یادی از پدر، مادر و دختر ۲۲ساله شان که همگی در یکروز به اتهام بهائی بودن اعدام شدند

خانواده اشراقیایران وایر: کیان ثابتی
«خبر اعدام خانواده‌ام، هر سه تا با هم، مثل ضربه ناگهانی یک پُتک بود به سَرم، تا چند روز هیچ چیزی نمی‌تونستم بخورم. جسمم هیچ چیزی را نمی‌پذیرفت. در شوک کامل بودم. امروز احساس خوبی دارم؛ چون خانواده‌ام تا پای جان بر سر اعتقادشان ایستادند و به من، فرزند‌شان و هزاران نفر دیگه یاد دادند که هیچ‌گاه تسلیم ظلم و بی‌عدالتی نشوند؛ حتی اگر جان خود را از دست بدهند. اهداف بزرگ، فداکاری‌های بزرگ می‌خواهد.»

این‌ها سخنان «ناهید اشراقی» است. پدر، مادر و خواهر جوان او به‌طور هم‌زمان در خرداد ۱۳۶۲ به‌خاطر اعتقاد به آیین بهایی در شهر شیراز اعدام شدند.
خانواده اشراقی که بودند؟از راست :عزت جانمی ( ۵۷ ساله) - عنایت الله اشراقی ( ۶۲ ساله) - رویا اشراقی ( ۲۲ ساله ) به اتهام بهایی بودن اعدام شدندناهید اشراقی می‌گوید: «پدرم، عنایت‌الله اشراقی و مادرم، عزت جانمی هر دو در نجف‌آباد اصفهان از والدینی بهایی به‌ دنیا آمدند. پدرم متولد سال ۱۳۰۰ و مادرم متولد ۱۳۰۵ بود. پدرم پس از پایان سربازی در شرکت نفت استخدام شد. اولین محل خدمت او بندر بوشهر بود. او اغلب مرخصی‌هایش را در منزل پدری‌اش در اصفهان می‌گذراند. در طی همین رفت‌وآمدها، پدر و مادرم با هم آشنا شدند که این آشنایی منجر به ازدواج آن دو با یک‌دیگر در سال ۱۳۲۶ شد.»

او ادامه می‌دهد که پس از به دنیا آمدن فرزند دوم‌، پدرش تقاضای انتقال داد و با موافقت شرکت نفت به کازرون منتقل شدند. در سال ۱۳۳۶، خانواده اشراقی به شیراز نقل مکان کردند و مدت ۱۳ سال در این شهر سکونت گزیدند.

ناهید در مورد خواهرش می‌گوید: «ما پنج خواهر و برادر بودیم. رویا فرزند چهارم خانواده و در سال ۱۳۳۹ در شهر شیراز به دنیا آمد. او چند کلاس اول ابتدایی را در شیراز خواند و سپس با انتقال پدر به تربت حیدریه، بقیه دوره ابتدایی را در آن شهر گذراند. سرانجام، پدرم به مشهد منتقل شد و خانواده‌ام ساکن مشهد شدند.»

در سال ۱۳۵۷، رویا در رشته دامپزشکی دانشگاه پهلوی شیراز پذیرفته شد و برای تحصیل و زندگی راهی آن شهر شد. پدرش هم پس از سال‌ها خدمت در شرکت نفت ایران بازنشسته شد و همراه همسر و دختر دیگرش به شیراز بازگشت.  
زندگی در شیراز
سرانجام پس از سال‌ها کار و سکونت در شهرهای مختلف، زندگی خانواده اشراقی در شیراز به ثبات رسید. آنان در منزلی که در دوره قبلی سکونت‌شان در شیراز خریداری کرده بودند، ساکن شدند. سه تا از فرزندشان در خارج از کشور ساکن بودند، رویا مشغول تحصیل بود و پدر و مادر هم دوران بازنشستگی را در آرامش می‌گذراندند.

اما این آرامش نسبی طولی نکشید که با قطع حقوق بازنشستگی پدر و اخراج رویا از دانشگاه به دلیل بهایی بودن به هم خورد. از طرف دیگر، اعدام و دستگیری بهاییان در شهرهای مختلف ایران آغاز شده بود. دامنه دستگیری و اعدام‌ها به شیراز هم کشیده شد. املاک متعلق به جامعه بهایی شیراز به تصرف کمیته‌های انقلاب درآمد. این وضعیت، فرزندان خارج از کشور خانواده اشراقی را نگران  حال پدر و مادرشان کرده بود. آنان از والدین‌شان خواستند تا به خارج از کشور بیایند.

ناهید اشراقی می‌گوید: «پدر و مادرم مخالف ترک ایران بودند. پدر می‌گفت، الان جامعه بهایی در ایران تحت فشار است و بهاییان برای تحمل این فشارها احتیاج به کمک هم‌دیگر دارند. ما نباید از سختی‌ها فرار کنیم، باید کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم. پدر و مادر از ما خواستند تا رویا و رزیتا را تشویق به خروج از کشور کنیم؛ ولی آن‌ها هم مخالف بودند و می‌گفتند در این شرایط که بهاییان احتیاج به همراهی و همبستگی دارند، ما چطور می‌توانیم برای راحتی خودمان از ایران برویم.»
نخستین بازداشت خانواده اشراقی
در دوران جنگ، خانه اشراقی‌ها میزبان خانواده‌های جنگ‌زده بهایی بود که زندگی خود را از دست داده و آواره شده بودند. خانواده‌های جنگ‌زده تا پیدا کردن مکان مناسب برای زندگی در منزل عنایت اشراقی ساکن می‌شدند و خانواده اشراقی از آن‌ها پذیرایی می‌کردند.

