پاسخ شاه به این سئوال خبرنگار که :هدف آنها از این شورش چه بود؟

هدف آنها از این شورش چه بود؟ شاه درحالیکه چهره‌اش تغییر میکند، بدون مکث پاسخ میدهد: نابودی ایران.
+225
رأی دهید
-64

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    روانت شاد ایران پدر، گرچه اگر روحت شاهد اوضاع امروز ایران باشد، رنج میکشی.
    79
    274
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    نگاهی دیگر - وین، اتریش

    این که عیان است کسی برای نابودی ایران در تظاهرات میلیونی شرکت نکرده بود. ملت ازادی سیاسی میخواستند.یک روزنامه ازاد یک حزب سیاسی تو مملکت وجود نداشت. کسی جرات دادن پیشنهاد و یا انتقاد از شخص شاه را نداشت.و هزاران دلیل دیگر. با احترام به نظر ات دوستان سلطنت طلب
    178
    129
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    hassan1326 - تهران، ایران

    بنظر من ، هدف شان ، تامین منافع فردی و گروهی خودشان ، حتی در قبال نابودی ایران و جهان ( بنظرم صحیح تر است)
    136
    103
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۳
    جنابِ سروان - مونرآل، کانادا

    این ممرضای خدانیامرز ژوسته مان اِ اگزکته مان فرانسه رو مثل قرقاول بلغور میکرد ولی زبون مردم خودشو نمی فهمید وهرگزهم نفهمید خلبان بود ولی پابپای مردمش یه روزهم راه نرفت یه روزهم مثل مردم زندگی نکرد اصلن فرض سوپرمن بودمردشش میلیون دلاری بود ولی چه فایده؟ شو که نه یه بالماسکه مسخره سلطنتی راه انداختن که هنوزم اجراش میکنن باهنرمندی جک پالانس وتلی ساوالاس و رضا بالانس هاهاهاها
    183
    115
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. گرامی . در تاریخ همواره از خیانت و سپس قتل ژولیوس سزار توسط پسر خوانده و سناتورها به تلخی یاد میشه . اما آن خیانت دوران کهن نسبت به ظلم و خیانتی که به شاه شد رنگ میبازد . مردم نمکنشناس ؛ هزاران دانشجوی عازم به خارج با بورسیه شاهنشاهی ؛ روشنفکران ؛ دوست صمیمیش تیمسار فردوست . بخش قابل توجهی از سران آرتش ؛ همافران بی صفت که به دستبوسی اون هندی زاده رفتند . دولتمردان و سران کشورهای اروپا و امریکا ؛ خاورمیانه ؛ لیبی ؛ اسراییل .براستی سرنوشت غم انگیزی برای بزرگمردی که هدفش شکوفایی ایران بود . و دیدیم که با دست آوردهای او چه کردند
    85
    136
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۳
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

    هر چه می‌گذرد ارزش این مرد برای وطن پرستان پیش از پیش نمایان تر میشود یادش گرامی راهش پایدار
    95
    192
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    در سازمان ملل، انگلیسی. در اینجا فرانسه. سال ۵۷ بی‌ بی‌ سی‌ هم یک مصاحبه با حضرت امام داشت. خبرنگار پرسید. حضرت امام.سایه خدا. هدف شما از این انقلاب با شکوه اسلامی که برای نجات مستضعفین آمد. و شما آن را رهبری کردید. و در دنیا نظیر ندارد .چه بود.؟ دو تا مترجم بودند. یکی‌ از اول از انگلیسی به فارسی‌. دومی‌ از فارسی‌ به زبان امامی. آقا .این می‌‌پرسه. چیزی که برای اسلام کردید. برای چه چیزی بود؟ آقا فرمودند. لاکن این چیزی که ما برای اسلام کردیدم.برای چیز اسلام بود.فکر می‌‌کنید. امام شوخی بود.؟ از مسافر بپرسید.خوب می‌‌شناخت.تز دکترا اسلامی خود را در باره امام نوشت. تیتر. حضرت امام. فیلسوف و پاسدار عرفان شرق. عکس هم داشت. یک آفتابه
    61
    79
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::نگاهی دیگر - وین، اتریش::] بنده با نظر شما موافقم. باید اضافه بکنم که از عوامل عمده سرنگونی شاه قرار گرفتن افراد متملق و چاپلوس در اطرافش بودن. حقایق رو برای شاه تحریف میکردن و نمیگفتن. در یکجایی خوندم که حتی خاهر شاه اشرف این موضوع رو به شاه اشاره کرده بود. ولی شاه از این سخن خوشش نیومد.در باب آزادیهای اجتماعی کشور پیشتاز بود. ولی شاه آزادیهای سیاسی و آزادی احزاب و جراید مستقل رو بر نمی تابید. حزب فقط رستاخیز بود. همون دانشجویانی که بورسیه در خارج از کشور داشتن وقتی آزادیهای مدنی و انتخابات آزاد پارلمانی رو در خارج مشاهده میکردن , این خلع رو در کشور نمیتونستن قبول بکنن. که بناچار به صف مخالفین پیوستن.
    43
    59
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    کله شیری - آمستردام، هلند

    روحت شاد شاه عزیز،این ملت دارن تقاسه کارشون رو پس میدن و من از این بابت خیلی خوشحالم.
    51
    90
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد

    کلان ایران و ایرانی پر ازایرونی است. الان هم یک عده دم از ایران دوستی میزنند اما از رژیم دیکتاتور و فاسد ملایان و سپاهیان حمایت میکنند . محمد رضا شاه انسان خوبی بود، اما چون فرد بود نتونست از بحران خارج بشه و جاودان باشه، اگر سیستم بود الان هم ایران و هم سلسهه پهلوی (بصورت نمادین نه سیاستمدار)جاودانه میبودند. یک کشور نباید توسط یک فرد بلکه بایستی توسط یک سیستم کارامد اداره بشه. نمیدانم شاید ما ایرانی ها نتوانیم بدون پرستش کسی زندگی کنیم بر فرض اگرپادشاهی مشروطه داشتیم و اوضاع خوب پیش نمیرفت و مجلس اشتباه میکرد میخواستیم مجلس منحل بشه و شاه قدرت را به دست بگیره! . به هر حال الان ایران امروزدست فاسدین هست و اگر یک حزب منسجم داشتیم این رژیم خیلی زودسرنگون میشد د،همانطور که فساد در افغانستان سبب فروپاشی شد.
