در بخش اعظم جامعه نیجریه مورد سئوال قرار دادن وجود قدرتهای ماوراء طبیعی تابو محسوب میشود و کاری که آقای آدویین در بازار میکرد خطرناک بود. جماعت خشمگین میتوانستند به راحتی وی را به اتهام کفرگویی دستگیر کرده یا حتی بکشند.
مرد کاسبکاری که نظارهگر بود با قیافه تهدید آمیزی گفت: "البته که جوجو عمل میکند، او نمیداند دارد چه میگوید."
وی در جبیش یک تعویذ و یک کیسه کوچک چرمی داشت که ظاهرا طلسمهای سحرآمیزی داخلش بود که به گفتهاش برای محافظت از او بود. ولی مایل نبود که حتی برای ۶ هزار دلار به طور علنی قدرت این طلسمها را نشان دهد.
اعتقاد به سحر و جادو اغلب با اسلام یا مسیحیت توأم است. روحانیون هر دو دین که یکتاپرست هستند خصوصیات مذاهب سنتی آفریقایی را غالبا اهریمنی توصیف میکنند- چیزی که وجود دارد ولی میتوان با دعا و قدرتهای مافوق آنها اهریمن را شکست داد.
بسیاری از کشیشها و شماری از روحانیون مسلمان با این ادعا که دارای یک قدرت ماوراء طبیعی هستند که میتواند جوجو و نفرینهای شیطان را شکست دهد ثروتمند و مشهور شدهاند.
ولی تا کنون هیچ کس در دو شهر اوگون و ایبادان در مقابل آقای آدویین نایستاده و او نگران سفر بعدیاش به استان آنامبرا در جنوب شرق نیجریه نیست.
در حالی که عدهای به او اهمیت نداده و میگویند وی تنها در صدد جلب توجه است، توسل به مراسم جوجو برای پیدا کردن پول بیشتر شده است. در این میان تصاویر فجیع اجسادی که بعضی از اعضای بدن آنان قطع شده و چشمانشان از حدقه بیرون آورده شده، از چشم هیچ کس پوشیده نمیماند.
آقای آدویین میخواهد با رهبران سنتی نیجریه در مورد اعتقاد آنها به ماوراءطبیعی بحث کنددر اواسط دهه ۱۹۹۰، کشتن افراد برای استفاده از اعضای بدنشان به منظور سحر و جادو در نیجریه زیاد اتفاق میافتاد و قتل یک پسر بچه ۱۱ ساله در سال ۱۹۹۶منجر به بروز شورشهایی در شهر آوری، در شرق این کشور شد.
اکنون روزی نیست که رسانههای اجتماعی خبر مفقود شدن یک نفر و عکس اجساد مثله شده مرتبط با جوجو را انتشار ندهند.
ماه گذشته این خبر که سه مرد در استان اوگون یک دختر ۱۷ ساله را برای استفاده از اعضای بدن او در جریان مراسمی با هدف به پول رسیدن به قتل رساندهاند، باعث خشم گسترده مردم شد.
کوزه گلی و پارچههای قرمز رنگی که این مردان هنگام دستگیر شدن همراه داشتند، میتوانست صحنه یک فیلم نیجریهای باشد. صنعت فیلم نیجریه به تجسم صحنههای جوجو در فیلمها شهرت دارد ولی این بار صحنه واقعی بود نه ساختگی.
نکته دیگر این بود که هر سه مرد جوان بودند -بزرگترین آنها ۲۱ ساله بود. بسیاری در توییتر ابراز تاسف میکردند که فشار اجتماعی بر روی جوانان سبب میشود که بخواهند خیلی زود ثروتمند شوند.
وودو یک دین رسمی در همسایگی نیجریه، بنین استخشم مردم از کشته شدن این دختر سبب شد که نمایندگان فدرال در مجلس در باره جوجو بحث کنند و و اعلام حالت اضطراری برای قتلهای مرتبط با جوجو را مد نظر قرار دهند.
لای محمد، وزیر اطلاعات نیجریه هم فیلمها و رسانههای اجتماعی این کشور را مسبب قتلها معرفی کرد.
وی خواهان این است که اداره سانسور فیلم از فیلمسازان بخواهد که در فیلمهای خود از سوژههایی که درباره توسل به جوجو برای یافتن پول است، اجتناب کنند.
ولی فیلمسازان که احساس میکنند وزیر اطلاعات نیجریه بیجهت آنان را مسبب این بحران ملی میداند، این درخواست را نمیپذیرند.
کانایو او کانایو، هنرپیشه و تولید کننده فیلم به بیبیسی گفت: "وزیر شکست خورده است، او نمیتواند حق اساسی ما برای تهیه فیلم را نقض کند."
وی افزود وزیر اطلاعات برای تضمین پرورش اخلاقی جوانان، آنچه را که به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده و ناتوانایی خانوادهها، رهبران سنتی و مذهبی و سیاستمداران را نادیده گرفته است.
در حالی که بحث در باره یافتن مقصر اصلی این قتلها ادامه دارد، آقای آدویین معتقد است که یک بحث به مراتب وسیعتر باید درباره نظام آموزشی نیجریه باشد که نمیتواند مردم را متقاعد کند که جوجو و ماوراء طبیعی حقیقت ندارد.
وی امیدوار است که سفرهایش بتواند دست کسانی را که او آنان را شیاد میخواند و مدعی قدرتهای ماوراء طبیعی جوجو هستند رو کند و به قتلهای متعدد مرتبط با نیروی جوجو پایان دهد.
"برای یک انسان منطقی این که باور داشته باشد بشر با تمام ترکیب بیولوژیکی خود بتواند به یک سیب زمینی شیرین (یم) یا موز تبدیل شود نامعقول و نگران کننده است."