بر اثر رفت و آمدهای مکرر به منزل اشراقی‌ها، صبح روز ۵ آذر ۱۳۶۰ ماموران سپاه به منزل اشراقی حمله کردند و عنایت اشراقی و همسرش، عزت خانم را به همراه دختران‌شان، رویا و رزیتا و دو میهمان بازداشت کردند. بازداشت‌شدگان را به مرکز سپاه پاسداران منتقل و پس از سه روز آن‌ها را آزاد کردند.
کارت زندان عنایت الله اشراقی، اتهام (بهائی بودن) خط کشیده شده استدومین بازداشت خانواده اشراقی
در روز ۸ آذر ۱۳۶۱، ماموران سپاه به منازل تعدادی از بهاییان شیراز هجوم برده و ۴۱ شهروند بهایی را دستگیر و به بازداشت‌گاه سپاه پاسداران شیراز انتقال دادند.  

در بین بازداشت‌شدگان، رویا اشراقی ۲۲ ساله همراه با پدر و مادرش دیده می‌شدند. ماموران شبانه به منزل خانواده اشراقی هجوم آورده و پس از سه ساعت بازرسی، هر سه تن را با رفتاری توهین‌آمیز سوار اتومبیل کردند. سپس آن‌ها را به بازداشت‌گاه سپاه بردند و پس از مدتی ناسزاگویی، پدر را به بند مردان و مادر و دختر را به بند زنان منتقل کردند.

خانواده اشراقی را با چشمان بسته در کنار هم بازجویی می‌کردند و با تحقیر و توهین یکی از آن‌ها سعی می‌کردند، عضو دیگر خانواده را تحت فشار قرار دهند یا ادعاهایی را به دروغ از قول یکی از اعضای خانواده برای فرد دیگر خانواده بازگو کنند. یک روز در حین هواخوری، ناگهان رویا را از بلندگو احضار کردند. وقتی او را از هواخوری بردند، نگهبانان در نزدیکی عزت، مادر رویا، با هم طوری گفت‌وگو کردند که او بشنود؛ آن‌ها گفتند که زندانی را برای تعزیر (شلاق زدن) به سلول برده‌اند. رویا پس از چند ساعت به سلول برگشت و تعریف کرد که مرا چهار ساعت با چشمان بسته به اتاقی بردند. هر از چند مدتی بازجو می‌آمد و مرا تهدید به شکنجه و اعدام می‌کرد. به من گفت که والدینت تبری کردند؛ تو هم اگر تبری کنی، الساعه هر سه نفر آزاد خواهید شد. من گفتم بهایی هستم و تبری نمی‌کنم. او مرا به‌خاطر این حرفم تهدید به شلاق کرد. ولی در طی چهار ساعتی که در آن اتاق بودم، شلاق نخوردم.

سرانجام در ۱۴ دی ماه، خانواده اشراقی و تنی چند از بهاییان بازداشت شده را از بازداشت‌گاه سپاه به زندان عادل‌آباد منتقل شدند.
کارت ملاقات زندان رویا اشراقی ، اتهام «ب» نوشته شده است که اشاره به بهائی بودن استمرحله بازپرسی
زندان عادل‌آباد، آغاز بازپرسی و دادگاه بازداشت‌شدگان بود. مرحله بازپرسی توسط دادیارها انجام می‌گرفت و تمرکز آن‌ها به توبه و تغییر عقیده بود. در پایان بازپرسی، برای تعدادی از زندانیان تا زمان دادگاه قرار وثیقه تعیین کردند؛ «عنایت‌الله اشراقی»، یکی از این گروه بود.

اما او درخواست وثیقه را رد کرد و گفت که من را با همسر و دخترم گرفتند و آزادی بدون آن‌ها را نمی‌پذیرم. من فقط یک خانه برای وثیقه دارم، آن هم وثیقه آزادی هر سه نفر ما خواهد بود.
کارت ملاقات زندان عزت جانمی، اتهام ب منظور بهایی بودن ذکر شده استدر زندان
رویا، دختری زیبا، شاداب و احساساتی بود. او دختری مهربان و دوستدار حیوانات بود. او به همه زندانیان صرف نظر از عقیده یا جرم‌شان محبت می‌کرد، به همین خاطر، همه او را دوست داشتند. پیرزنی مریض احوال به نام «ننه مریم» به جرم قتل در زندان بود. او هیچ ملاقات‌کننده‌ای نداشت و رویا به سلول او می‌رفت و از او پرستاری می‌کرد. رویا به دهانش غذا می‌داد و برایش دارو تهیه کرد. سرانجام، ننه مریم مدتی خوب شد و پس از اثبات بی‌گناهی از زندان آزاد شد.  
دادگاه بهاییان شیراز
پرونده آن دسته از زندانیان که توبه نکرده و یا نتوانسته بودند در طی دوران بازپرسی وثیقه مناسب را تهیه نمایند، به دادگاه ارجاع شد. در همین زمان، روزنامه محلی «خبر جنوب» در ۲۳ بهمن ۱۳۶۱، خبری درز کرده از دادگاه انقلاب را منتشر کرد که حاکی از محکومیت ۲۲ تن از بهاییان شیراز به اعدام بود. در روز ۳ اسفند، حجت‌الاسلام «قضایی»، حاکم شرع شیراز در گفت‌وگویی تحت عنوان «به بهاییان تذکر می‌دهم، به دامن اسلام بیایند»، خبر مزبور را تایید و اعلام کرد.