    9
    45
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    و البته کمونیست های احمق ما و دانشجویانی که به هزینه دولت شاهنشاهی در داخل و خارج تحصیل میکردند دست در دست آخوند حیله گر آن خلا سیاسی را با درایت پر کردند و امروز محصول کاشته های خود را درو میکنند! اما هنوز از مزخرف نویسی دست بردار نیستند و باید بهانه ای بجویند تا به پهلوی بتازند! شاید دلیل داشتن این همه عقده بر علیه پادشاه این هست که مجبورند با این حقیقت زندگی کنند که آرمان هایشان آرزویی پوچ بود و اگرچه چپ بودند اما مجبور شدند به غرب سرمایه دار پناهنده شوند و با سرشکستگی ادامه حیات بدهند. افسوس که در “محفل آگاهان” نیز چیزی بدرستی نیاموختند.
    37
    54
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::golden remix - استکهلم، سوئد::]. عزیزم، شما در سوئدِ امروز نشستی و برای ایرانِ آنروز نسخه دموکراسی میپیچی. یک نگاهی به ایران دوره قاجار بینداز و ببین آیا مجبور بودیم که مرحله به مرحله پیش بریم یا اینکه باید شاه یک بشکن میزد و یکدفعه ایران میشد سوئد!
    35
    48
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. دوست محترم، بلاشک انصاف و قدر دانی که شما در خود نسبت به پهلوی احساس میکنید را من و بسیاری دیگر از هم میهنان با شما شریک هستیم. از نظر من هم منطق غیر بیمار حکم میکند که یک ایرانی در این مرحله بجای انتقاد بیجا از حکومت گذشته، اگر از خدماتشان یاد نمیکند، لا اقل سکوت کند. امیدوارم توپیدن من به کسانی که مغرضانه عمل میکنند خاطر شما را نیازارد، چون امروز دیگر طاقت گوش دادن به دروغ های ۴۵ سال پیش را ندارم.
    32
    34
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    می‌ دانید چرا ما با شما منتقدین دمکرات .چپ و لیبرال مشگل داریم.به خاطر اپورتنسیت بودن.هرگز با گذشته خود -تصفیه حساب نکردید. و هنوز که هنوز.با آخوند بهتر کنار می‌‌یاد تا.با دوران پهلوی. انسان می‌‌تواند چپی باشد. ولی با چپ ایران هم انتقادی بر خورد.و اثر فاجعه بار چپ ایران را.هم به پهلوی انتقاد کند. اگر خر شیطان پاهین می‌‌آمدید. شاید امروز همان چیزی داشتیم. که شما هم می‌‌خواستید.ولی نه. همه یا خود را چگورا می‌‌دانستید. یا علی‌ اولین سوسیالیست جهان.شما به تاریخ ایران بدکار هستید.اپورتنیست را بی‌ دلیل نمی‌‌گویم. در اینجا یک مقاله طولانی. که خواندم . چرا؟ ⚜"رضا شاه یکی از دموکرات‌ترین شخصیت‌های صاحب قدرت در عصر خود بود"بدخواهان و دشمنان پهلوی کورکورانه رضا شاه بزرگ را دیکتاتور یا قلدر مینامند.رضا شاه نزدیک به صد سال پیش در اوج هرج و مرج و ویرانی در ایران به قدرت رسید.‏در دورانی که جهان شکلی دیگر و حکومت‌ها به نوعی دیگر بودند.رضاشاه یکی از دموکرات‌ترین شخصیت‌های صاحب قدرت در عصر خود بود.در ادامه سایر حکومت‌ها را در عصر رضا شاه بررسی خواهیم کرد.
    26
    36
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    2.تا بدانید این ژست‌های روشنفکرانه برای تخریب رضا شاه فریبی بیش نیست.‏در دوران رضاشاه ژوزف استالین در اتحاد جماهیر شوروی در بهترین حالت بر اساس آمار "وادیم ارلیکمان" دست کم ۹ میلیون انسان را کشت و قربانی کرداین تعداد تقریبا نیمی از جمعیت آن روز ایران است.جالب است بدانید که بخشی از کسانی که رضا شاه را دیکتاتور مینامند عاشقانه استالین را میپرستند و او را دایی یوسف مینامیدند!‏مائو در چین بعد از رضا شاه در ایران به قدرت رسید مائو در طول سالیانی که در قدرت بود دست کم و در بهترین حالت بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون انسان را مستقیم یا غیر مستقیم به قتل رساند.تقریبا ۸۰ درصد جمعیت همین امروز ایران!جالب است بدانید بخشی از کسانی که رضا شاه را دیکتاتور مینامند و پادشاهی پهلوی را استبدادی میدانند عاشق مائو هستند و حتی ایدئولوژی سیاسی خود را بر مبنای مائوئیسم استوار کردند!‏در دوره رضا شاه هیتلر در آلمان در قدرت بود وی و حزب مطبوع او چندین میلیون انسان رو کشته و میلیون‌ها نفر رو آواره کردند.فقط در آشویتس یکی از اردوگاه‌های کار اجباری هیتلر یک و نیم میلیون انسان زنده در کوره‌ها سوختند
    26
    38
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    3.شعار اردوگاه:کار شما را آزاد خواهد کرد!‏زمانی که رضا شاه فرمان لغو برده داری در ایران را صادر کرد در اروپا و آمریکا هنوز هم فستیوال هایی به اسم باغ وحش انسان برگزار میشد!افراد بومی و رنگین پوستان را به عنوان برده میخریدند و برای تماشای عموم مانند حیوانات در قفس می انداختند!‏در دوران رضا شاه فرانکو در اسپانیا به قدرت رسید در دوران فرانکو در اسپانیا به شکل رسمی حداقل ۱۵۰ هزار نفر شهروند اسپانیایی به طور کل ناپدید شدند و تا امروز کمتر اثری از آنان یافت شده است!!!‏زمانی که رضا شاه در ایران التماس میکرد که زنان نقاب از صورت بردارند به میدان بیایند و دوش به دوش مردان در جامعه تلاش و نقش آفرینی کنند.در اروپا و امریکا زنان برای رسیدن به حقوق خود زندانی و تحقیر میشدند.و با خشونت روبه رو میشدند.‏موسولینی در ایتالیا در دوران رضا شاه به قدرت رسید که در نهایت باعث مرگ و کشتار حداقل ۴۰۰ هزار ایتالیایی فقط در درون ایتالیا شد مخالفان کمونیست موسولینی وقتی او و زنش را به قتل رساندند آنها را به مدت یک هفته از قلاب مخصوص گوشت آویزان کردند.
