گفتگو با نرگس اسکندری، زندانی سیاسی دیروز ایران و شهردار امروز فرانکفورت آلمان

+186
رأی دهید
-26

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    باعث افتخار هستی، اما چرا عضو چریک های فدایی کمونیست بودی؟ فریب خوردی؟ اظهار ندامت میکنی و یا با افتخار از عضویت در آن سازمان صحبت میکنی؟
    97
    49
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    عضو فداییان اقلیت بوده سبز شده فردا بنفش میشه.اینهمه ساله توآمریکاییم ندیدم یکی فقط باکاروتلاش به جای مهمی برسه.هرکی به جای مهمی رسیده از یه جایی بالاتر که قدرت داره ساپورت میشه.قدرت هم یعنی پول و اقتص
    75
    51
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۷
    پویا ۸۷۹۰ - طهران، ایران
    همین کمونیست و ها مجاهدین و جبهه ملی ها این رژیم را برای ما به ارمغان آوردند ود ر اولیت فرصت فرار و بر قرار ترجیح دادند و ما را گرفتار خریت شان کردند .به خدا آفتاب پرست هم به این سرعت و تعدد توان تغییر رنگ دادن ندارد .
    60
    57
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    خوب صدقه سر جمهوری اسلامی شما تنه لشها به کارو بار رسیدید ها؟
    74
    27
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. شما زحمتکش ها هم به یک تکه استخوان. بلیس عزیزم، بلیس!
    11
    49
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. اگر قرار است. یکی‌ تنه لش. باید همه ما از شما مریدان ریش یاد بگیریم. اگر نبودید. که به خاطر یک تکه استخوان.این همه ریش لیس نمی‌‌زدید. حتی خر ایرانی سخن نخرید .بخرید را شنید. و شد لقمان.و شما هنوز.اندر خم یک کوچه.نادانی‌. نتوانستن. حماقت نتیجه. تنه لشی هستند. این خانم .خوب یابد. از زندان.تا شهردار رساند. همه چی‌ می‌‌توان گفت.بجز تن لشی. شما چی‌؟ جیره را بگیرند. یا از گرسنگی سقط می‌‌کنید. یا همه یک شبه می‌‌شوید. دشمن آخوند. چیزی نگو.که تف سر بالا شود.۴۲ سال شما را تجربه کرده. چیزی که عیان است.چه حاجت به بیان است
    13
    39
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. سابقه گذشته او را نمی‌‌دانم. ولی در امور پناهندگان و زنان بسیار فعال است.کار‌ها مثبت هم انجام داد. قسمت بزرگی‌ از این‌ها با آمدن در اروپا.درک کردند. هرچه برق می‌‌زند. طلا نیست. آلمان شرقی را دیدند. همه به آلمان غربی فرار. ۹۰ درصد حزب توده ها. به باکو فرار.و فکر .که به همه یک لادا می‌‌دهند. چپاندند در کانتین. فلزی. در زمستان می‌‌لرزیدند. در تابستان مثل خوک پشمالی مجار عرق می‌‌ریختند. روزی یک بار سوپ کلم. با یک تکه چربی. همه آن زمان از طریق آلمان شرقی فرار. به آلمان غربی از دست اتحاد جماهیر سوسیالسیتی شوروی.شدند راننده تاکسی‌. خرید و فروش ماشین.حرفی نیست. شغل مثل همه شغل ها. یک عده .همان الاغ باقی‌ ماندند. که بودند. مثل دو تفنگدار از سه تفنگدار لندنی. فرخ و مسعود. عطا از این‌ها نبود. مرید ریش. ولی فرقی با هم ندارند. یکی‌ امام می‌‌خواد.دیگری استالین.ایشون را نمی‌‌دانم. هیچ وقت به گذشته خود اشاره نکرد. اگر لاس خشگه با آخوند ها. بیرون می‌‌اندازند از حزب سبزا. چند ایرانی‌ عاقل هنوز در حزب سبز وجود دارد.
    14
    24
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. متشکر از توضیحات شما. حقایقی که در مورد کمونیست های سابق ما فرمودید کاملاً مطابق با واقعیت هست. و دیگر اینکه آلمان بخاطر ندانم کاری و انتخاب اشتباه آلمان نشده، حتما ایشان را از هر لحاظ مناسب دانسته اند. تفاوت طرز فکر ها زمانی غیر قابل انکار میشود که آفتابه سوراخ تولید مسلمان ها را کنار مرسدس بنز مهندسی شده آلمان قرار داده و متحیر میشویم.