بهاییان در پایان جلسه دادگاه در برابر پرسش حاکم شرع قرار می‌گرفتند: «اسلام یا اعدام؟» عنایت‌الله، عزت و رویا، هیچ‌کدام حاضر به انکار دین خود نشدند و حکم اعدام را پذیرفتند. یکی از هم‌بندی‌های رویا از قول او واقعه دادگاه را چنین تعریف می‌کند: «حجت‌الاسلام قضایی بعد از قرائت کیفرخواست، از او می‌خواهد که از اعدام یا اسلام یکی را انتخاب کند. رویا می‌خندید و می‌گفت، من گفتم اسلام را قبول دارم؛ اما بهایی هستم. قضایی هم با عصبانیت گفت، گمشو بیرون! من هم بیرون آمدم؛ اما ناگهان یادم افتاد که از او تشکر و خداحافظی نکردم، لذا دوباره در را باز کردم و گفتم، ببخشید حاج آقا که وقت شما را گرفتم، خداحافظ. آقای قضایی بیشتر عصبانی شد و در حالی که دندانهایش را روی هم فشار می‌داد، گفت، برو بیرون، برو!»

در روز ۲۲ خرداد ۱۳۶۲، دادستان کل، حجت‌الاسلام «میرعماد» با زندانیان بهایی دیدار کرد. او به زندانیان اعلام کرد، مرحله استتابه از فردا برای شما آغاز می‌شود. یعنی شما باید از چهار مرحله برای ارشاد عبور کرده و اسلام آورید، در غیر این صورت اعدام خواهید شد. از فردای آن روز، جلسات استتابه آغاز شد ولی بهاییان چهار شهادت‌نامه را امضاء کردند، به این معنی که حاضر به توبه و تغییر دین نیستند.
خبر اخراج عنایت الله اشراقی از شرکت نفتاعدام خانواده اشراقی و اتفاقات بعدی
چند ساعت پس از غروب آفتاب ۲۶ خرداد ۱۳۶۲، عنایت‌الله اشراقی در سن ۶۲ سالگی به همراه پنج زندانی بهایی دیگر در میدان چوگان شیراز به دار آویخته شدند. دو روز بعد، ساعت ۵ بعد از ظهر روز ۲۸ خرداد، عزت جانمی و دخترش، رویا در طی ملاقات از اعدام همسر و پدرشان مطلع شدند. پس از ملاقات در راه بازگشت به بند، این مادر و دختر و هشت زن بهایی دیگر را از سایر زندانیان جدا و سوار مینی‌بوس کردند. غروب همان روز، این ده زن بهایی در میدان چوگان به دار آویخته شدند. در زمان اعدام، عزت جانمی اشراقی ۵۷ و دخترش، رویا اشراقی ۲۳ ساله بودند.

چهار ماه بعد، منزل مسکونی خانواده اشراقی به حکم دادگاه انقلاب مصادره شد. مراجعات تنها دختر خانواده به مراجع ذی‌صلاح بی‌فایده بود. این منزل در سال ۱۳۷۱ به همراه چند منزل دیگر تخریب و از طرف بنیاد مستضعفان به مزایده گذاشته شد. هم اکنون ساختمان چند طبقه «دلتا» بر زمین مصادره شده منزل خانواده اشراقی ساخته شده است.
+249
رأی دهید
-24

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    بله این است دین رحمت و رئوفت! آتش به قبرت ببارد خمینی!
    8
    265
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه

    این انسانهای شریف و بیگناه به جوخه مرگ سپرده شدند و لکه ننگ دیگری بر کارنامه سیاه حکمت جهل و جنون افزوده شد.
    6
    221
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
    ۱۰۵
    iranstrong - مریخ، یمن

    [::فضول میرزا - استکهلم، سوئد::] دوست عزیز اول اینکه جنایت همیشه محکومه . دوم اینکه شما این بهایی ها رو اینطور نبین که مظلوم نمایی میکنن قدرت دستشون بیاد همه ما رو بیجاره میکنن بدتر از آخوند باید بری توشن تا ببینی جه موجوداتی کثیفی هستن خود موضوع بهاییت هم پشتش انگلیس و اسراییل هست که جز نابودی ایران هیج چیزی نمی خوان . در ضمن کاش در این سایت اسراییلی انگلیسی یادی میشد از کسانی که اتفاقا مسلمان بودن و جان دادن برای حفظ ایران که من و شما الان عربی حرف نزنینم همونها که شهید شدن برای ایران . این سایت هم مطالبش کاملا مشخصه که از کجا خط میگیره . یک خبر درست توش نیست . فقط و فقط برای انحراف افکار ما و این امتیاز دهی هم به خبرها فقط برای امار گیری هست تا بدونن ما به چی فکر میکنیم برای اخبار سازی . دز ضمن بنده نه ساندیس خورم نه چپی نه راستی نه اصول گرا وووو بیخودی انگ نزنید که زیر پرچم هیچ منفعت طلبی سینه نمیزنم . من فقط یک ایرانیم زنده باد ایران چشم دشمناش در بیاد .
    239
    22
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
    ۶۰
    کافر۱۲ - لندن، یونان