    27
    35
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    4.یکی از یکی وحشی تر!در سال ۱۹۵۳ یعنی سال‌ها بعد از رضا شاه بزرگ "ژولیوس و اتل روزنبرگ" به جرم کمونیست بودن و ارتباط با جماهیر شوروی در آمریکا اعدام شدند، این در حالی است که به گفته یرواند آبراهامیان که اتفاقا از نویسندگان مخالف پهلوی نیز هست سنگین‌ترین احکام صادره برای کمونیست‌های وابسته به شوروی در دوران رضاشاه ده سال بوده است!‏در دوران رضاشاه بزرگ در ایران آتاترک در ترکیه به قدرت رسید وی فقط در یک فقره کشتار خود بین ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر را در کشتار درسیم قتل عام کرد!‏جالب است بدانید در آمریکا تا سال‌ها بعد از رضا شاه در ایران هم سیاهپوستان حق نداشتند حتی در اتوبوس بر روی صندلی بنشینند!‏حال سوال اینجاست رضا شاه کجا و چه زمانی چنین جنایاتی کرد؟رضا شاه کی اینگونه مردم خود را کشتار کرد.یک قرن پیش رضا شاه توانست فرهنگ و مدنیت را وارد ایران کند و صدها بار از غرب و شرق متمدن تر و پیشروتر بود آیا لیاقت او این دریدگی‌ها و تخریب‌ها است؟‏تمام کشورهای دنیا بزرگان خود را مورد احترام قرار میدهند اینجا ما را متهم به بت سازی میکنند
    29
    40
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    5.مردم ترکیه فراموش نمیکنند آتاتورک چه کرد.مردم هند گاندی را فراموش نمیکنند.مردم ژاپن،آمریکا انگلستان و تمام کشورهای دنیا قدردان بزرگان خود هستند در حالی که همان بزرگانشان دستشان آلوده به ظلم و خون است.‏اما ما در ایران برای گرفتن ژست روشن فکری بزرگانی چون رضا شاه را به زمین میزنیم .رضاشاهی که عمر و تمام وجود خود را برای ایران گذاشت و یکی از دموکراتترین شخصیت‌های عصر خود بود.شاید یکی از دلایل بدبختی ما نه بت سازی بلکه نمک نشناسی است.با پهلوی است..هم پدر هم پسر
    27
    43
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه
    [::نگاهی دیگر - وین، اتریش::]. با درود.به نکتهُ جالبی اشاره کردید.دوستان گمان دارند می توانند برخی حقایق را لاپوشانی کرده وازکنارآن بیتفاوت بگذرند.بنا به شواهد و قرائن،از جمعیت سه میلیونی تهران زمان انقلاب،یک میلیون نفر در تظاهرات بودند.اگر یک میلیون دیگر را کودکان واطفال وسالخوردگان درنظر بگیریم،یعنی نیمی ازجمعیت فعال تهران در راهپیمایی ها بودند.
    38
    22
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. ای عدوی زمان.شما فرض کن بنده فقط شش کلاس سواد دارم :)
    43
    19
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] هم میهن! در ابتدا اشاره کنم که بنده کم در این سایت آفتابی میشوم. ولی کمابیش مباحث وجریانات را تعقیب میکنم. بحث شما با یکی از دوستان مانی را کما بیش خواندم. حاشیه نروم که آقای هانی بارها گفته اند که از نظام گذشته انتقاد میکنند. بنده هم با انتقاد از همه جریانات موافقم. چون باید نکته های ضعف را دید.امیدوارم که اشتباه نکرده باشم. ولی تصورم این است که شما باید با سینه فراخی منتقدان را به صف مخالفین هُل ندهید. چون همه حق اظهار نظر دارند. هیچ دلیلی نیست اگر مطلبی و ایده ای را بنده می پسند; همه آنرا قبول داشته باشند. هم شما و هم مانی از افراد آگاه و قدیمی این سایت هستید ; بهتر است از موضع تهاجمی علیه یکدیگر دور بشوید. جانتان جور
    4
    35
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. دوست گرامی، در نهایت احترام، بخاطر منطقی و قدرشناس بودنتان، به شما تعظیم میکنم.
    23
    28
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. پنجاه نفر از آن احمق ها اقوام خود من بودند که وقتی سوال کردم چرا رفتید، پاسخشان این بود که “بخدا ما تو پیاده رو بودیم و رفته بودیم تماشا”! بی بی سی هم که صحنه گردان معرکه بود تعداد جمعیت را پیشاپیش ۱ میلیون نفر اعلام کرد. گروهی احمق هم باور کردند.
    24
    37
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. محترم، از نظر من اختلاف ایشان با من پایه و اساس درستی ندارد. دو بار بیجهت به من حمله نموده و وادارم کردند که در نهایت به ترور شخصیت متوسل بشوم. بار اول طنز نوشتن من مورد انتقاد قرار گرفت و “دلقک” لقب گرفتم که محترمانه از ایشان خواستم که اگر کامنت های من ایشان را میازارد، نخوانند. بار دیگر مراتب قدر شناسی من از خدمات پادشاه به بهانه واهی توهین به بانوان مورد آماج اهانت های لفظی ایشان قرار گرفت. گرامی، در کامنتی در بالا هم اشاره کردم که به نظر من در این برهه از تاریخ میهن که اشغالگران کمر به نابودی کامل کشور ما بسته اند، انتقاد از رژیم گذشته فقط به عمر این ها می افزاید. اگر شاهزاده در مسند قدرتی نشسته بود و از هر لحاظ پدر و پدر بزرگش را تائید میکرد، آنگاه باید مورد انتقاد قرار میگرفت و پاسخگو میبود. اما امروز که از لحاظ همبستگی و اتحاد هنوز در پیچ و خم کوچه اول هستیم، “حزب رستاخیز” و “ آزادی های سیاسی نداشتن” در زمان پهلوی دوم را مرتب تکرار کردن فقط هیزم به آتش دشمن ریختن است و بس. با نهایت احترام، امیدوارم توانسته باشم منظورم را به صراحت بیان کرده باشم.