    5
    19
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. با کمال تشکر. در کلیه جلسه‌ها که دیدیم. خط نداد. یک فرصت باید داد. خیلی‌ از این چپی‌ها پشیمان هستند. ولی اگر خون فرخ نهگدار دوباره در خانم سبز شود، آخرین بار است. که کاندید می‌‌شود.قول می‌‌دهیم. Nemi El-Hassan زنی‌ با ریشه عربی‌. که هفته گذشته پست بالا در تلوزیون اینجا گرفت. به یک هفته نگذشت. اخراج کردند. چون پی بردند. بار‌ها در تظاهرات روز قدس با عکس شیخ علی‌ شرکت کرد. هر روز اعلام .غلط کردم.اشتباه کردم. لعنت به شیخ علی‌. ولی اینجا تعارف با کسی‌ ندارند.حواس ما اینجا جمع است.کانادا که نیست،دسته عاشورا راه انداخت. این خانم روی یخ نازک است. اگر شروع کرد دوباره.به گذر مسلامت آمیز با اصلاح طلبان. راه Nemi El-Hassan منتظر است
    7
    11
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    1- اگه به اصل دمکراسی اعتقادی داریم باید به سلیقه ها و انتخاب ها و ایده ها احترام بگذاریم. اگه میخاهیم همه یک رنگ بشن اون موقع حکایت زنان افغان رو می گیریم که باید بگیم مرگ بر دمکراسی. بنده نظرم اینه که دنیای یک رنگ و یک محور فاقد ارزشه. متاسفم برای دوستانی والا که با همه جریانات خودی و غیر خودی برخورد میکنن. آخه این چه حرفییه که از طرف بخاهیم آیا اظهارندامت میکنی یا نه؟ راحتتر بهش بگیم توبه میکنی یا نه! خودتون کلاهتون رو قاضی بکنید. آیا عقل سالم حکم میکنه , که هم سلطنت طلب باشن؟ آیا درسته همه چپ باشن؟ یعنی با این حساب اَگه سلطنت طلب نیستی از خطه آدمیت بدوری. این بسته تنگ نظری رو باید کنار گذاشت. چرا نباید خوشحال باشیم که یک انسان ازدست استبداد نجات پیدا کرده؟ زنی که محل تولد دخترش زندان اوین بوده. شماها از من بهتر میدونید چریکها حداقل بقول استاد ریش آقا رو لیس نمیزدن. نکنه این خانم توی حماسه سیاهکل دست داشته؟
    5
    18
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲-در نهایت موفقیت و ناکامی هرانسانی مربوط به خودشه. من نه هورا میکشم و سرمست میشم , که این خانم شهردار فرانکفورت شده.(ولی به یک انسان موفق تبریک میگم). نه زانوی غم می گیرم که چرا اقلیت رو انتخاب کردی.یا چرا حالا اومدی آلمان غربی. یا چرا لادا رو ول کردی سوار بنز میشی.
    5
    22
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    جناب هانی، اظهار ندامت به این علت مطرح شد که عنوان چریک فدایی داشتن، مبارزه مسلحانه بر علیه حکومت قانونی مملکت را یدک می‌کشید. با ملون بودن طیف‌های سیاسی و مخالفت آشکار و تلاش برای تغییر سیاست‌های یک حکومت و تظاهرات گروهی برخورد آنچنانی نمی‌شد اما ترور و جنایت محکوم بود و از آن جلوگیری مناسب میکردند. گمان نمیکنم که امروز به جز اقلیتی که از بر آخوند تغذیه می‌کند احدی را پیدا کنید که حکومت سابق ایران را جنایتکار تلقی کند. مسلما برای همه آشکار شده که چنانچه سلطنت پهلوی ادامه پیدا میکرد، کشور ما از بسیاری کشور‌های امروز دنیا دمکرات تر و آزاد تر و آباد تر میبود. حال اگر کسی با چنان حکومتی جنگ مسلحانه میکرد و به قولی ارتجاع سرخ را به سیاه پیوند میداد نباید از گذشته خود پشیمان باشد؟
    7
    7
    جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] رفیق :بارها گفتم که بدون شک , حکومت گذشته با حال قابل مقایسه نیست. ولی به معنای این هم نیست که حکومت گذشته بدون اشتباهه. بحثم تنها فقط روی چریکها نیستش. قطعا اگه تا حال حکومت پهلوی سرکاربود دست به رفرمهایی میزد. ولی مشکل اینجایه که شماها هیچ چیز رو بر نمی تابید. رضا پهلوی سایز انتقاد پذیری خودش رو به روز کرده. ولی شماها چنان با موضوع سلطنت دُگم برخورد می کنید. که انگاری هیچ مشکلی در نظام پادشاهی نبود. از این طرف داد میزنیم و صحبت از دمکراسی بلند می کنیم. از آزادی احزاب دفاع می کنیم. ولی خودتون یک چیز دیگه ای مینوازین. شماها به هیچ که حق نفس کشیدن نمیدین! این خودش ۱ تندروی و افراطی گریِ. طرف یک سمپات جوون بوده , احتمال زیاد از زمان گذشته چیز زیادی نمیدونه. حال روی مُد یا هر چیز دیگه ای اقلیتی بوده. شماها حالا گذاشتینش زیر ذره بین.بیا توبه کن. یا اطاق فرمون براش درست کردین .حکومت پهلوی در منطقه در اکثر موارد پیشداربود. ولی دلیلی نیست که نارسایی ها و مشکلات رو نبینیم.