    من سال ۶۴ تو بند اعدامیا بودم جرمم مسیحی شدن بود شهردار سلول یک عزیز بهای بود بهش میگفتیم دای اسمشو یادم نمیاد روز اول که بعد ۱۹ ماه از زندان دادستانی انقلاب اونجا رفتم دندهام شکسته بود پاهام بخاطر شلاق ورم کرده بوی عفونتش خودم اذیت می‌کرد دایی ازم مراقبت می‌کرد روز اول بهش گفتم میدونی من مسیحی هستم خندید گفت هممون عاشقیم یک ماه بعد بردنش اعدام
    21
    161
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
    ۴۳
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    بهائیت اصلاحاتی در اسلام بوجود آورده و دستوراتی داره از جمله برابری زن و مرد و خیلی موارد دیگه که باعث میشه بساط آخوندها جمع بشه و درست به این دلیل هست که ملاهای مفتخور اینقدر مخالف دین بهائیت هستند
    11
    173
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
    ۴۲
    Momiji - توکیو، ژاپن

    ظلم پایدار نمی مونه . لعنت بذات کثیف و متعفن و مُشمئز کننده هر چی آخونده با اون مذهب سرتاپا فریب و دروغ و فسادشون . این انگل‌های سربار و از خود راضی ، از صدر اسلام تا کنون جز ، دین پوسیده و نخ نمای مسخره خودشون ، هیچ مذهب و آئین دیگری رو قبول نداشتند . ولی یکبار گفتم که این عن قلاب اگر هر بدی داشت ، این خوبی رو داشت که مردم فهمیدند ، شیعه جز خدعه و نیرنگ و فساد و جنایت هیچ چیزی برای جامعه نداره و فقط شده یک شغل نون و آبدار ( اونهم بخاطر وجود یک مشت مردم خرافه پرست و زود باور ، فریبخور ) برای یک مشت آخوند تن پرور و عُمال پاچه خوارشون !!
    4
    142
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
    ۳۲
    Pahbod666 - لندن، انگلستان

    [::iranstrong - مریخ، یمن::]. چرا حرف مفت؟.نابودی ایران توسط یک دین انجام میشه و اون اسلام عربی هست.دلیل کینه و دشمنی تو و اربابانت با بهائیت اینه که این دین پنانسیل این رو داره بساط شیعه گری و آخوند و اسلام سیاسی رو از ایران ریشه کن کنه و جایگزینش بشه و براحتی دکان شما آخوندها و مذهبیون رو تعطیل کنه .هر کس هم این دین رو استارت زد خوب کاری کرد چون دقیقا طبق طرز فکر و سبک و فرهنگ زندگی اکثر ایرانیها ساخته شده که بر هلاف مسلمانان واقعی هیچ تعصبی روی دین ندارند و میخواهند آزاد و‌امروزی زندکی کنند ولی در عین حال بدلایل متعدد نمیتوند‌ علنا کاملا بی خدا و بی دین بودن رو بپذیرند.
    4
    122
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
    ۵۴
    مهدی52 - روتردام، هلند

    هموطنهای بیگناه ما یادشان گرامی. به قول شهبانو فرح پهلوی ( نور بر تاریکی پیروز است)
    3
    120
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
    ۵۴
    Ahoora Mazda - اکلند، نیوزلند

    [::iranstrong - مریخ، یمن::]. پاچه شماره ۳۹
    4
    60
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
    ۵۹
    رها از جهل - اوین، ایران

    اسلام با همین رویکرد بر کشور ما تحمیل شد. تنها مذهبی که هنوز در قرن 21 خون و خشونت و جنایت از احکامش میریزد اسلام ناب محمدی است!!!
    1
    88
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
    ۵۹
    رها از جهل - اوین، ایران

    درود به شرف این مرد که در قبال پیشنهاد ترک وطن گفته بود: («.. الان جامعه بهایی در ایران تحت فشار است و بهاییان برای تحمل این فشارها احتیاج به کمک هم‌دیگر دارند. ما نباید از سختی‌ها فرار کنیم، باید کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم.) قابل توجه ایرانیان بلانسبت وطن پرستی که بدون هیچ مشکل و هیج تهدیدی حق و حقوق خود را به یک مشت لاشخور متحجر واگذار و چمدانها را پیچیده جلای وطن کردند و الان در خارج سرزمین پدری خود از پشت کامپیوتر چسناله های وطن پرستی سر میدهند!!!
    4
    78
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
    ۶۲
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    حرف مفت که کنتور ندارد. بهائیت ساخت اسرائیل است. ولی ۲۰۰ سال قبل ازاسرائیل وجود داشتند.اگر یک انشعاب درست و حسابی‌ در اسلام وجود دارد. یکی‌ این‌ها یکی‌ یزیدی ها. صرف نظر از عقیده به امام زمان که با این ادعا در حقیقت ادعا آخوندا را زیر پرسش می‌‌برند. "آخوند‌ها خود را نایب امام زمان می‌‌داند" .چند قوانین رفرم و سوسیال داشتند.که اروپا بعد از جنگ دوم جهانی‌ این رفرم‌ها ایجاد کرد. همه آن با نام ۱۰۰ قانون طلاهی بهائیت در دست رس همه است. وقتی می‌‌خوانی انگار خواسته مردم آلمان در زمان وایمار است. اولین ضربه را با قانون نماز میت گذاشتند. هر کسی‌ می‌‌تواند نماز میت را اجرا.حتما نباید آخوند باشد. دادن خمس و ذکات به آخوند حرام است. باید با آن خانه سالمندان ایجاد کرد. آزار حیوانات حرام است .این را حزب سبز آلمان ۲۰۰ سال بعد کشف کرد.
    18
    53
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
    ۶۲
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    ادامه: چند زنی حرام است. دختران به همان اندازه پسران حق تحصیل آموزش و شاغل بودن دارند. بیمارستان‌ها باید برا همه و مجانی باشند. می‌‌دانستید ما برا اولین بار در ایران در زمان ناصرلدین شاه مدرسه در قزوین برا دختران داشتیم؟ توسط بهاهی‌ها ایجاد شد.و یک بیمارستان مجانی برا همه. رفرم سوسیال بهاهی‌ها آنقدر محبوب شده بود.که کایزر آلمان و امپراطور فرانسه طی‌ مکاتبات با قجار خواستار از بین بردن بهاهی ‌ها شدند. با کمال تاسف بهائیت ستیزی حتی در میان روشنفکر‌ها ما هم وجود داشت. شاید کمتر کسی‌ می‌‌داند صادق هدایت و کسروی هم تا حدی بهاهی ستیز بودند. اگر بهاهی موفق می‌‌شدند.شاید ما هم یک مارتین لوتر ایرانی‌ داشتیم و امروز آنقدر آگاه و زر نمی‌‌زدیم. بهاهی ساخت اسرائیل است.خلخالی درود می‌‌فرستاد. ببین فامیل این راسو راستگو دروغگو نیستی‌؟ او هم چند روزی گیر داده به بهاهی بابی و شیخیه
    8
    53
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
    ۱۰۵
    iranstrong - مریخ، یمن