    19
    14
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. اتفاقا به خاطر اینکه در سوئد نشسته ام و سوئد هم یک کشور پادشاهی هست تونستم ببینیم زندگی کنم و یاد بگیرم.بهونه شما هم "زمان" هست آقا مگررضا شاه و آتاتورک همدوره نبودند?اردوغان انجاشوپاره کرد ولی آخر سر نتونست ستون جمهوریت ترکیه را از جا بکنه. الان هم غزل خدا حافظی را میخونه ومیخوان برگردن به سیستم پارلمانی و نخست وزیری ولی ایران چی؟ جواب :بیش از ۴۰ سال است حکومت خعمینی بدون یک حزب منسجم مخالف( اپوزوسیون) میتازد! دهه ۷۰ در بسیاری از کشورهای منطقه جوان ها شیفته مارکس بودند و جوان های مارکسیست میخواستن انقلاب کمونیستی بکنن ولی دراکثران کشورها فعالیت کمونیست ها در حد جک موند ولی در ایران انقلاب شد. این را بدان که خانواده من دوستار خاندان پهلوی ببودند، ولی تعصب شما بی جا است چرا که ان دفتر دیگه بسته شده شاه زاده رضا پهلوی هم که یک انسان شریفی هست به نظام شاهنشاهی اعتقاد نداره. به قول انگلیسی ها مووان بابا.
    8
    17
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::golden remix - استکهلم، سوئد::]. همدوره بودن رضا شاه و آتاتورک چه ربطی به اردوغان و ستون جمهوریت داره؟! متاسفانه من درک نمیکنم که منظور شما چه هست. شاید یک مترجم لازم باشه که من تفهیم کنه.
    20
    11
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان
    مقایسه آتا تورک با رضا شاه کار مسخره ای است! اولاً آتاتورک حتی یک نهاد دموکراتیک تاسیس نکرد تنها کاری که کرد با مذهبی ها مبارزه کرد و سکولاریسم رو به مردم تحمیل کرد بعد برای نگهداری از این دستآورد ارتش رو قانوناً موظف به مداخله کرد یعنی کودتا رو قانونی کرد! و ارتش هم به همین بهانه مردم رو سرکوب میکرد و دست به اعدامهای دسته جمعی میزد! درصورتیکه این کار رو باید به عهده مجلس میگذاشت. دوماً همین سوئد هم قبلاً آنچنان دموکراتیک نبود در جنگ جهانی با صادر کردن سنگ آهن ماشین جنگی هیتلر رو تقویت میکرد و در نژاد پرستی دست کمی از نازی ها نداشتند و با مقطوع النسل کردن کسانی که قد کوتاه یا زشت بودند یا معلولیت داشتند میخواستند اصلاح نژادی کنند. منتها چون مردم سوئد خونسرد هستند و اهل سیاست نیستند همه فکر میکنند اونجا از اول دموکراسی برقرار بوده تا قبل از ورود مهاجرین به زور 15 درصد در انتخابات شرکت میکردند و الآن به برکت راسیسم و وجود مهاجران یک کم این آمار رشد کرده
    16
    12
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. مرسی گرامی ، با تشکر فراوان از کامنت های بسیار جالب شما ، قابل تعمق ، گویا و مفید ، با سپاس
    13
    12
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، ]. در ادامه کامنت های جالب شما ، باید عرض کنم که هر فرد و هر پدید ه ای را باید در زمان خودش ارزیابی کرد ، میراث رضا شاه و نقش تاریخی او پایه گزاری جامعه نوین ، دولت سازی ،ترویج دانش ، ایجاد امنیت ، مبارزه با اعتیاد ، ارازل و اوباش ، مبارزه با خرافات و ارتجاع اسلامی بود ، گام بزرگ او برای زنان هم جایگاه ویژه خودش را دارد ، طبیعتا در مورد برخی از روش های او برای کسب حقوق اجتماعی قابل بحث است ، که آن موارد را هم باید با شناخت از جامعه آن دوران باید بحث کرد ، جامعه ایران نیازمند به یک فرد مقتدر و با اراده بود ، میراث او را باید براستی پاس بداریم .
    13
    12
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. بلوچ جان ، دوست ما سبکبال بسیاری از کامنت های خودش را با طنز منویسد ، طنز در نوشته ، شعر و حتی یک کامنت کوچک یک نوع ذوق هنری به مانند کاریکاتور است ، ببعضی از دوستان این نکات را از دست می‌دهند و به بیراهه میروند ، برای مثال وقتی من مینویسم خمینی هندی زاده ، اگر طنز را درک نکنیم می‌توانم چنین به بحث بکشیم که اولا هندی بودن و هندی زاده بودن جرم نیست ، گاندی هم هندی بود ، خود فرزند من هم در اروپا بدنیا آمده و ایرانی زاده است و اما شاید روزی رهبر سیاسی بشه ،پس چه عیبی دارد ، اما اگه ترمز بگیرم بحث خمینی هندی زاده نه در راستای توهین به هندی ها بلکه تاکید به عدم عشق او به مام وطن ، فرهنگ کشور و آینده ایرانزمین است ، چرا که خمینی فقط اسلام را میدید ، در همین راستا گاهی شاید کامنت های من و سبکبال توهین حتی جنسی حساب شود ، که همانطور که گفتم کاملا بدفهمی از طنز است
    20
    8
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] ۱- محترم ; هم شما و هم هانی قابل احترام هستید. بنظرم بهتر است حساسیت ها و تندروی ها و توهین ها را کنار بگذارید. نظر این حقیر در اینجا حمل بر یار گیری در این مبحث نشود. چون یار گیری و جانبداری را یک بازی کودکانه و یکطرفه می بینم. بنده با این نظریه گرامی که انتقاد از نظام پهلوی موجب بقای این رژیم می شود موافق نیستم. اتفاقا باید کاستی ها و علت ها مورد بازبینی قرار بگیرند. وقتی که تیتر راجع به پهلوی پدر است همانطور که موافقان اظهار نظر میکنند; باید منتقدین و مخالفین هم حرف خود را بزنند. امید براین است بنده را اتیکت نزنید تا از شرح حال خود بگویم. فقط به یک موضوع بسنده می کنم.