    4
    9
    شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. عزیز جان، چون “از روی مد اقلیتی بوده” و نتیجه افکار و اعمالش کمک به این کرده که مملکتی به گند کشیده بشه و خون های بیشماری به نا حق بریزه، نباید حتی انتظار یک عذر خواهی ازش داشته باشیم؟ از کلمه دموکراسی لحاف ملا درست کردیم و هر انتقادی را میخواهیم خفه کنیم، اما توجه نمیکنیم که همین بی احتیاطی ما در استفاده از واژه دموکراسی ایران ما را به روز سیاه نشانده. هیچکس منکر کم وکاستی های رژیم سابق نیست، اما وقتی بجای ابراز ندامت از اشتباه خودمان هنوز حکومت سابق را سرکوفت میزنیم نتیجه همین میشود که امروز میبینیم. از شاهزاده دموکرات تر یک ایرانی پیدا نمیشود، اما هنوز در حال دست و پا زدن برای ایجاد یک اپوزوسیون متحد هستیم. چرا؟ چون خیال میکنیم هر ننه قمری که ساز مخالفت بدست گرفت را باید بالای مجلس بنشانیم حتی اگر جملات بی معنی سر هم میکند و تحویلمان میدهد. رژیم پهلوی از سر ما زیاد بود و هنوز هم تعدادی از با انتقاد بیجا از آن رژیم باعث اختلاف و چند دستگی هستند.
    6
    4
    شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. هم من هم این دوست Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات . پای طوله بسیجی. که این خانم را لشی خواند. به اندازه کافی‌ موضع گرفتیم. شما این توهین را بدون پاسخ ولی یقه ما را سفت می‌‌گیرید. در مطلب دوم هم به توزیع دادم. که از گذشته این خانم خبری ندارم. ولی اگر هم اینجور باشد. به نظر من باید خوشحال بود. به هرحال از زندان تا شهردار فرانکفورت. راه آسانی نیست. و این به تنهایی خودش بزرگترین سیلی‌ به صورت مریدان ریش است.اگر سخنی از گذشته.فقط یک هشدار بود.مار گزیده از ریسمان سیاه سفید می‌‌ترسد.بله ما به قول شما سلطنت طلب. فرق می‌‌گذاریم. بیا چپ تا چپ. بعضی‌ سکوت کرده. برای من سکوت خودش یک نمونه بله است. گروه دیگر آشکار به اشتباه تاریخی خود اعتراف و درخواست پوزش. اگر اسم بیارم. لیست بدون پایان خواهد شد.و گروه دیگر همان لجنی باقی‌ ماندند که بودند. و محل سکونت دیگر باکو نیست. بلکه لندن. چپ هستند. ولی چادر در کیف دستی‌ و در سفارت شرکت در انتخابات. همه ما در اینجا خوشحال از پیروزی این خانم.
    5
    5
    شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. ادامه. همه ما در اینجا خوشحال از پیروزی این خانم. تا آنجا که من می‌‌دانم. همه ما. ادامه. صرف نظر از. عقیده سیاسی. به او ری دادند. همین که سبزا کار می‌‌کنند. خودش یک ترقی‌ است.ادامه. جانوران چپ ایرانی‌ با سبزا کار نمی‌‌کنند. جای آنها در حزب سوسیالیست است. که رهبر آن هم یک خانم.نصف ایرانی‌ است.و هنوز معتقد.که امام امت. بزرگترین مبارز ضد امپریالیست بود. فقط یک هشدار بود. که اگر این خانم. مرض فرخ نهگدار بگیرد. و کوشش از این سمت لابی آخوند‌ها شود. حق مسلم ما است. آشکار کنیم.وگرنه ما همه خوشحال هستیم در اینجا. صرف نظر از عقیده.و‌ای کاش شما هم .زمانی‌ که یک لجن. این خانم را لشی خواند. موضع می‌‌گرفتید. تا این عقیده ما ما. ارتجاع .سرخ و سیاه دوباره پیوند نداشته باشند. عجب آنکه ما سلطنت طلب .هم عقیده شما را.در مقابل امت حسین دفاع کردیم. و شما؟
    5
    5
    شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] 1- اَزیز دل: وقتی که میگم شاید از روی مُد اقلیتی بوده , منظورم اینه طرف در حد یک سمپات بوده. فقط یک کار رو خونده. دوماً من و جنابعالی کی هستیم که از طرف بخاهیم , تا بیاد بیلانس زندگی و دیدگاه خودش رو با معذرت خاهی توی ترازوی یکطرفه من و شما بگذاره؟ شاید همین خانم خونواده اش آسیب دیده دوران گذشته باشه. شاید همین خانم بستگانش در زندانهای گذشته شکنجه وکشته شدن. بیاد به شما حساب پس بده که حکومت شاه رو مطلق و دمکرات میدونی. حرف شما انتقاد از این خانم نیست. بلکه حرفِ شما تقاضا با محوریت نامحدوده . آقا جون بیا یین دست از این گستاخی هامون برداریم!. همینکه شما بدون شناخت و صلا حدید لازمه تقاضای توبه از این خانم رو دارید , در تناقض با حقوق شهروندی و اصول دمکراسیه.
