روایت پوتین از تبعات اقتصادی فروپاشی «روسیه تاریخی»: به عنوان شغل دوم مسافرکشی می‌کردم

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیهیورونیوز :ولادیمیر پوتین از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سه دهه پیش به عنوان فروپاشی «روسیه تاریخی» یاد و ابراز تاسف کرد و گفت که به دلیل بحران اقتصادی پس از آن، ناچار شده به عنوان شغل دوم، راننده تاکسی شود.

خبرگزاری دولتی روسیه، ریا(RIA) گزارش داد که رئیس جمهوری روسیه در اظهاراتی که روز یکشنبه به عنوان بخشی از یک فیلم مستند به نام «تاریخ جدید روسیه» پخش شد، درباره فروپاشی سال ۱۹۹۱ گفت: «این تجزیه و از هم‌پاشیدگی روسیه تاریخی تحت نام اتحاد جماهیر شوروی بود.»

آقای پوتین همچنین برای نخستین بار توضیح داد که چگونه شخصا تحت تاثیر دوران سخت اقتصادی پس از فروپاشی شوروی و وقوع نرخ تورم دو رقمی، ناچار شده به عنوان شغل دوم، راننده تاکسی شود و مسافرکشی کند.

البته آقای پوتین در آن زمان عضو سرویس جاسوسی اتحاد جماهیرشوروی، کا‌گ‌ب(KGB)، بود.

اظهارات روز یکشنبه آقای پوتین احتمالا به گمانه‌زنی‌ها درباره اهداف سیاست خارجی او در قبال نفوذ و حمله احتمالی به اوکراین دامن می‌زند. برخی منتقدان آقای پوتین معتقدند که او در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی اتحاد جماهیر شوروی از طریق تصرف برخی کشورهای بلوک شرق از جمله اوکراین است؛ ایده‌ای که کرملین آن را رد کرده است.

اوکراین یکی از ۱۵ جمهوری اتحاد جماهیر شوروی بود و پوتین امسال به مقاله‌ای با بیش از پنج‌هزار کلمه که در وب سایت کرملین منتشر شد، استناد کرد تا بر اعتقاد خود مبنی بر این که همسایه جنوبی روسیه و مردم آن بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ و فرهنگ روسیه هستند، تاکید کند. این دیدگاه از سوی کی‌یف به عنوان نسخه‌ای تحریف شده از تاریخ رد شد.