    7
    26
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    ادامه؛ تقریباً بیاد دارم وقتیکه جشن های ۲۵۰۰ساله شروع شده بود ; در بخش و آبادی ما برق نبود. ما یک یخچال نفتی داشتیم که همسایه ها برای دیدن یخچال و گرفتن آب سرد به منزل ما می آمدند. جاده های اطراف ما خاکی و پر از دست انداز بود. فقط ماشینهای سیمرغ یا چیپ شهباز میتوانستند در این جاده ها عبور و مرور بکنند. خیلی از مردان بلوچ برای کارگری و باغبانی و شتربانی روانه کشورهای عربی می شدند. بعد از دو یا سه سال برای دیدن فامیل خود بر می گشتند. و سوغاتی هم می آوردند. در موقع دانشجویی درخارج از کشور وقتیکه با همکلاسی های خودم صحبت می کردم ; خانواده های بسیاری از همکلاسی ها در اطراف شیراز لار و خنج و گراش و اوز به همین شغل ها در کشورهای عربی اشتغال داشتند.آیا من نمیتوانم این سوال را بپرسم چرا با داشتن هم چنین زندگی برای بلوچ ها و غیره هزینه های جشن ۲۵۰۰ساله را متحمل شد. آیا حقیر به نظام گذشته بی حرمتی کرده ام?
    8
    28
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::] رفیق: سپاسگزارم.
    6
    21
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. دوست گرامی، دو مثبت اول به کامنت‌های شما را من تقدیم می‌کنم. متانت و صبوری و درک شما از مسائل و منطق شما را نیز میستایم. گمان نمیکنم که احدی را بشود یافت که انتقاد به جایی از پهلوی نداشته باشد و یا منکر کمبود‌ها و احیانا اشتباهات آن دوران باشد، اما محترم، آیا گمان مکنید امروز که جوان مستاصل از جان خود مایه میگذارد و در مقابل یگان ویژه ایستاده فریاد می‌کند "رضا شاه روحت شاد" وقت آن است که پا برهنه وسط شعار او بدویم و بپرسیم چرا وقتی یخچال ما نفتی بود و جاده‌های بلوچستان دست انداز داشت، شاه مخارج بیهوده میکرد؟! هم میهن گرامی من که منطق شما را ارج مینهم و به ایزد یکتا سوگند میخورم که قصد اهانت و کنایه زدن ندارم وقتی این سوال‌ها را میپرسم. مادر بزرگ من هم که در تهران سکونت داشت تا سال ۵۷ که من در تهران بودم از یخچال نفتی استفاده میکرد. پدر من و هزاران نظامی همدوره او ایران از قاجار به ارث مانده را جاده کشی و برق کشی میکردند. یک برادر من در خاش متولد شده، خواهر من زاده دهات کرمان است. پدر من پاداش چهل سال خدمت خود را با گلوله‌های سربی گرفت. ادامه.
    19
    7
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    همان گلوله هایی که در تفنگ پاسداری بود که رفیق کمونیست ما به دستش داده بود. و حالا من حق پرسیدن یک سوال را هم از آن کمونیست ندارم؟!!
    15
    8
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    اون موقع یه عده مثل آخوندسهم می خواستن از قدرت، شاه هم به اینا نمی داد برای همین مخالف شاه شدن، با اصلاحات ارزی زمینهای اوقاف از ید قدرت آخوند خارج شده بود،اینا میگفتن سهم ما رو بده شاه نمی داد، گفته بود مفت خوری بسه . البته کارگر و کارمند هم اعتصاب کرده بود بخاطر افزایش حقوق، شاه تا۵۶ خیلی افزایش حقوق داد،سال۵۶نه، وگرنه آخوند بتنهایی نمی تونست، یعنی اعتصابات کارگری با آخوندی ترکیب شد شورش و انقلاب شد.کسی اهل مطالعه نبود انقلاب مشروطه رو مطالعه نمی کردنصف مردم سواد خواندن نداشتن چون خطای گذشتگان همیشه آموزنده است
    6
    14
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. با سپاس از حسن نیت شما این را هم اضافه کنم که تا وقتی کسانی مثل دوست ما بلوچ اسلو درد دل نکشیده باشند از درک خیلی موارد عاجز خواهند بود، چون چیزی نیست که در مهد دمکراسی و آزادی و رفاه با رفتن به "محفل آگاهان" بشود به آن دست یافت.
    17
    6
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. محترم، در همان دورانی که میفرمایید بسیاری از مردان بلوچ برای کار به کشور‌های عربی میرفتند، بسیاری از مردان افغان، پاکستانی، هندی و عربی برای کار به ایران میامدند. از پزشک گرفته تا کارگر ساده. دوباره تکرار کنم که کسی منکر کمبود‌های دوران گذشته نیست، اما گمان نمیکنید که باید مرحله به مرحله پیش می‌رفتیم؟ فکر نمیکنید که دعوت از بزرگان جهان برای شرکت در جشن‌های افتخار ایرانیان برای ایران ما اعتبار خرید و در نهایت میتوانست پیشرفت و رفاه برای اقصی نقاط کشور را موجب شود؟ روزی که من در سال ۵۷ به آمریکا رسیدم و در شهری سی مایل دورتر از لوس انجلس سکنی گزیدم به هر سه خانوار یک خط تلفن میدادند که شریکی استفاده کنند. چرا همیشه پایتخت‌های اروپا و شهر‌های بزرگ آمریکا را با روستا‌های خودمان مقایسه می‌کنیم؟ چرا میخواهیم گردن شاه را از جا بکنیم در حالیکه ۴۳ سال هست که در مقابل ظلم، دزدی، اختلاس و جنایت آخوند از روزی که کامپیوتر به میدان آمده فقط کامنت مینویسیم؟
    21
    11
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد:: 1- کوروش اَزیز: بقول بلوچ امیدوارم بحث به یارکشی کشیده نشه. امیدوارم برای من هم این سوء فکر پیش نیاد که شما در آن کف قرارگرفتی. امید است که ازمن هم دلگیر نشی چون خودمونی و بدون تعارف می نویسم. اولا اختلاف بنده با دوست خودمون کلا بر سر طنز نیست. قبول میکنم شاید موضوعاتی برای شما طنز باشه برای من نیستش. خُب مشکل منه! بنده هیچوقت از واژه هندی زاده , افغانی و غیره استفاده نمیکنم چون در فرهنگ خودمون اینگونه واژه ها بار منفی دارن. خُب باز هم مشکل منه. رفیق: قطعاً اَگه کسی شماره کفشش ۴۵ هست. طرف میتونه به سختی یا گشادی کفش ۴۳ یا ۴۷ رو بپوشه , ولی اون چیز دلبخاه نیست. پس جامعه بنا به سن و سال و تجربیات و سواد از هرکس انتظاری داره. من نمیتونم در یکی از کارام حرفای قشنگی بزنم ,ولی در حد کسی بنویسم که سبک وزنی از اون فوران بکنه! برای بنده مقوله زن ستیزی مبحث بزرگییه.