    اون کسانی که از بهییت تعریف میکنن تشریف ببرید داخلشون تا ببینید چطورین اینها هم بک اپ جمهوری اسلامیه خیلی هم موزی هستن و حـ... . بالا پایین این بهایی ها رو هم شخصا رفتم دیدم قصه نگید .
    83
    1
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
    ۵۴
    مهدی52 - روتردام، هلند

    [::iranstrong - مریخ، یمن::]. دوست عزیز کسی راجب بد یا خوب بودن دینشان چیزی نگفت همه ما ایرانی هستیم و اول به ایرانی بودنمان افتخار میکنیم وبعد در همه ادیان افرات و طفریت وجود دارد.
    0
    54
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
    ۵۶
    دانای نادان - آمستردام، هلند

    بهائی‌ها نجس، آمریکا شیطان، اسراییلی‌ها کثیف، سنی‌ها گمراه، غرب کافر. فقط من خوبم،مسلمان، اونم فقط از مدل شیعه ش. مسخره‌های بی‌شرف
    1
    57
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
    ۴۰
    Chokam - ری، ایران

    اینا خودشون دو گروه شدن ، صبح ازل و بهالله و بینشون قتل عامها صورت گرفت تااینکه عثمانی بهالله رو به اسرائیل تبعید کرد و شیخ ازل رو به قبرس، تا از هم دور باشن اینقدر دعوا نکنن. شما توی تاریخ هر کشوری زیر و رو کنید یه چیزی پیدا میکنید، بچسب به الان، همین الان ۲۰۰ نفر هر روز توی اوکراین کشته میشن انجا که بهایی و اسلام نیست
    37
    2
    دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
    ۴۳
    Ashkan60 - لندن، انگلستان

    تو شرف افرادی که این جنایتهای حاکمیت را تأیید و از آن حمایت میکنند! در میان هیچ موجودی پست تر از یک ملا و حامیانش پیدا نمیکنی
    0
    37
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۲
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. گرامی، در نوشتن کامنت ها باید دقیق باشیم، اولا کدام قتل عام ؟ در اولین روزهای اظهارامر، حضرت بهآلله سه اعلان عمومی دادند، اول آنکه: "سیف (شمشیر) مرتفع است" این به عنوان اعلان پایان جنگ و خونریزی بود. درثانی، میرزا یحیی بیست سال بعد از وفات حضرت بهآلله زنده بود، کسی کرامتی از ایشان دید ؟ از ادعایش چیزی باقی مانده ؟ با احترام و مهر.
    0
    18
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
    ۴۰
    Chokam - ری، ایران
    [::Azadi9 - پاریس، فرانسه::]. دوست عزیز این دعواشون الان نیست،قدیمه، خودتون میگین 'پایان جنگ و خونریزی' پس حتمایه جنگ و خونریزی بود که پایان داشت. علت تبعیدبهالله هم همون جنگ و خونریزی بود، تا این دو شاخه باب مثل شیعه وسنی نیفتن جون هم، توی کامنت بالاذکرکردم ازکتاب بابی ها در عصرناصری نوشته سلیمان نظیف،
    15
    2
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
    ۵۹
    یا فاطمه زهرا - میلان، ایتالیا

