسیار درس می‌گیرم. / بنده نیز آرزوی بهتری‌ها را برای شما بزرگوار و همگی‌ گرامیان دارم. سپاس فراوان از دیدگاه مهر و بزرگواری شما ~ سلامت باشید ~ وقت خوش ~
    0
    1
    دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.