    6
    18
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲-در جامعه خودمون هر گونه طنزی (ازنظر شما طنزه) که شخصیت زنان رو خراش بده , برای من طنز نیست. کوروش اَزیز: چون خودتون اشاره فرمودی:شاید کامنت های ما حتی توهین جنسی حساب شود ولی کاملا بدفهمی از طنز است. آیا این بد فهمی از طنزه؟ توجه بزرگوار رو در بحث ٭٭نمونه‌ای از غارت کشتی‌های ترال چینی در ‎دریای مکران؛ ببینید چگونه صیادان بلوچ را به خاک سیاه نشاندند٭٭. جلب می کنم. شما نوشتید: تف تو گور اون هندی زاده ، که احتمالا ننه اش هم با چینی ها هم حال داده. ‌سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳‌. بنده نوشتم: کوروش اَزیز: مادرا و زنان توی اینجور ماجراها اَبداً نقشی ندارن! 🤭🙏 چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ . جنابعالی نوشتی: ‌ مرسی گرامی ، طبیعتا باید خطوط قرمز را رد نکرد ، الفاظ خصوصا زن ستیزانه را باید اجتناب کرد ، تذکر شما درسته. ‌پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹‌. بهتره بیشتر ادامه ندم.
    5
    21
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۳-کوروش گرامی: آیا شما یک جمله از من در این بحث بی نتیجه دیدید , که به شاه و سلطنت توهین کرده باشم؟ چطور شما در مقابل توهین های مخالف و ورود به موضوع خونوادگی و اتیکت زدن به چپ و فحاشی غیره سکوت می کنید و چرا از طرف شما مطرح نمیشه؟ خودتون هم میدونی بنده در باب دریدگی و بیشعوری و الفاظ بد علامه دَهرم. ولی یکی از دوستان اینجا از بنده انتقاد کرد و من هم تصمیم گرفتم صبر و بردباری بیشتری با دیگه دوستان داشته باشم. امیدوارم همگی صداقت و خلوص نییت رو در همه موارد بکار بگیریم. بنده به شما احترام میگذارم و از نوشته های شما می آموزم.
    7
    18
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] دوست مهربان; نام کاربری این حقیر چه در زمان گذشته و چه حال ; بیانگر و یاد آور نداشتن و کمبود و فلاکت و فقر مردم بلوچ است. حال شما میفرمایید بنده درد دل نکشیده ام ? جواب این سخن شما را به دوستان واگذار میکنم. امیدوارم همگی با درایت بیشتر به جلو برویم. جانتان جور
    6
    23
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. حرفهای شما شبیه حرفهای شهرام همایون است که در دفاع از عملکرد شاه میگین ان زمان دنیا اونجوری بود و زمان اجازه نداد تا شاه کارهاشو تکمیل نکنه. من هم میگم رضا شاه و آتاتورک دو دوست و پدران نووین ۲ کشور همسایه استارت یک کاری را زدن با دیدن حال و روز الان ۲ کشور میشه فهمید که زمان مساله نبوده انگار ریشداری و زیربنایی کار کردن مهم بوده. تا جایی که میراث آتاتورک اجازه نداده یک شخص جاه طلبی مثل اردوغان هر کاری دلش خواست با ترکیه بکنه. به نظر من یک ملت یک شاه خوب لازم ندارن تا خوشبخت بشن یک ملت یک سیستم کار آمد روزنامه نگاران و خبر نگران مستقل و شجاع میخوان که چشم و گوش ملت باشند تا کسی سرشون کلاه نگذاره.
    5
    23
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک
    [::جنابِ سروان - مونرآل، کانادا::]. از روزی که همین یه تیکه رو خوندم با هنرمندی جک پالانس وتلی ساوالاس و رضا بالانس، دچار خنده‌های ممتد در حد دل‌درد.
    15
    14
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] کوروش بزرگوار; سلیقه ها و برداشت ها از هم متمایز هستند. بنده بخاطر خیلی از موارد کم ورود میکنم. تلاش دارم همه موارد را رعایت بکنم تا بقول هانی کمتر پنالتی بدهم. بیشتر خواننده باشم تا اهل سخن. اگر منوال بر این باشد که همه ما با این پیش فرض به جلو برویم که من تصمیم خود را گرفته ام تا قانع نشوم. یا عزم آن دارم که واقعییات را نپذیرم. منطق فاقد معناست. سبکبال عزیز می گویید; که از یک بلوچ درد و دل بیشتر خورده است.آیا حداقل با یک آذربایجانی یا اصفهانی یا کرد و غیره قهر طبیعت و خشکسالی چون با یک بلوچ سر جنگ دارد? یا با داستان خود میفرماید; که همان گلوله هایی که در تفنگ پاسداری بود که رفیق کمونیست ما به دستش داده بود و بقیه ماجرا. نوشتنی ها فراوانند. ولی در توان بنده نیست." صلاح مملکت خویش خسروان دانند ".جانت جور و بدرود.
    6
    21
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::golden remix - استکهلم، سوئد::] شما در انتهای کامنت خود چه پُر معنا نوشتی: که یک ملت یک شاه خوب لازم نداره تا خوشبخت بشه. یک ملت یک سیستم کار آمد روزنامه نگاران و خبر نگاران مستقل و شجاع میخواد که چشم و گوش ملت باشند. تا کسی سرشون کلاه نگذاره. درود برشما
    5
    23
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. دوست محترم، جمله ای که من نوشتم “تا وقتی کسانی مثل دوست ما بلوچ اسلو درد دل نکشیده باشند” را بر عکس معنی و برداشت کردید. منظور من کاملا عکس آن بود و داشتم به جناب کوروش میگفتم که شما بعنوان یک مرد بلوچ دردهای بسیاری را متحمل شده اید و این همیشه در نوشته ها و اخلاقیات شما منعکس است. لطفاً یکبار دیگر نگاهی به جمله مزبور بیندازید. مطمئناً علت سو تفاهم ضعف من در نوشتن و انتقال افکارم هست و به همین علت از شما پوزش میطلبم.