    تنها چیزی را که در مورد این فرقه ظاله میدانم این است که ازدواج با محارم در اینها آزاد است. همسایه بهائی داشتیم که دایی با خواهرزاده خودش ازدواج کرد. چون خودم شاهد بودم، حقیقت است.
    40
    0
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
    ۷۸
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    تا بامروز من با هر فرد بهایی که بر خورد داشتم همه انها را انسانهای پاک و شریف دیدم.حال حکومت فعلی اسلامی چرا با انسانهای پاک سر جنگ دارد باید ریشه انرا در تاریخ جستجو کرد . اخوند جماعت امکان نیست با انسانهای صاحب منش و شخصیت درونی کار و ارتباط داشته باشد .
    1
    16
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. گرامی، منظور جنگ مسلحانه بابیان با قوای دولتی بود، چونکه قبل از اعلان این حکم اصلا اختلافی بین میرزا یحیی و حضرت بهالله در میان نبود و در واقع از این نقطه به بعد مخالفت میرزا یحیی با حضرت بهآلله شروع شد و در خاتمه هم ثابت شد موعود آیین بابی و مظهر کلی الهی کی هست. فقط کافیست که عکس تشییع جنازه میرزا یحیی نگاه کنید تا به تعداد انگشت شمار پیروانش پی ببرید. با احترام و مهر
    0
    12
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    . [::یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک::]. برادر مکتبی ! با اینکه چندین بار احکام ازدواج در آیین بهایی رو در جواب به دروغ های شرم آور تو نوشته ام باز هم به نشر اکاذیب ادامه میدی. خودت حالت بد نمیشه موقع نوشتن این کامنت های سر تا پا دروغ ؟!
    0
    18
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    اکتبر ۲۰۰۹ : بیت العدل اعظم به وضوح بیان داشته‌اند که یک بهائی مجاز نیست با مادر و یا پدر خود و با خواهر و برادر آنان و اجدادشان، و با برادر و یا خواهر خود و فرزند و فرزندزادگان آنان و با پسر و یا دختر خود و فرزند و فرزندزادگان آنان ازدواج کند. هم‌چنین ازدواج با طبقات مشابهی از خویشاوندان که به سبب پیوند ازدواج به وجود آمده - مانند نامادری، ناپدری، نادختری و ناپسری، یا عروس، داماد، مادر زن یا پدر زن و مادر شوهر یا پدر شوهر - و یا موارد دیگری که با پیوندهای قانونی و اجتماعی مانند فرزندخواندگی که موجب تشکیل یک خانواده مشترک می‌شود، جایز نیست. بهائیان، علاوه بر این ممنوعیت‌ها، باید مراقب باشند که بر خلاف رسوم و قوانین کشور محل اقامت‌شان عقد ازدواجی نبندند. اگرچه بیت العدل اعظم در حال حاضر از تعیین سایر خویشاوندان ممنوع الازدواج خودداری نموده‌اند، ولی مهم است که احبای عزیز در همه نقاط جهان این بیان روشن حضرت عبدالبهاء را مد نظر داشته باشند که می‌فرمایند:. در اقتران هرچه دورتر موافق‌تر زیرا بُعد نسبت و خویشی بین زوج و زوجه مدار صحت بنیهٴ بشر و اسباب الفت بین نوع انسانیست.
    0
    12
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
    ۴۰
    Chokam - ری، ایران
    [::Azadi9 - پاریس، فرانسه::]. دوست عزیز علت انگشت شماربودن برای این بود که صبح ازل معتقدبود مطابق بابیت نباید به خارج رفت،بلکه فقط داخل ایران.باستثنای تجارکه برای ماکزیمم۲سال حق ترک ایران رو دارن،برای بازرگانی. امابهالله معتقدبه جهان وطنی بود وطبیعیه که طرفداران بیشتری پیدا کرد
    12
    1
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
    ۵۹
    یا فاطمه زهرا - میلان، ایتالیا