    4
    5
    شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲- فکر میکنی آقای رضا پهلوی همچنین تقاضایی از این خانم میکنه؟ اتفاقا برعکس تبریک هم بهش میگه. یا فکر میکنی گروهای چپ هیچ چیز برای گفتن علیه شاه ندارن؟ من وشما فقط ایده آلیم؟ واقعیت اینه که چاپلوسان دور و بر شاه از جمله دربار باعث شدن , که شاه از حقایق و واقعیت ها دور بشه. شعار میدادن شاه سایه خدایه. حالا هم بیت ولایی ها میگن خمینی و خامنه ای امیر المومنین جهان هستن.(البته اگه حالا طالبا بهشون اجازه بدن)
    4
    5
    شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::] رفیق: حداقل شما موضع منو در رابطه با خانمها میدونی. بیشترین دشمنان ساده لوحی که من توی این سایت دارم , فقط بخاطر دفاع از جنسیت زنهاست. من تنم برای دفاع از حقوق خانمها میخاره.سادیسم دفاعی دارم. باورکن که این موضوعی شما میگین بچه بسیجی گفته لاشی رو نخوندم. نمیدونم کی بوده. حالا هم گفتی که یقه شماها رو گرفتم حرفتون درسته. معتقدم آدم باید با عاقلا طرف بشه. چون ارزش بحث و اگاهی و دیالوگ رو دارن.
    3
    3
    شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. گرامی، شایعه پراکنی چپ ها در خصوص شکنجه و اعدام بود که به اینجا رسیدیم. حتی بعضی از دست اندر کاران حکومت امروز آن شایعات را دروغ میدانند. چنانچه هنوز چپی هایی هستند که چیزی برای گفتن بر علیه شاه داشته باشند باید مارا نگران کند. من شناختی از رفتار و افکار امروز این خانم ندارم و فکر میکنم کامنت اول من در این صفحه این را مشخص میکند. روش و راه آینده این بانو مشخص خواهد کرد که آیا هنوز من و شما و آقای رضا پهلوی به عنوان یک ایرانی موفق به او افتخار میکنیم یا از اینکه او یک ایرانیست خواهیم شرمید. اینکه شما مدافع و حامی حقوق زیر پا رفته بانوان ایرانی هستید قابل تقدیر هست اما در این مورد معتقدم که باید صبر داشت و مشخص کرد که ایشان فقط یک “سمپات” بوده و یا یک سمپاش! از آب در خواهد آمد.
    3
    4
    شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] شما کاملا درست می فرمایید. همه چیزها راجع به شکنجه و اِدام در زندانهای دوان شاه شانتاژ و تبلیغات دروغین بود.ب نده حرفی برای گفتن ندارم. پس لازم میبینم دریچه این گفتمان رو با شما در اینجا ببندم. روزگار خوش
    3
    1
    یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    همون اول گفت از امروز یعنی دقیق نیست، امروز نه،بلکه در آینده. الان Becker شهرداره، تشکیلات دچارتغییرشده ،شده ۱۱بخش،ایشون قراره مسوول بخش ضد تبعیض بشه ،و همچنین برنامه ریزی شدکه رییس این۱۱بخش هم بشه در اینده،...از اول دهه۵۰شمسی دو گروه جدید توی زندانیان سیاسی شاه بچشم خوردن اول زنان که بیشتردانشجوبودن وشاه به اینهاحق رای وتحصیل داد،دوم زندانیان روحانی،چون قبلا سابقه نداشت اخوندزندانی سیاسی بشه ومثل کاشانی طرفدارشاه بودن.
    10
    1
    یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران
    سایت مهاجر نیوز در مورد نرگس اسکندری و نیز گافی که دخترش در فیلم کوتاهی که در مورد ایشان ساخته بود: . خانم زندانی سیاسی بوده و در دهه ۶۰ به دلیل فعالیت سیاسی به زندان افتاده:. متولد ۱۳۴۳. زمان دستگیری ۱۳۶۱. یعنی این خانم در سن ۱۷ سالگی یک فعال سیاسی بودن و البته متاهل و حامله!!. سال ورود به آلمان و پناهندگی ۱۳۶۳. خیلی گشتم ببینم داستانش واقعا چی بوده، خلاصه در سایت مهاجر نیوز یه متن پیدا کردم که در ارتباط با داستان زندگی دخترش مریم زارع به گوشه ای از گذشته خانم اسکندری اشاره کرده. این رو هم بگم که سایت مهاجر نیوز یک کار مشترک خبرگزاریهای آر اف ای فرانسه، دویچه وله آلمان و خبرگزاری آنسا ایتالیاست و اتحادیه اروپا هم حامی مالی آنهاست. خیلی جالب بود! نوشته که این خانم با شوهرش در سال ۱۹۷۰ میلادی آشنا میشه و بر علیه رژیم مستبد شاه به مبارزه برمیخیزه! یعنی تو پنج سالگی!