    11
    2
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::golden remix - استکهلم، سوئد::]. آیا در ترکیه هم مردم با تظاهرات و اعتصاب دولت خود را سرنگون کردند و آخوند ها را در راس نشاندند؟ “ریشداری و زیر بنایی کار کردن” آتاتورک مانع شد تا مردم ترکیه انقلاب کنند و تیشه به ریشه خود بزنند؟ اگر ما کمبود خبرنگار و روزنامه نگار آگاه و شجاع داریم گناهش به گردن پهلویست؟ تمام درد من و مشکل ما ملت همین است که بسیاری از ما مسئولیت نمیپذیریم و همیشه ارتکاب به گناه را به دیگری نسبت میدهیم.
    16
    2
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::golden remix - استکهلم، سوئد::]. ببین گرامی ، فکر میکنی رضا شاه ، اتا تورک ، اردوغان از کجا آمده اند ، جواب مشخصه از دل همان ملت کشورشان ، و با همان ریشه ها ، کاستی ها ، فکر میکنی که قراره مشکل دمکراسی را یک رهبر و دولتمرد حل کنه ، نه عزیز دل ، آدرس را اشتباهی گرفته ای ، الان ما میلیونها ایرانی در اروپا و امریکا داریم که بخشا بزرگ شده و یا متولد خارج از کشور هستند ، هیچ ارتباطی هم با رژیم پهلوی و اسلامی نداشته و ندارند ، آیا فکر میکنی این جماعت دمکرات تر هستند ، خردمند تر هستند ، خرافی ستیز هستند ، خیر ،‌، پروسه فرهنگ سازی به یک یا و نسل ختم نمیشه ، با یک قهرمان ملی هم درست نمیشه ، برای فهم داستان ، همین کافیه که یک بنده خدایی مثلا در اروپا و یا امریکا فوت کنه ، فوری تقسیم ارث بر اساس اسلام و کم کردن حق دختر مطرح میشه ،
    12
    4
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    روزنامه نگاران و خبر نگاران مستقل و شجاع شعاره،مهم تخصصه،هر کس در تخصص خودش،امارات دیکتاتوریه اماسریع پیشرفت کرد چون ۴تا متخصص تصمیم و اجرا بلافاصله، وگرنه تاروزنامه نگاران و خبر نگاران مستقل و شجاع و مجلس و رسانه ها تصمیم بگیره شب میشه. امارات نمونه برتری دیکتاتوری بردموکراسیه.
    6
    2
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    (منم هانی سایت ایرانیان - شدم حامی حق کُل زنان)( نشستم شب وروز در مجمعی - که نامش بُوَد محفل عارفان) ( ولیکن نیاموختم جز غرور - و توهین و آزار به مردمان)( مرا یاد دادند که دائماً - بپیچم به پای همه، این و آن)( فقط منتظر در کناری کشیک - که بیچاره ای بیخبر از جهان)( نویسد کامنتی و حرفی زند - بهانه دهد دست این ناجوان!)( سراسیمه چسبم من او را یقه - که ای دشمن خونی بانوان) ( چرا تو نوشتی که این دخترک - به بالا ی چشمش بُوَد ابروان؟)( تو را میبرم محکمه نزد شیخ - که حکم جزایت دهد بیگمان) ( من از طیف چپ دارم اجداد خویش - به مائو کنم اقتدا این زمان!)( نیاید به جایی که من آمدم - ز شاه گذشته سخن در میان!)( اگر هم ازو صحبتی میکنید - نیاید بجز انتقاد بر زبان) ( چنانچه کسی مدح او را بگفت - کِشَم خنجری تیز را از میان) ( بکوبم به پشت کسی که نوشت - ز جلدش برون میکِشم روح و جان!)( مرا چپ بُوَد آرمان و مرام - به رگ های من خون چنگیز خان!)
    13
    5
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. خودت جواب خودت را دادی دیگه، ما مسوولیت نمیپذیریم خوب شاه هم از "ما" بود که اشتباه کرد ، اگر بگیم کار کار انگلیسه ان موقع حرف شما درسته . ملت اعتصاب کردن و انقلاب کردند، خمینی احمق را تبعید کرد کمونیست ها را کرد پشت میله، با اینکارش اینها شدند مقدس وتا کشور به ترتر افتاد مارکس و خمینی شدند امید ملت. چطور میشه ایران ان روز که ان همه با فرانسه و امریکا دمخوربوده ان همه جوان مارکسیست داشته باشه وحتا کارگر عمله که سواد خواندن و نوشتن نداره وقت استراحتش رو خاک داس و چکش ترسیم کنه.
    4
    12
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. چراغ قرمز هم که اختیاری باشه ۲ راننده پشتش و میاستن و ۱۰۰ ها راننده نه، قبض جریمه که براحتی بخشیده بشه باز ۴۰ تا راننده چراغ قرمز را رد میکنن، تو چراغ قرمز هم اگرپارتی بازی و رشوه گیری باشه آخرش به عصیان منجر میشه. ملت خوب از دل سیستم خوب میاد بیرون.
    2
    8
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    1- بیسوادی و کوته فکری ۱۰۰٪ عیان است , که با دیدن یک دعوت و مراسم تشریفات از خاندان پهلوی به خارج از کشور از خود بیخود بشیم. آدرنالین مون بزنه بالا و فقط افسوس بخوریم و دیگه به هیچ فکر نکنیم! چرا نمی پرسیم اَگه همه چیز عالی بود چرا شاه سقوط کرد؟ چرا نمی پرسیم آیا مجلس کاره ای بود؟ آیا واقعاً وکلای مجلس انتخاب واقعی مردم بودن ؟ وکیل ها کی بودن؟ بله: کشور یک روزنامه آزاد نداشت. قلم ها شکسته شده بودن. احزاب سیاسی تعطیل شده بودن. ساواک توی همه چیز دخالت داشت. حتی برای گرفتن یک امتیاز شرکت , باید ساواک نظر میداد که هستی؟ همانطور که یک حزب الهی حالا در هرکاری حق تقدم داره , در گذشته آدمای خان و تاجر و فئودال در اولویت بودن. همه اهرم ها به دربار ختم میشد. چاپلوسان و جیره خاران کارشون فقط دستبوسی و تا کمر خم شدن جلوی شاه بود. اخبار کذب بهش میدادن.