غرب روسیه را به جمع آوری ده‌ها هزار نیرو در نزدیکی اوکراین متهم کرده است تا برای حمله احتمالی در ماه ژانویه آماده شود اما روسیه بارها این ادعا را رد کرده است. اما روسیه در سال ۲۰۱۴ منطقه کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد و حمایت از جدایی‌طلبانی ساکن در بخش‌هایی شرق اوکراین را آغاز کرد.
+37
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    پوتین بدبخت راننده تاکسی شد که تاتیونا دختر یلستین دلش براش سوخت اینو به رییس جمهور یلستین معرفی کرد و وارد حلقه کرملین شد وگرنه نمی تونست جانشین یلستین بشه همون راننده تاکسی می موند. چیزی که درباره اش نوشتن البته به زبان انگلیسی، ایشون دوست یکی از وزرای یلستین بوده،وزیری که یه یهودی ثروتمند روس بوده اسمش بخاطر پیری ازیادم رفت، اون وزیر یهودی اینو معرفی می کنه به تاتیونا ، و تاتیونا هم مشاورپدرش یلستین بوده مثل ایوانکا ترامپ برای ترامپ.
    24
    7
    دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Chokam - ری، ایران::]. زیاد نباید با ساده اندیشی به یکی از مقتدرترین رهبران جهان در بعد از جنگ جهانی نگاه کرد ، البته این به معنای دفاع از او‌نیست ، اینکه حتی مجله تایمز او را مرد سال شناخت قابل تعمق است ، ایرانی ها اصولا هر کسی را که دوست ندارند بطور کامل نفی میکنند ، المان‌شرقی حساس ترین متحد شوروی بود ، بنابراین زیرک ترین افسران اطلاعاتی که بالاترین درجه عشق به میهنشان را داشتند برای برلین شرقی انتخاب می‌کردند ، چرا که خطر خیانت بخاطر امکانت گسترده اون طرف مرز یعنی غرب کمتر باشه ، زبان آلمانی را کاملا بلد بود ، اینکه فرصت طلب بود ، بخش اجتناب ناپذیر داستان است ، صداقت در این کشورها همیشه امتیاز نیست
    3
    15
    دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] عزیز اون مجله تایم است ، نه تایمز. تایمز مال انگلیسه، تایم مال امریکا،خیلی فرق داره، شما هنوز تفاوت تایم با تایمز رو نمی دونی.بعد به من میگی ساده اندیش!!
    28
    3
    دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Chokam - ری، ایران::]. بیین با کلمات و ،مثلا مچ گرفتن غلط املایی بازی نکن‌، حکایت فلان‌ بسیجی بود که‌میگفت چرا به غلط مینویسم سوعد ، حالا بیا توضیح بده که فارسی نگار من همه حروف را ندارد ، آیا توانایی بحث را داری یا میخواهی احساسی مطلب بنویسی ، فقط یک نکته ، در دوران جنگ سرد ، رسم بر این بود‌ که اقدامات نظامی و یا مانور های حساس را دو ابر قدرت به هم از طریق خط قرمز گزارش بدهند ، یک نوع احترام هم حساب می‌شد ، زمانی که امریکا به صربستان حمله کرد ، حتی روسیه را دیگه پشمشان هم نبود ، ، اما اکنون غرب کمی خودش را در مقابل روسیه جمع و جور کرده ، علتش را میفهمی ؟؟ میفهمی که چگونه چین قدرت دوم اقتصادی دنیا شده ، و پروژه جنگ ستارگان را دنبال میکنه ، و تا ۵۰ سال دیگه چی خواهد شد ، زیاد به خودت فشار نده که بخواهی به من انگ بزنی و مچ گیری کنی ، ، لعنت به چین و روسیه که ایران را مبچاپند ، و لعنت به خامنه ای و هیتلر و و‌موسولینی و پوتین و استالین و هر چی دیکتاتوره ، اما تو بحث و تحلیل سیاسی از احساسات صحبت نمیکنیم ، بلکه فاکت ها را بررسی می‌کنیم . آبا در سطح بحث کردن سازنده هستی ؟
    0
    1
    دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. دوست عزیز من همون جمله اولت رو دیدم دیگه بقیه رو نخوندم،این غلط املایی نبود مثل غذایی و قضایی خانم بهاره افشار .ضمنا مرد سال تایم،نه اینکه چهره مثبت سال باشه بلکه چهره خبرساز اون سال باشه، اون رو تایم به چهره های منفور هم داده،تایم هیتلر رو هم مرد سال انتخاب کرده بود، همینطور خمینی رو ، همینطور اینشتین
    0
    0
    ‌سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Chokam - ری، ایران::]. متاسفانه بحث کردن با شما جذابیت نداره ، چونکه در دگماتیسم گرفتاری ، و به شیوه اپورتونیستی میخواهی مچ گیری کنی ، ، مرد حسابی من خودم که اول نوشتم طرف دیکتاتوره ،اما مطرحه ، چونکه تصمیماتش رو دنیا تاثیر میگزارد ، مشکل شما اینه که توی اون محیط استبدادی رشد کرده ای .تایم ، یا تایمز ، یا نیوز ویک براستی چه فرقی داره ، تو اصلا میدانی که پشت کل خبرگزاری های دنیا و رسانه ها چه تشکیلاتی وجود داره ،و چه خط فکری را دنبال میکنند ، آیا اینکه اسم روزنامه با مجله اشتباه عنوان بشه ، در مفهوم مطلب من فرقی میگزارد ، در خاتمه من دو سوم عمرم در اروپا بوده ، در عین حال توانایی زبان فارسی من علیرغم چند دهه دوری از وطن بسیار بالاتر از حد متوسط است ، فکر میکنی که فرهیخته تر هستی ، خب بخودت مدال بده .