    1
    5
    دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. محترم، در کله شق بودن این حقیر که شکی نیست، اما شما را متقائد کردن هم از عهده من خارج است. متقابلاً آرزوی سلامت و سربلندی برای شما دارم.
    1
    1
    دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    تا حدی بحث دوستان را دنبال کردم، اما در شعر و ادبیات و هنر ، زندگی شخصی فرد و حتی ایدولوژی و مذهب فرد حرف اول را نمی زند بلکه اثر هنری باید سنجیده شود ، بزرگ‌ترین نویسنده اسپانیایی زبان در تاریخ معاصر گابریل گارسیا مارکز است که رسما چپ بود ، اما شاهکارهای ادبی او مرز نمیشناخت و میدانید چه کشوری مجموعه داستان‌های دستنویس او را با رقم میلیونی از خانواده او خرید : ایالت متحده امریکا ، و یا آثار هنری فریدا کالو و شوهرش دیگو ریورا علیرغم سوسیالیست بودن حتی راکفلر دنبالش بود ، در خاتمه خوب یا بد بسیاری از هنرمندان ، نویسنده گان طراز اول ایران چپ بودند ( عده ای برای مدتی ، عده ای تا آخر عمر ) ، می‌توان عقایدشان را نقد کرد ، اما هنرشان را چی ، از صادق هدایت ، شاملو ، اخوان ثالث ، نیما ، ابتهاج ، بهرنگی ، غلامحسین ساعدی ، معروفی ، بزرگ علوی ، طبری ، و توجه داشته باشید که این لیست انتها ندارد ، لذا برخورد شخصی و دگماتیک را باید کنار گذاشت ، و الگو باید شهبانو ی هنرشناس باشد که حتی دوستان چپ داشت ، مخالف عقایدهشان بود اما همیشه به هنرمندان احترام میگذاشت
    1
    2
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. دوست خوب، از مارکس و لنین چپ تر کسی را سراغ نداریم اما نتیجه به کارگیری ایدئولوژی آندو به کجا رسید؟ من هم مثل بقیه معتقدم که هر کس آزاد است هر عقیده و ترجیحی داشته باشد و همه ملزم نیستند که مشروطه خواه باشند، اما وقتی اعمال و کردار کسی باعث سقوط شد فکر نمیکنید باید زیر سوال برود؟ تمام نویسنگان و هنرمندانی که لیست کردید دست به اسلحه بردند که حکومت کشورشان را ساقط کنند؟ شهبانو با گلسرخی قبل از اعدام طرح دوستی ریختند؟ بنده افکار این خانم را زیر سوال نبردم، میپرسیدم که از نتیجه ای که طرز تفکر ایشان نسیب کشور کرد ابراز ندامت میکنند یا خیر.
    1
    1
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] آقا جون با خودت کمی صادق باش! معنی این نوشته اتون چییه؟ شایعه پراکنی چپ ها در خصوص شکنجه و اعدام بود که به اینجا رسیدیم. یعنی در دوران گذشته هیچ چیز از شکنجه و اِدام نبود؟ بهتره ادامه این موضوع رو تعطیلش بکنی و این بحث رو ببندی! مثل اینکه بیش از حد ذوب در پروسه آریامهری شدی. کاسه داغ تر از آش بودن هم حدی داره. چطور به این صراحت همه چیز رو منکر میشی؟ لطفاً بیشتر شلوغش نکن! نکنه گلسرخی و دانشییان و جزنی ها و غیره بقیه خودشون , خودشون رو کشتن؟ توکه میگی که چپی ها شایعه پراکنی کردن یعنی اِدامی نبود؟
    2
    0
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. محترم، شاید عرایض من رو درست متوجه نشدید. اعدام بود، مجازات هم بود، ولی برای کسانی که مسلحانه ترور میکردند. کسی صرفاً برای مخالفت عادی اعدام نمیشد. شایعات مربوط به شکنجه هم، که نمونه اش کشف کامیون های مملو از ناخن های کشیده شده توسط ساواک بود، چیزی جز مزخرف محض از أب در نیامد که فقط باعث گول خوردن احمق ها شده بود. احمق هایی که انقلاب را به ثمر رساندند و سپس انگشت به ماتحت به تماشای دسته گلشان پرداختند. در خصوص اتهام ذوب شدن در سلطنت پهلوی هم آنرا با افتخار میپذیرم. چه افتخاری از این بالاتر که آدمی پشتیبان و طرفدار دو شخصیت تاریخی باشد که ایران ورشکسته دوران قاجار را به ایران خاتمه دوران پهلوی مبدل کردند.
