العربیه: از زمان همهگیر شدن بازیهای کامپیوتری در اواخر دهه هشتاد میلادی، برآوردهای غیر دقیق و عموما بدون پشتوانه پژوهشی علمی مدعی شدهاند که آنها برای سلامت روان انسان ضرر دارند. بر این اساس، کشورهایی مثل چین و ژاپن برای مدت بازی کامپیوتری در طول روز سقف مجاز تعیین کردهاند.
با این وجود، اخیرا پژوهشی نشان داد که بازیهای کامپیوتری نه تنها ضرر ندارند، که حتی میتوانند مفید باشند. محققان دانشگاه آکسفورد از طریق بررسی چهلهزار بازیکننده کامپیوتری شواهدی یافتند که نشان میدهد طول مدت بازی هیچ تاثیر منفی بر بازیکنندگان نمیگذارد.
پرسشنامهای به هر یک از بازیکنندگان داده شد که در آن سطح رضایت از زندگی و سطوح احساساتی مانند شادی، غم، خشم و ناامیدی مورد سنجش قرار گرفت. همچنین از آنها پرسیده شد که آیا به دلایل سالمی مانند سرگرمی یا معاشرت با دوستان بازی میکنند، یا اینکه موارد «نگرانکنندهتر»ی مانند اجبار برای برآوردن اهداف تعیینشده توسط بازی آنها را به جلو میراند.
پژوهشگران شواهد قطعی پیدا کردند که نشان میدهد میزان بازی واقعاً هیچ تأثیری بر تغییرات رفاهی ندارد. آنها دریافتند که «دلایل» بازی کردن بسیار بیشتر از «مدت» بازی کردن بر بهداشت روان بازیکنندگان تاثیر میگذارد.
به گفته رهبر تیم تحقیقات آکسفورد: «اگر بازیکنندگان به خاطر دوست داشتن بازی میکردند و نه برای اینکه احساس اجبار میکردند، در مجموع احساس بهتری داشتند. امر تعیینکننده درباره تاثیر بازیهای کامپیوتری بر سلامت روان، رویکرد بازیکنندگان در قبال امر بازی کردن است.»
پژوهش آکسفورد از آنجایی اهمیت پیدا میکند که جامعه آماری آن نسبتا بزرگ و قابل اتکا بوده است، چرا که سه غول بزرگ بازیهای کامپیوتری یعنی سونی سازنده «پلیاستیشن»، نینتندو سازنده «سوییچ»، و مایکروسافت سازنده «اِکسباکس» به محققان اجازه دادند بدون هیچ محدودیتی به مدت شش هفته به دادههای آنها دسترسی داشته باشند و رفتارهای بازیکنندگان را بررسی کنند.
+6
رأی دهید
-1
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.