    0
    0
    ‌سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. عزیزم چرا بحث رو منحرف میکنی، من گفتم پوتین رو یک وزیر یهودی از کابینه یلستین به تاتیانا دخترش معرفی کرد و باعث ورود پوتین به حلقه کرملین شد. این مقاله انگلیسی بود که خوندم خواستم هموطنا هم در جریان باشن..حالا شما خودت وارد بحث شدی اینو چه جوری ربط دادی به مرد سال وجنگ صربستان خودش یه معضلی شد. من توی اون زمینه هاهم میتونم باهات بحث کنم در خدمتت هستم
    0
    0
    ‌سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Chokam - ری، ایران::]. گرامی ، خوشحالم که بتوانیم متمدنانه بحث کنیم ، یک نگاه سطحی میگه اگه هیتلر نبود دنیا به جنگ کشانیده نمی‌شود ، یا اگه حتی خمینی نبود انقلاب ۵۷ نمی‌شود ، طبیعتا کیفیت های فکری ، روانی ، امثال خمینی و هیتلر ، و در بحث روسیه پوتین تاثیر گزار بوده است ، اما اگه ریشه ای تر بخواهی بسنجی این ضرورت تاریخی و نیاز سیاست های جهانی که سرنوشت ساز است ، یعنی اگه هیتلر در همان ابتدا در یک شراب خانه زیرزمینی توسط یک مستی کشته می‌شد باز فرقی نمی کرد . اون مناسبات اجتمایی که باز بر می گرده به جنگ اول شخصی مثل هیتلر را می طلبید ، و‌همان مناسبات و نیازها موسولینی بعنوان رهبر فاشیسم و فرانکو بعنوان فالانژیست را تولید می‌کند . خمینی هم اگه تو مستراح سکته کرده بود باز فرقی نمیکرد ، یک اخوند دیگر سکان دار می‌شد ، نیاز روسیه هم به یک رهبر مقتدر بعد از فروپاشی فراتر از تلاش دختر یلتسین برای آشنایی یک افسر ناشناخته ک گ ب با پدرش است ، جامعه روسیه نیاز به یک نوع پوتین داشت ، ۵ سال بعد یا ۵۰ سال بعد ، باز یک نوع پوتین می آمد ، حتی انقلاب اکتبر هم بزرگتر و خارج از فردیت لنین است
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. این که میشه قضا و قدر، یعنی چه لنین بود چه نبود یا چه خمینی بود چه نبود باز یه آخوند دیگه می آمد تقدیر همین بود.. ،دوتا نظریه در تاریخ هست یکی مثل شما به قضاوقدر ، دومی اینه که کاریزما یا شخصیت در تاریخ موثر است، یعنی اگه شخصیتی مثل خمینی نبود مسیر ایران عوض میشد ،یااگه لنین ترور میشد مسیر تاریخ شوروی عوض میشد، یااگه اون ثروتمند یهودی پوتین رو به تاتیانا معرفی نمیکرد،
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    من هرگز به قضا و قدر اعتقاد بطور کلی اعتقاد نداشته ام ، در اروپای قرن ۱۸ تا ۱۹ زمینه های مادی برای انقلابات سوسیالیستی بخاطر فقر غیر قابل توصیف موجود بود، اولین جرقه کمون پاریس بود که به خون کشانید شد ، در سه کشور ایتالیا ، آلمان ، اسپانیا شدیدا جامعه به سمت تحولات سوسیالیستی گرایش داشت ، و تنها راه جلوگیری از آن رشد جنبش راست سرکوب گر افراطی بود ، دقیقا همین زمینه مادی منجر به رشد احزاب نازیستی فالانژیستی / فاشیستی میشه ، و ظهور پیشوایانی مانند هیتلر ، موسولینی و فرانکو میشه ، اینکه در جنگ داخلی اسپانیا ، المان و ایتالیا به فرانکو کمک کردن تقدیر نبود ، لازمه آن جنبش فکری بود ، به عبارت دیگر این جنبش سیاسی و نیاز سیاسی بود که شخصیت ها را بوجود اورد ، لنین هم همین داستان را داشت ، جنبش ضد تزاری تشکیل شده بود ، اگه بلشویک ها برنده نشده بودند منشویک ها برنده میشدند و اگه لنین تروتسکی را دور نمیزد ، و یا زودتر توسط ترور از بین میرفت تروتسکی رهبر انقلاب می‌شد ، و باز دیدیم که استالین با اون شخصیت ذمخت خویش نه تنها تروتسکی ، بلکه کامنت و رایکف و زینویف را اعدام کرد ،
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ادامه ، خلاصه کلام ، این شخصیت ها نیستند که جنبش ها را بوجود می آورند بلکه برعکس این جنبش ها هستند که از درون آن شخصیت ها بوجود میایند ، مثال جالب دیگه ، ما ایرانیان فکر می‌کنیم که اگه رضا شاه نبود ایران مثل دوران قاجار میماند ، نه عزیز ، نیاز مادی منطقه ، احتیاج به تحولات سیاسی اجتماعی بود ، دقیقا همزمان کمال آتاتورک در ترکیه ، امان الله شاه در افغانستان ظهور میکنند ، هر سه خواهان کشف حجاب و آزادی زنان ، مدارس و دولت سازی هستند ، و باز تعجب نکن اگر هر سه آن زنده یادان در ابتدا ترور شده بودند ، سه رفورمیست دیگر ظهور می‌کردند ، همان حرف اول : نیاز مادی منطقه به رشد سرمایداری و رفرم اجتماعی بود ، که دلیل اصلی ظهور چنان شخصیت هایی بود ، در دهه هفتاد و باز با رشد اندیشه های سوسیالیستی و اینبار در خاور میانه ( ایران ، یمن ، حتی افغانستان ، فلسطین ، لبنان ) ، و در طی یک پروسه ۲۰ ساله کمربند سبز اسلامی و انقلابات و جنبش های اسلامی شکل می‌گیرد ، خمینی در ایران ، طالبان در افغانستان ، حمز در فلسطین و حزب الله و ،،، دقت کن ، یاد داستان اسپانیا ، ایتالیا و المان نمی افتی ، و رشد فاشیسم