    1
    0
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. گرامی ، ضمن احترام به نظریات شما ، داستان مارکس با استالین و لنین و ماعو کاملا فرق می‌کند ، او یک فیلسوف ، دانشمند علم اقتصاد و نظریه پرداز اجتماعی بود ، اتفاقا امثال من و شما از بسیاری از نظرات و پیشنهادات او استفاده می‌کنیم ، مثلا در زمانی که کارگران و کارمندان ، کادر پزشکی و میلیونها نفر ۶۰ ساعت در هفته کار می‌کردند ، او ۴۸ ساعت کار در هفته را مطرح کرد ، او در طی سالها تحقیقات شبانه روزی در کتابخانه های لندن با تشریح سیستم سرمایه داری خشن ، روابط سود و تولید کالا ، استثمار کاری ، نظریات خود را مطرح کرد ، امروزه ۴۰ ساعت کار در هفته برای شما و بنده حق طبیعی است ، مارکس ساده زیست بود ، گاهی حتی پول نداشت دارو برای کودکان مریض خود بخرد ، در خاکسپاری او ۱۴ نفر شرکت کردند ،اینکه دنیا بخاطر خشونت سرمایه داری در دوران اولیه خودش میلیونها انسان را به انقلابات خونین کشاند و در پی آن دیکتاتوری امثال استالین را آفرید ، را نباید گناهش را به گردن مارکس انداخت ،
    1
    5
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] همین ذوب شدنهای بی چون وچرات باعث شده , که با موضوعات گذشته بصورت دُگم و بی چون و چرا برخورد بکنی. همین تندروی هات عاملی شده که مو رو نمی بینی ,ولی پیچش مو رو می بینی و تقاضای توبه از این خانم رو داری. یکی از دلایلی که خیلی ها به مبارزه مسلحانه رو آوردن این بود , چون خیلی از راهها برای مبارزه مدنی بسته شده بود. خیلی ها جرمی مسلحانه نکرده بودن ولی اعدام شدن. پس چرا خیلی از غربیها و نهاد های حقوق بشری منتقد شاه بودن؟ احزاب سیاسی فقط در رستاخیز خلاصه شده بود. با همه کاستی ها بنده دوران گذشته رو با حال مقایسه نمی کنم. ولی دیکتاتوری فکری شما بیشتر به نظام پهلوی ضربه میزند تا نفع. پس همه چیز رو بشوخی نگیر. چون نوشتن خیلی از موضوعات نسنجیده برات درد سر میشه ! پس سنجیده بنویس! (نمونه اش درخاستت از این خانم بود).
    0
    1
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. چرا همان نهادهای حقوق بشری و غربی ها امروز لالمونی گرفتند و چیزی نمیگن؟ چه فلسفه ای پشت این دودوزه بازیست؟
    1
    0
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. در ضمن اگر خواندن کامنت های من شمارو آزار میده و ناراحتتون میکنه از طرف من کاملاً مجازید که اونهارو نخونید. ولی من هنوز دوست دارم که اکثر نظرات کاربران رو بخونم و نظرم رو هم به هر شکلی که دوست دارم درج کنم.
    0
    1
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. با تشکر از توضیحات شما در مورد شخص مارکس، منبعد نام او را در کنار نام سایر نظریه پردازان چپ نخواهم آورد.
    0
    1
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. هانی گرامی ، بحث شما با دوست عزیز از کالیفرنیا دنبال کردم ، داستان جنبش چپ ایران سیاه و یا سفید نیست اما نکات سیاه در آن هم کم نیست ، از ترورهای کور ، حتی در درون تشکیلاتشان ، تا استفاده از دروغ برای پیشبرد منافع سازمانی ، برای مثال قتل؟؟ صمد بهرنگی ، تختی ، شریعتی که هیچ ربطی به ساواک نداشت. نمونه دیگر بخش عظیمی کتاب اشرف دهقانی کاملا دروغ بود ، حتی رقیق دانشگری تایید نکرد ، ترور کارخانه دار توسط فداییان رسما جنایت بود ، او در یک سیستم رسمی کشور تولیدات داشت و ربطی به ساواک و شاه نداشت ، هنوز که هنوزه بعد از نیم قرن چپ های ایران از خانواده و کودکان او عذر خواهی نکردند ، کدامیک از کارخانه داران نروژ شایسته ترور است که اون بنده خدا شایسته بود ،
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] 1- گرامی: کسی مانع درج نظرات شما نشده. ولی اَگه نظرات با ادعا و منش فرد تناقض داشته باشه , خُب برای مخاطب جای سوال پیش مییاد. بارها گفته ام که اومدم اینجا چیزی یاد بگیرم.پرسشم از شما اینه: آیا شما یادتون هست که آخرین باری که یک متن جدی و دردبخور نوشتین کی بود؟ولی من یادم هست.بله! تنها موقعی وارد یک موضوع میشین که کسی منتقد شما بشه. یعنی بقول عامیانه الکترود برق رو بهتون وصل بکنه , و مجبور هستین تا پاسخگو بشین. شما که خودتون رو سلطنت طلب میدونی! باید الگوی رفتاری و سواد سیاسی و اجتماعی اتون به این روند بخوره. با یکدندگی عیب ها و نواقض حل نمیشن. بنده با شناختی که از شما دارم میدونم نوشته ات با این خانم رو طبق معمول بشوخی گرفته بودی.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲- اشکال کار اینجایه فکر میکنی برای جلب توجه و گرفتن نمره مثبت , باید همه چیز رو بشوخی و تکرار حرفها به اصطلاح طنز گرفت. دیگه براتون مهم نیست. ایا نوشته اتون تهمت به خانمهایه , اقوامه , یا توهین به یک موضوع اجتماعییه. ببین! طرف وقتی که عنوان نوشته اتون رو میخونه که میگی: مگه ما از لنین و مارکس چپ تر داشتیم وچی شدن.یا نواقص در دوران گذشته رو شایع پراکنی و تبلیغ چپها میدونی. یعنی فریاد میزنی که خیلی سطحی مینویسی. البته شما آزادین هر طور بنویسین. باید انتظارهم داشته باشین که مخاطب حق داره , روی کیفیت ومرغوبیت حرف ارایه شده نظر بده.