    دراین فرقه ازدواج با محارم مگر با زن پدر، منع نشده است. (اقدس، میرزا حسینعلى، ص ۷۴). برادران و خواهران کاربر محترمه در سلیت. اینها مسلمانان شیعه‌ای هستند که گول و فریب دجال را خورده و منحرف شدند. میگند آقا امام زمان عج ظهور کرده. ولی دروغ میگند. بارها هم بهشون ثابت کردم ولی با تهدید مجبور به سکوتم کردند. اون دایی و خواهرزاده (زن و شوهر) الان کانادا هستند.
    24
    0
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. گرامی، سعی میکنم خلاصه بنویسم. بابیت از همان زمان حضرت باب به خارج از ایران رسیده بود (عراق و هند) وکلا تمامی مذاهب در یک محدود کوچک قرار نمیگیرند. دلیل اصلی گمراهی میرزا یحیی در این بود که قادر نبود به درک این مطلب که "من یظهرالله" (موعودی که حضرت باب به ظهورش بشارت داده بود) برادر ناتنی خودش باشد. ولی گذشت زمان، آثار و نوشته ها و منش و شخصیت متفاوت هر دو، این اختلاف فاحش را نشان داد. در این زمینه با مطالعه بیشتر به حقیقت این ماجرا پی خواهید برد. با احترام و مهر.
    0
    9
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    . [::یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک::]. درباره حقانیت آیین ما، مراجعه کنید به قران کریم، سوره اعراف آیه های ۳۴ تا ۳۶ و همینطور سوره سجده آیه ۴، منتظر تفسیر شما میمانم. اگه خواستی از چند تا بزرگتر هم کمک بگیر! مطلب خیلی مفصل تر از این هست و باید به بشارات همه ادیان اشاره بشه، مخصوصا کتاب مقدس، عهد قدیم و عهد جدید.
    2
    9
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. در ضمن کامنت شما رو خوب متوجه نشدم، میرزا یحیی هم که از ایران خارج شده و مثل حضرت بهآلله ساکن عراق شده بود، منظورتان از اینکه آیین بابی یا رهبرانش باید در ایران بمانند چی بود؟
    0
    10
    ‌سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
    ۴۰
    Chokam - ری، ایران
    [::Azadi9 - پاریس، فرانسه::]. عزیزم شما بیشترمبلغ هستین، تا محقق.چون هنوز نمیدونی بهالله جهان وطنی بود، البته اینا رو تلویزیونها وکتابهای تلویزیونی نمیگه،برای همین گفتم اون کتاب سلیمان نظیف مورخ عثمانی معاصر باب روبخون، فصل اخرش اختلاف بابیت بابهاییت رو توضیح میده که بهاییت اختلاف اساسی بابهاییت داره ازجمله جهان وطنی و استعمال دخانیات بود که بهالله این انحراف رو بوجود اورد. و یحیی صبح ازل مخالف بود و چرا عثمانی اینها رو تبعید کرد.سلامت باشی محقق باشی
    9
    0
    ‌چهارشنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    گرامی، من خودم رو مبلغ نمیدونم و بیشتر محقق و اونهم با مطالعه چندین منبع مختلف در باره هر موضوع. در ضمن، دوست داشتن تمامی انسانها و احترام گذاشتن بدون توجه به نژاد، مذهب و یا رنگ پوست اسمش جهان وطنی نیست، من بعد از سی و پنج سال اقامت در فرانسه حاضر به گرفتن ملیت فرانسوی نشدم چونکه عاشق کشور خودمون ایران هستم. در پایان یک نصیحت برادرانه، در مورد آیین بهایی از خود آثار بهایی و یا مورخین بهایی هم مطالعه کنید، نه از آثار سلیمان نظیف مورخ عثمانی ! با این اطلاعات کمی که شما در این موضوع دارید، برای نتیجه گیری خیلی زود هست. موفق و پیروز باشید.
    0
    8
    ‌چهارشنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
    ۵۲
    نیایش - تهران، ایران
    این آشغالها جز شکنجه و کشتن هنر دیگه ای نداشتند و ندارند معلومه همشون یک مشت روانی عقده ای هستند که با مرگ دیگران کمی آرام میگیرند ! هرچند دین هرگز ارز ش جنگیدن نداره چون همشون چرت و مزخرف هستند هر کدوم یه جور خر می کنند به زور میخوان چرت و پرت تو مخ مردم بکنند مردم گرفتار هم همیشه دنبال ناجی هستند!
    0
    5
    ‌چهارشنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
    ۴۰
    Chokam - ری، ایران
    [::Azadi9 - پاریس، فرانسه::]. دوست عزیز در ارتباط با اون سوالتون(در ضمن کامنت شما رو خوب متوجه نشدم، میرزا یحیی هم که از ایران خارج شده و مثل حضرت بهآلله ساکن عراق شده بود) جهان وطنی یه ایدئولوژیه، ربطی به خارج و داخل بودن نداره، مثل مسلمانی، یه نفر مسلمان چه داخل ایران چه خارج مسلمانه. منم بشماتوصیه میکنم از خود آثار بهایی نخوانید بلکه از منابع بیطرف تاریخی مثل سلیمان نظیف یا ادوارد براون بخوانید. البته در مورد هیچ دینی از منابع خود اون نخوانیدچون هیچ ماست فروشی نمیگه ماستم ترشه
    7
    0
    ‌چهارشنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. دوست عزیز عرض کردم از منابع دیگر "هم" بخوانید. در واقع باید از اصل ادعا با خبر باشیم تا بعد به تحقیق در باره صحت و راستی آن برسیم. اینطور نیست ؟ در باره سلیمان نظیف حتما تحقیق میکنم و اگه مورخ معتبری بود کتابش رو مطالعه خواهم کرد.
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. دوست گرامی، کتاب ناصرالدین شاه و بابیان سلیمان نظیف رو پیدا کردم و یک مرور سریع داشتم. ایشان که چیز بدی نمی نویسه در باره آیین بهایی ؟ چند بار با حضرت عبدالبها ملاقات کرده و بسیار با تحسین از ایشان یاد میکنه. در مجموع ایشان (سلیمان نظیف) رو مورخ سطح بالایی ندیدم. در ضمن جهان وطنی ربطی به آیین ما نداره ! ادوراد براون رو هم کاملا میشناسم. داستانش خیلی مفصل هست.
    0
    6
    ‌چهارشنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
    ۴۰
    Chokam - ری، ایران
    [::Azadi9 - پاریس، فرانسه::]. دوست عزیز شما چرااینقدر قضاوت بد و خوب میکنید،من که نگفتم سلیمان نظیف چیز بدی نوشته، بلکه گفتم به جهان وطنی بهالله پرداخته و استعمال دخانیات که برخلاف باب است، صفحه۱۳۳کتاب سلیمان نظیف: بهاء الله مذهپ باب را تکامل بخشید: او به نوعى جهان میهنى (انترناسیونالیزم) معتقد بود.