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    لنین نبود کی میخواست جاش رو پر کنه؟ چون تروتسکی یهود بود روسها هرگز دور یه یهودی جمع نمی شدن .
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Chokam - ری، ایران::]. البته واقعیتی را اشاره کردید ، و حق با شماست ، اکثر سران حزب بلشویک یهودی بودند از تروتسکی گرفته تا کامنف ، زینوویف ، ماکسیم لیتوینف ، ودر خارج از روسیه رزا لوگزامبورگ ، البته من از انقلاب روسیه دفاع نمیکنم ، بلکه باید فهمید که چرا بلشویک ها قدرت را گرفتند ، همانطور که در ریشه یابی انقلاب بهمن ۵۷ ؛ باید فاکتور های خارجی را در نظر گرفت ، خمینی را کسانی دیگر برای این جنبش انتخاب کردند ، او را سوار هواپیما کردند و در پاریس با کمک همان رسانه های کذایی منجمله بی بی سی ، او را جهانی کردند ، من همانطور که قبلا اشاره کردم بر این باورم که غرب خواهان رشد اسلامیست ها در منطقه بودند ، اما بعدا کنترل آن را از دست دادند ، در خاتمه بحث به دراز کشید و از پوتین به بحث دیگر کشیده شد ، من مخالف فاکت شما در مورد چگونگی رشد پوتین در دستگاه قدرت نیستم ، اما من در ادامه معتقدم که این ضرورت تاریخی بود که احتیاج به امثال پوتین داشت ، و باز اگه پوتین نبود ، دیر یا زود نمونه مشابه ظهور می‌کرد ،
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    یک نکته تاریخی را شما می‌توانید در جنگ جهانی دوم مشاهده کنید ، در طی این جنگ شگفت انگیزترین و مقتدرترین ( نه الزاما بهترین و شریفترین ) رهبران عصر سرمایه داری و قرن بیستم بطور همزمان ابراز اندام میکنند ؛ چرچیل در بریتانیا ، استالین و هیتلر از طرفی دیگر اقتدار دیکتاتور مابانه خود را نشان دادند ، در فرانسه مارشال دوگل ، در ایالات متحده روزولت ، در یوگسلاوی ژنرال تیتو ،در هند گاندی ، داوید بن گوریو در فلسطینی که بزودی اسراییل میشه ، چطور ممکن بود که این همه رهبر نامدار در تک تک کشور ها ظهور کند ، چرا خبری از امثال بایدن و و اون دلقک یلتسین و و ریسس جمهوری زن ذلیل فرانسه یعنی ماکرون ، و یا زنبازانی مثل کلینتون و برلوسکونی در دوران جنگ جهانی نبود ، جواب ساده است ، در سخترین شرایط این دلقک ها و زن باره ها نمیتوانستند ظهور کنند ، این ضرورت تاریخی بود که این رهبران شگفت انگیز را جلوه ساز کرد ، تصور کن ارتش سرخ را به رهبری یلتسین و یا جنبش مقاومت فرانسه به رهبری ماکرون و اون دلقک رشوه خوار قبل از او ، ، یا بایدن قرار بود حمله نرماندی را اعلام کند
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. اون رهبران اون موقع چرا الان نیستن، چون عصراستقلال خواهی بود،اسرائیل خیلی زودتر از بن گوریون اواخرقرن۱۹توی فرانسه اولین بار یه یهودی تشکیل ملت یهود رو مطرح کرد، همون موقع کانادا هم دنبال استقلال بود ،بعد هند بعد پاکستان. همه تقلید از هم ،همه استقلال میخواستن....ایزیا برلین میگه ضرورت مهمه امانه اینکه ما محکوم ضرورت یا جبر تاریخ باشیم شخص میتونه مسیر رو عوض کنه لنین رو که بالا عرض کردم، همچنین چرچیل اگه نبود احتمالآ هیتلر اروپا رو فتح میکرد و الان این تمدن نبود با پیروزی هیتلر. البته علاوه بر آیزیابرلین کتاب پلخانف ترجمه خلیل مکی هم بخون تا فکتهای تاریخی رو ببینی که شخصیت مهمه یا ضرورت.نه تلویزیون و اینترنت و اینستا. اینا پر از فیکه، فقط مقاله و کتاب
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Chokam - ری، ایران::]. با نظرات شما کاملا موافقم ، من با زنده باد خلیل ملکی و زندگی پررنگ او‌ آشنایی دارم ، شوربختانه حزب سابق او یعنی حزب توده با افترا های سبک استالینیستی به تخریب شخصیتی او پرداختند ، او از زمان خودش بسیار جلو تر بود . مرسی از این تبادل نظرات ، اگر کامنت های اولیه من را پرخاشگرانه استنباط کردید عذر میخواهم ، نظرات شما را در این سایت جویا هستم ،
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. متقابلا ممنونم،صورت ماهت رو از راه دور میبوسم
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.