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] 1- کووش خوب: فکر کنم قبلا راجع به ترور آقای فاتح یزدی صحبت کردیم. بنده به هیچوجه قصد ندارم به موضوعات بصورت دُگم برخورد کنم. بله تک روی و ترور کور و افراطی گری در گروه های چپ بود. ولی دلیلی نیستش تا قسمت دیگه لیوان رو نبینیم. بنده اَگه قرار باشه بین مجاهدین خلق و حتا راه کارگری و جمهوری اسلامی یکی رو انتخاب بکنم. جمهوری اسلامی رو ترجیح میدم. مشکل اینجایه که ما دچار تک قطبی شده ایم. دوستمون سبک بال فقط یک قطب رو می بینه. یعنی اَگه کسی سلطنت طلب نبود از رده خارجه. سوال اینه مگه اِدام گلسرخی درست بود؟ مگه گلسرخی آدم مهمی بود؟ شاه بیشترین ضربه رو از اینگونه اِدام ها خورد. گلسرخی نه در جنگ چریکی شرکت داشت و نه در مبارز ه ای! آقای سبکبال اینا رو بر نمی تابه. میگه تبلیغات چپی ها بوده.
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲- تکرار میکنم شاه بیشترین ضربه رو از تملق و چاپلوسی درباریان و نهادهای ساواک چون ثابتی ها و غیره خورد. سبکبال چون اسم اقلیت رو شنید فوراً فکوس کرد , که نکنه این خانم همطراز اشرف دهقان بوده میگه بیا توبه کن. مگه تنگ نظری شاخ و دم داره؟ تازه اگه عرف حقوق بشری رو در نظر بگیریم اِدام ها راه حل نیست.(حرفای بنده فقط از روی مطالعات و شرکت در بحث ها ی خونوادگی هست)
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. جناب هانی، من کِی و در کجا ادعای سواد یا مطالعه وسیع داشته ام که سطحی بودن نوشته هایم را به رُخم میکشید؟ من در نهایت سادگی و بیسوادی آنچه به مخیله ام خطور میکند را سعی میکنم از طریق نوشتن به خواننده منتقل بکنم. بسیاری اوقات نوشته ام حالت طنز به خود میگیرد که آنهم انتخاب شخصی خودم برای نوع نوشتن و انتقال احساسم است و به هیچ عنوان از این کارم متاسف نیستم. در مورد این بانو هم برای بار چندم عرض میکنم که بر خلاف برداشت اشتباه شما نیت طنز نداشتم و، هر چند مورد سوال قرار گرفتن یک خانم از طرف یک مرد، شما را ممکن است آزار بدهد، من پرسشم را خیلی جدی مطرح کردم. برای منی که زادگاهم در آستانه نابودی است، و جوانان معصوم کشورم را حکومت آخوندیِ به کمک طیف چپ به قدرت رسیده درو کرده، طنز و شوخی با کسی که عضو فعال یا حتی “سمپات” کمونیست ها بوده مطرح نیست. من یک سوال ساده پرسیدم که پاسخ بسیار ساده ای هم میتوانست داشته باشد.
    1
    0
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. اگر حکومت آخوندی که با حمایت احمقانه چپ به قدرت رسید ذره ای به حال کشور ما مفید بود من به خود اجازه نمیدادم که به این حدت و شدت از سلطنت دو پادشاه پهلوی دفاع کنم. اما وقتی میبینم که کشوری که با درایت پهلوی رو به صعود بود به قهقرا میرود و هزاران از جان گذشته ای که کوره راه های آن کشور عقب افتاده را جاده کشی میکردند و امنیت ملت را تامین میکردند، اعدام میشوند و “سمپات” های چپ به جای اعتراض قهقهه میزنند، آنوقت من هم به همین مدلی که میبینید به میدان میایم و سوالم را طرح میکنم. گرچه مثبت و منفی های این سایت معنای آنچنانی ندارد، اما همینکه تعداد هم عقیده های خودم را زیادتر میبینم من را در جایگاه فکری خودم مستحکم تر میکند. شما نگران لطمه خوردن به حیثیت پهلوی بخاطر حمایت “ ناگوار” من نباشید. خلوص نیت من برای بسیاری دیگر در این سایت کاملاً آشکار است.