    6
    1
    ‌چهارشنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷
    ۶۲
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    [::Azadi9 - پاریس، فرانسه::]. من به عنوان یک ایرانی‌ از شما پوزش می‌‌طلبم. زیاد این امت ننگ را جدی نگرید. این‌ها همیشه به مخالفین خود این انگ‌ها را می‌‌زنند، بابک خرمدین. لیث صفاری. باب . یزیدی. ولی امام خودشان می‌‌گوید. اگر هنگام زلزله از طبقه دوم به اول پرتاب شدید و دخولی در عمه یا خاله انجام گرفت. بچه حلال است. بی‌ دلیل نیست که امت ریش بر تعطیلات همیشه اصرار دارند عمه و خاله هر دو تا باید همراه ما باشند. همیشه هم به مناطق زلزله خیز می‌‌روند. امیدوارم که ما روزی قادر ۳۰۰ سال جنایت به شما جبران کنیم
    0
    8
    ‌پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. دوست گرامی، خوب، سلیمان نظیف در برداشتش نسبت به آیین بهایی اشتباه کرده! شاید سورپرایز شده از این تفکر جدید و نتونسته درک کنه که یک نفر ایرونی بتونه شهروند یک قاره دیگه رو دوست داشته باشه و بهش و آیین و باورهاش احترام بگذاره. سلیمان نظیف هم در همان تله ای گرفتار شد که شما، قبل از شناخت کامل از یک آیین جدید در باره اش قضاوت کرد، دست به قلم برد و کتاب نوشت! در خاتمه برای شما و همه هم میهنان مظلوم ما آرزوی سلامتی و خوشبختی دارم. ایام به کام.
    0
    6
    ‌پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    . [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. درود بر شما دوست گرامی، ممنون از لطف و توجه شما. این هزینه ها رو باید بپذیریم و من به سهم خودم اگه بتونم قدمی در مسیر روشنگری در جامعه بردارم خدا را شاکر خواهم بود. ببینید کشوری مثل فرانسه بعد ازانقلاب دو قرن پیش چه مسیر دشواری رو طی کرده اند تا به وضعیت کنونی یا جمهوری پنجم برسند، و چند سالی هست که زمزمه پیشرفت به سوی جمهوری ششم هم شنیده میشه. در آلمان هم قطعا با تلاش دانشمندان و روشنفکران (که ما نداریم !) تونستند بعد از جنگ جهانی دوم به اوضاع سر و سامان بدهند. ما هم راهی جز این نداریم. با احترام و مهر.
    0
    7
    ‌پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    [::یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک::]. فات فات عقد من و تو تو آسمونها بسته شده بدو بیا تو بغلم
    0
    12
    ‌پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
    ۴۰
    Chokam - ری، ایران
    [::Azadi9 - پاریس، فرانسه::]. منم مثل شما میگم آیین جدیده و ارتباطی با باب نداره، چون استعمال دخانیات و جهان وطنی رو باب ممنوع کرده بود. حضرت بهالله سیگار از دستش نمیافتاد.ومعتقدبه جهان وطن.
    6
    0
    ‌پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. دوست عزیز، حضرت بهآالله بعد از تبعید از ایران مدام در زندان و یا حصر خانگی بودند، از کمترین وسیله زندگی معمولی محروم بودند، سیگار کجا بود که بشکند !؟ قرار بود مستند مطلب بنویسی. در ثانی، آیین بهایی ادامه و مرتبط با آیین بابی هست، خیلی از احکام ما برگرفته از احکام بابی هست، مثل احکام ازدواج، و یا تقویم و روز و ماه سال. در مورد جهان وطنی از خود احکام و آثار بهایی سند بیاورید، از طرف ما اظهار نظر نفرمایید ! "حضرت عبدالبهاء می فرمایند:. ( یک معنی از معانی شجره ملعونه دخان است که مکروه است و مذموم و مضر. است و مسموم ، تضییع مال است و جالب امراض و ملال ). « گنجینه حدود و احکام ، صفحه ۲۹۲ ».
    0
    5
    ‌پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
    ۴۰
    Chokam - ری، ایران
    [::Azadi9 - پاریس، فرانسه::] از خود احکام و آثار بهایی سند بیاورید !! اتفاقا مکارم شیرازی هم همینو میگه، وقتی سندی مخالف ببینه میگه این قبول نیست، از احکام شیعه سند بیارید. حالا دو مورخ ادواردبراون وسلیمان نظیف که سهله ده تادیگه هم بیارم باز قبول نمیکنین واین نشانه تعصب شماست
    5
    0
    ‌پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
    ۶۶
    Azadi9 - پاریس، فرانسه
    [::Chokam - ری، ایران::]. عزیز من شما داری از آیین ما صحبت میکنی، اونوقت از ادوارد براون و سلیمان نظیف سند میاری !؟ خوب از خود آثار ما هم دو سه تا مدرک یا سند بیار ! این حرف غیر معقولی هست ؟ من که دیگه نمیدونم چی بگم. در پناه خدا....
    0
    5
    ‌پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
    ۴۰
    paksan - ایران، ایران
    مسلمانها خودشون قربانی همچین برخورد و قتلهایی در زمان بعثت بودند. قصه ها و داستانهاش رو خودشون در کتابهای دینی آوردن و میدونیم ما شیعه ها هم دقیقا همین بلاها سرمون آمده.حتی همین الانم سنی ها بخصوص سنی های تندرو کشتن شیعه ها رو عبادت میدونند ولی حیرت انگیزه چطور ما شیعه ها خودمون همون کارها رو بر ضد بقیه انجام دادیم و میدیم؟ واقعا حیرت انگیزه! یا یکی از آموزشهای روانشناسی میافته آدم: یک فردی که در بچگی کتک میخورده و آزار دیده قطعا در بزرگسالی بچه خودش رو خواهد زد و بچه ها رو آزار خواهد داد. یعنی فکر نکنید چون یکنفر در جوانی فقیر بوده در فقر بزرگ شده قطعا وقتی بزرگ بشه حتی دکتر و مهندس بشه فقر و فقیران رو درک میکنه و میتونه مثلا مسئول بشه و کاره ای بشه و مشکلات فقر رو حل کنه برعکس دقیقا همون آدم بدترین انتخاب هستش چون آدمی که با فقر بزرگ شده در بزرگی هم فقط به فکر خودش و اطرافیانش هستش و با دزدی و تبانی و زدوبند فقط دنبال مطمن شدن از فقیر نشدن خودش و خانواده اش هستش و ذاتا برای بقیه مردم فقط در حد تبلیغات ارزش قائل هستش برای همین میگن مسئولین با خانواده و سابقه پولدار انتخاب کنید
    0
    0
    جمعه ۰۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.