    6
    13
    یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲-شاه خودش استعداد مذهبی داشت. هم به مکه می رفت. هم به کربلا . هم امام رضا. دست آخوندا رو باز گذاشت. خطر رو فقط از جانب چپها می دید .ارتش دارای هیچ پلاتفرم و برنامه خاصی نبود. همون نظامیان و دانشجویانی که در غرب تحصیل میکردن , وقتی آزادی مطبوعات و احزاب و انتخابات آزاد رو دیدن. چشم و گوششون باز شد و به مخالفین شاه پوستن. شاه میخاست زود به دنیای غرب برسه. ولی این عمل با ساختار و فکر جامعه نا هماهنگ بود. رسیدن به یک سیستم دمکراتیک لازمه آزادی در همه زمینها بود. که متاسفانه در ایران نبود. جشنهای ۲۵۰۰ ساله هیچ دستاوردی برای ایران نداشت. بلکه همون مهمونهای دیروزی و دنیای غرب به شاه پشت کردن , و در آخرین لحظات تنهاش گذاشتن. با کمی درنگ و تغییرات وجود شاه برای ما ایرانی ها میتونست یکجور بهتری رقم بخوره. ولی نشد! که شوربختانه در نهایت همه چیز رو آخوندا قاپیدن.
    5
    15
    یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    سواد در حد دکترا، اما منطق و درک و فهم هیچ. چرا شاه سقوط کرد؟ چون احمق هایی که در هپروت پرواز میکردند و فکر میکردند روشنفکر هستند تمام مزخرفاتی را که آنروز شایع میشد و امروز هم لیست میشود را باور کردند و در نهایت تصویر امام را در ماه دیدند و انقلاب کردند. وقتی مینویسم که مغرضانه عمل میکنند منظورم همین است که میبینید بجای مخالفت با آخوند و لیست کردن کمبودهای فعلی حکومت، فقط و فقط اصرار دارند که حکومت ۴۳ پیش را بکوبند. من هنوز باور داشته باشم که مغرض وگمراه یا احمق نیستند؟
    11
    4
    یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    خوش باور - تهران، ایران
    [::جنابِ سروان - مونرآل، کانادا::]افراد مثل شما در خارج از ایران داریم که برای ضحاک سینه می کوبند . خوب نا برادر شاه رفت .ایران شده بهشت برین آزادی تا دلت بخواهد . اما دری به تخته خورد خود را نمی دانم از کدام ده کوره بخارج رساندی .و از آنجا مثل بلبل نظریه میدهی .خفه برکرد بین در ایران غم زده من و هم وطن صبور من از دست این جلادان دوزدها .ریا کاران و در انتها بچه های ضیغه یکساعته چه می کشند . نازی نفست باید از جای کرم باشد .
    12
    5
    یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان
    ای ممد دماغ ، ای بزرگ ارتشداران ، ای نوکر بیگانه ، ای اشرف غنی ایران ، ای فراری بی عرضه ، ای دزد میلیارد میلیارد پول ، ای بچه سوسول نالایق ، ای توسری خور نکبت فراری ، ای دست نشانده غرب ، خدا نیامرزتت
    5
    6
    دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::millionaire - منچستر، انگلستان::] جنابعالی اَگه حرفی برای گفتن داری تشریف بیا وسط , حرف و دلایل خودت رو بزن! چون با این ادبیات پارینه سنگی که شما بکار میبری , بنده هیچ تفاوتی بین شما و یک حزب الهی نمی بینم. از کی تا حالا ظاهر افراد تعین کننده سیاست شخص محسوب میشه؟ مگه ماندلا یا گاندی خوش تیپ بودن که شما میگی محمد دماغ؟ انصاف رو نباید دفن کرد. ولی شاه ایران آدم با کلاس و خوش سلیقه و خوش لباس و خوش تیپ و باسوادی بود.اون چیزی که بنده از کامنت شما دستگیرم شد. در واقع هیچ چیز دستگیرم نشد. در نهایت امیدوارم بیش ازاین میلیونر باشی.
    6
    6
    دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. خانم جان شما میتونی یه گردو رو روی گنبد بزاری د نمیتونی د ، تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است ، آره عسلم
    2
    4
    ‌سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::millionaire - منچستر، انگلستان::] نظر لطف شماست که منو خانم خطاب کردی ولی متاسفانه نیستم. بلگه از جَرگه عنکبوتیان(خودم) یا همون مردها هستم. که در اینجا براتون آرزو کرده که بیشتر میلیونر بشی.تا وضعتون از لحاظ فکر و اندیشه هم بهتر بشه.به نظرم این بیت شعر سعدی رو خوب انتخاب نکردی. یا معنی اش رو نگرفتی! یعنی کار از شما گذشته. هیچ تغییری در شما صورت نمی گیره. موفق باشی
    2
    0
    ‌سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. آخ ببخشید .... ؟ خب من فکر کردم خانمی ، چون اسمت آخه عسل !!!!!! موفق باشی ، سلام به آقاتون برسون
    1
    3
    ‌سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. هانی جون عسلم ( جان تو چندشم شد ) شعر رو ترجمه میکنی ولی ارتباطش رو نمیگیری !!!!! , IQ من سالهاست با این سبکمغز و اون زرتشت خیالاتی و اون حمید بددهن جنگیدم و بحث کردم ، وقتی طرف مغزش …و از دور خارجه چه باید گفت وقتی نرود میخ آهنی در سنگ چه باید کرد ، معنی میخ آهنی در سنگ رو که انشاالله مشکل نداری همون تو مایه های تربیت نااهل را ست عسلم
    5
    3
    ‌سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::millionaire - منچستر، انگلستان::] اشکال کار اینه جنابعالی فقط جلو پا تون رو نگاه میکنی! تقصیر هم نداری چون همه مخاطب های شما خانمها هستن. ولی من شانسی پریدم. در ضمن من ازشما ابداً چندشم نمی یاد. بلکه خوشم هم مییاد. چونکه همیشه آموزنده می نویسی. صحبت میخ شد. بنده همه میخ ها رو طالبم. مهم نیست حالا توی سنگ بره یا نه. بهتون حق میدم که با آقای زرتشت و سبکبال و حمید مشکل داشته باشی. چون خط و مشی و شما با اونا فرق میکنه.امیدوارم کسی چشمتون نزنه! که درضمن آقام منزل نبود تا سلام جنابعالی رو بهشون برسونم .ولی خانم بنده شما رو سلام بسیار میرسوند.
    2
    14
    ‌سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.