    2
    0
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. گرامی شما فروتن هستید ، هر از گاهی شاید من و شما دیدگاه متفاوت از بعضی نظرات داشتم باشیم و اتفاقا زیبایی داستان در اینجاست که تبادل نظر داشته باشیم ، اما در مجموع شما را من شخصا فرهیخته و با طنز بسیار زیبا در مورد سیاست ایران میبینم ، هانی عزیز هم نظرات جالبی دارد ، در مجموع اومانیسم او بسیار قوی است ، بیشتر دوست داره خوبی ها را ببینه . متاسفانه من شخصا روحیه لطیف دوران نوجوانی خودم را دیگر ندارم ، برای مثال تحمل اسلام گرایان را ندارم و گاهی خط قرمز را در گفتار رد می‌کنم ، ناراحت هم نیستم ،با سپاس از دشمن دوستان عزیز
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ادامه ، متاسفانه جمله آخر کامنت من را ، فارسی نگار خراب کرد ، با سپاس مجدد از شما ، و امید به نابودی دشمنان مشترک
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] 1- به اصطلاح عامیانه میگن تُف هرکه توی دهن خودش شیرینه. بنا بر این همانطور که تو حق داری که از حکومت گذشته بدون نقض حمایت بکنی. دیگران هم حالا چه چپ و چه راست حق دارن دوران گذشته رو از زاویه دیگری ببیند. ولی تو حق نداری دیدگاه و فکر خودت رو به این خانم یا هرکس دیگه ای بقبولانی و ازش بخاهی توبه بکنه. کی همچنین اجازه ای رو به شما داده؟ دادگاه صالحه هستی؟ نمایندگی از یک جریان و خطی رو داری؟بنده در خیلی از موضوعات منتقد دوران شاه هستم. پس باید به شما حساب پس بدم. این نظر شمایه که دوران گذشته رو بدون نقض ببینی. نظرت محترم! ولی نمیتونی عقیده خودت رو به کسی تحمیل بکنی. دلیلی نیست که همه مثل شما فکر بکنن؟ خیلی از چپ ها هم از دوران گذشته آسیب دیدن و هم حکومت آخوندی.ولی تو حق نداری به کسی توهین بکنی.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲-اَگه میخاهی روی عقیده عوام بنام دفاع از پهلوی موج سواری بکنی بحث مجزاییه. ولی اینطور که من می بینیم همانطور که یک حزب الهی خودش رو ذوب در ولایت می بینه و به هیچ مرامی اهمیت نمیده و از همه طلبکاره. شما هم نوع دیگرش هستی. که انتظار داری همه در بست از نظام گذشته مثل شما دفاع بکنن. آقا جون مگه من یا کسی دیگه حق نداریم خلاف شما نظری داشته باشیم؟ آقاجون اونطور که تو دوران گذشته رو طلایی و فردوس می بینی , شاید کسی دیگه اینطور نبینه .برای من تعجبه که یکسری پاراگرافها رو برای خودت سرهم کردی و انتظار داری همه بدون چون و چرا ایده شما رو به پسندن. این معقول نیست. پس هیچوقت گز نکرده پاره نکن.
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. دعوا نداریم عزیزم، شما نمیپسندی؟ نپسند. از سوال کردن من دلخور هستی و یا عقاید من را اشتباه میپنداری؟ بسیار خوب، شما هم نظرت را بنویس. من کسی را وادار نمیکنم که به دین من بگرود ولی سوالی به ذهنم خطور کرد میپرسم و قضاوت در مورد گفت و شنودم را میسپارم به سایرین. فکر میکنم که در زیر این مطلب دقیقاً همین نتیجه را گرفتیم که سایت بخاطر آن راه اندازی شده، یعنی تبادل نظر!
    1
    0
    ‌پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. شما به من محبت دارید و من به شما ارادت. عقیده بنده هم همین است که تبادل نظر دوستانه و شاید گاهی هم نسبتاً خصمانه هست که راه را برای خوانندگان جوانتر روشن میکند و آنها را در شکل دادن افکار و عقایدشان کمک میکند. مسلماً از زمانی که کامپیوتر های شخصی و متعاقباً فوروم های تبادل نظر به راه افتادند، عرصه بر جمهوری ننگین اسلامی روز به روز تنگتر شده، چون من و شما و سایرین در این جا و آنجا نوشتیم و نوشتیم. سلامت و پایدار باشید.
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] بنده نه با شما خصومتی دارم و نه رفاقتی. هرکه آزاده دیدگاه خودش رو بنویسه. شما دست بالا رو گرفتی از این خانم خاستی , تقاضای پوزش بکنه. که من مخالف نظرتون بودم. ولی شما دلایل خودتون رو اوردی. من هم نظر خودم رو. در هر صورت بنده مخالف تحمیل عقایدم. شما خود دانی. (در اینجا بنده از این بحث خارج میشم)
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. برای بار دوم من هم از شما پیروی کرده و خارج میشم، ببینیم باز وعده شکنی میکنید یا خیر!
    1
    0
    ‌پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.